PDA

View Full Version : Schoonmaken ferrari

adamhoekstra
11-08-2007, 00:12
kunnen jullie mij vertellen welke schoonmaakmidellen jullie gebruiken
om de ferrari schoon te maken,
er zijn veel middellen in de handel.
ik zelf gebruik swissvax produkten , dat bevalt mij goed

nofear02
11-08-2007, 00:38
Ik gebruik Meguiar's, step 1,2,3. Helemaal super. Heb je dat eenmaal gedaan dan volstaat de eerstvolgende 1 a 2 jaar het goldwash programma van hen om het te onderhouden. Ook hun pads om het spul in en uit te wrijven vind ik prettig, evenals hun superdikke katoenen poetsdoek, en die superzeem. Helemaal geweldig

RedmondialTCab
11-08-2007, 01:15
ik gebruik een paar druppeltjes Dubro :D:D:D Echt waar
Mijn Mondial T heeft een Protech behandeling gehad. Blijft zo'n 3 jaar goed
en ik mag haar niet wassen met een autowax shampoo !!!!
Deze breekt de toplaag weer af !!!!

Na het wassen afspoelen met een paar emmers water met Azijn ( breekt de kalk af die altijd aanwezig is in kraanwater)

Daarna de F 10 meter vooruit en 10 meter achteruit rijden en de auto is droog !!!!

Zemen hoeft niet meer !!!

Erikderaaf
11-08-2007, 01:17
wat is dan zo'n behandeling? word er een toplaag aangebracht? iets van een blanke beschermlaag of zoiets

nofear02
11-08-2007, 01:32
wat is dan zo'n behandeling? word er een toplaag aangebracht? iets van een blanke beschermlaag of zoiets?http://www.protech.nl/Pages/behandeling/eigenschappen.aspx

.

adamhoekstra
11-08-2007, 07:10
mijn ferrari testarossa heeft in 2000 een flon 4000 behandeling gehat.
een teflon laag.
ik behandel de auto nu met swissvax

4RE
09-10-2007, 21:55
Hier nog een bijlage welke tips kan geven?

CIAO

Kees den Hertog
14-11-2007, 00:01
De mijne zit in de Protech, 5 jaar garantie en heel eenvoudig schoon te maken. Poetsen of waxen hoeft niet meer. Onderhoudsprodukten van Protech zijn te koop bij o.a. Halfords

355-berlinetta
24-11-2007, 22:53
De mijne heb is zelf behandeld met een soortgelijk product als protec
Natepro echt super spul kost je alleen wel ong. 8 uurtje,s werk maar dan heb je ook wat
het glimt echt super.
Ik was vorige week even bij Alex van Forza die d8 dat ik de auto helemaal had overgespoten zo glimt hij nu echt geweldig mooi.

ciao Corné

.

nofear02
24-11-2007, 23:11
De mijne heb is zelf behandeld met een soortgelijk product als protec: Natepro. echt super spul kost je alleen wel ong. 8 uurtje,s werk maar dan heb je ook wat. het glimt echt super. ciao CornéWat kost het en waar koop je het Corné? Klinkt goed

355-berlinetta
24-11-2007, 23:22
Nou Robert je kunt dat zo nergens kopen ik heb het via de fabriek in Oostenrijk besteld,
Normaal doen ze dat niet maar omdat wij een autoschade bedrijf hebben en bekend zijn met autolakken en polijsten kon ik voor 1 x een set kopen normaal verkopen ze alleen aan de bedrijven die door hun zijn gecertificeert dus ik heb gewoon heeeeel veel geluk gehad.

ciao Corné.

.

nofear02
25-11-2007, 00:13
Ha, fantastisch! goed gedaan Corné :D. Een mens moet eens geluk hebben in zijn leven :). Jammer voor ons, maar jij hebt het iig goed voor elkaar. Ik hoop zeker je wagen eens te zien ooit! Is ie ook makkelijk schoonhouden nou?

.

M@rcel
25-11-2007, 12:58
het is wel superspul van dat protec. ik heb cor z'n auto gezien en het ziet er super uit. in houten stond ook een 328 met protec, dat was reclame voor protec maar het ziet er echt als nieuw uit, of nog mooier zelfs

Alfer
26-11-2007, 20:28
het is wel superspul van dat protec. ik heb cor z'n auto gezien en het ziet er super uit. in houten stond ook een 328 met protec, dat was reclame voor protec maar het ziet er echt als nieuw uit, of nog mooier zelfs.

en daar zit voor een aantal het probleem want je kunt zien dat het er op ziet, n.l. de niet natuurlijke glans. O.k. ik ben er zo één die met ouderwetse harde was zijn hele auto doet

Kees den Hertog
26-11-2007, 23:09
Protec geeft in ieder geval een prachtige glans, geen blauwe waas of strepen, de lak ziet er echt als nieuw uit. Onderdeel van de Protec behandeling is wel dat de auto voor behandeling geheel wordt gepolijst, zodat de lak al geheel strak is, zonder oneffenheden. Daarna komt de Proteclaag erover heen, bij nieuwe lak krijg je 5 jaar lakgarantie, bij oudere lak, 3 jaar of ouder, 3 jaar garantie. Vuil hecht niet of nauwelijks, vliegen/muggen zijn geen probleem, een spons erover en ze zijn weg. Ik ben er enthousist over! (N.B: Ik heb geen aandelen of belangen, anders dan een mooie, strakke Ferrari...). Het ziet er absoluut niet kunstmatig uit

Erikderaaf
26-11-2007, 23:13
Dat protec spul, dat blijft een paar jaar goed, toch? Maar wat daarna? Kun je dan weer terug naar het 'normale' wassen en poetsen, of moet je dan wéér een behandeling laten doen

RedmondialTCab
27-11-2007, 01:27
Ook mijn Mondial heeft een Protech behandeling gehad.
Ik ben het helemaal met Kees eens. Wassen is een fluitje van een cent.
Even heen en weer rijden en de auto is schoon en droog !!!!!

Na 3 jaar kun je inderdaad voelen dat de lak wat ruw wordt.
Een nieuwe protechlaklaag voel superglad maar na 3 jaar blijft er toch al wat miniscuul vuil in de laklaag hangen.Je kunt dat goed voelen.
Het ligt helemaal aan jezelf of je nog een behandeling laat doen of niet. Doe je het niet, gaat de glans langzaam minder worden omdat er meer fijne krasjes en vuil in de laklaag komen en wordt het bijne weer een 'gewone' laklaag.
Laat je de behandelinh na 3 jaar herhalen, krijg je weer een superstrakke glimmende Ferrari terug

Het blijft een superprodukt !! ( ook ik heb geen aandelen :D:D:D )

.

adamhoekstra
27-11-2007, 13:04
de producten van swisswax geven mijn voorkeur.
in deze producten zitten geen schuurmidelen in en zijn voor italiaanse auto,s gemaakt.(scuderia wax)
de voorbehandeling moet eerst gebeurn met cleaner fluid om de dunne krassen ,teer, boomsap en oude wax volledig te verwijderen.
de scuderia wax is een premiumwax die is afgestemd op de specifieke vereisten van italiaanse auto,s zoals , ferrari maserati en lamborghini

RedmondialTCab
27-11-2007, 18:23
Je kunt het ook zo zien:
Swissax is voor de doe-het-zelver
Protech voor diegen die niet zoveel tijd in het poetsen willen steken.
Dit is ook de mening van de Swissax mensen die ik heb gesproken op de FCN Peelmeeting

Kees den Hertog
27-11-2007, 23:47
Inderdaad, een kwestie van zelf doen, of het professioneel uitbesteden. Als de Protec 3, of 5 jaar oud is, de behandeling herhalen. Protec bevat ook gen polijstmiddelen en het resultaat is gewoon erg goed. Ik ken de Swisswax reclame, geen goedkope producten, en in wat verschilt een Italiaanse lak in die van andere landen? De reclame lijkt sterk op de emotie in te spelen, en daar betaal je een prijs voor. Zal zeker niet slecht zijn, maar een vergelijkend warenonderzoek op dit niveau heb ik nooit gezien / gelezen. Een kwestie van persoonlijke voorkeur vermoed ik, ook niets mis mee. Ook de producten van Sonax schat ik hoog in, niet zo duurzaam, maar wel goed

M@rcel
29-11-2007, 10:46
wij maken de f tot nu toe schoon met een of ander spuitflesje die we bij forza gekregen hebben. en nu is ie nog best vies van de meeting in belgie en ik denk dat we iets van turtlewax gaan gebruiken, is toch ook een goed poetsmiddel? kan iemand me er iets over vertellen?

groetjes Marcen

.

nofear02
29-11-2007, 11:15
wij maken de f tot nu toe schoon met een of ander spuitflesje die we bij forza gekregen hebben. en nu is ie nog best vies van de meeting in belgie en ik denk dat we iets van turtlewax gaan gebruiken, is toch ook een goed poetsmiddel? kan iemand me er iets over vertellen?

groetjes MarcelNou ik zou Meguiar's nemen marcel. http://www.meguiars.nl/

adamhoekstra
29-11-2007, 15:54
alle poetsmidelen zijn wel goed als er maar geen polijstmidelen in zitten

Kees den Hertog
29-11-2007, 22:31
Mijn ervaringen met Turtle Wax zijn niet geweldig. Er blijft vaak een waas achter, op rubber slaat het wit uit en de meeste Turtle producten hebben een cleaner als bestanddeel. De duurzaamheid is ook slechts gemiddeld. Ik zou voor de Sonax gaan, zonder cleaner! Kan ook op de raanrubbers gebruikt worden, in de zon, op warme lak, en wrijft makkelijk in en uit

M@rcel
30-11-2007, 13:30
Bedankt mensen ik zal het er met mijn vader over hebben. als finishing tuch spuit ik er speciaal spul overheen en wrijf dat goed uit, wordt de lak helemaal glad en strteeploos van. het resultaat is prachtig maar als hoodfwas zal ik eens met mijn vader overleggen

Kees den Hertog
30-11-2007, 20:33
Als de lak zelf nog in goede conditie is qua glans, is Protec ook een optie. In de AutoKampioen van september geloof ik, scoorde Protec erg goed in de wax middelen test. Wel duurder dan andere producten, maar dat haal je er wel uit, want betere bescherming, meer en mooiere glans en je hoeft het minder vaak op te brengen

d1ablo
02-12-2007, 00:13
Protech is volgens mij een soort "permanente" beschermlaag die op je auto wordt gespoten.

Meguiars lijkt me een goed keuze voor het gewone onderhoud.

Iemand ervaring met wat voor spullen je het beste van ze kan aanschaffen ?
Op de site zie ik een oneindige rij met shampoo's middeltjes / klei etc...

Dat kleien schijnt ook een goed plan te zijn om echt alle vuil uit je lak te halen

mtange
02-12-2007, 13:38
Iemand ervaring met wat voor spullen je het beste van ze kan aanschaffen ?
Op de site zie ik een oneindige rij met shampoo's middeltjes / klei etc...

Dat kleien schijnt ook een goed plan te zijn om echt alle vuil uit je lak te halen.
Ik ben bezig om een stukje te schrijven over hoe je Meguiars kan gebruiken. Ik gebruik het zelf namelijk ook, echter niet op een Ferrari maar goed. Ben er wel zeer tevreden over.
Kleien is wel een aanrader ja. Als ik het af heb post ik het wel

Erikderaaf
02-12-2007, 13:48
We zijn heel benieuwd Michael! Vooral over dat stappengebeuren, ik kan er nog niet veel wijs uit..

308ROB
02-12-2007, 15:25
persoonlijk gebruik ik altijd Meguiars en gebruik hun Gold Class serie producten zoals:

Wash champoo
Wash Mitt ( vind ik super )
Liquid wax
Wheel spoke brush
Zeem
Ik heb ook die wax pads maar gebruik die nooit omdat dat z'n raar gevoel geeft, dus gebruik maar een paar oude molten onderbroeken van lodewijk de XII uit frankrijk :D

En verder een emmer water en de tuinslang en alles is weer in orde voor de volgende meeting.
Rob

.

mtange
02-12-2007, 16:33
Hierbij dan de uitleg over het Meguiars stappenplan.

Stap 1: Wassen en drogen van de auto
Het beste is om te beginnen met de velgen. Hiervoor gebruik ik de Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner. Spuit er wat van op de velgen, laat het even kort intrekken en pak een borstel om eventueel hardnekkig vuil te verwijderen. De borstel die ik gebruik is de Meguiars Ultra Safe Wheel Spoke Brush.
Vervolgens spuit je de rest van de auto af met de tuinslang. Pak nu twee emmers, één emmer met shampoo erin, de ander met alleen warm water om de vieze washmitt in om te spoelen zodat de kans op kleine krassen (poetskringen) veel kleiner wordt. Als shampoo gebruik ik NXT Car Wash.
Als dit gedaan is ga je de auto af zeemen met de Water Magnet Drying Towel.

Stap 2: Kleien
Vervolgens ga je de lak voorbereiden door te kleien. Hiervoor gebruik ik de Smooth Surface Clay Kit, maar dit kan ook met de Quik Clay Detailing System. Met het kleien verwijder je echt alle verontreinigingen die op de lak aanwezig zijn. Hierbij moet je denken aan teerspetters, boomhars, industriële verontreiniging en dergelijke die met gewoon wassen niet verwijderd worden.
Hoe ga je te werk? Spuit een klein deel van de lak (40 x 40 cm) in met de Quick Detailing Spray. Met de klei ga je nu over de lak wrijven. Horizontaal en verticaal. Na een paar keer wrijven zal je voelen dat de lak veel gladder is geworden. Pak nu een Microfiber doek waarmee je het restant weg veegt. En zo ga je verder met de rest van de auto.
Na het kleien kan je het beste nog even de auto wassen zodat het restant van het kleien echt helemaal weg is.

Stap 3: Diep reinigen van de lak
Het diep reinigen van de lak gebeurd met de Deep Crystal Paint Cleaner. De klei reinigt alleen de lak oppervlakte waar de Paint Cleaner een diepreiniging is die doordringt in de lak en de originele kleur weer naar boven kan halen.
Hoe ga je te werk? Doe een beetje Paint Cleaner op een High Tech Applicator Pad. Breng het product aan op een klein stuk van de lak (40 x 40 cm). Vervolgens ga je met de applicator pad in horizontale en verticale banen wrijven met enige druk. Daarna haal je het restant er direct af met een Microfiber doek. En zo doe je ook heel de auto.

Stap 4: Polijsten van de lak
Met deze stap verwijder je de lichte krasjes uit de lak en geeft de lak een diepe, natte glans.
Hiervoor gebruik ik de Deep Crystal Polish en Scratch X.
Scratch X is een extra stap, die ik gebruik om wat grotere krasjes te verwijderen die op het zicht zitten. Krassen bij het handvat bijvoorbeeld of krasjes van een jas en dergelijke.
Scratch X gebruik ik voor de Deep Crystal Polish. Breng wat Scratch X aan op een Applicator Pad. Hiermee ga je een klein gedeelte van de auto behandelen (25 x 25 cm). Je moet behoorlijk wat druk zetten om de kras te verwijderen. Herhaal deze stap een aantal keer totdat de kras verdwenen is. Verwijder het product ook weer met een Microfiber doek.

Vervolgens ga je de auto behandelen met de Deep Crystal Polish. Dit doe je op dezelfde manier als de Paint Cleaner.

Stap 5: Waxen
De laatste stap van het stappenplan is het aanbrengen van de waxlaag. Hiermee breng je een beschermende coating aan die langdurig zal blijven zitten. Ik zelf gebruik de NXT Tech Wax.
Met de bijgeleverde Applicator pad breng je het product aan. Denk er aan, hoe dunner je het aanbrengt hoe beter het resultaat! Breng het aan op heel de auto. Laat het vervolgens minimaal 30 minuten kuren zodat de polymeers zich goed aan de lak kunnen hechten.
Ik zelf doe het in een afgesloten garage en laat de wax een hele nacht intrekken. De wax haal ik er dan af met een Microfiber doek. Vervolgens breng ik nog een waxlaag aan zodat de lak echt goed beschermd is. Deze laat ik dan ook een half uur of langer kuren en vervolgens haal je deze er af met een Microfiber doek.
Daarna kan je de aangebrachte wax nog uitpoetsen met een Ultra Plush Super Terry Towel tot hoogglans.

Wat belangrijk is als je al deze stappen gedaan hebt om de auto in goede conditie te houden. Belangrijk is om de auto regelmatig te wassen, om de week ongeveer. Bij een Ferrari zal dit neer komen op wassen na iedere rit als er niet veel mee gereden wordt. Het beste is ook om de waxlaag af en toe opnieuw aan te brengen.
Er wordt aangeraden om het 5-stappenplan om het half jaar te doen bij een normale auto. Echter zal een Ferrari nooit zoveel gebruikt worden in de regen en in de garage staan. Ik denk dat 1 keer per jaar wel voldoende moet zijn.

Tot zover het 5-stappenplan voor de lak. Uiteraard heeft een auto nog veel meer delen die behandeld kunnen worden. Denk hierbij aan de banden, uitlaat, interieur en raamrubbers en dergelijke.

Banden
Voor de banden gebruik ik Endurance High Gloss Tyre Protection Gel. Eerst de banden ontvetten. Dit kan met Dasty van de Wibra. Dit is een gele fles en kost nog geen 2 euro, maar werkt heel goed. Vervolgens breng je de Tyre Gel aan met een Applicator Pad, maar een oude doek kan hier ook van pas komen. Daarna nog even met een schone doek het restant eraf wrijven. Deze stap kan je herhalen als je een nog beter resultaat wilt.

Uitlaat
Voor de uitlaat gebruik ik de NXT All Metal Polysh. Breng hierbij wat product aan op een Applicator Pad en breng dit aan op de uitlaat.
Het product kan ook gebruikt worden op de velgen, aluminium, koper, zilver en alle andere metalen onderdelen.

Interieur
Het leer kan je behandelen met de Gold Class Leather Cleaner and Conditioner. Dit breng je ook aan met een Appl. Pad en het restant verwijder je met een Microfiber doek.
De ramen kunnen behandeld worden met de NXT Glass Cleaner. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar van Franc308 heb ik positieve ervaringen over dit product gehoord.

Als er nog vragen zijn, laat maar komen! :) Uiteraard is dit een methode om je auto te poetsen, de producten van Protech, Swisswax en dergelijke zullen ook zeer goed zijn

Kees den Hertog
02-12-2007, 16:44
Zo, dat is nog eens een uitgebreide handleiding! Wees wel zuinig bij stap 4, het polijsten / poetsen. Als het niet nodig is, gewoon overslaan, lak is maar heel dun, bij te veel poetsen ga je er door heen..

nofear02
02-12-2007, 17:04
Ik gebruik het zelf namelijk ook, echter niet op een Ferrari maar goed. Ben er wel zeer tevreden over.Wel waar Michael, je hebt bij mij een stukje gedaan voordat we naar de fcn-rijvaardigheidtraining gingen op Zandvoort in april, of weet je dat al niet meer :D? Ik gebruik namelijk ook Meguiar's en heb in december/januari 06/07 mijn auto (bijna) helemaal gedaan met dat 1,2,3 stappen-plan. Echt superspul. Maar ik wil het nóg beter, dus volgende keer wil ik ook het kleien erbij. Heb ik het met jou nog over gehad Michael, waar door al die rare reizen is het er niet meer van gekomen :p. Ik heb hier al een hele tijd 20 boekjes van Maguiars liggen, wie geinteresseerd is; pm even je adres e.d. dan stuur ik er één op. Ik vind die pads overigens best wel prettig. En die wax van hen, dat Carnaubau-wax of zoiets; super

mtange
02-12-2007, 17:32
Dat is waar Robert. Ik heb inderdaad toen een stukje van de 328 gepoetst toen. Maar helaas is het niet helemaal meer afgekomen, dat zouden we eigenlijk nog eens moeten doen.

Kees, aangezien het allemaal met de hand gebeurd, zal dit wel meevallen volgens mij. Ik heb ooit wel eens lak diktemetingen gezien van mensen die hun auto met Meguiars hebben behandeld, maar dan zie je bijna geen verschil tussen voor en na. Ik denk dat dat wel mee valt.
Je moet uiteraard niet een hele lang tijd op de zelfde plek gaan wrijven

Erikderaaf
02-12-2007, 17:34
Mooi verhaal!!! Heb het met aandacht gelezen. Heb al een folder via de site besteld, om erachter te komen welke wonderbaarlijke middelen er achter die hightech namen schuilen.
Zijn we er allemaal het erover eens dat Meguiars gewoon topmateriaal is dan?

Ik heb een kennis die dit wel eens heeft gedaan op een oude BMW, voor de kenners, een nachtblauwe M635CSI een topwagen. Ik vroeg hem of hij de wagen opnieuw had laten spuiten.... nee dus. Gewoon een dag poetsen en dat bijhouden...

Michael, wat voor auto's doe je dit op, en hoelang doe je er gemiddeld over?
ander met alleen warm water om de vieze washmitt in om te spoelen
Wat is een washmitt/wat gebruik je om de auto in de shampoën?.

En die doeken/applicator pads. Hebben jullie er daar meer van en gebruiken je dan per stap meerdere pads, of zorg je er voor dat je ze met regelmaat goed schoonmaakt? Ik neem aan dat je niet een 'pad' gebruikt voor meerdere producten?

Leuk dat de 'dasty' voorbijkomt. Leuk spul en het kost werkelijk niks. Ik gebruik echter de versie in de roze fles (althans... daar zaten ze toen in, glas en oppervlaktenreiniger of iets in die trand), en die is ook perfect te gebruiken om je ruiten van binnen en buiten mee schoon te maken! De roze laat niet olie achtige vlekken achter... een versie in de gele spuitbus deed dit bij mij wel

mtange
02-12-2007, 17:54
Erik, het is wel iets waar je ruim een dag mee bezig bent.
Een washmitt is een soort washandschoen. Deze bevat een soort schapenwolle vacht. Het absorbeert het vuil dus. Met een spons blijven de zandkorrels en dergelijke op het lakoppervlakte liggen, wat krassen met zich mee brengt. Met zo'n washmitt verklein je dit.
Als shampoo gebruik ik de NXT Car Wash.

Van die doeken en pads heb ik er inderdaad meerdere. Voor ieder product een ander. Een voordeel van deze doeken en pads is wel dat je ze in de wasmachine kan uitwassen, net als de washmitt en het zeem

nofear02
02-12-2007, 18:04
Van die doeken en pads heb ik er inderdaad meerdere. Voor ieder product een ander. Een voordeel van deze doeken en pads is wel dat je ze in de wasmachine kan uitwassen, net als de washmitt en het zeem.Inderdaad; ik ook. Je kan er evt met een stift een 1, of 2 op schrijven, voor welke stap het is. Die superdikke katoenen doeken zijn trouwens ook helemaal geweldig. Meguiars is sowieso topspul, je kan niet zeggen dat het troep is, want dat i s het niet, t wordt ook niet voor niks heel veel gebruikt door oldtimer-bezitters. Heb je zelf liever wat anders, nou ja goed, dat moet iedereen zelf weten uiteraard. Meguiars is in ieder geval wel topspul. t is ook niet overal zomaar te koop

d1ablo
02-12-2007, 21:29
Mooi overzchtje dat stappenplan.
Is het het zo dat je stap 3 en 4 altijd doet ? Of kan je dat deep-cleaning normaal gesproken overslaan ?

Op de amerikaanse site en via het forum op de NL site heb ik al wat filmpjes bekeken.
Gaat helaas wel op de "overenthousiaste" amerikaanse manier maar is heel verhelderend.
Dat kleien kon ik me eerst niks bij voorstellen. Ik dacht dat je met een droog stuk klei moest gaan deppen op je auto of zo.... :D
Na het zien van het filmpje een stuk duidelijker geworden.
Kopen jullie de spullen via internet of via een distributeur in de buurt ?

edit: hieronder nog een handig linkje over "kleien"...

http://www.squidoo.com/claybardetailing/

.

nofear02
02-12-2007, 22:22
Ik heb het gekocht in Ridderkerk, had op de site van Maguiar gekeken waar je t allemaal kon kopen en de dichtstbijzijnde genomen.

Mijn wagen zag er na die 1,2,3 stappen poetsbeurt zó uit...:) :

http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=630&postcount=4

.

mtange
04-12-2007, 21:35
Mooi overzchtje dat stappenplan.
Is het het zo dat je stap 3 en 4 altijd doet ? Of kan je dat deep-cleaning normaal gesproken overslaan ?
Normaal gesproken wel ja. Er wordt geadviseerd om het stappenplan ongeveer 2 keer per jaar te doen. Dit is echter meer bij normaal gebruik. Na die zes maanden doe je dan weer alle stappen opnieuw wil je weer een perfect resultaat behalen. Tussendoor nog een paar keer een nieuwe waxlaag aanbrengen helpt ook.
Bij een Ferrari zou ik zelf denken dat 1 keer per jaar meer dan voldoende moet zijn voor het stappenplan. Zo'n auto komt amper buiten, wordt bijna niet gebruikt in de regen en staat altijd in een garage.
Ik heb overigens zelf een zilvere auto behandeld in mei dit jaar. Tot nu toe 1 keer een nieuwe waxlaag aan gebracht. Na het wassen ziet hij er nog steeds als nieuw uit!

Spullen heb ik overigens via internet gekocht

KingCobra
16-01-2008, 09:38
Ik denk erover om mijn 328 door protech te laten behandelen. Kunnen jullie dit aanbevelen en met wat voor kosten moet ik ongeveer rekening houden?

Groet, Pieter

nofear02
16-01-2008, 10:39
Ik denk erover om mijn 328 door protech te laten behandelen. Kunnen jullie dit aanbevelen en met wat voor kosten moet ik ongeveer rekening houden?
Groet, Pieter.De meesten vinden het denk ik helemaal geweldig Pieter, en het is ZEKER een enorm goeie bescherming voor je lak. Het is voor 3 jaar goed, en je F wassen doe je simpel met een beetje water met een beetje dubro erin geloof ik. De kosten zijn ongeveer 600 Euro. Doordat het oppervlak zo superglad wordt hecht het vuil er ook veel minder aan. Er zijn zelfs snelheidsmaniakken die bij Toon hun wagen laten doen omdat dat topsnelheid scheelt. De enige kritiek die ik soms hoor is dat het oppervlakte zó glimmend/glad is/wordt, dat het er een pietjse plastic-erig uit gaat zien. Als je zo'n behandelde wagen onder een spotje zet op een beurs. Buiten is t minder erg. Maar Toon zegt dat dát de originele lak is, zoals ie er uit hoort te zien, en uit de fabriek komt. Misschien zijn wij al teveel die ''doffere'' oppervlakten gewend, van wagens van een paar jaar oud? Teveel buiten, met teveel vuil erop/ erin. Cor ''redmondialTcab'' heeft het en is er erg tevreden over. En er was er pas nog een hier op de site. Ik heb zondag nog met Toon staan te praten. Hij zit in Moergestel, vlakbij Tilburg, langs de snelweg, maar er zijn subdealers, ook in Belgie en Antwerpen. de site:

http://www.protech.nl/Pages/behandeling/stopDeStrijd.aspx.

<Edit: het was kees (den hertog): http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=21329&postcount=6>

Kees den Hertog
16-01-2008, 18:47
Yep, de mijne zit in de Protech, ben er zeer tevreden over! De kosten bedroegen 942,- euro, 1 dag polijsten, (er zitten nogal wat ribbels en randjes aan een 3 serie), en 1 dag de waxbehandeling. Meguiar zal ook niet slecht zijn, maar geven zij ook 2 jaar garantie op oude lak en 5 jaar op nieuwe, (of nieuw gespoten), lak? Ik gebruik Meguiar overigens wel voor de banden, mooi donker zwart, zonder overdreven glans

TestaRossa
17-01-2008, 00:42
Ik heb er toevallig in het Mecc naar gevraagd bij ProTech, dat was voor mn Testarossa € 1.015,- voor de lak behandeling met 2 jaar garantie en € 202,- voor de lederen bekleding, dan moet ik hem wel een weekje naar Moergestel brengen.
Je krijgt er dan wel was spul bij om hem in conditie te houden

mtange
17-01-2008, 20:05
Dat is een behoorlijk duur grapje dan, € 1.015,- voor de lak, maar ik heb de Mondial van Cor al gezien, die ziet er wel zeer mooi uit met een Protech behandeling!

Kees, Meguiars geeft geen garantie op de lak, zoals Protech dit wel doet.

Ik denk dat je het verschil tussen Meguiars en Protech moet zoeken in de gebruiker. Vind je het leuk om zelf je auto te onderhouden, kies je voor Meguiars (of iets wat er op lijkt). Wil je dat je auto in topconditie is maar er zelf niet te veel tijd aan besteden, laat je een Protech behandeling doen.

Volgens mij zal je auto na een Meguiars behandeling niet veel onderdoen als voor een Protech behandeling. De aanschaf van de producten is echter een stuk goedkoper, als je € 400,- rekent heb je echt alles wel. Dat gaat ook meerdere jaren mee, dus in plaats van garantie moet je hem zelf een paar keer per jaar goed onder handen nemen. Kan je uiteraard ook je dagelijkse auto mee doen.
Hoe zit het trouwens met de Protech behandeling, moet deze eigenlijk ieder jaar ook nog eens terug om gecontroleerd te worden? Dat is iets wat ik wel eens gehoord heb. Misschien dat Cor of Kees daar wat meer over kan vertellen?

Maar je moet er dus vrije tijd voor hebben en het leuk vinden. Vind je poetsen echt leuk om te doen, dan kies je Meguiars. Vind je het wel leuk om een auto te hebben die in nieuwstaat is, maar wil je er zelf niet te veel tijd aan besteden, ga voor de Protech behandeling.
Of ben je tevreden met hoe hij er nu uit ziet, niets doen. :)

.

Kingpin328
17-01-2008, 21:07
Of ben je tevreden met hoe hij er nu uit ziet, niets doen. :)

Dat vind ik nou een héél goede opmerking, volkomen mee eens! :)

.

KingCobra
17-01-2008, 21:49
Ja dik 1000 euri is wel erg veel geld natuurlijk

Kees den Hertog
17-01-2008, 22:07
Als de auto in de Protech staat hoef je niet terug voor nabehandelingen, gewoon wassen als dat aan de orde is, verder niets. Verder heeft mtange denk ik gelijk met zijn analyse wat betreft het onderhoud, niets aan toe te voegen..

d1ablo
18-01-2008, 00:37
Is er ook ervaring hier met andere producten ?
Zymol bijvoorbeeld ? Is erg prijzig maar schijnt wel mooie resultaten te geven.
Ik heb begrepen dat de Italglaze variant o.a. in samenwerking met Ferrari is ontwikkeld

Martin
19-01-2008, 15:41
Ik kan zeker Smartwax aanbevelen, hoog carnauba wax-gehalte, diepe glans en UV-bescherming voor met name rode, gele lakken

Gr.

Martin

.

Alfer
22-01-2008, 00:04
Kees ik heb op het MECC ook met Protech gesproken maar ben vergeten te vragen wat het kost om na 3 tot 5 jaar een herhaal beurt te laten geven. Het polijsten zal dan wellicht niet meer nodig zijn. Weet jij hier wat van?

.

nofear02
22-01-2008, 00:18
Kees ik heb op het MECC ook met Protech gesproken maar ben vergeten te vragen wat het kost om na 3 tot 5 jaar een herhaal beurt te laten geven. Het polijsten zal dan wellicht niet meer nodig zijn. Weet jij hier wat van?Goed punt menno! een herhaalbeurt zou goedkoper moeten zijn dan de 1e x. Weet Cor redmondialTcab het niet? Cor?

/

KingCobra
22-01-2008, 08:39
Ik heb ruim een week geleden een offerte aangevraagd bij Protech, gisteren nog een reminder gestuurd, maar helaas geen reactie gehad.

Valt me een beetje tegen..

RedmondialTCab
22-01-2008, 11:09
Goed punt menno! een herhaalbeurt zou goedkoper moeten zijn dan de 1e x. Weet Cor redmondialTcab het niet? Cor?

Nee ik heb daar geen antwoord op. Kijk, die toplaag gaat er op den duur ook van af. dus komt de gewone laklaag weer bloot te liggen. Polijsten zal dus ( denk ik :):)) bij een herhalingsbeurt weer nodig zijn....

nofear02
22-01-2008, 12:32
Ik heb ruim een week geleden een offerte aangevraagd bij Protech, gisteren nog een reminder gestuurd, maar helaas geen reactie gehad.
Valt me een beetje tegen...Misschien heeft ie t een beetje superdruk na de InterClassics. Zelfs ik heb het vorige week druk gehad na zo'n beurs, al die nieuwelingen erbij. Ik kan me voorstellen met alle contacten die je krijgt en opdoet, zeker met al die bezoekers vanwege die 60 F's, dat je t ff niet meer kan bijhouden. Of staat ie zelfs ook nog op de Autosalon in Brussel? Dan zal t waarschijnlijk helemaaaaal een gekkenhuis bij hen zijn. Iemand gezien of Antoon ook op de autosalon staat

KingCobra
24-01-2008, 23:36
Ik heb de offerte gehad: 935 -10% topmobiel korting.

Dus 16 feb ga ik hem brengen en 23 feb weer ophalen.

Ben heeeel benieuwd naar het resultaat !!!

PS: ze staan idd ook de salon

nofear02
25-01-2008, 12:33
Kijk, dat is tenminste beter nieuws!. Ik dacht al zoiets. Ben benieuwd! foto's maken vóór behandeling en erna Pieter! :)

.

KingCobra
25-01-2008, 13:19
foto's maken vóór behandeling en erna Pieter! :)

Dat is een goede tip. Doe ik

d1ablo
09-02-2008, 22:46
Vandaag voor het eerst met de Meguiars spullen aan de slag.
Hieronder m'n mening over de verschillende dingen die ik vandaag gebruikt heb:

Washmitt Lambswool: superding. Wel goed uitspoelen iedere keer.
2 Gritguard emmers: Prima dingen en die gritguards zijn simpel maar doeltreffend.
Goldclass shampoo: Schuimde niet teveel, makkelijk op te brengen met de washmitt
Watermagnet towel: Na het spoelen auto even laten uitdruppelen en drogen.... die watermagnet zat binnen de kortste keren vol water en was na het drogen van het dakje al niet meer bruikbaar. Daarna drogen met microfiber doeken afgemaakt.
Multipiece wheel cleaner: OK
ScratchX: geprobeerd op krasje binnenkant portier..redelijk resultaat... krasje op wielkast... goed resultaat
Klei-set met detailerspray: is wel even wennen dat kleien en er kwam niet echt veel vuil extra vanaf ... dit is natuurlijk ook geen auto die dag en nacht buitenstaat.
Deep crystal paint cleaner: NIET gebruikt deze keer. Na het kleien was de auto al zo strak en glad dat ik deze stap heb overgeslagen.
Deep crystal polish: Hele auto mee gedaan (in delen) mbv applicator pad. Geeft direct al een mooi glanzend resultaat. Niet teveel opbrengen dan wordt het uitwrijven moeilijk.
Gold Class Liquid wax: Opgebracht met applicator pad, uitgewreven met supershine towel.
Resultaat: een hele strakke auto met een superglans.

Al met al vielen de Meguiar microfiber doeken erg tegen. HEEL VEEL pluizen...daar word ik niet blij van als ik zoveel energie in het poetsen steek en m'n hele auto zit vol met witte draadjes en stukjes stof.. Zal ze een keer in de wasmachine gooien en kijken of het daarna beter gaat. Zelfde voor de watermagnet towel...

Andere producten:
No name microfiber doeken: prima
Shining Monkey NO-SPIT Tyre shine; mooie zwarte banden en dit zou lang zo moeten blijven.

Nog te doen; ramen/spiegels/interieur/leder... dus wordt vervolgd..

mtange
09-02-2008, 23:05
Kijk eens aan, leuk om je ervaring te lezen Paul!

Over die Watermagnet heb ik gelezen dat die beter gaat werken nadat hij wat vaker gebruikt is. Een keer in de wasmachine kan ook helpen.
Wat eigenlijk ook een goede tip is, is om de auto af te spoelen met alleen de slang, dus zonder sproeikop. Er komt dan een groot volume water met een lage druk uit de slang. Hierdoor blijft er veel minder water op de auto wat het afrdogen makkelijker maakt.

Over de krassen met ScratchX, als deze na 1 keer poetsen nog niet weg zijn moet je die stap gewoon nog een keer herhalen totdat het wel weg is.

Jammer dat die Microfiber doeken zo pluizen bij jou. Hier heb ik gelukkig geen last van gehad. Hopelijk dat een wasbeurt hierbij helpt.

Ik ben zeer benieuwd naar de foto's in ieder geval!

.

Kees den Hertog
09-02-2008, 23:22
Protech geeft 3 jaar garantie op gebruikte (?) lak, en 5 jaar op nieuwe (en nieuw gespoten) lak. Daarna moet de behandeling opnieuw. De lak wordt voor behandeling gemeten op diepteglans, was bij mij ongeveer 45, na behandeling stond de meter op 95! Zelf doen is goedkoper, uiteindelijk resultaat via Protech is beter. Onderhoud kan daarna in eigen beheer met de originele Protech produkten. Ik heb elders al de test van de ANWB genoemd die een 8 tal produkten heeft getest, waarbij Protech als beste uit de dus kwam. Niet de goedkoopste, wel de duurzaamste, met de beste (= mooiste glans en bescherming) en een minimum aan onderhoud in de jaren daarna. Ik ben er zeker van dat KingCobra dit zal kunnen beamen na 23/02/08

mtange
10-02-2008, 00:18
Kees, ik ben wel eens benieuwd naar die ANWB test. Waar kan ik die vinden? (kan die in dit topic niet vinden...)

.

KingCobra
10-02-2008, 22:17
Ik ben er zeker van dat KingCobra dit zal kunnen beamen na 23/02/08!

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Ben zelf ook erg benieuwd. Ik vind het nog steeds duur, duizend euri, maar vanwege de positieve feedback lijkt het me toch het geld waard. Maar nogmaals: ben heel benieuwd

Mrs.Spider
05-07-2008, 19:37
Ja hoor onze auto heeft een lakbeschermlaag gekregen .
zie http://www.anivoparts.nl/
Wij zijn zeer tevreden.
En betaalbaar ook leuk.

Mrs.Spider
07-07-2008, 13:29
Hij blinkt nog steeds.:)