View Full Version : Waar heb je in militaire dienst gezeten??
nofear02
18-02-2007, 14:40
De 40-ers onder ons die hebben toch zeker wel allemaal in mil dienst gezeten?? Waar 'lag' je? Wat was je? Waar had je je opleiding? heb je een leuke tijd gehad, of was het drama? Veel op oefening geweest. Nog iets met voertuigen te maken gehad? Nog stoere verhalen
Lichting 67 is deels uitgeloot, laat ik daar nou net bijzitten; kortom kanonnenvoer in oorlogstijd..
Ik kan niet mee praten, heb nog wel die lachwekkende keuring ondergaan, maar wist toen al dat ik er niet meer in moest. Ik had daar ook geen moeite mee :D
.
Lichting 81-6 zat eerst in de Kromhoutazerne(Houten) (Bolletje)voor de opleiding.
Later zat ik in Garderen De GeneraalMajoor koot Kazerne ook wel De Witte Berg genoemd.(Nieuuuuuuuuuuuuw).
Resultaat: 32 keer opgehaald door de Marechaussee,1 keer Nieuwersluis,30x rapport cc.Mutatie(liep heel mijn diensttijd op sportschoenen).
En heb een leuke tijd gehad,veel Rotterdammers,gelachen,brandslangen,dolle etc,etc.
ForzaFerrari
02-04-2007, 12:11
geen dienst :) ... moest wel voor keuring, maar ook daar uitstel (en dus afstel) voor gekegen :D ..
RedmondialTCab
03-04-2007, 23:01
lichting 83-5 Verbindingen
ik ben gelegerd geweest in knooppuntkazernes ( 5 stuks in totaal).
opleiding 2 maanden in Ede : was een lachertje ... meer in het PMT/ KMT gezeten en schnitzels gegeten dan er iets van opgestoken :D:D:D
Verder 12 maanden 'live' gezeten in Arnhem : Saxen-Weimar kazerne en Menno van Coehoornkazerne. Maar ik heb er nooit geslapen.!! Ik kon lekker elke avond naar huis... Soms wel wezen stappen natuurlijk in Arnhem maar dat was het dan.....
Wel leuke tijd gehad !!
nofear02
29-04-2007, 21:32
Nou, er staan hier nou toch al wat reacties, dus dan van mij ook maar: lichting 88-5 ("houdt zijn poot stijf!"), opleiding in Bussum, bij de intendance, ik was veroordeeld 'schrijver' te worden, bij een onderhoudsgroep (in een garage dus). Bloedmooie luitenante, dochter van kolonel van Gilst van vliegbasis Deelen. Werkelijk iedereen liep achter haar aan. Ik had toen al een motor. 10 dagen, toen had ik al een afspraakje met haar staan.... ;)
Parate tijd in de generaal Winkelmankazerne in Nunspeet. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik een leuke tijd heb gehad. Er was gelukkig zat te doen; heb zelfs eens een keer over moeten werken 's avonds! :D. Was nog wel interessant ook, want we hadden in de garage; laro's, vw combi's, ypr, C&V113, moto guzzi's, de daf's, en de buren (genie) zo'n aangepaste leopard-tank. daar haalde ze soms de motor uit; prachtig! afijn, monteurs kwam dus aan mij vertellen welk onderdeel ze nodig hadden en dan moest ik in van die boeken met detailtekeningen van die voertuigen het nato-stock-nummer opzoeken, en dat bijbestellen. Kon ik het niet vinden, dan moest ik met boek de garage in en het aan die monteur gaan vragen; moesten we samen zoeken en hij het mij laten zien. Best leuk! En elke dag was er dus wel wat op te halen bij de bevo, en moest ik dat allemaal administratief verwerken en het onderdeel aan de monteur geven.
Leuke dingen beleefd
Lichting 91-1 Kromhout kazerne Utrecht.
Monteur (wat ik niet was) Laro's ,4 tonner en 10 tonner's
Wereld-tijd gehad in Utrecht m'n stadje. veel studentencafe's onveilig gemaakt, maar 2 nachten bivak gehad ,
maar ook klote dingen namelijk Golfoorlog de "Kromhout" was ook een wapen/munutie depot.
Vrijdags sta je klaar voor weekend apel worden alle verloven ingetrokken gaat de poort open komen er 2 vrachtwagens met Commando's volbepakt eruit springen en 2 vrachtwagens met van Heutz (bewakingeenheid van Landmacht).
Maar daarna geweldig ik ben mijn hele diensttijd op de Kromhout gebleven kom het goed vinden met de Opper (een echte met zo'n grote snor en brullen GEEF ACHTTT zodat je hem niet verstond) , die vroeg na 6 weken of ik niet wilden blijven, toen zei ik vooruit maar ,maar alleen als jij voor alles zorg.
-Voedings kaart officiersmess
-Kamer alleen
-Woensdags naar huis donderdag 8.30 beginnen
-Vrijdags 15.00 weekend
en af en toe een tankje benzine voor mijn golfje toendertijd.
In 1 woord " mazzel "
Gr.Vincent
.
Als je kan kiezen uit Stuttgart of Maranello zou ik ook voor het zonnige zuiden kiezen denk ik. Heb eigenlijk geen idee wat lekkerder rijdt, het leukste wat ik op de openbare weg heb gereden is een DAF YA126 uit 1956 ! :) Niet snel maar wel fun!
TOTO70_0
16-08-2007, 23:30
Ben tijdens mijn diensttijd chauffeur geweest op een YA 616, ik ken het gevoel, waren heerlijke tripjes
nofear02
17-08-2007, 00:00
Ben tijdens mijn diensttijd chauffeur geweest op een YA 616, ik ken het gevoel, waren heerlijke tripjes. Er schijnt ook een 328 geweest te zijn van daf!; stond een tijdje geleden in de krant. Een daf YA 328. klinkt prachtig! :D
.
Er schijnt ook een 328 geweest te zijn van daf!; stond een tijdje geleden in de krant. Een daf YA 328. klinkt prachtig! :)
Breek me de bek niet open! Mijn vader heeft zijn groot rijbewijs gehaald op zo'n ding. Is een drietonnertje. Staat ergens in Bleiswijk ook altijd eentje langs de doorgaande weg vanaf de A12. elke keer bij zo'n ding heb ik stilgestaan. Die YA126 is een eentonnertje (ivm laadgewicht mocht ik er eigenlijk niet in rijden --> geen groot rijbewijs) was van mijn toenmalige werkgever. Toe die hem verkocht mocht ik even een rondje door het dorp. Was hard werken, maar o zo leuk :)
Zie hier:
http://web.inter.nl.net/users/bravocie/ya328.htm
http://web.inter.nl.net/users/bravocie/ya126.htm
http://web.inter.nl.net/users/bravocie/ya616.htm
voor de verschillen van de genoemde machines van Neerlands trots:D
.
Kingpin328
17-08-2007, 00:08
Er schijnt ook een 328 geweest te zijn van daf!; stond een tijdje geleden in de krant. Een daf YA 328. klinkt prachtig! :)
Inderdaad - 3 assen, waarvan 2 aangedreven, 8 wielen. Vind je vast leuk om te weten Robert :D
.
nofear02
17-08-2007, 00:13
Inderdaad - 3 assen, waarvan 2 aangedreven, 8 wielen. Vind je vast leuk om te weten Robert :DJa heb het al zitten lezen; een H-aandrijving. Onbegonnen werk mij iets uitgelegd te krijgen hierin; ik lees het en ik krijg er pijn van in mijn hoofd, ik zíe het gewoon niet.
maar in ieder geval; ja dikke daf ja. stond ook in de krant een tijd geleden, wegens een of ander jubileum; 50 jaar geleden of zoiets. Daf was destijds ook nog in de race voor een megaorder uit de VS maar ging op t laatste moment toch net naar een ander. was een goeie bak. stukje neerlands trots ja! :)
Aangezien de discussie is verplaatst ook maar even mijn legerstory, die is kort:
NIET
Volgens mij ben ik de eerste lichting niet-dienstplichtigen. Ik kreeg nog wel een brief van de gemeente dat ik eerdaags opgeroepen zou worden voor de keuring en daar heb ik nooit meer wat van vernomen. Nu zijn het wel ambtenaren, maar 12 jaar... ;)
Dus toen heb ik mijn studententijd maar verlengd om het gemis te compenseren. Eerst vier jaar HES, daarna vijf jaar Erasmus. Dat was ook een leuke tijd ;)
.
nofear02
17-08-2007, 00:45
Ik kreeg nog wel een brief van de gemeente dat ik eerdaags opgeroepen zou worden voor de keuring en daar heb ik nooit meer wat van vernomen. Nu zijn het wel ambtenaren, maar 12 jaar... ;) k zal ze wel ff bellen.... (dat ze dat alsnog doen :D)
k zal ze wel ff bellen.... (dat ze dat alsnog doen :D).
Zeg Mussollini, kappen nou he? :D
.
Wim Racing
20-08-2007, 14:21
De diensttijd heb ik net gemist (born in '84).
Niettemin schiet ik wel raak haha, heb een tijdje .22 karabijn/geweer geschoten, erg leuk
nofear02
20-08-2007, 14:44
Zeg Mussollini, kappen nou he? :D :D. Ja, ik kijk ook altijd met meer dan gemiddelde belangstelling naar die Italiaanse kolonel van 'Allo 'Allo, met die ''bjoetifoel leeidies'. Ach ja, italië hé, je hebt er een zwak voor of niet....:D
94-95 Den Helder en Den Haag, Koninklijke Marine, geen meter gevaren!!! Alleen naar Texel en terug voor de eerste oefening. Daarna veel roeien, roeien!
Toch wel leuk gehad.
F.V
lichting 79-6 de laatste lichting van de seventies.
wou wel in dienst, maar onder een voorwaarde! de keurings sergeant keek heel raar op toen ik dat zo zei, maar ik wou persee op de motorfiets.
opleiding in Ossendrecht en daarna 19 AFDVA in t'Harde bij de kannoniers dus. de 19 AFDVA kon ook nucleair schieten ( toen was dat nog oppertuun met die boze russen )
Maar een mooie tijd gehad, ik was zo vrij als een vogel op de Triumph T3a en bracht post en militaire stukken rond, ook veel naar duitsland oa kamp trauen veel oefeningen meegemaakt met -20 graden in het puptentje.
nooit enig trammelant gehad, ging er geruisloos doorheen en zwaaide geruisloos af als SOS.
niet te pop he
430driver
11-10-2007, 11:04
Ik ben geen 40-er (Bj 1973), maar had in principe nog wel de dienstplicht.
In principe, want hoewel ik het niet erg had gevonden om in dienst moeten,
had ik al een sterk voorgevoel dat ik "voorgoed ongeschikt" bevonden zou worden. Waarom??? Ik ben namelijk met een....NIET LACHEN {want het is een ernstige aandoening} waterhoofd geboren.
Hiervoor heb ik een drain in mijn hoofd gekregen en wist daarom eigenlijk al dat ik hierdoor zou worden afgekeurd.
Ik heb het dus moeten missen, maar als ik alle "dienstverhalen" om me heen hoor, had ik het wel interessant (+leerzaam) gevonden als ik wel had gemoeten
Ik ben ook bouwjaar 1973 en heb bij de Luchtmacht gezeten.
Opgekomen in 1991 in Nijmegen in de winter en op 27 Januari mijn verjaardag afgezwaait en naar Gilze Rijen (vliegveld) de tijd vol gemaakt.
Gilze was voor mij gewoon werk als LB-er weekend dienst, nachten en dagdiensten en daarna naar huis ik had toen een Alfa 33 1.5 QV verschrikkelijk snel.
Nijmegen was het leukst veel stappen en een aardig pilsje drinken, ik heb hier nog fotos van en die zijn voor mijn ouwe lui nog steeds gecensureerd.
Voor de rest had ik t wel naar mn zin maar ik vond t niet erg toen ik afzwaaide gewoon een leuke tijd gehad
Eugene360
05-12-2007, 01:33
Jonge-jonge, heb je even......... Opkomst KMS 69-3, AAT-er. Hoezo ouwe poep! in 1971 AVO-opl Isabela-kaz. Den Bosch, 1972 rijopl 328, Venlo, daarna rijopl. YP408 ,Piroc Veldhoven daarna rijopleiding bus RTS. Eindhoven (ik had mobilisatie-bestemming bus aangevr. haha) daarna rijopl. motor (Triumph T3) een klote-ding!! maar wel een rijbewijs haha. 1974 rijopl.centuriontank in Amersfoort, en ook maar Leopard 1 doen, en de Leo- bruglegger. (vlasakkers onveilig gemaakt). In 1980, KMS-schakelklas maar nu TD-er stagelopen bij 303 verb.cie Schaarsbergen, 1982, geplaatst 44herst.cie Grave, 1984 geplaatst 569TD Piroc Veldhoven, 1986 2e Ech 12 e afd.Veldartillerie- Oirschot , 1988 werkplaatscommandant Tankwerkpl 13 herst.cie Oirschot en laatste functie 1991 Pel.com. op Kromhoutkaz. TD-opl algemeen. tot de dienstplicht ophield daarna puinruimen infra afwikkelen en gebouwen opleveren voor nieuwe opl.school in Leusden. Ik heb echt een geweldige tijd gehad ( zelf ook naar gemaakt). En nu zit ik mijn vrouw te vervelen als ik niet in de garage ben om het-vuur door te geven aan mijn zoon (19) en zijn vrienden, waarschijnlijk beter als in de kroeg
nofear02
05-12-2007, 10:13
Jonge-jonge, heb je even......... Opkomst KMS 69-3,..... En nu zit ik mijn vrouw te vervelen als ik niet in de garage ben om het-vuur door te geven aan mijn zoon (19) en zijn vrienden, waarschijnlijk beter als in de kroeg.Fan-tas-tisch Eugene! :D :D. woow; indrukwekkend! je hebt zo'n beetje alles gereden wat er te rijden viel zo te lezen. Ook een 328! Ah... dat doet me goed! ;). En zo'n leo bruglegger; naast ons in de garage zat de genie en ik heb vaak naar zo'n ding staan te kijken als ze aan t oefenen waren; machtig gezicht. En wat een motor ligt erin. Super. Dank voor je post
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.