PDA

View Full Version : Ferrari-model v/d week + stukje geschiedenis

Pages : [1] 2

Vivado Ferrari
09-07-2007, 23:11
Namens F-Chat ga ik wekelijks een Ferrari-model in de spotlight zetten. Dit zal ik doen met een stukje geschiedenis en foto's van het originele model. Het zou leuk zijn als andere F-chat'ers ook hun model en/of uitvoering van het betreffende model showen, als dat een andere is dan ik heb.

Voor het eerste model reizen we terug naar het jaar 1955;

De Ferrari D50, de redding voor Ferrari, nadat twee directe tegenstanders als Mercedes en Lancia zich in 1955 terugtrekken uit de Formule 1.
Beide teams stoppen door de dramatische gebeurtenissen dat jaar. Mercedes door Le Mans, waar 81 mensen het leven laten doordat een brandende Mercedes in het publiek terecht komt. Lancia gooit de handdoek in de ring nadat, hun grote rijder en held, Alberto Ascari het leven laat.

De D50 was de auto van Lancia uit 1955, de Lancia D50. Enzo Ferrari had de "race boedel" van Lancia overgekocht. Het betrof 6 racewagens,een transporter en een groot aantal onderdelen. Ferrari kreeg via deze weg constructeur Vittorio Jano en rijder Eugenio Castellotti in dienst.
Juan Manuel Fangio kwam vanaf Mercedes bij de Scuderia rijden.
De D50 werd aangepast voor het seizoen 1956. De benzinetanks aan de zijkant werden vervangen door een enkele tank achterin de auto. De zijtanks bleven ivm stroomlijn zitten. Door enkele technische veranderingen kreeg de Ferrari een vermogen van zo'n 280pk.

Fangio won dat jaar de Grand Prix van Argentinië, Engeland en Duitsland. Zijn jonge onervaren teamgenoot Peter Collins won België en Frankrijk. Mede door Collins werd fangio voor de 4de maal wereldkampioen. Tijdens de laatste race op Monza was Fangio's chassis beschadigd en kon niet meedoen. Collins was zo sportief om zijn D50 door fangio te laten racen. Fangio nam ontslag na het seizoen 1956. Reed in 57 bij maserati waar hij voor de 5de maal kampioen werd.....

Het model is een uitgave van de La Storia Collection van Ixo Models (1/43).
www.ixomodels.com

.

nofear02
09-07-2007, 23:47
Woow: geweldig VinV! Prachtig. Zo leer ik nog eens wat! 280 pk in 1955, en 50 (!) jaar later ben ik nog niet verder dan maar 270 pk. Tsjeeee. Een hal-le-ve eeuw! Van Fangio bij zijn auto heb ik een beeld zien staan bij het museum van de Nürburgring. Prachtig Vincent.

enzotje
10-07-2007, 18:30
Mooi initiatief dat is eens iets anders dan afbeeldiingen :) zeer tof van je vivado ferrari.

mvg enzotje

.

Roger_L
10-07-2007, 20:06
Heel leuk om te lezen, thanks

Vivado Ferrari
15-07-2007, 18:43
De Ferrari 250 GT(O) 'Papero'

11 augustus 1961 maakte een "nieuw model" haar testronden op Monza. Willy Mairesse en Stirling Moss testen het prototype dat was gebaseerd op de succesvolle 250 GT. Deze eerste kilometers werden gereden nadat er 2 maanden lang gewerkt was aan dit bijzondere project, genaamd 'Papero'. Het was een onafgewerkt koetswerk met ingesneden luchtgaten in de neus en handgeklopt plaatwerk. Het was een ontwerp van Giotto Bizzarinni, die het project leidde. De jonge ingenieur Mauro Forghieri werkte mee aan dit project.

Enzo Ferrari had al aangegeven geen geld beschikbaar te stellen voor dit project, dus er moesten oude onderdelen gebruikt worden. De 3 liter V12 was bijvoorbeeld afkomstig uit de Testa rossa, het chassis van een Ferrari Boano, waar Enzo in 1956 dagelijks mee rond reed. Tijdens de bewuste test op Monza, versloeg Moss het ronde record van de Ferrari 250 SWB met zo'n 3 seconden. Er was al sprake van een dergelijke verbetering, ondanks de grote wolken rook dat de 'Papero' uitstootte boven de bekende Parabolica bocht.

Nadat Bizzarrini de Scuderia verliet nam Mauro Forghieri het project volledig over en werd de chief ingenieur bij Ferrari. De 'Papero' werd uiteindelijk gesloopt, maar het mag duidelijk wezen dat deze aparte bolide, model heeft gestaan voor Ferrari's meest begeerde en kostbaarste automobiel ooit, de Ferrari 250 GTO.

Het model is van Pinko schaal 1/43 en deel van mijn Collectie.

Nog een klein detail; Papero staat voor Mislukking. Uiteindelijk is daar toch een mooie Ferrari uit ontstaan

nofear02
16-07-2007, 21:01
Fantastisch Vincent! Dit is leuk lezen zeg! Weet hier 0,0 van. Geweldig! Met die oude foto's erbij. Moet je die jongen zien links; die broek! Een drollenvanger is dat. En de modder en de troep. En dat Stirling Moss, met prachtige veilige integraalhelm <not :D> staat te overleggen. Het moest dus met oude onderdelen. En zelfs daar is een model van gemaakt. Tsjeeee.

1 ding begrijp ik niet; waar komt dan de O vandaan?? van gt-o. Dat is toch zeker niet de laatste letter van papero?? (k zal deze post even kopieren naar f-specifiek)

k ga dat woordje van de week gelijk maar eens gebruiken hier op de zaak als scheldwoord, dat lijkt me wel aardig...:D :D. Stelletje papero's!

250lm
19-07-2007, 22:44
Geen model van de week, maar wel een stukje geschiedenis van mijn hand. In een grijs verleden moest ik voor het vak Methodologie een biografie schrijven. Ik hoefde voor het onderzoek gelukkig niet de deur uit ;) Ik vond hem nog op een USB stikkie ;) Tis wel een draft versie dus let even niet op de lay-out en spelfouten :)

.

Vivado Ferrari
24-07-2007, 09:12
De Ferrari F333 SP (s/n002), van het Euromotorsport team, reed op Le Mans in 1995 met rijders Sigala, Cochran en Rene Arnoux. De auto wist de finish niet te halen. Stond ingeschreven op Le Mans met de namen Sigala/Arnoux/Cochran.
Op het model stonden echter 4 namen beschreven. De vierde naam is die van Ex F1 rijder Fabrizio Barbazza. Hij reed op Le Mans niet mee. Barbazza reed wel met de gele F333SP in 1995 tijdens de IMSA Series waar hij met de Ferrari flink crashte. Hij werd geramt met een snelheid van 160 km/u door de Oldsmobile van Jeremy Dale.
Barbazza raakte ernstig gewond en raakte in coma. Het duurde een jaar voordat hij herstelde. Hij stopte met racen. In het filmpje zie je de heftige impact.
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://thumbs.vidiac.com/comment/823501B0-4DD0-409A-9355-AFFD1B83D58D.jpg&imgrefurl=http://videos.streetfire.net/Comment/0/823501B0-4DD0-409A-9355-AFFD1B83D58D.htm&h=321&w=428&sz=26&hl=nl&start=3&tbnid=S0Y1tykQG6NPQM:&tbnh=95&tbnw=126&prev=/images%3Fq%3DFabrizio%2BBarbazza%26ndsp%3D20%26svn um%3D50%26hl%3Dnl%26lr%3Dlang_nl%26newwindow%3D1
Het model in kwestie is van Spark, schaal 1/43
Info van de Ferrari;
http://www.barchetta.cc/english/All.Ferraris/summary/SN.333SP.htm

.

nofear02
24-07-2007, 11:18
Heeeeel mooi modelletje Vincent! Tsjoh, ik sta ervan te kijken hoe goed ze zoiets nabouwen. Alle stickertjes kloppen en zo. Prachtig dat je ook oiriginele foto's erbij doet, dan kan je t echt zien en gaat het wat meer leven. Zelfs nog met een stuk video! Wat is erop te zien is, is echter wel ff en stukkie minder zeg. Tsjee, wat een klap. Hij rijdt die 333 finaal doormidden. Verschrikkelijk, ik schrok zelfs als zogenaamd kijker-'driver' zijnde toen de klap kwam. Je ziet het ook totaal niet aankomen. Je ziet een beetje rook en ineens duikt er een auto voor je neus op. Je kan overigens er wel aan zien hóe onwijs snel drivers reageren, want in dat andere shot zie je toch nog een paar meter zwarte remspoor op de weg staan. Alsof net die snelheid het nog uitmaakt om te gaan remmen... Vreselijk die ongelukken. Wat ben ik blij dat er tegenwoordig monocoques zijn en het een stuk veiliger is geworden. Racen is leuk, maar met die ongelukken.. brrr.

Wel prachtig dat jij dergelijke modellen ook allemaal hebt VinV. Jouw collectie is echt breeeeed, van klassiek tot sport, van weg tot le mans, echt geweldig.

Nou komt er iets aardigs!: onze member Wolfgang gaat een 333 besturen op Hockenheim tijdens de Ferrari Days! En heeft gevraagd of we komen kijken. Extra leuk dat je dit model hebt uitgekozen om te laten zien Vin! Erg leuk weer. Zo leer ik nog eens wat

ForzaFerrari
24-07-2007, 16:12
...
Nou komt er iets aardigs!: onze member Wolfgang gaat een 333 besturen op Hockenheim tijdens de Ferrari Days! En heeft gevraagd of we komen kijken. ...

Die Wolfgang! :) ... van het 'beest' (zijn testa) naar een echt beest

vin
24-07-2007, 16:23
Namens F-Chat ga ik wekelijks een Ferrari-model in de spotlight zetten. Dit zal ik doen met een stukje geschiedenis en foto's van het originele model. Het zou leuk zijn als andere F-chat'ers ook hun model en/of uitvoering van het betreffende model showen, als dat een andere is dan ik heb.

Je bent goed bezig Vincent, zal het in de gaten houden.

Gr uit Wieringerwerf

.

Vivado Ferrari
29-07-2007, 09:42
De Ferrari 250 Le Mans uit 1963. Geïntroduceerd als "straat" Ferrari,maar hoofdzakelijk gebruikt als raceauto. Een waardig opvolger van de legendarische ferrari 250 GTO uit 1962 en de eerste straat Ferrari met de Motor achterin.

De auto verscheen voor het eerst in 1963 op de motorshow van Parijs. Het was eigenlijk de "stradale" versie van de 250P die in '63 de 24 uren van Le Mans wist te winnen met een door de scuderia ingezette auto. 33 exemplaren werden er gebouwd tussen '64 en '65.

De 250LM was een perfecte auto voor de racerij, zelfs beter dan de GTO volgens David Piper, die zijn groene Ferrari's toen der tijd inzette in diverse races.

De 250LM boekte vele overwinningen op voornamelijk afstandsraces. Privé teams als NART en Filipinetti waren 5 jaar na het debuut van de 250 LM nog steeds succesvol.

Het groene exemplaar die op LeMans 1968 werd ingezet door David Piper was de laatste 250LM die de Ferrari Fabriek uitrolde. De Engelsman werd 7de samen met Dick Attwood.
De auto, met chassisnummer 8165, is tot op heden nog steeds in het bezit van David Piper. Hij racet nog steeds met de 250LM op diverse historische race evenementen.

De modellen afgebeeld zijn van Ixo (groen) en van Best (rood) schaal 1/43

Misschien heeft iemand anders nog leuke feitjes of mooie foto's van deze Ferrari. Aljeblieft, kom maar met die info

nofear02
29-07-2007, 11:12
Machtig mina, wat zijn jouw stukjes toch leuk Vin! Tsjeee. De 250lm. Niels zijn username, hij had me al wel gezegd dat er maar heeel weinig van gebouwd zijn. Maar nou begrijp ik pas dat het de opvolger was van de GTO. En dat ie zo verrekte goed was wist ik ook niet, en dat David Piper er mee gereden heeft en nog steeds doet, ja zelfs zijn eigen ex heeft, al helemaaaal niet!! Sterker nog, ik wist niet eens wie dat was! Heb hem samen met Niels ontmoet op de modena trackdays op de NBring, maar wist ik veel! :o . Gosje, ik ben echt een ongelofelijke sukkel hierin! :). Prachtig Vin! Nou weet ik tenminste wat.

Staat nou David ook op die oude foto? Ja zeker. Wat een mensen trouwens joh daarzo. t Is wat? allemaal race-liefhebbers! leuk!

.

Vivado Ferrari
29-07-2007, 12:04
Machtig mina, wat zijn jouw stukjes toch leuk Vin! Tsjeee. De 250lm. Niels zijn username, hij had me al wel gezegd dat er maar heeel weinig van gebouwd zijn. Maar nou begrijp ik pas dat het de opvolger was van de GTO. En dat ie zo verrekte goed was wist ik ook niet, en dat David Piper er mee gereden heeft en nog steeds doet, ja zelfs zijn eigen ex heeft, al helemaaaal niet!! Sterker nog, ik wist niet eens wie dat was! Heb hem samen met Niels ontmoet op de modena trackdays op de NBring, maar wist ik veel! :o . Gosje, ik ben echt een ongelofelijke sukkel hierin! :). Prachtig Vin! Nou weet ik tenminste wat.

Staat nou David ook op die oude foto? Ja zeker. Wat een mensen trouwens joh daarzo. t Is wat? allemaal race-liefhebbers! leuk.

Zo leer je nog is wat Robert;) Wel gaaf dat jullie hem ontmoet hebben!
David Piper was ook 1 van de stuntrijders voor de Film Le Mans van Steve Mcqueen. Hij crashte met een Porsche 917 waardoor zijn been afgezet moest worden. Op de foto de rijders die meewerkten aan de film, met als 5de van links David Piper....

Roger_L
29-07-2007, 20:35
Misschien heeft iemand anders nog leuke feitjes of mooie foto's van deze Ferrari. Aljeblieft, kom maar met die info!

Wederom erg leuk om te lezen ! Ik kan alleen maar melden dat ik zo'n 15 jaar geleden David Piper gezien heb op de Nurburgring tijdens de Oldtimer Grand Prix en dat ik geen notie had wie dat nu eigenlijk was...

dcpixels
03-08-2007, 23:38
Newbie op het forum ... maar dit vind ik echt heel leuk Vincent!
Iedere week een model, met orginele foto's en een stukje geschiedenis.
Ik hoop de komende weken ook wat aanvullende informatie te kunnen geven bij de 'models of the week'.
Wat ik nog kan vertellen van dit model, en ik praat dan even in mijn 1/18- verzamelstraatje, is dat 'La Mini Miniera' uit Italie dit model in een gelimiteerde oplage van 3000 stuks heeft uitgebracht. Met de Bburago als basis is dit model geheel overgespoten in groen en bestickerd met (helaas alleen) #8.
Met dit racenummer heeft Ferrari de 1000km Nürburgring gereden in 1965.
In dat jaar won overigens een Ferrari 330P2 met achter het stuur John Surtees & Ludovico Scarfiotti.

Vivado Ferrari
04-08-2007, 16:34
Ferrari 250 GT Lusso (=Luxe in Italiaans) uit 1962

Naar mijn mening het mooiste ontwerp voor een Ferrari koetswerk.
De elegante 250 GT Lusso maakte in '62 haar debuut voor het grote publiek op de autoshow in Parijs.
Het ontwerp van de Carrosserie kwam van de hand van Carrozzeria PininFarina en werd gebouwd door Scaglietti. Het chassis en de V12 kwamen uit de Ferrari 250 GTO. Het enige verschil was dat de motor (Tipo168) was uitgevoerd met 3 Weber 36DCS carburateurs in plaats van de 6 die de GTO rijk was.

Het gaf de Ferrari een vermogen van 250 Pk bij 7500 Rpm. De topsnelheid lag op 240 Km/uur.

Veel chroom en weinig decoratie op de flanken, zoals op de race Ferrari's, gaven de Lusso een buitengewone uitstraling. Het interieur met veel leder was veel luxer dan menig ander Ferrari.
Dit was het luxe broertje van de GTO en de SWB die, begin jaren '60, de circuits onveilig maakten.

De Lusso had, ondanks dat de Ferrari er niet voor ontworpen was, deelgenomen aan diverse races. Waaronder de Targa Florio 1964 waar een Lusso 13de werd met rijders Taormina en Tacci. (Foto gezocht!*)

Battista PininFarina, de ontwerper, reed zelf rond in een zilvergrijs exemplaar. In tegenstelling van de productie uitvoering had zijn Lusso geen luchtinlaat op de motorkap. De 250 GT Lusso was ook de allereerste Ferrari met het "Designo di Pininfarina" embleem en de allerlaatste uit de serie straatmodellen van het type 250.

De 250 GT Lusso uit mijn Collectie is van Best en maakt een jaar of 12 deel uit van mijn Collectie.
Meer info vind je op www.freewebs.com/vivado-ferrari-collection

Heeft iemand anders ook een model van de Lusso, in welke vorm of schaal dan ook, plaats gerust een foto(*). Misschien heeft iemand nog een leuk verhaal over de Lusso? Alles is welkom!

.

Vivado Ferrari
14-08-2007, 17:30
De Ferrari 365 GTB/C Daytona Competizione s/n 13367 Le Mans 1975;

De Blauwe Daytona met chassisnummer 13367 reed op Le Mans in 1975. Harry Jones reed met co-rijders Mignot en Gurdjian naar een 13de plaats. Door lage oliedruk verloor de motor haar kracht en de rijders konden geen gebruik maken van alle snelheid. Het chassis van de Ferrari was al gedateerd maar reed sinds enkele races in de USA met een nieuwe motor. Grappig detail is dat de Ferrari door Hollandse kaas werd gesponsord.

Deze Daytona rolde in 1970 van de band als straat Daytona voor de Europese markt, maar werd omgebouwd tot competitie model door Diena & Sportauto uit Modena. Luigi Chinetti, de Amerikaanse importeur, haalde de Ferrari naar Amerika voor de nieuwe eigenaar Dr. Harry Jones.

De race historie van Chassis 13367 is redelijk lang te noemen. De Blauwe Daytona reed o.a. de 24 uren van Le Mans '74 en '75, de 24 uren van Daytona '75 en de 12 uren van Sebring '75.

Na Le mans '75 werd de Ferrari verkocht aan Preston Henn, die er tot 1979 mee uitkwam in de IMSA Series.

Vanaf 2000 is de Ferrari in Nederlands bezit geweest Bij John Bosch's Barron Racing.
Het model is 1 van de 5 race Daytona's uit mijn Collectie. Detailcars tekende voor het model dat schaal 1/43 is. Detailcars maakte niet altijd mooie modellen maar de Daytona race en straatversie was het hoogtepunt van de fabrikant

nofear02
14-08-2007, 20:51
Vincent wat leuk weer! Wat maak jij toch mooie verhaaltjes man. Precies goed! Heel leuk om te lezen. Vooral ook dan zo iets geks als die reclame voor Hollandse kaas! :D. Bizar! Wie verwacht dat nou op een ferrari :D. Maar als ik op de foto dubbelklik dan zie ik fromage de Hollande. Lachen!
Heb jij hem overigens in t echt gezien dan bij John?
En ook weer met echte foto's eronder. Geweldig! Verbaas me er elke keer weer over dat het echt zó goed nagemaakt is, alle stickertjes ook hetzelfde.

Nou lijkt het wel of de voorlampen een beetje 'lossig' zitten op je model, niet zo straks aansluiten aan de carrosserie, klopt dat? Dat was misschien nog net té moeilijk na te maken door de fabriek? Ik schrijf dit niet als teutebel, maar vraag het jou als kenner. Is dat zo? Vinden jullie verzamelaars dat dan een klein beetje jammer of kijk je er over heen. Of zijn júllie zulke zeikers dat het jullie nou inderdaad om dat soort dingen ook gaat. Ik lees wel eens bij jullie van; 'heel goed gedetailleerd'. dat is dan een van de leuke dingen aan jullie hobby; dat het zo mooi is nagebouwd, maar dat je ook echt kan kijken hoe het in het echt is omdat het een mooie afspiegeling is van 'de echte'.

Nog even over die Lusso. Ook helemaal geweldig. Wat een chique, statige, elegante en toch stoere wagen is dat; als je daar mee rondreed in die tijd, dan was je toch helemaal een 'man van stand'? Liefst iemand die in een landhuis of kasteel woonde en een beroep op niveau had? Notaris, arts, directeur, weet ik veel, etc. En dat reed dan al 240km p/u op top.... tsjeeee.
Nogmaals dank voor je verhaaltjes Vin! Prachtig

Vivado Ferrari
14-08-2007, 22:28
Nou lijkt het wel of de voorlampen een beetje 'lossig' zitten op je model, niet zo straks aansluiten aan de carrosserie, klopt dat? Dat was misschien nog net té moeilijk na te maken door de fabriek? Ik schrijf dit niet als teutebel, maar vraag het jou als kenner. Is dat zo? Vinden jullie verzamelaars dat dan een klein beetje jammer of kijk je er over heen. Of zijn júllie zulke zeikers dat het jullie nou inderdaad om dat soort dingen ook gaat. Ik lees wel eens bij jullie van; 'heel goed gedetailleerd'. dat is dan een van de leuke dingen aan jullie hobby; dat het zo mooi is nagebouwd, maar dat je ook echt kan kijken hoe het in het echt is omdat het een mooie afspiegeling is van 'de echte'.

De lampen op dit model zijn inderdaad een stuk minder. Daarom is dit ook Diecast en geen handbouw. Dit type is op schaal 1/43 vrij lastig te vinden voor een lage prijs. Deze afwijkende details neem ik dan voor lief.
Prijs/kwaliteits verhouding speelt een grote rol.....

nofear02
14-08-2007, 22:31
De lampen op dit model zijn inderdaad een stuk minder. Daarom is dit ook Diecast en geen handbouw. Dit type is op schaal 1/43 vrij lastig te vinden voor een lage prijs. Deze afwijkende details neem ik dan voor lief.
Prijs/kwaliteits verhouding speelt een grote rol......Dat begrijp ik. Alle waar naar zijn geld. Hij is ook zeker mooi zat hoor! Prachtig gewoon

dcpixels
16-08-2007, 19:36
Ferrari 250 GT Lusso (=Luxe in Italiaans) uit 1962

Naar mijn mening het mooiste ontwerp voor een Ferrari koetswerk.
De elegante 250 GT Lusso maakte in '62 haar debuut voor het grote publiek op de autoshow in Parijs.
Misschien heeft iemand nog een leuk verhaal over de Lusso? Alles is welkom.

Onder het motto 'beter laat dan nooit' heb ik zojuist (plat op mijn buik) in de tuin gaan liggen om 'mijn Lusso' te fotograferen. Het model wat ik bezit is in schaal 1/18 van het merk Hotwheels. Een jaar of drie geleden bracht dit merk dan eindelijk eens een echte F-klassieker op de markt, waar ik al zo lang op had gewacht. Alle 'ins & outs' over dit type heeft Vincent zeer mooi omschreven, dus hierbij de foto's van Hotwheels "Metal Collection" B6053

Erikderaaf
16-08-2007, 19:54
prachtig model :) ben blij dat die hier ook in de kast staat (ik heb de grijze versie ook!) Erg mooie foto's trouwens!

ik ben benieuwd naar de elite versie. hopelijk worden de velgen beter uitgevoerd. (heb regelmatig getwijfeld mijn velgen te upgraden naar echte spaakwielen, maar dat is ook prijzig

dcpixels
16-08-2007, 20:54
ik ben benieuwd naar de elite versie. hopelijk worden de velgen beter uitgevoerd.

Volgens mij gaat dat wel goedkomen. Hier zijn twee nieuwe foto's van de 250GTO, waarop de spaakwielen van het Elite model goed te zien zijn.

Het grijze model wat jij bezit is ook erg mooi. Dit is zeker het model wat in een speciale ronde 'Show Case' uitgebracht is

Vivado Ferrari
16-08-2007, 21:57
Mooie Lusso Walter

nofear02
16-08-2007, 22:15
Waaaauw wat mooi Walter. Zelfs met 'houten' stuur. t is toch wat. En wat een mooie bak is het toch zeg. Die wagen heeft echt 'grandeur'. Prachtig. Leuk dat je speciaal hiervoor ff foto's gemaakt hebt en geupload hebt. thnx

Vivado Ferrari
25-08-2007, 17:40
Deze week 4 Ferrari modellen in 1 keer in de spotlight.
De Supercars van Ferrari.
De 288 GTO uit 1984, vernoemd naar de legendarische 250 GTO uit 1962.
Voor het eerst directe F1 snufjes in een straat Ferrari!

De F40 uit 1987, Ferrari's 40 jarig jubileum model. Werd Ferrari boegbeeld voor het merk eind jaren '80. V8, Turbo's...kortom Il Monstro! Echte rijders auto.......Wat moet ik hier nog meer over vertellen.

De F50 uit 1995, Ferrari's 50 jarig jubileum model. Ferrari vierde echter pas in 1947 het echte 50 jarig bestaan. De F50 werd echter al 2 jaar eerder geintroduceerd. Minder populair dan de F40 maar echt 'de F1 voor op de autostrada!'. Het dak kon eraf. Je reed zowel een Barchetta als een Berlinetta. Ik vind 'm met dakje ietsjes mooier.....

De Ferrari Enzo uit 2002. Nog meer F1 dan wat dan ook. De Enzo, you hate it or love it! Een ode aan Enzo himself. 399 stuks+1 werden er gebouwd. Allemaal uitverkocht en er zijn er helaas ook al een aardig aantal gesneuveld. Rod Stewart, Eric Clapton, Pink Floyds Nick Mason, Jay Kay, Nicolas Cage hebben het zelfde gemeen als Michael Schumacher. Ze hebben een Enzo!

Heb je ook mooie foto's van Ferrari 'Supercars' automodellen, een leuk verhaal/weetje of misschien wel een echte? Kom en plaats maar.....

nofear02
25-08-2007, 18:51
Geweldig Vin! Thnx. Mooi gezicht zo op een rijtje. Maar waarom vinden nou zo veel mensen die F50 minder geslaagd. Hij is idd niet zo populair. Waarom is dat.

Tof te lezen dat de 288 de eerste wagen was met f1 techniek op straat! Wist ik niet. Het is en blijft een stoere bak. Waarom ik vind weet ik niet eens. Misschien door die stoere vierkante spiegels die op rechte poten staan, en die lampen

Vivado Ferrari
25-08-2007, 19:52
Geweldig Vin! Thnx. Mooi gezicht zo op een rijtje. Maar waarom vinden nou zo veel mensen die F50 minder geslaagd. Hij is idd niet zo populair. Waarom is dat.

Tof te lezen dat de 288 de eerste wagen was met f1 techniek op straat! Wist ik niet. Het is en blijft een stoere bak. Waarom ik vind weet ik niet eens. Misschien door die stoere vierkante spiegels die op rechte poten staan, en die lampen?

Eigenlijk is het een 308 die serieuze Steroids gebruikt heeft. De zelfde lijnen maar dan iets dikker gebouwd. Mooie machine is dat inderdaad.
De 288 GTO is een ontwerp van F1 designer Harvey Postlethwaite. Er werd ook gebruikt gemaakt van Kevlar onderdelen en veel aluminium. Het koetswerk is uiteraard van Pininfarina. De 288 GTO zou ook worden ingezet in de Rallysport. Er werden een aantal exemplaren voor gebouwd door Michelotto, maar de klasse waar deze in zou uitkomen, de Group B, werd eind '86 stopgezet en vijf 288 Evoluziones zouden nooit racen. Nu zijn deze, pronkstukjes van bekende verzamelaars zoals oa. de Sultan van Brunei en Jacques Swaters. Deze wordt ook vaak gezien als het prototype voor de F40.
Van de 288 GTO werden er 272 afgeleverd en was, naast de 208 Turbo die voor de Italiaanse markt bestemd was, de eerste Ferrari straatauto met Turbo......

Dat van de F50 is denk ik een kwestie van smaak. Ik, persoonlijk, vind 'm niet verkeerd!

.

nofear02
25-08-2007, 20:01
De 288 GTO is een ontwerp van F1 designer Harvey Postlethwaite. Er werd ook gebruikt gemaakt van Kevlar onderdelen en veel aluminium. Het koetswerk is uiteraard van Pininfarina. De 288 GTO zou ook worden ingezet in de Rallysport. Er werden een aantal exemplaren voor gebouwd door Michelotto, maar de klasse waar deze in zou uitkomen, de Group B, werd eind '86 stopgezet en vijf 288 Evoluziones zouden nooit racen. Nu zijn deze, pronkstukjes van bekende verzamelaars zoals oa. de Sultan van Brunei en Jacques Swaters. Deze wordt ook vaak gezien als het prototype voor de F40.
Van de 288 GTO werden er 272 afgeleverd en was, naast de 208 Turbo die voor de Italiaanse markt bestemd was, de eerste Ferrari straatauto met Turbo......Fantastisch! Harvey P. is een zeer bekende naam. En heeft de 288 Turbo??! dat wist ik niet! woow; dat zal me een duw geven zeg. Ik heb jaaarenlang een Volvo 480 1.7 Turbo gereden (ik heb hem nog) en vond dát simpele duwtje altijd al leuk. 272 dus maar van gebouwd! Vandaar dat is zo exclusief is. En die Evoluzione; die heb ik dus gezien?? dat is dat ding op Fiorano van die man met dat halflange stijle haar, die niet wou starten en die ze toen maar gingen rondduwen?

mavanhaasteren
25-08-2007, 20:09
jah dat was de 288 Evoluzione
en ik denk dat de F50 wat tegen viel niet qua uiterlijk maar meer qau prestaties
de vershillen zijn
F40 - F50
478 PK - 513 PK
324 Km/u - 325 Km/u
4.1 Sec - 3.8 Sec naar 100 Km/u

dus hij is niet echt veel sneller dan de F40

.

Vivado Ferrari
25-08-2007, 20:15
jah dat was de 288 Evoluzione
en ik denk dat de F50 wat tegen viel niet qua uiterlijk maar meer qau prestaties
de vershillen zijn
F40 - F50
478 PK - 513 PK
324 Km/u - 325 Km/u
4.1 Sec - 3.8 Sec naar 100 Km/u

dus hij is niet echt veel sneller dan de F40

Maar de F50 had geen Turbo nodig. En 349 F50's naast 1,311 F40's maakt de F50 net iets exclusiever.....
De F40 was meer raceauto dan sportauto. Maar wel een hele mooie machine

Vivado Ferrari
26-08-2007, 10:01
Fantastisch! Harvey P. is een zeer bekende naam. En heeft de 288 Turbo??! dat wist ik niet! woow; dat zal me een duw geven zeg. Ik heb jaaarenlang een Volvo 480 1.7 Turbo gereden (ik heb hem nog) en vond dát simpele duwtje altijd al leuk. 272 dus maar van gebouwd! Vandaar dat is zo exclusief is. En die Evoluzione; die heb ik dus gezien?? dat is dat ding op Fiorano van die man met dat halflange stijle haar, die niet wou starten en die ze toen maar gingen rondduwen??

De Ferrari 288 GTO Evoluzione

Erikderaaf
26-08-2007, 11:21
zo, dat zijn de rijtjes! en die evo is echt super zeg!

ik sta echt verbaasd van het nivo van detail op deze wagens, van welke fabrikant zijn ze, vin?

.

Vivado Ferrari
26-08-2007, 12:09
zo, dat zijn de rijtjes! en die evo is echt super zeg!

ik sta echt verbaasd van het nico van detail op deze wagens, van welke fabrikant zijn ze, vin?

288 GTO is van IXO
288 GTO Evo van Revell/Jouef
F40 is van IXO
F50 is van IXO
Enzo is van Redline (nr 1329/2500ps)

En natuurlijk allemaal 1/43.
Erik, jij had de 1/18 hiervan een tijdje geleden ook op de foto gezet, toch?
Kun je die plaatsen?

.

nofear02
26-08-2007, 13:05
En natuurlijk allemaal 1/43. 1 op 43?? dat zie je helemaal niet aan af! Ik dacht dat ze groter waren! kan je nagaan

dcpixels
26-08-2007, 17:05
De Ferrari 288 GTO Evoluzione

De GTO Evoluzione was het studiemodel voor de F40. Er zijn volgens mij 5 exemplaren van dit model gebouwd, waarvan er weer 2 zijn omgebouwd naar de F40. Er staat er een in de Galleria Ferrari (zie foto).
Ik heb 20 jaar geleden een artikel gelezen over de GTO Evoluzione en dat is me altijd bijgebleven. Het komt uit de AutoSelekt van maart 1987.
Het is een artikel over een rit van Werner Schruff, die zijn rijbevindingen op een prachtige wijze weet te verwoorden. Je hebt direkt een beeld van dit vreselijke brute apparaat. Uiteindelijk is de F40 teruggeschroefd, want de GTO was gewoon te heftig voor op de weg ;)

.

Vivado Ferrari
26-08-2007, 17:19
Leuk artikel Walter! Echt leuk om te lezen. Wel grappig dat ze hiet nog praten over een 328 GTO......Leuk

dcpixels
26-08-2007, 17:24
Leuk artikel Walter! Echt leuk om te lezen. Wel grappig dat ze hiet nog praten over een 328 GTO......Leuk.

Volgens mij is dat een drukfoutje. Maar wie komt er nou wel uit al die typenummers van Ferrari ;)
Ik heb al die AutoSelekts uit de jaren 80' bij het oud-papier gedaan, maar gelukkig eerst alle artikelen over Ferrari gescanned

Vivado Ferrari
26-08-2007, 17:25
1 op 43?? dat zie je helemaal niet aan af! Ik dacht dat ze groter waren! kan je nagaan!

Ik verzamel alleen 1/43 Ferrari's. En geloof me. Ik zou wensen dat ze groter waren;) Schaal 1op1:)

Goed dat je het nog bewaard hebt, Walter

Vivado Ferrari
01-09-2007, 11:04
De Ferrari 512 M s/n 1018

De 512 M van GELO Racing. Dit exemplaar reed de 24 uren op Le Mans in 1970 en 1971 met rijders George Loos en Kelleners in ’70 en Loos en Pesch in 1971. In ’70 moest de Ferrari het ontgelden door een crash en in ’71 kreeg de 512 M motorische problemen na 6 uur racen. Geen successen op Le Mans voor deze Ferrari.

Het team werd gerund door de Duitser George Loos. Vandaar de naam GELO Racing.
De Ferrari 512 M in kwestie reed tot eind 1971 een groot aantal lange afstandraces. Maar was niet echt succesvol. Enkel 1 overwinning tijdens de 500KM op Zolder gaf deze Ferrari faam.

Na een flinke crash, tijdens de 1000km van Monthlery, werd de 512 M eigendom van Ferrari verzamelaar Pierre Bardinon en zijn befaamde Mas du Clos collectie in Frankrijk.
In 1991 kwam de Ferrari bij de Amerikaan Mike Sheehan terecht.
De Zwitser Engelbert Stieger werd uiteindelijk de nieuwe eigenaar. Samen met zijn zonen Patrick en Chistoph heeft hij de 512 M met chassisnummer 1018, tussen 1996 en heden, laten schitteren tijdens divers Ferrari Racing days. Wel mooi dat die Ferrari's nog gewoon in staat zijn om mee te racen......

De Ferrari 512 M kwam in 1970 uit de fabriek rollen als 512 S. In 1971 werd Chassis 1018, net als enkele andere 512 S types, omgebouwd tot 512 M. De M staat voor Modificata (=gewijzigd/verbeterd).

Het schaalmodel is van het merk Brumm, schaal 1/43

Heeft iemand mooie foto’s, modellen of leuke aanvullingen op het verhaal? Plaats gerust……

http://www.barchetta.cc/english/All.Ferraris/Detail/1018.512M.htm

Erikderaaf
01-09-2007, 21:47
mooi model! Leuk dat je zulke mooie foto's plaatst. die kleine modelletjes zijn vaak echt prachtig mooi uitgevoerd

Vivado Ferrari
18-09-2007, 19:29
Deze bijzonder fraaie Ferrari 375 MM wist in 1953 de 12 uur van Pescara op haar naam te zetten. Scuderia Ferrari's F1 Coureur Hawthorn en bijrijder Maglioli wonnen de race door het mooie Italiaanse landschap. Op de zwart/wit foto zie je hoe dicht bij de bolides langs de huizen reden.
De Ferrari met chassisnummer 0320AM werd geleverd met het Speciale Le mans Koetswerk. Deze uitvoering had bijvoorbeeld koplampen met plexiglass afwerking en extra koelingsgleuven op de body.
De auto reed ook op Le Mans maar werd gediskwalificeerd. De originele 375 MM bestaat nog steeds en is in het bezit van verzamelaar Sir Anthony Bamford.
Het schaalmodel is van ART MODEL, schaal 1/43.

http://www.barchetta.cc/english/all.ferraris/detail/0320am.375mm.htm

.

Erikderaaf
18-09-2007, 19:55
prachtig model! echt leuk om te zien dat het echt zo gereden heeft in die oude tijd (fotobewijs).
Mooie foto's! beetje water doet leuke dingen! Alleen het lijkt wel een nederlands kenteken achterop

Vivado Ferrari
18-09-2007, 20:01
prachtig model! echt leuk om te zien dat het echt zo gereden heeft in die oude tijd (fotobewijs).
Mooie foto's! beetje water doet leuke dingen! Alleen het lijkt wel een nederlands kenteken achterop!

Is niet origineel, die plaat......

mavanhaasteren
18-09-2007, 20:24
mooi model
en ook mooi om te zien dat de rijder nog een extra ruitenwisser heeft

.

Vivado Ferrari
18-09-2007, 21:19
mooi model
en ook mooi om te zien dat de rijder nog een extra ruitenwisser heeft

Euh daar zit de bestuurder;)

.

mavanhaasteren
18-09-2007, 22:07
die bedoelde ik ook, ik bedoelde niet de bijrijder
ondanks dat die toch ook wel zicht op de weg wil hebben om goed te kunnen navigeren

.

dcpixels
18-09-2007, 22:34
Wat heb je weer een mooi model uitgekozen Vincent. Met de foto erbij zit ik lekker te vergelijken ... waarschijnlijk doet iedereen dat ;)
Het valt me op dat het 1/43 goed in de lak zit. Qua afwerking is het weer een topper. Mooie details, zelfs het spiegeltje op het dashboard.
Kan iemand mij vertellen waar het extra scherm voor is, wat op de motorkap geplaatst is.

.

430driver
19-09-2007, 15:02
ik denk on het grootste rijvuil op te vangen

.

430driver
19-09-2007, 17:20
Deze bijzondere Ferrari is, in tegenstelling tot de meeste, géén ontwerp van Pininfarina, maar van Francesco Boniolo (net als Giuliano Michelotto uit Paduva). Ontworpen voor groep B racing, maar ook geschikt voor op de openbare weg.
Aanvankeljk werden er verschillende ontwerpen gemaakt gebruikmakend van de ervaring die men eerder had verworven bij het testen van de BB512LM.
Prototipo 001 was in 1984 gereed en Jean "beurly's" Blaton reed voor het eerst met deze GT/Michelotto in het openbaar op 1 juni datzelfde jaar.

nr 002 werd in de herfst van '84 voltooid.
Men besloot deze auto deel te laten nemen aan de rally di Monza, maar rijder Rafaele (lele) Pinto verloor op een gegeven moment de macht over het stuur en beschadigde de achterhoek waardoor de ophanging vernield werd
De eigenaar (anoniem) werd gerepareerd én op kenteken gezet (748291 PD).

De Nederlander H.K. was geen onbekende van michelotto aangezien hij al een 308 Groep 4 in bezit had.
In 1986 werd overeengekomen dat hij 003 zou mogen kopen (wetende dat dit het laatste prototipo zou zijn)
De auto was in april 1987 gereed en maakte z'n eerste rit tijdens een particuliere testdag op zandvoort op 27 mei 1987. (FOTO 1)

Ik ben van het begin af aan helemaal weg geweest van deze auto!
Heb destijds via via het adres van H.K. weten te bemachtigen en heb contact gezocht voor een mooie foto om deze te tekenen.
Hij was er erg van onder de indruk dat ik als opdracht zijn zoon P op z'n kart moest tekenen (als kado voor het behalen van het NK junioren 1991)

Maar goed, een fatsoenlijk model is er eigenlijk nooit geweest!
Ik heb het enige GT/M model destijds gekocht dat er was: een FDS zelfbouw kit......Wat een teleurstelling (zie foto 2)!
Nou enige tijd later liep ik Gijsbert Achterberg tegen het lijf tijdens een FCN meeting. Hij had ZELF middels een Bburago 308 GTB een erg mooie GT/M body weten te maken m.b.v. staalplamuur.
Na veel vijven en zessen (en een hoop geld, want ik moést m hebben!)
kocht ik Neerlands enige 308 GT/M 1:43 die ik zelf heb afgemaakt (met onderdelen uit m'n FDS kit, zoals motor etc.)
Het buizenframe heb ik gemaakt van 1mm staaldraad en de achterspoiler evenals de achterruit heb ik gemaakt van kunststof.
(foto 3

mavanhaasteren
19-09-2007, 18:15
je moet er maar wat voor over hebben he om een model te bezitten

.

Vivado Ferrari
19-09-2007, 20:36
Mooi model van de 308 GT/M, Mark! Heel mooi

Vivado Ferrari
16-10-2007, 11:14
De Ferrari 250 GTO met Chassisnummer 4491.

Deze groene Ferrari GTO werd in juni 1964 afgeleverd aan de Brit David Piper. Deze privateer reed over de gehele wereld met zijn Ferrari’s. Totaal schijnt hij zo’n 5 tot 6 250 GTO’s in zijn bezit te hebben gehad.
De groene GTO, naar de kleur van zijn Sponsor BP, boekte in ’63 wisselende successen op onder andere Kyalami, Monza, Silverstone en tijdens de Tourist Trophy op Goodwood.

In 1964 kreeg de GTO een ware metamorfose. Het dak werd verlaagd en baarbij ook het voorruit. Het dak werd voorzien van een bobbel aan de rechte zijde, zoals men ook vaak bij Zagato ontwerpen tegenkwam. Ook in ’64 werd er serieus mee geracet. Ferrari rijder Lorenzo Bandini claimde dat deze groene GTO de allersnelste was van de wereld!

Piper verkocht de 250 GTO (4491) in 1965 aan Peter Sutcliffe. David Piper kocht hierna zijn allereerste 250 LM.
Sutcliffe boekte, dat jaar, met deze ‘platte’ GTO vier overwinningen in zijn klasse, waaronder de 500 KM van Spa met startnummer 33.

In 1974 kwam de groene GTO weer bij de vorige eigenaar Piper terecht. Vanaf 1981 is deze schitterende Ferrari weer terug in Italië. De GTO werd weer in de originele staat teruggebracht. De Ferrari staat tot op het heden nog steeds in Italië en nog steeds groen.

http://www.barchetta.cc/english/All.Ferraris/Detail/4491GT.250GTO.htm

Het model is schaal 1/43, is gebouwd door Tokoloshe en is deel van mijn Collectie

mavanhaasteren
16-10-2007, 12:30
mooi model en leuk gedaan met het groene weiland als achtergrond
je zou haast zeggen dat die bobel in het dak komt omdat ze te hardt over een hobbel zijn gereden:D
hij ziet er wel erg mooi uit de 250 GTO !

.

nofear02
16-10-2007, 23:34
De Ferrari 250 GTO met Chassisnummer 4491.Het model is schaal 1/43, is gebouwd door Tokoloshe en is deel van mijn Collectie.Fantastisch verhaaltje weer Vin! Erg leuk. En voor mij persoonlijk extra interessant omdat ik David Piper ontmoet heb op de Núrburgring van de zomer. En bijzonder vanwege dat groen zeg. Hele aparte kleur! Leuke foto's

enzotje
17-10-2007, 14:30
Goed verhaal, mooi model groen met rode velgen komt nog mooi uit. Maar weet je ook wat het doel is van die bubbel in het dak snelheid

Vivado Ferrari
17-10-2007, 14:36
Goed verhaal, mooi model groen met rode velgen komt nog mooi uit. Maar weet je ook wat het doel is van die bubbel in het dak snelheid?

Het dak werd verlaagd voor de aerodynamica/snelheid. De bobbel was puur bedoelt voor hoofdruimte voor de bestuurder....

moriaan1
30-10-2007, 20:22
Heel bijzondere man.
Heeft een tuin en diverse schuren VOL met authentieke en minder authentieke onderdelen, chasis motoren e.d.

Kocht eind jaren zestig een enorme partij P4 onderdelen die in een hoek van de fabriek lagen opgeslagen om te worden afgevoerd.
(was toen fabriekscoureur)Heeft daaruit P4 0900 mogen bouwen na toestemming van Enzo.
Heeft ook een 250LM en een P2 of p3

In 1:18 heeft het franse azur dit model ooit uitgebracht (heb ik geruild voor een versie van BBR)

.

Vivado Ferrari
21-12-2007, 09:12
Model van de week is de Ferrari 250 GT California Spider met chassisnummer 1451GT.
Deze behaalde in 1959 de 5de plaats algemeen en de eerste plaats in haar klasse op Le Mans onder de vlag van het North American Racing Team van Luigi Chinetti, die de auto had geleverd aan Bob Grossman. Grossman was samen met Fernand Tavano de bestuurder van de California Spider.
Na dit succes haalde eigenaar Grossman nog enkele successen in de US SCCA evenementen.
In de jaren 60 werd de auto gerestaureerd en verkocht.
De Ferrari werd met weinig aanpassingen ingezet tijdens de Races.
De historie van de Ferrari is te vinden op deze link;
http://www.barchetta.cc/english/all.ferraris/Detail/1451GT.250GT.LWB.Cal.htm

Het model is van Art Model, schaal 1/43

Vivado Ferrari
21-12-2007, 09:18
Nog enkele foto's van de California spider met startnummer 16...

nofear02
21-12-2007, 11:46
Jaaaaa, mooi Vin! Zoveel mensen zijn gek op de Ferrari Spiders! En er werd dan ook nog gewoon mee geracet alsof het niks is. Waar haal je toch allemaal die foto's vandaan. Heel mooi

dcpixels
06-03-2008, 07:53
Model van de week is de Ferrari 250 GT California Spider met chassisnummer 1451GT.

Ik zit hier nog even 'te snuffelen' ... maar ik vind je foto's van deze 250GT 'in de mist' echt waanzinnig!!! De sfeer op jou foto's zie ik terug in de oude foto's. Stuk voor stuk toppers!

Vivado Ferrari
06-03-2008, 08:35
Ik zit hier nog even 'te snuffelen' ... maar ik vind je foto's van deze 250GT 'in de mist' echt waanzinnig!!! De sfeer op jou foto's zie ik terug in de oude foto's. Stuk voor stuk toppers!

Thanks Walter! Ik heb al een nieuwe achtergrond/omgeving gevonden voor een nieuw model v/d week. Vrijdag ga ik ze maken:)

Vivado Ferrari
07-03-2008, 12:16
De Ferrari 196 SP/286 SP

24 Februari 1962. Ferrari presenteerde, spectaculair, haar nieuwe racers op het fabriekterrein.
Niet alleen de 156 F1 voor het nieuwe seizoen werd gepresenteerd aan de pers, maar ook de 250 GTO, de 196 SP, 248 SP en de 286 SP werden aan de pers tentoongesteld.

De Ferrari 196, 248, 286 waren identieke modellen met de zogenaamde ‘Sharknose’ die ook de 156 F1 haar fraaie stijl gaf. Het enige verschillen, tussen de Sp’s, waren de motoren. Zo hadden de 196 SP en de 286 SP een V6 achterin liggen en de 248 SP en 268 SP een sterkere V8.

Ferrari rijders als Baghetti, Bandini, Rodriquez, Gendebien, Mairesse, scarfiotti maakte furore op races als Le Mans, Targa Florio en de Nurburgring. Ook waren deze Barchetta’s succesvol op diverse Hillclimb wedstrijden.

Maar liefs 6 stuks werden er totaal van deze fraaie Ferrari gebouwd. In 1963 volgde de 250 P de SP’s op. Er bestaan nog enkele exemplaren van deze SP’s. Waarde van deze Ferrari ligt zo rond de 1,5 Miljoen Euro’s!

Het model uit mijn Collectie is van Artmodel (1/43). Ik heb deze zo’n 12 jaar in de kast staan. Kocht deze in de Autotron in zeer stoffige staat. Een must have voor elke Ferrari verzameling.

Info;
http://www.barchetta.cc/english/All.Ferraris/Detail/0806.248SP.htm
http://www.barchetta.cc/english/All.Ferraris/Detail/0798.268SP.htm
http://www.barchetta.cc/english/All.Ferraris/summary/SN.246.SP.htm

mavanhaasteren
07-03-2008, 12:27
een zeer mooi en fraai model en inderdaat een mooie in de verzameling

ferrari10flrb
07-03-2008, 14:13
Absoluut een bijzonder mooie Ferrari, weliswaar een beetje een vreemde eend in de bijt gezien de V6 en V8. Wat zou ik trouwens graag die presentatie hebben bijgewoond!!

De winnaar van de Targa Florio:

Gilles027
07-03-2008, 20:00
Prachtige foto's Vivado

Mondial T 1989
17-04-2008, 10:25
Het model van Kurt Adolf is door brumm uitgebracht.
Volgens de doos is dat een 500 F2

Zoals ik dat kan vinden was de type aanduiding 166F2 - 1953

Kan iemand mij juist vertellen hoe het nu zit en waarom komen ze aan 166F2.

Alvast bedankt

wesleyruytrmn
01-12-2008, 19:23
De auto begon zijn carrière bij Spa in het voorjaar van 1970. Met een lange achterklep, Jacky Ickx, gekoppeld aan Peter Schetty, kwam hij uit in Le Mans. Gekwalificeerd op de 6e plaats met een tijd van 3'23 "1, begon de Ferrari nr. 5 de wedstrijd voorzichtig. Jacky Ickx altijd zeer snel geweest in de regen, kwam terug en nam de tweede plaats kort voor middernacht. In 2e positie, vier ronden van de Porsche 917 van Siffert / Redman, de Ferrari draaide lekker zijn rondjes en zal standhouden tot twee uur.

De race kreeg een herstart, maar het gevecht bleef uit. Jacky Ickx is echter gecrasht. In de remzone naar Maison Blanche, waarschijnlijk door een geblokkeerde achterrem. Hij sloeg op een hoopje zand, de Ferrari werd geprojecteerd in de lucht en die werd volledig vernietigd.

Wat overblijft is een model van BBR/Gasoline models

wesleyruytrmn
01-12-2008, 20:20
Zullen we dit draadje ook weer een beetje gebruiken. Als we met alle verzamelaars nu een rooster opstellen, haha. Ik heb nog zat mooie modelletjes

jack maris
02-12-2008, 00:33
Laat ik ook eens proberen in deze draad een echte en een miniatuur Ferrari te laten zien.

Van 1955 tot 1959 zijn er 34 Ferrari's gemaakt van het type 410 Superamerica.
De meeste ontwerpen staan op naam van Pinin Farina maar er zijn een paar uitzonderingen. Twee zijn getekend door Carrozzeria Boano. Vader Mario en zoon Paolo Boano hadden een bedrijf in Turijn. Zij maakten een coupe en later de enige open 410SA, een cabriolet met chassisnr. 0485SA. Hij werd tentoongesteld op de Show van Turijn in 1956.
Zoals de naam al zegt was deze auto bedoeld voor de Amerikaanse markt en dat is goed te zien aan de toen populaire staartvinnen. Op de foto's staan het origineel en een miniatuur van Ilario. Voor de goede orde: de echte auto mist zijn linker ruitenwisser - ik weet ook niet waarom.....

Met beste groet.

Vivado Ferrari
02-12-2008, 00:37
Wesley en Jack, mooie modellen met leuke info! Super!:)

nofear02
02-12-2008, 01:06
Wesley en Jack, mooie modellen met leuke info! Super!:)+1! hartstikke leuk! thnx!

RedmondialTCab
02-12-2008, 01:29
erg gaaf die verhalen.
Thanx

mavanhaasteren
02-12-2008, 07:22
gave modellen mannen

ferrari10flrb
02-12-2008, 09:15
Schitterende modellen! Vooral de 512 S. Helaas géén concurrente voor de Porsches destijds. :(

jack maris
09-12-2008, 01:07
Van 1970 tot 2004 bestond het bedrijf Banmoco in Engeland. De samentrekking komt van Banham Motor Conversions. Oprichter was Paul Banham die verschillende kitcars bouwde met als basis Jaguars en Rovers maar ook op het chassis van Skoda en Austin Maestro.

Maar hij begon zijn bedrijf met het uitvoeren van cabriolet conversies. Eén van de eerste die hij onderhanden nam was een Ferrari 400i. Hij maakte echter niet een echte cabriolet (zoals Straman of Lorenz) maar ontwierp een soort 'Landaulet', typisch in Engelse stijl.

Sinds kort bouwt Ilario Chierra onder zijn submerk Contact een model van deze wagen. Ik heb dit model nog maar pas in mijn bezit en ik moet zeggen dat het een uistekend miniatuur is. Bovendien is het leuk ook eens een rechtsgestuurde versie te hebben.

Voor de fanaten: het chassisnr. is 27575.

Met beste groet.

Johannus
09-12-2008, 01:11
wow, dat is appart :D en ontzettend leuk! Supergaaf die speciale modellen hier :D Ga zo door! die 400 lijkt ook we echt heel goed op het origineel :D

nofear02
09-12-2008, 01:21
Jemug wat gaaf jack! nog nooit gezien of over gehoord. Heel bijzonder. dank voor de info en uploaden. Verrekte leuk! weer wat geleerd! prachtig.

mavanhaasteren
09-12-2008, 07:36
het is inderdaad een heel bijzonder model, had er ook nog niet van gehoord dank voor de info

430driver
09-12-2008, 17:58
apart model jack! ik had er wel van gehoord, maar wist niet dat er ook daadwerkelijk een schaalmodel van was. Prachtig!

pasmaar
10-12-2008, 10:43
Gaaf zeg! Ik heb nog nooit van dit model gehoord, laat staan gezien. Ik vindt het wel een mooi model zo, zoveel de 1:1 als het 1:43 model, beide zijn plaatjes. En die info erbij maakt het weer interessant om te lezen. Top! :D

jack maris
15-12-2008, 23:33
Aan de 24-uurs race van Le Mans namen in 1980 Ferrari's deel van het type 512 BB/LM.
De donkergroene wagen van het EMKA team met startnummer 78 kreeg kort na middernacht in zeer slecht weer een klapband, als gevolg waarvan de complete achterkant werd beschadigd. Maar het EMKA team liet zich niet op de kop zitten en sloot een deal met het Bellancauto team waarvan de auto al met pech was stilgevallen. De achterkant werd van dit team "geleend" en in bijna 2 uur werd deze gemonteerd met vooral veel tape om de stroomlijn een beetje in stand te houden. De voorkant werd ook daarmee opgelapt. De wagen ging weer op weg en eindigde uiteindelijk nog als 23ste. Het chassisnr. is 27577 (stom toevallig 2 hoger dan mijn vorige post van de Banham....)

Van deze merkwaardige auto heeft Meri een handgebouwd model gemaakt dat hier te zien is. Verder heeft Brumm hem ook in zijn progamma en Gasoline heeft hem pas in produktie genomen. De Meri vind ik overigens de beste maar die kom je nauwelijks nog tegen.
Als je echter de stukjes tape in 1/43 goed bekijkt zie je pas dat het miniatuur uitstekend is nagemaakt.

Met beste groet.

jack maris
15-12-2008, 23:36
En het leuke is dat de geschiedenis zich herhaalt: tijdens de 24-uurs race van Le Mans van dit jaar kreeg de F430 GTC van het team van Farnbacher Racing met chassisnr. 2612 schade aan de linker deur. En ook zij werden geholpen door een concurrent. Het team van Krohn Racing met hun lichtgroene wagen zorgde voor de vervangende deur. Tegen het einde van de race werd het weer steeds beroerder en de auto kwam - ook al een ironie van het lot - aan als 23e (dus gelijk aan de 512 BB/LM).

BBR heeft een schitterende versie van de "vieze" auto gemaakt, inclusief modder en druppels zichtbaar op de ramen. Ook op dit punt is de firma uit Saronno dus weer baanbrekend.
Ik zal later nog wat detail-foto's van deze BBR posten.

Met beste groet.

Vivado Ferrari
16-12-2008, 05:29
Van deze merkwaardige auto heeft Meri een handgebouwd model gemaakt dat hier te zien is. Verder heeft Brumm hem ook in zijn progamma en Gasoline heeft hem pas in produktie genomen. De Meri vind ik overigens de beste maar die kom je nauwelijks nog tegen.

Met beste groet.

Ik heb van deze 512 BBLM de uitvoering van Best. Deze hebben 'm ook in produktie gehad...
Wel leuk detail met de "geleende" achterklep. Mooi hoor!

mavanhaasteren
16-12-2008, 07:32
wat een details mannen geweldig met al dat tape op de wagen

cool-ferrari
16-12-2008, 08:49
Wat een een mooie modellen en ook leuk om de geschiedenis er van te weten.

ferrari10flrb
16-12-2008, 09:45
Schitterend verhaal en dito modellen!!!

De IXO 512 BB is ook een aardig (betaalbaar) alternatief.

En natuurlijk roept de 430 GTC met de "gele" deur weer mooie herrineringen aan Le Mans 2008 op!!

De RISI 430 vloog al in het begin van de race in de 12e ronde vlak voor mijn neus de baan af heb wel ff dekking gezocht achter een betonnen muurtje.
Erg grappig was dat de coureur, volgens mij hr Krohn zelf, nog met een lullig gereedschapsetje probeerde het vastzittende rechter achterwiel los te timmeren, vervolgens met schoppen tegen het achterwiel lukte het ook niet.
En een paar uur later zie je dus een andere 430 met een gele deur rijden.........

wesleyruytrmn
16-12-2008, 20:33
Jack wat een schitterende modellen en dito verhalen heb je toch! Dit zijn echt hele gave exemplaren, met dat tape etc. Ik verheug op een nieuw hoofdstuk uit jouw collectie. Heb je al eens je complete collectie gepost?

jack maris
17-12-2008, 20:20
Bedankt iedereen voor de positieve reacties !

Als aanvulling op mijn post van de 512BB/LM een foto van Gasoline Models

Het is in feite een BBR model. En hij ziet er fantastisch uit, maar.... hij is voor mijn gevoel eigenlijk te mooi.- glanzend in de lak en brandschoon. Dat zou kunnen bij de presentatie van een nieuwe racewagen maar niet bij een die net met veel moeite weer in elkaar geknutseld is om de race te vervolgen.
Het nummer van het miniatuur is GAS10036M en hij staat voor € 128.00 te koop.
(dat is overigens wel exclusief BTW en verzendkosten.)

Als tweede laat ik 2 foto's van de versie van Brumm zien. Die is wel wat minder gedetailleerd maar ook veel goedkoper en heeft nummer R12B. Jammer dat Best hem niet heeft uitgebracht want die hebben de beide originele versies wel in hun programma en dat zijn prima miniaturen.

En nu moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken wat het mooiste model is.

Met beste groet.

Vivado Ferrari
17-12-2008, 20:29
Leuk vergelijkings materiaal!:)
Best Models zal de uitvoering met "geleende" acherklep heus wel een keer uitbrengen.
Ze zijn hun modellen best wel aan het uitmelken. Wederom weer een 308 GR4 uitgebracht, alleen met ander nummer.

De Gasoline versie is inderdaad een beetje te schoon. Na zo'n slijtageslag mag een Ferrari er best wat minder uitzien....

dcpixels
17-12-2008, 20:38
Jack, wat is het toch lekker lezen met jouw verhalen. Leuk om al die momenten tijdens races te weten ... alles geillustreerd met de modellen. Veelal tot in de kleinste details nagemaakt. Helemaal gaaf! Wat is er dan in de 1:43 schaal veel te krijgen.
Bedankt en hopelijk volgen er nog veel meer wetenswaardigheden.
Gr. Walter.

430driver
17-12-2008, 21:53
Ja Jack, we hebben er weer een goeie bij zie ik. (ook een handbouwfreak) de groep begint te groeien hahaha. Leuk! Prachtige modellen overgens joh! Ik heb net ook een Gasoline BBLM gewonnen op ebay voor 99,90 euro. gewoon een rode met witte startnummer velden, gelimiteerd 50 stuks.\

jack maris
22-12-2008, 13:20
Deze tweekleurige 212 met carrosserie van Ghia werd tentoongesteld op de autoshow van Parijs in 1952. De Argentijnse president Juan Domingo Peron (getrouwd met Evita, bekend van de musical) was zo onder de indruk van de auto dat hij hem onmiddellijk bestelde. Of hij er veel plezier van heeft gehad is twijfelachtig want niet veel later werd hij als president afgezet. De auto is jaren later in Duitsland gerestaureerd door Ferrari specialist Peter Rosenmaier. Het chassisnr. is 0191EL.

BBR heeft er een miniatuur van uitgebracht onder nummer 85A. Ook A.M. Ruf heeft hem ooit als witmetalen kit geproduceerd met nummer 18.

Leuk detail is het afwijkende lettertype voor de Ferrari tekst op het kofferdeksel

Met beste groet.

Vivado Ferrari
22-12-2008, 13:41
Mooi model met dito informatie!:)
http://www.barchetta.cc/english/All.Ferraris/Detail/0191EL.212Inter.htm

mavanhaasteren
22-12-2008, 13:55
erg apart ook het grilletje aan de achterkant op de achterklep

mooi model trouwens

Erikderaaf
22-12-2008, 14:53
Erg mooi stukje Jack!

Kwam in mijn oude modelbladen ook nog een heel interessant stukje tegen over de Ferrari's door Zagato. Ook van jouw hand. Uit mijn hoofd komt dit uit het blad Modelauto een uitgave van 1999.

Ik kan het wel even inscannen als je het geen probleem vind als ik het plaats op dit forum?

wesleyruytrmn
22-12-2008, 14:56
Vind het gaaf, dat we een aparte modelletjes verzamelaar in ons midden hebben. Deze modellen kom je niet snel tegen in andere verzamelingen.

sharknose67
26-12-2008, 15:35
Mooie foto's! beetje water doet leuke dingen! Alleen het lijkt wel een nederlands kenteken achterop

Zeker een mooi model! Wat ik me alleen afvraag is wat de bedoeling is van het "ruitje" op de neus. Een soort bescherming voor de voorruit?

sharknose67
26-12-2008, 15:47
Mooie modellen hoor! Hoop dat die 410 SA van Boana (de meest gangbare 410 komt in 2009 uit in 1:18)en die 400 nog eens in 1:18 uitkomen. En dan hopelijk ook zo mooi als degene die hier staan.

jack maris
29-12-2008, 02:34
Uwe Gemballa richtte in 1981 een tuningbedrijf op in Leonberg bij Stuttgart in Duitsland. Het bedrijf is voornamelijk bekend geworden door het tunen van Porsches, zoals de Avalanche. Maar ze hebben ook enige Testarossa's onder handen genomen. Op de autoshow van Geneve in 1987 toonden ze deze gele coupe die opviel door zijn extra grote dakspoiler, gele BBS velgen en 6 rechthoekige uitlaten. De wagen heeft chassisnr. 69087 en bevindt zich nu in Amerika.

De Ferrari fabriek vond deze ombouw activiteiten niet prettig en eiste dat elke verwijzing naar hun naam zou worden verwijderd. Dus op deze auto zie je een eigen Gemballa vignet. (overigens moesten ook andere tuners, zoals Koenig deze maatregelen nemen)

Van deze auto is in 1989 een miniatuur geproduceerd door BBR met nummer 21 en Starter heeft er ooit een resin kit van gemaakt, beide moeilijk nog te vinden. Op de foto's kan je zien dat BBR nog niet de perfectie van nu heeft bereikt maar het blijft natuurlijk een apart model.

Met beste groet.

Vivado Ferrari
29-12-2008, 06:13
Mooi verhaal, BBR model ziet er "nostalgisch" goed uit. Over de smaak van Gemballa ben ik minder te spreken. Echt een voorbeeld van Duitse tuning.

moriaan1
29-12-2008, 11:48
De oude BBR's blijven heel bijzonder, toen waren we er echt van onder de indruk.
Weet nog goed dat ik deze binnen kreeg. de koenig TR's waren ook al geweldig.
Die heb ik ook bijna allemaal, en zullen niet gauw de deur uitgaan!

Zal de komende week er even wat fotootjes van maken..

Leuke modellen Jack!

Hans

nofear02
29-12-2008, 13:02
Mooi verhaal, BBR model ziet er "nostalgisch" goed uit. Over de smaak van Gemballa ben ik minder te spreken. Echt een voorbeeld van Duitse tuning. +1. vooral die aerofoil erop vind ik totaaaal niet staan. getsiederrie zeg.
wel mooi verhaal jack. dank voor de foto's. nog nooit gezien!

430driver
29-12-2008, 19:44
heb jij dat model nog nooit gezien Robert???? ik vind het helemaal niks.
Aan de ene kant maken de Duitsers geweldige auto's, maar sommige hebben het ook helemaal niet begrepen als het gaat om "verfraaiing" Uwe Gemballa is er zo een, net als Konig Specials......not my cup of tea if you ask me....

Inderdaad wel een mooi verhaal Jack! Jij hebt ook altijd wel wat te melden he? :) Prachtig.

Binnenkort krijg ik ook weer een leuk en apart modelletje....

nofear02
29-12-2008, 20:10
nee ik had die nog nooit gezien dacht ik. wel een paar van koenig. vond ik ook al niks. heel goed dat ferrari zijn embleem eraf wilde hebben :)

mavanhaasteren
29-12-2008, 20:24
in duitsland tijdens de FRD stond er ook zo een rijtje naast elkaar, kon je mooi zien dat de meeste aanpassingen niet mooi zijn

dcpixels
29-12-2008, 20:31
Dat klopt Marcel. Veelal zijn de aanpassingen qua vormgeving niet mooi, maar wat betreft de motor-aanpassingen juist wel.

Ik vind de Koenig Ferrari's uit de jaren '80 wel wat hebben hoor. Daar kan deze van Gemballa ook naast gezet worden. Ik heb al eens eerder gezegd, dat veel aanpassingen van bijvoorbeeld Koenig later weer terug kwamen in nieuwe Ferrari's.
Pff, 2x driedubbele uitlaat. Jack, bedankt voor je nieuwe verhaal met mooie foto's. Altijd leuk om te lezen.

wesleyruytrmn
29-12-2008, 22:09
Smaak valt niet over te twisten...Mijn mening: schitterend modelletje en mooi verhaal van een voor mij net té gespoilerde Testa. Maar je heb wel iets unieks. Waar zal je heen moeten voor onderhoud?

pasmaar
30-12-2008, 18:25
Leuk verhaal, en een leuk model van BBR. Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van tunning en zeker niet van Ferrari modellen. Maar goed, ieder z'n meug. Wel tof dat er voor de liefhebbers dan ook schaalmodellen uitkomen van deze bijzondere modellen. :D

jack maris
04-01-2009, 02:15
De Engelsman Anthony Bamford bezit al jaren een uigebreide verzameling Ferrari's, waaronder een echte 250 GTO. Aan het begin van de jaren 90 van de vorige eeuw beliep de waarde van een dergelijke auto al gemakkelijk enige tientallen miljoenen dollars.
Omdat Bamford daarom de GTO niet meer overal mee naartoe wilde nemen ontstond het idee een moderne GTO te laten bouwen. Deze klus werd uitgevoerd door de industriele ontwerper Chris Hampson en de constructeur Brian Wingfield. De donor auto was een 400i (met chassisnr. 37647). Het onderstel werd ingekort en de automatische versnellingsbak werd vervangen door een handgeschakelde 5-bak.
De carrosserie werd geheel nieuw ontworpen maar wel in de geest van de oude GTO. De onderdelen kwamen overal vandaan, zo was een gedeelte van het uitlaatsysteem van Jaguar en de voorruit kwam van een Toyota Celica. De wagen kreeg de naam 400i GTO

Van dit model bracht MR enige jaren gelden een gebouwd model uit onder nummer 185A in rood en 185B in donkerblauw. De rode versie stelt een mockup van de auto in 1 op 4 voor, maar de echte auto is donkerblauw. MR heeft er een uitstekend miniatuur van gemaakt. Vorig jaar kwam er eveneens een versie van Looksmart. Dat zijn ook modellen van MR maar dan gebouwd in China. Ze zijn echter de helft goedkoper dan de originele MR's en dat verdriet menig verzamelaar (en dus ook mij). Want ze zijn kwalitatief aan elkaar gelijk.
De nummers zijn LS215A voor de rode en LS215B voor de donkerblauwe. Ze noemen hem overigens 4HP en als je naar het nummerbord kijkt zie je waarom. Beide modellen zijn uit productie, dus wie dit miniatuur zoekt zal zijn toevlucht moeten zoeken tot beurzen of sites als EBay.

Hoe dan ook, deze bijzondere auto hoort natuurlijk bij een serieuze 1 op 43 verzameling.

Op de foto's is overigens de versie van MR te zien.

Met beste groet.

Vivado Ferrari
04-01-2009, 08:23
Heel speciaal model. Bamford heeft inderdaad een enorme collectie. Alle exclusieve Ferrari's types, zoals GTO, 250 LM, 375 MM, SWB etc. , maken deel uit van zijn collectie.
Mooi model en fantastische informatie van deze "one-off"!
Jack, bedankt voor sharing!:)

mavanhaasteren
04-01-2009, 08:26
Jack mooi model, over dit model hebben we vorig jaar met de foto quiz een hoop zich gebroken welk model het was.

430driver
04-01-2009, 11:35
Kijk, zoals ik al zei: Jack heeft altijd wel iets boeiends te vertellen...
Ook nu weer een mooi verhaal van een erg mooi model waar ik ook naar op zoek ben haha. Bedankt weer voor dit mooie verhaal.

wesleyruytrmn
04-01-2009, 13:19
Weer een mooi en uniek exemplaar en dito verhaal Jack. Vraagje, hoeveel heb je er eigenlijk in totaal?? Blijf vooral doorgaan.

jack maris
11-01-2009, 20:36
In de beginjaren van Ferrari begonnen kopers een chassis aan te schaffen en bestelden daarna pas een carrosserie bij een gespecialiseerd bedrijf. Zo kocht de Amerikaan Robert Wilke een 375MM met een body van Ghia. De auto was uitgevoerd in een combinatie van zalmkleur en anthraciet. Deze kleuren zijn ook in het interieur terug te vinden. De 4.5 liter V12 motor leverde 340 pk.
Op de autoshow van New York in 1955 werd hij voor het eerst getoond. Het chassisnr. is 0476AM.
In 1986 werd hij gekocht door een Zwitserse liefhebber.
Als je de auto voor de eerste keer ziet zou je waarschijnlijk niet denken dat je met een Ferrari te doen hebt.

BBR heeft er met nummer 109 een schitterend model van gemaakt, al is de zalmkleur naar mijn idee iets te veel oranje. Zeer fraai is de tekst 'Ferrari 375MM' op het kofferdeksel, uitgevoerd in foto-ets. Dit is overigens ook het enige miniatuur van deze Ghia.
Jammer genoeg al lang uit produktie, dus verzamelaars zullen een exemplaar in het beurzen circuit of bij Ebay moeten zoeken.

Met beste groet.

430driver
11-01-2009, 20:41
Tja het is dat je het er inderdaad bijverteld, ander had ik dit niet als zijnde Ferrari herkend. (aan de neus wel enigszins) Weer een erg apart model Jack!
(nog bedankt voor de Tip, de GTO is lekker van mij hahaha alleen moet ie nog hierheen komen....)

nofear02
11-01-2009, 20:57
Tsjee, wat een ding! Nog noooooit gezien. Hoe kom je d'r allemaal op Jack!? Prachtig! Inderdaad is ie van het model veel te veel oranje. Maar wel bijzonder hoor. thnx

wesleyruytrmn
11-01-2009, 21:04
Weer zo'n aparte Jack. Jij komt steeds met een model waarvan ik soms het bestaan niet eens wist. Net zoals bij deze. Leuk dat je de info er ook allemaal bij weet. Op naar de volgende ;):D

jack maris
13-01-2009, 01:57
Af en toe verschijnen er nieuwe miniaturen waarvan je meteen zegt: "Die moet ik hebben!!"
Welnu, dit is er zo een. Eind vorig jaar kwam hij in mijn bezit. En hoewel ik me heb voorgenomen 1 model per week te belichten,
wilde ik deze toch met het forum delen.

Op de Autoshow van New York van 2008 stond op de stand van Ferrari een F430 spider die was aangepast voor het gebruik van bio-ethanol E85. Het vermogen was gestegen met 10 pk tot 500 pk. De CO2 uitstoot van deze auto is 5 % minder. Maar het bleef bij een prototype, hij is (nog) niet in produktie gegaan. De kleur is "New Ingrid Grey 730". Om de bedoeling van de auto kracht bij te zetten heeft hij groene stickers met de tekst "BIO FUEL". De bekleding is tabaksbruin.

Kort geleden kwam BBR met een beperkte oplage van 108 exemplaren. Wie er een wil hebben moet dus wel snel toeslaan. Het nummer is BBR171G. BBR maakt met dit model zijn reputatie weer eens waar: de afwerking is perfect, inclusief de prachtige lak en de correcte decals. Verder heeft hij ook de in Amerika verplichte side-marker lights.
Kortom, een welkome aanvulling op de F430 modellen.

Met beste groet.

430driver
13-01-2009, 16:01
is weer zeker een apart modelletje. geen klassieker maar ook niet minder interessant

Vivado Ferrari
13-01-2009, 19:30
Inderdaad geen klassieker zoals we van je gewend zijn. Wel een mooie Spider. Bio Fuel livery vind ik persoonlijk wat minder. Heeft een meer commercieel dan 'passione' uitstraling. Maar dat vond ik ook al dat ik de foto's van de autoshow zag.
Maar het model mag er wezen. Super dat altijd weer goede info erbij weet te plaatsen. Thanks Jack!:)

wesleyruytrmn
14-01-2009, 19:22
Weer zo'n unieke Jack...Wist niet dat ze van zoiets ook een modelletje maakte.

Roike
14-01-2009, 19:58
Weer een uniek model van Jack; onvoorstelbaar. Een keer geen klassieker, maar toch weer een model met een leuk stukje geschiedenis. Erg leuk om te blijven lezen deze draad.

jack maris
17-01-2009, 18:42
Deze stationcar van Ferrari was in 1968 op de 50e tentoonstelling van Turijn te zien en was ontworpen door de Amerikanen Bob Peak en Luigi ‘Coco’ Chinetti Jr. Deze laatste was de zoon van Luigi Chinetti, winnaar van Le Mans 1949 met een 166 MM, die zich in de jaren 50 in Amerika vestigde als importeur van Ferrari. Bovendien richtte hij daar zijn eigen racing team op onder de naam ‘NART’, hetgeen staat voor North American Racing Team. De letters NART werden later echter synoniem voor bijzondere Ferrari’s, stuk voor stuk gebouwd op speciale bestelling. De heren Peak en Chinetti Jr. lieten de auto bouwen bij het carrosseriebedrijf van Vignale. Alfredo Vignale was met name in de begintijd van Ferrari veel gevraagd als ontwerper voor zowel straat- als racewagens. Halverwege de jaren 50 was de rol van ‘hofleverancier’ overgenomen door Pinin Farina. Deze wagon was dan ook de laatste door Vignale gebouwde Ferrari.
Hij was gebaseerd op een 330 GT 2+2, chassisnr 7963.

Was de auto misschien niet mooi, hij was wel apart te noemen, met een brede rand dwars over het dak als een soort geïntegreerde spoiler. De oorspronkelijke kleuren waren donkerbruin voor de body met een goud metallic dak; later werd het bruin overgespoten met donker groen metallic, een combinatie die de wagen goed staat. Verder bezit hij aan beide zijkanten een tankdop. Hij was ook in ons land al eens te aanschouwen en wel op de Interclassics show van Maastricht in 2003.

Van de Vignale is slechts 1 model leverbaar, uitgebracht door Brianza onder nummer ABC56, alleen fabrieksgebouwd. Maar ze hebben er wel een beeldschoon replica van gemaakt. Vooral de kleuren kloppen erg goed. Verder heeft BBR hem enige jaren geleden aangekondigd met nummer BBR178 maar dat model is nog steeds niet uitgebracht.

Met beste groet.

moriaan1
17-01-2009, 18:48
mooi vormgegeven model.
Een van de mooiere 1:43 Brianza's

mavanhaasteren
17-01-2009, 18:55
mooi is inderdaad wat anders, maar het model lijkt er wel goed op.

wesleyruytrmn
17-01-2009, 19:14
Tjeemig wat een aparte weer...mooi hoor!

ferrari10flrb
19-01-2009, 10:13
Misschien wel zeldzaam en het model zal zijn waarde wel hebben cq behouden.

Maar persoonlijk vind ik het om te huilen..........:(

430driver
22-01-2009, 17:19
de 250 GTO Spyder is speciaal gemaakt door Greg jones restoration
en genaddi Design group i.o.v Frank Beard vanm ZZ Top.

Deze auto (#3919), die inmiddels is verkocht, is vanaf 1992 in bezit geweest
van Frank beard. De aluminium body heeft als basis een ingekort
chassis van de 250 GTE dat enorm is aangepast om de dakloze conversie
genoeg stevigheid te bieden.
de achterwielophanging is nagenoeg identiek aan de 250 GTO.
de 3 liter V12 is aangepast zodat er 6 dubbele Webers op konden.
Naast een dry-sump systeem heeft hij ook een 5-bak, speciale brandstoftank,
de orginele Dunlop schijfremmen.

De motor is compleet herbouwd evenals de Borrani's met RVS spaken.
Hierdoor rijdt hij werkelijk formidabel.

Ilario heeft dit model erg mooi nagemaakt.

(en eigenlijk is het dan geen 250 GTO omdat deze maar twee sleuven aan de zijkant heeft, maar dat terzijde....)

sharknose67
22-01-2009, 19:04
Misschien wel zeldzaam en het model zal zijn waarde wel hebben cq behouden.

Maar persoonlijk vind ik het om te huilen..........:(

+1. Vind 'm gewoon niet mooi, hij klopt niet.

jack maris
22-01-2009, 19:29
Voor 360driver:

Mooie aanwinst, Ilario maakt steeds betere modellen. Hij gaat steeds verder in de detaillering, let maar eens op het verschil in breedte van de achter- en de voorvelgen.
Ikzelf heb net een kit van Piranha gebouwd, ik zal hem binnenkort eens fotograferen en op het forum plaatsen.

Wat betreft de luchtuitlaten aan de zijkant, Ferrari heeft wel degelijk GTO's gemaakt met drie, de eerste was 3589GT en later zijn er nog meer gebouwd. En de wagen van Frank Beard klopt ook. Het verhaal gaat dat Giotto Bizzarrini, de ontwerper van de GTO, op bezoek in Monterey deze spyder van Mark Genaddi zag en hem feliciteerde met zijn conversie. Ik sluit een foto bij waarop je Bizzarrini in de spyder zit zitten.

Met beste groet.

430driver
22-01-2009, 19:39
Bedankt voor de foto Jack.

moriaan1
22-01-2009, 20:17
Mooi model, de Ilario's worden inderdaad steeds beter! De gewone 250GTO is ook prachtig. Ilario maakt nog echt bijzondere auto's en uitvoeringen op de ambachtelijke wijze.

Dat ze niet allemaal 100% kloppen is een feit, maar het zijn met de hand gemaakte kunststukjes! Niet te vergelijken met BBR of andere "grote" fabrikanten die ze nu met autocad en een freesmachine fabriceren.

Het gerucht gaat dat BBR de gehele assemblage naar China gaat verplaatsen. De produktiekostem worden dan minder, zodat de prijs omlaag kan..... we zullen zien...

Mark, mijn 1;14 GTO is ook bijna thuis, hij ging gisteren door dutch customs...

Hans

nofear02
22-01-2009, 20:23
+1. Vind 'm gewoon niet mooi, hij klopt niet.deze opmerking van ed ging nog over de stationwagon, niet de 250 spyder.

prachtig ding die spyder! erg leuke posts van je jack! prachtig. thnx.

Vivado Ferrari
22-01-2009, 20:29
Mooi aanwinst, Mark! Heel Speciaal. Meteen een stukje historie erbij, geweldig!
Merkte meteen de N.A.R.T. sticker op, aan de achterzijde;)

Jack, leuk dat jij nog wat aanvullende info wist te vertellen, en ook met de foto met Bizzarrini. Wat een kennis en archieven hebben we hier op F-Chat!:)

430driver
22-01-2009, 20:34
Gaaf he vincent? Ik zag ook dat stickertje en ik moest meteen aan jou denken.....ik ben er heel blij mee! Mijn 400i GTO is ook onderweg als het goed is.....heb ik weer een mooi trio compleet....

(de voorruit is naar mijn mening iets te steil, maar dat vind ik niet erg: het is immers een handbouwertje he.)

wesleyruytrmn
22-01-2009, 22:04
Hee Mark, ik wist helemaal niet dat je deze had. Want een gaaf en mooi gedetailleerd exemplaar. En een hele mooie historie, en weer mooi aangevuld door Jack!

430driver
22-01-2009, 22:05
Nou Wesley.....ik heb m sinds vandaag......

wesleyruytrmn
22-01-2009, 22:13
Nou Wesley.....ik heb m sinds vandaag......

vandaar..:):p

jack maris
26-01-2009, 00:03
Uit 1951 stamt deze Ferrari 212 Inter met carrosserie van Vignale. Het chassisnr is 0292MM.
Deze auto heeft overal rondgezworven. Via Mexico naar de USA en naar Frankrijk, weer terug naar Amerika waar hij zelfs enige tijd rond reed met een Chevrolet V8 motor.

In 1985 is hij in Italië gerestaureerd en kreeg weer de juiste motor. De auto werd tweekleurig en wel rood met zilver metallic.

In 1989 kwam hij in handen van de Engelsman Lord Charles Brocket die de voorkant liet wijzigen, de auto Ferrari racing rood liet spuiten en voorzag van de bestickering van de Carrera Panamericana. Zoals wellicht bekend verzamelde Brocket Ferrari's en hij bezat er op een gegeven moment zelfs 42. In het midden van de jaren 90 zakte de markt van klassieke auto's ineen en hij wilde via verzekeringsfraude van 4 "gestolen" Ferrari's toch aan geld komen. Deze 4 wagens had hij ontmanteld en verborgen. Brocket werd veroordeeld en belandde in de gevangenis. Inmiddels is hij een bekend TV-presentator in Engeland.

Op de foto's staat de 212 in de two-tone versie. Het model is van Styling Models, ooit een submerk van BBR en het nummer is SM15C. Het miniatuur stamt uit 1988 en is moeilijk nog te vinden.

Met beste groet.

wesleyruytrmn
26-01-2009, 09:44
Mooi model met dito verhaal weer. Ik heb hier zo'n boek thuis over handel in Ferrari's in 1970-1980, niemand wilde die dingen hebben, en jouw verhaal met een Chevy motor erin is vast uit die periode geweest. Toch weer goed dat ze hem weer helemaal opgeknapt hebben.

ps: heb jij het modelletje ook al zo lang, of vind je af en toe ergens nog een mooi exemplaar zoals deze.

sharknose67
26-01-2009, 11:37
Zeker een mooi model. Wat is er van de verzameling van die Brocket terechtgekomen?

moriaan1
26-01-2009, 15:47
Dat is een van mijn allereerste bbr/styling modellen!

Het Brocket Hall verhaal:
http://www.fca-sw.org/article.aspx?article_id=298

Een van de gesloopte auto's een 250 Europa 0421 GT is bij hietbrink weer opgebouwd.
www.hietbrink.com

Ivo Niehe van de Tros is ooit bij hem op bezoek geweest met de TV show!

Vivado Ferrari
26-01-2009, 18:41
Echt zo'n schitterende Vignale klassieker! Fantastisch Jack!

430driver
26-01-2009, 19:18
Tja, wederom zitten we weer met open mond naar jouw verhaal en foto's te gapen.......Prachtig allemaal! Wat een heiligschennis om zo'n chevy blok in een F te lepelen......(hebben ze dat F blok in een andere amerikaan gepropt??? ;))

Toevallig dat dit jouw eerste BBR model was zeg! lachen!

jack maris
01-02-2009, 03:59
Op de tentoonstelling van Turijn in 1955 stond deze Ferrari 375 America met chassisnr. 0355AL.
De auto was gebouwd door Pinin Farina voor Giovanni Agnelli, toen directeur van Fiat.

De kleuren waren een combinatie van groen metallic met bordeaux rood, van binnen was de wagen geheel in rood uitgevoerd. Bijzonderheid was dat de achterruit open kon. Opvallend was ook de naar Amerikaans voorbeeld ontworpen panoramische voorruit.
Verder had de auto een zonnedak zoals wel meer latere Ferrari's van Agnelli.

Het ontwerp viel niet direct bij iedereen in de smaak: de achterkant werd als zeer elegant ervaren maar critici vonden de neus teveel lijken op die van een Bentley, en daarmee hadden ze natuurlijk wel gelijk. Maar al week dat af van de andere Ferrari's, de voorkant was daarmee niet onmiddellijk lelijk te noemen.

In 1960 verkocht Agnelli deze auto, die later in Amerika terecht kwam. Eén van de toenmalige eigenaren liet hem donkerblauw spuiten.
In de jaren 90 was de auto er uiterlijk flink op achteruit gegaan, grote stukken verf waren er af en het blanke metaal was zichtbaar,
maar hij verkeerde nog steeds in rijdende staat en werd regelmatig gebruikt voor ritten. In 2002 werd hij gerestaureerd en kreeg zijn oorspronkelijke uitvoering weer terug, inclusief de juiste kleuren. Daarna werd hij op vele concours d'elegance getoond. Hij kreeg 100 punten (de maximale score) in Pebble Beach maar was ook te zien op het concours van Villa d'Este.

Een miniatuur van de 375 is uitgebracht door BBR met nummer BBR39 (en BBR39A voor de onlangs uitgebrachte blauwe versie). De groen/rode versie is eveneens nog steeds leverbaar. Ook het Franse Esdo heeft er ooit een kit van gemaakt, waarvan de verhoudingen beter waren dan die van de BBR, maar die is zeer dun gezaaid. Op de foto's staat BBR39.

Met beste groet.

sharknose67
01-02-2009, 13:32
Apart model, dat zeker. Niet direct lelijk maar ook niet super mooi. De kleurcombinatie vind ik persoonlijk niet mooi maar op de tweede foto is 'ie zo te zien in één kleur en dat vind ik echt mooier. Ben toch wel een groot fan van dit soort velgen.

wesleyruytrmn
01-02-2009, 14:49
Een echte directie auto, schitterend weer Jack! Zo mooi dat je ook alle historie weet. Ben al weer benieuwd naar het volgend moois van jouw kant!

430driver
01-02-2009, 17:14
Tja Jack, het schept wel verplichtingen zo jongen: je zult iedere keer toch weer met een mooi verhaal moeten komen anders zijn ze hier teleurgesteld hahahaha! ;)

Het is een mooi modelletje hoewel ik het orgineel absoluut a-ferrari vind. Beetje hoog "Facel" gehalte, maar goed da's smaak nietwaar?

Wel inderdaad weer een mooi verhaal erbij. Laat ze vooral komen......

(zijn dit trouwens telkens nieuwe modellen van je of heb je ze al lang in bezit?)

jack maris
02-02-2009, 23:49
In antwoord op vragen van forumlid 360driver het volgende:

Tja Jack, het schept wel verplichtingen zo jongen: je zult iedere keer toch weer met een mooi verhaal moeten komen anders zijn ze hier teleurgesteld hahahaha!

Voorlopig kan ik voldoende vooruit met het bespreken van modelletjes, mijn voorraad is nog groot genoeg.....

(zijn dit trouwens telkens nieuwe modellen van je of heb je ze al lang in bezit?)

Het verzamelen van miniaturen en het bouwen van kits doe ik vanaf begin 80er jaren en het model van de 375 Agnelli heb ik al sinds 1992 in mijn bezit. Maar er komen nog steeds nieuwe bij, kijk b.v. naar de F430 Bio Fuel eerder in deze thread, die heb ik een maand geleden aangeschaft.
Ik heb veel BBR modellen omdat deze fabrikant vaak de enige is die bepaalde Ferrari's produceert. Ze maken prachtige modellen maar zitten er in details vaak naast: de 375 Agnelli b.v. zou de ruitenwissers evenwijdig moeten hebben, verder moet het paneel onder de voorruit ook bordeaux rood zijin, alsmede de (grote) grill en de kleine grilletjes boven de verstralers. Dan kan je natuurlijk muggenzifterij noemen maar voor prijzen van ± € 200,00 mag je toch iets verwachten. De F430 Bio Fuel is bijna perfect maar het model heeft een zwart dashboard en stuur, terwijl die dezelfde kleur bruin als de bekleding moeten hebben. Jammer dat ze dat over het hoofd zien, dat is werkelijk niet zo moeilijk om te controleren.

Met beste groet.

nofear02
03-02-2009, 00:02
Prachtig Jack! Wat een bizar ding. Ik vind hem eigenlijk niet mooi, maar ergens toch ook weer wel omdat ie zó apart is, bijna heel erg a-ferrari-like, en da's toch eigenlijk ook wel weer heel leuk. En dat dáár dan zelfs ook weer een modelletje van is. Hoe bestaat het. Mooi verhaaltje weer. erg leuk. Keep them comming!

jack maris
07-02-2009, 01:36
De 275 GTB was van nature al sportief genoeg, maar voor de racerij ontwikkelde Ferrari de 275 GTB/C waarbij de C staat voor Competizione. Er zijn echter 3 nog krachtiger versies gemaakt met de titel 275GTB/C Speciale en daarvan laat ik er hier een zien.

Deze Speciales weken duidelijk af van de gebruikelijke 275 GTB, zo ook deze. Zo loopt de achterkant veel meer glooiend naar beneden met als gevolg een grotere spoiler en doet de voorzijde aan de 250 GTO denken. Verder toont de motorkap duidelijk verwantschap met
de 250 GT Lusso.

Het chassisnr. is 6885GT en deze auto werd ingezet door de renstal van Ecurie Francorchamps, o.a. in de 24 uren van Le Mans 1965. Bestuurd door Mairesse en Beurlys werd hij daarin 3e. Omdat er problemen met de koeling waren had men een compleet gat in de voorkant gemaakt.

De wagen heeft een grondige restauratie ondergaan en is nu in bezit van de Amerikaanse oud-coureur Preston Henn. De auto is een graag geziene gast op Ferrari bijeenkomsten zoals Pebble Beach en de Cavallino Classic. Het moet een bijzondere ervaring zijn daar
dan het geluid van de motor via de "side pipes" te horen!

Van deze racer heeft BBR een miniatuur uitgebracht onder nummer BBR082B en het Franse merk Vroom heeft er lang geleden een kit van gemaakt. Ik heb wel eens opmerkingen op de modellen van BBR maar deze is perfect nagebouwd - zelfs de stand van de ruitenwissers is correct, terwijl die toch hoort bij een rechts gestuurde auto. Mede daarom een hoogtepunt in mijn collectie.

Met beste groet.

Vivado Ferrari
07-02-2009, 05:37
Jack, schitterend! Eén van mijn favorieten! Alles waar 'Compitizione' achterstaat is geweldig!:) Heb zelf vorig jaar een model weten te scoren van de 275 GTB/C. Niet zo perfect gebouwd als jouw exemplaar en zeker niet voorzien van een mooie lak. Maar ik moest 'm hebben:)

sharknose67
07-02-2009, 09:54
En wederom een prachtig verhaal met dito verhaal erbij. Blijft leuk om elke keer weer te lezen, leer er toch elke keer weer wat bij.

430driver
07-02-2009, 10:40
Jack, heb jij die #24 ook al? Die heb ik bij Hans ook al gezien......hij ligt alleen een beetje boven mijn budget....maar hij komt er wel......Prachtig verhaal weer. Preston H heeft hem, geloof ik, al een eeuwigheid: Prachtig exemplaar!

moriaan1
07-02-2009, 10:47
Ook weer een echte topper.
Ik las onlangs op een ander forum een reactie op de collectie van Preston Henn.
Preston Henn is eigenaar van een SwapShop. Dat is een soort van outlet, waartussen zijn auto's staan opgesteld. De reactie ging over het feit dat er verschillende prachtige Ferrari's stonden, 512BB, 328 GTS, 333SP, maar de bezoeker vroeg zich af wat dat rare gele ding was..... De beste man werd tot de enkels afgebrand! Nooit meer een bericht geplaatst!

Erg leuk dat ik weer een model uit mijn eigen verzameling voorbij zie komen!
We hebben dezelfde voorkeur Jack, de klassiekers vallen niet te overtreffen!
Ben benieuwd wat de volgende is....
Hans

ferrari10flrb
07-02-2009, 12:01
Jaaaaa, deze is mooooooooooi!! Dit is mijn smaak.

Interessant stukje informatie en ter aanvulling: deze 275 GTB/C idd 3e overall was op Le Mans maar 1e in de belangrijkste GT klasse.

Heb de kit van Vroom, zonder ruitewissers maar verder aardig gebouwd. De ruitenwissers komen wel een keer. Maar speur wel naar de BBR versie.

430driver
07-02-2009, 15:24
Dan heb ik er een concurent bij want IK WIL M OOK!!!!!!!!!!!!! ;)

Ik heb Preston H in Duitsland toevallig heeel even gesproken.. (zijn zoon zag ik in 2007 op Mugello toen ie de FXX van pa bestuurde....ook een erg aardige kerel)

mavanhaasteren
07-02-2009, 19:46
wat blijft het toch een schitterend model he de 275 GTB en de GTB/C nog meer

pasmaar
09-02-2009, 22:16
Mede daarom een hoogtepunt in mijn collectie.

En terecht, het is echt een plaatje om te zien! Leuk om er ook weer een stukje info erbij te kunnen lezen.

jack maris
15-02-2009, 02:44
De Ferrari 330 LM/TR met chassisnr. 0808TR won de 24-uurs race van Le Mans in 1962. Hij had een carrosserie die was ontworpen door Fantuzzi. In 1963 na een zware crash werd er door Fantuzzi een nieuwe body op gebouwd in de vorm van een coupe.

Deze auto reed ruim 10 jaar rond in Amerika en kwam in 1974 in bezit van Pierre Bardinon in Frankrijk. Hij liet de auto door Fantuzzi terug restaureren naar de originele Le Mans versie. De oude coupe body werd op chassisnr. 1087GT (van een 250 coupe Pinin Farina) gezet. Het stuur ging van rechts naar links en de luchtuitlaten aan de zijkant werden voorzien van een afdekking. Deze 250 Fantuzzi ging weer naar Amerika en is daar nog steeds.

AMR maakte een kit van de 330 coupe. Op basis van dat model heeft de Zwitser Jean-Marc Rebetez, die opereert onder de naam JMR43, een serie van 50 stuks omgebouwd naar de 250 versie en dat is hem uitstekend gelukt. Daarvan laat ik er hier een zien.

Met beste groet.

moriaan1
15-02-2009, 09:57
Prachtig model, heel bijzonder!

430driver
15-02-2009, 10:39
inderdaad een heel apart model. Ziet er haast niet uit als een F..

Michele
15-02-2009, 12:39
De Ferrari 330 LM/TR met chassisnr. 0808TR won de 24-uurs race van Le Mans in 1962.

correctie: 330 TRI/LM #0808TR; de allerlaatste incarnatie van de Testa Rossa. Biij deze het ding met de originele carrosserie:

http://www.cars-at-speed.com/images/0015/330tri-lm.jpg

430driver
15-02-2009, 12:41
Kijk, dat is wat mooier.....Wat hebben we hier toch een partij kennis bij elkaar zitten hier!
een groot F-deskundigheid

wesleyruytrmn
15-02-2009, 14:07
Mooie wagens! Ben blij dat de orginele 330 tri/lm toch nog bestaat. Ik heb die hier als modelletje staan! De Fantuzzi coupe body vind ik ook wel mooi. En ik ben het niet helemaal eens met Mark, dit vind ik wel weer een echte Ferrari. Er zijn inderdaad wel modellen in deze draad voorbij gekomen waarvan ik blij ben dat het niet algemeen bekend is dat het een Ferrari logo draagt ;). Maar toch blijven het mooie exemplaren omdat elk model zo zijn eigen geschiedenis heeft.

Mooi model Jack!!

sharknose67
16-02-2009, 00:09
correctie: 330 TRI/LM #0808TR; de allerlaatste incarnatie van de Testa Rossa. Biij deze het ding met de originele carrosserie:

Deze zou nou niet misstaan in mijn collectie, vind dit echt een mooi model.

.

mavanhaasteren
16-02-2009, 07:52
hier nog 1 van het orgineel

wesleyruytrmn
16-02-2009, 19:17
En ik heb van een tip op de site dat hij waarschijnlijk te koop is bij de RM auction Maranello!!...Iemand interesse?

jack maris
23-02-2009, 00:02
In de vijftiger jaren was de Italiaanse filmregisseur Robert Rossellini een fanatiek Ferrari liefhebber, die diverse auto's van het merk heeft bereden. In 1954 kwam hij in bezit van een 375 MM spider met Pinin Farina body. Het chassisnr. was 0402AM. Maar Rossellini reed de wagen een jaar later tegen een boom en besloot daarna er een coupe carrosserie op te laten bouwen. Het ontwerp was van Sergio Scaglietti, die al racewagens voor Ferrari had gebouwd maar nog nooit een straatversie. Het is duidelijk een one-off tussen de Ferrari's maar hij heeft wel vloeiende lijnen. De auto is nu in bezit van Ferrari verzamelaar Jon Shirley, oud-directeur van Microsoft.

In 1988 bracht Annecy Miniatures er een wit metalen kit van uit, waarvoor André-Marie Ruf de master had gemaakt. Het is een uitstekend model met de bekende AMR-kwaliteit. Dit model is nagenoeg onvindbaar maar enige jaren geleden heeft BBR hem als gebouwd model gemaakt met nummer BBR119 en die wordt nog wel eens aangeboden. Op de foto staat de gebouwde kit van Annecy Miniatures.

Met beste groet.

Vivado Ferrari
23-02-2009, 08:32
Fraai model! Rossellini liet inderdaad weleens wat in opdracht maken. Zo ook voor zijn vrouw, de actrice Ingrid Bergman. Wellicht dat men de naam "Bergman" weleens is tegengekomen in de Ferrari boeken? Dat was dus de bijnaam voor een andere 375 MM (s/n0456AM). Er is zelfs een Ferrari kleur genoemd naar Ingrid Bergman. Namelijk; Grigio Ingrid

Echt mooi model Jack! Ik heb ook een versie van de 0402AM. Enkel heb ik 'm in het rood en is deze van TopModel.....

wesleyruytrmn
23-02-2009, 10:02
Inderdaad een echte one-off Jack! Wel echte ferrari-historie...eerste een spider, ongeluk, en dan als hele nieuwe coupe opgebouwd.
Die "Bergman" is ook wel een mooie! De 612 Scaglietti is op deze auto gebasseerd...

ferrari10flrb
23-02-2009, 10:45

Blijft een schitterende auto de 330 TRI!! Heel wat mooier dan de opvolger 250 P met de motor achterin.

Heb een mooi model van Redline van de 330 TRI.

.

moriaan1
23-02-2009, 10:53
Jon Shirley heeft van deze auto een 1:10 model laten bouwen door Marshall Buck van CMA.
Een waanzinnig model waar hij een jaar mee bezig is geweest http://www.creativeminiatureassociates.com/ (scratchbuilts)

Michele
23-02-2009, 18:08
En een plaatje van de betreffende Rosselini coupé tijdens Ferrari 60, waar ie Best of Show weghaalde in de categorie straatauto's...

http://www.cars-at-speed.com/images/0015/best-of-show-1.jpg

moriaan1
24-02-2009, 09:43
Wat een fantastische auto!

430driver
24-02-2009, 16:36
prachtig! ik vind de ingrid MM echter wel wat mooier, maar dit is ook een plaatje man! Super!

jack maris
25-02-2009, 00:47
Om het verhaal dan maar volledig te maken hierbij iets over de Ingrid Bergman Ferrari:

Ook dit was een 375 MM en de auto werd voorgesteld op de autoshow van Parijs in 1954. Filmregisseur Roberto Rossellini was toen getrouwd met de Zweedse actrice Ingrid Bergman. Toen hij de auto zag op de tentoonstelling kocht hij hem voor zijn vrouw. Zij had echter niets met Ferrari's en heeft er nooit een meter in gereden. Niettemin kreeg de wagen de bijnaam Ingrid Bergman Ferrari. Een journalist schreef over deze auto dat hij het de mooiste carrosserie vond die ooit op 4 wielen was gebouwd.
En Pinin Farina had inderdaad een baanbrekend ontwerp gemaakt: de nieuwe brede grill is tot op de dag van vandaag in Ferrari's te zien (F599 en 612). De rechtopstaande achterruit met een lichte kromming aan de zijkanten is t/m de F355 gebruikt en hetzelfde geldt voor de opklapbare koplampen. Bij de introductie was de kleur lichtblauw metallic maar na restauratie verscheen hij op het 50-jarig jubileum van Ferrari in 1997 op de manifestatie daarvan in een champagne-goudachtige kleur. Deze kleur werd daarna standaard leverbaar en werd "Grigio Ingrid" gedoopt. Het chassisnr. is 0456AM.

Het beste miniatuur van deze auto is ooit gemaakt door Hostaro. BBR maakte hem lang geleden onder het submerk Boîte à Tacots. Later hebben MR en Looksmart er tevens modellen van gemaakt, MR zelfs een in de "all-open" serie. In het diecast segment werd hij geleverd door Idea3 / Old Cars.

Op de foto's staat de echte tijdens de Colorado Grand in 2008, het miniatuur is van MR - nummer MR41B.

Met beste groet.

nofear02
25-02-2009, 01:01
Fantastisch Jack! Ik leer weer een hoop bij! Prachtig. Een 375 MM. Dat moet ik onthouden. De 'deuk' van de 612 zit erin, en die achterkant; is dat dan eigenlijk de verre voorganger van de 206/246 dino gt, 308/328 etc?? Dat is de 1e keer dat een achterkant met de ruit zo stond met van die opstaande aflopende 'randen'?? Geweldig.

sharknose67
25-02-2009, 02:21
Nou het moet gezegd : die Ingrid Bergman Ferrari is inderdaad een beauty!!!!
Wederom een leuk verhaal Jack.

pasmaar
25-02-2009, 10:43
Mooi verhaal ver Jack! En inderdaad een erg mooi model van Ferrari. Ik ken een hoop modellen niet eens, dus jouw verhaaltje zijn altijd interessant om te lezen. Onvoorstelbaar hoeveel je er van af weet. Ik lijk wel een nit-wit. :D

430driver
25-02-2009, 11:40
tot zover wederom een prachtig relaas van onze F-historicus Jack hahaha. Nee effe zonder dollen: geweldig verhaal weer van een prachtig model!

jack maris
02-03-2009, 00:42
We kennen de ontwerpen van Bertone voornamelijk van de 208 en 308 GT/4 omdat die in serie zijn geproduceerd. Maar Bertone heeft al eerder modellen voor Ferrari getekend. Hij ontwierp ooit een cabriolet op basis van een 166MM in 1951 en 2 coupes op basis van een 250SWB. Dit is de tweede van dat duo en gebouwd op chassis 3269GT. Het ontwerp was van Giorgetto Giugiaro die toen voor Bertone werkte.

Deze auto stond op de autoshow van New York in 1962 en was toen donkerblauw. Later was hij enige tijd lichtblauw en daarna zilvergrijs van kleur. In die tijd reed Nuccio Bertone zelf er mee rond maar verkocht hem. Sinds die tijd is de wagen in Amrikaans bezit. Later bekende Bertone dat hij zichzelf wel voor het hoofd kon slaan dat hij hem ooit had verkocht. Kenmerkend voor deze 250SWB is de tweedelige grill en het schuin naar beneden geplaatste steigerende paard in het midden. De auto is enig jaren geleden gerestaureerd en is nu weer donkerblauw met rode bekleding. Hij nam onder andere deel aan de Ferrari manifestatie op en om het circuit van Fiorano bij het 60-jarig bestaan in 2007. Mede door zijn vloeiende lijnen vind ik dit één van de mooiste Ferrari's.

Van deze auto is lang geleden een gebouwd model gemaakt door Smart, een ondermerk van Brianza. Later brachten Provence Moulage hem uit als resin kit en SMTS als wit-metalen model. BBR fabriceerde hem ooit in lichtblauw, zilver en donkerblauw.
Deze laatste staat op de foto's.

Met beste groet.

sharknose67
02-03-2009, 00:47
Zo da's wederom een juweeltje!! Waarom heeft Bertone deze auto ooit verkocht :confused: :confused: zeker een vlaag van verstandsverbijstering?

moriaan1
02-03-2009, 08:33
Deze bertone is onderdeel van de collectie van de mexicaanse verzamelaar Lorenzo Zambrano, die heeft hem een paar jaar terug laten restaureren, de auto heeft o.a. het prestigieuze Bagatelle concours d'elegance in Parijs gewonnen.

Ook deze prachtige BBR staat natuurlijk in Warmenhuizen, evenals de Looksmart 250swb Bertone, een andere prachtige auto.

Hans

430driver
03-03-2009, 19:20
Mooie EsWeeBee! Hij heeft haast een BMW achtige lijn op de een of andere manier...ik kan het niet uitleggen.....desalwelteplus een juweeltje Jack....en Hans (van jou wist ik het al dat je m had haha)

nofear02
03-03-2009, 20:06
Mooie EsWeeBee! Hij heeft haast een BMW achtige lijn op de een of andere manier...ik kan het niet uitleggen.....ja! had ik ook Mark! ik denk dat het komt door die schuine voorkant, dat hadden die oude 2000/2002 modellen ook. Die neus.
Mooi modelletje. Een vrij 'dun' model auto, licht, etc. Heel anders. leuk. thnx jack.

430driver
03-03-2009, 20:19
ik heb de 507 even opgezocht.....kijk, hij lijkt er niet op, maar dan weet je een beetje wat ik bedoel

jack maris
03-03-2009, 23:25
Voor 360Driver:

Deze BMW 507 was ontworpen door Albrecht Graf von Goertz, een Duitse designer. Hij werkte o.a. ook mee aan het ontwerp van de Porsche 911, de Toyota 2000 GT en de Datsun 240Z. En de BMW lijkt wel wat op de Ferrari door de dubbele grill, dus ik kan me die gedachtengang wel voorstellen.

Het front van de Bertone Ferrari wordt ook wel "Chiti nose" genoemd, omdat Carlo Chiti bij Ferrari de neus van de Formule 1 wagens maakte met dit effect (denk aan de 1/18 modellen van de 156 F1 van CMC). Op die racer is de voorkant van deze Bertone gebaseerd. Fantuzzi bouwde ook de 330TRI Le Mans en de Dino 246SP racers met een dergelijk front. Maar er heeft ook een "normale" 250 SWB rondgereden met zo'n voorkant (chassisnr. 2231GT). Die is inmiddels weer terug verbouwd naar de standaard SWB en dat is jammer want hij had toch wel iets aparts.

Maar ik laat er toch even een foto van zien. Het model is trouwens van Tron - kit P25.

Met beste groet.

sharknose67
04-03-2009, 15:09
Ja dat vind ik ook zeker jammer. Misstaat totaal niet naar mijn mening.

Vivado Ferrari
04-03-2009, 21:46
Voor 360Driver:

Deze BMW 507 was ontworpen door Albrecht Graf von Goertz, een Duitse designer. Hij werkte o.a. ook mee aan het ontwerp van de Porsche 911, de Toyota 2000 GT en de Datsun 240Z. En de BMW lijkt wel wat op de Ferrari door de dubbele grill, dus ik kan me die gedachtengang wel voorstellen.

Het front van de Bertone Ferrari wordt ook wel "Chiti nose" genoemd, omdat Carlo Chiti bij Ferrari de neus van de Formule 1 wagens maakte met dit effect (denk aan de 1/18 modellen van de 156 F1 van CMC). Op die racer is de voorkant van deze Bertone gebaseerd. Fantuzzi bouwde ook de 330TRI Le Mans en de Dino 246SP racers met een dergelijk front. Maar er heeft ook een "normale" 250 SWB rondgereden met zo'n voorkant (chassisnr. 2231GT). Die is inmiddels weer terug verbouwd naar de standaard SWB en dat is jammer want hij had toch wel iets aparts.

Maar ik laat er toch even een foto van zien. Het model is trouwens van Tron - kit P25.

Met beste groet.

Deze Ferrari 250 SWB (s/n2231) is van de zoon van Sir Arthur Conan Doyle, Adrian geweest. Sir Arthur Conan Doyle was de schrijver/bedenker van Sherlock Holmes....

Ik zag de foto van het model en vond het wel leuke aanvullend weetje:)

430driver
05-03-2009, 16:49
zo kom je hier werkelijk van alles te weten en zo zie maar weer dat heel veel dingen toch weer een link hebben naar.........JUIST! bedankt voor de info!

(Jack, mijn 275 GTB/C #24 komt medio maart naar Nederland.....BBR limited 25 pcs)

jack maris
18-03-2009, 00:00
Het carrosseriebedrijf van Zagato heeft 5 wagens gemaakt op basis van de 250 TDF, en deze werden ook echt ingezet bij de Tour de France Auto, maar ook bij andere races.
Dit is de eerste van de serie met chassisnr. 0515GT. Hij werd geleverd aan Vladimiro Galluzzi. Kenmerkend voor deze Ferrari (en nog meer ontwerpen van Zagato uit die tijd) is de dakpartij, die bekend is geworden als "Double Bubble roof".
Verder kan je aan de beide raamstijlen achter de letter Z herkennen. Een echte bijzonderheid vormen de 3 ruitenwissers.
Deze auto heeft nog steeds de originele kleuren en is nu in bezit van een liefhebber in Beverly Hills.

Er zijn mij 3 miniaturen van 0515GT bekend: het Franse merk Jielge maakte ooit een kit met nummer 106A, maar die is zeldzaam.
ABC Brianza maakt hem op dit moment met nummer ABC213.
Op de foto staat de versie van BBR (nummer BBR80A) en voor mij is dat de mooiste.

In de loop van de tijd zal ik van de andere vier 250 Zagato's ook nog foto's laten zien.

Met beste groet.

sharknose67
18-03-2009, 00:11
Mooi model Jack, zowel in het groot als in het klein. Volgens mij heb jij echt een heel bijzondere verzameling.

wesleyruytrmn
14-04-2009, 17:03
Net zoals met de Daytona, werden er Boxer raceauto's ontwikkeld door de Customer Assistance Department op Maranello. De auto's waren beschikbaar voor iedereen die rijk genoeg om er een te kopen en waren bestemd voor gebruik in de nationale en internationale endurance races. Dit werden de 512 BB/LM's. Maar daarvoor waren er ook een paar van semi-officiële GT4's. Deze auto's werden vóór elke fabriek betrokkenheid al ingezet. Gebouwd door Luigi Chinetti's North American Racing Team, NART. Dit was de race afdeling van de Amerikaanse Ferrari Importeur.

De eerste race werd Boxer #18139, en de voorbereiding begon gedurende de winter van 1974. Het plan was om deel te nemen in 1975 aan de Daytona 24 Hours en kort daarna de even prestigieuze Sebring 12 Uren. Voor de 24 uren van Le Mans werd #18095 opgebouwd. Echter doordat er een geschil was met de organisatie over de ingezette 308 GT4, werden alle NART ingeschreven dat jaar teruggetrokken door het team. (dit # is met een garagebrand verloren gegaan)

In 1977 kwam #18139 toch naar Le Mans. Het model en de foto's zijn van deze race.

Race Historie:
18139 1974 365 GT4 BB
Prepared by NART in 1974
1975 Daytona 24 Hours (#1) DNF
1975 Sebring 12 Hours (#111) 6th overall, 6th in GTO
1977 Le Mans 24 Hours (#75) 16th overall, 5th in IMSA
1978 Daytona 24 Hours (#5) 22nd overall, 11th in GTX
1978 Le Mans 24 Hours (#86) 16th overall and 3rd in IMSA,
1978 Watkins Glen 6 Hours (#25) 11th overall (not class eligible)

Op dit moment is de auto in het bezit van Robert C#ates. De laatste foto is de huidige staat van de auto. Hij is terug gebracht naar de staat van 1975 Sebring 12 Hours. Wel leuk om te zien wat de auto aan waarden heeft gehad de afgelopen jaren.

1983/sep/12 - Michael S., CA, USA - paid $55,000
1985/oct/02 - Pieter B, NL - paid $80,000.-
1987/apr/18 - Mike S., - paid $230,000.-
1988/feb - offered by EAS for $350,000.-
1989/oct - offered by EAS for $575,000.-
1990/apr - offered by EAS for $575,000.-
1992/jan - offered by Todd Morici Inc. for $1,000,000.-
1993/jan - offered by Todd Morici Inc. for $400,000.-
1993/apr - offered by EAS for $225,000.-
1996. - Robert C., NY, USA - paid $185,000.-

Vivado Ferrari
14-04-2009, 17:28
Thanks voor de Info Wes:) #111 is inderdaad zelfde Chassis...
Is dat een model van jou? Tokeloshe?

dcpixels
14-04-2009, 19:15
Bedankt voor je interessante verhaal Wesley ... een stukje historie waarvan ik weinig wist.
Dit soort modellen missen we helaas in de 1/18 reeks.
Wat leuk dat jij de 1977 Le Mans uitvoering hebt en Vin dan weer de 1975 Sebring heeft als model. Beide van dezelfde leverancier?

wesleyruytrmn
14-04-2009, 20:36
Is dat een model van jou? Tokeloshe?

Inderdaad Tokeloshe...ik zie het nu staan op de onderkant ;)

Vivado Ferrari
14-04-2009, 20:44
Bedankt voor je interessante verhaal Wesley ... een stukje historie waarvan ik weinig wist.
Dit soort modellen missen we helaas in de 1/18 reeks.
Wat leuk dat jij de 1977 Le Mans uitvoering hebt en Vin dan weer de 1975 Sebring heeft als model. Beide van dezelfde leverancier?

Ik heb het model van TopModel. Die van Wes is van Tokeloshe. Herkende het aan het N.A.R.T. logo waar de Cavallino Rampante is afgedekt.

430driver
14-04-2009, 20:54
Tuurlijk! dat hadden we kunnen weten dat jou dat meteen op zou vallen, mr Vivado "NART" Ferrari!

Ik denk dat, als jij kinderen krijgt, jouw zoontje geen Art, maar Nart zou gaan heten hahahahaha ;):p:D

Goed opgelet overgens!

Wesley, mooi verhaal inderdaad, van een mooi modelletje! Bij mij zitten ook nog twee verhalen in de pen, maar de modellen zijn nog niet binnen.....dat duurt nog eventjes helaas :(:(

wesleyruytrmn
14-04-2009, 21:27
ik ben deze week vrij, en heb voor morgen ook nog een mooi verhaal klaar liggen voor julie!

Johannus
15-04-2009, 01:20
ik ben deze week vrij, en heb voor morgen ook nog een mooi verhaal klaar liggen voor julie!

Kom maar op dan :D

ferrari10flrb
15-04-2009, 09:47
Leuke info Wes, bijzonder model ook. Zag op de site van BBR dat ze dit model ook ooit gaan uitbrengen. (voor de handbouwers ;)

Hoe moet ik Tokoloshe inschatten? Zie namelijk regelmatig op Ebay 250 GTO's van dit merk tegen behoorlijke bedragen weggaan.

Moet alleen toegeven dat ik wat meer heb met de voorganger de 365 GTB Daytona

wesleyruytrmn
15-04-2009, 10:19
Tokoloshe ziet er erg goed uit, ik kan me herrineren dat de prijs zo rond Red Line zit, en de kwaliteit daar goed mee te vergelijken is. Interieur is ook gaaf. Alleen jammer de auto zonder logo's wordt geleverd vanwege de rechten.

wesleyruytrmn
15-04-2009, 10:46
In 1973 heeft niemand nog het vermoeden dat in dat jaar Ferrari voor het laatst als fabrieksteam naar Le Mans zal afreizen. Het is dat jaar het duel tussen Ferrari en Matra. In Daytona rijdt alleen de Matra, maar in Vallelunga rijden ze allebei. Daar wordt meteen het grootste probleem van de vernieuwd 312 PB (langere wielbasis, korte staart, inboard achterremmen, grote achterspoiler) duidelijk: chronisch onderstuur. Matra wint, net als in Dijon. Op Monza slaat Ferrari weer terug met een dubbelzege. Op Spa wint de Gulf Mirage, en voor de Targa Florio zeg Matra af. Het duel is er wel weer op de Nurburgring, waar beide Matra’s uitvallen, dus een makkelijke overwinning voor Ferrari. Bij Ferrari lopen echter de gemoederen hoog op, omdat Arturo Mezario weigert Jacky Ickx voor te laten gaan en vervolgens tot twee keer toe op de auto van de Belg inrijdt. Als de Italiaan de pits in moet voor benzine, maar niet wil uitstappen, moet hij door het woedende team uit zijn 312 PB getrokken worden. En zo is de stand Matra- Ferrari voor Le Mans: 2-2.
De Ferrari’s hebben een opvallend lange staart gekregen, de coda lunga. Om ze sneller te kunnen vervangen zijn ook de achterremmen weer bij de wielen geplaatst en de drieliter (F1) motor draait nu 1000 toeren minder: 10.500 tp/m. Ferrari hoopt de Fransen te breken een doordachte strategie. Merzario en Pace spelen voor haas, Reutemann en Schenken blijven bij de Matra’s en Ickx en Redman spelen afwachtende rol. Alle 3 de Ferrari’s liggen een keer op kop, net als de Matra’s. Problemen hebben ze ook: Bij Merzario scheurt een brandstoftank, bij Ickx breekt de uitlaat en Reutemann ploft de motor. Ook een Matra motor gaat stuk, en een ander knalt met een kapotte band in de vangrails, terwijl de derde Matra terugvalt met bakproblemen. Als de uitlaat van Ickx gewisseld wordt, komt deze Matra terug aan kop en loopt nog verder uit, omdat Ickx met een lekkere benzinetank wéér de pits in moet. Het wordt nog spannend als de Matra de pits niet uitkomt door een kapotte startmotor, echter anderhalf uur voor de finish gaat de auto van Ickx definitief kapot. Matra wint, zes ronden voor de Ferrari van Merzario.

Historie #0892:
http://www.barchetta.cc/english/All.Ferraris/Detail/0892.312P.htm

filmpje Le Mans 1973:
http://www.youtube.com/watch?v=QbfAyurOngQ

tot morgen! ;)

ferrari10flrb
15-04-2009, 14:55
Goed bezig Wesley!! Mooie verhalen uit de goede oude tijd.

Persoonlijk heb ik meer met sportscars en GT's dan de huidige moderne F1 Ferrari's. Heb een stille hoop dat er ooit weer een Ferrari fabrieksteam aan de 24 uur van Le Mans (+ series) gaat mee doen.

Is het model van Redline?

daan330
15-04-2009, 15:35
Persoonlijk heb ik meer met sportscars en GT's dan de huidige moderne F1 Ferrari's. Heb een stille hoop dat er ooit weer een Ferrari fabrieksteam aan de 24 uur van Le Mans (+ series) gaat mee doen.

Net hetzelfde bij mij!

wesleyruytrmn
15-04-2009, 15:53
ja model is van red line,morgen doe ik een stukje geschiedenis van minder lang geleden!

430driver
15-04-2009, 16:11
nou, nou, je hebt de smaak wel te pakken nietwaar?

Mooi zo. laat maar komen die verhalen.

Vivado Ferrari
15-04-2009, 20:09
ja model is van red line,morgen doe ik een stukje geschiedenis van minder lang geleden!

Mooi model en story! Ik heb 'm van IXO:)

wesleyruytrmn
16-04-2009, 11:07
In 1999 zet Ferrari de ontwikkeling van de F50GT stop. De druk op hun F1-team is hoger dan ooit en tijdens testritten is gebleken dan het chassis van de race-F50 te slap is en dus meer tijd en geld zal vergen. Stephane Ratel, die hoopte op deelname van de Italianen aan zijn FIA GT kampioenschap, richt prompt het berdijf Grand Tourism Racing Development (GTRD) op, dat het Italiaanse Italtechnica opdracht geeft een raceversie van de Ferrari 550 te bouwen: de 550 GT Milenio, die eind 1999 klaar is.

Geen van de vier Milenio’s behaalt noemenswaardige resultaten en één van GTRD’s teleurgestelde klanten, de Zwitser Frederic Dor, vraagt advies aan het Engelse Prodrive, het bedrijf van Dave Richards, die Dor kent vanuit de rallysport. Begin 2001 is Prodrive’s eerste 550 klaar en nog voor het einde van het jaar heeft Dor’s team twee races gewonnen. In 2002 wint de Britse Ferrari races in Europa en de VS, alvorens ie een jaar later het FIA GT kampioenschap domineert en Dor’s ultieme droom waarmaakt: De 550 verslaat op Le Mans de fabrieks-Corvettes van GM. Frederic's overwinning is dubbel zoet: Begin 2002 heeft hij Jean Todt om fabriekssteun gevraagd, maar Todt weigerde. De Fransman liet de Prodrive-550 op Fiorano testen door Luca Badoer, maar wimpelde Dor daarna af.

Op het moment dat de Prodrive-550’s elke race mee doet om de overwinning kondigt Ferrari in de zomer van 2003 aan zelf een GT-auto zal ontwikkelen: de 575 GTC. Er worden er 7 verkocht, 5 voldoen aan het FIA reglement en de andere 2 volgens het ACO (Le Mans) reglement. Een nieuw team zet die laatste 2 in: Het in Zaandam gevestigde Barron Connor Racing van John Bosch.

N.Technology “wint” in 2003 de door Ferrari uitgeschreven pitch om het bouwcontract van de 575 GTC, na een strijd met Michelotto, dat niet mee wilde gaan in de prijzenoorlog, die het bedrijf uit Turijn voerde om de deal te krijgen. Wie een 575 GTC koopt, komt er al snel achter dat N.Technology zich flink in de nesten heeft gewerkt: voor de met Ferrari afgesproken prijs kan het amper een fatsoenlijke auto ontwikkelen, laat staan bouwen, doorontwikkelen en service verlenen.

Eind 2003 nodigt Ferrari Barron Connor Racing uit voor een test op Fiorano, de eerste van de twee 575 GTC’s is klaar. Echter is de auto tóch in FIA-spec gemaakt; geen carbon remmen en een veel bredere carrosserie dan een ACO-auto mag hebben. Door deze vertraging komt de auto veel te laat aan in Sebring, e kunnen niet genoeg testen. En de ingenieurs van N.Technology en Ferrari zien dat de Ferrari zwaar terrein goed moet maken op Corvette, Viper en Saleen. Wat ook niet helpt is het datasysyteem niet uitgelezen kan worden, foutje van Magnetti Marelli. Echter omdat veel mensen uitvallen en de Ferrari gewoon heel blijft worden ze wel tweede in de race op Sebring.

Het modelletje is van Le Mans 2004. Het was een race om snel weer te vergeten. John Bosch,Danny Sullivan en Thomas Biagi vielen uit in ronde 163 vanwege rem-problemen, de auto van Mike Hezemans, Ange (Daniel) Barde, en Jean-Denis Deletraz viel uit in ronde 200 vanwege elektronische problemen.

Terugkijkend is Ferrari’s poging om een betere auto te ontwikkelen dan de Prodrive een mislukking. De Italianen beloofden de 575 GTC voor 2005 verder te ontwikkelen maar Barron Connor bedankte daarvoor en de enige twee ACO-575’s waren uitgeracet.

Het modelletje is van IXO 575 GTC Le Mans 2004; Mike Hezemans, Ange (Daniel) Barde, en Jean-Denis Deletraz #62

daan330
16-04-2009, 12:55
Wat een verhaal weeral,

Ferrari racers -> zalig

ferrari10flrb
16-04-2009, 13:24
Wederom prima verhaal, alhoewel de tekst me aardig bekent voorkomt ;)

Blijft eeuwig zonde dat Ferrari het potentieel van de 575 GTC niet beter benut heeft. Eigenlijk ook wel een blamage vind ik. Met wat meer fabriekssteun had in ieder geval LE Mans meerdere keren gewonnen kunnen worden.
Eén van de mooiste Ferrari GT racers had ook één de meest succesvolle GT's kunnen zijn.

Ik heb op Le Mans in ieder geval genoten van de Maranello's, een V12 voorin heeft toch net wat meer dan een midden V8.

De "Britse" 550 ging na 2003 overigens gewoon door met races en kampioenschappen winnen. De FIA GT1 titel werd nog 2 x gewonnen, net als de Le Mans series 2x.

wesleyruytrmn
16-04-2009, 20:14
Nog weinig reacties...nog suggesties voor morgen? F1??

430driver
16-04-2009, 20:39
Wesley, de draad heet toch: model van de WEEK + stukje geschiedenis?

I rest my case......:):p;)

wesleyruytrmn
16-04-2009, 20:41
Ik doe even een inhaalslag Mark...we stonden hiervoor een aantal weekjes droog!:D

430driver
16-04-2009, 20:57
ohhhhh, nee dan is het goed hahahahaha. Je verhalen zijn wel prettig om te lezen!

daan330
16-04-2009, 20:58
Wesley, de draad heet toch: model van de WEEK + stukje geschiedenis?

I rest my case......:):p;)

Als Wesly het wil doen, waarom dan niet?
Ik vind het niet erg :P

430driver
16-04-2009, 21:19
Dat was ook maar een grapje hoor Daan. Wesley weet dat wel: wij snappen elkaar hahahaha (zitten n bietje op dezelfde lijn)

sharknose67
16-04-2009, 21:40
Laat maar komen hoor al die verhalen!! Leuk om te lezen en je steekt er ook nog wat van op. Mooie foto's ook trouwens.

Johannus
16-04-2009, 21:46
ik denk inderdaad dat je nog heel wat verhalen kan typen als de achterstand moet worden ingehaald ;)

wesleyruytrmn
16-04-2009, 21:52
Dat was ook maar een grapje hoor Daan. Wesley weet dat wel: wij snappen elkaar hahahaha (zitten n bietje op dezelfde lijn)

Maak je niet druk hoor Daan, soms zitten we hier onder elkaar een beetje te dollen. Ik zat met een smile de reactie van Mark te lezen...

@ Johan: Ik heb nog 1,5 week vrij ;):D Maar ik hoop dat dit een terugblijvend fenomeen blijft, we hebben hier immers genoeg modellen.

Johannus
16-04-2009, 22:02
ja, ik heb er denk ik ook nog wel een die ik zo kan bedenken die in aanmerking kan komen, maar ik laat jou voorlopig nog even het goede voorbeeld geven, dan zoek ik het verhaal nog iets verder uit ;)

ferrari10flrb
17-04-2009, 09:39
Ff een aanvulling op het verhaal van Wesley, de Maranello is nu eenmaal één van mijn favoriete Ferrari racers.

Mijn Maranello 550 club:
Nr 88, Veloqx Prodrive 1st Le Mans GTS 2003. met oa Peter Kox. Van Autobarn.
(1e model van boven de € 50,- in mijn verzameling en toen was het hek van de dam )
Nr 23, BMS Scuderia, 1st FIA GT1 2003. BBR. (Door Gijsbert Achterberg gebouwde kit, één van de toppers in mijn verzameling)
Nr 2, BMS Scuderia, 1st FIA GT1 2004. Redline.
Nr 86, Larbre Competition, 1st LMES 2004. Racing43. Vrij zeldzaam, gelimiteerd 25 stuks.
Nr 11, Larbre Competition, 1st FIA GT1 Drivers 2005. BBR.
Nr 51, BMS Scuderia, 1st LMES 2005. IXO. (inmiddels vervangen door een BBR)

Op naar de 1/18 Maranello's 550 GTS...........tja :( :( waar vind ik die.........? En het budget ervoor??

daan330
17-04-2009, 15:24
Wauw, mooie verzameling ^O^

wesleyruytrmn
17-04-2009, 16:43
Ff een aanvulling op het verhaal van Wesley, de Maranello is nu eenmaal één van mijn favoriete Ferrari racers.

Mijn Maranello 550 club:
Nr 88, Veloqx Prodrive 1st Le Mans GTS 2003. met oa Peter Kox. Van Autobarn.
(1e model van boven de € 50,- in mijn verzameling en toen was het hek van de dam )
Nr 23, BMS Scuderia, 1st FIA GT1 2003. BBR. (Door Gijsbert Achterberg gebouwde kit, één van de toppers in mijn verzameling)
Nr 2, BMS Scuderia, 1st FIA GT1 2004. Redline.
Nr 86, Larbre Competition, 1st LMES 2004. Racing43. Vrij zeldzaam, gelimiteerd 25 stuks.
Nr 11, Larbre Competition, 1st FIA GT1 Drivers 2005. BBR.
Nr 51, BMS Scuderia, 1st LMES 2005. IXO. (inmiddels vervangen door een BBR)

Op naar de 1/18 Maranello's 550 GTS...........tja :( :( waar vind ik die.........? En het budget ervoor??
Schitterende collectie Dirk!!moet je trots op zijn! Maar waar is het stukje geschiedenis,haha! Ik kom zo met een nieuw stukje,weer uit de oude doos!

wesleyruytrmn
17-04-2009, 18:33
In 1952 zijn de dagen van de 375 geteld in het F1 kampioenschap. In 1953 moeten de auto’s aan het F2 reglement voldoen, 2 liter motoren. Ferrari zet de 500F2 in, met 2 wereldkampioenschappen in ’52 en ’53. Maar Enzo weet wel raad met overbodig geworden 375 en bouwt, aangespoord door Luigi Chinetti (USA importeur), de auto om voor de Indianapolis 500. Die race telt dat jaar mee om het kampioenschap F1. De 375 Indy verschilt met een nieuwe set Weber cabarateurs en een iets langer verstevigd chassis met de 375 F1. Één wordt door Ferrari zelf ingeschreven en 3 worden verkocht aan Amerikanen.

Tijdens de eerste training levert de 375 tijd in op zijn concurrenten, vooral bij het uitkomen van de bocht. In de trainingen word een gemiddelde van 132 mijl per uur gehaald, en dat is té langzaam om te kunnen kwalificeren voor de race. Enzo vreest voor een fiasco en stuurt in allerijk Lampredi de oceaan over met een nieuwe inlaat en nog grotere Webers. Bij het overstappen in New York blijven die onderdelen per abuis aan boord van het vliegtuig, dat doorvliegt naar St. Louis. Als de onderdelen een dag te laat arriveren blijken de Webers zoveel ruimte in beslag te nemen dat er een extra grote luchthapper op moest komen.

Ascari rijdt met de verbeteringen een gemiddelde van 134,31 Mijl, goed voor de 19e plek. Leuk detail is dat van de 4 gereden kwalificatie-ronden er maar 0,08 sec. tijd zit tussen zijn beste en slechtste ronde. Lampredi heeft nog hoop omdat zij niet, zoals de Amerikanen, op speciaal kwalificatiebrandstof rijden, en ook een zuinigere motor heeft. De overige twee 375 Indy’s vallen uit en doen niet mee, en Indy 4 doet niet eens mee.

Ascari doet aan het begin van de race rustig aan, en wil op uithoudingsvermogen winnen. Als hij eindelijk gas geeft rijdt hij van de 21e naar de 7e plaats. Hij voelde zich op zijn gemak en dacht dat hij in de top 3 kon finishen, omdat hij na de benzinestop écht wilde gaan aanvallen. Maar na drie kwartier, in de 41e ronde, na 100 van de 500 mijlen, breekt in Turn 4 zijn rechterachterwiel. Ferrari zegt dat het wiel kapot is gegaan, maar ooggetuigen zeggen dat Ascari zijn spinnende auto opving en in het gras belandde. De foto zegt genoeg wie er gelijk hebben….

Lampredi heeft altijd gebaald want ze hadden kunnen winnen. De winnaar reed uiteindelijk een gemiddelde van 128,92 mp/h, en Ascari reed voor hij écht gas ging geven nog een gemiddelde van 128,71 mp/h.

Alle vier de Indy’s bestaan nog, een auto die in het museum van Indianapolis staat is overgeschilderd in de kleuren van Johnnie Parson, die zich niet wist te kwalificeren. De auto orgineel is van Johnny Mauro die er de Pikes Peak mee ging racen. De echte auto van Johnnie Parson staat gewoon in Nederland bij de Louwman collectie.

Het modelletje is van Brumm. Niet echt topkwaliteit, maar wel scherpe prijs.

daan330
17-04-2009, 19:53
Schitterend weeral!

ferrari10flrb
17-04-2009, 20:15
Schitterende collectie Dirk!!moet je trots op zijn! Maar waar is het stukje geschiedenis,haha! Ik kom zo met een nieuw stukje,weer uit de oude doos!

Is een aanvulling op jou stukje historie. :)

Vivado Ferrari
17-04-2009, 20:32
Goed bezig Wes!:)

pasmaar
19-04-2009, 21:08
Mooi stukje weer Wesley! Vind het model toch wel ok hoor! :D

430driver
19-04-2009, 21:13
ik heb het modelletje ook Wes. Echt niet verkeerd....

wesleyruytrmn
19-04-2009, 21:41
Nou ja, ok, zo slecht is hij ook weer niet. Maar ja, je maakt gauw vergelijkingen met een IXO of nog erger een Redline. Maar als hij inderdaad niet goed was, stond hij natuurlijk niet in mijn collectie ;)

dcpixels
19-04-2009, 22:36
Mooi stukje Wesley. Heb het weer met veel plezier gelezen.
Hier twee foto's van de 'Johnnie Parson' genomen bij de 3de Clubhuismeeting/Louwman collectie, september vorig jaar:

http://www.dcpixels.eu/pictures_31/slides/IMG_3124_.JPG http://www.dcpixels.eu/pictures_31/slides/IMG_3127_.JPG

wesleyruytrmn
19-04-2009, 22:51
Dan hier ook maar wat geschiedenis over Parsons' 375. Hij werd gekocht door Gerry Grant, eigenaar van Grant Piston Ring. Johnnie Parsons was een oud winnaar van de Indy 500.

Toen Parson ook faalde in de tweede kwalificatie, en niet de grotere Webers kreeg, stapte hij uit het team. Zijn vervanger was Dann Oakes, maar ook die slaagde er niet in om te kwalificeren.

Parson gaf meteen aan dat hij ook niet meer voor Ferrari wilde rijden in Europa omdat het trage auto's waren (om zijn kwaliteiten te verbloemen). Enzo bracht het verhaal naar buiten dat ze niet gekwalificeerd hadden omdat het team had besloten op andere, namelijk magnesium, wielen te rijden. (dit om niet te schuld aan de auto te geven). Het is maar hoe je er tegen aan kijkt.

ferrari10flrb
20-04-2009, 09:37
Nou ja, ok, zo slecht is hij ook weer niet. Maar ja, je maakt gauw vergelijkingen met een IXO of nog erger een Redline. Maar als hij inderdaad niet goed was, stond hij natuurlijk niet in mijn collectie ;)

Brumm wisselt nog al van kwaliteit. En voor < € 20,- zijn het toch aardige modellen. En de Brumms's hebben vaak een wat "gebruikte" look. Hetgeen toch wel weer leuk is omdat zeker in de jaren '50 en '60 de race Ferrari's ook lang niet zo strak eruit zagen zoals de vaak wat over gerestaureerde Ferrari klassiekers van nu.

Redline gaat een hele serie klassieke Ferrari racers uitbrengen. De 1e zijn de 156's uit 1964 van Surtees en Bandini. Waaronder ook de de schitterende blauw witte livery waarmee men reed tijdens de mexicaanse GP. Ook de 312 B3 uit 1974 is aangekondigt.

jack maris
21-04-2009, 01:22
Op dit moment is er veel aandacht voor de 410 SA in 1/18 van Hot Wheels, met carrosserie van Pinin Farina.

Maar méér ontwerpers hebben zich op de 410 SA gestort. Ettore Wax, een persoonlijke vriend van Enzo Ferrari, wilde een 410 SA aanschaffen en Enzo stelde hem voor de auto te laten ontwerpen en bouwen door Sergio Scaglietti, de man die verantwoordelijk was voor de fabricage van de meeste sportwagens van Ferrari. De wagen werd gebouwd op chassisnr. 0671SA.

Hij sluit aan bij de toenmalige staartvinnen-mode. De onderpanelen, luchtuitlaten, staartvinnen en het dak waren van roestvrij staal, de rest van de carrosserie was vervaardigd uit aluminium. De auto bezat twee 50-liter benzinetanks en de meters in het dashboard waren niet door Veglia maar door het Engelse Smith gemaakt. Verder had men de aanduidingen van de auto omgewisseld: op de motorkap bevonden zich het verchroomde paard en de Ferrari-tekst, achterop was het gele embleem gemonteerd, iets wat later ook werd gedaan bij een 250 GT Coupe van Wax. De 410 SA kwam later in bezit van de Amerikaanse Ferrari-verzamelaar Greg Garrison. Die heeft overigens wel de nodige moeite moeten doen om deze wagen te pakken te krijgen. Jarenlang was de verblijfplaats onbekend omdat de auto, vrij kort nadat hij door Wax van de hand was gedaan, in het niets verdween en vermoedelijk was gestolen en daarna weer heimelijk doorverkocht. Via omzwervingen in Venezuela en Zwitserland was hij in Oregon in Amerika terecht gekomen. De toenmalige eigenaar, zich vermoedelijk niet bewust van het unieke van deze auto, had de carrosserie letterlijk van het chassis gezaagd en ergens in Oregon in een meer gedumpt. Het onderstel was later terecht gekomen bij een boer, die het gekocht had van een vreemdeling. Zijn bedoeling was om er ooit een landbouwtractor van te maken… Garrison kreeg uiteindelijk de restanten in handen en liet de wagen restaureren. De originele schetsen en bouwtekeningen werden bij elkaar gezocht en zelfs medewerkers van Scaglietti die al met pensioen waren werden opgetrommeld en werkten enthousiast mee aan de wederopbouw. Bij de restauratie zijn de emblemen omgedraaid aan voor- en achterzijde. Nu is de auto waarschijnlijk beter dan hij ooit geweest is. Enige jaren geleden overleed Garrison en de wagen is nu in bezit van een inwoner van Las Vegas.

Van 0671SA is een model op de markt gebracht door MR, nummer 95A in het zwart en 95B in rood. Verder als resin kit onder nummer MRK 95. Op de foto staat de rode versie zoals hij er na de restauratie uitziet. Het is mij een raadsel hoe MR bij de rode lampen in de grill komt, dat doet hem op een Amerikaanse sheriff-auto lijken. Daarnaast zit het Scaglietti vignet aan de verkeerde kant van de luchtuitlaat. Maar verder niets dan lof voor dit model: een must voor iedere serieuze verzamelaar van Ferrari’s in 1/43. Vooral het hamerslag effect van de dakpartij en de staartvinnen is zeer natuurgetrouw. Uiteraard heeft ook Looksmart het model gemaakt onder nummer LS205A in rood en LS205B in zwart. In post #1652 van Verwachte ferrari Modellen staat de "all-open" versie van MR, die is gemaakt onder nummer EX09A in rood en EX09B in zwart. Overigens zijn alle modllen uitverkocht dus wie er een wil bemachtigen moet zijn toevlucht nemen tot EBay of modelbeurzen. Op de foto's staat MR95B (met de extra mooie Bosica spaakvelgen).

Met beste groet.

mavanhaasteren
21-04-2009, 07:47
Jack mooi verhaal van deze bijzondere wagen met een wel heel bijzonder historie

moriaan1
21-04-2009, 13:11
niet mijn grootste favoriet, maar hij hoort in de verzameling, dus heb ik de Looksmart in de kast staan.

jack maris
13-05-2009, 20:27
Giovanni Michelotti tekende als onafhankelijk ontwerper Ferrari's voor diverse carrosseriebedrijven zoals Ghia, Farina en Vignale.
Maar in de jaren 1965 tot 1983 produceerde hij een aantal in eigen beheer.
Eén daarvan werd gebouwd op chassis 14299, een Daytona. Hij is blauw metallic met oranje-bruin interieur.

Het afgebeelde model is van MOG en al lang niet meer in productie. De echte is voorzien van spaakvelgen, in tegenstelling tot het schaalmodel.

Overigens staat in Modelauto 150 (pas uitgekomen) een artikel met alle Ferrari's van Michelotti in miniatuur.

Met beste groet.

jack maris
13-07-2009, 23:34
Deze wagen begon zijn leven in 1954 als een 250 Europa en had chassisnr. 0353EU. Een jaar later echter werd er een 4.5 liter motor in gemonteerd en werd de naam gewijzigd in 375 America en het chassisnr. werd 0353AL.

In 1958 werd de auto verkocht naar Amerika waar hij zich nog steeds bevindt. De carrosserie is ontworpen door Vignale en is donkerblauw van kleur. Leuke bijkomstigheid vormt de voorruit - die stamt van een Chevrolet Corvette uit die tijd.

Onlangs heeft BBR er een schitterend miniatuur van gemaakt (nummer BBR 185) en sinds vandaag heb ik er 1 in mijn bezit. De verhoudingen, de detaillering en de afwerking zijn zodanig dat BBR zichzelf weer eens overtreft. Overigens heeft Heco deze auto ook al eens geproduceerd.

Verder concludeer ik eens te meer dat de klassieke Ferrari's mij toch het meest aanspreken.

Met beste groet.

moriaan1
14-07-2009, 12:16
Helemaal mee eens Jack!

foto van de Heco, hebben ook een gesloten versie gemaakt.
staat al een jaar of 15 bij mij in de vitrine.

Heb je de nieuwste 375MM van Ilario gezien? een beoetie!

ferrari10flrb
14-07-2009, 15:07
Schitterend model!

Klassiekers hebben bij mij ook een streepje voor.

De huidige Ferrari's hebben naar mijn te weinig een uitgesproken karakter.
Muv de F430/Scuderia.

moriaan1
14-07-2009, 15:30
deze dan........

430driver
14-07-2009, 16:39
jaja heren.....er is weer mooi spul voorbij gekomen........en ik begin ook een beetje overstag te gaan (zie mijn laatste aankopen.....) Prachtig die oudjes!

jack maris
10-09-2010, 22:37
Het is een tijdje geleden dat ik op iets op dit forum plaatste maar hier komt weer wat.

Tijdens het Pebble Beach concours van afgelopen augustus was hij eindelijk weer eens voor het publiek te zien: de 250 GT Coupe Speciale met chassisnr. 0853GT. Dit was een prototype van de latere Coupe GT 1958.

De verschillen zitten in het extra zijraam achter, de bumpers, de meer gewelfde achterruit en de horizontale achterlichten. De auto werd geleverd aan de Zweedse Prins Bertil. De kleur was "Blue Italver" en de bekleding lichtbruin. Het ontwerp was van Pinin Farina.

Van deze auto is slechts 1 miniatuur gemaakt en wel door André Marie Ruf (Kit nummer 09) en de lijnen zijn weer zeer goed getroffen.
Maar het model is nauwelijks nog te vinden.

Met beste groet.

sharknose67
10-09-2010, 22:54
Da's idd een hele tijd geleden Jack!! Maar het is weer een leuk model wat je ons voorschotelt, met een evenzo leuke achtergrond. Keep 'em coming, zeer gewaardeerd.

dcpixels
10-09-2010, 23:23
Jack, wat fijn dat je weer een stukje hebt geschreven. Het was één van mijn favoriete draadjes ... en meestal stak ik er nog wat van op ook. ;):D
Ik hoop dat je de komende weken nog meer Ferrari-geschiedenis voor ons in petto hebt, geïllustreerd met foto's en schaalmodellen. Altijd heerlijk om te lezen en bekijken.
Bedankt weer voor dit verhaal en het exclusieve en bijzonder mooie model wat je ons laat zien.