PDA

View Full Version : Le Mans Classic 2010

Hugo
22-06-2010, 22:16
Wie gaan er allemaal naar toe?

Ik zal er vanaf vrijdagochtend zijn.

Hugo

Dino2400
22-06-2010, 22:27

Hugo

Ik ben er al een dagje eerder... Vandaag alle kaarten , programma e.d. ontvangen. De Dino staat op het "collectors enclosure".

Zie je daar!

mtange
22-06-2010, 23:03

Hugo
Ik ben er ook vanaf vrijdagochtend.. :)

Eerste keer Le Mans Classic, kan niet wachten!!

sharknose67
23-06-2010, 00:59
Hoop er volgende keer bij te zijn. Lijkt me een fantastisch evenement. Met de foto's voor de thuisblijvers zal het wel goed komen aangezien er 2 topfotografen wél gaan.

Putje
23-06-2010, 01:45
Van vrijdag tot maandag in de buurt !

vorige keer :
http://www.ferrari-world.be/Events%202008/Le%20Mans%20Classic%202008/Parking%20&%20Clubs/images/le%20mans%20classic%202008%201589.jpg

http://www.ferrari-world.be/Events%202008/Le%20Mans%20Classic%202008/Parking%20&%20Clubs/images/le%20mans%20classic%202008%201615.jpg

http://www.ferrari-world.be/Events%202008/Le%20Mans%20Classic%202008/Parking%20&%20Clubs/images/le%20mans%20classic%202008%20599.jpg

http://www.ferrari-world.be/Events%202008/Le%20Mans%20Classic%202008/Plateau%203/images/le%20mans%20classic%202008%201388.jpg

http://www.ferrari-world.be/Events%202008/Le%20Mans%20Classic%202008/Plateau%205/images/LMC%205.2.jpg

Michele
23-06-2010, 18:28
Voor de twijfelaars die nog niet weten of ze gaan, dit was de aflevering 2008:
http://www.corsamedia.nl/le-mans-classic-2008/index.html

Hou er overigens even rekening mee dat je geen startvelden vol Ferrari's te zien krijgt, maar in iedere groep zitten er wel een paar.
Mis overigens de Ferrari clubparking op het Bugatti circuit niet, daar parkeren er als het goed is een paar honderd.

Putje
23-06-2010, 20:00
Tickets vandaag in de bus ;-)

mtange
12-07-2010, 21:54
Net terug van een geweldig weekend Le Mans Classic. Zo een eerste keer is super goed bevallen!
Veel gezien, schitterende deelnemersvelden, mooie Ferrari's maar uiteraard ook genoeg ander moois te zien.
Drie dagen was wel zwaar met temperaturen die de 40 graden naderden, zowel voor ons maar ook voor de coureurs. Dat moet een partij warm geweest zijn in die auto's!!
Een evenement wat ik zeker iedereen kan aanbevelen die er nog niet geweest.
Hierbij alvast enkele foto's.

mtange
12-07-2010, 21:55

Mrs.Spider
12-07-2010, 22:10
Wouw wat een mooie foto's weer grote klasse hoor.

mavanhaasteren
12-07-2010, 22:33
Ziet er zeer mooi uit weer.

hoorde van iemand dat het daar een 35graden in de schaduw was.

ziet er weer geweldig uit de foto's

246Dino
12-07-2010, 22:35
Michael bedankt !
Wat een schitterende foto's van een evenement waar ik zelf ook een wel keer naar toe zou willen.
Heb afgelopen weekend op Motors TV al verschillende beelden gezien van de Le Mans Classics.
Maar op de tweede foto van je eerste post zijn dat weer de 2 zelfde auto's die het ook al op de Ferrari Racing days met elkaar aan de stok hadden en waar Hugo toen deze schitterende foto van maakte: http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=52249&postcount=6

Groetjes Gerard

dcpixels
12-07-2010, 22:59
Wat een platen Michael. Schitterend! Jij hebt genoten dit weekend.

Dino2400
13-07-2010, 19:00
Donderdag 8 July:

Het is 4:00 uur 's ochtends. Eindelijk is het zo ver... Vandaag gaat het grote avontuur beginnen. Vorig jaar Augustus de stoute schoenen aangetrokken en ons ingeschreven om met de Dino naar de Classic Le-Mans af te reizen. De eerste keer dat we een dergelijke afstand gaan afleggen met "Dino".

Van te voren de auto een grote beurt laten geven. Alles na laten kijken , remvloeistof e.d. vervangen. Ook het koelsysteem compleet laten checken...

We gaan dan ook met een gerust hart op pad. Alleen is het midden in de nacht al warm , heel warm...

De auto rijd als een zonnetje , niks geen problemen. Een echte comfortabele auto. Hij gaat lekker. Rond Antwerpen wordt het tijd voor een eerste , korte stop. Tanken , even wat drinken (warm , heel warm...) Zonder problemen vervolgen we onze weg. Vlak voor Parijs stoppen we voor onze tweede , wat langere stop. we willen wat eten , Dino kan wat afkoeling gebruiken en even de benen strekken. Tomtom geeft op dat moment nog plm 2,5 uur reistijd aan tot ons hotel in Le-Mans...

Dino2400
13-07-2010, 19:14
Na onze lange stop vervolgen we onze weg... Niets wat er op dat moment op wijst op dat wat komen gaat...

Dan vlak voor Parijs... Het verkeer rond de metropool staat muurvast... Later hoorden we dat bermbranden hiervan de oorzaak zouden zijn geweest... De inmiddels tot zinderende hitte opgelopen temperatuur (plm 40graden) maken het dat Dino het minder naar zijn zin krijgt... De auto begint wat te stotteren , loopt minder goed. Koeling houd het perfect maar dit lijkt op benzineproblemen...

Dan maar de file uit , proberen een omweg te vinden. Uit de file met koeling door de rijwind merk je dat dit een verbetering is. Echter staat het verkeer dermate vast dat we ons weer klem rijden. Balen!! Al snel steekt het probleem weer de kop op...

Gelukkig zien we een stukje asfalt bij een invoegstrook... Daar Dino maar geparkeerd en afgezet. Misschien door te wachten en alles te laten afkoelen kunnen we verder. Zo gezegd zo gedaan. Na plm een half uur weer onze weg vervolgd. Om vervolgens een kleine 10 km verder weer vast te staan... En vanaf toen ging het snel , héél snel.

De motor slaat af en is met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Ook na enige tijd wil ie domweg niet starten. Lijkt er op dat ie gewoon geen brandstof krijgt...

Omdat we op een gevaarlijk stuk staan , staat er binnen "no-time" een afsleper voor onzen neus. Of we willen of niet, we worden weggehaald en naar een Depot gebracht. De auto is nu tenminste veilig...

In de afsleper gebeld met de KNAC , wat nu en hoe verder??

Aangekomen bij het depot (hier komen alle pechgevallen , foutparkeerders e.d. terecht) is het wachten... Heel lang wachten totdat het bericht van de ANWB komt dat we opgehaald worden om naar een garage te worden gebracht.

Dino2400
13-07-2010, 19:20
Wanneer we Donderdagavond aankomen bij de garage wordt er een korte diagnose gesteld:

De nog aanwezige monteur wil zich er niet aan wagen ( webers , geen verstand van , dus afblijven...) Hiermee zien we de kansen om in Le-Mans te geraken in rook opgaan...

Het wordt dus een hotel zoeken en de volgende dag verder kijken hoe en wat...

Opvallend is het aantal auto's wat er binnen wordt gebracht... De files rond Parijs eisen hun tol... Zeker 10 andere Nederlandse (moderne) auto's worden , voornamelijk met koelingsproblemen , binnen gebracht. Dino hoeft zicht dus niet schamen... Zelfs een De Tomaso wordt gebracht...

TOTO70_0
13-07-2010, 19:25
Heb dat ook gehad midden in London, alleen opende even het benzineklepje en vroem daar ging ie weer, vaporlock.

Dino2400
13-07-2010, 19:30
Het is inmiddels Vrijdag... Heerlijk geslapen ondanks alle ellende... De garage heeft een hotel geregeld waar we de nacht hebben kunnen door brengen. Het is inmiddels tegen 2en in de middag wanneer we weer bij de garage zijn. Een andere monteur heeft er (waarschijnlijk?) naar gekeken en gezegd dat het probleem niet kan worden opgelost...

De droom om met de Dino in Le-Mans te komen spat als een zeepbel uiteen. Balen , echt verschrikkelijk balen... Alle voorbereidingen ten spijt... Een ernstige vorm van vapor-lock heeft er voor gezorgt dat er ergens in de brandstof toevoer een probleem zit.

Maar ik wil naar Le-Mans. Kan me niet schelen hoe... Ik wil naar vrienden waar we mee hebben afgesproken. Die wil wordt met de minuut sterker...

Dan maar de druk een beetje opvoeren. Tig keer bellen met de ANWB. Nee , hij kan niet gereparred worden... Nee , hij moet terug naar Nederland... Huurauto regelen om onze reis te vervolgen...

En die druk opvoeren helpt... Gelukkig , alles komt eindelijk in een stroomversnelling. Het ophalen door de ANWB van de Dino wordt bevestigd. Ook na enige tijd zoeken is er een huurauto , echter op 30 Km afstand... Dan maar de meest noodzakelijk bagage meenemen en een taxi naar Avis... Ik wil naar Le Mans. Ik ben moe , teleurgesteld en wil niet nóg meer missen...

Dino2400
13-07-2010, 19:37
Huurauto gehaald , we kunnen onze reis vervolgen!! Met een beetje tempo kunnen we wellicht nog wat zien van het avondprogramma!!

Inmiddels met Italauto gebeld. Inderdaad waarschijnlijk vapor-lock. Alleen zijn er ergens waarschijnlijk sproeiers oid verstopt geraakt. Stationair loopt de auto als een zonnetje , alleen bij gas geven krijgt ie niet genoeg brandstof... Dan maar liever terug naar Nederland.

Aangekomen op het circuit kunnen we nog net de Franse Ferrari-en Maserati club in actie zien... We zijn er... En we gaan er van genieten...

.

mavanhaasteren
13-07-2010, 19:51
Maarten wel balen dat je het niet met de dino heb gehaald. maar gelukkig heb je het wel nog gehaald

Dino2400
13-07-2010, 20:11
Nadat de Franse Ferrari-en Maserati club in actie zijn geweest wordt het tijd voor het echte werk... De nachttrainingen... We besluiten maar eens op zoek te gaan naar wat oude bekenden...

In het paddock aangekomen lopen we één van hen bijna letterlijk tegen het lijf... Na een hartelijke begroeting eea uitgelegd wat we hebben meegemaakt. Blijkt dat de coureurs dezelfde problemen hebben om de zaak een beetje verkoeling te geven. Enkele auto's (goed te zien op de foto's van Michaël) rijden daarom zelfs zonder motorkap...

Maar eens kijken hoe de verrichtingen gaan bij de heren. Ze staan met hun Dino op pole-position maar hebben problemen met de versnellingsbak. De eerste laat het afweten... Er blijkt zo ongeveer een vloek te heersen op deze bak icm Le-Mans... Ook in vorige edities waren er met deze bak problemen. Het wordt dus nachtwerk...

Bij het team in de pitbox nog wat kunnen spieken naar andere pits-taferelen maar de avonturen en hitte beginnen nu echt hun tol te eisen... Ik wil pitten , mijn ogen worden zwaar...
.

Dino2400
13-07-2010, 20:24
Onze eerste hele dag Le-Mans Classic...

Onze eerste afspraak is om 11u bij de stand van de Engelse boekhandelaar Chaters. Hier wordt om deze tijd een signeersessie gehouden door de auteurs van het boek "Rebel Rebel" , het boek over de breadvan...

Het is een leuk weerzien van oude bekenden en nieuwe gezichten. Max Werner is zelfs bereid de echte auto voor de stand te parkeren. Al met al een leuke happening!

Daarna is het tijd om rond te kijken op de diverse paddocks. Mensen mensen , je weet domweg niet waar je kijken moet... Wat een brok autosporthistorie staat hier bij elkaar. Moeilijk te bevatten , soms zou je willen dat auto's konden praten... Wat zouden er hier dan mooie verhalen te horen zijn!

Net na de middag worden er diverse demo's verreden. Hierbij komt ook ene Meneer van der Velden in actie met een werkelijk schitterende Alfa TZ... Ik heb hem helaas niet meer van dichtbij gezien maar om deze auto weer eens in actie te zien doet een autosport-liefhebber goed!
.

Dino2400
13-07-2010, 20:29
Gewoon wat foto's... Dit moet je gewoon meegemaakt hebben...
.

Dino2400
13-07-2010, 20:38
Zondag:

De laatste dag... Helaas , je zou haast wensen dat hier geen einde aan komt. De vele duizenden klassiekers van diverse clubs , mooie races met roemrijke bolides uit het verleden... Alles , maar dan ook álles was de moeite meer dan waard. Wij hebben ervan genoten. Een ding is zeker , volgende editie zijn we er weer bij. Hoe dan ook...

Langs deze weg willen we diegene bedanken die ons door simpel interesse te tonen de moeilijke momenten hebben weten te verzachten. Ik hoop dat ons verslagje jullie een beetje een idee hebben kunnen geven wat de Le-Mans Classic inhoud. Zeker de moeite waard!! THANKX!!
.

mavanhaasteren
13-07-2010, 21:28
1 voordeel van het warme weer is dat je niet zo veel moeite hebt met het opwarmen van alles :D:D

wel weer erg mooie foto's

Hugo
13-07-2010, 21:46
Opwarmen was geen probleem, iedereen had last van het niet kunnen afkoelen (mens & machine).

Of ik er ook last van had??

;-)

430driver
13-07-2010, 21:59
Kanonne wat een gave foto's! vooral deze: wat een plaatjes!

dcpixels
13-07-2010, 22:10
Maarten, enorm bedankt voor je mooie verslag. Wat een tegenslag hebben jullie met de Dino gehad. En dat terwijl je er goed voorbereid heen ging. Jammer dat de heenreis zo is verlopen, maar de dagen op Le Mans hebben gelukkig een hoop goed gemaakt.

Wat een waanzinnig evenement is de Le Mans Classic. Bedankt ook voor het fotoverslag. Wat een klassiekers ... echt smullen. Ik blijf op- en neerscrollen. Superbeelden!
Is dit evenement er jaarlijks? Dan denk ik dat ik de Mille Miglia voor komend jaar over sla en helemaal voor dit evenement ga.
Dit moet je toch een keer meegemaakt hebben!?

Dino2400
13-07-2010, 22:22
Maarten, enorm bedankt voor je mooie verslag. Wat een tegenslag hebben jullie met de Dino gehad. En dat terwijl je er goed voorbereid heen ging. Jammer dat de heenreis zo is verlopen, maar de dagen op Le Mans hebben gelukkig een hoop goed gemaakt.

Wat een waanzinnig evenement is de Le Mans Classic. Bedankt ook voor het fotoverslag. Wat een klassiekers ... echt smullen. Ik blijf op- en neerscrollen. Superbeelden!
Is dit evenement er jaarlijks? Dan denk ik dat ik de Mille Miglia voor komend jaar over sla en helemaal voor dit evenement ga.
Dit moet je toch een keer meegemaakt hebben!?

En dit is nog maar een fractie van alles wat er te zien is...

Le-Mans Classic is om de 2 jaar. Wij denken er aan om het jaar de LM Classic te doen en om het jaar de Goodwood Revival. MM combineren we ieder jaar met een korte break in Italië. LM Classic en de Revival zijn twee top-evenementen , beide staan hoog op de "must do" lijsten.

dcpixels
13-07-2010, 22:27
En dit is nog maar een fractie van alles wat er te zien is...

Le-Mans Classic is om de 2 jaar. Wij denken er aan om het jaar de LM Classic te doen en om het jaar de Goodwood Revival. MM combineren we ieder jaar met een korte break in Italië. LM Classic en de Revival zijn twee top-evenementen , beide staan hoog op de "must do" lijsten.

Absoluut Maarten. Twee evenementen waar ik ooit graag heen zou willen.

De tweede foto, van post #21, is dat de Ferrari 512M/F 'Scuderia Filipinetti'? Heb je daar meer foto's van? Ook weer zo'n erg zeldzaam model.

Dino2400
13-07-2010, 22:46
...De tweede foto, van post #21, is dat de Ferrari 512M/F 'Scuderia Filipinetti'? Heb je daar meer foto's van? Ook weer zo'n erg zeldzaam model.

Er waren 2 512's aanwezig in de Scuderia Filipinetti livery. Een open versie , en de gesloten versie die in onderhoud is bij mijn "oude bekenden"...

Foto 1: De open versie
Rest: de gesloten versie
.

Forza!
13-07-2010, 22:47
Wat een ongelooflijk gaaf evenement is dat zeg! Een grote snoepwinkel voor autofanaten!
Heel erg bedankt voor alle foto's, deze ga ik zeker inplannen voor de volgende keer.
Volgend jaar naar Goodwood en dan in 2012 naar LMC...klinkt goed toch? ;)

dcpixels
13-07-2010, 23:17
De dichte versie (s/n 1050) zou wel eens de originele Le Mans winaar van 1971 kunnen zijn, van Mike Parkes en Henri Pescarolo.
Hoewel, dit is de 512M, en de wagen van Parkes en Pescarolo was s/n 1048, een 512F.
Enfin, beide super zeldzaam en uniek om te kunnen bewonderen en te fotograferen.

308ROB
13-07-2010, 23:27
Waanzinnig mooie foto's , alle fotografen Chapeau.
Alsof je er zelf bij was, en wat een mooi evenement.

Hugo
13-07-2010, 23:35
Paar plaatjes.

Vivado Ferrari
14-07-2010, 21:23
Mooie platen Heren! Gaaf om te zien dat de Ferrari's uit het Le Mans verleden gewoon terugkeren op La Sarthe! De huidige eigenaar van de 330 TRI heeft echt lef om met die Ferrari "Le mans winnaar" te racen op dit evenement! RESPECT!

Hugo, Maarten en Michael! Bedankt dat jullie dit met ons delen!:)

.

430driver
14-07-2010, 21:38
Is die 330 TRI niet van P B4rd1n0n geweest?

Hugo
14-07-2010, 21:49
Klopt, van 1974 t/m 2002.

Deze auto had ook bijna een Nederlandse eigenaar gehad.

Vivado Ferrari
14-07-2010, 22:02
Klopt, van 1974 t/m 2002.

Deze auto had ook bijna een Nederlandse eigenaar gehad.

Zo gingen er vele geruchten tijdens de RM auction waar deze Ferrari werd geveild. Uiteindelijk doet de eigenaar wat hij hoort te doen met zo'n Ferrari. Racen!:)

joopjoldersma
15-07-2010, 07:31
Maarten en Hugo, jullie hebben weer je best gedaan. Mooie fotos. Het lijkt er op dat het weer de moeite waard was.
Als ik dit zo zie heb ik weer de pest in dat ik (weer) niet gegaan ben. Moet er toch een keer van komen.

Putje
16-07-2010, 20:12
Huurauto gehaald , we kunnen onze reis vervolgen!! Met een beetje tempo kunnen we wellicht nog wat zien van het avondprogramma!!

Inmiddels met Italauto gebeld. Inderdaad waarschijnlijk vapor-lock. Alleen zijn er ergens waarschijnlijk sproeiers oid verstopt geraakt. Stationair loopt de auto als een zonnetje , alleen bij gas geven krijgt ie niet genoeg brandstof... Dan maar liever terug naar Nederland.

Aangekomen op het circuit kunnen we nog net de Franse Ferrari-en Maserati club in actie zien... We zijn er... En we gaan er van genieten...

.
Iemand een woordje uitleg bij dit toestel ? heb het zien staat op de Ferrari club de France stand.
http://www.f-chat.eu/attachment.php?attachmentid=62937&stc=1&thumb=1&d=1279038984

Kristof8
16-07-2010, 21:54
de eerste 10 cm hebben mee van een 348, de rest weet ik ook niet

dcpixels
16-07-2010, 22:25
Dit is een 348 Barchetta, Steven.

Wat (slechte) beelden:
http://www.dailymotion.com/video/x8diwc_ferrari-348-barchetta-j-laffite-m6_auto

430driver
16-07-2010, 22:54
ABC Brianza heeft het model ook in 1:43

wesleyruytrmn
16-07-2010, 23:01
Auto was een 348 die was verwoest. De eigenaar stuurde zijn auto op het vliegveld naar de Charles Pozzi Garage in Levallois-Perret in de buurt van Parijs en vroeg hen om een hele radicale auto te maken voor het circuit. De jongens die werkten aan deze auto waren dezelfde die werkte op de 512BB LM-en F-40LM "Pozzi" programma's. Vermogen en grip zijn indrukwekkend.

Officieel is het de 348 SERA Barchetta. SERA staat voor Société d'Etudes et Réalisations.
Zie: http://www.sogeclair.com/filiales/sera/galerie.php?PHPSESSID=thsvkn0sapjifsgs64frc4am31

430driver
16-07-2010, 23:03
OP anamera.com staan Michael z'n foto's....COOL!

Putje
17-07-2010, 12:47
Dit is een 348 Barchetta, Steven.

Wat (slechte) beelden:
http://www.dailymotion.com/video/x8diwc_ferrari-348-barchetta-j-laffite-m6_auto

Auto was een 348 die was verwoest. De eigenaar stuurde zijn auto op het vliegveld naar de Charles Pozzi Garage in Levallois-Perret in de buurt van Parijs en vroeg hen om een hele radicale auto te maken voor het circuit. De jongens die werkten aan deze auto waren dezelfde die werkte op de 512BB LM-en F-40LM "Pozzi" programma's. Vermogen en grip zijn indrukwekkend.

Officieel is het de 348 SERA Barchetta. SERA staat voor Société d'Etudes et Réalisations.
Zie: http://www.sogeclair.com/filiales/sera/galerie.php?PHPSESSID=thsvkn0sapjifsgs64frc4am31

Merci !!! iedereen.
Ziet er niet slecht uit op circuit ;-)
Dacht eerst aan zo'n circuit ding met 355 motor maar die 348 voorkant deed me vermoeden dat het inderdaad een 348 ongevalwagen was. chassis 84778 volgens verschillende bronnen.

mtange
18-07-2010, 21:27
Nog een aantal foto's, meer op de volgende link: www.mtange.nl (http://www.mtange.nl/Photography/p17_sectionid/60)

mtange
18-07-2010, 21:32
.

sharknose67
22-07-2010, 03:32
Michael bedankt !
Wat een schitterende foto's van een evenement waar ik zelf ook een wel keer naar toe zou willen.
Heb afgelopen weekend op Motors TV al verschillende beelden gezien van de Le Mans Classics.
Maar op de tweede foto van je eerste post zijn dat weer de 2 zelfde auto's die het ook al op de Ferrari Racing days met elkaar aan de stok hadden en waar Hugo toen deze schitterende foto van maakte: http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=52249&postcount=6

Groetjes Gerard

Dacht ze al te herkennen!! Heb van beiden nog een stukje lak in de vitrine liggen. Wat zagen die er uit na die aanvaring en wat zijn ze goed hersteld!!!

sharknose67
22-07-2010, 03:49
Dit evenement stond al op mijn to-do lijst maar is nu toch wel sterk gestegen!!! Wat een partij autohistorie rijd en staat daar :eek:. Het moet gek lopen wil ik in 2012 hier niet bij zijn.

@ Maarten Helaas hebben jullie het niet met de Dino gehaald, maar door jullie doorzettingsvermogen hebben jullie dit evenement toch nog mee kunnen maken. Bedankt voor het verslag en de foto's.

@ Michael en Hugo Wederom bedankt voor de mooie foto's.