View Full Version : Wat te doen als een Ferrari lang stilstaat?
Goedendag , ik heb even een vraagje over mijn auto.
Mijn Ferrari staat nu bij mij in de garagebox , vanwege mijn gebroken hielbeen , hij gaat waarschijnlijk 2 of mischien wel 3 maanden stil staan.
Moet ik nog ergens rekening mee houden nu hij langere tijd stil staat?
Ik weet dat er een soort knop ik de kofferruimte zit waarmee ik de accu kan ontkoppelen.
Ik weet dan niet hoe het met mijn alarm zit dan.
Of mijn GPS systeem
Hoe doet de rest dit?
Gr Marc
Erikderaaf
20-09-2007, 21:14
is het niet makkelijk om even de motor een beetje te laten lopen. gewoon starten en in zijn vrij (bij voorkeur met een open geragedeur ;) )
Kun je meteen even genieten van het geluid!
Dan laait de accu als het goed is een stukkie bij, dat is een van de punten waar men die druppelladers ooit voor aanschaft (veel motorrijders doen dit in de winter), als een loodaccu lang stilstaat dan worden ze ooit lam.
Bij forza service in Oss staan er ook ferrari's gestald volgens mij worden deze af en toe gestart en warmgedraaid..
adamhoekstra
20-09-2007, 21:42
bij mijn ferrari testarossa laat ik de motor om de maand warmdraaien in de wintermaanden, anders gaan de naalden in de motor vast zitten.
dat heb ik vorigjaar gehad.
ik zet de auto van october tot april op vier autokrikken , voor vlakke plekken op de banden te voorkomen.
en de motor om de maand warmdraaien.
in de wintermaanden heeft mijn ferrari rust
nofear02
21-09-2007, 00:30
Hee Marco! dat is een heel goed onderwerp! Ik heb er al veel over gehoord.
Voor mij persoonlijk: ik heb helemaal geen zin in dat gedoe van druppelladers en op krikken zetten of bandenspanning verhogen. Hij zal toch af en toe moeten lopen, zoals Adam zegt. En met de winters van tegenwoordig, er zijn zat momenten dat het ff 10 graden is en de weg droog, dus dan ga ik gewoon ff 50 km rijden en klaar. Is leuk/lekker, en ben ik van al het gedoe af. Natuurlijk rij ik dan niet als het net vlak ervoor gesneeuwd of gevroren heeft ivm pekel. Maar verder ; no probl.
Maar aan dat antwoord heb jij nou niks, omdat jij niet mag/kan rijden. Dan is die andere optie volgens mij prima: gewoon garage deur open en ff 10 minuten-15 minuten warm draaien.
Bovendien: zelfs met druppelladers heb ik al genoeg mensen gehoord waarbij de accu tóch naar de knoppen ging. Dus dat is ook echt niet je-van-het. En met 1x in de maand ff laten lopen red je het wel met je accu. Zolang je niet teveel speelt met de wagen, erin zitten, radio aan, knopjes uitproberen, etc.
Verder kan je ook wel iemand even je wagen om de 2 weken een halve meter laten verplaatsen om je wielen rond te houden. dat overigens na een eindje rijden vanzelf weer verdwijnt dacht ik (?) Iemand die daar iets over weet
de auto moet 1x per week een stukje voor of achteruit worden geduwd om platte vlakken op de banden te vermijden maar ook vanwege de wiellagers. Eventuele platte vlakken zullen wel wat afnemen na enige tijd van gebruik maar reken op deels onherstelbare schade wanneer de auto te lang stil staat. Natuurlijk is de aanbeveling om de bandenspanning met ca. 0.3 bar te verhogen gedurende het stil staan. Verder de motor onbelast om de paar week even (1 a 2 minuten) te laten draaien. Na stop zetten motor is het aan te raden de accu lost te koppelen en een druppellader is onnodig.
Bij het starten van de motor krijg je dan het weemoedige gevoel dat je nog weken (of maanden) moet wachten tot het seizoen weer begint......
Montezemolo
22-09-2007, 21:30
Wat heel belangrijk is voor een aantal Ferrari's is om de motor zo nu en dan te laten lopen, niet om de accu op te laden, maar nog veel belangrijker is om geen vervorming in je distributie snaren te krijgen waardoor deze over je nokken kunnen schieten. De gevolgen kunnen zich laten raden
Patrick
.
Montezemolo
22-09-2007, 21:38
Marco, voor wat betreft het alarm, geen zorgen, een goed alarm systeem heeft een noodbattarij. dit kun je simpel testen, als je de accupool los haalt terwijl het alarm er op staat gaat deze toch loeien, dit doet de noodbattarij.
Anders zou het te makkelijk zijn, pool eraf en geen alarm meer, probeer maar.
succes
Patrick
.
Kingpin328
22-09-2007, 22:02
Jongens,
Met alle respect voor ieders persoonlijke ervaringen, natuurlijk: niet TE bang zijn voor alle broodjes aap. Als je een Ferrari koestert maar er weinig tijd voor hebt, koop dan een 328 :)
Ik rij doorgaans weeeeeeken aan stuk niet, 's winters trekt de accu uiteindelijk wel leeg ja, en enige onrondheid van de banden voel je ook echt wel even, maar ..... hij start ALTIJD. Zonodig aan de hulp-accu uiteraard, maar verspringende riemnokken, vergummende benzine, verdrogende pakkingen - mwoahh......
Eerlijk is eerlijk, als ik het te lang vind duren laat ik 'm ook liefst een kwartier draaien om de vloeistoffen te circuleren, maar echt doorwarmen doet 'ie daarmee niet en qua condensvorming is het ook niet ideaal.
Beste remedie: men neme agenda, tip-exx en make tijd :)
.
Kingpin ik deel voor een deel je mening, zeker wat betreft je advies om een 328 aan te schaffen. Maar geen broodje aap is dat een accu die leeggelopen is beslist niet meer dezelfde power zal leveren.... ennuh pakkingen en keerringen verdrogen echt en lijden tot meer en meer zweten. Het laten lopen van de motor is idd niet om hem warm te laten lopen want onbelast lukt dat ook niet maar voor smering, alles gangbaar houden en ..... tegen uitdroging van keerringen, pakkingen. O.k. ik ben ook maar de zoveelste amateur
adamhoekstra
22-09-2007, 23:14
bij munsterhuis in enschede raden ze aan om mijn testarossa in de wintermaanden wel zo nu en dan te laten draaien.
de naalden die het lucht en benzine doorlaten gaan dan niet vast zitten.
en ik heb bij goodyear en vredestein gevraagt voor advies voor de banden.
de banden kun je hard oppompen ,,, maar het beste advies is het wiel iets van de grond ( op vier krikjes)
Kingpin328
23-09-2007, 01:20
O.k. ik ben ook maar de zoveelste amateur.
Dat zijn nou juist de mensen die we moeten hebben hier :D
Ik als bescheiden mede-amateur, baseer me op ervaringen tijdens 5 jaar F-bezit, ik luister graag naar de wetenswaardigheden van anderen.
Ik geloof trouwens niet dat mijn auto 'naalden' heeft? naaldlagers misschien ...
adamhoekstra
23-09-2007, 10:08
de naalden zitten in de motor , die zorgen voor de juiste lucht en brandstof toevoer
hallo,
Laat voor de accu gewoon een hoofdstroomschakelaar plaatsen, loopt de accu niet leeg, even op warmen is slecht omdat dan de uitlaat snel gaat condenseren ( is bij mijn auto redelijk kostbaar) gewoon effe lekker een blokkie om zodat ook alle baklagers, rubbers en banden en carbsproeiers tot leven komen, pas op voor gumvorming en condensatie in de brandstof tank bij een te laag benzine hoeveelheids gehalte.
Voor de rest, iedereen kent zijn eigen auto denk ik het beste dus doe wat je goed dunkt.
( p.s het verhaal van vervormde riemen is geen onzin maar kan echt gebeuren.)
groet, Milko
nofear02
25-09-2007, 01:21
Goeie info allemaal hierzo. Klinkt allemaal interessant. Maar er is in t midden gelaten HOElang een wagen niet loopt. Er is immers nogal een verschil of je eind okt al je wagen 'op stal' zet, omdat je in november toch al niet meer rijdt, tot aan 1 april, of alleen ff 6 weken niet in jan/febr omdat er sneeuw/ijzel/regen kan zijn.
En dat zal bij de verschillende onderdelen die hiervoor besproken zijn steeds wisselend zijn. Eigenlijk zou je moeten zeggen/noteren; een maximale periode van niks-doen, per onderdeel, om tegen te gaan, wat er bij dat onderdeel fout kan gaan. bijv
- banden: 4 weken max niks doen?
- pakkingen/ringen/slangen/etc: 6 weken??
- accu: 6 weken?
- motor/naalden/carbs:....
Goeie info allemaal hierzo. Klinkt allemaal interessant. Maar er is in t midden gelaten HOElang een wagen niet loopt. Er is immers nogal een verschil of je eind okt al je wagen 'op stal' zet, omdat je in november toch al niet meer rijdt, tot aan 1 april, of alleen ff 6 weken niet in jan/febr omdat er sneeuw/ijzel/regen kan zijn.
En dat zal bij de verschillende onderdelen die hiervoor besproken zijn steeds wisselend zijn. Eigenlijk zou je moeten zeggen/noteren; een maximale periode van niks-doen, per onderdeel, om tegen te gaan, wat er bij dat onderdeel fout kan gaan. bijv
- banden: 4 weken max niks doen?
- pakkingen/ringen/slangen/etc: 6 weken??
- accu: 6 weken?
- motor/naalden/carbs:....
-
Hoi Ro , ik denk dat ik er toch maar om de week even stukje mee gaat rijden, mocht het echt slecht weer zijn dan mischien klein stukje in de straat of even warm draaien.
Wel goede tips hier.
Ze zetten me wel aan het werk met mijn gebroken poot zeg.
.
430driver
25-09-2007, 11:30
Alleen wel belast warmdraaien hè?! stationair warmdraaien schijnt namelijk niet goed te zijn voor n motor.
gave modena heb je!
Rijdt fantiestas, ik kan er over mee praten (heb er geen, maar n vriend van me wel haha)
.
Alleen wel belast warmdraaien hè?! stationair warmdraaien schijnt namelijk niet goed te zijn voor n motor.
gave modena heb je!
Rijdt fantiestas, ik kan er over mee praten (heb er geen, maar n vriend van me wel haha)
Rijd super ! vooral het stuur schakelen is me goed bevalen.
Kan het je aan raden!! ha ha
p.s: dat blijft voorlopig wel je vriend zeker
Nou ik wil ook nog wel een duit int F zakje doen.
ALS je kunt rijden ga dan altijd een flink stuk 50+ km rijden.
Alle systemen worden warm, en rijden is echt een totaal pakket om alles 'goed' te houden.
inderdaad kan door het zgn gum in de benzine naalden, sproeiers en kanaaltjes in het systeem gaan vastzitten bij langer stilstaan.
ook een heel klein beetje water onderin carburateurs kan flink roest veroorzaken welke weer meekomt bij opstarten na lang stilstaan. carburateurs altijd eerst 'drainen' na langer stilstaan.
Het starten en warmdraaien en weer uitzetten na zeg 15 minuten is GEEN kado voor je motor.
De olie* wordt zeker niet warm, en wat er gebeurt is dat de motor in die 10 minuten een rijk mengsel krijgt. En omdat het ook nog onbelast is, is de verbranding ook nog slecht.
door het rijke mengsel spoelt de olielaag op de cilinderwand af en die zijn ook nog eens koud om mee te beginnen.
De paradox is dat benzine de grootste vijand is van olie en lagers. Het is zeer schraal en vroeger had je daarom nog lood additief om te compenseren.
vliegtuigmotoren slijten alleen tijdens opstarten (buiten de fan dan) en een vliegtuigmotor gaat langer mee als ie volcontinue zou draaien. (maar dat is theorie) temperatuurverschillen betekent hier slijtage.
Racemotoren hebben een zgn 'loose fit' op hun zuigerspeling en revisie is hier toch aan de beurt dus geen issue.
Een F512 bv heeft een enorme slok olie in het blok, voordat dat op bedrijfstemp is ben je een 20 min verder bij normaal rijden.
Het ergste wat je je motor dus kan aandoen is het planken bij een koude motor.
beetje clichee maar ozo waar.
ook het hengelen aan het gas ala de F1 motoren bij koude motor is zeer af te raden!
starten en meteen rustig wegrijden is het beste.
Wat ook slecht is: tot het laatste moment in 'race mode' naar huis rijden.
Neem altijd een cool down periode voor je thuis komt na een dag flink planken.
Wat gebeurt er? de temp gaat plaatselijk (verbrandingskamer) flink omhoog en vooral de zuigerveren worden heet (dat is normaal en geen enkel probleem) bij het acuut uitzetten van een motor na een flinke racepartij bouwen de veren eerst hitte op en koelen daarna plaatselijk sterk af en gaan 'sinteren' maw ze worden hard. Het is hetzelfde effect als staal harden door extreem te verhitten en in olie of water dompelen.
Als je dat structureel doet worden de zuigerveren "bros" en dus minder buigzaam, en de cilinderwand krijgt het dan te verduren.
Ik heb dit effect met 500cc tweetakt racers pijnlijk ondervonden $$$ een set nieuwe cilinders (4x) is dan een kleine hypotheek.
Accu opladen met druppellader is idd een beetje een noodgreep, ook hier beter om te rijden. de laadcapaciteit is aan boord veel groter.
Een accu gaat het langst mee door coninue te werken.
bij volledige ontlading sterft een accu een stukje ;-(
conclusie: RIJDEN met de bolide als het kan!
* olie heeft 5 eigenschappen. smeren, koelen, afdichten, geluiddemping, reiniging.
1:56 op het oude circuit van Zandvoort
4RE,
Daar ben ik voor 100% met je eens, en verder bedankt voor je goede en voor minder technische onderlegde onder ons, goed te begrijpen uitleg.
Ro
nofear02
07-11-2007, 09:47
Wat ook slecht is: tot het laatste moment in 'race mode' naar huis rijden. Neem altijd een cool down periode voor je thuis komt na een dag flink planken.
Wat gebeurt er? de temp gaat plaatselijk (verbrandingskamer) flink omhoog en vooral de zuigerveren worden heet (dat is normaal en geen enkel probleem) bij het acuut uitzetten van een motor na een flinke racepartij bouwen de veren eerst hitte op en koelen daarna plaatselijk sterk af en gaan 'sinteren' maw ze worden hard. Het is hetzelfde effect als staal harden door extreem te verhitten en in olie of water dompelen.
Als je dat structureel doet worden de zuigerveren "bros" en dus minder buigzaam, en de cilinderwand krijgt het dan te verduren.ja, hier had ik ook nog op willen reageren en doe dat alsnog. PRACHTIGE uitleg Ron! Ik ben maar leek, naar bij jouw verhaal kan ik me wat voorstellen. Eindelijk eens goed uitgelegd. Zeer bedankt! Je hebt er een boel verstand van zeg! Net als een paar anderen hier, dat kan nog leuk worden
Dr. 4RE dat is klare goede info waar ik naar ga luisteren. Dank
Alle systemen worden warm, en rijden is echt een totaal pakket om alles 'goed' te houden.
inderdaad kan door het zgn gum in de benzine naalden, sproeiers en kanaaltjes in het systeem gaan vastzitten bij langer stilstaan........
* olie heeft 5 eigenschappen. smeren, koelen, afdichten, geluiddemping, reiniging.
1:56 op het oude circuit van Zandvoort.
Ik sluit me bij deze schrijver aan,echter een paar kleine kanttekeningen bij ook voorgaande berichten.Naalden?? ik weet niet waar die zitten in een moderne auto misschien wordt verwezen naar de carburateurs die vroeger werden toegepast of worden de branstof nozzle's bedoelt en dan hebben we natuurlijk nog de luchtregelschroeven die hebben ook een naald achtige vorm.
Niet alleen een 512 heeft veel olie aan boord (motor + bak meer dan 20! liter) ook een 246 met 6 cylinder motortje heeft al meer dan 10 liter bij zich.
En ervaring met tweetakten dat is leuk vertel eens meer,je hebt circuitervaring zie ik (zal eens kijken of ik mijn oude snelste tijd op zandvoort kan terugvinden).
Onno
Dank voor reply..
Ja ik weet er wel wat vanaf, en zo speciaal zijn Ferrari motoren nou ook weer niet, behoudens de vergaande computerisering en electriek anno nu.
ik heb zo'n twee decennia revisie en opbouwen van diverse blokken kunnen doen, ook in de racerij. en dat begon voor mij ook met een Yamaha brommer op 15 jarige leeftijd.
En uiteindelijk heb ik ook vliegtuigmotoren onderhoud en revisie gedaan, ook de Cessna boxers en andere types.
De aanbevelingen gelden niet alleen voor Ferrari motoren.
Als je omgaat alsof het een diesel is bij starten en wegrijden, dan doe je je kostbare motor een groot plezier ;-)
Eigenlijk krijg je een motor niet gauw stuk als je de (olie) werktemperatuur respecteert.
De 12 cilinders zijn bomvrij bij respectvol rijden.
Laten we het erop houden dat alle stilstand in ieder benzine en oliesysteem achteruitgang betekent.
ciao
Kees den Hertog
11-11-2007, 23:42
Met de uitleg van 4RE ben ik het volledig eens. 1x per maand starten en onbelast laten draaien is zeker niet gezond voor de motor, uitlaat e.d.
Als de auto toch stilgezet wordt, en op kriks o.i.d. wordt gezet, de as ondersteunen, zodat de vering belast blijft. De banden mogen wel onbelast zijn om platte vlakken te voorkomen.
Wordt de auto toch niet gebruikt voor een aantal maanden, dan goed warmrijden, aftanken, bandenspanning omhoog, 0,5 bar kan prima, olie op peil brengen, wassen indien nodig, raampjes op een kier, accu afkoppelen met de schuifstekker, of er helemaal uithalen, interieur goed uitzuigen, eventueel afdekken tegen stof, dan zou het helemaal goed moeten gaan.
Soms wordt er nog wel eens geadviseerd om de bougies eruit te halen en een paar druppels motorolie in de bougiegaten te druppelen, voor een betere bescherming. Bij de Ferrari V 8 is dat echter lastig bijkomen bij de achterste cilinderrij.
Ik blijf gewoon rijden, behalve bij pekel, maar hoe vaak is dat nu nog de laatste winters
En ervaring met tweetakten dat is leuk vertel eens meer,je hebt circuitervaring zie ik (zal eens kijken of ik mijn oude snelste tijd op zandvoort kan terugvinden). Onno.
beetje offtopic, maar: Zie: http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=64
zou wel een Testa 12 cilinder willen aanpakken, juist met een 12 cilinder kun je eenvoudig vermogen winnen, het gaat dan ineens erg hard omhoog als dingen samenvallen.
bij een 50cc tweetakt moet je heel erg je best doen om nog 1 pk te toveren.
Maar bij 12 cilinders... very interesting.
48x titanium kleppen en 12 titanium drijfstangen... hmmm sponsors nodig denk ik.
Ik denk dat blijven rijden het beste is. dan heb je er ook plezier van in de winter. je hebt dan geen vliegjes en de weg is dan mooi schoon. ook niet van die modder op de weg omdat er op weilanden niets gedaan wordt. lekker een stuk rijden is voor jou en de auto het leukste
Kees den Hertog
13-11-2007, 20:57
Beter dan 4RE kan ik het ook niet verwoorden, helemaal mee eens, duidelijker kan niet. Stationair wordt de motor niet warm genoeg, bovendien moet je voor de wiellagers de auto ook verplaatsen. Rijden dus, 50 km. is net genoeg. Als je airco hebt dan deze ook nog even 10 minuten aanzetten, ook in de winter, voor de smering. Zet je hem wel stil, dan voordat je dat doet, de auto warm rijden, als het kan de oude olie + filter eruit, aftanken, wassen, uitzuigen, in de wax, wielen van de grond, ondersteunen op de assen, (dus niet de wielophanging volkomen vrij laten hangen). Al dan niet de carroserie afdekken. Staat de auto onverwarmd dan ook even de koelvloeistof en het ruitensproeierresservoir controleren. Raampjes op een kier, asbak schoonmaken, accu ontkoppelen, eventueel druppelladen, laat de winter maar komen
Fokkerjockey
24-11-2007, 18:58
Als ik dit zo lees vraag ik me wel af hoe ze dat bij dealers doen! Daar staan er genoeg wagens voor zeer lange tijd stil en als ze dan worden verkocht zitten ze daar toch niet te wachten op ingrijpende maatregelen. Zelfde geldt voor mensen met een F-collectie lijkt me
Als ik dit zo lees vraag ik me wel af hoe ze dat bij dealers doen! Daar staan er genoeg wagens voor zeer lange tijd stil en als ze dan worden verkocht zitten ze daar toch niet te wachten op ingrijpende maatregelen. Zelfde geldt voor mensen met een F-collectie lijkt me.
Volgens mij doet een dealer/handelaar er totaal niets aan want er is daar geen tijd of ruimte voor.
bijvoorbeeld als je showroom vol staat met wagens hoe krijg je die er uit en hoeveel tijd kost dat dan niet om er mee te rijden? in die zelfde tijd kan je een ferrari bezitter een poot uitdraaien voor een voltooide reparatie :D
Een persoon met een F-collectie die zal altijd proberen om steeds met een andere wagen te gaan rijden of de collectie door iemand anders te laten rijden.
Rob
.
Fokkerjockey
24-11-2007, 20:06
...
Een persoon met een F-collectie die zal altijd proberen om steeds met een andere wagen te gaan rijden of de collectie door iemand anders te laten rijden.
Rob
Kijk, daar ben ik nooit te beroerd voor; als ik iemand daarmee kan helpen dan doe ik dat graag :)
.
Als ik dit zo lees vraag ik me wel af hoe ze dat bij dealers doen! Daar staan er genoeg wagens voor zeer lange tijd stil en als ze dan worden verkocht zitten ze daar toch niet te wachten op ingrijpende maatregelen. Zelfde geldt voor mensen met een F-collectie lijkt me.
Ik kocht een paar jaar terug een auto die al een paar maandjes bij de dealer had gestaan.... en ja hoor... platte kantjes.... interesseert ze inderdaad niet dat verplaatsen van auto's en dat extra werk. Je moet niet onderschatten dat veel autorijders het wellicht niet eens merken. Die platte kantjes krijg je er trouwens met rijden echt niet uit, uiteindelijk hielp alleen nog het vervangen van alle 4 de banden om het trillen bij bepaalde snelheden weg te krijgen. Wel op kosten van de dealer natuurlijk :)
.
adamhoekstra
24-11-2007, 21:01
om platte vlakken te voorkomen kun je de ferrari met 4 autokrikjes iets optillen , dat de wielen nog iets de grond raken.
dat de druk van de wielen minder is
Eugene360
08-12-2007, 00:26
Ferraristi, het allergoedkoopste; pak een stuk houten balk ong 15 bij 25cm. maak 4stukken van 40cm lang en hol de radius v.d.band uit het hout ,per wiel opkrikken en hout er onder de band draagt dan over een groter vlak en kun je zo eindeloos laten staan en de banden blijven perfect rond!! succes
Misschien een oud draadje, maar er zijn tegenwoordig "autopantoffels" te koop, dit zijn vier plaaten ( of hoe je het wil noemen ) voor op de bodem in de garage waarop je je auto rijd .
Deze hebben een holle vorm in de vorm van het wiel zodat de band niet op 1 plek belast word, tevens is het makkelijk om de wagen precies op je juiste plek in de garage te zetten.
Zijn iig te koop bij Imparts in Arnhem ( www.Imparts.nl )
Misschien een oud draadje, maar er zijn tegenwoordig "autopantoffels" te koop, dit zijn vier plaaten ( of hoe je het wil noemen ) voor op de bodem in de garage waarop je je auto rijd .
Deze hebben een holle vorm in de vorm van het wiel zodat de band niet op 1 plek belast word, tevens is het makkelijk om de wagen precies op je juiste plek in de garage te zetten.
Zijn iig te koop bij Imparts in Arnhem ( www.Imparts.nl )
Ik ken het en is een goed produkt. Probleem bij m,ij is dat ik de F wat naar voren of achteren moet kunnen verplaatsen i.v.m. andere klussen in de garage of de keus of ik aan de voor of achter kant ga frunnikken. Tsja mijn garage is maar 3x6 meter en heb niet zo'n geweldige loods als Steven.
ik heb deze
ik mag dan wel een grote garage hebben maar ik heb ook veel erin staan....
mijn ervaring ermee: ze werken wel goed maar alleen op een heel gladde vloer en bovendien is er toch nog behoorlijk veel kracht voor nodig. ter illustratie een golfje van 950 kg krijg ik niet alleen verplaatst
nofear02
11-07-2008, 22:10
Zijn iig te koop bij Imparts in Arnhem ( www.Imparts.nl )Hey wat een goeie tip! toch wel interessant. En die koop je per bandenmaat? 14, 15, 16 inch en zo? ik ga eens kijken.
Voor de verandering een intro ipv een comment (dus dit vóór de quote).
De herfst heerst en de winter waait naderbij. Bij nog 's nalezen hoe die periode met de Ferrari optimaal door te komen vond ik onderstaand, hoogst instructief stukje. Voor alle experts hier natuurlijk gesneden koek, maar toch: goede raad komt nooit te vaak én de eindconclusie "Rijden! als het kan" hoort iedere rechtgeaarde rijder 't liefst:
inderdaad kan door het zgn gum in de benzine naalden, sproeiers en kanaaltjes in het systeem gaan vastzitten bij langer stilstaan.
ook een heel klein beetje water onderin carburateurs kan flink roest veroorzaken welke weer meekomt bij opstarten na lang stilstaan. carburateurs altijd eerst 'drainen' na langer stilstaan.
Het starten en warmdraaien en weer uitzetten na zeg 15 minuten is GEEN kado voor je motor............................................. ......................
.................................................. .................
Accu opladen met druppellader is idd een beetje een noodgreep, ook hier beter om te rijden. de laadcapaciteit is aan boord veel groter.
Een accu gaat het langst mee door coninue te werken.
bij volledige ontlading sterft een accu een stukje ;-(
* olie heeft 5 eigenschappen. smeren, koelen, afdichten, geluiddemping, reiniging..
.
RichardB
31-10-2009, 22:34
Natuurlijk indien mogelijk rij ik een stuk met de auto. Echter binnen drie jaar nu al mijn tweede accu verder en heb bij tweede accu ook een druppelaar gebruikt maar die bleek niet goed genoeg te werken dus ook mijn tweede accu is nu ter ziele.
Nu kreeg ik het advies om eens aan een onderhoudsvrije of gel-accu te denken. Heeft iemand hier ervaring mee en een advies voor qua type. Ik rijd een 456 GT.
nofear02
31-10-2009, 23:41
Natuurlijk indien mogelijk rij ik een stuk met de auto. Echter binnen drie jaar nu al mijn tweede accu verder en heb bij tweede accu ook een druppelaar gebruikt maar die bleek niet goed genoeg te werken dus ook mijn tweede accu is nu ter ziele.
Nu kreeg ik het advies om eens aan een onderhoudsvrije of gel-accu te denken. Heeft iemand hier ervaring mee en een advies voor qua type. Ik rijd een 456 GT.Interessante vraag! en welkom hier Richard. Ik weet het antwoord niet; iemand anders hierzo? ik heb het sowieso eigenlijk niet zo op die druppelladers; accu's gaan toch regelmatig kapot ermee. Welke lader is de beste ? c-tek dacht ik.
onderhoudsvrije of gel-accu; weet eik niet goed wat dat is. oude (wat is dat; koolstof?) accu's gaan er dacht ik sowieso steeds meer uit.
van welk merk zijn die accu's? of hebben ze dat allemaal? varta, wilco's accu's, etc?
goeie vraag! thnx
Kristof8
01-11-2009, 15:21
Nu kreeg ik het advies om eens aan een onderhoudsvrije of gel-accu te denken. Heeft iemand hier ervaring mee en een advies voor qua type. Ik rijd een 456 GT.
Het probleem is niet het type accu, maar de auto. bij recente auto's komt een hele boel electronica van pas. een heel deel van die electronische componenten blijft onder spanning staan ook wanneer het contact af ligt. maw de batterij blijft belast en na een tijdje (enkel weken) is de batterij leeg en een accu die leeg is en toch nog op electrische circuits aangesloten is, gaat kapot. een druppellader is de enige oplossing.
Het probleem is niet het type accu, maar de auto. bij recente auto's komt een hele boel electronica van pas. een heel deel van die electronische componenten blijft onder spanning staan ook wanneer het contact af ligt. maw de batterij blijft belast en na een tijdje (enkel weken) is de batterij leeg en een accu die leeg is en toch nog op electrische circuits aangesloten is, gaat kapot. een druppellader is de enige oplossing.
Maar is het niet eenvoudiger de accu gewoon iedere keer te ontkoppelen na het rijden? Wordt 'ie ook niet belast en loopt 'ie niet leeg. Zeker omdat ik wel meer enthousiasme-dempende verhalen hoor over druppelladers (werken onvoldoende, veroorzaken brandjes, etc.) lijkt me dat een effectief en economisch alternatief.
Ik volg dit advies van Alfer nu al een tijdje op. Reuze simpel, bij de 328 althans (bij de 456 weet ik 't niet), je trekt gewoon de hoofdplug in het vooronder los. Ik ben er erg happy mee. Kees (den Hertog) merkt daarbij terecht op dat dit - bij oudere F's - ook je (mechanische) klokje spaart. Moet je alleen bij iedere keer rijden gaan dat even op de juiste tijd zetten.
.
Kees den Hertog
01-11-2009, 19:19
Ik doe het zo al jaren en ondervind nooit problemen met het starten, (en het klokje slijt niet, vind maar eens een nieuwe...). Hoe het met een 456 zit weet ik ook niet, maar daar is vast een hoofdschakelaar op te zetten, in Houten stond dit week-end ook weer een stand die ze aanbood.
Richard, volgens mij zit in de 456 ook een massa schakelaar om de accu los te schakelen.
zie pagina 171 van je instructie-boekje.
Rob,
Wij halen de pool ook los we hebben met druppelladers gewerkt en allerhande andere manieren.
Nu halen we sinds een maad of twee de pool los na een ritje en niks meer aan het handje.
We hebben een schakelaar die heeft Guus nog nagekeken maar ergens lekt er stroom waarchijnlijk op het alarm dus nu de pool maar los.
Richard
Interessante vraag! en welkom hier Richard. Ik weet het antwoord niet; iemand anders hierzo? ik heb het sowieso eigenlijk niet zo op die druppelladers; accu's gaan toch regelmatig kapot ermee. Welke lader is de beste ? c-tek dacht ik.
onderhoudsvrije of gel-accu; weet eik niet goed wat dat is. oude (wat is dat; koolstof?) accu's gaan er dacht ik sowieso steeds meer uit.
van welk merk zijn die accu's? of hebben ze dat allemaal? varta, wilco's accu's, etc?
goeie vraag! thnx
Ik denk dat je de loodaccu bedoelt
Voor auto's gebruik je startbatterijen
Gel-accu's kunnen de grote laadstromen bij het starten niet aan
Dit zijn trouwens allebei loodaccu's
Afkoppelen van de batterij is niet voldoende, je verlengt wel de tijd
Door de inwendige weerstand ontlaad elke batterij sowieso van zichzelf
Bij een startbatterij mag je max 25% ontladen zoniet vermindert de capaciteit
Komt er op neer dat je na max 2 maanden sowieso moet herladen
Welke de beste druppelladers is weet ik niet
Wel dat ze moeten stoppen met laden zodra de batterij vol is
zoniet begint het water/electroliet te koken en staat ze op geen tijd droog
Afkoppelen van de batterij is niet voldoende, je verlengt wel de tijd
Door de inwendige weerstand ontlaad elke batterij sowieso van zichzelf
Bij een startbatterij mag je max 25% ontladen zoniet vermindert de capaciteit
Komt er op neer dat je na max 2 maanden sowieso moet herladen
Dat is nuttige info, dank! Geeft me een duidelijk 'window' voor minimaal # ritten (hoewel 2 maanden niet rijden me best lang voorkomt).
.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.