PDA

View Full Version : Een vraag over temperatuurmeter

krisdisk
24-06-2011, 11:23
Beste vrienden,

ik heb gemerkt dat mijn temperatuurmeter soms heel raar doet. Eens de motor een beetje warm wordt dan stijgt die meter, om dan plots volledig in 't rood te gaan. En dan even snel weer te zakken naar een gewoon niveau. Ik heb al gemerkt dat dit euvel opgelost geraakt als ik wat meer water bijgiet. Maar dan zie ik ook dat ie zijn water naar buiten stoot, via de overdruk klep. Een temp meter die steeds in het rood gaat is niet zo comfortable rijden. Heeft iemand ditzelfde probleem, en hoe kunnen we 't oplossen?

Veep
24-06-2011, 11:38
als het vloeistof niveau (ik hoop dat er koelvloeistof ingaat en geen water..) na vullen goed is, maar hij gooit het er wel uit loopt ie daadwerkelijk warm vrees ik. Wellicht radiateur deels verstopt, thermostaat niet goed of iets dergelijks. in het ergste geval is het een koppakking (zet ie daarlangs druk op het systeem). maar dan geeft ie wel uit d euitlaat het signaal dat er een neiuwe paus is (oftewel witte rook, waarin je vaak ook de koelvloeistof kan ruiken.
Ik hoop dat het 1 van de eerste 2 opties is.

8valve
24-06-2011, 11:57
Volgens mij moet het systeem even goed ontlucht worden. Zowel boven op het thermostaathuis als bij de radiator.

krisdisk
24-06-2011, 13:03
Ik heb geen witte rook gelukkig. Ik denk inderdaad dat ontluchten aan beide kanten zal moeten, eerder deed ik dat enkel vooraan en als ie warm stond.

308ROB
24-06-2011, 16:05
Controleer ook het draadje dat naar de temp. voeler gaat dat in het blok zit, als dat draadje los of kapot is of de aansluiting van de temp. voeler is kapot dan doet je temp. meter ook zo raar.
vul je expansie-vaatje zeker niet voller dan 6 cm van de boven kant anders spuit het water door de rad.-dop er weer uit.
en vooral GOED ontluchten, evt. voorkant iets omhoog lucht er uit dicht draaien en dan de achterkant omhoog lucht eruit en dan evt. bij vullen.
vergeet niet dat je verwarmings hendels vol open op warm moeten staan anders blijft er lucht in het systeem.

Rob,

Veep
25-06-2011, 12:35
ik ging er bij mijn antwoord vanuit dat de basis zoals ontluchting ed in orde is. maar afhankelijk van wat de historie van de auto is zou dat allemaal eerst nagegaan moeten worden.

Kristof8
25-06-2011, 20:03
Beste vrienden,

ik heb gemerkt dat mijn temperatuurmeter soms heel raar doet. Eens de motor een beetje warm wordt dan stijgt die meter, om dan plots volledig in 't rood te gaan. En dan even snel weer te zakken naar een gewoon niveau. Ik heb al gemerkt dat dit euvel opgelost geraakt als ik wat meer water bijgiet. Maar dan zie ik ook dat ie zijn water naar buiten stoot, via de overdruk klep. Een temp meter die steeds in het rood gaat is niet zo comfortable rijden. Heeft iemand ditzelfde probleem, en hoe kunnen we 't oplossen?

kris,

ik had hetzelfde probleem, maar niet zo extreem. een niet werkende termostaat was de oorzaak. laat eens alle koelvloeistof af en haal de thermostaat uit de behuizing, vul daarna het volledige cricuit terug op, warmdraaien (zal een tijdje duren zonder thermostaat) en ontluchten. de temperatuur zal zeker niet meer in het rood mogen gaan. indien wel direct stoppen!

kristof

krisdisk
27-06-2011, 09:58
Er zit net een nieuwe thermostaat in Kristof. Maar dat ontluchten, doe je dat nu als de motor warm staat of als ie afgekoeld is?

308ROB
28-06-2011, 16:56
Maar dat ontluchten, doe je dat nu als de motor warm staat of als ie afgekoeld is?

Kris, je begint met een koude motor en zet alle verwarmings hendels op hot.
1. licht de voorkant van de wagen iets omhoog.
2. ontlucht de radiateur en sluit daarna de schroef.
3. licht de achterkant van de wagen iets omhoog en ontlucht het thermostaat huis.
4. sluit de ontlucht schroef.
5. verwijder de dop van het expansie-vat en vul eventueel vloeistof bij.
6. nu de expansie-dop is verwijderd kan je de motor starten en wachten totdat de ventilators van de radiateur aanslaan, dat wil zeggen dat de thermostaat nu open is en de vloeistof rond circuleerd.
7. nu kan je nog een keer alles ontluchten en eventueel bijvullen.
8. plaats de expansie-dop er nu weer op en ga een eind rijden zodat de motor goed op temperateur is. ( de verwarming staat nog steeds op hot )
9. na terugkomst de motor afzetten en een beetje laten afkoelen en dan nog een keer alles ontluchten je hoeft de wagen niet meer omhoog te halen.

dit is hoe ik het zelf altijd doe. succes.

Rob,

krisdisk
29-06-2011, 13:33
Super! Dank je voor de nuttige info!