View Full Version : Welke benzine moet erin?
Welke benzine hoort er in een wat oudere Ferrari ? In mijn 328 deed ik RON98 benzine met apart nog eens loodvervanger. Met dat laatste ben ik op een gegeven moment gestopt, aangezien niemand dat deed. In mijn Testa doe ik RON98, maar toen ik in Frankrijk een keer geen pomp kon vinden met 98 heb ik er 95 in gedaan (ook omdat iemand zei dat dat geen enkel probleem was), en dat ging ook prima. Kortom: is 98 noodzakelijk, of kan 95 ook
micha1980
04-03-2007, 00:19
Hoi Roger,
ik denk toch wel noodzakelijk om min RON98 te tanken, ga ik lager, pingelt de auto onder de 3000 rpm (heb ik duidelijk gemerkt in italie op vakantie). meestal tank ik in duitsland, v-power RON100.
Welke benzine hoort er in een wat oudere Ferrari ? In mijn 328 deed ik RON98 benzine met apart nog eens loodvervanger. Met dat laatste ben ik op een gegeven moment gestopt, aangezien niemand dat deed. In mijn Testa doe ik RON98, maar toen ik in Frankrijk een keer geen pomp kon vinden met 98 heb ik er 95 in gedaan (ook omdat iemand zei dat dat geen enkel probleem was), en dat ging ook prima. Kortom: is 98 noodzakelijk, of kan 95 ook ?
.
nofear02
04-03-2007, 00:33
Ha die Micha! Ja ik twijfel elke keer eigenlijk wel hoor, maar voor de zekerheid neem ik altijd maar die gele slang bij de Shel; super ongelood. Die groene, 95, vind ik net te griezelig. En die rode; gelode, benzine, dat hoeft toch niet meer bij een wagen van '88? Hoe zit dat nou eigenlijk jongens?
.
micha1980
04-03-2007, 00:40
wat ik me kan herinneren, zolang je geen elektronische ontsteking hebt (en carbs hebt) schijnt het beter voor de auto te zijn om een zo hoog mogelijk octaan gehalte te tanken. ik heb 2 a 3 maal shell v-power in nl getankt, maar met de F was toen niet te rijden. stotteren. je kan dit weer iets opvangen door de onsteking te laten stellen.
Ha die Micha! Ja ik twijfel elke keer eigenlijk wel hoor, maar voor de zekerheid neem ik altijd maar die gele slang bij de Shel; super ongelood. Die groene, 95, vind ik net te griezelig. En die rode; gelode, benzine, dat hoeft toch niet meer bij een wagen van '88? Hoe zit dat nou eigenlijk jongens?
.
nofear02
04-03-2007, 01:24
Geen shell V-power???? we hebben toch allemaal van de zomer die miniatuur ferrarietjes zitten sparen??? dat was een actie vóór V-power! :-)
.
micha1980
04-03-2007, 01:39
shell heeft nu weer een nieuwe actie, kaartjes sparen :)
ik ben dr al mee begonnen..voel me net een klein kind...geweldiggggggg
Geen shell V-power???? we hebben toch allemaal van de zomer die miniatuur ferrarietjes zitten sparen??? dat was een actie vóór V-power! :-)
.
Ik tank meestal superplus(v-power bv),maar het instructieboekje zegt minimaal 95.Dit is het advies van de fabrikant,dan moet de auto daar goed op lopen.
Micha jij moet zeker duitse v-power tanken zie onder uit het instructieboekje van een 308gts met carb's.
.
v-power is niet altijd goed het maak voor oudere autos soms meer schade hoorde ik vorige week?
Lex dat is was waarschijnlijk terug te voeren op het feit dat oudere auto's gelode benzine nodig hebben maar heeft niks met het octaan-getal te maken.
Ik denk wel dat de auto van Micha een motor heeft die geschikt gemaakt is voor ongelode benzine anders had hij allang verbrande of kapotte kleppen gehad
ik weet het niet ik ben niet zo technisch ik hoor het wel als het niet goed is en kan er dan goed met guus over praten
.
Kingpin328
03-05-2007, 21:21
Lex dat is was waarschijnlijk terug te voeren op het feit dat oudere auto's gelode benzine nodig hebben maar heeft niks met het octaan-getal te maken.
Ik denk wel dat de auto van Micha een motor heeft die geschikt gemaakt is voor ongelode benzine anders had hij allang verbrande of kapotte kleppen gehad.
Correct - geharde klepzitingen :)
.
Kees den Hertog
13-11-2007, 22:42
Alle RON 99 is goed, Duitsland inderdaad 100. Staat ook in het instructieboekje, minimaal RON 100. Is hier nier meer te koop, maar V-Power, Exellium, e.d. zijn allemaal goed. Ferrari en Shell vind ik een mooie combinatie, dus ik tank V-Power.Als er een kat in de auto zit heb je geen probleem met de kleppen o.i.d. Euro 95? Niet doen
Ik tank in mijn 308 gtb met carburator en dry sump en met vier wielen, altijd 98ron met lood vervanger en anders andere zooi maar dan wel met een scheut lood vervanger, maar nooit 95Ron of ik moet zonder staan in de sahara dan doe ik er alleen een paar liter in met lood vervanger
Als ik de posts hierboven lees sowieso altijd minimaal Euro 98 dus, zeker in La Douce France:
ANWB waarschuwt voor nieuwe Franse benzine
DEN HAAG - Met het oog op de komende grote vakantie-uittocht waarschuwt de ANWB op zijn website voor E10, de nieuwe Franse benzine.
Bij steeds meer pompstations in Frankrijk vervangt E10 de Euro loodvrij 95. Bij auto's van voor het bouwjaar 2000 kan E10 schade opleveren aan leidingen en pakkingen, aldus de ANWB.
De naam E10 staat voor ethanol 10 procent. Uit milieuoverwegingen heeft de Franse overheid besloten gewone benzine te mengen met de biobrandstof ethanol.
In de meeste Europese landen is gekozen voor een mengsel van 5,75 procent ethanol en benzine om oudere auto's te beschermen.
Motorbeschadiging
E10 kan behalve leidingen en pakkingen, ook de motor op zich beschadigen. Maar zegt de ANWB, alleen bij structureel gebruik.
De Franse overheid heeft een website geopend waar automobilisten kunnen nagaan of hun auto geschikt is voor E10. De site is franstalig: www.carburante10.fr.
Overigens kunnen automobilisten in Frankrijk ook Euro 98 tanken.
© ANP
By the way: V-Power is RON 97 volgens Shell zelf, hangt ergens tussen 95 en 98 in.
Met m'n BMW tank ik altijd 98 (wordt aangeraden ivm de turbo's), denk dat met de Ferrari ook maar te doen (geen turbo's, wel een performance engine).
En zo veel duurder is dat toch eigenlijk ook niet? ~7000 km per jaar en typisch 1 op 7 à 8, vereist zo'n 900-1000 liter benzine. Prijsverschil tussen 95 en 98 peut is nu ca 6 ct. Totale jaarlijkse meerkosten voor 98 tanken bedraagt dan ca. 60 Euro.
Lijkt mij verwaarloosbaar in vergelijking met overige kosten voor F-rijden en zeker met evt. problemen vanwege kwalitatief mindere brandstof. Of ben ik zo zo'n sukkel die toch voor alle marketing-praatjes valt? ;)
ik tank met beide auto's gewoon ron95
Kees den Hertog
09-07-2009, 00:04
't Ken net, ze zijn gebouwd voor 98, in NL zou 95 kunnen, want geen al te hoge snelheden over een langere afstand, maar ik neem de gok niet voor die paar cent verschil per liter....
sharknose67
09-07-2009, 00:52
Of ben ik zo zo'n sukkel die toch voor alle marketing-praatjes valt? ;)
Nee hoor, en ik kan het weten (in ieder geval wat betreft de V_Power) ;)
Kristof8
09-07-2009, 12:42
neem altijd de duurste.
hoe duurder hoe hoger het octaangehalte, zeker bij "oudere" motoren is dit belangrijk om het pingelen tegen te gaan
Ron 95 moet gewoon kunnen lijkt mij, mits juist afgesteld.
In principe heeft volgens mij elke motor met aluminium koppen al heel lang geharde zittingen. Bij Alfa`s al vanaf zeker 1965, dus waarom F dan niet?
Loodvervanger zou dus eigenlijk niet eens nodig moeten zijn.
Zo, zojuist is, na Shell en Texaco, ook Esso van mijn lijst benzineleveranciers gedonderd. Ze hebben - zonder enige tekst of uitleg - Esso Supreme geïntroduceerd i.p.v. Super 98. En guess what: Supreme heeft octaangehalte 95. Het kan best dat dat ook in de Ferrari mag, maar ik ben fijn doorgereden naar de dichtstbijzijnde BP. Zolang er nog 98 peut wordt geschonken drinkt mijn 328 louter dat!
Iemand enig idee waarom iedereen in benzineland wederom slaafs achter elkaar aanhobbelt en 98 massaal de pomp afgaat? De-complexen kan het niet zijn, ze halen één soort weg, maar introduceren een andere (tenzij men écht belazerd wordt en er 'gewone' 95 uit die V-Power en Supreme pompen komt...). Blijkbaar verkoopt 98 niet en/of is het duurder om te fabriceren dan die hokus-pokus-marketing-95s.
Vandaag voor het eerst vol gegooid met Shell V-power 95 ron. Tank normaal Total Excellium. Ik merk geen verschil na 200 km en brult geweldig over neerlands asfalt. Ben het wel met je eens dat we kritisch moeten blijven maar ik wil niet afhankelijk zijn van een handje vol tank stations.
Vandaag voor het eerst vol gegooid met Shell V-power 95 ron. Tank normaal Total Excellium. Ik merk geen verschil na 200 km en brult geweldig over neerlands asfalt. Ben het wel met je eens dat we kritisch moeten blijven maar ik wil niet afhankelijk zijn van een handje vol tank stations.
First things first: niets is zo mooi als brullen over Neerlands tijdelijk file-arme wegen. Eerder vandaag ook 150 km meegepikt en genoten!
Dan terug naar de benzinediscussie. Die is verwarrend. Feitelijk lopen discussies over merken en typen dooreen.
Merken, oftewel 'premium brands'
Diverse 'premium' brandstofmerken als V-Power, Supreme (buiten NL als sinds 2004 op de markt trouwens), Excellium en Ultimate claimen meer vermogen, hoger rendement en reinigend effect te bieden (dit alles uiteraard tegen een hogere prijs ;)). Echter, hoewel er legio onderzoek lijkt te zijn gedaan, wordt doorgaans maar weinig verschil gevonden tussen deze merken en normale Euro 95. Enige uitzondering is BP Ultimate (zie stukje hieronder), zij het dat TNO alléén heeft bewezen dat het zuiverend werkt. Of dat reinigende effect van belang is? Joost mag het weten. Wat betreft de overige claims (meer vermogen, hoger rendement) staat niets objectief vast. Mijn conclusie voorlopig: het lijkt me zinloos premium brands als V-Power te tanken als dat uiteindelijk gewoon Euro 95 is en er geen bewezen voordelen zijn. De merk-discussie op zich is dus vrijwel totaal irrelevant.
Types benzine: Euro 98 vs Euro 95
De type-discussie is wellicht interessanter. Euro 98 is per definitie (marginaal?) beter dan Euro 95 voor 'mijn' motoren, nl die met hoge toeren (Ferrari 328) en/of (bi-)turbos (BMW 335i). Dit vanwege de superieure verbrandingseigenschappen (egaler). Dat is niks nieuws. Beide autofabrikanten raden dan ook expliciet 98 aan (zie resp. owners's manuals). Derhalve is het verdomd irritant dat Euro 98 niet breed meer te verkrijgen is, dat is de kern van mijn ergernis. Ben het met je eens dat afhankelijkheid van een beperkt aantal stations niet wenselijk is!
Dus...
... waar brengt me dat dan? V-Power, Supreme, Excellium en dat soort meuk is zinloos. Euro 98 is objectief wél beter en niet zo heel veel duurder (zie: http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=79463&postcount=15). BP Ultimate 98 is zo'n beetje de enig overgebleven 'major' 98 (behalve dus rariteiten als de Q8 in de buurt van Zwolle, niet om de hoek bij Den Haag). Maar zolang ik 2 of 3 BPs op kruipafstand van huis heb ga ik dus toch maar daarheen. En die reinigende werking? Die neem ik op de koop toe :)
Uit de Bovag Krant, hét wetenschappelijk orakel van Nederland Autoland ;)
TNO: BP Ultimate werkt
TNO bevestigt de claim van BP dat zijn premium brandstof Ultimate de motor reinigt.
Sinds de introductie van premium brandstoffen als Shell V-Power, BP Ultimate en TOTAL Excellium, woedt de discussie of de nieuwe brandstoffen ook echt die eigenschappen bezitten die de oliemaatschappijen claimen. Denk daarbij aan minder roetuitstoot, meer motorvermogen en een lager brandstofverbruik. BP heeft van TNO een zogenoemd productlabel gekregen voor de reinigende eigenschappen van zijn brandstof BP Ultimate. Wetenschappelijk medewerker Arjan Eijk van TNO: ‘Wij hebben op basis van de testgegevens van BP gecontroleerd of hun bewering hout snijdt en die klopt voor wat betreft de reinigende werking.’
Fuels marketing manager Roald Bol van BP denkt dat het product label van TNO BP Ultimate meer geloofwaardigheid geeft. ‘Mensen denken vaak dat elke brandstof hetzelfde is, maar in het geval van BP Ultimate hebben we nu bewezen dat dat niet zo is.’ Bol benadrukt dat het label alleen de claim van de reinigende werking betreft. ‘Al onze andere beweringen, zoals lager brandstofverbruik en meer motorvermogen, nemen we voor eigen rekening. Maar als een motor schoner blijft, dan rollen daar vanzelf al die andere goede eigenschappen
nofear02
31-07-2009, 22:55
't Ken net, ze zijn gebouwd voor 98, in NL zou 95 kunnen, want geen al te hoge snelheden over een langere afstand, ....
Vandaag voor het eerst vol gegooid met Shell V-power 95 ron. Tank normaal Total Excellium. Ik merk geen verschil na 200 km en brult geweldig over neerlands asfalt. ik tank al een hele tijd v-power, en soms ook euro 95 bij de avia. En heel soms nog eens ff een keer 98 zonder lood. maar zoals Kees zegt, waar rij je hier in nederland nog eens een kwartiertje 200? nog geen 3 minuten zelfs. of ff helemaal top. zelden. we sukkelen hier met een gangetje van 150-160 over de snelwegen, nou, dan merkt ie daar volgens mij echt niks van. ga je nou een uurtje boenderen op een circuit, of snel via duitsland naar maranello, tsja, dan zou je er aan kunnen denken om bij die duitsers even een hoger octaan erin te gooien. en rij je nog niet eens 10 minuten 150, maar step je in zijn 5 of 6, 80-100 km p/uur, zonder flink schakelen en revven, naar een italiaanse ijssalon 20 km verderop, of naar je schoonmoeder, tsja, ik heb er geen verstand van, maar volgens mij kan er bijna octaan gehalte 10 in of zo? :)
nofear02
31-07-2009, 22:59
.... Of dat reinigende effect van belang is? n [/I]reinigend effect heb je ook als je even naar duitsland rijdt en daar een tijdje 240 cruist. dat heet ''schoonbranden''. Is nog veel leuker ook :D ;).
ik tank al een hele tijd v-power, en soms ook euro 95 bij de avia. En heel soms nog eens ff een keer 98 zonder lood. maar zoals Kees zegt, waar rij je hier in nederland nog eens een kwartiertje 200? nog geen 3 minuten zelfs. of ff helemaal top. zelden. we sukkelen hier met een gangetje van 150-160 over de snelwegen, nou, dan merkt ie daar volgens mij echt niks van. ga je nou een uurtje boenderen op een circuit, of snel via duitsland naar maranello, tsja, dan zou je er aan kunnen denken om bij die duitsers even een hoger octaan erin te gooien. en rij je nog niet eens 10 minuten 150, maar step je in zijn 5 of 6, 80-100 km p/uur, zonder flink schakelen en revven, naar een italiaanse ijssalon 20 km verderop, of naar je schoonmoeder, tsja, ik heb er geen verstand van, maar volgens mij kan er bijna octaan gehalte 10 in of zo? :)
Ach, alles kán... En ik ben het met je eens dat we een beetje praktisch moeten blijven.
Maar bekijk het ook eens zo. Men is in F-land kritiekloos bereid honderden €s uit te geven aan pure uiterlijkheden als: poetsmiddeltjes van Meguiars of Swiss Vax (ipv prima standaard-producten, binnen bepaalde grenzen), vaak nog veel meer aan non-spec aanpassingen (Tubi's, velgen, Scuderia-schildjes, you name it), ettelijke sommen aan gadgets (pennen, tijdschriften, Beckers-Ferrari navi's, bla bla bla), etc etc. Is het dan zo raar om ook nét iets meer zorg te besteden aan de "innerlijke F"? Benzine gaat recht door het 'hart'! Is het dan zo gek het "zuiverste bloed" te willen? En dat voor maar een paar 10tjes extra per jaar?
Doe mij maar één detailing-beurtje of Ferrari-T shirt minder en laat maar stromen die 98 ;)
reinigend effect heb je ook als je even naar duitsland rijdt en daar een tijdje 240 cruist. dat heet ''schoonbranden''. Is nog veel leuker ook :D ;).
Absolutely! :)
Hier in NL kun je nauwelijks een "poedelbadje nemen", vandaag niet verder gekomen dan 120*...
* ik heb een Euro spec, maar sommige dingen zeg ik en public tóch liever in termen van mph... ;)
nofear02
31-07-2009, 23:15
Ja die extra kosten is totaal het issue niet. t Is gewoon de verkrijgbaarheid. Ik ga er niet kweet niet hoever voor om rijden. Tank zelfs gewoon het liefst waar ik altijd tank. En anders gewoon ergens onderweg. Op de snelweg is dat dan eerder afhankelijk van het merk pomp, qua 'liking' of evt snackshop, dan wat ze technisch verkopen :). IIg, ik vind het voor mij niet zo'n issue. Hij rijdt, klaar :D.
Ja die extra kosten is totaal het issue niet. t Is gewoon de verkrijgbaarheid. Ik ga er niet kweet niet hoever voor om rijden. Tank zelfs gewoon het liefst waar ik altijd tank. En anders gewoon ergens onderweg. Op de snelweg is dat dan eerder afhankelijk van het merk pomp, qua 'liking' of evt snackshop, dan wat ze technisch verkopen :). IIg, ik vind het voor mij niet zo'n issue. Hij rijdt, klaar :D.
Ben ik met je eens, omrijden op zich kan best leuk zijn, maar niet speciaal voor benzine. Hoewel: ook hier geldt, als het product echt beter is is een klein beetje extra moeite geen punt. Ik vind 't zelf ook geen enorm issue, heb toevallig de juiste pompen vlakbij. Wel vind ik 't opmerkelijk dat er over veel dingen best pietluttig wordt gedaan door F-bezitters, maar over benzine blijkbaar niet. Maar goed, je kan je ook niet over alles druk maken, toch? ;)
Knooifrans
01-08-2009, 07:42
Ben ik met je eens, omrijden op zich kan best leuk zijn, maar niet speciaal voor benzine.
Ik rij altijd speciaal naar Duitsland voor de V Power van Shell deze V Power is daar dus wel octaan 100 ipv hier 95 en in prijs maakt het niets uit in vergelijking met Nederland.
Heb ik gelijk een smoes om weer eens een stukje te rijden:D:D
gr Andre
wat hebben jullie toch allemaal met dat octaangetal?
een auto gaat echt niet beter lopen op brandstof met een hoger octaangetal hoor. Sterker nog, de calorische waarde (dus de hoeveelheid energie die vrijkomt bij het verbranden van een eenheid brandstof) van benzine met hoger octaangetal is LAGER!!
Octaan wordt toegevoegd (overigens niet letterlijk) aan benzine om de klopvastheid te vergroten. Deze klopvastheid is de eigenschap van brandstof om onder hoge druk en temperatuur spontaan te ontbranden.
Deze waarde wordt onder normale omstandigheden alleen beinvloed door de compressie van de motor. (temp zal altijd wel een beetje hetzelfde zijn, ook als je voortdurend 200 rijdt, we praten immers over de temperatuur in de verbrandingskamer niet je olie of waterstemp.)
Dus als een auto mag lopen op octaan 95 benzine (en volgens mij MOETEN alle katalisator-auto's dat zowieso;)) dan heeft het dus geen enkele toegevoegde waarde benzine te tanken met een hoger octaangetal.
De enige die profiteert is dus de oliemaatschappij! Heb je jezelf wijs gemaakt dat je vind dat hij beter loopt op benzine met een hogere waarde dan hou je jezelf dus voor de gek.... het vermogen van je auto neemt zelfs af.
Lood
Lood zat vroeger in benzine vanwege de smerende en koelende eigenschappen. mn klepzittingen werden hierdoor beschermd. Echter, identiek als bij auto die op gas gingen rijden, hierin zit mmers ook geen lood, moesten voor diverse auto's de klepzittingen worden vervangen omdat deze niet gehard waren. Auto's met een aluminium cilinderkop echter hebben per definitie een geharde klepzitting ( uitgezonder waarschijnlijk een aantal echte oldie's) en kunnen dus altijd zonder lood rijden. Onderzoek in Amerika heeft zelfs aangetoond dat het toevoegen van loodvervangers aan benzine de motor juist vervuilt.
Niet doen dus!
Steven heeft helemaal gelijk. Zelfs diesel heeft een hogere calorische waarde dan benzine! Het is allemaal te doen om de gecontroleerde verbranding en het tegengaan van detonatie. Mijn cuda (6000 toeren redline en 10.5 :1 compr) houdt niet van 95. Bij vol acceleren merk je dat heel goed. Pingelen doet ie net niet, maar je merkt dan het allemaal wat mooier draait met een hoger octaangetal. En als je het echt gaat doorrekenen zal 95 marginaal meer termische piekbelasting geven op sommige plaatsen in de verbrandingsruimte van bij gelode 98. Ook omdat ongelode 95 minder niet brandende bestanddelen per eenheid bevat.
Enne trouwens : Bij mij om de hoek staat nog een pomp met rood handvat en zo'n dikke tuit. Gewoon gelode 98 dus :) Hopelijk mag die er nog lang zijn, want ik hou wel van een grijze kleur in de uitlaat ;)
Vwb LPG : moderne auto's hebben heel veel moeite met LPG. Ik durf zelfs te zeggen dat er momenteel GEEN enkele nieuwe auto is die probleemloos 50.000km kan rijden. Bij VEGE hebben we samen met TNO iov meerdere OE's onderzoek gedaan naar deze vraagstukken. Moderne motoren moeten aan veel eisen voldoen voor het milieu en gewicht en dat geeft gewoon teveel problemen met het relatief heet- en droogbrandende LPG. Zittingen en kleppen slijten heel hard. Iedere gearhead weet dat kleppen draaien om hun as en daar zit de crux bij LPG. LPG is gewoon te puur, maar toevoegingen zoals kalium kunnen weer niet in deze tijd. Dan maar aan de E85, daar kan je alle toevoegingen in kwijt, maar daar is helaas de calorische waarde weer van laag. En omdat te compenseren moet er weer veel extra brandstof ingespoten worden.
Hier in Zweden kost E85 een kwart minder dan benzine, maar waar mensen dan niet bij nadenken is dat je verbruik ook weer een kwart hoger is. Net zoiets als het cradle to grave principe van de Pruis tegenover bijvoorbeeld een Passat TDI!
De millieumaffia moet gewoon stoppen net die hele kruistocht tegen onze uitlaatgassen. Laat ze eerst maar eens naar hun eigen CV-ketel kijken thuis of een grote koepel om India en China bouwen. Zo krom die lui...
nofear02
01-08-2009, 11:21
...Octaan wordt toegevoegd (overigens niet letterlijk) aan benzine om de klopvastheid te vergroten. Deze klopvastheid is de eigenschap van brandstof om onder hoge druk en temperatuur spontaan te ontbranden.
!
en waarom moe(s)t de klopvastheid zo hoog mogelijk zijn dan? wat is er het nut van? (en dus uberhaupt dan van 98 of zelfs 100 ron? het ontbrandt eerder, beter, intenser, schoner? meer vermogen, het loopt gelijkmatiger, rustiger, etc)? wat is het uiteindelijke nút, dóel dan van 98, of is het gewoon iets van ''vroeger''. onze moteren zijn wel van 25 jaar geleden, dus ''vroeger''. is het nog iets van de vorm van de zuiger, verbrandingskamer, compressie etc? hadden motoren vroeger minder compressie dan nu bijv? maw; door hoge compressie nu ontbrandt 95 net zo goed, als vroeger iets midner compressie en daardoor dan maar 98 omdat dat net ff lekkerder/makkelijker/sneller/gelijkmatiger ontbandt? allemaal vragen-vragen-vragen :D.
en waarom moe(s)t de klopvastheid zo hoog mogelijk zijn dan? wat is er het nut van? (en dus uberhaupt dan van 98 of zelfs 100 ron? het ontbrandt eerder, beter, intenser, schoner? meer vermogen, het loopt gelijkmatiger, rustiger, etc)? wat is het uiteindelijke nút, dóel dan van 98, of is het gewoon iets van ''vroeger''. onze moteren zijn wel van 25 jaar geleden, dus ''vroeger''. is het nog iets van de vorm van de zuiger, verbrandingskamer, compressie etc? hadden motoren vroeger minder compressie dan nu bijv? maw; door hoge compressie nu ontbrandt 95 net zo goed, als vroeger iets midner compressie en daardoor dan maar 98 omdat dat net ff lekkerder/makkelijker/sneller/gelijkmatiger ontbandt? allemaal vragen-vragen-vragen :D.
ja weer een hoop vragen....
even een stukje basis verebrandingsmotortheorie:
het rendement van een verbrandingsmotor wordt in principe maar door een aantal zaken bepaald:
één daarvan is de compressie. Hoe hoger de compressie, hoe hoger het rendement van de motor.
Nou, wat is dan gemakkelijker zou je zeggen. Zorg gewoon voor een kleinere verbrandingskamer en je compressie wordt steeds hoger. ( denk aan aan een diesel met een compressie van 1: 20 en hoger) Technisch dus geen enkel probleem. Alleen de brandstof kan hier niet "tegen" en zal onder invloed van deze druk (en temp) spontaan verbranden.
aangezien wij echter graag willen dat hij pas verbrand als de bougie vonkt (en dat is normaliter dus het moment dat WIJ dat willen) zal een vroegtijdige verbranding pingelen veroorzaken.
Wat is pingelen. Nou dat is mij vroeger eens als volgt uitgelegd, en daarme snapte ik het meteen inkl een beeld van de gevolgschade.
Stel je hebt een huis met een voordeur ( voor de meeste toch zonderr al te veel fantasie te volgen tot nu toch he)
Stel dat deze deur op een kier openstaat. (lukt nog steeds toch?)
Oke nu twee gevallen:
1 ik duw met mijn volle gewicht tegen de deur. Wat gebeurt er? De deur zal (hard) opengaan (en waarschijnlijk die dure vaas erachter raken...) Maar verder eigelijk niet zoveel als ik hem daarna tenminste weerr vroeg genoeg afrem.
nu 2 weer die deur op een kier
ik sla nu met mijn vuist zo hard ik kan tegen de deur. Wat gebeurt er nu? de deur zal waarschijnlijk slechts zachtjes een stukje verder opengaan. Daarnaast echter zal hij waarschijnlijk flink staan te trillen.
Stel je nu een normale gecontroleerde verbranding voor als geval 1. De zuiger wordt mooi ( wel hard en snel) gelijkmatig naar beneden in de cilinder gedrukt. Da''s dus wat we graag willen.
In het tweede geval zal de zuiger slechts "een tik" krijgen en deze trilling doorgeven aan de motor. Dit kan je dus voelen.. Kan daarnaast leiden tot enstige schade
Deze tik noemt met dus pingelen.
oke weer even terug:
Pingelen, ofwel het spontaan verbranden van het mengsel boven je zuiger wil je dus niet ( je snapt nu dus ook waarom niet)
Om deze vervelende eigenschap van je brandstof te verminderen voegt men chemicalien ( vroeger vooral octaan )toe die ervoor zorgen dat het mengsel veel minder gemakkelijk spontaan ontbrand. In vaktermen: de klopvastheid verhogen
De hoeveelheid chemicalien wordt aangegeven met het octaangetal.
Dus een 100 octaan benzine heeft een hogere klopvastheid. Echter daar heb jij dus niets aan als jouw motor daarvoor niet om vraagt. Hij gaat er zowieso niet beter van lopen.
Waarom deze benzinesoorten wel bestaan? Omdat er nu eenmaal motoren zijn die er WEL om vragen.
Ik vind dit een super goede draad en hoop dat iedereen met kennis of ervaring hier aan mee doet.
ferrari1973
01-08-2009, 16:31
Hoe kan het dan dat mijn citroen, 1.9 Diesel (kuch..) loopt op de v-power diesel, echt merkbaar beter dan de gewone diesel.
Mijn zwager rijd 156 jtd (beter...:) ) en die merkt totaal geen verschil...
Ik zeg op mijn beurt als je een jtd/tdi oid hebt dan maakt het niet uit, als je een non-turbo hebt merk je ECHT wel verschil.
groetjes Wiebe
nofear02
01-08-2009, 16:38
even een stukje basis verbrandingsmotortheorie:
..
Waarom deze benzinesoorten wel bestaan? Omdat er nu eenmaal motoren zijn die er WEL om vragen.Fantastisch Steven! Geweldig! Wat een uitleg. Errrg interessant. Zeer bedankt! Ik weet helemaal niks, dus dit is eens heel leuk om te lezen. Thnx man!
Hoe kan het dan dat mijn citroen, 1.9 Diesel (kuch..) loopt op de v-power diesel, echt merkbaar beter dan de gewone diesel.
Mijn zwager rijd 156 jtd (beter...:) ) en die merkt totaal geen verschil...
Ik zeg op mijn beurt als je een jtd/tdi oid hebt dan maakt het niet uit, als je een non-turbo hebt merk je ECHT wel verschil.
groetjes Wiebe
Discussie ging over octaangetal en lood.
V-power is benzine/diesel waaraan naast de normale additieven nog meer aan toe is gevoegd. Hierdoor zou het best kunnen dat een auto beter loopt.
Heeft echter dus niets te maken met octaan of lood
OK,
Een hoop nieuwe discussie sinds gisteravond zie ik (top trouwens, doet wonderen voor mijn algemene ontwikkeling!), maar sta me toe eea in lekentermen samen te vatten om te zien of ik 't nu goed begrijp.
Er zijn eigenlijk 3 verschillende 'benzinekeuzes' ter overweging (diesel laat ik met jullie goedvinden even buiten beschouwing ;) ):
1. Gelood versus ongelood
De eenvoudigste discussie. Zodra je aluminium cylinderkoppen hebt en (dus) geharde klepzettingen heb je geen lood nodig. Sterker nog, loodvervangers e.a. additieven zouden wel eens schadelijk kunnen zijn. Voor 99% van ons hier betekent dat dus: gewoon loodvrij tanken en er vooral niets bij mieteren.
2. Euro 98 versus Euro 95
De octaangetal-discussie, die in feite neerkomt op mate van 'klopvastheid' (dank Steven, ik sprak eerder in deze draad over 'egalere' verbranding bij gebrek aan de juiste terminologie). Hoe hoger het getal, hoe klopvaster en hoe gelijkmatiger de verbranding. Kan o.a. 'pingelen' tegengaan in hoge toeren en hoge-druk (turbo) motoren, maar doet niets voor vermogen / snelheid. Al met al voor velen hier dus wellicht geen noodzaak (voor welk soort motoren eigenlijk precies wél?), maar ook geen slecht idee.
3. Premium benzines versus 'reguliere' benzine
De warrigste discussie, althans met de meest diverse antwoorden. V-Power, Supreme, Excellium e.d. zijn in principe Euro 95 met additieven. Claims van producenten zijn o.a. superieure performance, hoger rendement en reinigende werking. De objectieve bewijslast - dus niet hoe bijv. de auto van je zwager er op loopt, hoe prettig ook voor hem - is echter dunnetjes in divers onderzoek (behalve wellicht BP Ultimate 98, t.a.v. reiniging, o.b.v. TNO). Het zou echter kunnen dat sommige van deze additieven vergelijkbare werking hebben als (extra) octaan (zie 2.), dus klopvastheid verhogen. Anderzijds lijken sommige additieven bijwerkingen te hebben, bijv. injectorvervuiling. Lastig uit te maken wat nu precies wat doet, zonder inzicht in de chemische 'recepten' van de verschillende merken. Al met al is de keuze voor premium benzines mijns inziens meer een kwestie van smaak dan een uitgemaakte zaak.
Klopt dit een beetje zo?
ferrari1973
01-08-2009, 22:25
Discussie ging over octaangetal en lood.
V-power is benzine/diesel waaraan naast de normale additieven nog meer aan toe is gevoegd. Hierdoor zou het best kunnen dat een auto beter loopt.
Heeft echter dus niets te maken met octaan of lood
Oke, Steven, ik was in de veronderstelling dat v-power ook te maken had met octaan gehalte....
Zo leer je nog eens wat!!
Dit is echt een mooie draad!
grtjs wiebe
Dus als een auto mag lopen op octaan 95 benzine (en volgens mij MOETEN alle katalisator-auto's dat zowieso;)) dan heeft het dus geen enkele toegevoegde waarde benzine te tanken met een hoger octaangetal.
O ja, volgens mij heeft mijn 1986 Euro 328 geen katalysator aan boord.
In de Owner's Manual van diezelfde 328 staat in het "Lubrificanti e Liquidi"-tabelletje (p.19) bij de benzinetank overigens onomwonden dat men die dient te vullen met "Supercarburante 98 ÷ 100 N.O." (of in het Britse BSI-systeem **** of ***** fuel).
Weet niet of de fabriek zelf de ultieme autoriteit is op dit gebied (per slot doen ze ook, marketing-technisch althans, goeie zaken met Shell/V-Power ;) ), maar uit nieuwsgierigheid: wat staat er bij andere (latere?) Ferrari's eigenlijk over type benzine in de handleiding?
Ik rij altijd speciaal naar Duitsland voor de V Power van Shell deze V Power is daar dus wel octaan 100 ipv hier 95 en in prijs maakt het niets uit in vergelijking met Nederland. Heb ik gelijk een smoes om weer eens een stukje te rijden:D:D
Hé André, deze had ik per abuis nog niet gelezen. Als ik in Almelo woonde zou ik ongetwijfeld hetzelfde doen, groot gelijk. Echter, vanuit Den Haag vind ik 2 uur heen en 2 uur terug naar de Oosterburen een beetje te gortig. En zelfs het lolletje van rijden gaat er wel af als dat vooral A12/ring Utrecht :( is. En tot slot zou ik dan in feite alleen tanken ... om weer naar de tank heen en weer te kunnen rijden! ;)
O ja, volgens mij heeft mijn 1986 Euro 328 geen katalysator aan boord.
Ik heb ooit (een week of 6 geleden) proefgereden in twee versies; één met en één zonder katalysator. Optisch zijn die te scheiden door de achterbumper en het rooster bij de uitlaatpijpen. Zonder katalysator loopt de achterbumper door van links naar rechts. In de versie met katalysator is die bij de nummerplaat onderbroken en kun je door een spleet van 0,5 tot 1 cm naar de uitlaat kijken. Ook komt het rooster verder naar buiten en blijft er maar weinig ruimte over om de pijpen te laten uitsteken.
Net even gezocht maar ik kan zo snel geen foto vinden.
Overigens heb ik ook gevraagd wat mijn versie zonder kat het liefste lust. De enige opmerking van Alex was dat je het beste moest tanken, dat het tankstation waar je staat, heeft. Additieven zijn niet nodig.
Ik heb ooit (een week of 6 geleden) proefgereden in twee versies; één met en één zonder katalysator. Optisch zijn die te scheiden door de achterbumper en het rooster bij de uitlaatpijpen. Zonder katalysator loopt de achterbumper door van links naar rechts. In de versie met katalysator is die bij de nummerplaat onderbroken en kun je door een spleet van 0,5 tot 1 cm naar de uitlaat kijken. Ook komt het rooster verder naar buiten en blijft er maar weinig ruimte over om de pijpen te laten uitsteken.
Hé, da's aardige informatie, dank! Ik ga zodadelijk eens even kijken hoe dat zit bij mij. Wordt vervolgd...
nofear02
02-08-2009, 13:09
Ik heb ooit (een week of 6 geleden) proefgereden in twee versies; één met en één zonder katalysator. Optisch zijn die te scheiden door de achterbumper en het rooster bij de uitlaatpijpen. Zonder katalysator loopt de achterbumper door van links naar rechts. In de versie met katalysator is die bij de nummerplaat onderbroken en kun je door een spleet van 0,5 tot 1 cm naar de uitlaat kijken. Ook komt het rooster verder naar buiten en blijft er maar weinig ruimte over om de pijpen te laten uitsteken..huh? dit is mijn achterkant. en die van bram. ben dan benieuwd naar een mét kat.? Kees heeft er een met kat. 'k ga ff zijn foto zoeken.
Edit: helaas, staat niet echt een goede foto in dit draadje: http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=1252
.
huh? dit is mijn achterkant. en die van bram. ben dan benieuwd naar een mét kat.? Kees heeft er een met kat. 'k ga ff zijn foto zoeken.
Mijne ziet er zo uit als die van jou, net gecheckt. Ik post zodadelijk (als de batterij van m'n camera weer wat is opgeladen :() een foto, waarop te zien is dat (a) de bumper doorloopt, zonder onderbreking onder de nummerplaat; (b) de uitlaten echt uitsteken uit het rooster.
O.b.v. de karakteristieken die Edwin hierboven schetst bevestigt dat wat ik dacht en mij is verteld: geen katalysator. Dus qua brandstof dan ook maar doen wat Alex zegt: het beste voorhanden tanken, zonder additieven.
Ik rij altijd speciaal naar Duitsland voor de V Power van Shell deze V Power is daar dus wel octaan 100 ipv hier 95 en in prijs maakt het niets uit in vergelijking met Nederland.
Heb ik gelijk een smoes om weer eens een stukje te rijden:D:D
gr Andre
:D:D in duitsland tank ik soms V-power Racing ( bedburger parkplatz ) en in italia Super blue en de wagen gaat volgens mij soepeler en harder rijen, alleen er is dan weer een nieuw probleem namelijk dat bij een snelheid van z'n 250 het rechtse raam een beetje gaat fluiten:) heb ik daar evt. nog garantie op bij de dealer? :D:D
Rob,
huh? dit is mijn achterkant. en die van bram. ben dan benieuwd naar een mét kat.? Kees heeft er een met kat. 'k ga ff zijn foto zoeken.
Mijne ziet er zo uit als die van jou, net gecheckt. Ik post zodadelijk (als de batterij van m'n camera weer wat is opgeladen :() een foto, waarop te zien is dat (a) de bumper doorloopt, zonder onderbreking onder de nummerplaat; (b) de uitlaten echt uitsteken uit het rooster.
Hier de foto: bumper loopt door, uitlaten steken uit. Geen kat dus.
koelsleuf boven de achterbumper
Kees heeft een amerikaanse 328, zal dit dus ook wel hebben.
De kat-versie waar ik mee heb gereden, kwam oorspronkelijk uit Zwitserland. Maar inderdaad met bovenstaande sleuf.
nofear02
02-08-2009, 15:38
koelsleuf boven de achterbumper
Kees heeft een amerikaanse 328, zal dit dus ook wel hebben.
verrek zeg! dat heb ik nou nog nooit gezien! hoe bestaat het. Nooit op gelet, nooit opgevallen ergens. Ook bij kees niet. Heel duidelijk plaatje. thnx steven!
edit: als ik goed tel; dat rooster bij de cat-versie heeft 5 ''stijlen'' en wij maar 4 ? bij die kat-versie lijkt ie echt groter/hoger iig.
Wat geestig, mij was dat nooit opgevallen, noch op real life 328s, noch op de miljoen foto's die ik inmiddels van 328s moet hebben bekeken. Edwin en Steven, dank voor weer een lesje F!
De kat-versie waar ik mee heb gereden, kwam oorspronkelijk uit Zwitserland. Maar inderdaad met bovenstaande sleuf.
En, rijdt dat anders dan zonder kat?
Knooifrans
02-08-2009, 21:37
bij een snelheid van z'n 250 het rechtse raam een beetje gaat fluiten:) heb ik daar evt. nog garantie op bij de dealer? :D:DRob,
euh Rob dat ligt een beetje aan je dealer hoe flexibel hij is:D:D ,Ik moet zeggen dat ik niet veel verschil merk tussen de 98 die ik voorheen tankte of de 100,maar het ritje is altijd leuk en qua prijs maakt het niets uit dus....... trouwens ik kan zelfs 91 tanken maar heb het hier nog nooit gezien, maar om naar de US te gaan tanken gaat mij weer iets te ver:D:D
groeten Andre
Knooifrans
02-08-2009, 21:43
. . En tot slot zou ik dan in feite alleen tanken ... om weer naar de tank heen en weer te kunnen rijden! ;)
hoezo alleen tanken Irvin .....wat dacht je van de Autobahn....;);)
euh Rob dat ligt een beetje aan je dealer hoe flexibel hij is:D:D
groeten Andre
:D:D een dealer die flexibel is waar is die? :D:D;)
en benzine tank ik hier lekker een stukje om rijen :D:D
Rob,
hoezo alleen tanken Irvin .....wat dacht je van de Autobahn....;);)
Tja, als je 't zo stelt... :) Uitstekend plan, dat race-benzine 'tanken' langs de goede oude Autobahn ;)
Tja, als je 't zo stelt... :) Uitstekend plan, dat race-benzine 'tanken' langs de goede oude Autobahn ;)
van Venlo via de A-61 naar rastplatz Bedburgerland is 50 km is Shell V-Power Racing:)
Rob,
van Venlo via de A-61 naar rastplatz Bedburgerland is 50 km is Shell V-Power Racing:)
Rob,
Toll und Affentittengeil! ;)
Alleen diegenen met een Bugatti Veyron moeten een tikkie op hun tellen passen, althans getuige onderstaande dialoog op eoa Duits forum over topsnelheden ter plekke ...
Frage: "Wenn per Verkehrsschild keine Geschwindigkeitsbegrenzung vorgegeben ist, wie schnell darf man dann auf dt. Autobahnen fahren?"
Antwort: "So schnell Du willst und die Verkehrsverhältnisse erlauben (§1 sei erwähnt).
Da Autobahnen aber öffentlicher Raum sind, muss dein Auto für den öffentlichen Straßenverkehr zugelassen sein (oder zumindest eine rote Nummer haben). Dies dürfte Raketenautos o.ä. ausschließen und die verfügbaren Fahrzeuge auf solche beschränken, die maximal ca. 400 km/h fahren."
Toll und Affentittengeil! ;)
Dies dürfte Raketenautos o.ä. ausschließen und die verfügbaren Fahrzeuge auf solche beschränken, die maximal ca. 400 km/h fahren."
Oke oke, dan haal ik wel een beetje gas terug en tank ik voortaan wel super98 in die Niederlande:D:D;)
Rob,
En, rijdt dat anders dan zonder kat?
Wat mij opviel was dat de kat-versie echt veel langer moest nadenken om de voetbeweging op het gaspedaal om te zetten in actie. Verder scheelt het een paar PK. Dat zal jou en mij denk ik niet opvallen. Verder, en dat is persoonlijk, vind ik de non-kat versie iets mooier.
Leuk, zo'n benzinediscussie. Het is opvallend dat je op vrijwel alle forums over performance-auto's een keer zo'n discussie tegenkomt. Meestal na introductie van een nieuw brandstof door een peutboer. Ook goed om te zien dat vrijwel overal dezelfde conclusies getrokken worden (na verloop van tijd).
Ik doe niet aan al die marketingtermen van de premium brands. Is volgens mij alleen maar bedoeld om meer geld te kunnen vragen voor hetzelfde goedje. Net als ieder jaar een vernieuwd wasmiddel. Wordt me met name ingegeven door het feit dat ze in Belgie gewoon 98 bij de Shell verkopen ipv V-power en in Dld 100 octan en ook nog gewoon 'benzin' (91 octaan!!). Per land differentiëren en inspelen op de lokale behoeften (bij ons dus vooral milieuvriendelijk, bduh, en in Dld wat meer op prestatie "100 Oktan für bessere Leistung"...). In Dld tank ik overigens wel altijd 100 octaan als het voorhanden is (Shell of Aral). Vind mijn Masertje erg lekker en 100 Octaan is 100 Octaan en geen opgeleukte 95 of 97 met een hippe naam en ditto prijs.
Voor de mensen die 'gewoon' echte 98 willen hebben: ik tank altijd bij de Tango. Hier in regio Den Haag zijn er verschillende die behalve 95 ook 98 op tap hebben. Effe checken op hun website of ze ook bij jou om de hoek zitten.
sei cilindri
23-11-2009, 12:03
Een beetje late reactie maar ik kwam dit draadje toevallig tegen en het lijkt me dat dit wel een tijdloos onderwerp is
In principe is het zo dat in elk geval elke auto met kat probleemloos op loodvrij 95 kan rijden.
Het probleem zit hem vooral in de oude meuk.
het Ron getal zegt idd alleen iets over de klopvastheid, dus de mate waarin het spontaan (lees ongecontroleerd) wil ontbranden, exact zoals Steven al aangaf
Dit is met name van belang bij oudere hoge compressie motoren waar je een hoog octaan getal wil hebben. Voor elke auto staat dit in het instructieboekje van de fabrikant wat het gewenste RON getal is
Het andere probleem is het tetraetyllood als toevoeging ofwel loodhoudende benzine.
Dat zorgt voor smering van de kleppen op de klepzittingen die daar , zoals Peter het al opmerkte, niet alleen op en neer gaan maar ook vrolijk ronddraaien.
In zijn algemeenheid hebben alu koppen daar minder tot geen last van aangezien men daar zowieso al losse zittingen in moest persen.
Wat zijn nu de oplossingen:
Voor de oudere auto's kan je soms wel op Ron 95 lopen mits je de ontsteking wat terugsteld, dit kost echter wel vermogen natuurlijk
Sommige auto's waren in de vijftiger en zestiger jaren al op voorbereid. Zo heb ik een aantal zescilinder Fiats waarbij het instructieboekje voorschrijft de ontsteking 5 graden te vervroegen bij gebruik van RON 95 en daarvoor een handig stelwieltje heeft aangebracht.
Desalniettemin vindt ik ze prettiger lopen op 98
Helaas wordt ook 98 steeds lastiger te verkrijgen.
Dan kom je al snel bij de additieven terecht
Hier zijn 2 verschillende producten in : loodvervangers en loodvervangers/octaan boosters
Met name die laatste zijn op dit moment natuurlijk erg nuttig.
Ze zorgen ervoor dat er niet alleen een smerend middel voor de kleppen wordt toegevoegd maar dat ook de klopvastheid met een paar % wordt verhoogd
Een bekend middel hierin is Millers VSP.
Met dit middel zijn diverse vergelijkende testen gedaan met nieuw gereviseerde (MGB) motorblokken waaruit bleek dat dit middel zeer gunstige invloed had op de loopeigenschappen maar zeker ook op de levensduur van de motoren
Het kost wel even maar een motor met een gat in de zuiger door ongecontoleerde ontbranding of snel ingesleten kleppen is ook niet gratis toch ?
Hallo,
Vraagje: Ik rijd een 328 uit '89. Nu vraag ik me af of het verstandig is om V-power te tanken. Wat zijn jullie ervaringen en aanbevelingen?
Groet,
EJ
Beste EJ, in mijn 1988 (ABS) 328 tank ik meestal Total Excellium (dicht bij huis) en af en toe V-Power van Shell. Beide doen het erg goed.
Laat ons allen wat foto's van je 328 zien.
Hartelijke groet,
Menno
sharknose67
20-04-2011, 23:21
Hallo,
Vraagje: Ik rijd een 328 uit '89. Nu vraag ik me af of het verstandig is om V-power te tanken. Wat zijn jullie ervaringen en aanbevelingen?
Altijd doen :D, maar ik ben wellicht bevooroordeeld ;).
Zonder dollen, ik kan me herinneren dat het met de V-Powers en andere merken hoogwaardige benzines zo is dat hoe hoger je vermogen is hoe meer profijt je van dit soort brandstoffen hebt. Het zou dus idd moeten schelen.
Allen,
Mijn dank. Ik ga het gewoon eens proberen.
Groet,
EJ
PS: Menno, ik zit momenteel in het buitenland en heb geen foto's voor handen. Komt later.
PS: Menno, ik zit momenteel in het buitenland en heb geen foto's voor handen. Komt later.
Wat in het vat zit!
Mrs.Spider
25-04-2011, 20:45
Wat in het vat zit!
Hij is goed.
.
Heb het eens nagevraagd bij een Shell pomp, volgens de dames achter de kassa is die V-Power meuk toch echt RON 98 hoewel alle stickers duidelijk 95 vermelden. Heb een mailtje gestuurd naar Shell NL en kreeg daar het volgende antwoord op :
---quote---
Shell V-Power benzine heeft in Nederland een octaangetal van 97. In de rest van Europa, uitgezonder Duitsland is dit 98. In Duitsland is ook een Shell V-Power 100 octaan beschikbaar.
Met vriendelijke groeten, bien à vous, kind regards
Shell Lubricants Technical Information Centre (TIC) BeNeFrux & Switzerland (Fr)
S.A. Belgian Shell N.V.
---unquote---
Blijf het een bijzonder vaag verhaal vinden. In de handleiding van mijn 360 kan ik niks vinden over wat voor benzine er in moet maar als ik de berichten hier zo'n beetje lees zou EURO 95 het ook moeten doen?
Gebruik dat ding niet om mee te trappen en ga er ook het circuit niet mee op.
Luitjes. Ik heb net de 308 GTSi van 1985 afgeleverd gekregen. In de bagageruimte kom ik zo'n flesje met loodvervanger tegen. Dat is toch niet nodig als ik er gewoon 98 of V-Power (97) in gooi? Alleen toevoegen als je een keer niks beters voorhanden hebt dan 95 denk ik?
Voor zo ver als ik weet is loodvervanger niet nodig. Ik tank zelf V-Power en gebruik geen loodvervanger in mijn 3.2. Ook de oudere 2V modellen kunnen voor zo ver ik weet zonder loodvervanger, deze hebben stelliet gevulde kleppen.
Oh ja, loodvervanger verhoogt niet het octaan getal. toevoegen aan Euro 95 heeft volgens mij geen zin. Volgens mij moet je zelfs goed kunnen rijden op 95, zeker als je de belasting binnen de perken houdt.
Dus gewoon 98 er in en verder geen geneuzel?
sharknose67
06-02-2012, 17:42
Ik gooi er op advies van Guus van Eijk bij elke tankbeurt loodvervanger bij. Ik tank zo veel mogelijk 98, en als het niet anders kan 95. Ik neem het zekere voor het onzekere en doe het gewoon, dient tenslotte toch voor de smering.
Let wel, de V-Power van Shell is 97!! De euro 95 in NL bevat 5% ethanol en in Duitsland 10%.
Okee, welk type rij jij? Ook een 308 QV?
Ik vind het op zich geen punt er wat LVV bij te mikken als dat beter is.
sharknose67
06-02-2012, 18:05
Okee, welk type rij jij? Ook een 308 QV?
Ik vind het op zich geen punt er wat LVV bij te mikken als dat beter is.
Ik rij een '79 308 GTB met carburateurs. Die kosten voor LVV wegen niet op tegen de eventuele ellende. Wellicht maak ik me druk om niets, but better safe than sorry.
wesleyruytrmn
06-02-2012, 20:45
Ik rij een '79 308 GTB met carburateurs. .
Blijf het geweldig vinden Ed....dat jij dit gewoon kan zeggen! Gaaf man!
pkiewiet
06-02-2012, 20:53
Ik tank vaak shell 95.
Hier loopt de motor net zo mooi op als op 98 en is natuurlijk goedkoper.
Toen ik de auto afgelopen zomer op hoge snelheid had, gaf dit geen problemen oid.
Loodvervanger vind ik onzin.
Rij je 15 dkm per jaar, dan kan je het idd gebruiken.
De klepzittingen zijn dermate hard, dat met onze kilometrage van pak'mbeet 4500km pj er heus niks gebeurt hoor.
Oh ja, Vincent ik rij ook een 85'er QV........ maar dat wist je al....
Pascal
Prima, ik weet genoeg. Thanks!
deze hebben stelliet gevulde kleppen.
volgens mij zijn de kleppen met Sodium gevuld en de klepzittingen zijn van Stelliet gemaakt
die daarom erg hard zijn.
maar wat ik gehoort heb is dat je nooit loodvervanger bij 95 mag gooien.
Rob,
volgens mij zijn de kleppen met Sodium gevuld en de klepzittingen zijn van Stelliet gemaakt
die daarom erg hard zijn.
Rob,
Oeps, zo is dat natuurlijk en dan alleen de 2V uitvoeringen hebben die holle natrium gevulde kleppen, de latere QV uitvoeringen hebben massieve kleppen volgens mij.
Oeps, zo is dat natuurlijk en dan alleen de 2V uitvoeringen hebben die holle natrium gevulde kleppen, de latere QV uitvoeringen hebben massieve kleppen volgens mij.
Klopt helemaal.
en deze was met Sodium gevuld... ( gelukkig niet de mijne )
Rob,
Geen Ferrari.
Mijn BMW 635CSI uit 1984 krijgt (weer) Shell V-power met een scheut loodvervanger van Wynn's.Zonder lukt het niet.
Dit komt doordat er in de hele EU 5% bio-ethanol erbij gemengd moet worden.En die bio-ethanol is rotzooi.Het is hygroscopisch.Gaat dus een verbinding met water aan.Bio-ethanol kookt al bij 87 graden Celsius.Met heet weer of een forse rit gaat je benzine "koken".Ook in het injectie-systeem."Vapour-lock" heet dat.
Bio-ethanol zorgt er ook voor dat benzine in een hoog tempo veroudert,en een aanslag in de tank en leidingen achterlaat.
Ik gebruik loodvervanger van Wynn's met brandstofstabilisator.Een flesje van het rose goedje bevat 500 ml,goed voor 500 Liter benzine.Met dit goedje erbij heb ik nergens last van.
In de Auto Motor Klassiek van deze maand stond dat er een test wordt gehouden in GB van "ethanol-killers".Het wordt op lab-nivo getest wat de verschillende merken ethanol-killers doen.Resultaten worden binnenkort verwacht.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.