PDA

View Full Version : 599 hgte

nofear02
02-12-2009, 04:59
Dit is ook mooi, stond in okt in de telegraaf:
.

nofear02
02-12-2009, 05:00
Testverslag uit de telegraaf, van okt 09:
.

599gtb
06-12-2009, 15:13
Wat is het verschil tussen de 599 gtb en de 599 hgte ???

IPF
06-12-2009, 15:43
Wat is het verschil tussen de 599 gtb en de 599 hgte ???

Staat - in a nutshell - eigenlijk in het artikel dat Robert postte, maar goed, hier een andere samenvatting:

Het HGTE-pakket is een sportpakket voor op de (standaard) 599 GTB die met - in feite - z'n Enzo-motor natuurlijk al prettig is toegerust. Het pakket kan af-fabriek worden geleverd, of op eerder gekochte 599 GTBs worden geschroefd. HGTE staat voor Handling Gran Turismo Evoluzione en suggereert al meteen waar het om draait: nóg strakkere handling.

De motorisering blijft dan ook gelijk, maar m.n. onderstel, overbrenging en uitlaat zijn anders bij de HGTE. De bijbehorende electronica is aangepast, waardoor gaspedaalreactie en overbrenging nóg rapper zijn. Ik citeer uit een Engels artikeltje ten tijde van introductie:
"HGTE includes stiffer springs and rear anti-roll bar, as well as new calibration settings for the magnetorheological (a type of smart fluid that becomes viscoelastic solid when magnetized) shock absorbers. The ride has been lowered to bring the car's center of gravity closer to the ground and improve handling. The car's electronics have evolved to ensure prompt response to the driver's commands. The F1 gearbox's shifts are now even faster in high-performance settings, while a new engine software strategy has improved accelerator response"

Ook zijn er best nog wat 'uiterlijkheden' opgepimpt, zoals de wielen, de diffusor (mat zwart) en vooral ook het interieur dat met o.a. carbonfiber, Alcantara en andere wijzerplaten is opgeleukt: "[...] complemented by new 20-inch split-five-spoke modular wheels wrapped in new tires. [...] while inside the cabin has been revised with leather, Alcantara suede and carbon fiber."

Al met al is de HGTE (dwz 599 GTB met HGTE-pakket) dus vooral sportiever en luxueuzer qua materialen. Op het circuit schijnt 'ie daarmee iets sneller te zijn dan de 599 GTB, maar dat komt dus niet door meer vermogen of koppel, maar met name door betere wegligging, transmissie en electronica.

Uiteraard is 'ie ook duurder. De 599 GTB kost in NL standaard iets van € 360.000. Een HGTE-pakket kost rond de € 28.000 erbovenop. Druppel op een gloeiende plaat?
.
.

599gtb
06-12-2009, 15:46
Ok , dus het is te vergelijken met de fxx en de fxx evolution ????
Bedankt voor de info

IPF
06-12-2009, 16:17
Ok , dus het is te vergelijken met de fxx en de fxx evolution ????
Bedankt voor de info

Het is inderdaad ruwweg hetzelfde concept, een upgrade op een bestaande super/hyper-car, maar tóch niet helemaal:

Ondanks het handling-pakket en de verschillen in trim hebben de 599 HGTE en GTB precies dezelfde Enzo-motor met 660 PK.
De FXX Evoluzione heeft echter wel degelijk méér vermogen dan de standaard FXX, nl. iets van 870 PK bij 9.500 toeren versus 812 PK bij 8.500 toeren voor de originele FXX, dus zo'n 7% meer.

Ook is het handling-pakket ietsje verregaander lijkt 't: er zit o.a. een ander composietremsysteem op de Evo, het tractiecontrolesysteem is anders en zelfs de carrosserie is een tikje aangepast t.o.v. de 'standaard' FXX.

Dit alles natuurlijk afgezien van het enorme verschil dat je een 599 gewoon kunt kopen (GTB of HGTE naar keuze) versus een FXX (al dan niet Evoluzione) niet.
.

599gtb
06-12-2009, 16:42
Ok , ik wist niet dat er een Enzo-motor in de 599 gtb/hgte ligt .
Maar dan weet ik het weer

IPF
06-12-2009, 17:00
Ok , ik wist niet dat er een Enzo-motor in de 599 gtb/hgte ligt .
Maar dan weet ik het weer

Strikt genomen ook niet helemaal dezelfde motor, maar wel grotendeels op die van de Enzo gebaseerd (afmetingen zijn een beetje aangepast o.a.).
.

599gtb
06-12-2009, 17:03
wa ligt ie er prachtig bij he

wesleyruytrmn
06-12-2009, 17:38
Ondanks het handling-pakket en de verschillen in trim hebben de 599 HGTE en GTB precies dezelfde Enzo-motor met 660 PK.
De FXX Evoluzione heeft echter wel degelijk méér vermogen dan de standaard FXX, nl. iets van 870 PK bij 9.500 toeren versus 812 PK bij 8.500 toeren voor de originele FXX, dus zo'n 7% meer.

Ook is het handling-pakket ietsje verregaander lijkt 't: er zit o.a. een ander composietremsysteem op de Evo, het tractiecontrolesysteem is anders en zelfs de carrosserie is een tikje aangepast t.o.v. de 'standaard' FXX.

Dit alles natuurlijk afgezien van het enorme verschil dat je een 599 gewoon kunt kopen (GTB of HGTE naar keuze) versus een FXX (al dan niet Evoluzione) niet.
.

Goede feitjes Irvin. Jij bent ook wel een goede voor de jaarlijkse quiz tiendaagse volgens mij ;)

IPF
06-12-2009, 17:42
Goede feitjes Irvin. Jij bent ook wel een goede voor de jaarlijkse quiz tiendaagse volgens mij ;)

Beetje warmlopen kan nooit kwaad... ;)
.

JazzyO
07-12-2009, 12:04

De 599 in al zijn vormen behalve de XX heeft 620pk/612bhp. De motor heeft ook 50nm koppel minder (607 vs 657). De motor is afgeleid van de Enzo motor maar heeft verschillende modificaties, de meeste daarvan om de motor lager te maken (ligt voorin i.p.v. achterin dus kan niet zo hoog zijn als die van de Enzo).

De 599 XX heeft 700pk/690bhp.

.

Je kunt een FXX inmiddels gewoon kopen (als je er een kunt vinden), de exclusieve contracten met Ferrari zijn inmiddels verlopen. Je kunt ook niet meer testen met ondersteuning van de Ferrari fabriek.

Onno

IPF
07-12-2009, 19:57
Onno,

Jij bent duidelijk beter klaar voor die 10-daagse dan ik. Dank voor de correcties.

Irvin

IPF
07-12-2009, 20:07
Strikt genomen ook niet helemaal dezelfde motor, maar wel grotendeels op die van de Enzo gebaseerd (afmetingen zijn een beetje aangepast o.a.).
.

De 599 in al zijn vormen behalve de XX heeft 620pk/612bhp. De motor heeft ook 50nm koppel minder (607 vs 657). De motor is afgeleid van de Enzo motor maar heeft verschillende modificaties, de meeste daarvan om de motor lager te maken (ligt voorin i.p.v. achterin dus kan niet zo hoog zijn als die van de Enzo).

PS ah, ik dacht al zoiets: die van die Enzo-motor had ik zelf al enigszins genuanceerd. Blijft het feit dat ik me in dat vermogen zo'n 40 PK had vergist. Good spot!