PDA

View Full Version : Verslag proefritten met sportauto's

Roger_L
21-02-2007, 20:04
Een tijdje geleden heb ik een Lotus Elise een dagje uitgeprobeerd. Wat een geweldige auto ! Op de snelweg heb je het gevoel met een wel erg lage auto te rijden; vrachtwagens zijn echt mónsters, zelfs een Renault Twingo lijkt groot, maar op kronkelige weggetjes is dit het summum. Hij kleeft als een magneet aan het wegdek, bochten slurpt ie op, en je durft al na een half uur héél ver te gaan met deze auto, zo vertrouwd doet hij aan. Er is één gigantisch nadeel aan de Lotus: de in- en uitstap. Met dak erop kom ik er met mijn 1.87 m niet in, met het dak eraf 'loop' je eerst in de auto, en laat je je dan in de stoel zakken, daarna zit ie weer als gegoten.
Het motorvermogen is meer dan voldoende, hij weegt immers bijna niets, en je gaat er als een raket mee vandoor. Persoonlijk vind ik de oer-Elise nog altijd de fraaiste; de latere exemplaren vind ik wat Japans aandoen.

Wie heeft er nog meer van dit soort verhalen

Roger_L
21-02-2007, 20:05

Roger_L
21-02-2007, 21:23
Vorig jaar heb ik een paar uurtjes met een Donkervoort D8-180 gereden. Wat een sensatie ! Het instappen is vergelijkbaar met de Lotus Elise, alleen is de 'box' waarin de pedalen zitten zo smal dat je alleen met raceschoenen of hele smalle schoenen ermee kunt rijden, zonder gas en rem tegelijk te bedienen. De snelheidssensatie is ongeëvenaard, het lijkt wel of je continu veel te hard rijdt. Deze was bovendien nog opgevoerd, waardoor je heel goed moest uitkijken om niet in een slip terecht te komen; hij weegt immers nauwelijks wat, maar heeft wel meer dan 180 pk. Het comfort, voor zover je daarvan kunt spreken, is allerbelabberst; ieder kiezelsteentje dringt door tot je botten. Mede daarom leuk voor 'n keer en voor 'n paar uur, maar verder niks voor mij

Pterps
22-02-2007, 07:15
Wat een geweldig topic Roger, helaas heb ik geen Sportauto's kunnen testen afgelopen jaren, wel een paar sportieve auto's.
Afgelopen weekend ben ik nog bij Lotus dealer vd Kooij in Amsterdam geweest. Verbazingwekkend hoe laag de afschrijving van zo serie 1 elise is! Daar vragen ze nu gewoon nog € 24.000, 10 jaar geleden betaalde je daar nieuw fl 70.000,- (gulden) voor

mavanhaasteren
11-08-2007, 07:17
Roger ik heb met mijn 1.95 geen last met instappen in een lotus van een kennis van mij het is wel is waar niet het makelijkste maar na een aantal keren doen gaat het aardig en niet kruipend

laatst heb ik met mijn moeder effe een Jaguar XKR meegenomen voor een ritje
maar ondanks de bijna 400 pk die hij heeft voelt hij niet aan als een sportauto maar wel als een echte luxe auto die toch nog sportief rijdt.
maar het rijdt wel heerlijk

.