View Full Version : Favoriete Ferrari's (tijdperk)
wesleyruytrmn
12-11-2009, 20:33
Nou omdat we toch wel nieuwsgierig zijn. Want zijn jullie favorieten. Natuurlijk is het héél breed, maar heb geprobeerd om er toch 2 categoriën van te maken.
Nadat je een stem gegeven heb, kun je gerust aangeven waarom je die keuze gemaakt hebt. En mannen, we leven in een democratie, dus gun iedereen zijn mening.
.
nofear02
12-11-2009, 21:11
Ha leuk!; de "Ferrari-tijdperk-voorkeurspoll" is er! :D. Thnx Wes. Nav de lekker gepassioneerde discussie van de week. Kom op mannen, vul maar in! :)
Hoeveel keer mag ik stemmen Wes? :)
wesleyruytrmn
12-11-2009, 21:25
Je mag maar 1 keer stemmen Robert...maar wel een beetje lafjes, hadden we van de week nog 2 duidelijke meningen, gaat iedereen nu voor "alle modellen" kiezen. ;)
Durven we niet meer? :)
Recurver
12-11-2009, 21:34
Ik heb voor de derde optie gekozen...maar wel met kanttekening dat ik bijna alles mooi vind. Zo zijn er een aantal klassiekers die ik zeker niet mooi vind, maar die toch wel "iets" hebben, het blijft natuurlijk een F:D De oudere Ferrari's zoals Testarossa (beide), F40, GTO's vind ik geweldig, omdat ze iets bruuts/ spartaans hebben, iets wat je bij modernere F's een beetje mist omdat dat toch allemaal net iets strakker en mooier is zegmaar. Maar aan de andere kant vind ik de moderne Ferrari's over het algemeen heel mooi, zij het op een andere manier, het geluid, de looks, ik kan het niet echt uitleggen, moderne F's trekken me toch iets meer aan:) Maybe omdat het allemaal steeds sneller gaat en kan gaan? Steeds bruter, strakker, mooier (persoonlijk) enz. Toch heb ik voor de middenweg gekozen ook al heb ik een lichte voorkeur voor moderne F's, en het waarom weet ik zelf ook niet helemaal...:)
Fokkerjockey
12-11-2009, 21:34
Ik snoep het liefste van beide perioden! I love the classics, maar óók de modern classics, terwijl ik niet blind álle modellen even mooi vind.... Luxeproblemen ;)
Nou omdat we toch wel nieuwsgierig zijn. Want zijn jullie favorieten.
Heb gekozen voor alle. Als ik het geld had zou ik op dit moment slecht kunnen kiezen tussen een BB (en daarmee vriendje blijven van Irvin) of een Challenge Stradale. De lijnen van oudere modellen spreekt me aan en ook de meer Spartaanse manier van rijden. Als het gaat om het moderne racy gevoel, klinken een CS of een Scuderia fenomenaal.
.
Dino2400
12-11-2009, 22:08
Wat moet je toch met die "ouwe rommel"...?? Het stuurt voor geen cent , remmen doen ze al helemaal niet. Daarnaast rijden ze op brandstof (met lóód??) die nauwelijks nog te verkrijgen is en lekken ze zo nu en dan wat olie... Na een x aantal kilometers staat het "ding" weer stil om wekenlang te kunnen sleutelen... En dan altijd zoeken naar de juiste onderdelen want er is bijna NIKS te verkrijgen...
EN JUIST DAAROM ZEG ÍK VOLMONDIG: DOE MIJ DIE OUDJES MAAR!! ;) :D ...
Juist omdat ze niet perfect zijn. Juist omdat het "hard" werken is (ik noem het echt autorijden...) Juist omdat het leuk is om de halve aardbol af te zoeken naar nét dat ene onderdeel... De verscheidenheid aan modellen (zelfs de details binnen één en hetzelfde type) maken die "oudjes" zo leuk!!
nofear02
12-11-2009, 22:16
.....een BB (en daarmee vriendje blijven van Irvin) ....denk dat je daar eerder vriendje-áf bent; irv stikt daarna van jaloezie en is pissed ! :D :D hihi. ;)
BB of CS: aaiiii, nog nooit over die keuze nagedacht; nog nooit die vraag met die 2 opties gehoord. wét een (gemene) keuze zeg! :D die mogen ze van mij in de Dikke Van Dale zetten bij het woordje ''dilemma'': kiezen tussen een F-BB of CS :D. tsjeee. die is moeilijk zeg! :o ga ik over nadenken! (vannacht)
stucmania
12-11-2009, 22:23
lol
ik heb igg op 1990 - 2010: het nieuwere werk vanaf 348
gestemd niet om dat ik een 348 heb
alleen de modelen voor de 348 vind ik niet echt om te zeggen mooi (solly)
de mooiste blijft voor mij de 355
al moet ik zeggen dat de 430 ook erg aantrekelijk is
Ik vind eigenlijk dat er twee extra categorieen bij moeten, te weten na de joint venture met Fiat en alles geproduceerd na de dood van Enzo.
Voor de bemoeienis van fiat was alles compromisloos en puur op prestatie gericht, na de overname werd met name rekening gehouden met comfort en status verhogende zaken.
Na de dood van Enzo is er in mijn beleving een soort "cultstatus" ontstaan en wordt Ferrari met name in stand gehouden door alle Merchandising en het marketing Apparaat.
Ik weet het mijn mening is ongezouten maar ach........... we leven in een vrij land toch?
nofear02
12-11-2009, 22:46
leuke posts mannen! heerlijk.
a hoor kom maar op met die meningen, no probl milko.
en paul stucm ook, leuk. 355 is idd toch voor velen ook een schatje hoor. zó sierlijk, ongelofelijk. helemaal mee eens!
Alfredino
12-11-2009, 23:09
Leuke poll, moeilijk dilemma, en LANG over te discussieren.
- Die "oudjes" zijn veel unieker om zien, en doen me toch meer. Ze lijken meer karakter te hebben en zien er toch echt goed uit! Ook al ben ik jong (22), ik vind het zien van een 166, 250 (LM, TR,...) toch echt iets speciaals, unieks, staaltje pure kunst!
En dan de periode jaren 70 is kwa modellen, iets minder, maar dan zoals eerder gezegd zeer spartaans, herleid tot de basis: krachtig, gedurfd, ... (365, BB)
Hierbij voel ik echt de passie voor de wagen, het karakter, de uitstraling, de mythe waarmee het begonnen is!
- Maar de 'oude' nieuwe generatie (348-355-456) zijn ook zeer mooie wagens en toch nog aanleunend bij de jaren 80. Waar technologie en vooruitgang een nieuwe start zijn om mee te kunnen met de nieuwste evoluties.
Dus hier is dan weer de bewondering voor de techniek en de durf die toegepast is.
EN dan zeker op de nieuwste generatie (360-430-599-612-california) waar vooral de lijnen en het uiterlijk helemaal voor een ommekeer zorgen!
Bij de nieuwste wagens hou ik vooral van de 612 en 599. Ik vind de 'kleine' Ferraris iets mindere uitstraling hebben dan de voorgangers die ze opvolgen.
De 430 en 360's zijn zéér mooi, versta me niet verkeerd, maar de oplage is 'iets' te groot vind ik...
Het is een nipte beslissing voor de "oudjes" geworden. (die ook een grote tijdspanne innemen, mss in latere discussies een verdere onderverdeling ;-)...)
groetjes
ik heb voor de eerste category gekozen maar wel vanaf de 250GTS van 1959 tot en met de 328 maar ook de 348 en de 355 die volgens mij toch nog een classieke uitstraling hebben.
de wagens vanaf 1947 t/m 1958 zeggen mij niet zoveel, persoonlijk ga ik niet voor dat hele oude.
de moderne wagens zijn veel beter gemaakt en rijden veel beter maar hebben niet dat echte rauwe ferrari gevoel.
Rob,
Heb gekozen voor alle. Als ik het geld had zou ik op dit moment slecht kunnen kiezen tussen een BB (en daarmee vriendje blijven van Irvin) of een Challenge Stradale. De lijnen van oudere modellen spreekt me aan en ook de meer Spartaanse manier van rijden. Als het gaat om het moderne racy gevoel, klinken een CS of een Scuderia fenomenaal.
.
denk dat je daar eerder vriendje-áf bent; irv stikt daarna van jaloezie en is pissed ! :D :D hihi. ;)
Ho ho ho! (en ik bedoel niet wat de Kerstman roept of wat rappers krijsen!)
Het klopt dat ik de classics een meer dan warm hart toedraag. De meest briljante lijn vind ik die die met de Dino 206/246 is ingezet en via de 365 GT4 BB en 308-serie doorloopt naar de 288 GTO, 512 BB(i) en 328. In feite loopt daar steeds hetzelfde ongelooflijk mooie lijnenspel doorheen. Soepel, krachtig, elegant en volkomen eigen, écht Ferrari. Bijkans kunst...
Ook onder de oudere Ferrari's zijn geniale machines zoals - niet limitatief! - de 250 GTO, de Daytona, de 330 GTC, etc. En zelfs onder het nieuwe spul zijn mooie creaties te vinden, al moet men wat harder zoeken. Wat te denken van de CS inderdaad, de Scud en last but certainly not least de 458. Die laatste is eigenlijk de mooiste in jaren, althans dat denk ik zonder 'm in het echt nog te hebben gezien.
En dit is dan nog alleen op uiterlijk. Op prestaties zou ik nog steeds - in hun tijdcontext! - een aantal van bovengenoemde selecteren, o.a. de 365 GT4 BB en 512s, de 288 GTO en zelfs de 328, die de instap-Ferrari weer terugbracht op junior super car level. Maar dan komen er ook minder fraai ogende maar krankzinnig potente monsters als de F40 en Enzo bij. En zelfs de niet zo mooie F355. De CS, Scud en vooral de 458 scoren op beide assen.
Ben ik derhalve een allemansvriend? Nee, ik heb toch door de bank genomen op de ouwetjes gestemd. Waarom? Gevoelsmatig hebben de ouwetjes die ik ken de tand des tijds overleefd, ze hebben het verdiend, bewezen te mooi te zijn om te verdwijnen in de ruis der jaren. En pure snelheid - waarop de newbies zo hoog scoren - is ook niet alles, ik ben dol op het zuivere rijderswerk in de niet elektronisch gek-gegizmo'de, huisvrouwbekrachtigde 70s/80s bolides. Kleine Momo-stuurtjes, klik-klak pookjes, merkwaardige zithoudingen: I love 'em all!
Betekent dat dat ik geen vriendjes meer met Ed wil zijn? Allerminst. Als hij een BB op de kop tikt ben ik ineens zijn beste vriend ;) Betekent dat dat ik "stik van de jaloezie en pissed ben"? Geen idee, dat moet je aan de Man zonder Vrees vragen, die heeft het verzonnen ;)
.
mavanhaasteren
12-11-2009, 23:12
Ik ga meer voor de oudere.
want ik blijf het geweldig vinden hoe ze in de jaren 50-70 wagens maakte naar wat de kennis hen toeliet.
heb van de zomer met genoegen naar de 212 F1 staan kijken in duitsland. gewoon een dikke V12 erin met daaromheen een paar buizen met wat panelen en meer niet en hele grote wielen omdat ze meer remvermogen wouden en dat alleen uit grotere trommels monden halen.
daar hou ik van de echte oude techniek waar zo goed als jan en alle man aan kan knutselen en afstellen.
daarbij wil niet zeggen dat ik het nieuwe niks vind, want micht ik ooit de staatsloterij winnen dan komen de volgende wagens er zeker;)
* 275 GTB/4
* 288 GTO
* 250 GT Berlinetta
* 360 Challenge Stradale
* 599 GTB Fiorano
nofear02
12-11-2009, 23:49
Ho ho ho!
...
Betekent dat dat ik "stik van de jaloezie en pissed ben"? Geen idee, dat moet je aan de Man zonder Vrees vragen, die heeft het verzonnen ;).:D. natuurlijk niet hoor. hooguit lief/sportief-jaloers/pissed :). maar t leverde iig weer een prachtig post op van je. thnx!
sharknose67
13-11-2009, 01:37
Tja en daar komt dan de allemans vriend. Of noem me besluiteloos. Ik heb gestemd op allemaal mooi. Zoals ik in die andere discussie al heb gezegd vind ik dat elk model zijn eigen charme heeft en uniek was/is in zijn eigen periode. Nou is het wel zo dat ik in mijn jeugd Tom Selleck als Magnum rond zag scheuren op de buis in een 308 en dat heeft diepe indruk gemaakt. Als er ooit een F komt zal het er toch één uit die periode worden, mede omdat dat de modellen zijn die ik me kan veroorloven. Maar hoe meer je je verdiept in HET merk hoe meer je te weten komt. De 212 heb ik op Zandvoort zijn rondjes zien en horen draaien en daardoor krijg je alleen maar meer respect voor de mannen die er in die tijd GP's mee reden. Heb op Assen de 512 BBLM van dichtbij langs horen knallen en dat geeft óók mega kippenvel. Maar ook de FXX'en op de FRD die stonden warm te draaien in de pitbox vond ik machtig mooi. En de 458 die zoveel dingetjes en lijntjes van een hoop andere modellen in zich heeft vind ik (al heb ik hem alleen nog maar hier gezien) prachtig. Oud is mooi en nieuw is doorontwikkelen, voortschrijdende techniek en vernieuwingsdrang. Laten we wel wezen, als ze bij F niet steeds met wat nieuws komen worden ze een beetje als P*** die al 200 jaar de 911 produceren.
<edit> Even een mooie foto toegevoegd van naar mijn mening een heeele mooie opstelling in de Galleria.
.
.
krisdisk
13-11-2009, 12:20
Er is iets aan Ferrari wat het tot een mythe maakt, en dat zie je niet bij andere merken, noch Lamborghini, die er agressiever uitzien, noch Aston of Porsche. Het is ook Pininfarina die Ferrari deels groot heeft gemaakt. Hoewel ze de bal in de jaren '80 wel een paar keer hebben misgeslaan (Mondial 8, alhoewel...). Vorige week waren we eens langsgegaan bij Monza in Sint-Martens-Latem. En dan zie je het resultaat van 60 jaar evolutie. Dus in principe moet je voor de hele periode kiezen. En voor de periode die nog komen zal. Maar het is enkel gegund aan een selectief clubje, dat is zeker. Die exclusiviteit maakt het ook speciaal natuurlijk. Op Fifth Gear werden de 308/328 en de Testarossa als nummer 1 en 2 verkozen tot DE Ferrari's aller tijden. Voor mij is het persoonlijk de 512 Boxer, 288 GTO, het topgamma van de jaren 80 die het em doen. En niet te vergeten de hele oude F1 wagens, zoals te zien in het Shell filmpje op Youtube. Heerlijk!
moriaan1
13-11-2009, 12:46
Heb (natuurlijk) voor de eerste optie gekozen.
Echte auto's zijn van metaal, hebben carburateurs en karakter!
Er gaat niets boven een 250LM, 250swb of p3/p4/412p.
Echte auto's zijn van metaal, hebben carburateurs en karakter!
Of vetroresina natuurlijk...
.
Dino2400
13-11-2009, 13:49
Echte auto's zijn van metaal, hebben carburateurs en karakter!...
Dan het liefste natuurlijk héél dun alu en webers met die open kelken... ;) :)
moriaan1
13-11-2009, 13:54
Dan het liefste natuurlijk héél dun alu en webers met die open kelken... ;) :)
Wij begrijpen elkaar!
Gaat lekker trouwens, de meerderheid van de stemmers heeft goede smaak!
Tupperware is voor boterhammen, niet om te rijden!
Uiteraard ook voor de klassiekers gestemd...
Tupperware is voor boterhammen, niet om te rijden!
Ook voor bammetjes is blik de superieure keuze. Zie hier waar ik vroegâh mee rondliep. Niet van Ferrari maar een stuk cooler dan Tupperware...
.
moriaan1
13-11-2009, 19:23
Zelfs voor boterhammen is metaal dus beter!
Ik vind deze poll een beetje te breed geklasseerd. Je kunt een 166 Barchetta niet vergelijken met een 328, toch zitten ze in dezelfde categorie. En racers? Horen eigenlijk apart.
Nou ja, dan maar allemaal. Maar het allermooist vind ik toch de klassiekers uit eind jaren '50 tot eind jaren '60, zowel weg- als raceauto's.
Onno
Ik vind deze poll een beetje te breed geklasseerd. Je kunt een 166 Barchetta niet vergelijken met een 328, toch zitten ze in dezelfde categorie. En racers? Horen eigenlijk apart.
Nou ja, dan maar allemaal. Maar het allermooist vind ik toch de klassiekers uit eind jaren '50 tot eind jaren '60, zowel weg- als raceauto's.
Onno
Ben ik het wel mee eens, echter wordt het na de 328 (348 is eigenlijk de overgang) een heel stuk moeilijker de auto's zelf te onderhouden door de electronica.
Ben ik het wel mee eens, echter wordt het na de 328 (348 is eigenlijk de overgang) een heel stuk moeilijker de auto's zelf te onderhouden door de electronica.
Eens,
1989/1990 is één zinnige grens om te hanteren (zelfs als je de 348 meeneemt blijft 't praktisch 't eenvoudigst om het intro-jaar van de 348 te nemen; als je 't doortrekt tot 't einde van die(ns) periode kom je ergens in 1994 uit en zijn er al electronica-rijke modellen bij)
1972/1973 zou de tweede kunnen zijn: daarvóór zijn eigenlijk alle straat-Ferrari's 12-cylinders (Dino uitgezonderd en een paar racers), terwijl in 1973 de 308 GT/4 verschijnt met een V8 middenmotor. Ook in 1973 gaat de 365 GT/4 BB in productie (intro 1971), eveneens met middenmotor, dit keer ook een boxer. Bovendien verdwijnen rond deze tijd de ronde vormen van de modellen ervoor en wordt alles iets scherper (in de 308 GT/4 zelfs hoekiger): de '70s zijn écht begonnen...
2e poll-tje openen waarin de classics gesegmenteerd worden pre- versus post-1972?
.
Heb gestemd voor de moderne periode. Ben zelf gecharmeerd van de moderne periode en dan eigenlijk vanaf de 360 Challenge Stradale tot heden. Hoewel mijn voorkeur toch gaat naar de 360/430/458 reeks. De V12 sectie trok mijn aandacht sinds de 550 Maranello en verder.
Je zou ook de opmerking van Milko kunnen toepassen: voor en na FIAT ( en de start van de "massaproductie" in tegenstelling tot de tailormade auto's op bestelling. En dan vervolgens de dood van Enzo. Maar dan zou er eigenlijk ook een 'early struggle' periode moeten komen (1947-1957/59) en een 'golden years' (1959-1969).
wesleyruytrmn
14-11-2009, 20:26
Heren, we nemen jullie tips mee. Het is inderdaad ook lastig om het in te delen! Dit was een vrij simpele en duidelijk indeling. Wie weet gaan we hier op door en kunnen we de poll wat gaan detailleren.
Je zou ook de opmerking van Milko kunnen toepassen: voor en na FIAT ( en de start van de "massaproductie" in tegenstelling tot de tailormade auto's op bestelling. En dan vervolgens de dood van Enzo. Maar dan zou er eigenlijk ook een 'early struggle' periode moeten komen (1947-1957/59) en een 'golden years' (1959-1969).
Tja,
Allemaal waar natuurlijk, maar als we er nog eens praktisch en nuchter naar kijken - en ja, Robert en andere buikgevoeladepten ;), ik weet dat emotie mag bij Ferrari, maar dit gaat even over iets praktisch als een indeling in segmenten - vind ik alleen een evt. opsplitsing van de vroege periode écht waarde toevoegen ten opzichte van wat al was besproken.
Die splitsing zou ik dan bijv. leggen bij de 250 GTC, die vanaf 1958 feitelijk als eerste (semi-)massa werd geproduceerd. Toegegeven, 355 stuks is niet enorm veel, maar van de romantische notie "tailor-made cars" was Ferrari dus al veel eerder af dan pas toen het "grote boze FIAT" zich ermee ging bemoeien.
Vóór en ná FIAT verandert bovendien weinig aan de eerdere scheidslijn rond 1972. Fiat verkreeg pas in 1969 een controlerend belang in Ferrari (toen nog 40%, nu 85%). Alle modellen t/m 1970/71 waren in feite al geconcipieerd voordat FIAT zich ermee bemoeide (en let op: het handelt in deze poll om de modellen, niet om de corporate eigendomsverhoudingen of het mission statement oid). Alleen de 365 GTC/4 en GT/4 2+2 zitten dan een beetje op de wip vóórdat de eerder genoemde 308 GT/4 en 365 GT 4/BB ten tonele verschijnen. Komt dus op hetzelfde neer, behalve dat FIAT noemen natuurlijk de nodige David/Goliath-emoties oproept.
(Tussen 2 haakjes: ik ben blij dat FIAT Enzo indertijd uit de brand heeft geholpen, anders had 'ie z'n prachtige bedrijf allang financieel naar de gallemiezen geholpen en had het al decennia niet meer bestaan. Tuurlijk, met FIAT komt er meer 'big corporate' ellende bij kijken, maar dat neem ik graag voor lief als ik zie wat er tussen '69 en nu voor fraais is geproduceerd, alle romantische ideologie over noest zwoegende niet-commerciële Robin Hood racegenieën vóór die tijd ten spijt.)
Vóór/na Enzo is praktisch hetzelfde als vóór/na de 328, want Enzo overleed in augustus 1988. Voegt - anders dan weer een ander emotioneel sausje - dus ook niet veel toe.
Komen we met z'n allen ongeveer tot het volgende (racers even buiten beschouwing gelaten):
1947 - 1957 "The Early Years"
1958 - 1972 "The Golden Years"
1973 - 1989 "The Pr0n-on-Wheels Years"
1990 - now "The Electronic Years"
Heren Mods, kunnen jullie daar wat mee?
.
wesleyruytrmn
14-11-2009, 22:54
Goede indeling Irvin. Zo hadden wij hem in begin ook in gedachten. Maar het doel van deze poll was het meten van de kampen; historie, nieuw of alles...in een volgende poll gaan we er misschien dieper op in. Dit is ook een experiment, vloeiend uit de discussie van de hoofddraad.
430driver
14-11-2009, 22:59
Kanonne! Da's moeilijk: aan de ene kant vind ik de jaren zestig helemaal super, maar aan de andere kant de jaren 90 ook.
Maar goed, ik heb mijn keuze gemaakt.....dan toch liever de eerste!
zo'n 250 LM, die 275 GTB Sperimentale, de 330 P4 en de Es Wee Bee.......stuk voor stuk juweeltjes!
sharknose67
14-11-2009, 23:05
Kanonne! Da's moeilijk: aan de ene kant vind ik de jaren zestig helemaal super, maar aan de andere kant de jaren 90 ook.
Maar goed, ik heb mijn keuze gemaakt.....dan toch liever de eerste!
zo'n 250 LM, die 275 GTB Sperimentale, de 330 P4 en de Es Wee Bee.......stuk voor stuk juweeltjes!
Hé Mark je had toch ook voor optie 3 kunnen kiezen?? Ik vind de modellen die jij noemt ook juweeltjes, maar bv. zo'n 430 scuderia zoals laatst in Houten óók!
Goede indeling Irvin. Zo hadden wij hem in begin ook in gedachten. Maar het doel van deze poll was het meten van de kampen; historie, nieuw of alles...in een volgende poll gaan we er misschien dieper op in. Dit is ook een experiment, vloeiend uit de discussie van de hoofddraad.
Begrijp ik Wesley, en zo te zien een heel geslaagd experiment, discussie genoeg! Grappig dat jullie op eenzelfde indeling kwamen initieel, dat wel.
.
430driver
14-11-2009, 23:47
tja dan zou ik voor dus voor de golden years gaan :)
Die splitsing zou ik dan bijv. leggen bij de 250 GTC, die vanaf 1958 feitelijk als eerste (semi-)massa werd geproduceerd.
Niet om te zeuren, Irvin, maar je bedoelde waarschijnlijk de 250GT varianten. Een auto met de aanduiding 250GTC heeft Ferrari nooit gebouwd.
Onno
Niet om te zeuren, Irvin, maar je bedoelde waarschijnlijk de 250GT varianten. Een auto met de aanduiding 250GTC heeft Ferrari nooit gebouwd.
Onno
Klopt, ik had de 250 GT Coupé voor ogen en andere varianten, door mij idd foutief eerder aangeduid als 250 GTC (C van Coupé per ongeluk bij de lettercode meegenomen).
Dank voor het scherpe oog, lijkt me geen gezeur maar een terechte correctie.
Irvin
Tja,
1947 - 1957 "The Early Years"
1958 - 1972 "The Golden Years"
1973 - 1989 "The Pr0n-on-Wheels Years"
1990 - now "The Electronic Years"
Heren Mods, kunnen jullie daar wat mee?
.
Mooi staatje, kan ik me wel bij vinden
Klopt, ik had de 250 GT Coupé voor ogen en andere varianten, door mij idd foutief eerder aangeduid als 250 GTC (C van Coupé per ongeluk bij de lettercode meegenomen).
Dank voor het scherpe oog, lijkt me geen gezeur maar een terechte correctie.
Irvin
Lachen, da's nou entre connesseurs...
wesleyruytrmn
15-11-2009, 12:06
tja dan zou ik voor dus voor de golden years gaan :)
Onthoud het voor een andere keer ;)
Maar mannen, zie we dat, de historie is toch meer in het voordeel t.o.v modern. Toch een duidelijk verschil.
Vraag ik me toch af. Hoe kan het nou dat véél van de historische F's toendertijd niet dezelfde "emotionele waarde" hebben zoals nu. We hebben het hier over de techniek die schitterend is enzo...weet je hoeveel Amerikaanse V8-en erin zijn gegaan, en hoeveel F voor een appel en een ei zijn verkocht....Er zijn jaren geweest dat niet iedereen zo enthousiast was over de F techniek.
Groot verschil met oud en modern is wel dat modern wel altijd is gewaardeerd.
moriaan1
15-11-2009, 13:20
Het is vrij goed te verklaren. De droomauto's die wij als kind zagen racen, kunnen wel als 40/50er nog steeds waarderen.
Ook hebben 40/50ers een wat beter gevulde portemonnee
Op dit moment is er steeds meer vraag naar Dino's en de eerste boxers, en ook de populaiteit van o.a. 250gte's/330's groeit momenteel. Datzelfde patroon zie je in de jaren 80/90 terug.
De komende jaren zullen(nette) 308's wat in waarde gaan stijgen, al zullen die geen recordbedragen gaan opleveren omdat er voor Ferrari-begrippen veel van zijn gebouwd.
Vervolgens komen de Testarossa's en 348-355 over een jaar of 10/15 aan de beurt
Gelimiteerde auto's zoals 288GTO, F40, F50 Enzo e.d. zullen altijd populair blijven, omdat ze relatief zeldzaam zijn, en een boegbeeld vormen voor het merk.
De komende jaren worden interessant!
De "nieuwe" Ferrari's zullen straks toegankelijk en betaalbaar worden voor een groter publiek.
Daarentegen zullen de onderhoudskosten door de electronica en de beperkte mogelijkheden voor hobbysleutelaars enorm gaan toenemen.
Op dit moment worden er veel meer auto's gebouwd (teveel denk ik).
Ik verwacht dat er bij Ferrari SPA. de komende jaren problemen gaan ontstaan.
Het verhogen van afzet in een dalende markt(crisis) leidt in de meeste gevallen tot problemen.
Een bijkomende factor is het gebrek aan succes in de F1, het boegbeeld en image-maker van het merk.
Elk bedrijf heeft te maken met een economische cyclus, ook Ferrari!
Vivado Ferrari
15-11-2009, 14:14
Onthoud het voor een andere keer ;)
Maar mannen, zie we dat, de historie is toch meer in het voordeel t.o.v modern. Toch een duidelijk verschil.
Vraag ik me toch af. Hoe kan het nou dat véél van de historische F's toendertijd niet dezelfde "emotionele waarde" hebben zoals nu. We hebben het hier over de techniek die schitterend is enzo...weet je hoeveel Amerikaanse V8-en erin zijn gegaan, en hoeveel F voor een appel en een ei zijn verkocht....Er zijn jaren geweest dat niet iedereen zo enthousiast was over de F techniek.
Ook ik heb gestemt op de klassiekers. Tuurlijk vind de moderne Ferrari's ook wel fraai, maar mijn hart ligt bij de vroegere Ferrari's.
Gelukkig zijn er genoeg specialisten die de oudere Ferrari's kunnen onderhouden. Ook in Nederland.
Zelfs de racers die over Le Mans, Sebring, Daytona reden en die in de Targa Florio en de Mille Miglia de Italiaanse wegen onveilig maakte schitteren tegenwoordig nog op de circuits.
Een keer een verhaal gelezen dat bijvoorbeeld de Ferrari's 512 BBLM tegenwoordig beter rijden dan toen ze uit de fabriek kwamen rollen, begin jaren '80.
Geef mij maar een 365 GT/C, 250 GT Lusso, 500 TR..... Maar een Enzo sla ik natuurlijk niet af:)
weet je hoeveel Amerikaanse V8-en erin zijn gegaan, en hoeveel F voor een appel en een ei zijn verkocht....Er zijn jaren geweest dat niet iedereen zo enthousiast was over de F techniek.
Ik denk niet dat je het verleden hier juist afschildert, Wesley. De Ferraris die voor "een appel en een ei" verkocht zijn waren altijd een of meer van de volgende: 1. in slechte staat, 2. racers waar je niets mee kon, 3. kostbaar in onderhoud en restoratie, ook toen al.
De actuele Ferraris zijn altijd gewaardeerd geweest, zelfs gedurende de oliecrisis (hoewel wel minder dan ervoor), dus om te zeggen dat er periodes waren waar F-techniek niet gewaardeerd werd lijkt me niet correct. Ook modern wordt niet altijd gewaardeerd, er zijn zat Mondials die niet aan de straatstenen te slijten zijn (vallen onder 2 van de 3 categorien).
Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat Nick Mason zijn GTO voor een prikkie heeft gekocht (35.000 pond rond 1973, meer dan 2 ton in guldens toen), maar vergeet dit niet: je kocht toen een nieuwe Daytona voor fl. 89.900....de helft dus. Mijn Boxer, in 1974, was een volle 16.000 pond. De verkoper dacht dus, terecht, dat Mason gek was om zoveel geld te betalen voor een 12 jaar oude racer die voor geen enkele klasse inzetbaar was.
Veel advertenties in oude Amerikaanse bladen uit eind jaren '60 laten oude racers (GTO's, TRs etc) zien voor $6.000 maar dat was ook veel duurder dan een nieuwe Ford Mustang of Corvette. Dus het verleden is niet zo heel erg veel anders dan nu: probeer maar eens een 360-GTC racer te verkopen, krijg je niet meer voor dan een nieuwe BMW M3 ondanks zijn zeldzaamheid. En zodra de 458 Italia Corsa uitkomt is het hetzelfde voor de F430GTC.
Met dit warrige verhaal probeer ik alleen duidelijk te maken dat goedkope goede Ferraris niet bestaan, en ook nooit bestaan hebben. Sommige zijn echter wel veel meer waard geworden, dat wel.
Onno
Eens met enkele van de nuances hierboven.
Bovendien: Ferrari-koorts is typisch een fenomeen van terugkerende en opzwiepende golven.
Kijk om te beginnen naar de idioterie van "over-intekening": aan een 458 kun je nu al nauwelijks meer komen op reguliere wijze en hij is nog niet eens op de markt! Exact hetzelfde gebeurde in de late jaren 80 met de 328 als ik de tijdschriften uit die tijd mag geloven: mensen betaalden grif 40-50% meer dan de cataloguswaarde, ze waren niet aan te slepen. Interessant genoeg gebeurde dat óók rond de tijd van de beurskrach in 1987 (Zwarte Maandag was op 19 oktober toen, de laatste grote knal vóór de huidige).
In de jaren '90 zijn deze jaren '80 iconen wellicht tijdelijk wat minder waard geweest, hoewel ze nooit echt door de bodem zijn gegaan. Behalve natuurlijk de rotte appels als hierboven genoemd, die gingen inderdaad voor een appel en een ei. Vergeet niet dat er ook toen liefhebbers waren die veel auto's zorgvuldig hebben bewaard, de toestroom daarmee redelijk beperkt houdend en de kwaliteit van de voorraad op peil.
Vervolgens zien we de laatste jaren al een voorzichtige appreciatie van de 3x8 serie, naar een niveau van €35-€50,000 Euro, afhankelijk van precies model, staat, etc. Natuurlijk staat in 2009 de gemiddelde Ferrari wat langer te koop, maar de waarde is niet hard gedaald. Dat is best opmerkelijk, als je bedenkt dat eind jaren '80 een gloednieuwe 328 bijv. €85-90,0000 kostte en ze niet écht zeldzaam zijn nog. De meeste reguliere auto's schrijven in 3-5 jaar af naar (beneden) de helft van hun waarde en dan verder omlaag, om nooit weer terug te komen op dat niveau, hoe zeldzaam ook.
Wat de toekomst precies biedt is lastig te zeggen. Ik zou niemand bij zijn gezond verstand willen aanraden de gemiddelde Ferrari als een investeringsobject te zien, daarvoor is 't bezit en gebruik te onzeker en zijn de waardestijgingen (NB niet vastheid!) doorgaans te traag en onvoorspelbaar. Máár: als zelfs - bij het breder publiek - relatief impopulaire auto's als Mondials, 348s en 400s in redelijke staat nog/weer behoorlijke bedragen kosten, als Dino 206/246s en 365/512 BBs recent door het dak lijken te gaan, etc. etc. ad infinitum, dan denk ik dat het vrij veilig is te verwachten dat goedkope Ferrari's - althans goede - ook nooit zullen bestaan.
.
ferrari10flrb
19-11-2009, 16:40
Ga ook voor de klassiekers. Voor de liefhebber van Ferrari racers was dat natuurlijk de gouden periode. Zowel F1 als sportscars en GT's.
Vind het besluit van Ferrari in 1973 om zich als fabriek alleen op de F1 te gaan richten dan ook er jammer. Zeker de afgelopen 20 jaar zijn de Ferrari F1 wagens steeds meer een eenheidsworst geworden en de mooie diep rode kleur verwaterde tot een fletskleurtje.
Gelukkig waren er natuurlijk ook lichtpuntjes middels succesen van privateers met: 365 GTB's begin jaren '70, 512 BB begin jaren '80, 333 SP in de jaren '90. En de afgelopen 10 jaar werd de Ferrari liefhebber van GT's behoorlijk verwend door de Maranello 550/575 GTC, 360 en F430 GTC. Waarbij de F430 GTC met behoorlijke fabriekssteun is ontwikkeld. (dus er is hoop)
Voor wat betreft de straat auto's, de Ferrari's vanaf 1980 doen me niet zoveel (alhoewel dat zwaarder klinkt dan het lijkt), het moois ligt onder de motorkap. Maar de vormgeving staat absoluut in de schaduw van klassieke Ferrari's uit de jaren '50 en '60.
Positieve uitzonderingen: Maranello, 456 GT, F430, 599 GTB, 288 GTO.
Daarnaast vind ik het helemaal niks dat er door Ferrari super racewagens voor de rijke cliëntele worden gebouwd zonder dat er echt mee geraced wordt op de circuits. Dat is eeuwig zonde en ook tegen de Ferrari traditie dat een Ferrari in eerste instantie gebouwd wordt om te racen en vervolgens verkocht wordt om de racerij te financieren.
nofear02
19-11-2009, 18:40
hmmm.
als we die 23 van ''maakt niet uit'' even denkbeelding 24 laten zijn en dus gelijkelijk verdelen over 'voor klassiek' en 'nieuwere werk', dan krijg je dus 40 om 20. maw: 2/3e deel is voor klassiek, 1/3e deel is voor nieuwer.
tel je de 23 niet mee dan is het 77,5% - 22,5%; dan is de klassieker-groep 3,5 zo groot dan de nieuwer-werk -groep :eek:.
kortom, er zitten veel oldies op de site, en niet zo veel jonkies? :p ;). (is eigenlijk juist maar goed denk ;))
.
hmmm.
als we die 23 van ''maakt niet uit'' even denkbeelding 24 laten zijn en dus gelijkelijk verdelen over 'voor klassiek' en 'nieuwere werk', dan krijg je dus 40 om 20. maw: 2/3e deel is voor klassiek, 1/3e deel is voor nieuwer.
tel je de 23 niet mee dan is het 77,5% - 22,5%; dan is de klassieker-groep 3,5 zo groot dan de nieuwer-werk -groep :eek:.
kortom, er zitten veel oldies op de site, en niet zo veel jonkies? :p ;). (is eigenlijk juist maar goed denk ;))
.
Bron:
.
nofear02
19-11-2009, 20:10
Bron:
.woow; die moek hebben! :D:D ;). altijd handig :D
sharknose67
19-11-2009, 21:37
Daarnaast vind ik het helemaal niks dat er door Ferrari super racewagens voor de rijke cliëntele worden gebouwd zonder dat er echt mee geraced wordt op de circuits. Dat is eeuwig zonde en ook tegen de Ferrari traditie dat een Ferrari in eerste instantie gebouwd wordt om te racen en vervolgens verkocht wordt om de racerij te financieren.
Volgens mij is Ferrari ooit begonnen als uitsluitend F1 merk. Om dit te kunnen blijven bekostigen werden straatmodellen verkocht. Dus volgens mij is er niet zo heel veel veranderd. Als er mensen zijn die ik weet niet hoeveel kunnen/willen betalen voor weet ik wat voor model en op die manier hun steentje bijdragen zeg ik: LAAT ZE!!
woow; die moek hebben! :D:D ;). altijd handig :D
En heb je gezien wie de plaatjes erbij gejokt heeft in dat boekje? ;)
.
wpbekker
20-11-2009, 01:06
Volgens mij is Ferrari ooit begonnen als uitsluitend F1 merk. Om dit te kunnen blijven bekostigen werden straatmodellen verkocht. Dus volgens mij is er niet zo heel veel veranderd. Als er mensen zijn die ik weet niet hoeveel kunnen/willen betalen voor weet ik wat voor model en op die manier hun steentje bijdragen zeg ik: LAAT ZE!!
Sorry, niet waar. In 1947, toen Ferrari de 125S introduceerde bestond de Formule 1 nog niet. Ferrari stichtte zijn bedrijf om competitiewagens te vervaardigen.
Wel waar dat met straatauto's het racen in het algemeen voor het grootste deel werd bekostigd.
En dan is er ook nog het één en ander te zeggen over hoe men vroeger naar de competitiewagens keek. Ferrari leverde vooral GT-wagens en Prototipo's aan privé teams. Daarmee behaalde het merk onnoemelijk veel overwinningen. Maar de teameigenaren dachten ook in termen van afschrijven en vernieuwen. Werd een wagen 'moe', dan gebeurde het niet zelden dat deze direct na de race, na de keuring in het parc fermé, voor een habbekrats werd doorverkocht aan handelaren. In de jaren 50 en 60 kon Ferrari nog niet bogen op een rijke historie van tientallen jaren, dus aan dit proces is niets romantisch te ontdekken. Eén en ander zie je ook aan hoe men vroeger veranderingen aanbracht aan de auto's. Met de blikschaar, met hamers, schroeven, popnagels, buigen vouwen etc. De wagens werden puur gezien als Italiaans gereedschap om succesvol mee te racen en was de wagen op, dan moest ie plaats maken voor nieuw.
Later ontstond de bewondering voor de vele successen en de interesse in het spul waarmee ze behaald zijn. Daarmee groeide de adoratie, de vraag en stegen de prijzen. men ontdekte ook de zeldzaamheid van sommige wagens. Dat begon met groepjes excentriekelingen die op de openbare weg wilden rijden met ongelofelijk exclusief spul (zie: http://www.youtube.com/watch?v=-FyDkUqExSo). In die opwaartse spiraal zijn zeer velen enthousiast geworden over oude Ferrari's en verlangen de bezitters en de liefhebbers ernaar de auto's opnieuw te (zien) racen.
Huidige small batch Ferrari's zullen nooit worden afgerost en zullen over tientallen jaren veel vaker in originele staat van de hand kunnen worden gedaan. Exemplaren zullen onderling meer gelijkenissen vertonen waardoor de schaarste, ondanks dat de wagens vrij exclusief zijn, binnen de perken blijft. Hoewel, misschien valt dit effect weg omdat meer mensen zich zo'n auto kunnen permitteren. Het is in ieder geval erg interessant om dit proces te volgen. Je ziet nu al dat een 288 GTO een behoorlijk bekoorlijke Ferrari aan het worden is en dat komt in de prijs tot uitdrukking. En dit terwijl het gros van deze auto's nooit geraced heeft en door de eigenaren zijn gekoesterd.
nofear02
20-11-2009, 01:24
.... Als er mensen zijn die ik weet niet hoeveel kunnen/willen betalen voor weet ik wat voor model en op die manier hun steentje bijdragen zeg ik: LAAT ZE!!en volgens mij zei Enzo altijd: KOM MAAR! :D
En heb je gezien wie de plaatjes erbij gejokt heeft in dat boekje? ;)
.tuurlijk. scheelt maar 1 letter. pseudoniem? :D
wpbekker
20-11-2009, 01:26
En trouwens....
Ziezo, postje #100! ;)
nofear02
20-11-2009, 01:35
En trouwens....
Ziezo, postje #100! ;)en dus: ''karting'' :). gefeliciteerd.
ollieferrarifan
20-11-2009, 02:21
Ik zal proberen me zo ongenuanceerd mogelijk uit te drukken, want dat hoort bij een poll.
Zonder Johan Cruijff en het Ajax van de Jaren '70 was Ajax een club zoals Chelsea. Zonder Rembrandt en Van Gogh was Nederland in de kunst een land als Belgie. En Ferrari zou nooit zo'n verschil maken met Lambo en Porsche als niet de 500 F2, 166 MM, 410 Superamerica, 250 SWB en 250 GTO het merk binnen 10 jaar als een raket afschoten naar de status die het sindsdien niet meer heeft verloren. Mijn stem is dus duidelijk.
sharknose67
20-11-2009, 08:55
Sorry, niet waar. In 1947, toen Ferrari de 125S introduceerde bestond de Formule 1 nog niet. Ferrari stichtte zijn bedrijf om competitiewagens te vervaardigen.
Wel waar dat met straatauto's het racen in het algemeen voor het grootste deel werd bekostigd.
OK OK het ging om de racerij. Maar het feit blijft dat de straatwagens de lading dekten. Het is allemaal "wat" duurder geworden dus er moeten óf heel veel straatauto's verkocht worden óf "een paar" exclusievelingen (waarmee de straatauto's ook weer iets exclusiever blijven). Tja en vroeger reed men met de wagen naar het circuit, trok een raceoverall aan, plakte het startnummer op de wagen en deed mee aan de race. Na afloop trok men de overall weer uit en haalde het startnummer eraf en reed weer naar huis. Gaat ook niet meer tegenwoordig. Vroeger was de openbare weg nog een beetje een circuit, tegenwoordig mag je zelfs op een afgesloten circuit niet meer voluit gaan vanwege het geluid (in NL dan). Wat dat betreft was het vroeger wél beter. Qua wagens heb ik mijn mening al duidelijk gemaakt.
.
Ik vind dat Haaineus gelijk heeft want Enzo Ferrari gind alleen voor de Scuderia die niet in 1947 maar reeds einde 20-tiger jaren is begonnen als de race afdeling van Alfa Romeo met aldus de bekende SF etiketten op Alfa's van destijds. Er werd in meerdere klassen geracet maar het belangerijkste waren met afstand de Grand Prix auto's, zonder enige twijfel de voorloper van de F1. Ferrari is nog wel actief en succesvol geweest in de 50-tiger jaren met de zeg maar Formule-2.
Later ontstond de bewondering voor de vele successen en de interesse in het spul waarmee ze behaald zijn. Daarmee groeide de adoratie, de vraag en stegen de prijzen. men ontdekte ook de zeldzaamheid van sommige wagens. Dat begon met groepjes excentriekelingen die op de openbare weg wilden rijden met ongelofelijk exclusief spul (zie: http://www.youtube.com/watch?v=-FyDkUqExSo).
Cool filmpje, is de stem van Clint Eastwood? Ik heb tot nu toe alleen maar foto's gezien van jongens als Ed Niles en Dick Merrit die in de jaren '60 en '70 zich uitleefden met oude Ferrari's die ze voor weinig uit Europa meenamen. Heel veel auto's zijn via 'onze' Nederlandse Rob de la Rive Box naar de USA verscheept vanuit Zwitserland. Wie zin heeft moet eens zoeken naar het boekje "mag het een Ferrari zijn". Je slaat stijl achterover als je dat leest en wat er destijds in boerenschuren in Zwitserland stond. (Le Mans winning 166MM #008 bijvoorbeeld). Ben wel jaloers op die tijd af en toe, zeker als je leest dat in Dld gelegerde militairen destijds Ferrari's kochten als sleutelproject omdat ze zich verveelden en vervolgens die auto's meenamen naar de States als ze weer terug gingen. Sommigen hebben die auto's weggezet en 30 jaar later bleken ze een godsvermogen waard.
wpbekker
20-11-2009, 20:14
Ik vind dat Haaineus gelijk heeft want Enzo Ferrari gind alleen voor de Scuderia die niet in 1947 maar reeds einde 20-tiger jaren is begonnen als de race afdeling van Alfa Romeo met aldus de bekende SF etiketten op Alfa's van destijds. Er werd in meerdere klassen geracet maar het belangerijkste waren met afstand de Grand Prix auto's, zonder enige twijfel de voorloper van de F1. Ferrari is nog wel actief en succesvol geweest in de 50-tiger jaren met de zeg maar Formule-2.
Maar Ferrari is niet begonnen als uitsluitend F1 merk. Het is natuurlijk wel logisch dat hij uiteindelijk met zijn eigen auto's een gevolg ging geven aan zijn periode met Alfa. Dat ging vanaf 1950 in het kader van de Formule 1, maar andere autosportcompetities vond Ferrari om uiteenlopende redenen (klantenbinding, naamsbekendheid, eerzucht, duurzaamheid) minstens zo belangrijk.
Ferrari heeft vanaf dag 1 in eerste instantie raceauto's gebouwd. Of dat voor F2, Formula libre en later F1 of wat dan ook was, dat doet er niet toe. Er waren in die jaren zo veel mogelijkheden om in competitieverband je auto de sporen te geven dat er markt genoeg was voor alles wat voor wedstrijden geschikt was. Om een idee te geven: Grand Prix, Sportscars, Hillclimbing, Voiturette, Endurance... alles kon met een Ferrari 125S / 166 / 212/ etc. Je bestelde bij de fabriek gewoon de gewenste specificatie en gaan met die banaan. Voor de oorlog vervulden Miller (USA) en Maserati deze functie van bouwers van customer racecars , maar die waren na WOII niet meer helemaal in staat om Enzo van repliek te dienen. Daar ligt dan ook de basis van het succes van het merk. Auto's die universeel waren door hun motor en specifiek geleverd konden worden voor een bepaalde klasse (en dan daarna gewoon naar de fabriek terug konden om aangepast te worden aan de nieuwste regelgeving of straatgebruik). De eerste jaren kon je uiteraard ook een Ferrari bestellen voor op de weg, maar dat was meestal een gedetunede competitiekar met suffere carosserie. Er zijn behoorlijk veel Inters omgebouwd naar Spyder Corsa's in de jaren '70...
wpbekker
21-11-2009, 01:55
Ferrari heeft vanaf dag 1 in eerste instantie raceauto's gebouwd. Of dat voor F2, Formula libre en later F1 of wat dan ook was, dat doet er niet toe. Er waren in die jaren zo veel mogelijkheden om in competitieverband je auto de sporen te geven dat er markt genoeg was voor alles wat voor wedstrijden geschikt was. Om een idee te geven: Grand Prix, Sportscars, Hillclimbing, Voiturette, Endurance... alles kon met een Ferrari 125S / 166 / 212/ etc. Je bestelde bij de fabriek gewoon de gewenste specificatie en gaan met die banaan. Voor de oorlog vervulden Miller (USA) en Maserati deze functie van bouwers van customer racecars , maar die waren na WOII niet meer helemaal in staat om Enzo van repliek te dienen. Daar ligt dan ook de basis van het succes van het merk. Auto's die universeel waren door hun motor en specifiek geleverd konden worden voor een bepaalde klasse (en dan daarna gewoon naar de fabriek terug konden om aangepast te worden aan de nieuwste regelgeving of straatgebruik). De eerste jaren kon je uiteraard ook een Ferrari bestellen voor op de weg, maar dat was meestal een gedetunede competitiekar met suffere carosserie. Er zijn behoorlijk veel Inters omgebouwd naar Spyder Corsa's in de jaren '70...
touché
sharknose67
21-11-2009, 03:00
Ferrari heeft vanaf dag 1 in eerste instantie raceauto's gebouwd. Of dat voor F2, Formula libre en later F1 of wat dan ook was, dat doet er niet toe.
...
Er zijn behoorlijk veel Inters omgebouwd naar Spyder Corsa's in de jaren '70...
Dat klopt helemaal. En toch blijft volgens mij het feit staan dat Ferrari straatwagens ging verkopen om zijn raceprogramma te bekostigen. En dat doen ze nu met de FXX en de 599XX nog steeds. Hoewel het geen straatwagens zijn is de insteek wel geld genereren.
En toch blijft volgens mij het feit staan dat Ferrari straatwagens ging verkopen om zijn raceprogramma te bekostigen. En dat doen ze nu met de FXX en de 599XX nog steeds. Hoewel het geen straatwagens zijn is de insteek wel geld genereren.
Dat klopt ook, en dat ontken ik ook niet, ik geef alleen wat meer nuance met betrekking tot de leveranties van de firma Ferrari in het begin: racewagens voor alle mogelijke klassen. Stellen dat Ferrari straatauto's ging verkopen als backing van zijn eigen F1 raceprogramma is erg zwartwit. Enzo verkocht alles wat hard ging aan iedereen, als het maar geld opleverde. En het eigen raceprogramma werd bekostigd uit de opbrengsten van wat er verkocht werd. Het bedrijf is gestart als leverancier van racewagens maar het is niet zo dat Enzo alleen racewagens voor zijn eigen Scuderia bouwde en straatauto's voor klanten. Klanten konden vanaf dag 1 terecht voor racewagens én straatauto's. En die klanten kwamen na de eerste overwinningen ook massaal.
Voorbeeld: er zijn 9 stuks 166 Spyder Corsa op de weg gezet en van de 166MM zijn er 47 gebouwd. Dat was echt niet alleen voor Enzo's eigen renstal. De straatauto's waren bovendien dezelfde auto's, maar dan gedetuned (andere carburateur etc.) en voorzien van een wat luxere carosserie (asbak, glazen ramen etc.). Het verschil tussen 'straatauto's en racewagens was echter maar klein en veel klanten van een straatauto gingen ook daarmee racen. Met name de Inters leenden zich daar goed voor. Deze bella is een goed voorbeeld:
http://www.cars-at-speed.com/images/0036/195-s-1.jpg
Het is een 166 / 195 Inter met chassisnummer 0071S. Oneven en dus officieel geen raceauto. Toch is er volop mee geraced. Andersom bestaan er ook 166MM's met even nummer die nooit een circuit gezien hebben maar alleen door de stad tuften als vervoer van een rijke bankier/industrieel.
moriaan1
21-11-2009, 13:01
Dit is een van de allermooiste ongerestaureerde Ferrari's, waar op dit moment nog steeds mee wordt geraced! Met deuken, schade, verbleekte lak, en uitgewoond interieur!
Gelukkig houdt de eigenaar hem zoals hij is, en wordt het geen overgerestaureerde concours
showstuk.
Dat wil echter niet zeggen dat hij wordt verwaarloosd, technisch is hij in topconditie en wordt er goed voor gezorgd.
een "juweeltje"
Dit is een van de allermooiste ongerestaureerde Ferrari's, waar op dit moment nog steeds mee wordt geraced! Met deuken, schade, verbleekte lak, en uitgewoond interieur!
Gelukkig houdt de eigenaar hem zoals hij is, en wordt het geen overgerestaureerde concours
showstuk.
Dat wil echter niet zeggen dat hij wordt verwaarloosd, technisch is hij in topconditie en wordt er goed voor gezorgd.
een "juweeltje"
Praat je nu over de nieuwe eigenaar of over Dudley? De auto is namelijk verkocht vorig jaar.
moriaan1
21-11-2009, 17:37
Na afloop van de veiling heeft ook de nieuwe eigenaar aangegeven de auto niet te gaan restaureren en in de huidige staat te houden.
Na afloop van de veiling heeft ook de nieuwe eigenaar aangegeven de auto niet te gaan restaureren en in de huidige staat te houden.
Super-cool!
Maar ik neem aan dat 'ie wel reparaties doet en zo? Gebruikt 'ie daar dan alleen originele onderdelen voor? Die kunnen toch bijna niet meer bestaan? Of custom-made spul?
Hoe dan ook, ik vind 't mooi!
.
moriaan1
21-11-2009, 21:35
Super-cool!
Maar ik neem aan dat 'ie wel reparaties doet en zo? Gebruikt 'ie daar dan alleen originele onderdelen voor? Die kunnen toch bijna niet meer bestaan? Of custom-made spul?
Hoe dan ook, ik vind 't mooi!
.
Uiteraard alleen originele onderdelen, en goed verantwoord onderhoud, niet origineel is geen classiche certificaat, zonder dat zou hij niet eens in Maranello zijn geveild!
http://www.liveauctioneers.com/item/5227072
http://www.barchetta.cc/english/All.Ferraris/Detail/071S.166Inter.htm
sharknose67
22-11-2009, 02:43
Dat klopt ook, en dat ontken ik ook niet, ik geef alleen wat meer nuance met betrekking tot de leveranties van de firma Ferrari in het begin: racewagens voor alle mogelijke klassen. Stellen dat Ferrari straatauto's ging verkopen als backing van zijn eigen F1 raceprogramma is erg zwartwit. Enzo verkocht alles wat hard ging aan iedereen, als het maar geld opleverde.
....
Het is een 166 / 195 Inter met chassisnummer 0071S. Oneven en dus officieel geen raceauto. Toch is er volop mee geraced. Andersom bestaan er ook 166MM's met even nummer die nooit een circuit gezien hebben maar alleen door de stad tuften als vervoer van een rijke bankier/industrieel.
Dus eigenlijk zijn we het gewoon met elkaar eens. ;) Aangezien het F1 circus tegenwoordig gewoon veel meer geld moet kosten wordt nog steeds alles wat hard gaat aan iedereen verkocht. En dat zijn nu dus ook de FXX'en en de 599XX'en naast de (officiele) race en straatwagens. Dat ze er een verkooppraatje bij vertellen is logisch, maar ik denk dat ze zonder dat verhaal de auto's ook wel verkopen.
Is trouwens idd een plaatje die 166!
nofear02
02-12-2009, 05:08
Jeetje... dat zijn wel érg veel klassieker-liefhebbers..... :)
.
wesleyruytrmn
11-12-2009, 21:43
Mooie zin in aanvulling op sommige meningen over marketing etc.. Deze zin is van Richard Hammond tijdens een test met de 16M
Although Ferrari may milk the past, they certainly don't live in it.
.
wesleyruytrmn
01-02-2010, 22:26
De poll is gesloten, nu is duidelijk te zien dat de historie het toch duidelijk wint van de moderne auto's!!
We kunnen de conclusie dus aannemen dat de een groot deel van de leden meer met de wagens van vroeger heeft dan de huidige. Maar de vraag is, welke wagen is nu modern. Wat aan de ene kant is het de 348, maar ik vind ook wel de 308/328 al bij de moderne auto's horen.
Waarom? Nou vanaf toen werd Ferrari bekender door series als Magnum, en ging men grotere aantallen produceren.
Wat ik laatst merkte toen ik een rondje in een F430 mocht rijden, is dat het NIET te vergelijken is met een 348. Wat een verschil, maar uitdagend op zijn eigen manier. Bij een 348 voel je meer dat jij de baas bent, maar een F430 heeft alle techniek om hard te gaan. Moet je je voorstellen dat in de moderne tijd met al die techniek een hoogstaand merk als Ferrari met auto komt die de concurrentie afmaakt. Kan niet!!
Dus ja, dan krijg je toch weer, vroeger was alles beter. Ik weet het niet. Vroeger waren de auto's niet beter. Wel rauwer en unieker. Maar Enzo zei zelf al, "the best Ferrari is the next Ferrari"
welke wagen is nu modern. Wat aan de ene kant is het de 348, maar ik vind ook wel de 308/328 al bij de moderne auto's horen.
Waarom? Nou vanaf toen werd Ferrari bekender door series als Magnum, en ging men grotere aantallen produceren.
Blijft subjectief, de 246 was ook bedoeld om een groter publiek aan te spreken die wat minder te besteden hadden dan de super rijken...
Feit is wel dat de 328 de laatste serie Ferrrai is die tijdens Enzo's leven in produktie was.
Overigens vind ik ook als amateur sleutelaar dat de 328 nog makkelijk met een kruiskop, en sleutels 10 en 13 uit en in-elkaar kan worden geschroefd. Da's bij de 348 en zeker de 355 echt anders. De 308 t/m 1980 was weer de laatste carburatie Ferrari.....
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.