PDA

View Full Version : Zou een nieuw F-magazine levensvatbaar zijn?

nofear02
18-05-2007, 00:15
Waldo opperde dit idee. Ideeën erover?

ForzaFerrari
02-08-2007, 17:21
Ik heb Forza compleet t/m nr 72. Nu gestopt (helaas). Heb nog een bergje Ferrari World (engels/duits), iets groter bergje Cavallino (maar zeker niet compleet) en een behoorlijk aantal Gli Amici.
Het leukste magazine vond ik de oude Engelse Ferrari Worlds en daarna Forza.

Al tijden (en tijden en tijden) loop ik trouwens met ideeen om een Nederlands/Engels Ferrari Magazine op te zetten met diverse forum-people :) ... genoeg know-how/foto's/drivers experience/connecties/etc. om er iets leuks van te maken zo lijkt me :) ....

(bovenstaande even proefballonnetje) :

Roger_L
02-08-2007, 17:38
Een tijdschrift opzetten is geen senicure: je hebt goede fotograven nodig, goede copyrighters, een goed distributiekanaal en voldoende exposure om er ook een leuk aantal te kunnen verkopen.
Een vriend/kennis van mij heeft het blad 'De smaak van Italië' opgericht; ik kan je vertellen dat dat slapeloze nachten zijn geweest en water & brood. Nu loopt het heel aardig, en hij is een Italië-fan in hart en nieren en heeft zijn droom waargemaakt, en de combinatie van beiden brengt je tot zoiets. Maar het idee op zichzelf, daar zou ik uren over kunnen brainstormen :)
Mijn droombaan zou redacteur/tester/fotograaf van zo'n tijdschrift zijn..

ForzaFerrari
02-08-2007, 18:06
Ik werk momenteel bij een uitgeverij als grafisch vormgever, dus het opmaken van een blad is voor mij niet zo lastig. Drukkers ken ik ook (genoeg). Distributiekanaal (is om over na te denken, maar we hebben al aardig wat connecties in de Ferrari liefhebber wereld ;)), fotografen geen probleem denk ik (ben zelf prof.fotograaf, Robert, Vu, jij dus :D)..., copyrighters (ik kijk naar Niels, Robert, mijzelf ... hmmm...)
:p ... misschien een aparte thread voor opzetten hahaha..

Roger_L
02-08-2007, 18:54
Ik werk momenteel bij een uitgeverij als grafisch vormgever, dus het opmaken van een blad is voor mij niet zo lastig. Drukkers ken ik ook (genoeg). Distributiekanaal (is om over na te denken, maar we hebben al aardig wat connecties in de Ferrari liefhebber wereld ;)), fotografen geen probleem denk ik (ben zelf prof.fotograaf, Robert, Vu, jij dus :D)..., copyrighters (ik kijk naar Niels, Robert, mijzelf ... hmmm...)
:p ... misschien een aparte thread voor opzetten hahaha...

Dus van de virtuele wereld weer terug naar de 'echte' ? Een thread á la 'Design the new Dino' maar dan anders ? Er staan al wat stukjes van mij in de Gli, dus dat schrijven lukt ook wel (of is dat geen bewijs van kunnen als je in de Gli schrijft...?), foto's zat dus ik daag je als bedenker van het item uit: kom maar voor de draad op een nieuwe draad

nofear02
02-08-2007, 19:23
Natuurlijk, als deze site groot wordt (en dat is zeker mijn intentie) dan heb je wel heel wat mensen, maar een fysiek blad te maken en te distribueren, tsjeee, dat vereist meer dan 'heel wat mensen'. Ik las vandaag in de Adformatie dat Starstyle ter ziele is. Oplage: 48.000 ex! Waar begin je aan. Wat is de oplage van die smaak van Italie Roger?

Roger_L
02-08-2007, 19:48
Waar begin je aan. Wat is de oplage van die smaak van Italie Roger?

.

De oplage is meen ik iets van 19.000, ik denk alleen niet dat de oplage iets zegt over de levensvatbaarheid. De smaak van Italië is in het Nederlands, en doet het goed in Nederland, maar Vlaanderen is al minder. Vind maar eens 19.000 mensen die gek zijn van Italië en ook een abonnement willen. Daarnaast worden oplagen ook wel eens moedwillig dubbelgeteld om adverteerders te beïnvloeden (liefst de exemplaren uit leesmappen).

Autoweek : 125.000
Auto Motor Klassiek : 45.000
Truckstar : 50.000
Formule 1 : 36.000
GTO": 22.000
Modelbouw actueel : 7.000

De laatste is echt een liefhebbersblad met een beperkte oplage, en toch levensvatbaar.

Ik denk dat je veeleer de vraag zou kunnen stellen: wat wil of verwacht jezelf van een Ferrari-tijdschrift ? En is dat dan levensvastbaar.

Wat denkbare items zouden kunnen zijn:
- F-auto van de maand/kwartaal ; uitvoerige beschrijving van 1 F met historie en interview met bezitter
- F-nieuws / feiten
- F-evenementen / verslag / foto's
- digi-F ; internet en F

en wellicht ook wat aanverwante zaken zoals beschrijving van een fraai hotel, de laatste Girard Perregaux of zoiets

Reiben
02-08-2007, 22:29
Ik vind het geen slecht idee zo een nieuw tijdschrift. In België is er namelijk bijna niets Nederlandstalig te vinden dat over Ferrari gaat. En ik denk wel dat er in Nederland ook wel nog een markt voor is. Alleen is het opstarten moeilijk en vergt het weer heel wat kapitaal... Maar misschien is het iets voor de toekomst

Greetz

Reibe

250lm
03-08-2007, 01:22
De oplage is meen ik iets van 19.000, ik denk alleen niet dat de oplage iets zegt over de levensvatbaarheid..

Nee kijk maar naar La Strada en Auto Italia (NL). De eerste is meer amateuristisch dan de laatste maar leeft nog wel. De eerste is na een nummer gestopt. Maar hoe groot is de doelgroep die het af wil nemen? Adverteerders niet te vinden? Tis natuurlijk een klein groepje geinteresseerden en hoeveel hier kopen nu regelmatig een Ferrari World of Cavallino?

Er staan al wat stukjes van mij in de Gli, dus dat schrijven lukt ook wel (of is dat geen bewijs van kunnen als je in de Gli schrijft...?)

Tuurlijk wel, kan ik dat ook zeggen! :) En her en der op de website van de Engelse Ferrari club ook nog wel eens iets van mijn hand :

nofear02
03-08-2007, 01:32
De oplage is meen ik iets van 19.000, ik denk alleen niet dat de oplage iets zegt over de levensvatbaarheid. De smaak van Italië is in het Nederlands, en doet het goed in Nederland, maar Vlaanderen is al minder. Vind maar eens 19.000 mensen die gek zijn van Italië en ook een abonnement willen. nee, hangt natuurlijk van een heleboel dingen af. het is ook nogal een verschil of je een kleine maar trouwe doelgroep heb die het blad toegestuurd wil krijgen, en verder de verkoop in kiosken wil laten zitten. dure distributiekosten, en alles wat je niet verkoopt, heb je wél gemaakt/uitgegeven, en dat drukt je resultaat enorm. en starstyle was bijv echt zo'n kiosk-blad, veel losse verkoop. ik denk dat je die kant niet uit zou moeten, maar miisschien zit ik er juist totaal naast, heb hier echt 0,0 verstand van. maar verzendkosten; is ook niet weinig hoor! en hoe vind je in hemelsnaam 1000 of 5000 mensen die een abonnement willen hebben? ik zou het iig niet weten. ja flyeren bij gp-winkels en f-modelauto-winkels en banners plaatsen op de juiste sites. maar dan nóg. :o. verbaas me er al over dat die vriend van jou 19.000 mensen heeft voor Italie. onvoorstelbaar. en erg knap. hoe kwam hij aan zijn klanten dan??

250lm
03-08-2007, 01:39
ja flyeren bij gp-winkels en f-modelauto-winkels en banners plaatsen op de juiste sites. maar dan nóg.

Idd, heb een aantal zaterdagen bij een autoboeken zaak geholpen en het aantal bezoekers was bedroevend weinig en dan steevast dezelfde klanten. Is echt superleuk als autoliefhebbers onder elkaar maar de interesse is dus niet heel groot voor dit soort winkels. ZIjn ook aankopen die je het eerste schrapt als het economisch wat minder gaat. Geldt nog meer voor zo'n specifiek blad denk ik. Overigens is er in NL denk ik alleen een blad over Citroen over een merk? De rest is Engelstalig

4TheFuture
03-08-2007, 10:58
Heren, wat een mooie discussie over een magazine, ook ik heb jaren ervaring in het uitgeefvak altijd aan de commerciele kant en niet aan de creative.

Ik kan je vertellen het is niet makkelijk om een nieuw tijdschift te beginnen in een kleine markt. Daarbij komt hoe hou je een tijdschirft in leven, buiten alle mooie reportages en foto's zijn zaken als distributie en advertentie verkoop een hele belangrijke peiler. Abbonees komen pas als je hebt laten zien dat je geen eendags vlieg bent. Ik kan je vele voorbeelden geven van pogingen die mega veel geld hebben gekost en niets hebben opgeleverd. Wat misschien wel een bijzonder leuk idee zou zijn een Ferrari bureauagenda het mooiste zou dan zijn met medewerking van Kroymans

Roger_L
03-08-2007, 11:36
Wat misschien wel een bijzonder leuk idee zou zijn een Ferrari bureauagenda het mooiste zou dan zijn met medewerking van Kroymans.

Prachtig idee, maar volgens mij gaan dan een paar advocaten steigeren in Maranello....sowieso altijd een probleem als je maar iets met Ferrari wilt

nofear02
03-08-2007, 11:48
Prachtig idee, maar volgens mij gaan dan een paar advocaten steigeren in Maranello....sowieso altijd een probleem als je maar iets met Ferrari wilt.Mooie beeldspraak Roger! Daar steigert wel veel hé, in Maranello? Paarden, logo's, en nou ook al advocaten :)

4TheFuture
03-08-2007, 12:03
Prachtig idee, maar volgens mij gaan dan een paar advocaten steigeren in Maranello....sowieso altijd een probleem als je maar iets met Ferrari wilt.

Morgen Roger,

Welke probleem heb je als je maar iets met Ferrari wil??????

Ik denk dat als je zoiets opzet met Kroymans en de FCN, je iets moois krijgt.
Ik heb een aantal jaren van dit soort agenda's samen met een uitgever gemaakt. En steigerende advocaten blazen alleen maar hoog van de toren.
Als je er maar voor gaat zorgen dat je altijd gesprekken blijft voeren met de importeur en desnoods ook FCN. Beiden denk ik, zouden er wel voor open staan. Commercieel en redactioneel moet goed worden opgezet en over nagedacht. Dat doe je niet op een ochtend over een Forum, denk ik

Roger_L
03-08-2007, 12:18
Morgen Roger,

Welke probleem heb je als je maar iets met Ferrari wil??????

Probleem is dat Ferrari het commercieel gebruik van haar logo door derden niet toestaat, tenzij ze er zelf aan kunnen verdienen natuurlijk.

FCN heeft dergelijke problemen zelf ook; een T-shirt als aandenken aan een rit is strikt genomen verboden, omdat het logo zonder toestemming van de fabriek is geplaatst. Ik weet dat we 4 jaar geleden de fabriek zouden gaan bezoeken, en het uitdrukkelijke verzoek kregen het uitgereikte poloshirt niet aan te trekken. Het ging zelfs zo ver dat er een voorstel van de fabriek lag voor een kledinglijn die gebruikt moest worden door leden, inclusief een lijn voor de chique en een voor meetings !!! De catalogi waren bijgevoegd, inclusief de prijslijst. Aangezien meerdere clubs in Europa dit een belachelijk idee vonden is het een stille dood gestorven.

Er is overigens niets op tegen om er eens goed over na te denken, en de samenwerking te zoeken met mensen die voldoende invloed in Maranello hebben. Zeker een bureau-agenda is een gewild item, ik zou hem zelf ook kopen als hij beschikbaar zou zijn en ik geen electronische variant zou hebben

4TheFuture
03-08-2007, 12:27
Probleem is dat Ferrari het commercieel gebruik van haar logo door derden niet toestaat, tenzij ze er zelf aan kunnen verdienen natuurlijk. FCN heeft dergelijke problemen zelf ook

Dus als we daar nu eens alleen met dealers en andere bedrijven over praten die met Ferrari een band hebben. Mogen we dan niet iets maken waarin foto's en wetenswaardigheden over Ferrari in komen. Ik heb ooit een keer een Automobiel agenda gemaakt en zelfs Kroymans heeft er toen in geadverteerd.

En dat ze er aan willen verdienen, prima toch.
Wij doen het ook niet voor niks

nofear02
03-08-2007, 13:17
Dus als we daar nu eens alleen met dealers en andere bedrijven over praten die met Ferrari een band hebben. Mogen we dan niet iets maken waarin foto's en wetenswaardigheden over Ferrari in komen. Ik heb ooit een keer een Automobiel agenda gemaakt en zelfs Kroymans heeft er toen in geadverteerd.

En dat ze er aan willen verdienen, prima toch.
Wij doen het ook niet voor niks.Zoals Roger zegt, ik denk dat je je er enorm op verkijkt Erik. Met alle respect, maar F is zó commercieel bezig tegenwoordig. En kom aan met het idee van een buro-agenda, en ze zullen wellicht denken; hee goed idee, alleen... dat kunnen we beter dan zelf doen. Dan verdienen we er wat meer op. Daartegenover staat; wie wil er een F-buro-agenda op zijn buro op zijn werkplek? Natuurlijk het is fantastisch! maar wil ik het op mijn werkplek? waar alle medewerkers langslopen? Zet dat geen kwaad bloed? Of wil ik echt de hele dag aan (mijn) F herinnert worden? hmmm. ik persoonlijk niet. Ga je internationaal, dan zit je weer met je distributie en verkoopkanalen, dat is een dagtaak op zích, en kan alleen mee met mensen die dat al doen; hup, ben je weer marge kwijt. Doe je het alleen voor nederland; hoe groot is dan die markt? 1000. 5000 exemplaren? is dat financieel interessant? je maakt echt geen 10 euro winst per buro-agenda. en daar ga je weer; druk er 5000, maar verkoop er maar 3000, 2000 naar het oud-papier; weg marge. of f-bedrijven moeten er in adverteren. maar dat doen ze al op zóveel manieren.
Misschien ben ik een zwartkijker, ik heb er ook geen verstand van, behalve dat ik weet wat het is om iets op de markt te zetten en te distribueren en een gedeelte niet te verkopen, nou, iets kan op papier leuk lijken, maar in de praktijk zó tegenvallen, dat het je bakken met geld kost. Naast alle energie en tijd die je kwijt bent. En dan ook dat gedoe's met logo's en rechten en afdracht van geld aan F. Pffff.

4TheFuture
03-08-2007, 14:50
Zoals Roger zegt, ik denk dat je je er enorm op verkijkt Erik.

Daar wil ik het best wel eens wat uitgebreider over hebben. Ik heb daar duidelijk een andere mening over.

wie wil er een F-burolegger op zijn buro op zijn werkplek?

Natuurlijk geen bureaulegger maar een mooie A4 bureauagenda. En die wil iedere F-fan wel hebben. En ik dacht in eerste instantie benelux maar als jij al denkt aan internationaal dan loop je nog sneller dan ik.

Ik ben misschien een zwartkijker. En dan ook dat gedoe's met logo's en rechten en afdracht van geld aan F. Pffff.

Je bent zeker geen zwart kijker maar een realist, er is inderdaad veel onderzoek nodig en de logo's en de rechten kun je van tevoren al regelen indien nodig natuurlijk. Het is altijd een gok om iets nieuws uit tegeven.
Maar dit is wel een idee dat ik eens met mijn oude uitgever zal opnemen.
Misschien ziet hij wel een mogelijkheid

ForzaFerrari
03-08-2007, 14:57
Buro-agenda is weer iets totaal anders dan een magazine he? :) Ik zie daar trouwens ook geen brood in, iedereen kan zo'n ding laten maken voor een tientje bij de Hema ofzo... helemaal gepersonaliseerd.

Anyhow; de oplage van een rendabel magazine hoeft niet hoog te liggen. Je kan zelfs zeggen dat de oplage alleen interessant is voor de adverteerders. De prijs hoeft dus niet extreem hoog te liggen. Zak onder de prijs van Forza/Ferrari World en je hebt een voordeel.
Voordeel voor de Nederland/Belgische markt/adverteerders... er zijn geen magazine's over Ferrari behalve de Club tijdschriften en die bereiken alleen de al reeds bekende markt.
De grote markt, de interessante markt voor o.a. modelzaken/boekhandels/etc. is maar matig te bereiken via een club. Niet alle fans zijn begunstiger van de FCN :)

Dan over het lastige gedeelte; wat mag wel, wat mag niet. Van Ferrari mag niets.
Plan 1. Het benaderen van Ferrari met een businessplan. Het laten weten waar je mee bezig bent, het vragen om toestemming/medewerking in ruil voor een (groot) percentage van de winst/adverteermogelijkheden van merchandise.
Voordeel: als ze ja zeggen mag je logo's gebruiken en is er een onuitputtelijke bron
Nadeel: als ze nee zeggen heb je advocaten in je nek die elke stap gaan bekijken die je zet

Plan 2: geen gebruik maken van logo's. Het plaatsen van foto's waarop het logo te zien is, is wel toegestaan. Dit zijn namelijk foto's. Copyright op 'gezichten' van bekende Ferrari persoonlijkheden, lastig(er).
Voordeel: geen contact met Ferrari, en dus ook geen directe 'nee'.
Nadeel: geen contact met Ferrari, en dus ook geen directe 'ja'.

Dan de vraag is een hardcopy tijdschrift nog levensvatbaar? Die discusie gaat al tijden en is ook van toepassing op kranten, boeken etc. etc. En ja, analoge media zijn nog heel levensvatbaar. Je wilt wat hij/zij leest toch graag vasthouden, lezen doe je minder lang/snel/vaak achter een computer, en kijk naar onze boekenkasten (van Ferrari :)), die puilen uit van de boeken/tijdschriften/folders etc.

Dus is een tijdschrift in Nederlands (evt. Engels/Frans erbij) haalbaar. Ik denk het wel. Is het lastig op te zetten als het over Ferrari gaat, damn yes!

Ps. ik heb naast grafische ervaring (nu zo'n 8 jaar) ook commerciele ervaring, 5 jaar acquisiteur buitendienst voor regionale kranten. :

4TheFuture
03-08-2007, 15:33
Buro-agenda is weer iets totaal anders dan een magazine he? :) Ik zie daar trouwens ook geen brood in, iedereen kan zo'n ding laten maken voor een tientje bij de Hema ofzo... helemaal gepersonaliseerd.:)
Ik heb nu al veel gehoord over de HEMA maar dat nog nooit.

Je kan zelfs zeggen dat de oplage alleen interessant is voor de adverteerders.
Ja die ken ik ook. :)
Er was ooit een uitgever in Lelystad die dat heeft gedaan. Resultaat; na 6 nummers ter ziele. Maar een magazine voor de Nederland/Belgische markt daar geloof ik ook wel in!

Dan de vraag is een hardcopy tijdschrift nog levensvatbaar? En ja, analoge media zijn nog heel levensvatbaar.
Dus is een tijdschrift in Nederlands (evt. Engels/Frans erbij) haalbaar. Ik denk het wel. Is het lastig op te zetten als het over Ferrari gaat, damn yes!
Helemaal mee eens! Kijk maar bij de gemiddelde Bruna wat daar aan tijdschriften ligt en dan heb je ook nog de nodige titels die niet in losse verkoop liggen maar in "Controled Circulation" worden verzonden. Maar over het opzetten kunnen we wel brainen.

Ps. ik heb naast grafische ervaring (nu zo'n 8 jaar) ook commerciele ervaring, 5 jaar acquisiteur buitendienst voor regionale kranten. :)
Bij welke uitgever heb je in de buitendienst gezetten?
:

Roger_L
03-08-2007, 16:08
Hele interessante discussie !

Hoe zou zo'n tijdschrift er inhoudelijk uit moeten zien volgens jullie ? Hoe zou je je kunnen onderscheiden van de rest ? Frequentie ?

Ik gooi er nog eentje in : een schoolagenda. Volgens mij heeft Autovisie er al een aantal jaren eentje; doelgroep is betrekkelijk groot, oplage lijkt mij relatief fors, en ik schat zo in dat de marge ook aardig is. Het zou natuurlijk ook een spin-off kunnen zijn van het tijdschrift :)

eehh, commerciële ervaring toch al zo'n 18 jaar..

nofear02
03-08-2007, 16:21
Natuurlijk geen bureaulegger maar een mooie A4 bureauagenda. En die wil iedere F-fan wel hebben. En ik dacht in eerste instantie benelux maar als jij al denkt aan internationaal dan loop je nog sneller dan ik.Sorry, had me vertypt ik bedoelde idd een op het buro-liggende-agenda.Anyhow; de oplage van een rendabel magazine hoeft niet hoog te liggen. Je kan zelfs zeggen dat de oplage alleen interessant is voor de adverteerders. De prijs hoeft dus niet extreem hoog te liggen. Zak onder de prijs van Forza/Ferrari World en je hebt een voordeel. :)Maar kijk, waldo heeft er heel lang goed over nagedacht en heeft er overduidelijk verstand van! En ik over het 'uitgeef-vak' absoluut niet. Want ik moet eerlijk zeggen; ik heb nog niet eens zó goed gedacht aan adverteerders, en dan vooral de inkomsten ervan (dacht teveel aan alleen de verkoop van het blad/abonnees) en... vooral de breedte van dit spectrum. Want idd, het gaat niet alleen om een F 1:1, maar ook álles wat erom heen hangt! En dat is veeeeel. Dat heb ik wel geleerd het afgelopen jaar. Want iedereen die f-gerelateerde diensten of producten verkoopt kan er een advertentie in zetten: dus niet alleen de gewone F-dealers maar ook de onderhoudsbedrijven (maar weinig animo denk ik), de f-modelshops, verzekeringen (!), reizen, allerhande merchandise-bedrijven, games, en alle producten en diensten die graag zich even willen laten zien aan de doelgroep, zoals bijv ook kledingsmerken zoals Gant, McGregor, of juweliers, horlogerieën. Moet je je wel afvragen; krijg je ook F-eigenaren aan t lezen? Niet iedereen leest de Gli? En ik ken van de Gli dat ze érg blij zijn met nieuwe adverteerders, dus haal daar uit dat het vinden van adverteerders niet makkelijk is.... En wat about je doelgroep?? Alle ferraristi?? van 'petjes' tot 599-eigenaar? Commerciële ervaring: sinds 1989... :D

4TheFuture
03-08-2007, 16:33
Hele interessante discussie !
Hoe zou zo'n tijdschrift er inhoudelijk uit moeten zien volgens jullie ?Frequentie ?
Bedoel je dan inhoudelijk?
En een frequentie van 4 of x pr. jr. zou een prachtige start kunnen zijn.

Ik gooi er nog eentje in : een schoolagenda. Volgens mij heeft Autovisie er al een aantal jaren eentje; doelgroep is betrekkelijk groot, oplage lijkt mij relatief fors, en ik schat zo in dat de marge ook aardig is. Het zou natuurlijk ook een spin-off kunnen zijn van het tijdschrift :)
Ik denk dat schoolagenda's iets heel anders is.
Althans dat zegt mijn gevoel.
Het is trendgevoeliger en de kans dat je een suc6 krijgt is heel klein.
Moet je voor de grap maar eens kijken bij een V&D of zo.
Hoeveel verschillende er zijn.

eehh, commerciële ervaring toch al zo'n 18 jaar...Ervaring in de uitgeefbranche toevallig

nofear02
03-08-2007, 16:41
Er was ooit een uitgever in Lelystad die dat heeft gedaan. Resultaat; na 6 nummers ter ziele. Maar een magazine voor de Nederland/Belgische markt daar geloof ik ook wel in! + : in belgie is er helemaal geen tijdschrift, alleen maar het jaarboek. Met de advertentie-acquisiteur ervan heb ik eens een half uurtje gesproken een tijdje geleden. Je zou heel de acquisitie zó uit handen kunnen geven. Dát scheelt je een berg werk zeg... ;

4TheFuture
03-08-2007, 16:54
Je zou heel de acquisitie zó uit handen kunnen geven. Dát scheelt je een berg werk zeg... ;)
En daar zit ik dan juist niet op te wachten. :eek:
Ik zou het wel willen doen;:cool:samen met een ander natuurlijk, uitgever ben je nooit alleen.
Mijn ervaring ligt juist in de media-acquisitie, ik heb onder andere voor verschillende magazines, jaarboeken, agenda's mogen werken

nofear02
03-08-2007, 17:08
En daar zit ik dan juist niet op te wachten. :eek:
Ik zou het wel willen doen;:cool:samen met een ander natuurlijk, uitgever ben je nooit alleen.
Mijn ervaring ligt juist in de media-acquisitie, ik heb onder andere voor verschillende magazines, jaarboeken, agenda's mogen werken.Ah, dat wist ik niet natuurlijk. Ik dacht dat als iemand het zou willen opzetten en je je als redacteur, én ondernemer, voor de inhoud moet zorgen, en alle dingen van het ondernemerschap, je niet veel tijd over zou hebben wellicht voor de acquisitie. Bovendien, iemand die alle namen en deuren al kent in het hogere segment, dát is wel handig. Want wie doet de administratie van de abonnees?? etc. man-man, wat een werk.

Roger; doet die vriend van jou (italie) het helemaal alleen?? zou iemand hier serieus mee aan de gang gaan ooit, dan kan je daarvan wellicht nog leren. Of zelfs synergie voordelen behalen

4TheFuture
03-08-2007, 17:21
:cool:Krijg het gevoel dat we langzaam een blad aan het maken zijn.
Wie weet en moeten we er maar eens serieus naar kijken.;

Roger_L
03-08-2007, 17:52
Roger; doet die vriend van jou (italie) het helemaal alleen?? zou iemand hier serieus mee aan de gang gaan ooit, dan kan je daarvan wellicht nog leren. Of zelfs synergie voordelen behalen?

Hij is helemaal alleen begonnen. Saab teruggegeven aan zijn baas en met wat spaarcentjes gestart. Hij heeft eerst een half jaar gebruikt om te brainstormen. Zeker in het begin heb je een goed netwerk nodig, mensen die er ook in geloven en je willen helpen. Een andere vriend van mij heeft een reclamebureau, die heeft hem de eerste 2 jaar geholpen door het ontwerp/opmaak te doen. Die had weer een bevriende drukker, die tegen een zacht prijsje wilde drukken. Weer een andere vriend uit 'mijn' netwerk heeft een leuke functie bij Aldipress, en die kon weer de distributie regelen. Zelf ging hij naar Italië op zoek naar goede artikelen, tekstschrijvers, interessante regio's etc.
Kortom, leerzame periode. Inmiddels heeft hij 2 man personeel

Roger_L
03-08-2007, 17:55
Wie weet en moeten we er maar eens serieus naar kijken.;)

eeehh, waar zit je a.s. zondag ? Bij de eerste of de tweede mast

250lm
03-08-2007, 18:02
Wie weet en moeten we er maar eens serieus naar kijken.;)

Inhoud lijkt me belangrijk om te onderscheiden en dus niet alleen de standaard dingen. Want de meetings zijn overal hetzelfde gecovered. Maar wat ik vaak mis:

Ferrari's (en andere merken) in musea
'Diepere' geschiedenis van Ferrari en niet het standaard vehaaltje
Aandacht voor speciale modellen (one-offs zoals Meera S, Rossa, 3Z etc.)
Bedrijven zoals die van Guus (de wat onbekendere)
Racegeschiedenis (niet alleen F1)

et

Vivado Ferrari
03-08-2007, 18:09
Inhoud lijkt me belangrijk om te onderscheiden en dus niet alleen de standaard dingen. Want de meetings zijn overal hetzelfde gecovered. Maar wat ik vaak mis:

Ferrari's (en andere merken) in musea
'Diepere' geschiedenis van Ferrari en niet het standaard vehaaltje
Aandacht voor speciale modellen (one-offs zoals Meera S, Rossa, 3Z etc.)
Bedrijven zoals die van Guus (de wat onbekendere)
Racegeschiedenis (niet alleen F1)

etc

Helemaal mee eens! En interviews met Ferrari rijders/Verzamelaars

250lm
03-08-2007, 18:17
Helemaal mee eens! En interviews met Ferrari rijders/Verzamelaars?

Is idd ook erg leuk. k vind de verhalen van jarenlang sparen of eigenhandig restaureren etc. erg leuk om te lezen. En wat dacht je van het verhaal van onze 'tiran' :D ;)? Ook zo'n prachtverhaal over hoe die buikschuiver bij hem op de zaak terecht kwam ;

4TheFuture
03-08-2007, 18:35
eeehh, waar zit je a.s. zondag ? Bij de eerste of de tweede mast ?
Uhm Roger, ik zal er helaas zondag niet bij zijn, maar ik wens natuurlijk jullie allemaal ongeloofelijk veel plezier toe. Roger misschien kunnen we dit eens voortzetten via een PM of via MSN

nofear02
03-08-2007, 19:53
Is idd ook erg leuk. k vind de verhalen van jarenlang sparen of eigenhandig restaureren etc. erg leuk om te lezen. En wat dacht je van het verhaal van onze 'tiran' :D ;)? Ook zo'n prachtverhaal over hoe die buikschuiver bij hem op de zaak terecht kwam ;)Ja, persoonlijke verhalen! Dát moet je doen. De menselijke kant achter een F. Er zijn zóveel ''verhalen'' van mensen, wat dat betreft. Duizenden. In de korte tijd dat ik in het wereldje zit heb ik al zóveel gehoord. Opmerkelijke dingen, ja zelfs ontroerende. En ja, wat dacht je van huisvlijt; iemand die gewoon 2 a 3 jaar uittrekt om een F te restaureren, thuis in zijn schuur. Ik ken er al 3! Dus mensen, hun hobbie, passie, waar kwam het vandaan, de 1e F die ze zagen, de 1e rit mee met die en die, omzwervingen van een F, via duitsland, zwitserland, frankrijk en toch weer terug in nederland, eerst rood, groen, pimpelpaars, enz enz enz. En technische verhalen! Zoals JW ff zelf zijn fan vervangt. De juiste mix, voor elk wat wils, etc

4TheFuture
03-08-2007, 20:05
Ja, persoonlijke verhalen! Dát moet je doen. De menselijke kant achter een F. Er zijn zóveel ''verhalen'' van mensen, wat dat betreft.

Kun je aanvullen met persoonlijke verhalen van de dealers en importeurs van Ferrai in Ned/B. De magi van het merk voor een fan wat betekent F voor hem/haar. Verhalen van vrouwelijke eigenaren die zelf een F rijden en dan bedoel ik niet een F die ze mogen lenen van hun partner maar echt er de eigenaar van zijn.

Om maar wat te noemen

nofear02
03-08-2007, 21:18
ja, allemaal goed. wat zou een mens eigenlijk nodig hebben voor de opstart van zo'n blad, 25.000 euro of 100.000

admin
03-08-2007, 22:31
Je kan natuurlijk ook overwegen om een tijdschrift in eerste instantie digitaal uit te geven. Opstartkosten zijn dan een stuk lager. Distributie via een website of email. Toch kan je dan het tijdschrift nog steeds mooi opmaken, alsof het gedrukt zou kunnen worden. Het zou een mooi medium kunnen zijn om te kijken of het lukt: krijg ik wel een blad vol? is er genoeg animo?

Dit heeft natuurlijk ook een nadeel, een echt tijdschrift kan in de winkel liggen en je bereikt dus makkelijker meer mensen. Het kost je alleen ook veeel meer geld en moeite. Moeilijke afweging dus

250lm
03-08-2007, 23:58
Is een GTS orginele US car met orgineel daytona seats and campagnolo wielen, airco en elek ramen.
Lak matig in de tachtigeren jaren goedkoop gespoten maar voor de rest een super auto, alles matching. Books and Tools.
De originele kleur bevestigd door de fabriek.

Zoiets zou natuurlijk fantastisch zijn voor een blad! Het verhaal van zo'n din

nofear02
04-08-2007, 00:21
Zoiets zou natuurlijk fantastisch zijn voor een blad! Het verhaal van zo'n dingPrecies! Een beetje journalistiek inzicht en een f-hart maken een prachtverhaal als je een middagje in die papieren hebt mogen neuze. Niels weet inmiddels hoe dat werkt :D

nofear02
04-08-2007, 23:28
Voorbeeld: op het 308 gt4 registry, kom ik dit tegen:

Profile of S/N: 13002

As of 2006, the car is undergoing a full restoration, after the current owner - Alan K. - found it in a barn, where it had been dry stored for the past 20 years!

dat is toch niet te geloooooven?? wie zet nou een wagen 20 jaar weg in een schuur???? dát is nog eens een verhaal zeg

250lm
04-08-2007, 23:34

As of 2006, the car is undergoing a full restoration, after the current owner - Alan K. - found it in a barn, where it had been dry stored for the past 20 years!

dat is toch niet te geloooooven?? wie zet nou een wagen 20 jaar weg in een schuur???? dát is nog eens een verhaal zeg!

Die zogenaamde barn finds zijn altijd leuk, is zelfs recent een boek over verschenen dacht ik met de naam 'Cobra in the Barn'

nofear02
04-08-2007, 23:54
Die zogenaamde barn finds zijn altijd leuk, is zelfs recent een boek over verschenen dacht ik met de naam 'Cobra in the Barn'.
Jaaaa hoor! een boek! kan je nagaan!

Huijsje
05-08-2007, 01:38
Daar moet een draad over komen! Barn finds zijn echt super om te zien (niet de staat van de auto's, maar er spat wel een gigantische sfeer vanaf). En volgens mij zijn er nog meer als je zou verwachten. Mensen die foto's hebben van dat fenomeen?

Edit:
draad hierover: [url]http://www.f-chat.eu/showthread.php?p=9335[/url

ForzaFerrari
05-08-2007, 21:19
Om op aantal bovenstaande posts even te reageren (ik ga niet quoten, want dat zoeken duurt me te lang :P )
- ik heb jaren in de buitendienst gezeten van regionale kranten + kabelkrant. Ik heb ondersteuning gegeven bij de verkoop van bioscoopreclame en nu sinds 2 jaar doe ik dat af en toe voor een aantal vakmagazines.

De tijdschriften waar ik nu o.a. voor werk hebben een oplage zo tussen de 2.500 en 5.000 en zijn zeer rendabel.
Ongeveer 10 advertenties op 40 pagina's totaal. Uiteraard is de oplage van belang, wat ik bedoelde is dat de opbrengst uit abonnee's minimaal is, voornamelijk de kosten van versturen zal behelzen. De winst probeer je te maken door de adverteerders. En hoe hoger de oplage, hoe meer adverteerders interesse hebben, en hoe hoger de prijs van adverteren kan stijgen.
Eerst een digitale versie zie ik niet zitten. Dat is namelijk niet het idee van een tijdschrift opzetten. Een tijdschrift lees je niet online, ik heb een aantal van de oude Gli's gedownload, maar lezen? Heb ik nog nooit gedaan. Uitprinten? Kan, maar wordt nooit de kwaliteit van een echt blad.

De topics? Waar ik me vaak aan stoor in Ferrari tijdschriften van nu, is de zeer commerciele inhoud + de verhalen die over vliegtuigen, boten of whatsoever gaan... niet over Ferrari in ieder geval. En verhalen over het 'echte' leven met een Ferrari lees je nauwelijks.
Als je dan kijkt naar het programma TopGear, ongezoute meningen, goede tests en humor. Dat is een combinatie die dat programma tot een groot succes maakt. Waarom zou dat niet in een tijdschrift over Ferrari kunnen? In combinatie met prachtige historische verhalen en foto's natuurlijk!
Vooral veel foto's, want lezen is mooi, maar het liefst kijk je naar een Ferrari (als je er niet in kan rijden...)

Kosten:
het opzetten van een tijdschrift kost uiteraard geld, maar als je het in eerste instantie doet met liefhebbers en 'vrijwilligers', participanten in een concept, hoeven naar mijn mening de opstartkosten niet extreem hoog te liggen. Veel hangt af van de interesse van adverteerders en de markt. Hiervoor zou eerst voorwerk gedaan moeten worden, bedrijfsplan opgezet, etc. etc.

Anyhow; dit wat ik er nu over denk :) ... talk yah all later

Mondialseeker
17-08-2007, 13:57
Waldo,
praat anders hierover eens met onze gekke Noorse vriend Paul op ClubScuderia (Gimme Fuel), die heeft vorig jaar een magazine enkel over de 348 uitgebracht, wel in zeer beperkte opgave. Misschien kan die wat aanbrengen wat zijn hekelpunten waren of wat er het meest is opgevallen tijdens zijn avontuur.
Jurge

Tricky-design
14-10-2007, 18:22
Even een status check. Is er al een besluit genomen hierover of is dit idee op een laag pitje terecht gekomen?

Ik zou het wel leuk vinden om periodiek een goed F-blad op de mat te horen vallen. :

nofear02
14-10-2007, 19:54
Even een status check. Is er al een besluit genomen hierover of is dit idee op een laag pitje terecht gekomen?

Ik zou het wel leuk vinden om periodiek een goed F-blad op de mat te horen vallen. :)Nee, iedereen heeft het te druk. Er is verder niet meer over gesproken. Laat staan dat het van de grond komt. Zoiets is geen sinecure. maar het staat netjes in de koelkast. you never know

Tricky-design
14-10-2007, 20:09
Nee klopt het is zeker niet iets wat je zomaar even doet. Ook het steeds weer vullen van het blad met interessante informatie is ook een lastig iets.

Mocht dit ooit van de grond komen, schrijf ik me graag in als abonnee :

moriaan1
29-10-2007, 13:53
nee, Er zijn wereldwijd slechts enkele publicaties met ten eerste een goede oplage, ten tweede een solide reputatie.
Waarom een aanvulling maken met weer hetzelfde of al bekende nieuws.
Het F nieuws gaat razendsnel via forums als deze, dus is het maken van een blad al snel achterhaald. Medewerking verkrijgen van toonaangevende historici is ook al geen sinecure.

Steek de energie in het versterken van de forums! De oplages van de meeste gespecialiseerde magazines lopen terug! Mede dankzij de forums!

Barnfinds zijn vaak niet wat ze lijken.
Historici zoals Tom Shaughnessy en Marcel Massini weten waar 99% van de chasis zich bevinden. Dat er eigenaren zijn die anoniem willen blijven, en in de schuur een spaarpot voor later bewaren is hun goed recht. Maar denk niet dat ze niet weten wat er in de schuur staat! 99% van de ferarri-chassis zijn bekend!
De 250GTO in een grasveld in Amerika stond er al jaren en dat was bekend!
De eigenaar wilde dat zo, ongeacht de mening van historici en dealers.
Uiteindelijk is er een paar miljoen voor betaald.

Het mooiste voorbeeld is de schuur uit Portugal. Romantisch verhaal van een stelletje dat een vervallen boerderij in Portugal kocht, en in de afgesloten schuur tientallen oldtimers vond... ONZIN, totaal uit de lucht gegrepen.
De schuur was en is van een portugese autodealer die in de loop der tijd een schuur heeft gevuld met bijzondere auto's. Hij is nu gepensioneerd en begonnen met restaureren

Kees den Hertog
15-11-2007, 23:09
Bezint eer ge begint, vanuit Italië verwacht ik geen medewewrking, eerder tegenwerking, de oplage blijft relatief klein en de kosten zijn dus naar verhouding hoog. Mooi idee, maar praktisch uitvoerbaar

moriaan1
16-11-2007, 17:27

dat is toch niet te geloooooven?? wie zet nou een wagen 20 jaar weg in een schuur???? dát is nog eens een verhaal zeg!

Deze week is in Saudi Arabie een F40 gevonden in een lokale garage.
Moest 9 jaar geleden een kleine beurt krijgen, en is sindsdien niet meer door de eigenaar opgehaald.

Klinkt leuk, echter 99% van de spectaculairste "barnfinds" zijn bekend bij de historici. De 250GTO in the Field, een veldje in Ohio was wereldberoemd, de auto heeft daar 15 jaar staan wegrotten, en is vervolgens voor een miljoen verkocht (staat nu in Zwitserland bij Stieger). Van alle Vignale Ferrari's zijn er maar een drietal verdwenen bvb