View Full Version : Ferrari Owner Days Francorchamps
Heb me ingeschreven voor de FOD van 14 en 15 september 2009
op het circuit van Francorchamps
Wie komt nog??
Mrs.Spider
01-09-2009, 20:49
Wij gaan al op zondag met Ad en Mariet hebben een hotelletje.
Wij zijn er dus op de maandag.;)
Heb me ingeschreven voor de FOD van 14 en 15 september 2009
op het circuit van Francorchamps
Wie komt nog??
maandag (en wij slapen gewoon thuis)
Racing-Baker
03-09-2009, 12:47
o wat zullen er weinig mensen zijn dinsdag gezien iedereen op maandag gaat! :D
ik ben er trouwens ook op maandag :)
Ik dacht wel eens begrepen te hebben dat dit soort dagen alleen voor relaties was van officiële Ferrari dealers / distributeurs, maar weet iemand een manier of adres waar ik kan vragen om toegang?
nofear02
03-09-2009, 20:51
Ik dacht wel eens begrepen te hebben dat dit soort dagen alleen voor relaties was van officiële Ferrari dealers / distributeurs, maar weet iemand een manier of adres waar ik kan vragen om toegang?dat is het ook; alleen op uitnodiging/inschrijving via de verdelers. andere manier is er niet; het is een evenement van Ferrari West-Europe. Inschrijving is geloof ik 595 euro.
filiberke
03-09-2009, 21:13
dat is het ook; alleen op uitnodiging/inschrijving via de verdelers. andere manier is er niet; het is een evenement van Ferrari West-Europe. Inschrijving is geloof ik 595 euro.
inderdaad, het is echt onnodig om via één of andere weg toegang te krijgen, het is een GESLOTEN evenement, ALLEEN op uitnodiging van Ferrari West-Europe. Het is een Ferrari OWNERS day.
dat is het ook; alleen op uitnodiging/inschrijving via de verdelers. andere manier is er niet; het is een evenement van Ferrari West-Europe. Inschrijving is geloof ik 595 euro.
Inschrijving via de dealer 150.- + 50.- per passagier
Gewoon naar je dealer bellen en vragen om in te schrijven
Mondial T 1989
12-09-2009, 10:53
Ik ga maandag,maar helaas zal ik niet in de paddock geraken en zal het langs de draad zijn.
:-(
Mondial T 1989
14-09-2009, 17:33
Regenen in Spa
Niks leuks om foto's te maken
wesleyruytrmn
14-09-2009, 17:38
Ai, dat doet zeer!!
sharknose67
14-09-2009, 17:43
Da's balen voor alle deelnemers en toeschouwers, maar in het bijzonder voor de eigenaar van deze 348 TS. Was hij de enige pechvogel??
.
sharknose67
14-09-2009, 21:38
Haha, daarom heb ik die kwis ook niet gewonnen :D
wesleyruytrmn
14-09-2009, 21:39
Haha, daarom heb ik die kwis ook niet gewonnen :D
:D ik was ook maar gedeeld 4e....;)
dcpixels
14-09-2009, 21:55
Zijn hier nog vragen die beantwoord moeten worden :p:D:D:D?
Ed, duidelijk een 348 TS hoor :D!
waaraan zie je dat het een ts is en geen tb?
sharknose67
14-09-2009, 22:09
Gokje: aan het kenteken??
Mondial T 1989
14-09-2009, 22:11
Verschillende spins gezien maar verder heb ik niks opgemerkt
:)
Da's balen voor alle deelnemers en toeschouwers, maar in het bijzonder voor de eigenaar van deze 348 TS. Was hij de enige pechvogel??
.
wesleyruytrmn
14-09-2009, 22:17
In de spiegeling van de bumper....;):D
nee hoor, inderdaad het kenteken natuurlijk! dacht dat wel logisch was?! Helaas ;):)
sharknose67
14-09-2009, 22:20
:D ik was ook maar gedeeld 4e....;)
Maar deze had ik toch wel herkend moeten hebben :o
Had het moeten weten!!
In Belgie kan een partikulier geen opzoeking doen in de database van de kentekens...
Mondial T 1989
14-09-2009, 22:39
Enkele foto's genomen maar weinig goede gemaakt :(
Mondial T 1989
14-09-2009, 22:44
;
dcpixels
14-09-2009, 22:46
Weinig goede!? Dit zijn toch een aantal erg mooie platen Patrick. Bedankt!
Wat een mooie rij F's zeg. Zo te zien was de opkomst toch erg goed, ondanks het slechte weer.
Zijn toch knappe foto's Patrick?!
Jammer van het weer, alhoewel dat voor de foto's wel mooi is natuurlijk..
Hoe was de tweede keer op Spa Steven?
mavanhaasteren
14-09-2009, 22:58
zo te zien stond er genoeg om op de gevoelige plaat te zetten.
Patrick bedankt voor de mooie foto's, heb je er nog meer :D
Mrs.Spider
14-09-2009, 23:48
Speciaal voor Racing Baker .
nofear02
14-09-2009, 23:50
Speciaal voor Racing Baker .
hey die is leuk! leuk gedaan jolanda!
platen van Patrick; prachtig! thnx.
Racing-Baker
15-09-2009, 11:59
thanks Patrick en Jolanda!! ;) :)
Racing-Baker
15-09-2009, 12:01
Verschillende spins gezien maar verder heb ik niks opgemerkt
:)
er waren nog wat ongevallen met schade later in de dag toen het goed begon door te regenen :(
joinjoin
15-09-2009, 16:13
iemand toevallig foto's van een zilvergrijze maranello, gele F355 challenge en rode 430 challenge met nummer 1?
gisteren 7 auto's schade/total loss gegaan helaas is hierbij een zwaar gewonde gevallen..
het ging hierbij over een vader en zoon
.
filiberke
15-09-2009, 16:17
Oh nee:( wat een ramp:(. Dit is héél slecht nieuws!
mavanhaasteren
15-09-2009, 16:25
dat is wel heel erg slecht nieuws. :(:( dan zie je maar weer dat het rijden op nat wegdek toch effe wat anders is
joinjoin
15-09-2009, 16:30
de banden muur heeft ervoor gezorgd dat de cabrio op zijn kop ging nadat ie er in vloog,
hij werd soort van terug geveerd op zijn kop, het raam brak en dan wordt het krap in zo'n auto..
dcpixels
15-09-2009, 16:35
Verschrikkelijk! Dat is zeker slecht nieuws.
nofear02
15-09-2009, 18:21
jeetje wat een slecht nieuws. :(. je denkt een leuke dag ''uit''. moeder die het nieuws krijgt thuis, de rest van het gezin, familie. Echt verschrikkelijk.
Het is niet aangeraden om op Francorchamps te rijden in de regen, vooral als men de piste niet kent!!!Weet iemand wie het is, met welke auto en waar het gebeurd is?
joinjoin
15-09-2009, 18:39
net doorgekregen dat de man in coma is en wordt gehouden.
hij heeft zijn nek gebroken, dus hopend voor de familie een goede afloop!
verder zijn er vandaag 4 ferrari's eraf gegaan waarvan 3 total loss
fransgoud
15-09-2009, 18:39
Inderdaad vreselijk!!
fransgoud
15-09-2009, 18:41
Zijn er misschien nog mooie pics? Niet van dat ongeluk maar gewoon van de dagen?
Heftig evenement geworden dus... trieste afloop.
was inderdaad heel heftig. Zeker op het einde vd dag ging er elke sessie wel een vanaf. Het was dan ook ontzettend slecht weer de gehele dag en werd alleen maar slechter.
vroeg in de middag een 328 met behoorlijke schade. Even met de eigenaar gesproken. Was na de bocht er zo ineens afgegaan, gespind en tegen de smalle bording ter plaatse geraakt, zijkant van voor tot achter behoorlijk beschadigd.
Tijdens de dag veelvuldig contact gehad met een andere 328 eigenaar, deze had de auto al 19 jaar.
Later op de middag zag ik een tweede 328 met forse schade op een flatbed aankomen. Bleek dus van die eigenaar die hem al 19 jaar had..... Was na eau rouge na het geven van wat gas ineens haaks de muur in geknald. Rijder en bijrijder hadden niets maar de auto was echt een verdrietige hoop metaal. Tot de voorruit compleet in elkaar.
Na deze tweede 328 hebben Marlies en ik besloten dat het blijkbaar bijltjesdag voor de 328's was en dat we maar beter niet meer moesten rijden. Mistroostig zijn we vervolgens na een bakje koffie meteen naar huis gegaan.
Van het verhaal met de 355 met het (dodelijke?) slachtoffer dus niets meegekregen.
wesleyruytrmn
15-09-2009, 19:40
Vreselijk nieuws, hoop dat hij er boven op komt! Gedachten gaan uit naar de familie!
.
430driver
15-09-2009, 20:18
Kanonne! daar sta je niet bij stil dat zoiets kan gebeuren....maar toch! Ik krijg het er gewoon koud van! Ik wens de familie ontzettend veel sterkte!
nofear02
15-09-2009, 21:12
Steven, godzijdank heb je de juiste beslissing genomen. wat heb je er aan, tóch nog willen rijden en dan je bezit naar de gompes te rijden. 25 jaar oud/alles overleefd, druk verkeer, diefstal, etc. en dan een regenbuitje en een paar seconden en een cicruitje níet overleefd. wat heb je er aan om toch nog een snel rondje te willen rijden??? afgezien van het gevaar voor lijf en lede. Niet getreurd joh. Ik vind het heel verstandig. Een circuit, en zeker met regen, is geen ballenbad, speeltuin, gameboy, wii, of flipperkast. ben blij dat je heelhuids terug ben. en je wagens ook.
was inderdaad heel heftig. Zeker op het einde vd dag ging er elke sessie wel een vanaf. Het was dan ook ontzettend slecht weer de gehele dag en werd alleen maar slechter.
vroeg in de middag een 328 met behoorlijke schade. Even met de eigenaar gesproken. Was na de bocht er zo ineens afgegaan, gespind en tegen de smalle bording ter plaatse geraakt, zijkant van voor tot achter behoorlijk beschadigd.
Tijdens de dag veelvuldig contact gehad met een andere 328 eigenaar, deze had de auto al 19 jaar.
Later op de middag zag ik een tweede 328 met forse schade op een flatbed aankomen. Bleek dus van die eigenaar die hem al 19 jaar had..... Was na eau rouge na het geven van wat gas ineens haaks de muur in geknald. Rijder en bijrijder hadden niets maar de auto was echt een verdrietige hoop metaal. Tot de voorruit compleet in elkaar.
Na deze tweede 328 hebben Marlies en ik besloten dat het blijkbaar bijltjesdag voor de 328's was en dat we maar beter niet meer moesten rijden. Mistroostig zijn we vervolgens na een bakje koffie meteen naar huis gegaan.
Van het verhaal met de 355 met het (dodelijke?) slachtoffer dus niets meegekregen.
Goede beslissing. Sport en spel is leuk, je auto maar vooral je leven op het spel zetten niet. Wat een bizarre toestand die FOD, is dat normaal bij dit event? Mag hopen van niet...
.
Was er vandaag met Michael, iedereen die we spraken had het over gisteren, met het slechte weer, de zeiknatte baan en de vele ongelukken.
Ben ondanks het zeer mooie weer vandaag niet op het circuit geweest met de 308 (was ik al niet van plan hoor) maar heb wel de kans met beide handen aangegrepen om met een van de demorijders mee te rijden in de California Spyder. Werkelijk ongelooflijk, wat een indrukwekkende prestaties (van zowel auto als van Alain, de 60 jarige, zeer ervaren rijder). ONWAARSCHIJNLIJK hard door Eau Rouge, wat een feest. Maar helaas reden we na twee rondes langs het wrak van een zilvergrijze Luxemburgse 360 Spyder die net voor ons gecrasht was, 300 meter voor de bus-stop chicane. Beide inzittenden zaten er nog in, maar leken ok. Vlak daarna was de baan voor de zoveelste keer in 2 dagen gesloten.
Ook deze auto had een verschrikkelijke bak schade aan de achterkant.
Maar desondanks was het een voorrecht om de California op deze manier te hebben leren kennen. Michael mocht na mij ook een paar rondes mee met Alain, en was ook onder de indruk. Mooie afsluiting van de dag!
.
Wat een bizarre toestand die FOD, is dat normaal bij dit event?
Irvin,
dit soort van toestanden is niet alleen bij FOD, maar dat gebeurd bijna op alle circuit dagen die worden georganiseert, ongeacht wie dat dan ook organiseert.
er zijn altijd malloten die denken dat ze Schumacher no:2 zijn en net zo goed kunnen rijden maar als er dan iets niet goed gaat met dat rijen dan weten ze niet meer wat ze moeten doen want dat hebben de meeste nooit geleerd of misschien even vergeten.
vergeet niet dat coureur zijn is een beroep en daar moet je wat voor geleerd hebben, laten die coureurs dan maar hard over de baan gaan dat is ook nog eens veiliger ook.
zelf ga ik ook graag naar zulke dagen en mag graag over de baan scheuren ( ben geen coureur ) maar het blijft altijd oppassen geblazen en een schade hoeft niet altijd aan jezelf te liggen.
Rob,
Mondial T 1989
16-09-2009, 00:44
Ik zal eens kijken als deze er ergens tussen zitten.Ik moet er een paar honderd nakijken nog
Van die crashes's allemaal weet ik niks.Ben wel rond 14.00 daar vertrokken wegens maar 12° en redelijk regenval en donker.
Het was te slecht weer en bij sommige piloten kon ik wel janken als die voorbij kwamen.
Regen en dan met de kap open rijden.
Wagens heel nat langs de binnekant.Niet waardig om met een Ferrari te rijden.
Koop een race wagen en doe dan gek maar niet met zulke wagens.
Wat bewijzen ze hier mee.
Ik snap het echt niet.
Het dodelijk ongeval vind ik zeer triestig.
Sommige hielden de gas goed naar beneden met de regenval.
Je moet veel ervaring hebben en cursus hebben gedaan om dan de pk op de baan te krijgen.
Een cerbstone raken en je ben weg en er is geen houden aan.
Er zaten wel enkele crazy's piloten bij.
Eigenlijk raar dat alles is blijven door gaan.
iemand toevallig foto's van een zilvergrijze maranello, gele F355 challenge en rode 430 challenge met nummer 1?
gisteren 7 auto's schade/total loss .
Mondial T 1989
16-09-2009, 00:48
.
Irvin,
dit soort van toestanden is niet alleen bij FOD, maar dat gebeurd bijna op alle circuit dagen die worden georganiseert, ongeacht wie dat dan ook organiseert.
er zijn altijd malloten die denken dat ze Schumacher no:2 zijn en net zo goed kunnen rijden maar als er dan iets niet goed gaat met dat rijen dan weten ze niet meer wat ze moeten doen want dat hebben de meeste nooit geleerd of misschien even vergeten.
vergeet niet dat coureur zijn is een beroep en daar moet je wat voor geleerd hebben, laten die coureurs dan maar hard over de baan gaan dat is ook nog eens veiliger ook.
zelf ga ik ook graag naar zulke dagen en mag graag over de baan scheuren ( ben geen coureur ) maar het blijft altijd oppassen geblazen en een schade hoeft niet altijd aan jezelf te liggen.
Rob,
Interessant.
Ik ben geen regelmatig circuitbezoeker, noch als toeschouwer, noch als participant. Spreek derhalve ook niet uit ervaring en met des te meer verbazing. Uiteraard kan ik me voorstellen dat een schuiver en wat schade her en der erbij hoort, maar wat je hier beschrijft en de indruk die de verhalen hierboven wekken, suggereert dat het aantal Shumi-wannabe's met doodsverachting aanzienlijk groter moet zijn dan ik had verwacht.
Toch maar eens een keer een kijkje gaan nemen bij zo'n circuit, valt van alles te beleven zo te horen (hoewel de hierboven aangehaalde ongelukken wat mij betreft niet tot de categorie vermaak behoren).
.
Mondial T 1989
16-09-2009, 00:56
...
Interessant.
Toch maar eens een keer een kijkje gaan nemen bij zo'n circuit, valt van alles te beleven zo te horen .
Moet je zeker doen en daar ga je er echt geen spijt van krijgen en is ook nog eens gezellig.
wat op FOD is gebeurt is natuurlijk wel een grote uitzondering.
Rob,
sharknose67
16-09-2009, 01:02
Tja je weet natuurlijk dat als je op een circuit gaat rijden daar risico's aan verbonden zijn. Maar dit is wel heel erg triest, er wordt denk ik meestal alleen maar aan de materiële gevolgen gedacht. Wat ik niet begrijp is dat de organisatie bij zulke slechte omstandigheden de ritten door laat gaan. Steven, ik ben blij dat jullie dat wijze besluit wél genomen hebben. Better safe than sorry!!
.
Racing-Baker
16-09-2009, 12:55
jammer dat zoiets moest gebeuren :(
weet dat dit niet eigen is aan zo'n evenement, op de oude Nurburgring gebeuren héél vaak zulke dingen!!!!!!
van de organistatie valt niet te klagen. de mensen wisten waarmee ze bezig waren, de mensen die reden niet altijd...het is niet aan de organistatie om het circuit door deze -niet uitzonderlijke- omstandigheden stil te leggen, het was immers geen race. het waren constant FREE LAPS= hiermee beslis je zelf of je gaat rijden, wanneer je stopt, ...
het enige gevaarlijke is dat er mensen zijn met héél andere wagens die samen reden; een 246Dino werd rond zijn oren gereden door Challenge's, Scuderia's, ... ook het niveau van rijders week sterk af. maar ik zou zelf niet weten hou je dat -als organistatie- kunt verhelpen...
jammergenoeg dat er idd veel mensen waren met hoogmoed die niet beseffen dat zelfs (standaard) Ferrari's NIET gemaakt zijn voor (stevig) circuitgebruik. daarvoor hebben ze RACE-Ferrari's. waar de niet-kenner enkel wat optische dingen kan onderscheiden gaat het om HEEL andere auto's die nog maar weinig lijkt op de straat-Ferrari's. met een race Ferrari waar het +60° in kan worden ga je niet op de boulevard in Monaco rijden, doe het dan ook niet omgekeerd; zulke spyders zijn levensgevaarlijk op circuit!!! en er waren er idd dan nog die open reden!! :( in de regen zijn er dan nog extra regels in acht te nemen: je gaat best niet op met banden die nog maar half versleten zijn, rempunten liggen anders, je gaat anders remmen, licht afwijkende ideale lijn als bij droog weer etc... racen is echt vakkennis ;)
ik hoop dat ondanks alles de Ferrari Owners Days ongestoord nog meerdere jaren kunnen verder gaan; het is een pracht van een evenement ;)
.
Ik wil hierbij nog even aantekenen dat rijden op het circuit niet perse te maken heeft met de "geschiktheid" van een auto, en je hebt helemaal geen 'race Ferrari' nodig. Wat je WEL nodig hebt is een gezond stel hersens, en het besef dat je geen coureur bent. Problemen treden altijd op als mensen te hard rijden voor hetzij de machine, of hetzij hun talent (ik ga hier even voorbij aan ongelukken die veroorzaakt zijn door iemand anders).
Als voorbeeld: denk je echt dat een standaard 308GTB slechtere remmen heeft dan een Bugatti T35 uit 1929? Die Bugatti is een race Bugatti, maar als je hem rijdt zoals een moderne auto loopt het slecht af. En toch wordt zo'n auto regelmatig geracet, ook nu nog. Daarbij - veel moderne race wagens hebben een hele slechte communicatie en een verdraaid klein gebied van speling. De grens opzoeken is dus moeilijk omdat je die vaak alweer voorbij bent voordat je hem ziet. Resultaat: grindbak. Kortom - als je je materiaal slecht begrijpt maak je ongelukken, of je nou in een race auto zit die voor het circuit gebouwd is of niet.
Ik wil hier niet suggereren dat de bestuurder zijn F355 niet kende - laat ik dat even duidelijk stellen. Ik weet niet wat er gebeurd is. Maar de stelling dat je alleen in een race auto het circuit op moet gaan is naar mijn bescheiden mening niet correct.
En om het argument nog even om te draaien: op de openbare weg geldt hetzelfde. Ik heb in juni een aantal moderne Ferraris gevolgd (en geleid) op bergpassen in mijn 43 jaar oude GTC. Halverwege de 1e afdaling kreeg ik last van hete remmen. Dat was voor mij aanleiding om mijn rijstijl aan te passen en de remmen minder te gaan gebruiken. De rest van de twee dagen had ik nergens last van en ook geen probleem om de 360's en 430's te volgen.
Onno
Mondialseeker
16-09-2009, 19:51
Zijn er misschien nog mooie pics? Niet van dat ongeluk maar gewoon van de dagen?
bij deze, heb 30 Scuderias, 5 16Ms; 6 Californias en nog hééél veel ander moois geteld
Mondialseeker
16-09-2009, 20:00
.
Mondialseeker
16-09-2009, 20:07
..
bij deze, heb 30 Scuderias, 5 16Ms; 6 Californias en nog hééél veel ander moois geteld
Nou.... die 328 GTB op foto #1 ziet er volgens mij normaliter wat minder gehavend uit. Doet mij als inmiddels rechtgeaard 328-minnaar sidderen, deze (achter)aanblik...
Racing-Baker
17-09-2009, 13:19
Onno,
ik denk dat je mijn visie verkeerd ziet.
het klopt er idd wat je zegt. maar ik dacht niet dat jij er bij was, want ik heb gezien dat er niemand reed om gewoon van de natuur te genieten ;) dus zoals jij zelf zegt; geen gezond stel hersenen. daarvoor: als ze dat perse willen doen moeten ze daar het gepast matriaal voor hebben. of toch op zijn minst weten dat ze dat ervoor nodig hebben ;)
beetje rare vergelijjking met de Bugatti, compleet andere wagen, (eentje die nog de helft niet van het 308GTB gewicht heeft (= want dat is wat de remmen moeten doen, het gewicht afremmen!!!) maar die remmen zijn toch beter dan een 308GTB (ook al zijn het trommels) ;) met deze Bugatti hebben ze verschillende lange RACE's (= op de limiet (van het kunnen)) uitgereden,(zelfs nu nog) met een standaard 308 hebben ze dat nooit gedaan en kunnen ze dat nu nog niet. een setje remmen zoals op de Michelotto 308 kost dan ook een 10.000euro, mochten de standaard remmen zo goed zijn dan was dat een nutteloze kost, niet?
een "noodstop" zal met een 308 wel beter zijn maar de uithouding...
met de 400GT zat ik na 4 ronden zonder remmen!!! er is een groot verschil tussen (eenmalige) remkracht en remuithouding. dat laatste is véél belangrijker en zeker op circuit. al gelet op de remmen van een 430Scuderia/Challenge-430GT2/GT3 ;)
alles is gemaakt naar funcite; een baan Ferrari voor op de baan, een race Ferrari voor op circuit. laat dit gewoon een detaileering zijn van jouw versie ;) :)
paar opmerkingen: uit ervaring van een vriend van mij die veel op zandvoort reed met een 308: die remmen stellen niet veel voor, op straat leuk, maar na een paar rondjes zandvoort dus geen remmen meer. Er zijn niet voor niets diverse soorten upgrades verkrijgbaar.
Wat dat betreft sluit ik mij volledig bij Racing Baker aan.
wat betreft het ongeval, tijdje al niet op Spa gereden, weet dus niet exact hoe de baan daar eruit ziet en wat je aan uitloopstrook hebt, maar als je over de kop gaat komt dat meestal door met hoge snelheid zijwaarts glijdend van het asfalt af het gras/zand/grind in te gaan, wat gaat afremmen. Daarom, ga je van de baan (klinkt nu heel makkelijk wat ik zeg, je hebt immers maar heel even om beslissingen te nemen..) : liefst proberen rechtuit zo rechtuit mogelijk te komen voor je het asfalt verlaat...(liever zij/front/achterschade dan rollen...)
De toedracht van het ongeluk leiden bij mij dan tot 2 conclusies :
1. in de regen cabrio`s van de baan
2. totaal onervaren mensen (qua circuitrijden) horen eigenlijk niet achter het stuur van hoog vermogen auto`s thuis. Maar ja hoe controleer je dat...
Racing-Baker
24-09-2009, 12:56
kan me vinden in je conclusies ;)
verder; mijn foto's staan online;
www.ferrari-world.be ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.