PDA

View Full Version : Modelauto Fotografie

pasmaar
21-08-2007, 23:18
Ik ben op zoek naar creative manieren om mijn modellen op de gevoelige plaat te zetten. Ik heb nu twee dingen geprobeerd en zie hier het resultaat. Beide foto's zijn nabewerkt met Photoshop.

Met zwarte achtergrond:
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/IMG_6497.jpg

Model op een spiegel:
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/IMG_6567.jpg

Heeft hier iemand misschien goede ideën om de modellen als Kunstvorm te fotograferen? Ik zou graag een fotoboek willen maken met mijn verzameling erin

Erikderaaf
21-08-2007, 23:26
die spiegel is erg leuk! alleen staat je witbalans goed? als je in raw fotografeert is dat makkelijk bij de stellen. het is net alsof je velgen goud of champagnekleurig zijn ipv zilver

of heb je een gelige spot aan de zijkant?

ik ben trouwens benieuwd hoe je met photoshop deze foto;s nabewerkt! croppen, curves/levels, en knippen en plakken, of meer

JWA
22-08-2007, 00:00
Wat mij betreft kunnen alle twee zo in een auto blad of boek.
Super.

Maar wat voor merk en schaal is dit model, het lijkt wel een echte. (of wordt ik door fotoshop voor de gek gehouden?

mavanhaasteren
22-08-2007, 07:35
ik vind die op de spiegel wel heer erg mooi geluk

Vivado Ferrari
22-08-2007, 08:08
Ik ga voor de bovenste. Dat Rosso springt daar zo mooi uit! Super! Ik houd daar wel van. Vandaar dat mijn kasten ook zwart zijn van binnen.
Maar in geval van dit model is het weer mooi om ook de onderkant te zien. Moeilijk. In iedergeval mooie foto's.
Heb toen ook een paar foto's gemaakt voor m'n fotoboek. Maar zijn niet zo mooi gelukt als deze.....Dit was echter nog met m'n oude Sony camera

Wim Racing
22-08-2007, 08:40
Erg mooie foto's Pasmaar, welke camera gebruik je

pasmaar
22-08-2007, 09:22
Wat mij betreft kunnen alle twee zo in een auto blad of boek.
Super.

Maar wat voor merk en schaal is dit model, het lijkt wel een echte. (of wordt ik door fotoshop voor de gek gehouden?)

Bedankt voor de complimenten! Het is een schaalmodel van CMC 1:18 en ziet er dus van nature behoorlijk waarheidsgetrouw uit. Daar heb ik niets aan gephotoshopt.

Photoshop met zwarte achtergrond:
Belichting en kleur correctie, en een gradient. Bijsnijden (Crop) en met de penseel wat lijnen van de lichttent verwijderd.

Photoshop met spiegel.
Belichting en kleur correctie. Bijsnijden (Crop) en met de penseel wat lijnen van de lichttent verwijderd. Laag gedupiceerd en de tussen de lagen een wit rechthoek aangebracht met 66% dekking om zo de spiegel reflectie te "dimmen". Daarna, op de bovenste laag de spiegel reflectie uitgegumt. Dit heb ik gedaan omdat in de originele foto de reflectie bijna net zo scherp en helder was als het model. Je aandacht "verdwaald" dan als je naar de foto kijkt. Door de refectie wat te "dimmen" raak je dat effect kwijt en richten je ogen zich op het model.

Zie het verschil:
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/IMG_6567-001.jpg
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/IMG_6567.jpg

(@ Erik, klopt de witbalans is niet in orde, daar heb ik nog wat moeite mee. Ik fotografeer wel met RAW. Ik heb sinds gisteren dimmers op mijn fotolampen, en ja, die geven veel geler licht als ze wat gedimt zijn. Ik had het zelf nog niet zo gezien dus bedankt dat je me er op wijst. Ik zal kijken op ik de velgen weer zilver kan krijgen.

pasmaar
22-08-2007, 09:29
@ Vivado Ferrari,

Dat zijn ook mooie plaatjes. Als je van die "dubbele" reflectie van het glas/spiegel af wil raad ik je een polarisatie filter aan. Daarmee kan je die reflectie wegdraaien. Die techniek heb ik ook gebruikt met die spiegel foto, daardoor krijg je een scherper beeld van de reflectie

Vivado Ferrari
22-08-2007, 09:39
@ Vivado Ferrari,

Dat zijn ook mooie plaatjes. Als je van die "dubbele" reflectie van het glas/spiegel af wil raad ik je een polarisatie filter aan. Daarmee kan je die reflectie wegdraaien. Die techniek heb ik ook gebruikt met die spiegel foto, daardoor krijg je een scherper beeld van de reflectie.

Dit was met mijn oude Sony genomen. Weinig mogelijkheden dus...
Ik moet nog zo'n filter aanschaffen voor de nieuwe camera

Erikderaaf
22-08-2007, 13:54
leuk het voor en na te zien maarten! met een pola en een spiegel, dat is een keer iets om te proberen.

ik herken de witbalans, heb daar ook flink mee staan rommelen. als je raw fotografeert zul je in je workflow zien dat er een keuze staat over witbalans, bv daglicht, gloeilamp en TL lamp etc. meestal zit er ook een custom funtie op waarmee je een neutraal grijs punt op een afbeelding kunt selecteren en de waarde daarmee aanpassen. Dat werkt perfect.

je doet dat met een zgn grijskaart, een kaart die 100% grijs is (zonder een kleurzweem ofzo). dat is een referentie. schijn je met een gloeilamp op zo'n kaart zie je snel dat het niet grijs is maar grijs/gelig. dan kun je met je RAW converter de kaart aanklikken en zo voor meerderef foto's ineens de witbalans goed zetten.

en het werkt heel simpel. gewoon foto's maken en als je klaar bent even de kaart bij je model zetten en een extra foto knippen met de kaart in beeld
in rawconverter dan alle foto's selecteren en de referentiefoto met de kaart aanklikken.... presto!

zoiets kun je ook goed buiten gebruiken, ik gebruik hem bijna altijd als ik eraan denk (vergeet hem wel eens ;) ). even werk maar je foto;s worden er echt beter door. met name degene die onder kunstlicht gemaakt worden.

ik gebruik deze kaart:
http://www.focusfx.nl/focusfx-dynatech-grijskaart-witbalans-referentie-briefkaart-formaat-p-282.html
erg prettig ding.

en op de http://www.whibal.com/ staan hele goede (video)tutorals om het principe te zien, zeker een aanrader. whibal is ook een grijskaart, maar die is ongelooflijk duur tov de focusfx versie

ohja. een tip. probeer allemaal hetzelfde licht te gebruiken. ik heb ooit een flitser gebruikt icm hallogeen, dan krijg je het niet goed, of te geel of sommige delen te blauw.

tis even een lap tekst maar misschien heb je er wat aan :)

.

pasmaar
22-08-2007, 19:35
Ik heb zojuist een grijskaart gekocht, maar kan er niet mee omgaan denk ik. Het resultaat is nauwlijks beter. In camera raw (adobe) moet ik nog zelf fors aan de gang om de kleuren, belichting enz... goed te krijgen. Het zal wel te maken hebben met omstandigheden in de lichttent denk ik.

Maar goed, ik zal er de nodige uurtjes mee gaan oefenen om eens te zien of er verbetering in te krijgen is.

Ik heb ook nog getracht een wat beter resultaat te krijgen van mijn "spiegel" opname. Met het volgende resultaat. Overgins was dit voordat ik mijn grijskaart ter beschikking had.

http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/IMG_6567-001copy.jpg

@ Erik, de velgen zijn nu beter van kleur als het goed is

Erikderaaf
22-08-2007, 20:37
grijskaart is even oefenen, maar ik wil niet meer zonder :) heb je die filmpjes van whibal al gezien? welke kaart heb je gekocht?

lichtomstandigheden blijven altijd wat lastig. ik ga meestal met full manual aan de gang. ik probeer meestal een hogere F waarde aan te houden (AV mode). iets van F/16 of F/22. hou je je beeld op een 50mm komen er met de meeste lenzen nog een goed beeld uit. en je hebt dan het voordeel dat de auto over een groter deel scherp op het beeld is.

maar gebruik je adobe acr? ik ook, en de kleuren wat die ervan maakte tov de canon software (die ik niet gebruik, ACR is veel fijner) waren minder.
mijn rood werd niet zo mooi rood. ik heb toen een cameraprofiel gemaakt met zo'n gretagmacbeth kleurenkaart. scriptje op laten lopen en je krijgt veel betere kleurenweergave.
Ik had het probleem dat het rood op mijn camerascherm mooi was, en dan via ACR dit erg oranjeachtig werd. met een kleurprofiel voor mijn camera was dat opgelost.

de velgen enzo zien er nu prachtig uit. Foto kan zo in de catalogus!

Ohja een tip! adobe raw heeft standaard het kleurenprofiel op adobe RGB staan. dat is leuk als je af laat drukken, maar de meeste browsers en computerschermen zijn ingesteld op sRGB, een soort van standaard. de kleurruimte is kleiner daarvan, en je ziet dan sneller kleuren 'wegvallen'.
Ik zie dat je afbeeldingen in adobe RGB staan. het rood kwam mij niet zo fel over, meer oranje achtig. toen ik in adobe opende was het rood wel goed.

Ik ben even zo vrij geweest om in PS het profiel te converteren van adobe rgb naar srgb. dit is het resultaat zonder bewerkingen. zie je het verschil in rood?

hopelijk heb je wat aan mijn tips ;)

.

pasmaar
22-08-2007, 22:42
Erik, bedankt kerel! Tof al die informatie, ik ga er mee aan de slag! Ik heb echt nog heel wat te leren op het gebied van fotografie en Photoshop. Hoe heb je dat profiel eigenlijk geconverteerd? Ik heb inmiddels een wat betere versie van deze foto, maar wellicht is het beter deze eerst te converteren

pasmaar
22-08-2007, 22:52
Ik heb het gevonden!!!

Dit is de originele:
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/IMG_6567-002.jpg

Dit is de geconverteerde:
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/IMG_6567-003.jpg

Het scheelt inderdaad een hoop in kleur! Het is zeker iets om rekening mee te gaan houden. Ik wil de foto's wel graag afdrukken straks om zo een mooi boekwerk te creëren van mijn huidige collectie. Je kent het wel die fotoboeken die je overal kan laten maken. Heeft daar iemand ervaring mee? Ik bedoel wie leverd er de beste kwaliteit. Ik ben nu bezig met het programma van de Hema omdat het de meeste ontwerp mogelijkheden bied, maar misschien is de afdrukkwaliteit wel bagger? Graag advies

nofear02
22-08-2007, 23:17
Je kent het wel die fotoboeken die je overal kan laten maken. Heeft daar iemand ervaring mee? Ik bedoel wie leverd er de beste kwaliteit. Ik ben nu bezig met het programma van de Hema omdat het de meeste ontwerp mogelijkheden bied, maar misschien is de afdrukkwaliteit wel bagger? Graag advies! Zanti70 -Bob: laat je horen! :D ;).

ps: fantastische foto geworden zo Maarten

Erikderaaf
22-08-2007, 23:19
Zo dan, die tweede is echt goed zeg! heb je met levels/curves gespeeld daarvoor?

.

pasmaar
22-08-2007, 23:27
Zo dan, die tweede is echt goed zeg! heb je met levels/curves gespeeld daarvoor?

Ja, klopt. Ik moest wel want mijn origineel was overbelicht, en niet helemaal juist van kleur. Maar nu ben ik er wel tevreden mee. Echt leuk al die positieve reacties van iedereen. Thanx!!

mavanhaasteren
23-08-2007, 07:44
Je kent het wel die fotoboeken die je overal kan laten maken. Heeft daar iemand ervaring mee? Ik bedoel wie leverd er de beste kwaliteit. Ik ben nu bezig met het programma van de Hema omdat het de meeste ontwerp mogelijkheden bied, maar misschien is de afdrukkwaliteit wel bagger? Graag advies!

Ik heb van mijn vakantie naar Italië een album laten maken bij de hema.
Ik ben erg tevreden met het resultaat. Ik heb dan het A4 formaat

pasmaar
23-08-2007, 10:34
ik heb van mijn vakantie naar Italië een alben laten maken bij de hema.
ik ben erg tevrede met het reseltaat ik heb dan de A4 formaat

Dat is goed om te horen! Dan ga ik met dit programma verder. Je boek ziet er aardig uit zo

430driver
03-09-2007, 12:05
Ik gebruik wel eens een groot zwart wel wat ik gebogen neerleg, waardoor je geen overgang zit van horizontaal vlak naar achterzijde.
Heel simpel en goedkoop

430driver
03-09-2007, 12:47
Heb even een foto leuke opgezocht. (één van de....)

Deze Rossa van Looksmart heb ik gewoon op een gebogen zwart vel (A3) ge fotografeerd. Wel opletten dat je niet té veel zijlicht hebt van ramen o.i.d.
anders moet je dat even afschermen met doosjes of zo. Het is een beetje crea bea maar het gaat om het eindresultaat

Erikderaaf
12-09-2007, 23:46
Enkelen hebben mij gevraagd hoe ik foto's maak van mijn modellen. dus leek het me wat om een topicje te maken waarin ik het een beetje uitleg.

Allereerst mijn fotoopstelling
heel simpel, heb de in ruimte in het rek een groot stuk papier gelegd, beetje bol, zodat je geen scherpe schaduwrand ziet. de bovenkant is wit, zodat er geen houtkleur op het model kan reflecteren. de binnenkant van het rek is wit. dus geen gekke invloeden door andere kleuren/vreemde objecten.
de zijkanten zijn trouwens ook beplakt met wit papier.
http://img239.imageshack.us/img239/1800/img0020fj4.jpg (http://imageshack.us)
Foto is een beetje bewogen, is maar voor het idee...

er zal best wat hout op de foto komen maar photoshop doet veel, toch?

de apparatuur waarmee ik de foto's maak is een Canon EOS400D. spiegelreflex. voor geheelshots maak ik gebruik van een canon 70-200 F4L IS USM lens. je staat dan verder van het object af maar dat vind ik mooier.

Ik gebruik als licht een externe flitser. heb het eerst met wat hallogeen spots gedaan maar vond het niet ideaal, zeker niet als ik zelf flitste. je hebt dan verschillende kleurtemperaturen licht door elkaar. dat is niet mooi.
Daarom heb ik alleen de flitser. er staat wel een burolamp in de buurt, handig omdat de camera dan makkelijker scherpstelt, en niet te fel zodat de flits de burolamp 'overstemd'.

De flitser is een speedlite 430EX. een ideaal ding. voordeel is dat deze veel meer lichtopbrengst heeft dan de ingebouwde flits, er meer op in te stellen is, en je het licht kunt richten. ik heb de flitskop schuin omhoog gericht (ongeveer 40 graden) en er zit een diffusiekop op (omnibounce). een simpel wit kapje wat het licht intern reflecteerd en het er wat diffuser uitkomt. licht komt dan verstrooider op het model wat gelijkmatiger oogt.

Ik sta redelijk ver van het model af tegenwoordig. ik heb dan gemerkt dat het licht niet zo nadrukkelijk aanwezig is op de achterkant van het model, maar wat gelijkmatiger. de foto word er wat donkerder van maar, photoshop doet veel :). Voor close up foto's gebruik ik trouwens een tamron 28-75 lens, of ooit een 50mm lens. dichterbij maar nog geen groothoekvervorming.

dan een punt over instellingen. ik gebruik de instelbare F waarde om het gedeelte van de foto te bepalen wat schep is. bij F/4 is bijvoorbeeld alleen een wiel scherp, bij F16 of hoger bijna heel de auto. ik pak zelf F/22 omdat ik weet dat mijn lenzen dan nog goed presteren. en de auto is dan van voor tot achter mooi scherp (persoonlijke voorkeur)
nadeel van deze F waarde is dat er minder licht binnenkomt en er een langere sluitertijd nodig is.
bij 1/20 sec of hoger is het normaal mogelijk om nog scherpe foto's te krijgen. ga je langere sluitertijden nemen betekend het meestal dat de foto bewogen is.
Je kunt natuurlijk ook van statief werken. maar ik ben daar meestal te lui voor en op mijn manier lukt het ook.

Ik pak bij de M stand van mijn camera (full manual) een F/22 met een sluitertijd van 1/20 sec of 1/8 sec met de IS lens (image stabilizer)
Normaal zou de foto totaal mislukken, maar de externe flits zal een dusdanig sterke flits afgeven dat de foto toch goed belicht zou moeten worden. meestal lukt dit niet helemaal, dus pak ik een belichtingscompensatie op de flits. ik heb voor de meeste foto's +2 of zelfs +3 stops staan. de flitser gaat dan 3 'stappen' verder dan die normaal zelf zou berekenen.

Als het goed is, komt de auto dan er mooi egaal belicht uit.
Niet meteen bah roepen. photoshop is je vriend!
http://img110.imageshack.us/img110/4829/img0012onblk5.jpg (http://imageshack.us)
Ik schiet in RAW, een soort digitaal negatief. er zit veeeeeeeel meer info in dan een Jpeg. wel wat meer handelingen maar je kunt mislukte foto's ermee redden, terwijl bij jpeg dat niet meer zo mooi lukt.

wat we nu gaan doen. is flink bijwerken die hap!
het houdt bij mij het volgende in
- cameraprofiel erin. groen word groen, rood niet oranje maar echt rood etc. dit is zo gedaan.
- witbalans goedzetten (ik pak dan een foto met een zgn grijskaart achter een model als referentie. alle foto's geef je dezelfde witbalans. wit is wit en de foto heeft geen gele/rode/blauwe/groene zweem erover)
- bijsnijden indien nodig. dat het model bijna heel de foto vult, maar je nog wel wat randen ziet.
- dan de exposure bijregelen. hiermee maak je de foto als het ware lichter. ik kijk wanneer het model er goed uitziet. niet donker, niet heel licht. dat de achtergrond nog niet mooi wit kijkt, is nog niet van belang
- contrast. zijn de wielen mooi zwart en kijken ze niet te licht/grijs. bij te regelen met shadows of contrast.
- eventueel wat kleursaturatie extra. kleurverzadiging word dan wat meer. kijkt vaak net wat mooier (doe dat vaker met spiegelreflex, in het verleden met compactcamera's niet.)
- dan even openen in photoshop. goede afmeting kiezen (mijn website heeft 640 pixels breedte standaard)
- wat verscherpen (unsharp mask)
- hout wegpoetsen. ik gebruik meestal smudge (uitsmeren) of clone (kopieeren) om het wite vel als het ware uit te rekken
- stofjes weghalen. ooit heb ik wat rommel op het witte vel. even wegwerken met dust and scratch
- dan eens even dat witte vel echt lichtmaken. kan met curves of levels, ik gebruik meestal levels. witte pipetje pakken en daarmee op het wit klikken. Tadaaa. wit is echt fel wit!

het resultaat word dan ongeveer zoiets (ja het is echt dezelfde foto)
http://img110.imageshack.us/img110/9518/img0012pp8.jpg (http://imageshack.us)

Dit is mijn persoonlijke manier van foto maken. ben er nog niet helemaal 100% tevreden over maar word in mijn ogen steeds beter.

Hopelijk hebben jullie er wat aan. en mochten jullie tips/opmerkingen of andere methoden hebben hoor ik het graag

Daan
13-09-2007, 08:49
Bedankt voor de info, ik heb een nieuw model dat eraan komt, dus ik zal eens proberen een mooie foto te maken op jouw manier.

Welke software gebruik je in eerste instantie? Ik schiet zelf altijd in JPEG en daarna werk ik de foto bij in Photoshop, maar komt niet altijd even mooi eruit en onscherpe foto's gaan meestal verloren

Erikderaaf
13-09-2007, 14:01
ik gebruik de software van Adobe, wat in Photoshop CS2 zit.
Overzetten in adobe bridge, daarvanuit in ACR (adobe camera raw) het raw formaat wat tweaken, en dan openen in CS2 zelf. Ik doe alles hiermee omdat het lekker geintegreerd is in één enkel pakket.

Als ik haast heb gebruik ik ooit paint shop pro van jasc. laadt veel sneller dan photoshop maar is wel beperkter op gebied van kleurprofielen enzo.

Als je vanuit jpeg werkt maakt het niet veel uit, zolang je maar een 'levels' en 'curves' setting hebt met wat clonetooltjes kom je er ook wel

Daan
14-09-2007, 10:28
Hierbij wat probeersels van mij.... ik moet zeggen dat het nogal lastig is om goed met CS2 overweg te gaan, als je niet weet wat je doet :D. Vooralsnog moet eens goed uitzoeken hoe en wat al dit soort dingen zijn, misschien dat ze er dan wat strakker uitkomen, matzwart was nu ook niet bepaald de meest ideale kleur om mee te beginnen

430driver
14-09-2007, 10:37
bij foto 1 en 3 komt het mat zwart mooi uit. jammer dat ze niet helemaal scherp zijn, maar dat heb ik ook: ik vind het ook best moeilijk om van zo dichtbij een helemaal scherp model op foto te krijgen.
(wel een gaaf model trouwens: ik heb m in 1:43 van IXO

Erikderaaf
16-09-2007, 01:14
mooie foto's daan! wat een prachtig model die GTC Evo! je hebt wel een erg moeilijk model uitgekozen, ik heb ook flink gerommeld met contrast/brightness enzo om het niet een zwarte vlek te laten lijken :) je witte achtergrond ziet er goed uit, maar op de laatste 2 heb je een verschillende witbalans. de 2e is mooi grijs, de 3e kijkt wat geliger

wat heb je voor camera, kun je iets instellen op gebied van F(diafragma) en witbalans

nofear02
16-09-2007, 10:11
klein puntje waar ik niks over hoor; gebruikt niemand een statief?? je hebt voor 14,95 in de winkel kleine driepootjes te koop, die je soms door verbuuigbare pootjes in allerlei standen kan neerzetten. zoiets als dit fotograferen, evt met een ietsjes langere sluitertijd, soms op korte afstand, daarvoor kan een statiefje zeer behulpzaam zijn. De camera moet het liefst absoluut stilstaan

Erikderaaf
16-09-2007, 10:22
ik heb een monopod en een driepoot. die kleine verbuigbare (joby gorillapod) moet je wel een luxere uitvoering hebben wil je daar een camera met een 70-200 en een ext flitser opzetten.

ik heb het bij de modelauto fotografie nog niet nodig gehad omdat ik mijn belichting binnen 1/20 sec kan houden. voordeel hiervan is de bewegingsvrijheid, een driepoot opzetten kost ook nog eens tijd (ik heb een hele oude dus die is niet zo simpel te bedienden als de nieuwere modellen met een balhoofd

pasmaar
16-09-2007, 23:11
Ik gebruik altijd mijn Statief (Driepoot) met afstandbediening om zo trillings vrij te kunnen fotograferen. Daarnaast is het ideaal als je een aantal modellen onder de zelfde hoek wil fotograferen. Ik gebruik dan ook een soort "sjabloon" van karton waarmee ik de auto's positioneer tov de camera.

Erik, ik ben wel blij met je tips hoor! Je methode komt ver overeen met mijn methode. Ik moet alleen nog meer aan de slag met die kleur profielen. Ook ben ik er inmiddels achter dat de RAW converter die je gebruikt ook een behoorlijke invloed heeft op de kleuren van je RAW foto's. Pfff.... ik vindt het echt erg ingewikkeld allemaal. Maar het is zeker ook een deel van mijn hobby. Totdat ik Ferrari modellen ging fotograferen wist ik niet dat de kleuren rood en geel zoveel problemen konden opleveren.

Ik heb van Erik een aantal links gekregen naar diverse sites die gaan over fotografie en kleurbeheer. Echt heel erg interessant allemaal. Ik ga hier ook nog zeker mee aan de slag de komende tijd. Helaas zit ik al een ruime tijd in de ziektewet, door een serieus slaaprobleem. Ik heb overdag dus alle tijd van de wereld, maar ben wel vaak erg moe, wat weer in niets doen resulteert. Niet echt tof, maar er wordt hard aan gewerkt.

Ik hoop binnenkort wat mooie plaatjes te kunnen maken en die hier te showen. Modellen zat om uit te kiezen! Nu nog die ene goede foto zien te maken!

nofear02
17-09-2007, 06:39
Ik gebruik altijd mijn Statief (Driepoot) met afstandbediening om zo trillings vrij te kunnen fotograferen. ...
Ik heb van Erik een aantal links gekregen naar diverse sites die gaan over fotografie en kleurbeheer. ....Ik hoop binnenkort wat mooie plaatjes te kunnen maken en die hier te showen. Modellen zat om uit te kiezen! Nu nog die ene goede foto zien te maken!Fantastisch!! Blij dat we elkaar helpen hier! Daar is de site voor! En jij wordt er weer wijzer van Maarten. Mooi zo. Fijn dat we binnenkort mooie plaatjes kunnen verwachten :). Enfin, jij komt de dag wel door met je hobby en deze site :). (Veel sterkte en beterschap met je probleem overigens natuurlijk!

Daan
17-09-2007, 10:21
mooie foto's daan! wat een prachtig model die GTC Evo! je hebt wel een erg moeilijk model uitgekozen, ik heb ook flink gerommeld met contrast/brightness enzo om het niet een zwarte vlek te laten lijken :) je witte achtergrond ziet er goed uit, maar op de laatste 2 heb je een verschillende witbalans. de 2e is mooi grijs, de 3e kijkt wat geliger

wat heb je voor camera, kun je iets instellen op gebied van F(diafragma) en witbalans?

Thanx, het was een moeilijk model dat zeker. Ik heb een Nikon D80 met een Sigma 18 - 200 mm objectief, ik kan voldoende instellen op het gebied van diafragma en witbalans. Ik heb het toestel pas drie weken en ben druk met de studie dus heb hem nog niet goed kunnen leren kennen, wat eigenlijk wel moet doen. Dat gele komt door Photoshop, waar ik echt mee moet leren werken.

Weet jij hoe en waar je die kleurprofielen kunt vinden, want in photoshop vind ik wel photofilters, maar dat werkt niet echt lekker. Ik ben nu bezig met een ander model.... een Kyosho Ferrari 365 GTB Daytona Competizione #39 (Le Mans 1972) zal snel wat foto's plaatsen

Erikderaaf
17-09-2007, 13:56
Dat is een mooie set daan! het is allemaal even stevige materie, maar de goede basis heb je al zo te lezen.
In principe vind ik voor modelauto fotografie het diafragma van groot belang! meeste objectieven geven een waarde aan van F/3.5 - 6.5 of iets in die trand. hoe lager het getal, hoe meer licht binnen. hoe hoger het getal, hoe minder. hiermee regel je de zgn scherptediepte. dat is het gedeel van de foto wat scherp is. een lage F waarde (veel open) geeft maar een klein gedeelte scherp beeld, maar een hoge F waarde (bijna dichtgeknepen) laat een heel groot deel scherp weergeven. mijn foto's maak ik meestal met F/16 of F/22 (ik weet dat mijn objectieven dan nog goed scherp zijn), en dan heb je zowat of heel de auto scherp.

Verder is de witbalans belangrijk, die bepaalt hoe wit je wit is. dit is omdat zonlicht een heel andere kleurtemperatuur heeft dan een gloeilamp (gelig), tl(groenblauw) balk of flitskop. je ogen compenseren dit maar als je camera moet dit zelf uitzoeken. dit kun je meestal instellen (auto, sunlight, tungsten etc.) de auto stand heeft het ooit flink fout, dat je foto heel gelig word bijvoorbeeld.

meeste cameras hebben een stand dat je je witte vel alleen fotografeert, en dat je de waarde die de camera voor wit ziet in kunt stellen als een 'custom whitebalance'. ik weet niet hoe dat bij nikons werkt (gebruik zelf canon), maar dat zal zeker in je beschrijving staan.

er zijn ook grijskaarten in de handel. dat gaat ook perfect. gewoon een foto schieten met je grijskaart achter het model, en dan kun je achteraf in photoshop de kaart aanklikken met een witbalanstooltje, en de waarde voor je andere foto's gebruiken.

mocht men interesse hebben in een uitgebreider stukje hierover, als ik een keer tijd heb wil ik dat best maken ;)

In RAW gaat dat aanpassen trouwens veel makkelijker. ik ben er ook wat huiverig voor geweest (meer handelingen om een jpg te krijgen) maar nu ik eraan gewend ben wil ik niks anders. :D

in photoshop gebruik ik geen kleurfilters. alleen levels/curves/sharpening/crop tool etc. daar kun je zowat alles mee

daan,
Ik kijk uit naar de foto's daan! het is in ieder geval een prachtig model

pasmaar
17-09-2007, 15:33
Ik heb wat zitten experimenteren met een "zilveren" bodem en een witte achtergrond. Het model met 4 lampen aangelicht. Op elke foto staat een stukje Grijskaart. Dat geeft niets omdat het na het bijsnijden in Photoshop dit stukje toch verdwijnt. Maar dit kleine stukje grijs geeft me wel de mogelijkheid om in Lightroom (RAW fotografie) snel de kleurbalans aan te passen.

Daarna de foto's in Photoshop (CS3) geladen om de exposure aan te passen en bij te snijden. Dat heb ik gedaan door de witte achtergrond aan te klikken met een pipetje. Ook heb ik de banden nog wat zwarter gemaakt omdat die door de lampen wat waren opgelicht waardoor ze te grijs werden.

Dit is het resultaat:

http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/575-GTC-2004-Kyosho-001.jpg
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/575-GTC-2004-Kyosho-002.jpg
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/575-GTC-2004-Kyosho-003.jpg

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Ik ben er ook nog niet helemaal uit wat de mooiste compositie is om een model te fotograferen. De foto's moeten de Ferrari's wel recht doen. Het moeten dus spectaculaire en indrukwekkende foto's worden. Ik denk dat volledige scherpte het mooiste is voor foto's die het gehele model tonen. Wat vinden jullie

pasmaar
17-09-2007, 16:59
Zo nu nog 1 in rood. De rood kleur en de witbalans zijn aangepast in Lightroom en Photoshop.

http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/F40-Kyosho-001-1.jpg
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/F40-Kyosho-002-1.jpg
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/F40-Kyosho-003-1.jpg

De kleur komt nu redelijk overeen met het model, met dank aan Erik voor zijn tips! Ik weet alleen nog niet hoe ik een camera profiel kan aanmaken voor Lightroom. Maar goed, het gaat al steeds beter

pasmaar
17-09-2007, 17:07
Ik kan nog wel een goede tip gebruiken over hoe ik de banden "zwart" kan houden? Wie heeft er goede tips voor me? Alle banden photoshoppen gaat me teveel tijd kosten

Daan
17-09-2007, 17:32
@ Pasmaar
Mooie foto's en modellen (is die F40 (1/18?) ook van Kyosho?). Het valt wel op dat je sterk licht hebt gebruikt bij het fotograferen door reflectie, wat voornamelijk opvalt op de 575 GTC bij het Ferrari logo achterop en de F40 op de carrosserie.

Ik gaan eens dat Lightroom gebruiken van Adobe kijken of het werkt..... en wat ik allemaal kan vogelen.

@Erik
Het is zeker een uitgebreide set, op dit moment heb ik ook nog een Nikkor 18 - 50 mm objectief aangeschaft... dus voor dichterbij wat netter. Bedankt voor de uitleg wat betreft F-waardes, het is nogal een hoop dat je moet onthouden om goede foto's te maken. Maar iets wat nog wel zal komen, met de tijd. Ik zal mijn ogen openhouden voor een grijskaart en die custom instelling voor whitebalans kan ook, ik moet dat even uitzoeken..... nogmaals bedankt voor de info

Hierbij nog een foto van mijn nieuwste model..... :)

pasmaar
17-09-2007, 18:05
[QUOTE=Daan;12083]@ Pasmaar
Mooie foto's en modellen (is die F40 (1/18?) ook van Kyosho?).

Hoi Daan, dat klopt die F40 is 1:18 en van Kyosho

Erikderaaf
17-09-2007, 23:18
wauw maarten! dat is iets speciaals! en goed gelukt, ik heb flink zitten zuchten om mijn matzwarte 575 op de foto te krijgen! waren je banden zo licht dan? komt dat door een reflectie op een glad stuk!

ik vind de 2e van de 575 schitterend mooi! vooral dat verblindende ferrari logo. springt er echt uit! ik vind volledige scherpte zelf mooi.

De hoek is erg mooi! ik moet dat ook nog eens doen, alle modellen in dezelfde 'pose'. echter ben ik nooit echt tevreden dus zal nog een hoop expirimenteren
Persoonlijk zou ik kijken of ik wat kan doen aan de reflecties. misschien een stuk papier voor de lamp, dan is het licht wat diffuser.

Daan, die foto ziet er goed uit! moeilijk model om op de foto te zetten, bij mij schoot het wit haast naar overbelicht. ik zit er aan te denken een grijs/zilver of een blauw of zwart papier te nemen voor licht gekleurde modellen.

hoe heb je de foto gemaakt met flits? is in ieder geval lekker scherp!
misschien een leuk vergelijk, mijn foto van hetzelfde model (was een hele snelle bewerking) gemaakt met F/22 alleen met de 28-75 lens. je ziet dat ik de achtergrond wat donkerder heb. dan zie je het dak nog net. zodra ik de achtergrond wit wou zag je geen daklijn meer lopen. (gezien vanaf een gecalibreerde monitor)
http://www.eriksautos.nl/ferrarimodellen/daytona/ferrari_daytona_competizione_pozzi_1.jpg

pasmaar
17-09-2007, 23:35
Erik als ik mijn modellen in een lichttent zet en aanlicht met wolfram lampen, dan klrijg ik van die "olie" vlekker in de ruiten. Denk je dat daglicht lampen dit verhelpen, of moet ik echt over op een uitgebreide flitsset? Ik ga morgen nog eens flink puzzelen hiermee. Ik wil namelijk van die reflecties af. Dus hoop niet dat mijn lichttent de oorzaak is van het olie effect. Ik ga morgen eens op zoek naar wat daglicht lampen. Ik wil echt een goede opstelling zodat ik bij de volgende F-chat meeting ook een met mooie plaatjes voor de boeg kan komen

Erikderaaf
17-09-2007, 23:36
gebruik je een polafilter? zo ja, probeer eens zonder

pasmaar
18-09-2007, 09:06
gebruik je een polafilter? zo ja, probeer eens zonder.

Ja, die gebruik ik inderdaad om refelecties weg te draaien. Ik ga het straks eens zonder testen. Thanx

dcpixels
10-10-2007, 21:46
Erik als ik mijn modellen in een lichttent zet en aanlicht met wolfram lampen, dan klrijg ik van die "olie" vlekker in de ruiten.

Maarten ik vind die 'olievlekken' juist wel wat hebben. Het viel me ook op in jouw foto's, maar het geeft een erg mooi effect

pasmaar
10-10-2007, 22:39
Een pola filter heeft blijkbaar z'n voor en na-delen. het grote voordeel is dat je vervelende spiegelingen weg kan draaien. Daar staat dan wel tegen over dat je er die "olie" vlek voor terug krijgt. Het is een kwestie van smaak denk ik. Zolang die olie vlekken niet te groot worden stoort het me niet zo. Maar als ik kan kiezen heb ik ze het liefts niet

Erikderaaf
10-10-2007, 22:44
ik ben er ook geen fan van persoonlijk, die vlekken. het effect verschilt wel, hotwheels of hotwheels elite, bburago's etc hebben wat ander materiaal en dat zie je goed met een pola

ferrari-fan
23-10-2007, 12:41
ik neem gewoon de leren zet als achtergrond snel en mooi toch ? :p :) :)

ferrari-fan
23-10-2007, 13:29
heb juist uitgeprobeerd mooi resultaat maar al zet ik hem op het bloemetje het is wel scherp maar redelijk wazig

FerrariFan
23-10-2007, 15:36
Enkelen hebben mij gevraagd hoe ik foto's maak van mijn modellen. dus leek het me wat om een topicje te maken waarin ik het een beetje uitleg.

Op die manier kan je hem ook net echt laten lijken door op de computer met een fotobewerkingsprogramma de witte achtergrond te veranderen naar de achtergrond naar keuze

Montezemolo
23-10-2007, 20:51
Ik fotograveer eigenlijk altijd buiten in de Macrostand, zie hier het resultaat.

http://i127.photobucket.com/albums/p126/Montezemolo/Afbeelding311.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p126/Montezemolo/Afbeelding314.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p126/Montezemolo/Afbeelding302.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p126/Montezemolo/Afbeelding398.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p126/Montezemolo/Afbeelding284.jpg

Patric

Erikderaaf
23-10-2007, 20:53
Gaat ook mooi patrick. vooral met dat gras op de achtergrond. lekker scherpe foto's!

Ik maak ze meestal binnen, we hebben het nadeel van de winter die eraan komt dus in de regen en sneeuw plaatjes schieten is ook niet alles :(

,

nofear02
23-10-2007, 23:21
heb juist uitgeprobeerd mooi resultaat maar al zet ik hem op het bloemetje het is wel scherp maar redelijk wazigRitchie, je doet een paar dingen verkeerd; je fotografeert binnen zonder flits; dat kan niet; je hebt te weinig licht. dus of je moet het buiten doen of je moet je flitser op invulflits zetten, of auto. verder moet je eerst rustig de camera laten scherpstellen op het object; en dan de ontspanknop voor de helft indrukken, je vinger zó houden! en daarna pas verder doordrukken. als het goed is kan je t horen aan de camera. ik vind het leuk dat je foto's upload, maar het moet wel toonbaar zijn, dus ik heb er een paar weggehaald. probeer het eens opnieuw

nofear02
23-10-2007, 23:22
Ik fotografeer eigenlijk altijd buiten in de Macrostand, zie hier het resultaat.PatrickOei! die 328 gts, dat ziet er mooi uit, zeker zo buiten. in een halve seconde net echt! prachtig! met gewone wielen en geen abs wielen. :)

.

Erikderaaf
23-10-2007, 23:29
pssssst... 't is een 308GTS.... de 328 duurt nog even ;)

.

nofear02
23-10-2007, 23:35
pssssst... 't is een 308GTS.... de 328 duurt nog even ;)oh ja, nou zie ik t ook, heb niet goedgekeken. en da's waar ook, hij kwam binnenkort ja

ferrari-fan
24-10-2007, 08:43
Ritchie, je doet een paar dingen verkeerd; je fotografeert binnen zonder flits; dat kan niet; je hebt te weinig licht. dus of je moet het buiten doen of je moet je flitser op invulflits zetten, of auto. verder moet je eerst rustig de camera laten scherpstellen op het object; en dan de ontspanknop voor de helft indrukken, je vinger zó houden! en daarna pas verder doordrukken. als het goed is kan je t horen aan de camera. ik vind het leuk dat je foto's upload, maar het moet wel toonbaar zijn, dus ik heb er een paar weggehaald. probeer het eens opnieuw.ok maar er zijn wel dingen die(denk ik)de ontspanknop..ofzo ik zal wel proberen en je delete ze maar als ze niet goed zijn hartelijk dank
Ritchi

ferrari-fan
24-10-2007, 09:19
hier zijn er een paar
maar als ik ze op het bloemetje zet kan ik geen flash doen

mavanhaasteren
24-10-2007, 10:19
wat je ook kan proberen is om de camera met de zelfonstpanner te zetten zodat de camera helemaal stil staat als hij de foto neemt

.

ferrari-fan
24-10-2007, 10:26
wat je ook kan proberen is om de camera met de zelfonstpanner te zetten zodat de camera helemaal stil staat als hij de foto neemtik weet niet hoe je dat doet zelfontspanner

.

ferrari-fan
24-10-2007, 14:13
weet iemand wat een zelfontspanner is want het is maar een klein digitaal cameratje
van mijn vader

.

430driver
24-10-2007, 15:51
Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met het al dan niet stilhouden van de camera. Mijns inziens zijn ze té dicht genomen (zonder macro) waardoor ze onscherp zijn. Het zijn overgens wel supermodellen, die 575 GTC Presentation en die zwarte FXX

nofear02
24-10-2007, 16:12
weet iemand wat een zelfontspanner is want het is maar een klein digitaal cameratje van mijn vaderDat is de afbeelding van het 'klokje' op/in je display van je camera, je moet vast ergens een knopje in kunnen drukken waardoor dat klokje verschijnt; t lijkt een beetje op een toerentalmeter. Maar ik denk ook dat je t te dichtbij doet.

ferrari-fan
24-10-2007, 16:52
bedankt voor de uitleg heb eventjes geprobeerd maar ik zal letten dat ik niet te dichtbij kom ;)

pasmaar
03-11-2007, 23:51
Ietsje meer afstand nemen tot het model. Desnoods een beetje inzoomen. Als de de zelfontspanner gebruikt, zet je toestel dan op een statief of een stapel boeken. Dan weet je zeker dat je geen bewegings onscherpte hebt. Je kan ook eens naar je ISO instellingen kijken. Zet de ISO eens op 200 ipv 100 of zet hem eens op ISO 400. Al moet je wel oppassen dat je met de hogere ISO waarden meer ruis krijgt. Zeker compactcamera's hebben daar meer last van.

Gewoon lekker wat experimenteren, dan komt het vast goed! Met welk model camera fotografeer je?

.

pasmaar
04-11-2007, 00:05
Ik heb van mijn lieve vrouwtje een studio flitssetje van Falcon Eyes gekregen! Ik heb er de foto's die ik vandaag gepost heb mee gemaakt. Het is wel even wennen, maar het werkt wel lekker. Ik had nog een reflectiescherm liggen, en die ook gebruikt in deze opstelling.

Mijn nieuwe EOS 400D op het statief, met een remote onstpanner en schieten maar!

http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/IMG_0026.jpg

Resultaat (niets nabewerkt in Photoshop of zoiets):
http://i186.photobucket.com/albums/x128/pasmaar/IMG_0125.jpg

dcpixels
04-11-2007, 00:15
Ik heb van mijn lieve vrouwtje een studio flitssetje van Falcon Eyes gekregen! Ik heb er de foto's die ik vandaag gepost heb mee gemaakt. Het is wel even wennen, maar het werkt wel lekker. Ik had nog een reflectiescherm liggen, en die ook gebruikt in deze opstelling.

Mijn nieuwe EOS 400D op het statief, met een remote onstpanner en schieten maar!

Hoi Maarten. Weer terug van je huwelijksreis! Alles goed gegaan?
Toe maar: EOS 400D, Studio flitsset ... en een zeer mooie foto zonder nabewerking. Er gaat vaak erg veel tijd zitten in het nabewerken, dus dit zou mijn ideale studio zijn ;)
Zo te zien heb je afgelopen week wat bestellingen binnen gekregen :)
.

pasmaar
04-11-2007, 00:33
Ja, we zijn weer terug in het land! De huwelijksdag was echt super! En de reis naar Rome was midden in de roos. Ik had het Kirsten (mijn vrouw) niet verteld waar we heen zouden gaan. Het was voor haar dus een verassing. We hebben daar lekker weer gehad en volop genoten. En nu weer even bij lezen hier op F-chat en het model autoforum. Een welkome afwisselling op de bijna 2000 foto's die we moeten uitzoeken van de bruiloft en de huwelijksreis!

Ja die flitsset werkt echt mooi, en de EOS 400D geeft de kleuren goed weer! I'm a happy chap!

@ Walter:
De kosten voor deze set vallen eigenlijk best mee.
Falcon Eyes studio set €200
Flitsadapterschoentje €10
Reflectiescherm €5

enzotje
04-11-2007, 22:11
Nu ben je mooi geinstaleerd :D en die enzo ziet er ook mooi uit. Aan de onderkant is het donkerder dan aan de bovenkant is dat schaduw? Vind ik mooi gedaan.

ps: proficiat met je huwelijk

pasmaar
04-11-2007, 22:19
Nu ben je mooi geinstaleerd :D en die enzo ziet er ook mooi uit. Aan de onderkant is het donkerder dan aan de bovenkant is dat schaduw? Vind ik mooi gedaan.

ps: proficiat met je huwelijk.

Bedankt!

klopt, de donkere kant is gewoon schaduw. Ik heb de achtergrond iets harder belicht met dit als resultaat

Montezemolo
12-03-2008, 21:52
En soms is het leuk om er een kunstwerkje van te maken :)

http://i127.photobucket.com/albums/p126/Montezemolo/Sep28_03.jpg

En het origineel

http://i127.photobucket.com/albums/p126/Montezemolo/Afbeelding311.jpg

enzotje
13-03-2008, 11:45
chik gedaan! met welk programma heb je dat gedaan,

Montezemolo
13-03-2008, 20:34
Heb ik gedaan met photoimpression

Patrick

nofear02
13-03-2008, 21:02
En soms is het leuk om er een kunstwerkje van te maken :)
verrek, dat is mooi zeg! gaaf gedaan!

pasmaar
01-04-2008, 21:12
Leuk resultaat Patrick. De orginele foto is ook een erg mooie foto! M'n complimenten!

ferrari-fan
01-04-2008, 21:26
Gewoon spr WAUW

swatje
13-04-2008, 08:44
montzomelo heel mooi gedaan ze uw bewerking

nofear02
15-04-2008, 05:46
Hier, dat kost ook allemaal niks meer zeg. Maar is met simpele middelen ook na te bouwen.
Flitsersetje: bij de Office Centre.

.

Montezemolo
15-04-2008, 22:35
Laat de foto's maar komen Robert :)

Johannus
06-05-2008, 16:01
Dankje voor de tips, het is mij aardig gelukt mijn hele collectie nu goed en (semi)professioneel in beeld te brengen:

http://www.vanudenweb.nl/Collectie/

Ben er zelf best tevreden over :D

dcpixels
06-05-2008, 19:03
Dankje voor de tips, het is mij aardig gelukt mijn hele collectie nu goed en (semi)professioneel in beeld te brengen

Netjes gedaan Johan ... het ziet er strak uit.

pasmaar
06-05-2008, 21:12
Zeker, erg mooi gepresenteerd op je site. Mooie foto´s! Heb je dat met meerdere flitsers gedaan?

Johannus
06-05-2008, 21:24
nee, zonder flits :D maar met photoshop...

pasmaar
08-05-2008, 00:37
Photoshop de beste vriend van iedere fotograaf zo langzamerhand. Zelfs echte die-hard fotograven gaan meer en meer overstag. Mooi spul!

Johannus
08-05-2008, 09:11
Dankje :D

Bij mij was het juist andersom, ik ben begonnen met photoshop en graphics maken vanuit veelal stockfoto's en toen bedacht ik me dat het ook el gaaf zou zijn om eigen materiaal te gebruiken en ben ik gaan fotograferen...

dcpixels
24-06-2008, 21:31
Al tijden zoek ik een goede manier om mijn schaalmodellen te fotograferen. Mijn doel is een opstelling te maken die snel neer te zetten is en foto's te maken die zomer/winter, dag/nacht hetzelfde resultaat geven. Ik heb mijn modellen in de afgelopen jaren alleen bij goed weer, met een zonnetje in de huiskamer, op de eettafel gezet en zo gefotografeerd.
Naar aanleiding van alle zeer bruikbare tips vanuit deze draad ben ik afgelopen weekend eens lekker gaan experimenteren met twee 300 Watt halogeenlampen (van de bouwmarkt) en een mat-zilveren A2-karton van de hobbywinkel. Setje bijelkaar nog geen 30 euro.
We hebben al eens gesproken over de juiste achtergrondkleur voor de foto's, maar uiteindelijk vond ik Maarten's idee over het zilveren karton het allemooiste. Maarten gebruikte mijns inziens te glimmend karton, waardoor er een flinke weerspiegeling van het model tot stand kwam ... ik heb voor de mattere optie gekozen. Puur smaak natuurlijk.
Na het fotograferen heb ik de foto's door Photoshop gehaald en heb de kleur-levels aangepast. Het halogeenlicht is erg geel. Een grijskaartje zou wel van pas komen, want ik vind de foto's nog steeds te geel. Ik ben dus zeker nog niet tevreden ... het moet eerst 100% goed zijn voordat ik mijn 150 examplaren voor de camera ga zetten ;).
Hier het resultaat van een aantal verschillende Ferrari's, qua merk/ kleur/ details/ etc:

Vivado Ferrari
24-06-2008, 21:35
Wel wat geel, maar ik vind dit wel stijlvol.

mavanhaasteren
24-06-2008, 21:52
walter ik ken je uitdaging
ik zit met het zelfde, wil de modellen mooi op foto zetten maar heb nog geen goede opstelling gevonden

Erikderaaf
24-06-2008, 21:54
Ziet er netjes uit al Walter!

Kun je niet een custom witbalans op je camera instellen, eerst een foto maken van alleen je achtergrond (je karton is helemaal grijs?) en die foto inladen als custom WB op je cam, en dan die instellen?

Of inderdaad, RAW fotograferen (dat doe je toch al, of niet?) en een grijskaart...
Of pak een zilveren auto en ga daarvanaf werken met wb instelling (op een 'medium belicht' stuk van de auto)

dcpixels
24-06-2008, 22:03
De ISO-waarde heb ik te hoog ingesteld. Mijn camera is 'maar' een Pro1, dus RAW schieten en custom witbalans zijn niet in te stellen. Aangezien mijn gespaarde centjes allemaal naar de modellen gaan blijft mijn 40D, met gewenste objectieven, netjes in de winkel liggen :D.
Neemt niet weg dat ik met deze compleet digitale camera zeker ook mooie plaatjes kan maken. Ik ga de komende dagen nog eens lekker stoeien. Jouw zeer bruikbare tips komen zeker van pas Erik! Nog bedankt, want via jouw info heb ik ineens onwijs veel motivatie om e.e.a. aan te pakken. En eenmaal de goede opstelling en instellingen moet het allemaal wel gaan lukken. Ik wil ook nog eens een boek samenstellen van mijn modellen ... jaja Vin, we steken elkaar allemaal aan hier ;)!

Erikderaaf
24-06-2008, 22:18
Dacht dat je een 350D had, Walter??

En dan nog, met fotoshop kom je ver. Binnen 5 minuutjes (ben even zo vrij geweest)
- levels: grijze achtergrond gekozen met grijze pipetje
- noise verwijderd
- curves, overschot aan blauw in schaduw weggewerkt
- curves, highlights iets donkerder gezet

dcpixels
24-06-2008, 22:53
Super Erik ... echt kick! Beetje meer goochelen met Photoshop dus. Wederom bedankt.
De 300D leen ik regelmatig, als ik naar evenementen ga.

Roike
24-06-2008, 23:04
Erg handige tips. Heb nu net een nieuwe Canon 450 maar moet met name nog handig worden met photoshoppen.

Erikderaaf
24-06-2008, 23:28
Dat is een mooie aanwinst, Roy! Ik hoop deze week nog een eigen 40D in de handen te hebben :)

Photoshop is een kwestie van proberen, lezen op internet, proberen etc etc etc.

Johannus
24-06-2008, 23:49
er zijn overigens ook hele goed photoshop boeken speciaal voor digitale fotografen. Mijn huisgenoot (heeft een 40D) heeft er vorige week een besteld en is al de hele week druk in de weer met photoshop. Als je wil kan ik wel eens vragen waar hij het besteld heeft, pm me maar even als je daar interesse in hebt...

ferrari10flrb
25-06-2008, 09:21
Zeer nuttig onderwerp. Ken het probleem. Tijdgebrek en luiheid zijn mijn grootste probleem. Verdiepen in Photoshop en de instellingen van de camera, komt er helaas niet van. Gelukkig haal ik heel wat ibruikbare info van dit forum.

Maar ik redt me inmiddels aardig met een zelf in elkaar geknutselde fototent en witvel A2 papier en wat diorama's.

Persoonlijk vind ik een witte achter/ondergrond het mooist of anders een "historisch correcte" achtergrond. Persoonlijk ben ik niet z'on voorstander van allerlei creatief geknutsel.

Erikderaaf
25-06-2008, 13:48
Mee eens, Dirk! Jouw foto's zijn ook erg goed! Ik ben persoonlijk ook voor de witte (of zwarte) achtergrond, de aandacht gaat dan echt naar het model zelf toe,
Al vind ik een bijpassende achtergrond goed passen! Vooral als het schermvullend is en het qua perspectief en verhouding goed klopt! (jouw foto's zijn daarvan een goed voorbeeld ;) )

Montezemolo
25-06-2008, 15:31
Ikzelf vind het leuk om buiten te fotograveren om zo een realistisch beeld te geven. Maar ik vindt die hele strakke foto's ook zeker mooi om te zien.

pasmaar
25-06-2008, 15:39
Maarten gebruikte mijns inziens te glimmend karton, waardoor er een flinke weerspiegeling van het model tot stand kwam ... ik heb voor de mattere optie gekozen. Puur smaak natuurlijk.

Walter, je hebt helemaal gelijk hier! Over smaak valt niet te twisten. Wit, zwart, rood, grijs wat het ook mag zijn, ieder heeft zo z'n eigen voorkeuren. En dat is juist erg leuk om te zien. Ook is het interessant om de motivatie van de keuzes te lezen. Ik denk dat iedere kleur (of diorama) zo z'n eigen voors en tegens heeft. Maar het is juist mooi om die diversiteit terug te zien hier op het forum. :D

Ik ben zelf nog niet tevreden over m'n eigen foto's, en ben net als jij opzoek naar een constante omgeving. Over mijn achtergrond ben ik nog zeker niet tevreden nu, al vind ik het, het beste tot nu toe van alles wat ik heb geprobeerd. Ik zit zelf te denken om van iets van gebogen hout of staal wat te maken en dat te spuiten. Wat me ook geweldig lijkt om eens te doen is een stukje Galeria na te maken als setting. Diorama's zijn ook erg mooi maar moeilijk voor de 1:18 modellen. Pfff.... zoveel mogelijkheden en keuzes :p :D

Ikzelf vind het leuk om buiten te fotograveren om zo een realistisch beeld te geven. Maar ik vindt die hele strakke foto's ook zeker mooi om te zien.

Tja die foto's van jou zijn ook erg tof hoor! En inderdaad vaak erg realistisch. Misschien dat ik het straks ook eens probeer als ik een tuin heb. :p :p :p

430driver
26-06-2008, 14:31
.... Ik wil ook nog eens een boek samenstellen van mijn modellen ... jaja Vin, we steken elkaar allemaal aan hier ;)!

Da's zeker gaaf, hij heeft me ook zeker aan het denken gezet alleen als ik doorga met modellen kopen (via ebay....alweer bedankt vincent, maar ook Hans haha), is zo'n boek binnen een halfjaar aan vervanging toe :)

moriaan1
26-06-2008, 14:57
Hee Mark, dan begin je toch gewoon aan je eigen "serie" met boeken!

Ik neem van elk model wat ik heb, of had wel een paar foto's, dat is ook handig als naslagwerk. Als je ze dan wel van de hand doet, heb je ook nog wat over.
Een boek is hartstikke mooi, maar ik denk dat een internetsite makkelijker is..
Als ik een model opzoek, doe ik dat ook via de websites..

Hans

430driver
27-06-2008, 14:08
haha, da's misschien een idee!

nofear02
28-08-2008, 01:31
afgelopen zaterdag gezien bij de Office Centre, voor maar 69 euro ex btw. leuk om modellen te fotograferen :).
.

dcpixels
28-08-2008, 08:35
Goede tip Robert ... geen geld, incl. lampen en statief.

Johannus
28-08-2008, 11:41
wel excl camera :( ;) :p

maareh, dat kost inderdaad 3x niks :D

Erikderaaf
28-08-2008, 19:02
Eeehhh, een A3 vel mat wit papier kost nog minder ;)

al is dat wel lastiger uitlichten ;)

dcpixels
28-10-2008, 22:24
Ik heb vanavond bij Praxis een fotostudio(tje) gekocht. Ik zag 'm in de folder staan en heb de 1-na laatste doos vanavond nog weggeplukt. Perfect voor schaalmodel-fotografie.
Ik ben er momenteel mee aan het experimenteren en moet zeggen dat het een leuk set is voor weinig geld. Het handige is, dat je de boel binnen enkele seconden hebt opgezet. Voor de 1/18 schaal gaat de 40x40cm net goed. Er zitten dus vier achtergrond kleuren bij, tw. wit, zwart, blauw en (Ferrari) rood. http://praxis.v1retail.com/WK44/ blz 15.

Erikderaaf
28-10-2008, 22:28
Is het wat walter? Tis echt niet duur namelijk... die lampen, worden die getriggered met een kabel vanaf de camera of zijn ze altijd aan?

dcpixels
28-10-2008, 22:33
Ze zijn altijd aan. Het zijn halogeen lampjes, maar ze geven veel blauwer en feller licht. Een grijskaartje is geen overbodige luxe heb ik in de gaten :). Ik heb het set echt gekocht om te proberen en om, wanneer je een nieuw model hebt, even snel wat plaatjes te kunnen schieten. Zo heb je altijd dezelfde opstelling binnen 30 seconden. Lampen zijn niet professioneel, maar de softbox werkt perfekt.

pasmaar
29-10-2008, 11:12
Er zitten dus vier achtergrond kleuren bij, tw. wit, zwart, blauw en (Ferrari) rood. http://praxis.v1retail.com/WK44/ blz 15.

Hmmmm... interressant. Ik heb ook zo'n ding, maar daar zit alleen een blauwe achtergrond in. Ik moet er echt een karton inleggen om een andere kleur te hebben. Wat ik erg jammer vindt aan mijn box is dat de achterwand ook niet van hetzelfde materiaal is als zijwanden. Dan was de achtergrond ook mooier te belichten.

Ik ben er op het moment ook mee bezig, en heb er ook 4x 100W lampen bijstaan. Ik krijg alleen nog steeds geen goede foto's. Met name de achterwand wordt heel snel grijs. Ook met een grijskaart levert het niets op. Ik moet dus blijven Photoshoppen.

Wel heel gaaf om de 50D aan de PC te hangen icm remote control. Nu zie ik Live op mijn scherm de uitsnede de scherpte enz... Het is echter wel een zware wissel op de batterij.

nofear02
29-10-2008, 13:17
Ik heb vanavond bij Praxis een fotostudio(tje) gekocht. Ik zag 'm in de folder staan en heb de 1-na laatste doos vanavond nog weggeplukt. Perfect voor schaalmodel-fotografie.....nou voor dát geld; niet verkeerd Walter! Een mens moet wat te pielen hebben joh! :). leuk hoor.

Erikderaaf
29-10-2008, 13:52
Wel heel gaaf om de 50D aan de PC te hangen icm remote control. Nu zie ik Live op mijn scherm de uitsnede de scherpte enz... Het is echter wel een zware wissel op de batterij.

Zucht :D:D ;)

Batterygrip erop zetten, dat is goud waard met een extra accu!

Ga hier weer eens expirimenteren met 2 flitsers, heb gisteren een Canon 580 EX II aangeschaft, en die kan mijn 430EX die ik nu heb aansturen in een master-slave opstelling. Dan kan er in principe een flitser de voorgrond belichten, en de andere op de achterwand gericht worden, dan zijn er dus twee lichtbronnen die afzonderlijk van elkaar regelbaar zijn.
Wie weet brengt het leuke resultaten, kan een achtergrondflitser ook voorzien van een kleurgel, een keer voor een rood achtergrondje ofzo wel leuk.

.

pasmaar
29-10-2008, 23:00
Ja, een batterygrip, die moet ik nog een aanschaffen. Net als extra accu's. Maar het zit er even niet in financieel gezien. Ik moet reserves zien achter te houden voor de modellen die er komende tijd aan gaan komen. Ik had eerst alleen de 50D body willen kopen, maar heb uiteindelijk voor de kit gekozen. Dus dat was even een extra aanslag op m'n budget. Ik hoop met kerst wat bijelkaar te kunnen verzamelen voor een grip met extra accu's.

Maarre Erik, dat gaat ook niet goed he? LOL Een nieuwe 580EX II erbij, gaaf man! Ben benieuwd hoe dat bevalt. Post maar eens wat resultaten als je tijd hebt. In welk programma doe jij eigenlijk je RAW verwerking?

@ Walter, hoe gaat het met je nieuwe studiootje? Heb je al wat leuke resultaten behaald? Wel tof hoor die 4 achtergrondkleuren. Of moet je er alsnog een karton inleggen? Ben reuze benieuwd naar je resultaten! :D

d1ablo
30-10-2008, 19:16
Ik heb hier ook zo'n studiootje om wat produkten te fotograferen. Leuk spul maar die lampjes zijn prut. Worden zo heet dat je in dat studiootje bijna zo'n shoarma rol kan grillen ;) En ze ruiken als ze één keer warm zijn ook nog eens naar shoarma...
Beste resultaat had ik zonder lampjes gewoon met ambiënt licht en een wat langere sluitertijd.

Roike
30-10-2008, 22:26
Zit ook al enige tijd te kijken naar een dergelijk setje om de modellen makkelijk (en toch goed voor een hobby fotograaf) te kunnen schieten. Heb tot op heden alleen nog niets gevonden wat me zint. De zoektocht gaat rustig verder.

dcpixels
30-10-2008, 22:53
Ik heb hier ook zo'n studiootje om wat produkten te fotograferen. Leuk spul maar die lampjes zijn prut. Worden zo heet dat je in dat studiootje bijna zo'n shoarma rol kan grillen ;) En ze ruiken als ze één keer warm zijn ook nog eens naar shoarma...
Beste resultaat had ik zonder lampjes gewoon met ambiënt licht en een wat langere sluitertijd.

Dat klopt Paul. De hele zolder meurt hier na 10 minuten :D. Maar het diffuus licht door de ombouw werkt prima. Zo-ie-zo moet ik nog wat spelen met diverse lampen en de stand van de lampen. Setje koste natuurlijk niets, maar het begin is er. Eerst nog even experimenteren voordat ik alle modellen 'in m'n tentje lok'.

Mondial T 1989
09-11-2008, 15:51
Ik heb vandaag wat geprobeerd om mooie kleine foto's te maken van 1/43 modellen.
Helaas niet echt gelukt.

Erikderaaf
09-11-2008, 15:56
Nou zo verkeerd ziet dat er toch niet uit? Wat vind je zelf niet gelukt?

dcpixels
09-11-2008, 16:15
Afgelopen weekend een 20-tal modellen voor de lens gehad in m'n opvouwbare fotostudio(tje). Alleen gebruik gemaakt van het heerlijke nazomerse zonnetje in huis, dus geen extra lampen. Hier een aantal voorbeelden:

mavanhaasteren
09-11-2008, 19:04
ziet er niet slecht uit hoor vind ik

Mondial T 1989
09-11-2008, 20:09
De scherpte blijf er niet echt in zitten en de rode kleur is meer zoals de wolken.
Met bijgevoegde foto is dat niet.

Mondial T 1989
09-11-2008, 20:12
Van zulke foto's droom ik .

Prachtig gedaan!!!

nofear02
09-11-2008, 21:04
Ik heb vandaag wat geprobeerd om mooie kleine foto's te maken van 1/43 modellen.
Helaas niet echt gelukt.
wat voor camera heb je dan Patrick?

Mondial T 1989
09-11-2008, 21:11
D70 van Nikon

Mondial T 1989
09-11-2008, 21:15
Rode kleur is hier beter

Mondial T 1989
09-11-2008, 21:50
.

nofear02
09-11-2008, 22:48
D70 van Nikon
oef, dat zou dan wel beter moeten kunnen ja. op welke stand fotografeer je? macro of gewoon? met of zonder ingebouwde flits, of opzetflits. op een statiefje of uit de hand?

Mondial T 1989
09-11-2008, 23:15
Met statief en opzetflits,gewoon of macro

oef, dat zou dan wel beter moeten kunnen ja. op welke stand fotografeer je? macro of gewoon? met of zonder ingebouwde flits, of opzetflits. op een statiefje of uit de hand?

pasmaar
10-11-2008, 08:28
Probeer eens een wat langere sluitertijd, dat komt de scherpte meestal wel ten goede.

pasmaar
10-12-2008, 11:28
Ja, dat zijn mooie plaatjes Walter! Ik moet het ook nog steeds eens een keertje doen, maar op een of andere manier krijg ik ze niet mooi op de plaat. Het zou mooi zijn om constante foto's te hebben, dus zonder invloeden van buiten af. Het is me nog niet gelukt.

Die achtergrond, is dat 1 van die achtergonden van je studiootje? Of is dit een los karton?

ferrafetish
30-01-2010, 16:41
Hier de plaatjes van een Alfa Romeo Montreal in 1:18. Fabrikant is Auto Art.
Bij gebrek aan buitenlicht heb ik deze plaatjes gemaakt bij TL licht. Automatische belichting in de macrostand en daarna de plaatjes wat opgelicht in Windows Fotogallerie.
Het resultaat voor een digitaal Kodaktoestelletje kan er bij mij wel mee door, voorlopig.
Ik denk er toch over om wat professionelere fotospullen aan te gaan schaffen, maar ja alles valt of staat met een goede belichting ongeacht wat voor spullen je gebruikt.

De auto zelf is van 1970 en vroeger toen ik een jaar of tien elf was had ik er een oranje modelletje van van Matchbox. Deze auto werd ook wel de eerste superauto van Alfa Romeo genoemd. Afgelopen zomer reed er eentje voor me bij mij in de straat, en dan gaan je ogen wel even wat verder open want je ziet ze vrijwel nooit.

ferrafetish
30-01-2010, 16:44
2

pasmaar
30-01-2010, 17:30
Hier de plaatjes van een Alfa Romeo Montreal in 1:18. Fabrikant is Auto Art.
Bij gebrek aan buitenlicht heb ik deze plaatjes gemaakt bij TL licht. Automatische belichting in de macrostand en daarna de plaatjes wat opgelicht in Windows Fotogallerie.
Het resultaat voor een digitaal Kodaktoestelletje kan er bij mij wel mee door, voorlopig.
Ik denk er toch over om wat professionelere fotospullen aan te gaan schaffen, maar ja alles valt of staat met een goede belichting ongeacht wat voor spullen je gebruikt.

Mooie plaatjes hoor Wim!

Het is ook een mooi model van Auto Art. Een hoop details ook. Is het vergelijkbaar met de kwaliteit van Kyosho?

TL licht hoeft helemaal geen belemmering te zijn voor mooie foto's. Je kan aan jouw foto's echt niet zien dat ze onder een TL lamp zijn gemaakt. Zolang je je witbalans hier maar op aanpast. En dat kan je vaak ook achteraf nog doen met wat software. De wat mindere beeldkwaliteit is ontstaan door ruis, waarschijnlijk te weinig licht voor je camera. Misschien kan je je ISO waarde zo laag mogelijk houden door de sluitertijd wat te verlengen?

Aan welke fotospullen zat je te denken?

ferrafetish
30-01-2010, 17:54
Mooie plaatjes hoor Wim!

Het is ook een mooi model van Auto Art. Een hoop details ook. Is het vergelijkbaar met de kwaliteit van Kyosho?

Aan welke fotospullen zat je te denken?

Ik heb nog geen idee welk merk toestel er moet komen. Ik ga gewoon op m'n budged af en de daarbij passende aanbiedingen. Het moet i.i.g. wel een spiegelreflex worden van een bekend merk.

Er is een vergelijking te maken tussen Kyosho en Auto Art. Ze zitten beiden in hetzelfde marktsegment voor 1:18 modellen en de detaillering en afwerking lijken heel erg veel op elkaar. Als je het in een cijfer uit zou moeten drukken dan krijgt Kyosho bijv. een 8 en Auto Art een 8.5. Auto Art staat op een ietwat hoger niveau met de afwerking.

sharknose67
30-01-2010, 18:37
Nou Wim ook al waren de foto's met een ritsratsklik toestel gemaakt, ik vind ze mooi (en het model is trouwens ook prachtig.... voor een AR dan :D:D).

pasmaar
02-02-2010, 23:57
Voor het maken van mijn foto’s gebruik ik de spullen die hieronder staan opgesomd. Op de zolder heb ik een mini studiootje opgezet. De zolder is ideaal voor mij omdat ik die volledig kan verduisteren. Dit is belangrijk om twee redenen. De eerste is dat ik nu vrij ben van gemengd licht, wat ten goede komt aan een juiste witbalans. Verschillende type lichtbronnen maken een zuivere witbalans een stukje ingewikkelder. De tweede reden is dat het ook omgeving reflecties in het model voorkomt. Ik heb voorheen veel foto’s gemaakt waarop de hele huiskamer terug te vinden was. De modelauto’s fotografeer ik in een lichttent. Dit zorgt voor een beter diffuus licht op het model. Zonder die tent zou je vervelende reflecties krijgen, harde schaduwen en zichtbare lichtbronnen op het model. Voor de belichting heb ik gekozen voor 2 daglicht lampen, maar wellicht dat ik er nog eens een derde bij wil voor een wat betere belichting. Ik heb voor daglicht lampen gekozen omdat je daarmee de beste resultaten krijgt op kleur gebied. Die zijn tegenwoordig niet duur meer en het bespaart je een hoop corrigeerwerk achteraf in fotobewerkingssoftware. Nu kan ik de kleurtemperatuur van die lampen gewoon op mijn camera instellen. Maar om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen fotografeer ik ook nog een grijskaart mee aan het begin van een fotoshoot. Met deze foto kan ik vervolgens de witbalans op de computer nog bijstellen indien nodig. Voor het maken van de foto’s gebruik ik een digitale spiegelreflex camera die ook in RAW kan fotograferen. En ik heb de camera ingesteld op Adobe sRGB omdat die kleurruimte groter is. Op dit moment kunnen de meeste webbrowers die nog niet goed weergeven, dus achteraf laat ik de Adobe sRGB foto’s door software converteren naar het standaard sRGB. Als bestandsformaat gebruik ik RAW omdat dit bestand de meeste informatie bevat. De software die ik gebruik converteert dit weer naar jpeg op het moment dat ik klaar ben met het aanpassen van de foto’s. Ik gebruik hier Adobe Lightroom voor, en ik ben er erg blij mee, omdat die pakket snel en effectief werkt. Het is geen vervanger voor Photoshop! Lightroom is zeg maar puur als digitale doka bedoeld, voor het ontwikkelen van de foto’s dus. Tijdens het maken van de foto’s zet ik mijn camera op een stevig statief en gebruik de timer van de camera, bij gebrek aan een afstandbediening. De camera stel ik volledig handmatig is voor een betere controle van het eindresultaat. Voor een maximale scherpte gebruik ik een langere sluitertijd, dus heb ik die statief hard nodig. De ISO waarde zet ik zo laag mogelijk, en dat is in mijn geval 100 ISO. Dit drukt de beeldruis aanzienlijk. Heb ik de foto reeks geschoten dan bewerk ik alle foto’s in Lightroom en van daaruit kan ik de foto’s exporteren naar jpeg files. In de exportfunctie kan ik op voorhand aangeven in welk formaat de foto’s wil hebben.

Fotoapparatuur:
Canon 50D
Canon EF 17-85mm f/4-5.6 IS USM
2x Daglicht lampen 5200K
1x zwaar statief
1x lichttent/box (voorkant is open)
1x grijskaart

Computerapparatuur:
Spyder 2 express (hardware monitorkalibratie)
Samsung Syncmaster 226BW
PC syteem
Intel Core 2 Quad Q8400 2.66GHz FSB1333 4MB
8 GB RAM
nVidia GeForce 7950 GT 512MB

Software:
MS Vista Premium NL
Adobe Lightroom 2.6
Adobe Photoshop Suite CS4

430driver
04-02-2010, 19:52
grappig....ik heb dat allemaal niet hoor :o

Ik gebruik een Sony DSC-H2 cybershot camera
1 tripod

Mijn computer is een I Mac

en om te bewerken maak ik gebruik van Photoshop CS3

pasmaar
04-02-2010, 22:04
Das toch goed zat Mark!

Ik vond je foto's van de Modena dan ook goed gelukt hoor. :D En die iMac, daar zou ik ook graag mee werken in de toekomst. Die is toch een stuk beter dan een een pc als de mijne met een simpel Samsung scherm. Op het gebied van fotobewerking heeft de Mac toch echt wel z'n sporen mee verdiend over de jaren heen. En ik ben behoorlijk aan het klooien geweest met mijn pc en het is nog steeds niet goed.

Ik denk ook dat je geen professionele camera hoeft te hebben om leuke foto's te maken. Daar zien we voldoende voorbeelden van hier op het forum.

De reden dat ik zo met die kleuren en witbalans bezig ben is omdat ik voor iemand kleurstalen van leer moest fotograferen. En dan wil je die kleuren zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid hebben. :) En nu ik de opstelling toch had staan, heb ik er een paar van mijn modellen in gefotografeerd.

Eigenlijk wil ik voor mijn modellen een hele andere opstelling zoals je weet. Maar daar wordt nog aan gewerkt. :D

430driver
11-03-2010, 18:31
dit is mijn opstelling.....

pasmaar
11-03-2010, 18:51
Ziet er goed uit Mark! Je hebt een GorillaPOD zie ik, dat is wel een leuk ding geloof ik. Je hebt een prima opstelling zo. Wat gebruik je als lichtbron?

430driver
11-03-2010, 20:23
daglicht als ik kan. Liefst buiten.

dcpixels
11-03-2010, 20:36
Ook ik gebruik het liefst daglicht bij het fotograferen van mijn modellen.
Ik ga altijd in het midden van de huiskamer zitten, zodat het buitenlicht vanaf twee kanten in de fototent schijnt. Uiteraard worden daarna de foto's nog wat nabewerkt op kleur, belichting en scherpte.

430driver
11-03-2010, 21:22
ik bewerk naderhand ook nog na met fotosoep: Levels en zo.....
Buiten krijg ik wel de mooiste foto's eerlijk gezegd.....

Ron321
12-03-2010, 16:21
Walter, ik heb net zo'n tentje als jij maar die achtergronden die erbij zitten hebben allemaal van die lelijke vouwen.

pasmaar
12-03-2010, 16:59
Buiten krijg ik wel de mooiste foto's eerlijk gezegd.....

Daglicht is zonder twijfel het beste licht voor je foto's. Je hebt dan ook minder kleur afwijkingen dan met kunstlicht. :D

dcpixels
12-03-2010, 19:28
Walter, ik heb net zo'n tentje als jij maar die achtergronden die erbij zitten hebben allemaal van die lelijke vouwen.

De verschillende doeken die bij het tentje zitten werken inderdaad niet goed. Gewoon een stuk stevig karton kopen en die gebogen in het tentje leggen. Zo krijg je ook geen vervelende vouwlijn in je foto. Je kunt voor enkele euro's diverse kleuren kopen en zo experimenteren met de achtergrond voor je schaalmodellen.

Ron321
12-03-2010, 19:47
Goed idee, ga ik eens proberen.
Gebruik jij de lampen niet die erbij zaten?

pasmaar
12-03-2010, 20:01
De verschillende doeken die bij het tentje zitten werken inderdaad niet goed. Gewoon een stuk stevig karton kopen en die gebogen in het tentje leggen. Zo krijg je ook geen vervelende vouwlijn in je foto. Je kunt voor enkele euro's diverse kleuren kopen en zo experimenteren met de achtergrond voor je schaalmodellen.

Zo doe ik het ook. Die doeken die in het tentje zitten zijn vaak gekreukt inderdaad. En karton geeft je inderdaad veel extra mogelijkheden. Mat- of glanskarton, wit of gekleurd je kan er alle kanten mee op. Leuk om mee te spelen! :D

dcpixels
12-03-2010, 20:03
Goed idee, ga ik eens proberen.
Gebruik jij de lampen niet die erbij zaten?

Nee, gewoon overdag fotograferen, met daglicht, en verder geen extra lampen gebruiken.
Of je moet investeren in daglichtlampen, zoals Maarten dat heeft gedaan.

pasmaar
12-03-2010, 20:38
Je kan ook gewone lampen gebruiken. Die hebben wel als nadeel dat je kleuren wat meer kunnen gaan afwijken. Als je zorgt dat de lampen die je gebruikt exact dezelfde zijn voorkom je veel kleur afwijking. Gemixed licht zorgt namelijk voor een complexe witbalans die moeilijk te corrigeren valt.

Daglicht gebruiken zoals Walter en Mark dat doen is het beste. Natuurlijk daglicht bevat, in tegenstelling tot kunstlicht, alle kleuren uit het kleuspectrum waardoor de kleurafwijking van je foto's minimaal wordt. Helaas zijn digitale camera's nog niet in staat om het hele kleurspectrum weer te geven. Je zal dus altijd een kleine afwijking houden in je kleuren. Met name het rode spectrum blijkt erg moeilijk te zijn voor digitale camera's. Ik voeg een afbeelding bij die dat laat zien. De meeste digitale camera's en webbrowsers kunnen niet meer aan dan de sRGB kleurruimte.

Je kan inderdaad net als ik ook daglicht lampen kopen. Deze benaderen het natuurlijk daglicht het meest. Afhankelijk van de kosten die je wil maken kan je het zo gek maken als je wil. Duurder = beter! Maar de vraag is of je dat ook terug ziet in je foto's. Ik heb daarom gekozen voor de goedkope optie. Mijn lampen kosten €17,50 en leveren een kleur temperatuur van 5100k. Daglicht zit gemiddeld gesproken op 5500k en als je die zeflde temperatuur wil hebben in daglicht lampen ben je waanzinnig duurder uit. Als in: daar kan je een aantal leuke modellen voor aanschaffen.

De enige reden dat ik voor daglicht lampen heb gekozen is dat ik een continue resultaat wil (de zon is hier in eindhoven niet de meest betrouwbare factor) en op zolder een klein studiootje heb opgezet. Nu kan ik ook 'savonds gewoon fotograveren. Verder is het precies zoals Walter hier net laat zien, een opvouwbare lichttent en een vel karton. :D

Conclusie: niet die lampjes gebruiken als het niet hoeft. Gewoon het daglicht gebruiken, is het beste licht en het kost je niets! Tenzij je net als ik ook 's avonds foto's wil maken.