PDA

View Full Version : Anti-roestbehandeling

IPF
28-02-2010, 22:08
Hallo,

Beetje a-typische plaats voor een 328-rijder om te posten, zeker gezien het onderwerp (daar de 328 toch behoorlijk gegalvaniseerd is).

Maar heeft iemand ooit gehoord van anti-roestbehandelingen met dinitrol? Zie: http://www.sjaakvanaalst.nl/index.php.

Lijkt mij een bijzonder interessant product voor diegenen met Ferrari's (en andere bolides) van de jaren '70 en vroeger, toen auto's nog gewoon roestten.

Ben benieuwd naar evt. ervaringen, observaties, alternatieven, etc.

Groet,
Irvin

Kees den Hertog
28-02-2010, 22:20
Da's sterk, hier liep ik van de week ook over te denken. De mijne zit in de Dinitrol, maar dat is toch al snel 24 jaar geleden dat dat is gedaan. Ik zou wel een nabehandeling willen, just to be sure. Ervaringen...............?

IPF
28-02-2010, 22:23
Da's sterk, hier liep ik van de week ook over te denken. De mijne zit in de Dinitrol, maar dat is toch al snel 24 jaar geleden dat dat is gedaan. Ik zou wel een nabehandeling willen, just to be sure. Ervaringen...............?

Nou Kees, hij ziet er nog keurig uit na een kwart eeuw, lijkt me de eerste aanbeveling van dit product ;)

Ik heb ze een mail gestuurd en ga er misschien eens kijken, laat wel ff weten als ik iets nieuws leer.

Anyone else?!?

Flinch
28-02-2010, 22:29
Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van Dinitrol, maar ik zweer bij Caprotech spul.
Dinitrol stinkt en dat blijft jaren hangen, in de zomer wordt het dun en kruipt het overal in (wat op zich goed is), maar het druppelt dan zo op de garage vloer. En het is een olie-achtig, dus als je eens wat binnen in je deur moet doen zit je helemaal onder die troep.
Caprotech heeft deze nadelen niet en is meer gevarieerd. Dus ander spul voor de onderkant dan voor holle ruimtes. De RX7 is heilig bij licht aangeroeste delen.

.

IPF
28-02-2010, 22:31
Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van Dinitrol, maar ik zweer bij Caprotech spul.
Dinitrol stinkt en dat blijft jaren hangen, in de zomer wordt het dus en kruipt het overal in (wat op zich goed is), maar het druppelt dan zo op de garage vloer. En het is een olie-achtig, dus als je eens wat binnen in je deur moet doen zit je helemaal onder die troep.
Caprotech heeft deze nadelen niet en is meer gevarieerd. Dus ander spul voor de onderkant dan voor holle ruimtes. De RX7 is heilig bij licht aangeroeste delen.

Interessant! Enig idee wie in NL goed Caprotech/RX7-behandelingen doet?

IPF
28-02-2010, 22:34
Interessant! Enig idee wie in NL goed Caprotech/RX7-behandelingen doet?

Voor de doe-het-zelverT: http://www.caprotech.nl/

Kees den Hertog
28-02-2010, 22:37
Dit merk werd afgelopen week ook in de Autoweek genoemd, als dit <samen gaat> met een eerdere Dinitrol behandeling is dat zeker de moeite van het overwegen waard. Dinitrol ruikt en druipt, dat klopt.......

Flinch
28-02-2010, 22:40
@ IPF : Ik haal het altijd bij medeforummer Sei Cilindri. Hij is dealer van dat spul (nee, geen aandelen).

De RX7 moet je echt eens proberen. Echt een wonderlijk goedje en niet eens zo heel duur. En het stinkt alleen tijdens het drogen, daarna niet meer. Ik heb al mijn Maserati's, mijn Cuda en nu ook de 400 mee gedaan. De bodem van de Cuda is ook gecoat met Caprotech en die is nu nog steeds als nieuw. En ja, hij staat gewoon buiten in weer en wind (helaas, want het huidige weer is wel slecht voor toch al slechte lak)

Kees den Hertog
28-02-2010, 22:44
Ben benieuwd wat een behandeling zou moeten kosten, holle ruimten, wielkasten en bodemplaat, want om het nu zelf te gaan doen is ook weer zo wat, of we moeten het kunnen uitbesteden aan Pkwiet.................?

IPF
28-02-2010, 23:01
@ IPF : Ik haal het altijd bij medeforummer Sei Cilindri. Hij is dealer van dat spul (nee, geen aandelen).

De RX7 moet je echt eens proberen. Echt een wonderlijk goedje en niet eens zo heel duur. En het stinkt alleen tijdens het drogen, daarna niet meer. Ik heb al mijn Maserati's, mijn Cuda en nu ook de 400 mee gedaan. De bodem van de Cuda is ook gecoat met Caprotech en die is nu nog steeds als nieuw. En ja, hij staat gewoon buiten in weer en wind (helaas, want het huidige weer is wel slecht voor toch al slechte lak)

Ben benieuwd wat een behandeling zou moeten kosten, holle ruimten, wielkasten en bodemplaat, want om het nu zelf te gaan doen is ook weer zo wat, of we moeten het kunnen uitbesteden aan Pkwiet.................?

Kijk, nou komen we ergens:

@ Flinch: goed idee. En die bodem van de Cuda klinkt interessant. Resultaat is natuurlijk de beste reclame! Zelf gedaan? Moet je dan van alles demonteren, of kledder je het gewoon eroverheen? De prijslijsten voor de producten heb ik gezien, valt allemaal reuze mee, is tientjes tot honderdjeswerk. Aanzienlijk duurder als je auto onder je reet wegrot, nietwaar?

@ Kees: precisely! want ik zie mezelf écht geen auto's demonteren (i.t.t. tot een aantal anderen hier ;)) en ik vermoed dat Pkiewiet het druk genoeg heeft! Ik heb zowel die gasten van dinitrol als van caprotech maar es ff gemaild om een idee te krijgen wat het zou kosten een auto daar te laten behandelen. Als ik nieuws heb, laat ik 't weten.
.

Kees den Hertog
28-02-2010, 23:10
Buiten het reguliere onderhoud mag, (krijgt, heeft), de 328 elk jaar recht op iets extra's, voor 2010 is dat wat mij betreft een anti corrosiebehandeling, ik hoor heel graag wat de prijs is voor zo'n treatment, en zelf doen is voor mij geen optie in een qua afmetingen standaard garage. (Ja, jaloers op Steven, Pkiewiet, Flinch en al die anderen buiten de Randstad die dat wel hebben...).

308ROB
28-02-2010, 23:10

wat ik mij afvraag is: als er roest in de holle ruimtes is hoe ga je dat dan weghalen? want als je er b.v.b. dinitrol in spuit dan spuit je toch ook over de aanwezige roest heen en dan roest het gewoon verder of niet.

Rob,

Flinch
28-02-2010, 23:11
Kijk, nou komen we ergens:

@ Flinch: goed idee. En die bodem van de Cuda klinkt interessant. Resultaat is natuurlijk de beste reclame! Zelf gedaan? Moet je dan van alles demonteren, of kledder je het gewoon eroverheen? De prijslijsten voor de producten heb ik gezien, valt allemaal reuze mee, is tientjes tot honderdjeswerk. Aanzienlijk duurder als je auto onder je reet wegrot, nietwaar?

Absoluut! Dit kost je misschien 200/300 euro. Een stukje lassen kost hetzelfde en dan moet je alsnog aan de bak om erger te voorkomen. Enne, je kent me nu toch wel een beetje? Flinch doet alles zelf anders weet ie niet hoe het zit en dat kan hij niet accepteren. Je hebt trouwens wel een brug nodig natuurlijk om de onderkant te doen. En demonteren? Hangt af van de auto. Bij de 400 en de Cuda kon ik overal gewoon bij, dus voor de jouwe zal het ook wel gelden.

Kees den Hertog
28-02-2010, 23:13
De roest wordt ingesloten, er kan geen zuurstof meer bijkomen, of vocht, het proces wordt gestopt, bij mij werkt het al 24 jaar, geen roest, geen blaasjes, hij staat wel altijd binnen natuurlijk. Maar nabehandelen na zo'n tijd kan geen kwaad lijkt me.

IPF
28-02-2010, 23:17
wat ik mij afvraag is: als er roest in de holle ruimtes is hoe ga je dat dan weghalen? want als je er b.v.b. dinitrol in spuit dan spuit je toch ook over de aanwezige roest heen en dan roest het gewoon verder of niet.

Wat ik er nu van begrijp - zonder die gasten gesproken te hebben, puur gebaseerd op wat ik erover lees - is dat ze die holle ruimtes eerst snoeihard doorblaffen met water oid onder zeer hoge druk (200 bar).

Daarna inspecteren ze op écht rotte plekken. Die worden evt. hersteld/behandeld (hoe weet ik niet). Pas daarna knallen ze de dinitrol ML erin, gevolgd door eoa wax-product. Daarna komt op de onderkant nog eoa ander spulletje en klaar is Kees!

Ben benieuwd of dit klopt...
.

IPF
28-02-2010, 23:18
Absoluut! Dit kost je misschien 200/300 euro. Een stukje lassen kost hetzelfde en dan moet je alsnog aan de bak om erger te voorkomen. Enne, je kent me nu toch wel een beetje? Flinch doet alles zelf anders weet ie niet hoe het zit en dat kan hij niet accepteren. Je hebt trouwens wel een brug nodig natuurlijk om de onderkant te doen. En demonteren? Hangt af van de auto. Bij de 400 en de Cuda kon ik overal gewoon bij, dus voor de jouwe zal het ook wel gelden.

OK, sounds doable, zelfs voor een kluns als ik. En een brug valt te huren, heb ik uitgevonden :D

308ROB
28-02-2010, 23:20
De roest wordt ingesloten, bij mij werkt het al 24 jaar, geen roest, geen blaasjes, hij staat wel altijd binnen natuurlijk.

Ik begrijp het, dus je komt nooit buiten met je 328 :D:D;)

Rob,

pkiewiet
28-02-2010, 23:21

PKiewiet....

Ik maak eerst de mijne klaar, dan breng de paardjes maar hoor.
Dan red ik mij er wel mee....

Kees den Hertog
28-02-2010, 23:25
Ik begrijp het, dus je komt nooit buiten met je 328 :D:D;)

Rob,

Vrijwel niet, en hij is nog van een oud vrouwtje geweest ook, dus je begrijpt, hij is nauwelijks ingereden.................

308ROB
28-02-2010, 23:30
Vrijwel niet, en hij is nog van een oud vrouwtje geweest ook, dus je begrijpt, hij is nauwelijks ingereden.................

:D ja, maar hoe komen die 100.000 km dan op de teller???

Rob,

Flinch
28-02-2010, 23:36
De film "ferris bueller's day off" gezien?

maarre, gaan we nu niet een beetje offtopic :D

Kees den Hertog
28-02-2010, 23:37
Dat oude vrouwtje reed elke dag naar de AH, 5 km. heen en 5 km. terug, dat 24 jaar lang, de andere 12.400 km zijn testkilometers van de garage geweest, voor de APK............Hij is nooit boven de 80 geweest en de 4e en 5e versnelling zijn zelfs nog nooit gebruikt, de 2 trouwens ook bijna niet, want die schakelt zo moeilijk als de olie koud is, hij is echt nieuw! Kopen?

308ROB
28-02-2010, 23:38
Kees, :D:D:D

Rob,

Kees den Hertog
28-02-2010, 23:39
De film "ferris bueller's day off" gezien?

maarre, gaan we nu niet een beetje offtopic :D

Leuke film, bijna al een classic, maar wat heeft dit met Dinitrol of Caprotech te maken, andere draad.............?

Flinch
28-02-2010, 23:42
@ Kees : Nope, maar de vader van Ferris zou zich ook afgevraagd hebben hoe er zomaar kilometers op de tacho bijkwamen.

Die 250 had alleen geen Capro of Dinitrol meer nodig... (gelukkig was het een replica)

IPF
28-02-2010, 23:44
Leuke film, bijna al een classic, maar wat heeft dit met Dinitrol of Caprotech te maken, andere draad.............?

Enne... dat vrouwtje is niet voor niets zo oud geworden, dronk elke dag een glaasje dinitrol met een crackertje caprotech... :p

.

Kees den Hertog
28-02-2010, 23:49
Dat bedoel ik, het is echt goed spul, ik ben wel in de markt...

IPF
01-03-2010, 13:02
Update:

Volledige behandeling met/door Caprotech RX kost ca. €1750 ex BTW
Kosten van Dinitrol-kuur ken ik nog niet, hoop ik binnenkort te horen.

Kees den Hertog
01-03-2010, 22:44
Dan zou je het bijna zelf gaan doen, wat een verschil! Zou er geen korting mogelijk zijn als er 4 F's, (of meer), worden aangemeld?

IPF
01-03-2010, 23:01
Dan zou je het bijna zelf gaan doen, wat een verschil! Zou er geen korting mogelijk zijn als er 4 F's, (of meer), worden aangemeld?

Zal ik 's vragen. Tel d'r nog een ouwe Fiat 124 Spider bij van m'n broer, die moet ook. Ik zeg kwantumkorting...

IPF
01-03-2010, 23:11
Heren,

De keuze wordt steeds ingewikkelder:

naast Caprotech (www.caprotech.nl of http://www.antirust.co.uk/) en Dinitrol (www.sjaakvanaalst.nl)
is er ook nog Waxoyl (http://www.autocosmeticsdrachten.nl/pinkhardwax.html)

Wat te (ver)kiezen? Ik begrijp dat Dinitrol nogal meurt (mooi Haags woord voor onfris ruiken: waarnaar eigenlijk) en blijft lekken. Caprotech is in de aanschaf weliswaar niet duur, maar in de service wel. En Waxoyl dan?

Ergens moet toch iemand al deze meuk eens hebben vergeleken en een redelijk beargumenteerde voorkeur hebben geuit? Nog maar eens Googelen, vrees ik ...

pkiewiet
04-03-2010, 20:07
Heren,

De keuze wordt steeds ingewikkelder:

Nee hoor, dat hoeft niet..
Bij mij in het bedrijf (Stadskanaal)doen we ook DInitrol-behandelingen.
Mn baas heeft me de voordelen in geuren en kleuren verteld, een beknopte versie dan maar.

Dinitrol heeft als grote voordeel dat deze na jaren nog vettig blijft en bij het aanbrengen is het vluchtiger en het "loopt".
Dit komt dat het een vettige stof is vermengd met een soort kerosine. Dit maakt dat het tussen de lasnaden etc loopt.
Nadeel is inderdaad, dat het "meurt" bij het aanbrengen.

Waxoil en carprotech kun je vergelijken met kaarsvet, dit stolt vroegtijdig en zo komt het niet overal waar het moet zijn.
Dit werkt wel bij nieuwe auto's, maar oudere met stof en troep in de ruimtes blijft het op de rotzooi liggen.
Dinitrol gaat door deze stoffige lagen heen.
Iets wat stolt wordt hard en gaat in de loop der jaren scheuren. Door deze scheuren komt er weer vocht onder de waxlaag en gaat daar de roestbrigade helpen.

Een behandeling bestaat bij ons uit:
Met hogedruk schoonspuiten van de te behandelen delen.
Drogen in de droogcabine/oven
Demonteren van bekledingpanelen etc, om de "schaduwdelen" WEL te bereiken( Goedkope bedrijven doen er een slang in spuiten de boel zoveel mogelijk in), Wij kijken waar we spuiten.
Afwerken van het geheel.
Men doet dit in het bedrijf al sinds jaar en dag.

Er zijn diverse mogelijkheden en prijzen.
Als je de bekleding etc zelf demonteerd, scheelt dat enorm in de prijs...
Wij kunnen een auto als de onze voor ongeveer 1500 euro doen.(vanaf)

En ons motto is dan ook altijd:

WE DOEN HET GOED OF WE DOEN HET NIET..

Info nodig? PM me maar.

Flinch
04-03-2010, 21:30
is het alleen niet zo dat je een Dinitrol behandeling om de zoveel jaar moet herhalen, mede ook vanwege het vloeibare karakter? Een wax-achtige stof loopt alleen uit tijdens de warmere zomerdagen naar het schijnt.

Even een side note : Voor de 400 was een antiroest behandeling een optie (fabriek of dealer???). Nu zie ik daar ook nog sporen van bij de mijne. Deden ze dat toen ook met Dinitrol of iets anders. Geen idee eigenlijk.

JazzyO
05-03-2010, 11:02
Wat ik er nu van begrijp - zonder die gasten gesproken te hebben, puur gebaseerd op wat ik erover lees - is dat ze die holle ruimtes eerst snoeihard doorblaffen met water oid onder zeer hoge druk (200 bar).

Daarna inspecteren ze op écht rotte plekken. Die worden evt. hersteld/behandeld (hoe weet ik niet). Pas daarna knallen ze de dinitrol ML erin, gevolgd door eoa wax-product. Daarna komt op de onderkant nog eoa ander spulletje en klaar is Kees!

Ben benieuwd of dit klopt...
.

Niet een proces dat mijn 330 ooit aangedaan zal worden, dus....

Onno

Steven
05-03-2010, 11:43
Hallo,

Beetje a-typische plaats voor een 328-rijder om te posten, zeker gezien het onderwerp (daar de 328 toch behoorlijk gegalvaniseerd is).

Maar heeft iemand ooit gehoord van anti-roestbehandelingen met dinitrol? Zie: http://www.sjaakvanaalst.nl/index.php.

Lijkt mij een bijzonder interessant product voor diegenen met Ferrari's (en andere bolides) van de jaren '70 en vroeger, toen auto's nog gewoon roestten.

Ben benieuwd naar evt. ervaringen, observaties, alternatieven, etc.

Groet,
Irvin

Misschien een beetje onnozel van me maar waar praten we dan over bij een 328?
vlgs mij zijn er maar bar weinig holle ruimtes bij ons model. Ik bedoel dan ruimtes waar je echt niet zelf bij kan. Het enige dat ik zo kan verzinnen zijn de buizen vh chassis

Kees den Hertog
05-03-2010, 19:58
.....+ de deuren, die zijn ook niet al te sterk, met name aan de onderkant en mogelijk de spatbordranden, hoewel de 308 daar meer problemen mee heeft dan de 328, omdat die verzinkt is. 1500,- euro lijkt me dan ook aan de hoge kant voor een 3 serie, feitelijk hoeven alleen de deurbekledingspanelen gedemonteerd te worden, verder kun je overal bij. Wat wel van belang is, denk ik, is het feit of een eerdere behandeling, met produkt X is te combineren met een ander produkt, Y, verdraagt dat elkaar?