PDA

View Full Version : Ferrari's en APK

Steven
03-12-2009, 19:53
Ik denk wel een onderwerp waarover we onze ervaringen eens kunnen delen. Soms zijn dit misschien leuke en soms misschien wel vervelende ervaringen maar vlgs mij genoeg stof om eens draadje mee te vullen.

Zal ik meteen zelf aftrappen.

De gele moest vandaag voor de APK. Niets bijzonders, elke auto ouder dan een aantal jaar moet dit elk jaar, zelfs een Ferrari.. Zijn ze ouder dan 30 dan wordt deze termijn overigens 2 twee jaar, maar dat terzijde.
De auto moest eigelijk 18 november maar goed vandaag was dus de dag.

Omdat ik de gele in Japan kocht moest vorig jaar bij invoer de RDW keuring verplicht worden uitgevoerd incl. APK. Bij auto’s van binnen Europa s deze apk wel verplicht maar kan men hem elders laten uitvoeren.
De gele werd toen de eerste keer afgekeurd op wat kleine zaken ( koplampen, aandrijfasrubber, niet vastzittende accu en een remleiding die te dicht bij een stuurstang zat.) De herkeuring verliep echter zonder problemen en zo konden we het afgelopen jaar “onbezorgd” zo’n 3000 km met de auto rijden.

Vandaag dus eigelijk de eerste keuring “in het wild”. Voor al de auto’s gaan we hiervoor al jaren naar een oud garagebedrijf, gerund door een nog oudere garagehouder, hier een dorp verderop. Een prima plek waar de garagehouder ook zelf keurmeester is en waar altijd tijd is voor een praatje, maar wellicht net zo belangrijk, ook altijd voor het nog gauw even vervangen van een kapot lampje oid. Dus niet zo’n apk fabriek zoals je die ook wel kan aantreffen.

De keuring zelf verliep (uiteraard;)) probleemloos maar bij het afmelden ging het mis: steekproef! Dus: dáág vrije middag! Het was echter al laat en de garagehouder was eigelijk klaar voor de dag dus we trokken ons terug in zijn kantoortje. Kopje koffie erbij en een beetje praten over zijn loopbaan, hij bleek al 68 jaar oud dus anekdotes over zijn “autoherstel” leven genoeg
Omdat de garage tevens een bemande benzinepomp heeft ( bemand door……. weer dezelfde garagehouder) werd het kletsen over auto’s regelmatig onderbroken door tankende klanten. Deze kwamen dan vervolgens het pand binnen om te betalen en zagen dan verderop op de brug de gele staan.
Zonder uitzondering ALLEMAAL liepen ze eerst bij de auto toe. Altijd weer resulteerde dit in een praatje over auto’s. Twee klanten vroegen bovendien of hij niet te koop was….

Afijn, zo ruim 5 kwartier gewacht en daar kwam dan eindelijk de RDW steekproef-keurmeester.
Net voor het einde van de termijn ( je moet na afmelden 1,5 uur wachten) kwam hij binnen. Met hoorbaar enthousiasme riep hij: “Hee! een Ferrari, da’s gaaf”
In het licht van het kantoortje gekomen bleek de keurmeester dezelfde te zijn als degene die auto een jaar geleden had gekeurd bij de RDW!

Geheel volgens verwachting verliep dus ook deze keuring probleemloos!

Knooifrans
03-12-2009, 20:33
Jij hebt ook altijd geluk,ik heb mijn F nu 6 jaar en nog nooit problemen gehad met APK wel eens steekproef maar ook dat was geen probleem,het verhaal van jouw is wel herkenbaar alleen heb ik hetzelfde maar dan bij de BMW dealer Sudde hier in Almelo,ik kom hier al zo'n 18 jaar en ga af en toe wel eens langs om zo even een praatje te maken of een bakkie doen,ik kan daar ook gewoon de garage in en uitlopen en ook als ik een keer een brug nodig heb dan kan ik hier op Zaterdag gebruik van maken,en het mooiste is ik rij al 3 jaar geen BMW meer maar goed zoals gezegd ik kom hier nog wel elk jaar voor de APK van alle 4 wagens waarvan 2 om de twee jaar want die zijn inderdaad ouder dan 30 jaar, ik vind het ook wel belangrijk dat je een beetje een goede band hebt met een garage waar je je auto laat keuren,bij de meest garage mag je er niet een bijzijn met de keuring,nou dat probleem heb ik dus niet ik rijd de auto altijd zelf op de remtestbank en brug en loop altijd mee te kijken met de keurmeester dus dat is wel leuk.

Wie volgt.......

PS Steven,ik dacht dat ze bij steekproef altijd binnen 15 minuten aanwezig moesten zijn.....

groet Andre

Kees den Hertog
03-12-2009, 22:32
Als ik vroeger de Nissan's bracht, of nu de Renault, is het: brengen voor 09:00 uur en weer ophalen rond een uur of 5. De 328 is anders, volop tijd op mee te kijken, of je nu komt om 10:00 uur of om 13:00 uur, geen probleem. Er wordt een brug leegemaakt, auto er op, de punten worden langsgelopen, na een uurtje, (vaak korter), is hij gekeurd. Een steekproef heb ik nog niet gehad. Koffie erbij, gezellige kout, eigenlijk is het een uitje met vrienden, met als onderwerp Ferrari's. Ik heb ook geen slechte ervaringen.

Steven
14-02-2011, 18:03
vandaag de 328 laten keuren. Flawless. Laat de zomer maar weer beginnen!!

mtange
14-02-2011, 18:36
vandaag de 328 laten keuren. Flawless. Laat de zomer maar weer beginnen!!
Kon ook niet anders natuurlijk!!
Dit keer geen bijzonder verhaal tijdens de keuring? Geen steekproef gehad?

Kees den Hertog
14-02-2011, 22:57
Kon ook niet anders natuurlijk!!
Dit keer geen bijzonder verhaal tijdens de keuring? Geen steekproef gehad?

Hier zit voorlopig geen spannende draad in vrees ik, een APK bij één van de <Prins Auto's>, is vrij voorspelbaar..........Misschien dat de <zwarte>, (........ hoe lang nog?), voor enige reuring kan gaan zorgen?

mtange
15-02-2011, 18:49
Hier zit voorlopig geen spannende draad in vrees ik, een APK bij één van de <Prins Auto's>, is vrij voorspelbaar..........Misschien dat de <zwarte>, (........ hoe lang nog?), voor enige reuring kan gaan zorgen?
Lees de eerste post in deze thread nog maar eens terug, een A4tje vol geschreven door Steven over de APK met een Ferrari.
Over toeval gesproken.. :)

De zwarte hoeft maar één keer in de twee jaar gekeurd te worden, januari 2012 krijgen we vast weer een vervolg in deze draad van Steven zijn kant..!