PDA

View Full Version : Liter aanduidingen van motoren

Maximus
28-02-2010, 21:16
Misschien een hele rare vraag maar ik las vandaag wat meer over de Ferrari's en stuitte daar op de codering van de verschillende motorblokken. Dit was nog wel geheel logisch, de oplopende code voor een nieuw blok maar toen kwam ik bij de 5999cc als in een 6 liter blok voor de 599.

Hoe komt men tot de duiding van een 6 liter blok en wat houdt dit precies in?

Als de heren technici dit verklaren, houd rekening met het feit dat ik technisch niet ben onderlegd en alleen Wiskunde A heb met een basisje statistiek ;)

IPF
28-02-2010, 21:26
Misschien een hele rare vraag maar ik las vandaag wat meer over de Ferrari's en stuitte daar op de codering van de verschillende motorblokken. Dit was nog wel geheel logisch, de oplopende code voor een nieuw blok maar toen kwam ik bij de 5999cc als in een 6 liter blok voor de 599.

Hoe komt men tot de duiding van een 6 liter blok en wat houdt dit precies in?

Als de heren technici dit verklaren, houd rekening met het feit dat ik technisch niet ben onderlegd en alleen Wiskunde A heb met een basisje statistiek ;)

Eh, wat bedoel je precies? Wat het betekent als men zegt "een blok is x liter"?

In dat geval is 't simpel. De motorinhoud is de totale inhoud van alle cylinders bij elkaar opgeteld: boring x pi x slag x aantal cilinders = cilinderinhoud = motorinhoud. In het Engels gebruiken ze ook de term "displacement". Geeft aardig aan wat er gebeurt: het verplaatste volume als alle cylinders een keer rond geweest zijn.

De 599 zal dus wel 12 kamers van ca. 0,5 liter hebben. De 328 8 x 0,4. etc.
.

Kees den Hertog
28-02-2010, 21:57
Lijkt mee een duidelijk antwoord, enne............rare vragen bestaan niet............

Maximus
28-02-2010, 22:36
Eh, wat bedoel je precies? Wat het betekent als men zegt "een blok is x liter"?

In dat geval is 't simpel. De motorinhoud is de totale inhoud van alle cylinders bij elkaar opgeteld: boring x pi x slag x aantal cilinders = cilinderinhoud = motorinhoud. In het Engels gebruiken ze ook de term "displacement". Geeft aardig aan wat er gebeurt: het verplaatste volume als alle cylinders een keer rond geweest zijn.

De 599 zal dus wel 12 kamers van ca. 0,5 liter hebben. De 328 8 x 0,4. etc.
.

Dat is precies wat ik bedoel! Tnx nu snap ik 't! :)

Flinch
28-02-2010, 22:51
Even nuanceren. Reiben heeft dit al eerder gepost dus even knip/plak :

Op autogespot vond ik een interessant artikel over de typeaanduidingen bij Ferrari. Zoals de meesten dacht ik ook dat de 3 cijfers stonden voor het aantal cc's per cilinder. Dat dit bij nieuwere modellen niet meer zo werkt, daar had ik (net zoals de mensen van autogespot) eigenlijk nooit bij stilgestaan.
Daarom even deze les in Ferrari typeaanduidingen voor diegene die het nog niet wisten

Laten we bij het begin beginnen. De eerste echte Ferrari, met uitzondering van de Tipo 815, droeg de naam 125 S. Wat ik altijd dacht klopt deels, maar dan voornamelijk voor de oudere Ferrari's. 125 staat hier voor de motorinhoud per cilinder, namelijk 125 cc. Vermenigvuldigd met het aantal cilinders (8) geeft dit een totaal van 1500 cc. Tot en met de recentere 400/412 (niet te verwarren met de veel oudere 400 Superamerica) en zelfs de 456 modellen gaat dit op. Andere voorbeelden zijn de 166 S, de legendarische 250 modellen en de 275, 340 en 375 serie.

Eind jaren 70 en begin jaren 80 kwam Ferrari met V6- en V8 modellen op de markt. Eerst was er de Dino, en later de alom bekende 208/308, 328 en 348. Dit zouden trouwens best reële waarden kunnen zijn voor de inhoud per cilinder, ware het niet dat het nu toch anders zit: de eerste twee getallen geven de motorinhoud aan en de laatste staat voor het aantal cilinders. Bij de Dino 246 hebben we het dus over een 2.4 liter V6, en bij de 328 over een 3.2 liter V8. Dit principe gaat trouwens ook op voor de legendarische 288 GTO en ongeveer hetzelfde voor de boxer-modellen van Ferrari, waarvan de bekendste de 512 reeks is. 512 staat hier voor 5 liter inhoud, verdeeld over 12 cilinders. Ook de 612 Scaglietti heeft zijn aanduiding hieraan te danken; je raadt het al, een 6 liter V12 (enorm afgerond, dat wel). Dan nog kort de F355, die logischerwijs F358 had moeten heten, maar genoemd is naar motorinhoud (3.5) en het aantal kleppen per cilinder, 5 dus.

De nieuwere V8 modellen 360 en F430 ontbreken in bovenstaand overzicht om de volgende reden. Na het aantal cc's per cilinder en inhoud plus aantal cilinders duidt Ferrari zijn modellen nu ook aan met de totale motorinhoud. Helemaal nieuw is dit systeem overigens niet; een aantal Superamerica modellen uit de jaren 60 en 70 werd ook zo aangeduid, zoals de eerder genoemde 400 Superamerica met 4 liter motor. Zijn voorloper, de 410 Superamerica, werd echter wel met inhoud per cilinder aangeduid. Snapt u het nog? Bijna alle moderne Ferrari's worden aangeduid met de totale motorinhoud. Zo heeft de F430 een 4.3 liter motor, de 550 en 575 respectievelijk 5.5 en 5.7 liter. Bij de 599 GTB neemt Ferrari het heel letterlijk, de officiële inhoud bedraagt namelijk 5999 cc.

Tot hier de getallen. Er zijn natuurlijk ook nog een paar uitzonderingen zoals de F40 en F50, maar waarom dat is hoef ik natuurlijk niet uit te leggen

Greetz

Reiben

Kees den Hertog
28-02-2010, 22:58
Hoe duidelijk wilt u het hebben? Wat voor mij nog wel atijd een vraag is; hoe spreek je bijvoorbeeld 328 uit? Drie achtentwintig, drie twee acht, of tweeendertig acht? De 308 is drie nul acht, en niet dertig acht, de 328 zou dan toch tweeendertig acht moeten zijn, het klinkt alleen zo typisch......

IPF
28-02-2010, 23:10
Hoe duidelijk wilt u het hebben? Wat voor mij nog wel atijd een vraag is; hoe spreek je bijvoorbeeld 328 uit? Drie achtentwintig, drie twee acht, of tweeendertig acht? De 308 is drie nul acht, en niet dertig acht, de 328 zou dan toch tweeendertig acht moeten zijn, het klinkt alleen zo typisch......

3-2-8 werkt voor mij... :D

Flinch
28-02-2010, 23:16

de mijne noem ik gewoon "walvishaai" :D Voor de rest 3-achtentwintig, 3-achtenveertig, 2-vijftig etc

308ROB
Kees, wat ben je aan het roken?:D:D volgen mij is het 3-28 maar ja weet ik veel van al die nieuwe types:D ik blijf bij m'n 3-0-8 :D:D

Rob,

Kees den Hertog
3 2 8, tre due otto, houden we het daar op...........

pkiewiet
28-02-2010, 23:18
Drie -nul-acht
drie- achtentwintig
drie-vijfenvijftig
vijf-negenennegentig
zes-twaalf...

Kees den Hertog
28-02-2010, 23:24
Ja, dat bedoel ik, we hebben het over een 3 serie, maar dat is de typering die BMW al gebruikt, typ drie achtentwintig in op een zoekmachine in je komt uit bij de BMW 328.

Flinch
28-02-2010, 23:29
drie nul acht is juist weer een perfekt geweerkaliber. Dat zie ik toch liever dan een BMW