Toob's Ferrari Brochures  

Go Back   F-Chat.eu > Nederland/België > Technische Zaken > Algemeen

Reply

Thread Tools
Old 06-02-2012, 22:34
308ROB's Avatar
308ROB 308ROB is offline
Formula 3
Bronze Subscribed

Quote:
Originally Posted by jeka View Post
deze hebben stelliet gevulde kleppen.

volgens mij zijn de kleppen met Sodium gevuld en de klepzittingen zijn van Stelliet gemaakt
die daarom erg hard zijn.

maar wat ik gehoort heb is dat je nooit loodvervanger bij 95 mag gooien.

Rob,
Reply With Quote
Old 06-02-2012, 23:03
jeka jeka is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by 308ROB View Post
volgens mij zijn de kleppen met Sodium gevuld en de klepzittingen zijn van Stelliet gemaakt
die daarom erg hard zijn.

Rob,
Oeps, zo is dat natuurlijk en dan alleen de 2V uitvoeringen hebben die holle natrium gevulde kleppen, de latere QV uitvoeringen hebben massieve kleppen volgens mij.
Reply With Quote
Old 06-02-2012, 23:12
308ROB's Avatar
308ROB 308ROB is offline
Formula 3
Bronze Subscribed

Quote:
Originally Posted by jeka View Post
Oeps, zo is dat natuurlijk en dan alleen de 2V uitvoeringen hebben die holle natrium gevulde kleppen, de latere QV uitvoeringen hebben massieve kleppen volgens mij.

Klopt helemaal.

en deze was met Sodium gevuld... ( gelukkig niet de mijne )

Rob,
Attached Images
File Type: jpg Sodium gevuld.JPG (24.6 KB, 187 views)
Reply With Quote
Old 13-04-2012, 09:31
Rob944 Rob944 is offline
Rookie
Not Subscribed

Geen Ferrari.
Mijn BMW 635CSI uit 1984 krijgt (weer) Shell V-power met een scheut loodvervanger van Wynn's.Zonder lukt het niet.
Dit komt doordat er in de hele EU 5% bio-ethanol erbij gemengd moet worden.En die bio-ethanol is rotzooi.Het is hygroscopisch.Gaat dus een verbinding met water aan.Bio-ethanol kookt al bij 87 graden Celsius.Met heet weer of een forse rit gaat je benzine "koken".Ook in het injectie-systeem."Vapour-lock" heet dat.
Bio-ethanol zorgt er ook voor dat benzine in een hoog tempo veroudert,en een aanslag in de tank en leidingen achterlaat.
Ik gebruik loodvervanger van Wynn's met brandstofstabilisator.Een flesje van het rose goedje bevat 500 ml,goed voor 500 Liter benzine.Met dit goedje erbij heb ik nergens last van.
In de Auto Motor Klassiek van deze maand stond dat er een test wordt gehouden in GB van "ethanol-killers".Het wordt op lab-nivo getest wat de verschillende merken ethanol-killers doen.Resultaten worden binnenkort verwacht.
Reply With Quote
Old 18-02-2014, 19:58
Ajax Ajax is offline
Karting
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by sharknose67 View Post
Ik gooi er op advies van Guus van Eijk bij elke tankbeurt loodvervanger bij. Ik tank zo veel mogelijk 98, en als het niet anders kan 95. Ik neem het zekere voor het onzekere en doe het gewoon, dient tenslotte toch voor de smering.

Let wel, de V-Power van Shell is 97!! De euro 95 in NL bevat 5% ethanol en in Duitsland 10%.
V-pover van de Schelp is gewoon 95 Ron in een mooi jasje. Om de vroegtijdige ontbranding te verminderen, zijn er middelen aan toegevoegd. Shell tank ik sowieso omwille van politieke overwegingen echt nooit! De overheid is grootaandeelhouder, en die ga ik echt niet nog méér sponsoren. Dat 98 Ron steeds slechter te verkrijgen is, heeft met de ongelofelijke zuinigheid van de burgers te maken, verder nix. 98 Ron is niet alleen zuiniger, maar ook beter voor het milieu.
(Sorry als ik op tenen ga staan, maar er wordt al teveel rotzooi door onze strotten gedouwd)

Last edited by Ajax; 18-02-2014 at 20:02..
Reply With Quote
Old 29-03-2014, 22:56
MvT MvT is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Antwoord van Shell

Shell: Shell V-power is in realiteit een oktaan 97. In de praktijk (na veel field-testen) is uitgewezen dat sportieve wagens, die een hoger oktaangetal nodig hebben, zonder problemen met de V-power uit de voeten kunnen. Shell V-Power is voor deze wagens dus ook geen probleem.

U kan zonder probleem Shell V-Power gebruiken in elke motor (auto, bromfiets, boot, ...) waarvan de compressieverhoudig lager is dan 1 op 11, wat voor 99% van de automotive-markt het geval is. Alleen in motoren speciaal getuned voor competitie of typische sportwagens (sommige Alfa Romeo modellen, Porche van voor 1992, Ferrari,... ) kan het gebeuren dat de compressieverhouding hoger ligt dan 1 op 11. In dat geval moet u een 98 octaan blijven gebruiken.

FastFun: Het is toch raar dat bij de pomp een octaangetal van 95 genoemd wordt. Ik dacht dat het de Somp op de A50 bij Apeldoorn was. Daarnaast is de verdichting 11.3 en dus concludeer ik dat ik vooral geen Shell-brandstof moet gebruiken. Beetje jammer.

Shell: Elke wagen geproduceerd in Europa na 1995 moet uitgerust zijn met een knock-sensor (pingelsensor). Deze sensor past de onsteking aan aan de gebruikte brandstof. U kan dus zonder technische beperking Shell V-Power blijven gebruiken.

Wat betreft oktaangetal: dit hangt het af van welk standpunt je de benzine bekijkt. Als je de EN 228 klassificatie hanteert, is Shell V-Power benzine een oktaan 95. Dit omdat deze norm met vaste stappen werkt : oktaan 92,95,98 en 100. Daartussen bestaat officieel geen oktaangetal (net zoals je bvb nooit geen motorlie met een spec 10W35 zal vinden....). Dit is ook vrij logisch omdat tot nu toe overal enkel 95 en 98 benzine als standaard bestond, en niemand een 97 had.

Shell V-Power wijkt daar van af. Het is een hele nieuwe generatie benzine, met andere samenstelling. Het reële oktaangetal is 97, en weliswaar lager dan de "klassieke" 98 benzine , maar de prestaties in een motor zijn een samenspel van oktaangetal, ontstekingskwaliteit en verbrandings snelheid. Deze apparte samenstelling maakt dat Shell V-Ppower; ondanks zijn lager oktaangetal, performanter is dan de klassieke benzines. Omdat er nooit een 97 op de markt heeft bestaan, gaan er veel mensen van uit dat een 97 slechter is dan een 98, en dus niet geschikt. Dit is niét zo. Vroeger kende men gewoon geen 97 ....

Bron:
http://z3.viaisn.org/Shell%20V-Power

Last edited by MvT; 29-03-2014 at 22:59..
Reply With Quote
Old 23-01-2018, 09:51
Ajax Ajax is offline
Karting
Not Subscribed

Het lijkt erop dat Shell met de fora meeleest, en de V-power verhoogd naar 98 RON....

Last edited by Ajax; 23-01-2018 at 09:56..
Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules