PDA

View Full Version : Waardedalingen... en stijgingen!

nofear02
04-10-2007, 21:51
De markt voor Ferrari's is een wereld op zich. Heb je geen tonnen ''over'' en wil je verstandig met je geld omgaan, dan moet je goed nadenken wat je koopt. Want een nieuwe F zakt behoorlijk. Dan ben je veel geld kwijt.

Daarentegen heb je de klassiekers die alsmaar stijgen. En dan heb ik het niet alleen over een 250 gto die al 5 miljoen doet of zoiets, maar net zogoed een 330 gt waar nog maar een paar jaar geleden niemand naar omkijkt en nu ineens 80-100 'doet'.

Middenin heb je natuurlijk de wagens die niet meer in waarde zullen zakken, maar nagenoeg gelijk blijven, of lichtjes stijgen. Zoals de 328 gts :).

Hebben jullie kennis of ideeén over wat er de komende jaren kan gaan gebeuren bij sommige types??

nofear02
04-10-2007, 21:56
Ik geef een voorbeeld;

er is nu bekend dat Ferrari ook mee móet en wíl met zuinigere motoren/ auto's die minder verbruiken. De nieuwe 430 (begin 2008) zal dan ook directe inspuiting krijgen. Ik neem aan dat de waarde van de oude 430's dan volgend jaar een enorme duikeling maken???? Of misschien nu al omdat die 'nieuwere' er aan zit te komen.

Hoewel nog steeds 430 spiders in the US 2e hands boven de listprijs verkocht worden! En niet te zuinig ook!

Nog een voorbeeld:

nu de 430 er is, gaan de 360's behoorlijk onderuit. Dede ze 2 jaar geleden nog 130-140, nu kijk je in duitsland naar exemplaren van 90-110.

355's: nl 65-75k.

Iemand gedachten over dit onderwerp?? (met grote dank aan Jan_K voor dit geweldige idee!)

.

Reiben
04-10-2007, 21:59
Is voor mij heel moeilijk omdat ik er niet zo vertrouwd mee ben. Maar is natuurlijk heel interessant voor als ik ooit eens een Ferrari wil kopen

Greetz

Reiben

.

Roger_L
04-10-2007, 22:34
Volgens Alex Jansen van Forza gaan de Testarossa's binnen nu en 2 jaar naar de 60-70k, ik denk dat de 308/328's daarin zullen meeliften.
Ik heb altijd gedacht dat ik in zo'n geval mijn auto weer zou gaan inruilen voor iets 'versers', maar de gedachte dat je een (bijna) klassieker hebt die in ieder geval waardevast is, vind ik inmiddels ook wat waard. Bovendien is het de vraag of je er wel beter van wordt, blijf je in de 12 cilinders, dan is de 550 een optie (daalt nog altijd flink), maar dat is toch wel een totaal andere auto..

Jan_K
04-10-2007, 23:09
Ferrari is bezig met het ontwikkelen van een direct injectiesysteem. Daarmee moet het vermogen omhoog en belangrijker: de uitstoot omlaag.
Ook bij de fabrikanten van exotische sportauto's is het milieu een heet onderwerp. Onder de immer strenger wordende regels komen ook zij niet uit. Ferrari is bezig met Bosch om een directe injectie te ontwikkelen. Bosch hielp eerder Audi met het ontwikkelen van de FSI-motoren.
Het is de bedoeling dat de CO2-uitstoot fors omlaag gaat; uiteindelijk zelfs met veertig procent. Daarnaast hoopt Ferrari dat het vermogen met de nieuwe techniek met zo'n tien procent stijgt.
De eerste Ferrari die wordt voorzien van de nieuwe techniek is de F430. Als alles volgens plan loopt worden wordt bij de modeljaarwijzigingen voor 2009 de techniek ingevoerd. Dat betekent dat die al in de loop van 2008 te koop is. De andere modellen van Ferrari volgen kort daarop het voorbeeld van de kleinste uit de stal

Bron Autoweek.nl

.

milko
04-10-2007, 23:36
De algehele tendens op dit moment is dat bijna alle, behalve de nu nog geproduceerde types in waarde stijgen ( op de one offs na natuurlijk).
In Duitsland en Italie liggen over het algemeen de prijzen wat hoger dan hier, maar je ziet dat op dit moment de jaren zeventig modellen erg in trek raken.Komt vast omdat veel mensen met toen de posters op de muren, nu rond de veertig raken en hun jeugddroom willen waar maken. De prijzen als in 89, zullen niet snel geevenaard worden maar de echte toppers zoals de swb,daytona en 250 gto zij hun gewicht nog steeds in goud waard.
Ik denk dat alle twaalf cilinders uiteindelijk behoorlijk zullen stijgen en de vroege v8's zullen naar een maximum van rond de 45-55.000 uitkomen de komende paar jaar. vanwege de groter wordende productie aantallen zullen de modellen na 1976-77 niet echt heel heftig stijgen, want voor deze periode werden de meeste Ferrari's in kleine aantalen gebouwd.
Wat op zich opmerkelijk is dat een 246 dino meer doet dan een goede 512 bb.
Terwijl de eerste niet eens de naam draagt en in de begin jaren tachtig nog voor 15 tot 20.000 gulden van de hand gingen omdat niemand ze wilde hebben. Ik ben blij dat nog niet alle modellen erg duur zijn want zo blijven ze bereikbaar voor de echte liefhebbers. Ik ben redelijk op de hoogte van de prijzen die gemiddeld worden betaald voor de modellen van 1965 tot 1985. wil met liefde en plezier hier iets over vertellen als iemand een specifiek model aandraagt voor deze info

nofear02
04-10-2007, 23:47
Wat op zich opmerkelijk is dat een 246 dino meer doet dan .. Terwijl de eerste niet eens de naam draagt en in de begin jaren tachtig nog voor 15 tot 20.000 gulden van de hand gingen omdat niemand ze wilde hebben. WHAT???? Meen je dat nou?? 20 duizend gulden??? En 25 jaar later is het 90.000 euro = 200.000 gulden = het 10-voudige!!?? Hoe kan dat dan? Nou begin maar gelijk Milko (je mag ook ff eerst wat uitzoeken hoor) :-), vanaf wanneer is dit gaan stijgen dan? in wat voor 'trapjes'. eerst een stuk geleidelijk, en in eens steil en daarna consolideren, of gewoon in een rechte steile lijn? en is dat echt wereldwijd? hoeveel zijn ervan dan. gemaakt en nog over. etc. Ik ken 2 mensen die hadden vroeger een dino en reden er gewoon mee, en deden hem op een gegeven moment gewoon 'weg'. Hebben ze nou spijt van! :D.
Maar goed: hoe is die prijsontwikkeling gegaan dan? En wordt zoiets ingezet bij de dealers, dat ze voelen dat er vraag naar is, of omdat er geen aanbod is, of via 'de gewone markt'/ advertenties in de krant dat ze ineens niet meer aangeboden worden en er wel 'vraag naar is'

milko
05-10-2007, 00:10
Toen Ferrari 40 jaar bestond waren de prijzen al aardig aan het stijgen, de komst van de f40 deed een aardige duit in het zakje en alles wat maar met ferrari te maken had steeg belachelijk tot 1989, toen Enzo Stierf en de prijzen gingen tot aan record hoogtes. paar voorbeeldjes. van 1989:

308 gtb gemiddeld 200-250.000 gulden
246 Dino 250-300.000 gulden
308 gt4 dino 150-175.000 gulden.
een nieuwe ferrari werd gemiddeld voor 30 tot 50% meer verkocht vanwege de wachtlijsten, en als je in die tijd een Ferrari f40 hadbesteld kon je hem aan de fabriekspoort voor het dubbele bedrag weer door verkopen. Ook een dino was van af die tijd in een klap onbetaalbaar geworden en zelfs voor fiat dino coupe werd bijna 100.000,- gulden betaald.
De dino is vanaf die periode nooit meer erg in waarde gedaald, omdat hij redelijk zeldzaam is en wordt erg gekoesterd door de eigenaren vanwege het exorbitant duur koetswerk om te restaureren.Bijna iedere dino is wel eens gerestaureerd omdat het toen en nu nog steeds redelijk rendeert om te doen.Het is gewoon een echte cult auto met een geweldig charisma.Ik heb zelf een Fiat dino coupe gehad en een mijn huidige 365 was tijdens de aankoop de ene en een dino spider fiat de tweede optie om aan te schaffen. Het geluid wat die wagens produceren is gewoon fantastisch en ik zou dan ook iedereen aanraden om een Fiat dino aan te schaffen als beste alternatief voor een ferrari. Sterker nog in mijn ogen is het er gewoon een want de 2.4 zijn ontworpen,gefinancierd,gemotoriseerd en gebouwd bij Ferrari en hell it sounds like one.Ook toen was 20.000 gulden aardig geldvoor een 246, want daar kocht je bijna een nieuwe alfa spider 1.6 veloce voor.
Als je kijkt wat nu een spider alfa moet kosten dan zit je al op 348 geld en benader je bijna het niveau van een leuke 355 of 456. het is maar hoe je het bekijkt

nofear02
05-10-2007, 08:34
Toen Ferrari 40 jaar bestond waren de prijzen al aardig aan het stijgen, de komst van de f40 deed een aardige duit in het zakje en alles wat maar met ferrari te maken had steeg belachelijk tot 1989, toen Enzo Stierf en de prijzen gingen tot aan record hoogtes. paar voorbeeldjes. van 1989:.... een nieuwe ferrari werd gemiddeld voor 30 tot 50% meer verkocht vanwege de wachtlijsten, en als je in die tijd een Ferrari f40 hadbesteld kon je hem aan de fabriekspoort voor het dubbele bedrag weer door verkopen. Goeiedag! Ongelofelijk. Was het in die tijd wereldwijd dan al zó'n grote gebeurtenis dat Enzo overleed? Ik bedoel echt wereldwijd, voorpagina-nieuws, voor alle mensen in het dagelijk leven, dus niet alleen in de F-wereld. Zal ongetwijfeld! Misschien een beetje een domme vraag, maar ik heb dat eigenlijk niet echt bewust meegemaakt toen. Gek eigenlijk, kan ik me niks meer van herinneren. Maar misschien toch een soort gebeurtenis als overlijden Elvis, Grace Kelly, James Dean, John Lennon? Hoewel die allemaal een vroegtijdige onnatuurlijke dood stierven. Was het derhalve dan dus zó'n hype, dat daardoor ineens iedereen een F wilde, en naar aanleiding van de vraag de prijzen explodeerden. Of was er iets anders aan de hand ?; mensen wilden ineens een Ferrari die gebouwd was toen Enzo nog leefde. (!) Gevoelsmatig. Ik heb dat argument vaker dan eens gehoord; een f gebouwd toen enzo nog leefde, hij hem bwv spreken zelf wellicht nog gezien heeft. De F40 wordt ook zo betiteld, de laatste F nog gepresenteerd door Enzo zelf?
Dus niks geleidelijks aan, ineens omhoog, als een soort beurs-hype en vele modellen daarna niet meer gezakt? Alhoewel.... een 308gt4, die is daarna toch nog wel behoorlijk afgegleden hoor. Tot 20 - 25.000 euro 2,3,4 jaar geleden omdat veel mensen hem spuuglelijk vinden. Nu gaan echter steeds meer mensen hem ineens alsnog mooi vinden, echt jaren 70, vet retro, en ik denk dat die nog gaat stijgen. Als ik geld zat had; ik kocht er zó 10 en zette ze weg in een loods. kopen voor 25k, over 5 jaar zijn ze absoluut 35k = 8% rendement p/j.
Mee eens? Of zit ik er naast

Roger_L
05-10-2007, 10:40
Was het derhalve dan dus zó'n hype, dat daardoor ineens iedereen een F wilde, en naar aanleiding van de vraag de prijzen explodeerden. Of was er iets anders aan de hand ?; mensen wilden ineens een Ferrari die gebouwd was toen Enzo nog leefde. (!) Gevoelsmatig. Ik heb dat argument vaker dan eens gehoord; een f gebouwd toen enzo nog leefde, hij hem bwv spreken zelf wellicht nog gezien heeft. De F40 wordt ook zo betiteld, de laatste F nog gepresenteerd door Enzo zelf?

Ik kan me die tijd nog goed herinneren (...). In bladen als Auto Motor und Sport stonden ze te koop voor waanzinnige bedragen, ook de 308'jes. Menigeen rekende zich rijk, maar of die hoge bedragen ook daadwerkelijk ooit zijn betaald, dat weet ik eigenlijk niet

nofear02
05-10-2007, 12:05
Ik kan me die tijd nog goed herinneren (...). In bladen als Auto Motor und Sport stonden ze te koop voor waanzinnige bedragen, ook de 308'jes. Menigeen rekende zich rijk, maar of die hoge bedragen ook daadwerkelijk ooit zijn betaald, dat weet ik eigenlijk niet.A-ha! Zijn er ook F's gekocht puur speculatief dan wellicht!? De tulpenbollen-hype gelijk uit 17honderd-nog iets. Of de internet-hype uit 2000. Dat mensen dachten; nu Enzo dood is, zijn alle F's ineens veel geld waard? Daarna zijn er dan toch weer dingen ingezakt, maar over de hele linie genomen is tóen ff álles een ruk omhoog gegaan? En moeten we dan zeggen dat er sommige types tóch weer terug zijn gevallen naar veeel minder, maar sómmige types maar weinig zijn teruggevallen en naar een fors hoger nivo zijn gebracht?
Zijn er overigens nog wagens overgebleven waar Enzo zélf in gereden heeft? Niet alleen mee geracet heeft maar in zijn normale werk zich mee vervoerde? Zo ja, zijn die dan nu in eigendom van Ferrari-(fabriek) zelf gebleven, of tóch bij een verzamelaar/investeerder terecht gekomen? En wat moet dát dan wel niet kosten?

4RE
10-10-2007, 19:13
Er zijn berichten vanuit de classic magazines dat de 400 en 412 ook en wel degelijk een lift zullen gaan krijgen.
De 360M is natuurlijk als broodjes verkocht en zal nog wel wat zakken, ik zie nu bedragen van 90 a 95K op de Duitse markt.
Met 10 jaar valt de BPM weg overigens.
Zag overigens ook een 328GTB in het geel bij autosalon Singen voor 65000 euro, wel een low mileage exemplaar ook nog.
Daar schijnen er heel weinig van te zijn, dus gaat de prijs omhoog uiteraard.
Een 348GTC -competizione- vraagt men 85000 euro voor. ( 50 stuks gemaakt ) correct me if i'm wrong ;-)
goede investering

mvh14
21-01-2008, 15:01
Voor wat betreft een 308, wat is volgens jullie de meest waardevaste uitvoering ......
of beter gezegd welk model zal het meest in waarde toenemen de komende jaren?

Zeker nu de beursen instuiteren, en je stel max 50 ruggen te spenderen hebt, lijkt een F toch een goede investering! Zelf denk ik dat een 308 GTB VETRORESINA of een 328 GTB goede investeringen zijn. Leuk dat deze toevallig allebij te koop staan op "market place". En terugkomend op de discussie "kan een ondernemer in een F rijden", dan heb je als ondernemer een mooi argument. :)

.

Nuvolari
21-01-2008, 22:16
Robert,

Onze generatie heeft wat gemist hoor.
Begin jaren 70 had Swaters drie GTO's staan voor ongeveer $ 9.000, maar hij kon ze aan de straatstenen niet kwijt. Niemand wilde in die tijd van die vieze oude racewagens. Ze maakten lawaai, stonken naar olie, je kon er nauwelijks mee op de weg tussen het gewone verkeer. Het was toen niet zo'n hype als tegenwoordig. Vergeet niet dat je destijds zwaar in de minderheid was als je een oude (race)wagen kocht die je vervolgens eerst moest restaureren.
Paul Sch#wenburg heeft destijds zijn 250 GTO restauratie object verkocht aan een buschauffeur in Amerika. Ik zou het moeten opzoeken, maar uit mijn hoofd meende ik voor iets van fl. 25.000,- en een paar jaar later was de waarde voor GTO's gestegen naar 3-4 ton. Buschauffeur heeft zich kapot gelachen tot hij weer een paar jaar later er achter kwam dat GTO's voor miljoenen verkocht werden. En dat terwijl je met zo'n auto alleen maar moet gaan rijden.
Tot slot was er jaren geleden (tijdens de hype eind jaren tachtig) een eigenaar die zijn 250 LM aanbod via een veiling. De auto werd vermeld als zijnde verkocht voor een hoger bedrag dan de eigenaar 3/4 jaar daarvoor had betaald. In werkelijkheid was de auto helemaal niet verkocht, maar was het een truc geweest om de waarde te laten stijgen en speculanten te trekken. Bij een volgende veiling werd de 250 LM weer aangeboden en deze keer echt verkocht voor een nog hoger bedrag.

Algemeen kun je stellen dat nieuwe Ferrari's/liefhebbersauto's in de eerste jaren flink zakken in prijs. Als de opvolger verschijnt gaat het even harder en ook bij de volgende opvolger blijft de auto zakken. Bij een 3e of 4e opvolger zie je dat de waardes stabiliseren en langzaam weer omhoog gaan. Kijk maar naar de 308/328, maar ook de BMW E30 M3.
Zoals hierboven ook al beschreven, na al die jaren heeft de generatie die jong was toen de auto's uitkwamen na al die jaren vaak geld om hun jeugddroom te verwezenlijken (en het besef door mid-life crisis dat het in dit ene leven moet gebeuren). Neemt niet weg dat een auto natuurlijk wel iets moet bieden. Een 308 GT/4 zal altijd een lastige Ferrari blijven.
Blijft nog over de "immediate classics" zoals de 288 GTO en F40 e.d. Dit soort auto's zakt veel minder in waarde en blijft altijd op een hoog niveau steken. De 911 GT3 RS is bijvoorbeeld ook zo'n auto evenals de BMW M3 CSL.

Edwin

.

Eugene360
22-01-2008, 02:42
Ja Edwin ik begrijp je enthousiasme maar als je wat ouder was snapte je dat wat beter, ik kocht in 1970 voor 12000 gulden een vrijstaand huis met 500meter tuin en niet zo'n kleine garage ook en vergeet niet 20jaar na de oorlog had bijna niemand geld en zoek eens op hoe hoog de Am.dollar toen stond..... Eugen

nofear02
22-01-2008, 11:53
Robert, Onze generatie heeft wat gemist hoor. ....
Begin jaren 70 had Swaters drie GTO's staan voor ongeveer $ 9.000, ...EdwinEdwin, moet je dit nou echt vertellen?? :D. Ik werk me de hele week rot voor een paar centen, en dan kom jij met dergelijke berekeningen...:D :D. Tsjeeeemug, daar word je helemaal ziek van. :droom: :droom:! Nee zonder dollen, je ZALLLLLL het maar gekocht hebben, omdat je er WAT IN ZAG!! Toen. Iedereen verklaarde je voor gek. Iedereen droomt van dergelijke dingen. En dat je dan ineens rijk ben. Maar dat gaat nu niet meer met die auto's...:( Wel kunnen we nog een beetje slim kopen. Een 328 gaat omhoog. Een 456 zakt. Een 348 ook. Maar goed, je koopt niet voor dat ie volgend jaar 500 euro meer waard is, zelfs geen 1000. 360 begint nu wel iets te zakken. Daar ben je nog wel elk jaar een ca 5 duizend afschrijving aan kwijt. Testa's: schijnen omhoog te gaan! En de klassiekers, ja, die gaan sky-high. Maar wie zegt dat dat zo blijft? En dat gaat om grote bedragen.

Ja, wij zijn te laat geboren Edwin....:( :D.

En eugene; het mag een rib uit je lijf geweest zijn toen, maar 12.000 gulden, voor iets wat nu 500.000 euro waard is, ( ;) :p) dat is toch niet normaal. Was die 12k TOEN, met je TOENmalige salaris in dezelfde verhouding dat je er 30 jaar voor moest werken om af te lossen?? met rente? dat lijkt me niet. Tegenwoordig moet je zelfs met zijn 2-en zijn anders krijg je een huis helemaal niet meer afgelost! En in de berekeningen ben je gewoon 30 jaar de sjaak. van je 25e tot je 55e, of van je 30e tot je 60e, want je moet eigenlijk ook nog wel eerst een beetje startkapitaal hebben.

Nou begrijp ik waarom al die mannen van 50 geld zat hebben voor een CS en zo! ;) :p. Huis is al lang afbetaald en inmiddels minimaal een kwart miljoen waard! :)

.

richard
23-01-2008, 01:13
Mijn vader en ik heb onze 308gts 4 jaar geleden gekocht voor ik dacht rond de € 33000,00.
Mijn vader wilde er toen in mee gaan om deze auto te kopen vanwege het feit dat een Ferrari of iets in dezelfde trant niet of nauwelijks in waarde zakt.
De doorsnee auto is meestal al in prijs gezakt als je de factuur net betaald heb.
Ik denk dat onze verschillende F,s nu maar ook in de toekomst toch wel een aardige investering zijn met een zekere waarde garantie en de lol ervan natuurlijk.
Als ik voor ons zelf spreek weet ik dat wij de auto never nooit verkopen, hooguit als de middelen het een keer toelaten een Testarossa erbij hier ben ik toen in getrouwd en dat heb zo,n indruk achter gelaten maar dat is voorlopig dromen en hard werken

Eugene360
23-01-2008, 01:46
Jullie hebben echt de tijd niet mee, dat meen ik ,ik begrijp al helemaal niet hoe tegenwoordig een stelletje aan een redelijke woning kan komen. Toen ik die hyp. afsloot 12000 gulden verdiende ik per maand 800 , IEDEREEN op mijn werk maakte mij echt elke dag ziek dat ik dat huis gekocht had, minsteens een week niet geslapen (dacht steeds aan al die nullen schuld) en moest je daarbij horen dadelijk wordt je overgeplaatst en je kunt je huis niet kwijt enz. echt waar! maar de benzine was 87cent, en in huis sinaasappelkissies als begin meubilair ,alles zuinigaan veel van geleerd, toch een mooie tijd, gek he.. Maar de € ( de omrekeningskoers) heeft ons allemaal de das omgedaan

nofear02
23-01-2008, 12:48
Jullie hebben echt de tijd niet mee, dat meen ik ,ik begrijp al helemaal niet hoe tegenwoordig een stelletje aan een redelijke woning kan komen. Toen ik die hyp. afsloot 12000 gulden verdiende ik per maand 800 , IEDEREEN op mijn werk maakte mij echt elke dag ziek dat ik dat huis gekocht had, minsteens een week niet geslapen (dacht steeds aan al die nullen schuld) en moest je daarbij horen dadelijk wordt je overgeplaatst en je kunt je huis niet kwijt enz. echt waar! maar de benzine was 87cent, en in huis sinaasappelkissies als begin meubilair ,alles zuinigaan veel van geleerd, toch een mooie tijd, gek he.. Maar de € ( de omrekeningskoers) heeft ons allemaal de das omgedaan.WOOW Eugene! dat vind ik echt een waanzinnig eerlijke reactie van je. En ook heel mooi. Niks ten nadele van 'de jongeren' onder ons, het valt ook echt niet mee, ALLES is er, en je wilt ook alles, via internet weet je ook dat er van alles is, en wachten is mooooooeeeiilijk in deze tijd, maar sinaasappelkistjes als beginmeubilair ?; zou je dat NU ook nog tegenkomen?? ik denk het niet! magnetron, afwasmachine, auto, meubels, liefst ook nog een wasdroger, vakanties, digitale camera, tv, dvd, breedband-internet, kleding, en vooral, mobieltjes met abo en om de 2 jaar een nieuwe computer, enz, enz. Maar dan heb je NU wel alles, maar ben je idd 30 jaar bezig om net-aan, net-aan, met zijn 2-en, een huis afgelost te krijgen, of voor de helft afgelost en de rest aflossingsvrij. En dan kan je op de 45e een 328 of 348 kopen. Maar een CS of F40 nu of nieuwe 699 of 712 (over 10 jaar): forget it. En dat is ook logisch want het is nu eenmaal voor 99,9% van de mensheid niet weggelegd.

Ik vind het heeel knap dat mensen TOEN tegen ieders advies in, met veel sappelen (!), dat durven en deden en nu?.... nu heb je een bonk waarde achter/onder je, ongelofelijk. En jij zit dan nog een eind weg in een heel ander gebied. Hier in de randstad, niet-te-doen in je eentje! daar krijg je zelfs niet eens financiering meer voor, om in je eentje een huis te kopen. Aflossen red je gewoonweg nauwelijks meer met maar 1 normaal salaris. Zeker niet als je al het andere ook gewoon nu al wil. En dat terwijl de rente laag is! In de jaren 80 zaten we met 10%! Als dat nú nog zou gebeuren, zouden er heeeeel veel brokken komen.

Toch vraag ik me wel eens af..... komt het nog wel voor, dat jongeren sparen-sparen-sparen, en zuinig zijn en zich een hoop ontzeggen, simpelweg voor een groter doel, later? Ik ben dan ondernemer en heb een bedrijf. 15 jaar lang vrijwel 7 dagen in de week werken, ik ben in totaal misschien 4x een paar dagen weg geweest. Is ook absurd hoor, ik wens het niemand toe. Moet je ook volkomen gestoord zijn. Het enige voordeel is, ik heb het dan nu iets beter/makkelijker dan sommige andere leeftijdsgenoten. Ik heb heel veel gemist en me ontzegd de afgelopen jaren. Maar dan nu een f-je (ik schrijf f-je, niet denigrerend bedoelt!, maar een 6e hands 328 is nog wel wat anders dan een nieuwe 430).

Blijft dat je dan door die spaarzaamheid, die er dan al ên ligt, toch ook waakzaam blijft met uitgeven. mvh14 zit met die afweging, en we hebben daar een mooie gedachtenwisseling over gehad in die ''ondernemer; kan een f?'' -draad. Heb je nog niet zo heeeel veel, maar kan je toch al een f-je kopen, dan kan je best rekening houden met enige waardevastheid nu! En dat is mooi!

Een 308 of 328, waar je per jaar 2 a 3000 in investeert, qua onderhoud, of enige vernieuwing, gaat 0,0 euro achteruit! En ik denk zelfs, 500 a 1000 vooruit. Dus wat heb je aan 'financiele last': rente-inkomsten-verlies (je kan ook 35.000 euro tegen 5% op de bank zetten of aan een kennis uitlenen), verzekering, mtrtbel, grote beurt, reparatie, en benzine. Vergeet ik nog niets? Bij sommige typen Ferrari's dus geen waardevermindering meer! En je hebt heeeel veel plezier. En een trots gevoel. En dat mag toch?

Maarre Eugene, als ik nou eens langs kom bij je, moet ik dan nou toch nog maar mijn eigen klapstoeltje meenemen of is nu dan toch enigszins verbeterd? :D :p ;)

mvh14
23-01-2008, 13:35
Toch vraag ik me wel eens af..... komt het nog wel voor, dan jongeren sparen-sparen-sparen, en zuinig zijn en zich een hoop ontzeggen, simpelweg voor een groter doel, later?

Vrees dat het antwoord op deze vraag NEE is.
Echter de kritische noot in deze is dat wij dit gespuis zelf hebben opgevoed.....

nofear02
23-01-2008, 13:54
Echter de kritische noot in deze is dat wij dit gespuis zelf hebben opgevoed......Ik neem aan dat hier wel een knip-oog achter mag/moet marcel :D? bij deze: ;). ben benieuwd wat alle jongeren hierop te zeggen zouden hebben, maar daar zou een nieuwe draad voor geopend moeten worden want dat hoort niet in deze draad. Mijn post was al op t randje... :D

moriaan1
23-01-2008, 14:11
Toch vraag ik me wel eens af..... komt het nog wel voor, dan jongeren sparen-sparen-sparen, en zuinig zijn en zich een hoop ontzeggen, simpelweg voor een groter doel, later? Ik ben dan ondernemer en heb een bedrijf. 15 jaar lang vrijwel 7 dagen in de week werken, ik ben in totaal misschien 4x een paar dagen weg geweest. Is ook absurd hoor, ik wens het niemand toe. Moet je ook volkomen gestoord zijn. Het enige voordeel is, ik heb het dan nu iets beter/makkelijker dan sommige andere leeftijdsgenoten. Ik heb heel veel gemist en me ontzegd de afgelopen jaren. Maar dan nu een f-je (ik schrijf f-je, niet denigrerend bedoelt!, maar een 6e hands 328 is nog wel wat anders dan een nieuwe 430).

Maar je die 6de hands 328 wel zelf verdiend!
Heb de "ondernemersdraad" met veel interesse en herkenning gevolgd.
Voelde niet de noodzaak om te reageren, omdat alles zolangzamerhand wel is gezegd.
Het blijft een persoonlijke keuze. Voor mij is het op dit moment niet het ideaal zelf een F te bezitten. De auto die ik nastreef kan ik toch nooit betalen! Ben meer een vintage persoon.
Mocht ik wel een F kopen, (hetgeen zeker mogelijk is) weet ik zeker dat dat gemengde reacties teweeg zou brengen.

Ben zelf ondernemer van 2 horecabedrijven, en werk veel met jeugd tussen de 16 en 20 jaar. Zoals van alle tijden (denk ik) zitten daar ook de nodige rotte appels tussen, maar ook waanzinnig fijne en leuke "werkers".

Momenteel is de wereld voor hen een stuk kleiner geworden. Maar wel veel drukker.
Bij mij ging het werk vroeger voor het meisje, het sociale leven van de tegenwoordige jeugd veel drukker geworden.
Werken komt bij menig een op de tweede of derde plaats. De oorzaak ligt ook bij de zogenaamde opvoeders, waar ik met 2 pubers ook toe behoor.
Ouders geven "stapgeld", scooters, computers e.d. veelal aan hun kinders kado!

Helaas, mijn kinderen moeten eerst de handen uit de mouwen steken, voor niks gaat de zon op! Natuurlijk krijgen ze ook wel dingen kado, maar een computer of scooter wordt voor min. 50% eerst zelf verdiend! Het is geen schande om iets te kopen waar je jarenlang hard voor hebt gewerkt!

Ik denk weleens, had ik maar een vak geleerd. Maar zolang ik nog iedere dag met plezier naar de zaak ga is het goed.

Gasten klagen regelmatig dat een biertje 2 euro moet kosten.
Als ik het voor 1 euro zou kunnen verkopen, dan deed ik dat echt wel.
Brouwerijen hebben voor kartelvorming een enorme boete moeten betalen. Waar gaat die boete heen? De Europese Commissie! Terwijl ondernemers en consumenten jarenlang te veel hebben betaald, wordt er niets ter compensatie aangeboden.

Tijden veranderen, prijzen veranderen, ben blij dat ik geen aandelenportefeuille heb, bakstenen zijn momenteel wat beter bezit.

Hans

.

mavanhaasteren
23-01-2008, 16:05
ik heb van huis uit altijd meegekregen dat je pas wat moet kopen als je het geld er voor hebt en dat je daar dan soms jaren voor moet speren hoort daar bij. maar alles wat ikheb is ook echt van mij en niet van een bank. je ziet zat "jongeren"met een golf rondrijden die 3 banken heeft, namelijk de voor bank de achterbank en de leenbank.:D
maar het sparen wordt er niet makelijker op met al die extra dingen saol telefoon, computer, internet, auto

.

moriaan1
23-01-2008, 16:23
Helemaal mee eens!
Zo min mogelijk lenen geeft een goed gevoel.

Ik reed op mijn 16de een Kreidler RMCS (toen wastie HOT!), en met 18 een knappe BMW320i, zelf verdiend natuurlijk. Lenen doe ik alleen voor onroerend goed of aankoop van een bedrijf. Met name tijdens de eerste jaren van ondernemerschap en het tegelijkertijd krijgen van kinderen (duurder dan een F) was het weleens lastig ,Geen geld/ Geen vakantie. Dat komt dan wel weer een andere keer.(je wil niet weten hoeveel mensen dat eigenlijk niet kunnen betalen!)

Ik ben bewust ondernemer geworden en ken het bestaan van Robert maar al te goed.
Nog steeds dag en nacht bezig, ook omdat het leuk is!

Het gaat om Drive en Passie in het leven, en dat probeer ik mijn kinderen ook bij te brengen!

Die nieuwe auto moet je eerst verdienen, betalen terwijl je hem rijdt is meestal knap stom!
(en duurder)

Hans

.

430 Scuderia
23-01-2008, 16:44
Echter de kritische noot in deze is dat wij dit gespuis zelf hebben opgevoed......

Ik spaar ook geen grote bedragen om later misschien een hypotheek te krijgen, of m'n inboedel te kunnen betalen. Ik ben student en hou ervan om in het weekend lol te maken. Dat kost behoorlijk wat geld. Verder ben ik als student niet in staat veel te werken, dus veel te verdienen. Al met al heb ik dus niet veel gespaard. Ben ik nu gespuis? :)

.

mvh14
23-01-2008, 17:25
Ik ben student en hou ervan om in het weekend lol te maken. Dat kost behoorlijk wat geld. Verder ben ik als student niet in staat veel te werken, dus veel te verdienen. Al met al heb ik dus niet veel gespaard. Ben ik nu gespuis? :S

Of jij tot het gespuis behoort, denk het niet. Als je je handen vol hebt om je diploma's te halen om aldus een goede baan te krijgen later is het een goede investering geweest en hoef je ook niet te sparen.

Maar je schrijft al, in het weekend veel lol maken. Gelijk heb je, al zou je in het weekend ook kunnen werken stuk gespuis :)

.

richard
23-01-2008, 17:35
Mijn vader en ik hebben onze droom kunnen waarmaken door hard te werken.
Ik sinds 1999 en mijn vader al vanaf zn 14e(dat was toen rond die tijd)
Ik ben mezelf heel bewust dat als mijn vader niet zo gek was dan stond onze 308 nu niet in de loods.
Feit is wel toen wij met de gedachte gingen 4 jaar geleden om een F te kopen heb ik toch wel een paar maanden uren lopen stampen om nog even wat extra,s erbij te krijgen.
Wat dus is gelukt.Feit is ook als wij de mogelijkheid hebben en er is een Testarossa die we voor een leuke prijs kunnen aanschaffen doen komt ie er en of ik daar dan weer dingen voor moet laten en weer uren moet maken dat is dan niet anders.
Ik heb van jongsaf aan altijd zoiets gehad net als de meeste van ons, begin bij modellen maar er komt ooit en echte waar ik best wat voor wil doen.
En dan kan nu de tijd niet gunstig zijn en later waarschijnlijk ook niet maar dat is dan erg jammer als ik tussen 6 plankies leg heb ik en mijn vader er wel van genoten evenals mijn kids

430 Scuderia
23-01-2008, 17:35
Haha! Overdag in het weekend zal je mij vaak aan het werk zien, maar zodra het een uur of vijf is geweest..... !!! Wat je zegt; dat het een investering is dat is natuurlijk wel zo. Alleen kun je met deze huizenmarkt niet beter vanaf je zestiende al als b.v. electricien gaan werken?! Ook al blijft je salaris redelijk gelijk in de jaren daarna? Dan kun je tenminste geld opzij zetten om een keuken en badkamer te kopen. Als ik klaar ben met me studie ben ik 24, dan zal mijn moeder me wel eens het huis uit willen hebben

Eugene360
24-01-2008, 01:42
Jongens geloof het of niet, een paard wat hier losloopt kan weinig schade aanrichten, ik heb wel een redelijk groot huis maar er word wel geleeft, overal ligt wel wat, op zolder 85meter modelspoor (degitaal) zelf in alle locs modules ingebouwd ,rook, optrek en echte remgeluiden van desbetrefende echte loc gaten in de muren gekapt! waar ze door rijden, ik word te enthousiast.... maar het echte sparen door (enkele jongeren) komt nog steeds voor ik ken ze. Maar het blijft een probleem de balans te vinden,wat opmaken voor de lol en altijd bedenken als ik het koop kan ik het dan ook weer kwijt en zeker eerst sparen (bijwerken) friettent( heb ik gedaan)weet ik wat, dan waardeer je je geldpotje ook en koop met verstand wat je mooi en niet te duur vind dat vind een dan ander ook meestal en overleg vooral met medemensen die het weten kunnen. (wel zware kost he) maar wel lol maken he...

KingCobra
31-01-2008, 14:12
Graag jullie mening: wanneer kan men zeggen dat een auto in "concoursstaat" is?

- Mag er overgespoten zijn?
- Moet de volledige historie gedocumenteerd (de boekjes) aanwezig zijn?
- Moeten alle toebehoren bij de auto zijn (toolbox etc)

En wat voor andere eisen zijn er (km-stand, aantal eigenaren) .....

En wat voor invloed heeft eea op de waardestijging?

Groet Pieter

Eugene360
01-02-2008, 01:30
Met alle respect Pieter, wat denk je zelf

KingCobra
01-02-2008, 16:35
Mijns inziens hoort dat er allemaal bij. Maar ik heb naar een 308 gekeken waar het dus niet zo is en waarvan de verkoper bij hoog en laag beweert dat dat niks uitmaakt. En volgens hem is de wagen in concoursstaat.

En hij zou officieel taxateur zijn en over heel de wereld Ferrari's taxeren....

Daarom wilde ik even een second opinion om mijn mening te bevestigen.

Dit is de advertentie http://www.kapaza.be/Autos/Ferrari/8005764/Ferrari_308_GTB_DRY_SUMP_CARBURATEURS.html

.

Huijsje
01-02-2008, 19:01
En hij zou officieel taxateur zijn en over heel de wereld Ferrari's taxeren....

Dit is de advertentie http://www.kapaza.be/Autos/Ferrari/8005764/Ferrari_308_GTB_DRY_SUMP_CARBURATEURS.html

Ik kan je wel vertellen dat die man TIG Ferrari's te koop heeft gehad op internet, en ook advertenties heeft staan van: 'IK KOOP ALLE FERRARI'S, ONGEACHT DE STAAT'

Heeft ook een aantal usernames die ie op verschillende websites gebruikt. Beetje vreemde situatie eigenlijk

KingCobra
01-02-2008, 19:27
Ja wat ik ook vreemd vond is dat de naam in het emailadres verschillend is van de naam waarmee hij ondertekend.

En in het begin was de toon heel vriendelijk, maar die sloeg om naar licht vijandelijk toen ik een aantal kritische opmerkingen plaatste. In de trant van: "ik heb hier Ferrari's staan van een half miljoen. En ik vlieg van New York tot Tokyo om Ferrari's te taxeren voor veilingen. En u beweert de markt beter te kennen dan ik". Oftewel mijnheer duld geen tegenspraak.

Vandaar dat ik wat aan mezelf ging twijfelen; en ik hier even wilde polsen of mijn gedachten zo afwijkend waren.

Waarschijnlijk toch iemand om met een boog omheen te lopen

moriaan1
01-02-2008, 19:52
5000,- verschil in vraagprijs voor en na restauratie?

Met de lijst werkzaamheden die genoemd worden, waaronder het overspuiten en anti roestbehandeling, is dat simpelweg onmogelijk.

Goedkope ferrari's bestaan niet!
Goede ferrari's zijn niet goedkoop!

Hans

.

Eugene360
02-02-2008, 01:49
Het verhaal begint meteen goed, alles word gedaan ,,body off,, maar het mooiste is de body kan er helemaal niet ,,off,, want de hele bovenbouw zijn polyester delen aan elkaar gepopt en geniet, ik lees dit soort kletsverhalen niet eens, kijk je hebt een minimum en maximum prijs voor elk type en als je alle advertenties afschuimerd leer je de ,,going,, prijzen wel zo'n beetje, als een auto konkoersstaat is betekent dat, dat deze bij de beste en mooiste hoort. Je hebt eigenlijk 3 ,,meetstaven,, staat 1. niet overgespoten+KM stand tot 50K. lichte gebruiksporen. staat 2.overgespoten (overal) ook in deuren onder alle kleppen ,rijdbaar APK-waardig, gebruiksporen, krasjes en lichte bekledingsdefecten, staat 3. alleen compleet (kan varieeren van motor lopend, draaibaar met hand of vast) veel werk dus. als je bij een auto staat licht eens een rubberlip van een raam op, kijk er maar eens onder....vaak andere tint, soms moet je hem nog droogblazen, (omdat hij net gespoten is) kan ook zomaar een andere kleur zijn Elke staat kan nog opgewaardeerd worden door b.v. 1a, 2a en 3a door; alle boekjes erbij met beurten afgestempeld, altijd!! in bruine lederen foedraal erbij geleverd, (anders kunnen boekjes nadien gekocht zijn) evt. aanvullend met het orginele komplete gereedschap(tas)en de ultieme droom ,alle rekeningen vanaf 1e, aflevering erbij en eventuele vorige kentekenplaten en bewijzen (indien buitenland) de mijne was b.v. van Pr.Reinier v.Monaco. hopelijk heb je hier iets aan, conclusie, voor een hele mooie betaal je niet gauw teveel........