View Full Version : Ferrari: Technologische vernieuwingen & de Toekomst
nofear02
10-08-2007, 17:00
Weten jullie dingen waar Ferrari mee bezig is om dat te onderzoeken of uit te testen? Of het gebied van materialen, aerodynamica, onderdelen, motoren-bouw en specificaties, brandstoffen, etc? Heb je er iets over gehoord of weet je een artikel, zet dat dan aub hier neer
nofear02
10-08-2007, 17:04
Ik geef een voorbeeldje: ik heb vaag iets gehoord over één of andere versnellingsbak die bestaat in autoland, en dat Ferrari dat ook onderzocht heeft en getest heeft, maar dat ze besloten hebben het nog niet te gaan gebruiken. De uitdrukkingen ''synthetische versnellingsbak'' of ''keramische bak'' zal wel volslagen onzin zijn, ik weet het gewoon niet meer. Maar ik vond het wel interessant. Ze vonden hem echter nog niet betrouwbaar genoeg. Ik weet ook niet of het nou om de gewichtsbesparing ging of om nóg sneller schakelen. Weet iemand er iets van
nofear02
10-08-2007, 17:09
Ik weet er eentje wél zeker, en dat is dat er bij de sportwagenjongens een trend is naar een zo licht mogelijk broertje van een bestaand model uit te brengen. Waar andere materialen gebruikt zijn of dingen weggelaten zijn. Alles om nog maar 150 kg er vanaf te krijgen, waardoor ie nóg harder gaat, of sneller de bocht om kan. Zoals de 430 Scuderia. Niet voor niks waren de geruchten eerst dat ie ''light pista'' ging heten of zoiets. En Lamborghini is ook bezig een speciale lp 640 te maken. Volgens mij heb ik ook ergens gehoord dat ze nou toch ook eens gaan nadenken over hoe ze de auto's / motoren minder benzineslurpend kunnen maken. t Móet zuiniger. De olieprijs is immers in 5 jaar verdubbeld..
nofear02
10-08-2007, 17:14
En dan is er nog een hele belangrijke: wat is uberhaupt de toekomst van Ferrari?? Net als de andere merken natuurlijk, maar Ferrari staat voor racen en motorgeluid. Lekker exciting als er een electrische Ferrari langskomt in het jaar 2024.... Hoe zit dat? De andere merken zijn al bezig met hybride wagens, biobrandstoffen, zonnecellen, waterstof en brandstofcel. Wat moet Ferrari daar ooit mee???? Raken we ooit dan (ook) nog in vervoering van een mooie wagen zonder geluid??? :(. Lijkt nu een heel vreemd onderwerp, maar het komt er écht een keer van. Al duurt het nog 30 jaar.... Wat dan???
nofear02
15-08-2007, 15:36
Ik geef een voorbeeldje: ik heb vaag iets gehoord over één of andere versnellingsbak die bestaat in autoland, en dat Ferrari dat ook onderzocht heeft en getest heeft, maar dat ze besloten hebben het nog niet te gaan gebruiken. De uitdrukkingen ''synthetische versnellingsbak'' of ''keramische bak'' zal wel volslagen onzin zijn, ik weet het gewoon niet meer. Maar ik vond het wel interessant. Ze vonden hem echter nog niet betrouwbaar genoeg. Ik weet ook niet of het nou om de gewichtsbesparing ging of om nóg sneller schakelen. Weet iemand er iets van?
A-ha! ik lees op nu.nl dit over het F1 team van Spyker:
Gok
Bij het ontwerp van hun basis voor volgend jaar koos Spyker opvallend genoeg niet voor een naadloze versnellingsbak. Een bewuste gok.
"De versnellingsbak moet volgend seizoen 4 races in de wagen blijven. Lukt dat niet dan volgen er straffen. Heel wat andere teams gaan daardoor in de problemen komen door hun naadloze versnellingsbakken. Deze nieuwe techniek zou Spyker dus geen waar voor zijn geld opleveren "
dus het was dit wat ik opving ergens (zie quote). Een naadloze versnellingsbak (daar zou ik nooit meer zelf op gekomen zijn).
''deze nieuwe techniek'' ...bla-bla-bla...
Zou dat ooit op de weg komen voor straatauto's? En dus door F als één der eerste? Nogmaals, kweet bijna zeker dat ik opving dat F de ..... getest had en het nog niet aan durfde. Interessant
nofear02
15-08-2007, 15:42
ff googelen en voila (onderste eerste post al van jan 2006!):
January 30, 2006 at 13:51:53: Naadloze transmissie...
Posted by swen race fan on January 30, 2006 at 13:51:53:
kan iemand me even uitleggen wat het precies is etc.
hier het stukje van f1racing....
Volgens Sam Micheal, de technisch directeur bij Williams, heeft de nieuwe “naadloze” transmissie de toekomst. Deze nieuwe techniek zorgt ervoor dat er niet meer een kleine dot gas gegeven hoeft te worden tijdens het schakelen waardoor de motor continu zijn kracht aan de achterwielen kan doorgeven. Dit zou zorgen voor een aanmerkelijk snellere acceleratie maar ook een hogere topsnelheid.
Een variant van deze techniek zou dit jaar al zijn gebruikt door Renault, McLaren en mogelijk ook Toyota. Williams zal in ieder geval later dit jaar ook met een dergelijke versnellingsbak gaan rijden.
“Ik geloof dat alle teams hier momenteel naar kijken”, aldus Sam Michael over de nieuwe techniek. “Ik denk bovendien dat binnen twaalf maanden iedereen deze techniek zal gebruiken.”
greetzzz swen
Re. Naadloze transmissie...
Posted by Jensen on May 15, 2006 at 21:08:01:
............. naadloze transmissie wil zeggen; dat er geen deelnaad in de versnellingsbak meer aanwezig is. Dit is mogelijk door de sterk verbeterde giet technieken die er tegenwoordig mogelijk zijn. Voordeel hiervan is, dat de nog stijver is, en zich stabieler laat aanvoelen. Nog verder gaat het, als de versnellingsbak tesamen met de behuizing van de motor een geheel vormt.
Mfg.
nog meer:
http://forum.verstappen.nl/messages/N1210101.html
.
nofear02
27-08-2007, 20:43
Volgende onderwerp als vernieuwing in auto's, die vroeg of laat dan ook door Ferrari ingevoerd zal worden ?? is de verlichting; en dan vooral de koplampen.
Ik had er al ooit wel eens wat van gehoord maar nu is het zover; er is al een auto met led-verlichting, zie dit in de krant
.
nofear02
27-08-2007, 20:47
En dat dat geen overbodige luxe schijnt te zijn, blijkt uit dit artikel waarin staat dat er tegenwoordig nogal wat toestanden zijn met verlichtingen. En ik zie ook nog niet 1,2,3 iedere eigenaar van een 430 of 599 zijn lampje vervangen... (kan een rijder dat überhaupt zelf bij xenon??).
(let op: 1x op klikken, dan met je muis rechtsonder gaan staan, tot vergrotings-diagram verschijnt en nóg n keer dáárop klikken)
nofear02
27-08-2007, 21:30
Xenon is dus al in opkomst en zit dacht ik al in de 360 en 430? Of ben ik abuis? Of zelfs al in nog meer types? 599? 612? Wie weet dat?
Erikderaaf
27-08-2007, 21:52
sterker nog, in de pininfarina P 4/5 zijn al leds gebruikt!
December 7, 2006, Regensburg, Germany--For the third time, light-emitting diode (LED) light sources from OSRAM Opto Semiconductors have been chosen by premier design company Pininfarina (Cambiano, Italy) to illuminate their bold headlight designs. Following the Pininfarina Enjoy show car and the Maserati Birdcage 75th, OSRAM Opto Semiconductors LEDs have now been added to a legendary Ferrari P4/5 by Pininfarina.
"We are delighted with the excellent cooperation with Pininfarina", said Ruediger Mueller, president and CEO of OSRAM Opto Semiconductors. "The design studies have shown how our LEDs can be used to create such individual solutions and exceptional designs."
The Ferrari P4/5 by Pininfarina caused quite a stir at the recent Concours d'Elégance, a beauty pageant for exceptional automobiles, in Pebble Beach, Calif. The designer completely redesigned the car for New York Ferrari collector James Glickenhaus. Pininfarina paid tribute to the incredible love Glickenhaus has for legendary sports cars of the 1960s, while at the same time delivering state-of-the-art technology. Starting out as a Ferrari Enzo, the sports car was transformed into a unique, roadworthy vehicle with a retro race car design.
With its sleek styling, this powerful automobile also looks impressive in daylight. The bold headlights, with daytime running lights that follow the contour of the body, are reminiscent of shark's teeth and give the vehicle an unmistakable look.
Pininfarina used 15 LED clusters to create the daytime running light for each headlight. Each cluster includes 8 Power TOPLEDs from OSRAM Opto Semiconductors. The design company was particularly impressed by the brightness ratio of these light sources in relation to the small amount of space they need. Each LED is equipped with a ThinGaN chip, providing an efficiency of 40 lm/W. The unusual headlight contour is beautifully emphasized, and the 15 lights are clearly distinguishable, enhancing the decidedly dynamic impression that this automobile gives.
ik meen dat van alleen de ontwikkelingskosten van deze koplampen je al een leuke F kunt kopen
Voor achterlichten zijn leds al vaker in gebruik (audi a6?)
heb shops gezien waar je een normaal houdertje kunt kopen met een paar led-pitjes erin. nu alleen nog voor de lichten achter (rem, dim, knipper en achteruit) en voor richtingaanwijzer. heb ze nog nooit gezien maar is wel ideaal, gaan niet kapot, weinig verbruik, en een goede intensiteit
nofear02
28-08-2007, 00:15
sterker nog, in de pininfarina P 4/5 zijn al leds gebruikt!Woooow! Goed zo Erik! Da's nog eens info! Wist dat niet. Tsjeee
Vind die ledjes wel heel erg gaaf. Heb al een aantal R8'en zien rijden en die ledjes zijn permanent aan, aan de voorkant. Als achterlicht zie je het al veel vaker: audi heeft die led-achterlichten als optie denk ik. Je ziet verschillende types rondrijden met die dingen. Heb laatst ook een audi A6 (normale of Allroad: dat weet ik niet 100% zeker) zien rijden met aan weerszijden een rij led-verlichting in de voorbumper. Heel extreem licht komt daar vanaf!
En 3e remlichten: zijn dat ook niet ledjes over het algemeen?
Edit: foto gevonden van die lichtbalken in Audi S4
nofear02
13-09-2007, 02:40
Volgende item dat ik in de media tegenkom zijn: de accu's. Daar moet Ferrari ook mee te maken hebben. Want de moderne auto's vreten stroom. En om een 8 of 12 cil aan te zwengelen ook nog, dat mag een beste accu zijn. In mijn 328 ligt voorin al een behoorlijk plomp ding geloof ik.
Hierbij een artikel. Ben benieuwd hoe Ferrari ermee omgaat, het in de gaten houdt. Een li-ion batterij, dát is nog eens wat zeg.. :)
430driver
27-09-2007, 16:16
Supercars en strenge emissie-eisen zijn twee begrippen die elkaar nogal bijten. Hierdoor is Ferrari genoodzaakt om toe te geven aan motoren met directe injectie. De Ferrari F430 zal in 2009 als eerste worden uitgerust met directe injectie, waarna ook de 612 Scaglietti en de 599 GTB Fiorano zullen volgen. Samen met Bosch werkt Ferrari aan het nieuwe injectiesysteem, waarbij de Italianen toegeven eerst even het FSI systeem dat Bosch met Audi ontwikkelde goed te hebben uitgeplozen, om een beeld te krijgen van de mogelijkheden.
Directe injectie vergt een nieuwe kijk op Ferrari's V8 motoren. Het motorblok en de inhoud van 4,3 liter zal ongewijzigd blijven, maar daarnaast gaat bijna alles op de schop. Ferrari's technische directeur Roberto Fedeli heeft aangegeven dat directe injectie technologie van levensbelang is voor Ferrari. Hiermee kunnen de motoren tussen de 5 en 8 procent zuiniger worden, in een tijd dat ieder procentje telt. Ferrari heeft voor Bosch als partner gekozen omdat Bosch samen met Audi heeft bewezen de technologie goed in de vingers te hebben. Met directe injectie alleen is Ferrari er echter nog niet. Er moet nog heel wat gebeuren om tegemoet te komen aan de strenge toekomstige emissienor
eigenlijk heeft Ferrari het tot een zeg 1 a 2 decennia terug nooit van technische hoogstandjes moeten hebben. Gewoon een goed uitgebalanceerde no nonsense sportwagen met weinig geicht op z'n Italiaans met een perfect motor blok die veel toeren kan maken met een heel goed rendament en erg veel vermogen. Dat uiteraard verpakt in een bloedmooi jasje.....
Ik persoonlijk hou ook niet van die digitale high tech... zou dan een Jap of een Audi kopen en niet houden van de geur van hete olie en verbrand rubber vermengd met eau de benzine...... heerlijk!
Maar ja nu moet het hè dankzij de overdosis millieu idioten waar de politiek maar wat gaarne naar luisterd. Nu zijn we reeds zo ver dat we vlees tax gaan betalen daar de runderen te veel scheten laten............... een volgende stap is tax op erwtensoep. Sorry ik dwaal wat van dit draad onderwerp af
430driver
27-09-2007, 22:37
Wat heet! straks moeten we nog belasting betalen omdat we teveel CO2 uitademen!
Als ze geld tekort komen, verzinnen ze toch gewoon één of andere belasting....Tja alles voor het millieu hè?! Yeah right
Ferrari is bezig met het ontwikkelen van een direct injectiesysteem. Daarmee moet het vermogen omhoog en belangrijker: de uitstoot omlaag.
Meer... (http://www.nu.nl/news/1253521/73/rss/Ferrari_werkt_aan_directe_injectie.html)
.
Ferrari stelt zich ten doel om in 2012 de modellen veertig procent minder CO2 te laten uitstoten. De sportwagenmaker moet daarmee aan het werk omdat overheidsregels omtrent de CO2-uitstoot steeds strenger worden.
Meer... (http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7660)
.
Rosso by Raimondo
29-11-2007, 17:54
Ferrari: twee opties voor Enzo-opvolger
29 november 2007 · Tekst Nic de Boer
Hij komt niet voor 2012, maar de geruchtenmolen over de opvolger van de Ferrari Enzo draait op volle toeren. Ferrari houdt opties voor een V12 en een V8 met twee turbo's open.
Ferrari-woordvoerder Roberto Fedeli heeft bevestigd dat wordt gewerkt aan een opvolger van de Enzo. "We zijn bezig te bekijken of die het best tot zijn recht komt met een V12 of een V8 met twee turbo's." Ferrari benadrukt dat het merk niet meedoet aan de pk-oorlog. Wanneer wordt gekozen voor een biturbo V8 is de nieuwe super-Ferrari de spirituele opvolger van de F40. Dat was in de jaren '80 de laatste Ferrari met zo'n motor.
"Het is voor ons geen kwestie van veel pk's. We proberen te werken aan een pk-gewichts-curve zoals de Enzo die heeft, maar dan met meer pk's en een lager gewicht. Tot nu toe ziet het er naar uit dat een V8 daarvoor de beste oplossing is. Maar die motor moet dan helemaal nieuw worden ontwikkeld," vertelt Fedeli aan de Amerikaanse pers.
Op het moment worden tests gedaan met zowel de V8 als de V12. In de FXX circuitauto zitten al sommige innovaties van de nieuwe super-Ferrari verpakt. "Over anderhalf jaar start de definitieve ontwikkeling van het nieuwe model. Dan moeten we onze beslissing maken."
In een interview onthult Ferrari-directeur Amedeo Felisa dat er een hybride Ferrari op de planning staat om de CO2-uitstoot te reduceren. Diesels gaan aan Ferrari voorbij.
Meer... (http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7778)
.
In een interview onthult Ferrari-directeur Amedeo Felisa dat er een hybride Ferrari op de planning staat om de CO2-uitstoot te reduceren. Diesels gaan aan Ferrari voorbij.
.
klinkt als jakkes maar ik laat me graag verrassen
De welgestelde clientèle van Ferrari vinkt zeer regelmatig de optie van keramische remmen aan bij het bestellen van een nieuwe auto. Om die reden heeft Ferrari besloten dit type remmen vanaf 2008 standaard op alle modellen te monteren.
Meer... (http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7792)
.
De welgestelde clientèle van Ferrari vinkt zeer regelmatig de optie van keramische remmen aan bij het bestellen van een nieuwe auto. Om die reden heeft Ferrari besloten dit type remmen vanaf 2008 standaard op alle modellen te monteren.
Meer... (http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7792)
Als dat maar goed gaat!
Ik heb me laten vertellen dat deze remmen een opwarm tijd nodig hebben voordat ze pas goed remmen.
Okay, voor op het circuit is dat geen probleem,
maar voor normaal straat gebruik is dat wat anders, het is nu al voor sommigen moeilijk om te wachten tot de motor warm is geworden om echt gas tegeven, laat staan wachten op de remmen (die helemaal geen indicatie aan geven) al warm zijn.
Rob
nofear02
06-12-2007, 22:00
Okay, voor op het circuit is dat geen probleem,
maar voor normaal straat gebruik is dat wat anders, het is nu al voor sommigen moeilijk om te wachten tot de motor warm is geworden om echt gas tegeven, laat staan wachten op de remmen (die helemaal geen indicatie aan geven) al warm zijn. Rob,Nou, tóch wel Rob, ik heb een tijd zitten praten met een van de 430 challenge drivers in t vliegtuig terug van Paul Ricard, maar die gasten rijden allemaal hun voorbanden naar de knoppen. Vóór moeten ze vaker vervangen dan achter! Die keramische schijven zijn zó groot en goed, dat het eigenlijk teveel is voor de banden. Ze zijn té heftig. Maar goed, als 80% van de eigenaren van 430 en 599's ze al hebben...
Nou, tóch wel Rob, ik heb een tijd zitten praten met een van de 430 challenge drivers in t vliegtuig terug van Paul Ricard, maar die gasten rijden allemaal hun voorbanden naar de knoppen. Vóór moeten ze vaker vervangen dan achter! Die keramische schijven zijn zó groot en goed, dat het eigenlijk teveel is voor de banden. Ze zijn té heftig. Maar goed, als 80% van de eigenaren van 430 en 599's ze al hebben....
Ben ik helemaal met je eens.
Wat ik eigenlijk bedoel is, dat de remmen eerst wat op gewarmt moeten worden ( even een paar keer flink hard remmen ) voor dat ze pas goed remmen
nofear02
07-12-2007, 01:53
Wat ik eigenlijk bedoel is, dat de remmen eerst wat op gewarmt moeten worden ( even een paar keer flink hard remmen ) voor dat ze pas goed remmen.Oh zo. Dat mensen niet op de weg denken, ik mag nu op t allerlaatste moment remmen want ik heb tóch lekker keramische remmen, mij kan niks gebeuren. Maar ze moeten dus leker warm zijn om goed te 'pakken?' ja, daar hebben we op t circuit geen last van natuurlijk, daar zijn ze echt wel warm. Enig idee, hóe warm zoiets wordt eigenlijk?? geen idee eik
Oh zo. Dat mensen niet op de weg denken, ik mag nu op t allerlaatste moment remmen want ik heb tóch lekker keramische remmen, mij kan niks gebeuren. Maar ze moeten dus leker warm zijn om goed te 'pakken?' ja, daar hebben we op t circuit geen last van natuurlijk, daar zijn ze echt wel warm. Enig idee, hóe warm zoiets wordt eigenlijk?? geen idee eik.
Geen idee.
.
Kwam deze informatie tegen over het gebruik er van in een formule 1 auto:D
Om de auto weer tot stilstand te krijgen beschikken F1 Auto's over zeer goede remmen.Men maakt gebruik van keramische remmen.Keramiek is een materiaal dat zeer goed warmte geleid en niet vervormd.Als een F1 auto afremt van 350 km/h tot zo'n 70 km/h stijgt de temperatuur van de remschijven tot zo'n 1000 graden celsius.
Zou men metaal gebruiken dan zouden deze schijven zeer snel vervormen en zou de auto binnen 5 ronden niet meer kunnen remmen.Carbon of keramische schijven kunnen de warmte veel beter geleiden en afvoeren.Vandaar dat de schijven ook zo mooi rood opgloeien als een F1 Auto hard remt.
bron: http://www.freewebs.com/renaultf1team/f1techniek.htm
Als zelfs Ferrari komt met een milieuontziend model, is er echt wat aan de hand in de auto-industrie.
Meer... (http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8057)
.
430 Scuderia
14-01-2008, 18:38
Ach, ik las vandaag in de krant dat auto's zonder milieusticker sommige Duitse steden niet meer inkomen. Als die olievlek zich verspreid dat kan straks geen enkel automerk achterblijven. Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit. Zolang ze maar als vanouds klinken en snoeihard gaan
mavanhaasteren
14-01-2008, 20:01
hier een F430 Spider op bio brandstof
http://www.supercars.net/gallery/119513/1670/717923.jpg
http://www.supercars.net/gallery/119513/1670/718023.jpg
.
Rosso by Raimondo
24-12-2009, 16:49
Toont Ferrari in Genève straks haar eerste hybride?
Het zou om een concept gaan, van een Hybride variant gaan van de 599 Fiorano.
Het is nog niet officieel maar topman Amadeo Felisa liet in Frankfurt al weten, dat begin volgend jaar er iets te verwachten valt op dit gebied en dat het zou gaan om een V12. De dikke Ferrari motor in deze mooie Fiorano zal gekoppeld zijn aan een elektro motor van 40/50 pk, dat ook weer gekoppeld is aan een Lithium-ion accu. Ook zal er gebruik worden gemaakt van het energieopslagsysteem Kinetic Energy Recovery System (KERS) dat ook bekend is van de F1. Het gaat bij dit ingenieuze systeem bijvoorbeeld om het opslaan en gebruiken van energie dat vrijkomt bij het remmen.
Het hele hybride blok zal achterin de auto worden verwerkt. Deze zuinige 599 zal in het stadsverkeer zelfs tot 35% minder verbuiken en doet qua prestaties niet onder voor de ‘normale’ Fiorano.
BRON auto edizione
Rosso by Raimondo
08-02-2010, 16:17
Als eerste zien we de terugkeer van een legendarische Ferrari icoon in de vorm van een echte GTO. Dez über GT zal na de 458 Italia opnieuw een ware publiekstrekker zijn, en is eigenlijk de straatversie van de 599XX. Deze krachtpatser met 650 pk op basis van de 599 Fiorano krijgt ook daadwerkelijk de GTO badge op de achterzijde en staat vanaf eind dit jaar bij de Ferrari dealer. De GTO zal bij al die pk’s niet meer dan 1650 kg wegen. Een redelijk grote GT die bijhoorlijk ‘allegerita’ is dus. De auto zal zowel van buiten als binnen geheel eigen stijlkenmerken krijgen. Ook de schakelbak zal onherkebaar zijn. Deze derde GTO in de geschiedenis van Ferrari zal waarschijnlijk begin deze zomer op een speciaal evenement onthuld worden.
Volgend jaar zal een Spider versie van de 458 op de markt verschijnen. Een Scuderia variant van de excellente 458 Italia zal echter nog even op zich laten wachten. De Hybride 599 die we straks in Zwitserland zullen zien is volgens Felisa eigenlijk niet meer dan een groene vingeroefening. Een productieversie van de Ferrari met batterijen zal niet eerder dan in 2015 op de markt verschijnen. Verder zijn er ook andere technieken in ontwikkeling die voor een groener Ferrari zullen zorgen de komende tijd. Zo is er het variabele cilindersysteem en het Start&Stop systeem. Ook het energiebesparende KERS systeem zal op de weg haar intrede gaan doen. De California zal mag straks als eerste diverse milieuvriendelijke noviteiten introduceren.
Felisa sloot af met de aankondiging van de opvolger van de Enzo. Een gelimiteerde topsegment Ferrari, die het begrip ’supercar’ een nieuwe invulling moet geven. Zowel technisch als esthetisch.
BRON Auto Edizone
sharknose67
08-02-2010, 20:06
Ben benieuwd op welk evenement die GTO geintroduceerd zal worden.
wesleyruytrmn
08-02-2010, 20:08
Ben benieuwd op welk evenement die GTO geintroduceerd zal worden.
Ik gok Italia a Zandvoort ;)
sharknose67
08-02-2010, 20:21
Ik gok Italia a Zandvoort ;)
Laten we het hopen!!!
Rosso by Raimondo
01-03-2010, 13:22
bron autoedizone
Ook Ferrari gaat aan de hybride (fotos zijn te vinden in het nieuws gedeelte)
http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=4832
We wisten dat het er ooit van zou komen, maar nu is het echt zover. Ferrari toont binnenkort haar eerste hybride op Genève. Op basis van de 599 wordt een door Ferrari ontwikkeld systeem toegepast, wat waarschijnlijk in relatie met het KERS systeem zal staan. Ferrari experimenteerde overigens al eerder op groen gebied met de F430 Bio Fuel.
Helaas wordt je als autofabrikant gewoon niet meer serieus genomen, als je niet aan deze ontwikkeling meedoet. Maar waarschijnlijk hoopte iedereen dat deze groene golf toch aan Ferrari voorbij zou gaan. Het edele Italiaanse merk met de cavallino rampante, is voor jong en oud eenmaal het synoniem voor sportauto. En daar hoort nou eenmaal herrie, beleving en de geur van benzine bij.
Sommige menen zelfs dat de magie van het merk al enige tijd aan het vervagen was. Zelfs ‘liefhebber’ Jeremy Clarkson haalde dit onlangs nog aan met de test van de 599. Misschien is het gewoon een kwestie van accepteren dat de legendarische V12 in zijn huidige vorm vroeg of laat zal verdwijnen? Vrijwel zeker is dat de echte Ferrarist na dit bericht met heimwee naar die mooie tijd terugkijkt.
Het geluid van een V12 met meervoudige Webers, de geur van benzine, vrije wegen en de Italiaanse zon. Prachtig…
moriaan1
01-03-2010, 15:19
Welke nitwit koop nou zoiets idioots!
Lekker meelopen met de rest van de industrie......
599GTO kan mij ook niet enthousiameren... weer een poging om ergens geld uit te kloppen met een gehyped produkt!
De magie verdwijnt inderdaad in een rap tempo!!
Hans
wesleyruytrmn
01-03-2010, 17:34
599GTO kan mij ook niet enthousiameren... weer een poging om ergens geld uit te kloppen met een gehyped produkt!
De magie verdwijnt inderdaad in een rap tempo!!
Hans
Over de elektrische kant ben ik het met je eens Hans, maar zo'n 599 GTO is wel even laten zien hoe het zit met technologische vernieuwing. Is op de markt denk ik de verfijste V12 met de meeste huidige technologie...
Wat zou er volgens jouw moeten veranderen?? Kijk een 288 GTO was een 308 maar dan verfijnd met toen der tijd de technologie, namelijk turbo's!
moriaan1
01-03-2010, 18:21
Over de elektrische kant ben ik het met je eens Hans, maar zo'n 599 GTO is wel even laten zien hoe het zit met technologische vernieuwing. Is op de markt denk ik de verfijste V12 met de meeste huidige technologie...
Wat zou er volgens jouw moeten veranderen?? Kijk een 288 GTO was een 308 maar dan verfijnd met toen der tijd de technologie, namelijk turbo's!
Een 288GTO heeft niets gemeen met een 308/328!
Die hoort in het rijtje F40, F50, en Enzo..., op zichzelf staande echt vernieuwende ontwerpen en concepten.
De 599GTO is waarschijnlijk een uitontwikkelde HGTE met wat trekjes XX voor de weg..
Iets meer PK's, iets betere eigenschappen, iets andere styling iets veranderde software, en een veeeeel hogere prijs! Dit is natuurlijk vele malen goedkoper dan een nieuwe auto ontwikkelen, minimale inspanning met maximaal resultaat
Dit is meer een marketingtrucje dan technologische vernieuwing..
Wat extra koelsleuven of een andere bumper zijn in een week te ontwerpen en te bouwen..
De legendarische namen uit het verleden verdienen beter..
Het spijt me dat ik weer niet enthousiast kan zijn..
Hans
430driver
01-03-2010, 21:02
dat was dus ook precies wat ik laatst bedoelde toen ik zei dat de 599 GTO lang niet zo'n klassieker zal worden als zijn twee voorgangers, alleen heeft Hans het beter onder woorden gebracht.
Ik kan er ook niet warm voor lopen....sorry
Een 288GTO heeft niets gemeen met een 308/328!Die hoort in het rijtje F40, F50, en Enzo..., op zichzelf staande echt vernieuwende ontwerpen en concepten.
Kom kom Hans, niet overdrijven.
De basis voor de 288GTO was onmiskenbaar de 308. Natuurlijk met forse modificaties: verlengde en verbrede wielbasis; ge-restylede carosserie (met sleuven, ja); andere lampenpartij; andere spiegels; gebruik van lichtgewicht materialen zoals kevlar, glasvezel, aluminium; anders (fractioneel kleiner!) geboorde motor met injectie, dubbele turbo's en intercoolers, die in de lengterichting (ipv dwars) geplaatst was; ander cockpit-design; etc.
Maar al met al toch een 308-geïnspireerd ontwerp. De 328 speelt op zijn beurt weer leentjebuur bij grote broer 288: waar denk je dat die dashboard layout (behoudens turbodrukmeter) vandaan komt? en de frontpartij met die lampen? etc. etc.
Natuurlijk is de GTO een klasse apart, maar verwantschap met de bescheidener strijkijzertjes is en blijft er. Noem het een knipoog van Pininfarina, als je dat leuker vindt ;)
.
PS overigens geloof ik net als jij ook niet dat de 599 GTO zo'n apart fenomeen en mega-klassieker gaat worden als de 288 GTO, die ik trouwens zonder één moment aarzeling zou verkiezen boven de F40 en al helemaal boven de F50 en de Enzo.
sharknose67
01-03-2010, 23:26
Kom kom Hans, niet overdrijven.
De basis voor de 288GTO was onmiskenbaar de 308. Natuurlijk met forse modificaties: verlengde en verbrede wielbasis; ge-restylede carosserie (met sleuven, ja); andere lampenpartij; andere spiegels; gebruik van lichtgewicht materialen zoals kevlar, glasvezel, aluminium; anders (fractioneel kleiner!) geboorde motor met injectie, dubbele turbo's en intercoolers, die in de lengterichting (ipv dwars) geplaatst was; ander cockpit-design; etc.
Natuurlijk is de GTO een klasse apart, maar verwantschap met de bescheidener strijkijzertjes is en blijft er. Noem het een knipoog van Pininfarina, als je dat leuker vindt ;)
.
PS overigens geloof ik net als jij ook niet dat de 599 GTO zo'n apart fenomeen en mega-klassieker gaat worden als de 288 GTO, die ik trouwens zonder één moment aarzeling zou verkiezen boven de F40 en al helemaal boven de F50 en de Enzo.
Helemaal met je eens Irvin!! Op één ding na, ik zou toch behoorlijk twijfelen tussen de 288GTO en de F40.
Helemaal met je eens Irvin!! Op één ding na, ik zou toch behoorlijk twijfelen tussen de 288GTO en de F40.
OK, da's waar, de F40 is een heel heel nipte 2e. De 288 GTO wint 't bij mij om 3 redenen: (1) eleganter; (2) primitiever; (3) zeldzamer.
Maar beide straatlengten voor die foeilelijke F50 (die technisch wel briljant is trouwens) en de toch niet helemaal gelukte Enzo
sharknose67
02-03-2010, 00:30
OK, da's waar, de F40 is een heel heel nipte 2e. De 288 GTO wint 't bij mij om 3 redenen: (1) eleganter; (2) primitiever; (3) zeldzamer.
Maar beide straatlengten voor die foeilelijke F50 (die technisch wel briljant is trouwens) en de toch niet helemaal gelukte Enzo
Eigenlijk zou ik een vergelijkend warenonderzoek moeten doen :D:D. Maar is de F40 niet primitiever dan de 288?? Ik doel dan bv op de touwtjes waarmee de deuren geopend kunnen worden. Bedoel jij dat ook of doel jij op de techniek??
moriaan1
02-03-2010, 14:54
De 288GTO heeft alleen de styling met een 308 gemeen.
Bijna geen enkel onderdeel is uitwisselbaar, wellicht een klok of lichtschakelaar.
Zoals al aangegeven is zelfs de wielbasis niet dezelfde.
Zet maar eens een model van een 308 en en GTO naast elkaar, dan zie je gelijk dat het een andere auto betreft.
De GTO staat trouwens bekend als uiterst verraderlijk, de reputatie van de F40 is wat slechter omdat er veel meer F40's zijn gebouwd, wat de kans op "ongelukjes" wat groter maakt. Als ik "mocht" kiezen? De GTO natuurlijk, de eerste compromisloze supercar van Ferrari ( en veel zeldzamer dan een F40).
"de touwtjes" van de F40 of de Fiat Ritmo schakelaars van de GTO , allebei een beetje simpel..
Is de naam GTO voor de nieuwste 599 al bevestigd?
Het geeft bij mij dezelfde gevoelens als bij de California, de echte California heeft 12 cilinders, 2 stoelen, en is fabuleus mooi!
Hans
...
Maar al met al toch een 308-geïnspireerd ontwerp. De 328 speelt op zijn beurt weer leentjebuur bij grote broer 288: waar denk je dat die dashboard layout (behoudens turbodrukmeter) vandaan komt? en de frontpartij met die lampen? etc. etc.
....
Die frontpartij is geinspireerd op de testarossa.
Overigens is het tegenwoordig al gauw snelle marketing wat er op het toneel verschijnt.
En uiteraard wordt dit gedaan om geld in het laatje te brengen, zo ook met de komende GTO.
Ik hoor trouwens niemand over bepaalde hardcore versies van de 360 en F430...
is het probleem nou de eventuele naam of het uitmelken van een model?
moriaan1
02-03-2010, 16:37
Wat mij betreft is het de marketing-afdeling..
Wat een luie klunzen om historie met hedendaagse gimmicks te verkwanselen....
Laat ze nou eens iets nieuws verzinnen, en respect hebben voor het verleden.
btw ff serieus..,
Ik krijg net een ritje in de nieuwe GTO aangeboden...... (wit met blauwe streep en bruin interieur)
Toch maar proberen 'zo'n ding Heel vervelend........
Hans
Hans
dcpixels
02-03-2010, 22:39
btw ff serieus..,
Ik krijg net een ritje in de nieuwe GTO aangeboden
Hahaha! Ja, zeker tijdens een virtueel ritje op de WII ;):D
sharknose67
02-03-2010, 22:48
Wat mij betreft is het de marketing-afdeling..
Wat een luie klunzen om historie met hedendaagse gimmicks te verkwanselen....
Laat ze nou eens iets nieuws verzinnen, en respect hebben voor het verleden.
btw ff serieus..,
Ik krijg net een ritje in de nieuwe GTO aangeboden...... (wit met blauwe streep en bruin interieur)
Toch maar proberen zo'n ding Heel vervelend........
Hans
Nou Hans, als je jezelf en je mening en uitspraken een beetje respecteert en geloofwaardig over wil blijven komen sla je dat ritje in dat, naar jouw mening, slappe aftreksel natuurlijk gelijk af.
wesleyruytrmn
02-03-2010, 23:23
Ding is nog niet eens uit, en jij hebt al een ritje...
Heb je ook tegen diegene van de auto gezegd dat je het een puur marketing ding vind en het door "luie klunzen om historie met hedendaagse gimmicks te verkwanselen...." is gemaakt?? en de je mening voorgelegd: "De 599GTO is waarschijnlijk een uitontwikkelde HGTE met wat trekjes XX voor de weg..
Iets meer PK's, iets betere eigenschappen, iets andere styling iets veranderde software, en een veeeeel hogere prijs! Dit is natuurlijk vele malen goedkoper dan een nieuwe auto ontwikkelen, minimale inspanning met maximaal resultaat"
Ben wel benieuwd naar het antwoord van die eigenaar.
.
Nou Hans, als je jezelf en je mening en uitspraken een beetje respecteert en geloofwaardig over wil blijven komen sla je dat ritje in dat, naar jouw mening, slappe aftreksel natuurlijk gelijk af.
Ding is nog niet eens uit, en jij hebt al een ritje...
Heb je ook tegen diegene van de auto gezegd dat ...
Ben wel benieuwd naar het antwoord van die eigenaar.
.
Tja Hans, ik vind wel dat ze een puntje hebben. :)
Onno
moriaan1
03-03-2010, 10:18
tsja, de eigenaar weet wat ik er van vindt en dat zijn Daytona mijn favoriet is.
Toen hij vertelde te gaan intekenen, heb ik hem gevraagd of hij niet liever een mooie "BB" wilde..
Hij wil het tegendeel bewijzen... en wie ben ik om dan te weigeren....
Slap aftreksel heb ik trouwens nooit getypt, vindt het nog steeds jammer dat er geen waardig opvolger de naam GTO draagt.. Een ritje in een 288GTO daar zou ik wel ff van wakker liggen!
Dat ik geen fan van het huidige Ferrari en de wijze waarop ze zaken doen is zeker geen geheim.
Het is zooo jammer en pijnlijk om te zien dat de historie, traditie en cultuur van het merk steeds verder wordt gecommercialiseerd!
Dat commercie tever kan gaan blijkt uit de opstelling in Ferrari's eigen Galleria..
De 250 California die daar afgelopen jaar stond opgesteld is een bij Tony gebouwde replica!!
(is aan de andere kant van de straat in Maranello gebouwd!)
Dat is in mijn optiek onverteerbaar!
Wellicht ga ik na de test zelfs wel wel om! (denk het niet overigens, die daytona is zo fantastisch De mechaniek, de geur van benzine, en het gerommel van die ouwe 12 cilinder, daar kan maar weinig tegen op!)
Lekker hoor, weer wat leven in de brouwerij!
Hans
moriaan1
03-03-2010, 10:42
Hahaha! Ja, zeker tijdens een virtueel ritje op de WII ;):D
echt niet!
sharknose67
03-03-2010, 11:02
tsja, de eigenaar weet wat ik er van vindt en dat zijn Daytona mijn favoriet is.
Toen hij vertelde te gaan intekenen, heb ik hem gevraagd of hij niet liever een mooie "BB" wilde..
Hij wil het tegendeel bewijzen... en wie ben ik om dan te weigeren....
Slap aftreksel heb ik trouwens nooit getypt, vindt het nog steeds jammer dat er geen waardig opvolger de naam GTO draagt.. Een ritje in een 288GTO daar zou ik wel ff van wakker liggen!
Wellicht ga ik na de test zelfs wel wel om! (denk het niet overigens, die daytona is zo fantastisch De mechaniek, de geur van benzine, en het gerommel van die ouwe 12 cilinder, daar kan maar weinig tegen op!)
Slap aftreksel heb je idd nooit getypt, maar daar kwam het wel op neer toch?? Dat je geen fan bent van de hedendaagse Ferrari's is idd geen geheim, in tegendeel. Je bent bij voorbaat al faliekant tegen het model en zoals je zelf al zegt ga je toch niet om door die rit. Je gaat toch niet van die rit in die 599GTO genieten, dus waarom dan toch doen? Ik zou dan zeggen: bedankt voor het aanbod, maar doe me maar een ritje in de Daytona. Bij je standpunt blijven en een beetje ballen tonen. Die man zal dat denk ik alleen maar respecteren toch?
moriaan1
03-03-2010, 13:10
Slap aftreksel heb je idd nooit getypt, maar daar kwam het wel op neer toch?? Dat je geen fan bent van de hedendaagse Ferrari's is idd geen geheim, in tegendeel. Je bent bij voorbaat al faliekant tegen het model en zoals je zelf al zegt ga je toch niet om door die rit. Je gaat toch niet van die rit in die 599GTO genieten, dus waarom dan toch doen? Ik zou dan zeggen: bedankt voor het aanbod, maar doe me maar een ritje in de Daytona. Bij je standpunt blijven en een beetje ballen tonen. Die man zal dat denk ik alleen maar respecteren toch?
Goed lezen!
Ik ben NIET faliekant tegen een nieuwe Ferrari!
Ik heb nergens geschreven dat het een slechte auto zou zijn!
Ik ben VOOR creativiteit, voor ECHTE vernieuwing en RESPECT voor de historie van het merk!
De man respecteert mij, en ik hem, dat staat buiten twijfel!
Dat ritje in die Daytona is al een paar jaar geleden, vrienden hoeven het niet altijd eens te zijn, en iedereen heeft recht op zijn eigen voorkeur. We hebben al menig lange avond over auto's geboomd en nieuwe gespreksstof is onderweg!
Hans
...die foeilelijke F50 (die technisch wel briljant is trouwens)...
:mad:
Foeilelijk??? Dat is vloeken in de kerk.
Je hebt er zeker nog nooit een in het echt gezien.
Goed lezen!
Dat was mij helemaal duidelijk, Hans.
Onno
Rosso by Raimondo
03-03-2010, 14:42
Het is een kwestie van smaak, maar de F50 wint bij mij ook de schoonheidprijs niet..!!
Rosso by Raimondo
03-03-2010, 14:53
Goed lezen!
Ik ben VOOR creativiteit, voor ECHTE vernieuwing en RESPECT voor de historie van het merk!
Hans
Hiermee sluit ik mij volkomen aan.
Waarom zet je een f430 16m op de markt, als er aan deze F totaal niets terug te vinden is van de F1. En over een paar jaar hebben we dan de 458 italia 20m????
F430 Scuderia is dan wel weer een logische stap van uit het GT(2) gezien.
Alles is bij F gebaseerd op de F1 en de relatie daarmee. Maak weer eens een sportwagen die sterk genoeg is om races te winnen en daarna een seriemodel...
Gemiste kans bij de 550 maranello. Nu krijgt deze auto meer respect door het raceverleden van de afgelopen 10 jaar.
Kortom je kunt hierover nog uren babbelen...
Maar het geld komt (ook bij F!) binnen door de verkoop van seriemodellen (en merchandise...).
In de geest van Enzo: de autosportactiviteiten werden gefinancierd middels verkoop van straatmodellen. Iedereen weet wat voor godsvermogen de F1 tegenwoordig kost en dat geld moet ergens vandaan gehaald worden. Uitbuiting van je modellenrange?
Meer een manier om die extra centen binnen te harken om te overleven en het merk zijn bestaansrecht te behouden. Los de discussie wat mooi is en wat niet (de F50 werd destijds zeker niet unaniem goed ontvangen) worden er om de zoveel jaar toch echt unieke en vooruitstrevende modellen op de weg gezet. F40, F50, Enzo, allemaal pioniers waar elke opvolgende F de vruchten van plukt.
Overigens: Is dat cultureel erfgoed, de 250 GTO, niet gebaseerd op de 250 SWB?
Oftewel, een doorontwikkeling...ik bedoel maar.
sharknose67
03-03-2010, 18:32
Maar het geld komt (ook bij F!) binnen door de verkoop van seriemodellen (en merchandise...).
In de geest van Enzo: de autosportactiviteiten werden gefinancierd middels verkoop van straatmodellen. Iedereen weet wat voor godsvermogen de F1 tegenwoordig kost en dat geld moet ergens vandaan gehaald worden. Uitbuiting van je modellenrange?
Meer een manier om die extra centen binnen te harken om te overleven en het merk zijn bestaansrecht te behouden. Los de discussie wat mooi is en wat niet (de F50 werd destijds zeker niet unaniem goed ontvangen) worden er om de zoveel jaar toch echt unieke en vooruitstrevende modellen op de weg gezet. F40, F50, Enzo, allemaal pioniers waar elke opvolgende F de vruchten van plukt.
Overigens: Is dat cultureel erfgoed, de 250 GTO, niet gebaseerd op de 250 SWB?
Oftewel, een doorontwikkeling...ik bedoel maar.
:D:D
sharknose67
03-03-2010, 18:46
Goed lezen!
De man respecteert mij, en ik hem, dat staat buiten twijfel!
Dat ritje in die Daytona is al een paar jaar geleden, vrienden hoeven het niet altijd eens te zijn, en iedereen heeft recht op zijn eigen voorkeur. We hebben al menig lange avond over auto's geboomd en nieuwe gespreksstof is onderweg!
Hans
Idd GOED LEZEN!!!!!! Ik zeg namelijk dat je al bij voorbaat faliekant tegen het model bent en toch die rit gaat doen. Dus daarmee bedoel ik de 599GTO die jij al bestempeld hebt als het produkt van luie engineers. Ik doel dus helemaal niet op alle nieuwe modellen, maar op dit specifieke model waarin jij die rit krijgt aangeboden. Waar ik het over heb is dat jij zo ongeveer alleen de 250 TR een mooie Ferrari vind (en dat is je goed recht) en dat je anders een P*** prefereert (ook je goed recht). Maar ondertussen wel een rit accepteren in het nieuwste model wat je dus zoals je zelf zegt niks vind. Het is dus in mijn ogen op z'n zachtst gezegd nogal dubbel.
Ik heb zo'n vermoeden dat het geld momenteel meer binnenkomt via de merchandising dan via de auto's zelf. Anders breng je niet vier verschillende spelstuurtjes uit met 'official licensed product' er op.
Ik ben ook niet zo'n fan van het voortborduren op oude namen voor stratamodellen die iets gekieteld zijn, maar ik vermoed dat de 599GTO (alstie echt zo gaat heten althans) een homologatiemodel wordt om mee te kunnen gaan doen aan races. De 599XX kan zo het circuit op, maar er zijn/worden er te weinig van gebouwd om ze in de FIA GT2 o.i.d. te kunnen inzetten.
Voor de fanatici: Ferrari houdt de concurrentie in ieder geval goed in de gaten. Gisteren op Geneve kwam ik Ferrari directeur Amadeo Felisa tegen terwijl hij de Mercedes SLS AMG van dichtbij aan het bekijken was. Toen ik 'm vroeg of het een concurrent was reageerde hij met 'ah, je weet nooit, eh?". Hij heeft bijna een kwartier zitten kijken naar de auto en zijn assistent heeft alles aan de auto gefotografeerd en opgeschreven. Zit overigens wel fijn zo'n SLS AMG.
Jawel en ik herhaal, ik vind hem foeilelijk. Of hoor je liever spuuglelijk? Nogmaals: technisch een briljante machine, maar... oerlelijk naar mijn mening. Wat een ander ervan vindt is diens zaak, maar ik blijf erbij dat ik 'm lelijk als de nacht vind.
PS deze discussie begint een wat hysterisch :eek: toontje te krijgen, of is dat soms die veelgeloofde 'passie'? ;)
PS deze discussie begint een wat hysterisch :eek: toontje te krijgen, of is dat soms die veelgeloofde 'passie'? ;)
Vindt het redelijk bijzonder dat mensen vanuit elk opzicht hun bevindingen of smaak verdedigen. Het lijkt bijna op "cognitieve dissonantie (Marketing), hoe meer zielen er zijn te winnen voor jou eigen mening of voorkeur, des te meer ga je er zelf ook in geloven.
Ook een manier om je Ferrari hobby te beleven, wat zijn we toch een heerlijk apart soort mensen......
Ooh ja!, ik ben natuurlijk enigzins bevooroordeeld met mijn "surrogaat" Daytona!!
Vindt het redelijk bijzonder dat mensen vanuit elk opzicht hun bevindingen of smaak verdedigen. Het lijkt bijna op "cognitieve dissonantie (Marketing), hoe meer zielen er zijn te winnen voor jou eigen mening of voorkeur, des te meer ga je er zelf ook in geloven.
Ook een manier om je Ferrari hobby te beleven, wat zijn we toch een heerlijk apart soort mensen......
Ooh ja!, ik ben natuurlijk enigzins bevooroordeeld met mijn "surrogaat" Daytona!!
WAAAAT?!?!?! HOE DURF JE?!?!?! ;) ;) :D
Het gebruik van begrippen als cognitieve dissonantie is gewaagd. Zeker omdat het ook in de psychiatrie voorkomt: we zijn in feite allemaal het slachtoffer van het Stockholmsyndroom ;)
WAAAAT?!?!?! HOE DURF JE?!?!?! ;) ;) :D
Het gebruik van begrippen als cognitieve dissonantie is gewaagd. Zeker omdat het ook in de psychiatrie voorkomt: we zijn in feite allemaal het slachtoffer van het Stockholmsyndroom ;)
Wie niet waagt, wie niet...... Ferrari rijdt????
Rosso by Raimondo
06-01-2011, 16:00
Iemand al meer nieuws of info van de spot van vandaag die in de telegraaf staat..
BRON TELEGRAAF:
Opvolger Ferrari Scaglietti betrapt? Is de opvolger van de Ferrari Scaglietti betrapt of gaat het hier om een heel ander model?
Op de aankomende beurs van Genève in maart staat een heel ander soort Ferrari. Die uitlating deed Ferrari-topman Luca di Montezemolo. Reken niet op een SUV, maar iets anders. Eén die verrast, maar die wel onmiskenbaar een Ferrari is, zo liet een bron binnen Ferrari ook optekenen. En zo komt de geruchtenmolen op gang. Want, zou een shootingbrake niet een fantastische Ferrari zijn? En past een dergelijke carrosserie bij de voor dit jaar aangekondigde Scaglietti-opvolger die traditioneel plaats biedt aan vier personen? De spionagefoto's die op het net circuleren bevestigen de vermoedens van een Ferrari als shootingbrake. Maar wie het beeldmateriaal nauwer bestudeert, ziet hier onmogelijk een volwaardige vierzitter in en dat sluit de Scaglietti uit. De achterpassagiers moeten, gezien de plaatsing van de deur, zo onderhand op de achteras plaatsnemen. Dus, met welke Ferrari hebben we hier te maken?
http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00802/Ferrari_spio_1_802544d.jpg
http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00802/Ferrari_Spio_2_802545d.jpg
http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00802/Ferrari_spio_4_802546d.jpg
mavanhaasteren
06-01-2011, 16:05
Iemand al meer nieuws of info van de spot van vandaag die in de telegraaf staat..
BRON TELEGRAAF:
Opvolger Ferrari Scaglietti betrapt? Is de opvolger van de Ferrari Scaglietti betrapt of gaat het hier om een heel ander model?
Op de aankomende beurs van Genève in maart staat een heel ander soort Ferrari. Die uitlating deed Ferrari-topman Luca di Montezemolo. Reken niet op een SUV, maar iets anders. Eén die verrast, maar die wel onmiskenbaar een Ferrari is, zo liet een bron binnen Ferrari ook optekenen. En zo komt de geruchtenmolen op gang. Want, zou een shootingbrake niet een fantastische Ferrari zijn? En past een dergelijke carrosserie bij de voor dit jaar aangekondigde Scaglietti-opvolger die traditioneel plaats biedt aan vier personen? De spionagefoto's die op het net circuleren bevestigen de vermoedens van een Ferrari als shootingbrake. Maar wie het beeldmateriaal nauwer bestudeert, ziet hier onmogelijk een volwaardige vierzitter in en dat sluit de Scaglietti uit. De achterpassagiers moeten, gezien de plaatsing van de deur, zo onderhand op de achteras plaatsnemen. Dus, met welke Ferrari hebben we hier te maken?
jah hoor
zie hier ;)
http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=5838
Rosso by Raimondo
11-11-2011, 22:50
Wat dachten jullie van een 458 Scuderia
Waarom zie zwarte onderkant aan de rechterzijde, aanpassing tankdop en de klips motorkap.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/315940_274339825943082_239086106135121_815530_5768 74010_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/383814_274340839276314_239086106135121_815532_1000 416184_n.jpg
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.