PDA

View Full Version : Olie bijvullen

Rol@nd
29-05-2008, 21:47
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar stel dat ik een keer motorolie moet bijvullen, welk type olie gaat er dan in een 348?
Iemand ervaring met bepaalde merken of typen?

.

308ROB
30-05-2008, 00:11
volgens het instruktie boek moet er Agip Sint 2000 SAE 10W-40 in, maar dat is niet overal makkelijk te verkrijgen.
maar je kan er ook Shell Helix 10W-40 in doen als het maar 10W-40 is.
ik zou even vragen als dat kan wat er momenteel in zit en anders een F. dealer vragen.

Rob,

Rol@nd
30-05-2008, 08:37
Ik had gehoord dat er mogelijk veel dunnere olie in moest, dus hoger dan '40'. Klopt dat niet? Dus 'gewone' 10W40 is goed genoeg?

308ROB
30-05-2008, 10:55
Roland,
ga er niet blindelings zo maar wat olie in gooien. neem Shell Helix 10W-40. en geen 10W-40 uit de bouw of supermarkt.
er zijn er ook die er Shell 0W-60 in doen die is wel dunner maar ook niet overal te verkrijgen.
beter even een F. dealer bellen en vragen voor de zekerheid.

Rob,

Rol@nd
30-05-2008, 21:37
Ik heb even gemaild naar Forza Service, maar nog niets van gehoord. Bij een automaterialenzaak hebben ze even in de computer gekeken, daar stonden alle F's gewoon in, en voor de 348 stond er gewoon 10W40 voorgeschreven.

Rol@nd
31-05-2008, 12:22
Laatste vraagje;
ondertussen is er al wat olie bijgegooid. De verkoper van de olie vroeg zich alleen af of het oliepeil gemeten moet worden met koude uitstaande motor, of juist bij een draaiende motor. Weten jullie dat? Want aan mijn Italiaanse handleiding heb ik niet zo veel, ik spreek het niet.

308ROB
31-05-2008, 13:35
Roland,
het oliepiei wordt als volgt gemeten:
rij eerst je MotorOlie warm zodat hij ongeveer 70 graden warm is,
dan stop je de motor en ga dan direct het oliepeil meten. de olie moet dan tussen de min en max staan.
Controleer nooit met een koude motor want dat geeft een verkeerd beeld ( te laag ) omdat het een drysump systeem is.

Rob,

Beach58
31-05-2008, 17:06
Laatste vraagje;
ondertussen is er al wat olie bijgegooid. De verkoper van de olie vroeg zich alleen af of het oliepeil gemeten moet worden met koude uitstaande motor, of juist bij een draaiende motor. Weten jullie dat? Want aan mijn Italiaanse handleiding heb ik niet zo veel, ik spreek het niet.

Roland,

als je geen manual hebt,kan je dit, als je aangemeld bent op de Ferrari owner's site,downloaden.Dan heb je de originele versie in de talen duits,engels frans en uiteraard italiaans.
Het peilen,zoals Rob reeds heeft vermeld,gaat op dezelfde manier als bij onze 355.De motor moet op berdrijfstemperatuur zijn en dan na even stationair draaien de motor stoppen en direct peilen.
In onze motor zit shell helix 10W60,dit op advies van onze dealer(garage Monza).Het instructie boek adviseerd echter shell helix 5W40.
Kijk je in het instructie boek van een 360 dan wordt ook 5W40 geadviseerd en onder extreme omstandigheden 10W60.

Gr.Onno.

Rol@nd
31-05-2008, 17:44
Zo, dit verhaal heeft nog een behoorlijk staartje gekregen!!!
Voordat ik hoorde dat de olie gemeten en bijgevuld moest worden met een warme motor, had ik dus ondertussen al een paar liter in de koude motor gegooid.
Vervolgens is iemand anders met de auto gaan rijden. Toen die een kilometer verderop de snelweg op reed, hing er een rookgordijn van 500 meter achter hem. En toen hij gas gaf, sloeg de motor af! Helemaal dood.
Een sleepdienst heeft de auto weer naar huis gebracht. Vervolgens heb ik eerst -in mijn eigen kleine garagetje- tien liter olie afgetapt, daarna een liter of zes teruggegooid. Die was nog warm, dus ik kon nu goed meten wat het niveau was. En inderdaad liep ie toen weer goed, zonder roken, niveau netjes in het midden. Man man man, wat een schrik. Weer een ervaring rijker!

Rol@nd
31-05-2008, 19:09
Zojuist nog antwoord gehad van ForzaService op mijn mail, zij adviseren Shell 10W60.

Rol@nd
31-05-2008, 22:46
Ik heb vanavond nog een stukje gereden (Amersfoort-Beverwijk-Amersfoort). Eerste paar km flink roken bij gasgeven, beetje bij rustig rijden. Na een paar km geen rook meer, olie dus weer normaal.
p.s. Bij Eemnes nog ingehaald door een 308 of 328, weet niet goed; iemand van hier?

nofear02
31-05-2008, 23:21
Zo, dit verhaal heeft nog een behoorlijk staartje gekregen!!!
Voordat ik hoorde dat de olie gemeten en bijgevuld moest worden met een warme motor, had ik dus ondertussen al een paar liter in de koude motor gegooid. .... ik kon nu goed meten wat het niveau was. En inderdaad liep ie toen weer goed, zonder roken, niveau netjes in het midden. Man man man, wat een schrik. Weer een ervaring rijker!Ja, dit moet je niet tevaak doen Roland, want dat is niet best voor een F-motor. Veel te veel olie geeft veel te veel druk, en dan kunnen er dingen kapot gaan. Zo zie je maar weer; je kan niet zomaar aanklooien met een F, of 'niks' weten. Je moet wel 'iets' weten. Goed dat deze site er is! Ik snap dat je je lam bent geschrokken. Had de vorige eigenaar je ook wel eens even kunnen vertellen wellicht, of even kunnen vragen, vóór iemand die zijn 1e F gaat rijden. Niet dat het echt zijn pakkie an is, maar t is toch wel prettig. Overigens, er zit ook niet ''zomaar ineens'' een paar liter te weinig olie in zo'n ding hoor. Zo wél, dan is de eigenaar of vorige eigenaar een sukkel. Dan heeft ie t niet bijgehouden of er is iets falikant mis met dat ding.
Nou, een ervaring rijker idd Roland! :)

Rol@nd
01-06-2008, 12:16
Het stomme is, dat ik iemand ben die juist wel altijd de handleidingen vantevoren leest, zo ook met de F. Maar dit van die olie, dat kon ik mij niet meer herinneren. Ik ben juist superzuinig en supervoorzichtig met de auto, onderhoud laat ik aan de profs over. Maar dit soort dingen zullen mij (hopelijk) geen tweede keer overkomen.

TestaRossa
16-07-2008, 23:30
Laatste vraagje;

Klinkt misschien raar, maar neem de handleiding onder de arm en rij naar de dichtsbijzijnde Pizzeria, als je aan deze mensen iets vraagt over een Ferrari zijn ze razend enthousiast en zullen ze met plezier je e.e.a. willen vertalen, misschien wel het hele instructieboek !

nofear02
16-07-2008, 23:33
Klinkt misschien raar, maar neem de handleiding onder de arm en rij naar de dichtsbijzijnde Pizzeria, als je aan deze mensen iets vraagt over een Ferrari zijn ze razend enthousiast en zullen ze met plezier je e.e.a. willen vertalen, misschien wel het hele instructieboek ! :D:D, hey; die moet ik onthouden! werkt het ook bij een italiaanse ijssalon? daar werken soms ook nog leuke dames....

TestaRossa
17-07-2008, 00:55
Hey Robert, tja je zou het eens kunnen proberen, ik zou het eigenlijk niet weten, maar misschien heb je geluk, haha.....

fdekeu
08-08-2008, 16:29
Roland, +
ga er niet blindelings zo maar wat olie in gooien. neem Shell Helix 10W-40. en geen 10W-40 uit de bouw of supermarkt.
er zijn er ook die er Shell 0W-60 in doen die is wel dunner maar ook niet overal te verkrijgen.
beter even een F. dealer bellen en vragen voor de zekerheid.

Rob,

De W waarde staat voor de viscositeit bij lage temperaturen, d andere waarde voor hoge temperaturen
Een kleiner getal staat voor lagere viscositeit oftewel "dunnere olie"
Vermits de motorslijtage bij koude motor het grootst is kan je best olie met een lage W-waarde kiezen (0W, 5W)
Echter de andere waarde heeft hier ook invloed op dus die kan best ook laag zijn (20, 30, 40)
10W-60 is een race-olie voor extreme omstandigheden
De trend in de automobielindustrie is om steeds lager viskeuze olieen te gebruiken (0W-20, 0W-30) om het verbruik te drukken

nofear02
09-08-2008, 03:25
....De trend in de automobielindustrie is om steeds lager viskeuze olieen te gebruiken (0W-20, 0W-30) om het verbruik te drukkenOmdat de meeste mensen, zeker op de openbare weg, de auto toch niet vol zullen belasten en de ''60'' nauwelijks nodig zullen hebben/zullen aanspreken? waar is de 60 voor; echt een half uur racen op een circuit met continu 5,6,7 duizend toeren, of is 60 toch ook al wel aan te bevelen, als je ff 5 of 10 minuten met je auto loopt te rammen op een stukkie waar het kan, met lekker schakelen, in zijn 3,4,5? Op top in zijn 6 rij je toch vrijwel nooit; 260 op de openbare weg is gekkenwerk (boetes/pakkans).

Dik v Buren
18-05-2009, 21:07
ik wil zelf de olie verversen van mijn 348,zit er nu 1 jaar in,en heeft een 1/2 liter verbruikt mijn vraag is;hoeveel olie moet erin en moet ik dan ook het filter vervangen? en moet dit dan een orgineel F filter zijn ?

Kees den Hertog
18-05-2009, 22:47
Olie gaat wat mij betreft een jaar mee, zeker als er niet veel mee gereden is, en het oliefilter gaat dan mee, beter <safe than sorry>. Carterinhoud van een 348 is 12,0 liter, met filter. Aanbevolen wordt 10W40, ik zou gaan voor 10W60. Zit je altijd goed. Warmrijden van deze olieplas duurt minstens 20 minuten. Neem een gerenomeerd filtermerk, FRAM of UFI (=Ferrari).

Steven
21-05-2009, 11:38
ik zweer bij Mobil 1 0W40 volsynthetisch

nu ook weer tijdens de trip in Italie, veelvuldig lange stukken boven de 200 km/u maar de olietemperatuur is nooit boven de honderd geweest! de oliedruk stond daarbij steevanst op 6 Bar.

in grootverpakking bovendien verbazend goedkoop te krijgen.

Alfer
21-05-2009, 12:25
ik zweer bij Mobil 1 0W40 volsynthetisch

nu ook weer tijdens de trip in Italie, veelvuldig lange stukken boven de 200 km/u maar de olietemperatuur is nooit boven de honderd geweest! de oliedruk stond daarbij steevanst op 6 Bar.

in grootverpakking bovendien verbazend goedkoop te krijgen.

Steven, dat zijn mooie waarden al blijf ik bij de originele olie. Wat is de maximum olie temperatuur eigenlijk. Op een circuit zie je die temp behoorlijk oplopen..

Steven
22-05-2009, 18:39
mobil 1 0w40

Viscosity, ASTM D 445
cSt @ 40º C 78.3
cSt @ 100º C 14
Sulfated Ash, wt%, ASTM D 874 1.2
Phosphorous 0.1
Flash Point, ºC, ASTM D 92 230
Density @15º C kg/l, ASTM D 4052 0.85
Total Base Number (TBN) 11.3
MRV at -40ºC 26242
Viscosity Index 186
HTHS Viscosity, mPa•s @ 150ºC, ASTM D 4683 3.7

shell helx ultra racing 10W60

SAE getal - SAE J300 10W-60
viscositeit bij 40 ºC, mm²/sec ISO 3104 163
viscositeit bij 100 ºC, mm²/sec ISO 3104 24,6
viscositeitsindex - ISO 2909 184
dichtheid bij 15 ºC, kg/m³ ISO 3675 845
vlampunt (Cleveland, oc), ºC ISO 2592 218

grootste verschil zit hem in de viscositeit bij 100 gr (zeg maar: bedrijfstemperatuur)
je ziet dat de shell hier nog altijd veel dikker is dan zou moeten. Motorsmering wordt uitgerekend op basis van een richtgetal van een oliedikte van 10 cst bij bedrijfstemperatuur.
De mobil 1 zit hier net boven, de shell echter erg ver erboven.

Bij circuitgebruik zal de temperatuur van de olie verder stijgen. De mobil1 blijft dan nog ruim binnen de gestelde grenzen, de shell gaat er bij extreem hoge temeraturen ook naar toe.

Nu maken de meeste mensen de denkfout dat deze dikkere olie dus beter is voor de motor: FOUT!!
de belangrijkste taak van olie is het afvoeren van warmte, en hoe dunner, hoe meer flow er is en dus hoe beter de wartmteafvoer.

Nog een belangrijk verschil : zie eens de dikte bij 40 graden. De helix is VEEEL dikker dan de mobil en zal dus tijdens opwarmen VEEEL minder flow geven. Toelaatbare belasting is dus bij een koude motor bij deze shell veel minder hoog dan bij de Mobil 1

conclusie: bij zeer extreme belastingen ( die je op de openbare weg NOOIT zal meemaken, tenzij je volgas in zijn derde versnelling blijft rijden) is de shell beter dan de mobil. In alle andere gevallen incl dus langduring op hoge snelheiden cruisen op de autobahn ( waar dat overigens tegenwoordig ook vies tegenvalt) is de mobil gewoon de betere olie.

Tel daarbij op dat de mobil al veel dunner (= dus meer flow) geeft tijdens de opwarmperiode. Voor mij is er dus geen discussie!

Maar goed, met motorolie is het net als is net als auto's. Wat de één geweldig vind is voor de ander bagger. Eea is dus slechts een weerspiegeling van mijn mening (en ervaringen)

Knooifrans
22-05-2009, 18:57
Nou Steven das dan lekker dat je daar nu mee komt...... ik heb net vanmiddag 10 liter Shell10W60 gekocht;) maar ja zoals je al zei wat voor de een bagger is enz.enz.

gr Andre

Alfer
22-05-2009, 21:58
Steven, da's een goed verhaal en moet ik nog vergelijken met Agip Sint 2000. Maar alsnog de vraag wat de maximum olie temperatuur is die je langere tijd mag aanhouden.

Steven
23-05-2009, 00:54
maximale temperatuur die je langere tijd mag aanhouden?

op het internet zie je veel de waarden van 130 tot 140g C
Hier gaat het dan echter vaak over circuitgebruik.
Voor op de autobahn zo ik niet graag verder gaan dan 120 g

Alfer
23-05-2009, 19:11
maximale temperatuur die je langere tijd mag aanhouden?

op het internet zie je veel de waarden van 130 tot 140g C
Hier gaat het dan echter vaak over circuitgebruik.
Voor op de autobahn zo ik niet graag verder gaan dan 120 g

Dank, je wel. Normaal haal ik de 100g C met regulier gebruik net niet.
gr, Menno

IPF
24-08-2009, 23:51
Interessante thread dit.

Zocht op "oliepeil" want las in 328 owner's manual dat men elke 500 km oliepeil moet checken (of elke 500 mls ~800km?) volgens US manual. Zit nu op 1500 km na beurt en heb die dipstick nog nooit bekeken (gewenning aan moderne auto: piept en zegt "1 liter Öl, bitte!")

Ga morgen maar eens kijken, maar eea roept bij mij wat vragen op:

1. Wat is "best practice" onder 328 bezitters t.a.v. frequentie van oliepeil meten? Is dat echt elke 500-800 km?

2. En hoeveel gooit men er (tussen jaarlijkse beurten door) bij dan? US manual suggereert dat het systeem typisch 1-2 liter per 1000 km verliest (Euro manual zegt daar niets over). Dus dan zou men bij elke peiling na 500-800 km 0,5 tot 1 liter moeten bijplempen. Klopt dat?

3. In hoeverre is de oliedruk (die bij mij typisch rond stand 6 schommelt) maatgevend?

Iemand inzichten? Dank!
.

nofear02
24-08-2009, 23:55
Interessante thread dit.

Zocht op "oliepeil" want las in 328 owner's manual dat men elke 500 km oliepeil moet checken (of elke 500 mls ~800km?) volgens US manual. Zit nu op 1500 km na beurt en heb die dipstick nog nooit bekeken (gewenning aan moderne auto: piept en zegt "1 liter Öl, bitte!")

Ga morgen maar eens kijken, maar eea roept bij mij wat vragen op:

1. Wat is "best practice" onder 328 bezitters t.a.v. frequentie van oliepeil meten? Is dat echt elke 500-800 km?

2. En hoeveel gooit men er (tussen jaarlijkse beurten door) bij dan? US manual suggereert dat het systeem typisch 1-2 liter per 1000 km verliest (Euro manual zegt daar niets over). Dus dan zou men bij elke peiling na 500-800 km 0,5 tot 1 liter moeten bijplempen. Klopt dat?

3. In hoeverre is de oliedruk (die bij mij typisch rond stand 6 schommelt) maatgevend?

Iemand inzichten? Dank!
.

zo! nou dat zou ik dan maar eens gaan doen makker :D! ik moet het eigenlijk zelfs telkens doen na 2 lange ritten. dan een scheutje erbij, n half theeglas of zo. (maar kees verliest bijv geen druppel olie; hoe dat kan daar begrijp ik niks van!). oliedruk zegt iig niks. als jij stationair staat te draaien bij t stoplicht geeft ie wat anders aan dan dat je met 200 over 's heren wegen raast :)

IPF
25-08-2009, 00:01
zo! nou dat zou ik dan maar eens gaan doen makker :D! ik moet het eigenlijk zelfs telkens doen na 2 lange ritten. dan een scheutje erbij, n half theeglas of zo. (maar kees verliest bijv geen druppel olie; hoe dat kan daar begrijp ik niks van!). oliedruk zegt iig niks. als jij stationair staat te draaien bij t stoplicht geeft ie wat anders aan dan dat je met 200 over 's heren wegen raast :)

Wow Robert, da's wel heel frequent. Goeie info, ik ga daar morgen idd meteen naar kijken: ff 20 km warmrijden, tanken (moet toch), olie kopen en meten/bijvullen maar. Zoiets? Ik verlies overigens maar een paar druppels per dag, vrij beperkt dacht ik.

pkiewiet
25-08-2009, 08:20
Castrol Edge 10W60.
Is een high performance olie.

Kristof8
25-08-2009, 10:37
De owners manual van de Mondial 8 geeft zelfs aan dat een olieverbruik van 1 à 2 liter per 1000 km normaal is. Dus controle om de 500 km is dus noodzakelijk. Ik zou opgieten tot het oliepeil aan max staat op de dipstick.

IPF
25-08-2009, 10:40
De owners manual van de Mondial 8 geeft zelfs aan dat een olieverbruik van 1 à 2 liter per 1000 km normaal is. Dus controle om de 500 km is dus noodzakelijk. Ik zou opgieten tot het oliepeil aan max staat op de dipstick.

Super, dat ga ik doen. Dank voor de info! :)

nofear02
25-08-2009, 10:42
.... Ik verlies overigens maar een paar druppels per dag, vrij beperkt dacht ik.ja, je verliest een paar druppels, in je garage ja, als ie stilstaat, maar tijdens je ritten verbruikt ie ook olie hoor! pas op ermee! na 1500 is volgens mij echt te laat.
misschien staat ie al wel dik onder ''below'' :eek: ;) :p

IPF
25-08-2009, 10:47
ja, je verliest een paar druppels, in je garage ja, als ie stilstaat, maar tijdens je ritten verbruikt ie ook olie hoor! pas op ermee! na 1500 is volgens mij echt te laat.
misschien staat ie al wel dik onder ''below'' :eek: ;) :p

Tja, ik hoop van niet. Hij stond 1500 km geleden ruim op max, dus fingers crossed... Ik ga zo even warmrijden en checken. Keep you posted...

IPF
25-08-2009, 13:12
Tja, ik hoop van niet. Hij stond 1500 km geleden ruim op max, dus fingers crossed... Ik ga zo even warmrijden en checken. Keep you posted...

OK, dat viel mee, pheewww... :D

Eerst 20 km opgewarmd, 10 min laten staan en toen gemeten. Oliepeil was nog ruim boven minimum. Heb er toch maar een ½ litertje ingegooid. Peil kwam daarmee net boven max. Blijkbaar had ik er te veel inzitten 'to begin with' en/of verbruikt 'ie weinig olie.

Meer moet er niet in, zie nu de oliedruk af en toe oplopen tot iets boven de 6 kg/cm² waar hij normaliter rond hangt. Het manual geeft te kennen dat die niet boven de 6.5 kg/cm² moet staan. Misschien moet ik e.o.a. kraantje dichter draaien? Anderzijds, dat wijzertje is niet heel precies en ik zag geen rookwolken, rook niks geks en vond geen oliespetters op de bumper na het terugrijden.

Anyhow, iedereen dank voor de waarschuwingen en advies! Deze jongen trekt in het vervolg elke 500 km die dipstick tevoorschijn ;)

evdzwet
25-08-2009, 14:17
Net als IPF heb ik ook een beetje laat gemeten. Ik had de opmerking meegekregen een kwartier na een lange rit te meten. Na ruim 1.000 km was de motor niets zichtbaar kwijtgeraakt. Ga me bijna afvragen of ik wel goed gemeten heb.

krisdisk
25-08-2009, 14:32
ik gebruik SINT 2000 van Agip. Voor de mensen in de buurt van Brussel, er is een winkeltje in Vilvoorde http://www.abcvil.com , en die zijn het goedkoopst (ik dacht € 50/bus van 4L) en in Gent is er een groothandel die het ook heeft, maar dan moet je al een grote bestelling doen.

nofear02
25-08-2009, 16:10
20 km opgewarmd, das niet al te veel Irvin. en niet boven max vullen, dat vind een F echt niet fijn. vooral bij de 348 en 355 is dat vrij berucht van mensen die niet weten hoe het moet en hem te vol maken. in t ergste geval kunnen er dingen mee stuk gaan dacht ik. of je zit dan met blauwe rook ja. (of heb ik dat mis?)

IPF
25-08-2009, 21:19
20 km opgewarmd, das niet al te veel Irvin. en niet boven max vullen, dat vind een F echt niet fijn. vooral bij de 348 en 355 is dat vrij berucht van mensen die niet weten hoe het moet en hem te vol maken. in t ergste geval kunnen er dingen mee stuk gaan dacht ik. of je zit dan met blauwe rook ja. (of heb ik dat mis?)

Het manual schrijft duidelijk voor dat de motor ongeveer 70°C moet zijn en dat is na een km of 20 makkelijk bereikt. Dus leek me dat voor dit doeleinde - het meten en evt. bijvullen van olie - ver genoeg. Bovendien leek het me, gegeven het vermoeden op voorhand dat er wel eens te weinig olie in kon zitten, ook verre van optimaal om nog een flink end te gaan karren. Al met al leek die 20 km, van huis tot een benzinestation langs een snelweg waar ik regelmatig kom, een redelijk compromis

De olie is met die 70°C op redelijke operationele temperatuur, min of meer verspreid in het systeem en op het juiste volume. Het beetje dat ik heb bijgevuld - ½ liter op 10 in het systeem, ca. 5% - koelt die olieplas nauwelijks: met een delta van 50°C tussen wat in het systeem zit vs wat erbij gaat, is dat over het geheel nog geen -2,5°C, verwaarloosbaar. Ook zijn oliedop en dipstick nog hanteerbaar dan.

De normale opwarmafstanden van 30-50 km gaan mijns inziens meer over het voorbereiden op boven de 4000 toeren draaien. Dat heb ik dit tripje überhaupt niet gedaan, helaas, was ook niet het doel van de rit.

Ten aanzien van overvullen: heel veel minder kon ik er niet bij doen dan wat ik heb gedaan. Een vingerhoedje heeft geen zin en een theekopje is ook al gauw 0,2 liter. Mogelijk zit er nu dan een theekopje teveel in. Gegeven het uitblijven van rook e.d. vermoed ik dat dat niet zoveel kwaad kan. Of vergis ik me?

nofear02
25-08-2009, 22:24
Het manual schrijft duidelijk voor dat de motor ongeveer 70°C moet zijn en dat is na een km of 20 makkelijk bereikt.
....
an rook e.d. vermoed ik dat dat niet zoveel kwaad kan. Of vergis ik me?
je hebt helemaal gelijk irvin. en goed over nagedacht. nu is t zomer, de olie is al niet koud. zou in de winter anders kunnen zijn als ie in een niet verwarmde garage staat. voor te meten, nu, t zal wel goed zijn denk dan ja. stadverkeer scheelt ook nog tov snelwegverkeer.
afijn, je zat duidelijk nog op nivo. da's het belangrijkste. en is goed nieuws. :)

IPF
25-08-2009, 22:29
je hebt helemaal gelijk irvin. en goed over nagedacht. nu is t zomer, de olie is al niet koud. zou in de winter anders kunnen zijn als ie in een niet verwarmde garage staat. voor te meten, nu, t zal wel goed zijn denk dan ja. stadverkeer scheelt ook nog tov snelwegverkeer.
afijn, je zat duidelijk nog op nivo. da's het belangrijkste. en is goed nieuws. :)

Dat hoop ik dan maar ;)

Overigens acht ik de discussie hier over dit soort schijnbaar triviale zaken van grote waarde. Leer er van, word aan het denken én handelen gezet en vermaak me er ook nog mee.

Dank! :)

IPF
25-08-2009, 22:35
Net als IPF heb ik ook een beetje laat gemeten. Ik had de opmerking meegekregen een kwartier na een lange rit te meten. Na ruim 1.000 km was de motor niets zichtbaar kwijtgeraakt. Ga me bijna afvragen of ik wel goed gemeten heb.

Tja, typisch hè? Vooral omdat men zo expliciet waarschuwt voor elke 500 km peilen en het gemiddelde verbruik na 1000 km 1 à 2 liter zou moeten zijn. Ligt er bij jou wel eens olie onder de auto?

Kees den Hertog
25-08-2009, 22:39
Een theekopje teveel lijkt me geen kwaad te kunnen. Inderdaad of peilen bij een warme motor, na een kwartier stilstaan, dan moet de olie op max. staan, of bij koude motor, dan staat het peil een stukje boven max. omdat de oliekoeler dan leeg is. Ik heb afgelopen vakantie een 400cc. bijgevuld op 4300 km. Op de heenweg, terug niets, toen zat er echt geen condenswater meer in het systeem. Elke auto gebruikt olie, voor een lange rit altijd meer dan erna, tenzij je dagelijks meer dan 100km. rijdt en de motor altijd optimaal warm wordt gereden.

nofear02
25-08-2009, 22:42
Overigens acht ik de discussie hier over dit soort schijnbaar triviale zaken van grote waarde. Leer er van, word aan het denken én handelen gezet en vermaak me er ook nog mee. Dank! :)dat is het ook! dáár is de site juist dan ook zo mede voor! wij a-techneuten weten helemaal niks, maar dat kan eigenlijk niet zomaar met zo'n auto. dus we helpen elkaar. is idd van grote waarde. zaalig dat het allemaal zo goed gelukt is! t was ff een inspanning, maar t is gelukt (dacht ik zo) :).

IPF
25-08-2009, 23:04
Een theekopje teveel lijkt me geen kwaad te kunnen. Inderdaad of peilen bij een warme motor, na een kwartier stilstaan, dan moet de olie op max. staan, of bij koude motor, dan staat het peil een stukje boven max. omdat de oliekoeler dan leeg is. Ik heb afgelopen vakantie een 400cc. bijgevuld op 4300 km. Op de heenweg, terug niets, toen zat er echt geen condenswater meer in het systeem. Elke auto gebruikt olie, voor een lange rit altijd meer dan erna, tenzij je dagelijks meer dan 100km. rijdt en de motor altijd optimaal warm wordt gereden.

Ha Kees, da's een interessant meetpunt: 400 cc op 4300 km is écht niet veel.

Des te merkwaardiger toch, die quotes van Ferrari over 1 à 2 liter per 1000 km. Overigens, dat doortrekkend zou je systeem ongeveer leeg geweest moeten zijn na die vakantierit ;)

Ik zal morgen voor de zekerheid nog eens peilen bij koude motor trouwens.

nofear02
25-08-2009, 23:54
ja, ik nou ik doe ook echt geen halve liter er in of zo, hou het gewoon gelijkmatig, een flinke scheut, of 2 scheuten, zoiets als ter grootte van een theekopje ja. dan is t niet te veel en niet te weinig. als je het maar regelmatig doet. ik peil echt niet meer na elke 1 of 2 lange ritten; gewoon de volgende dag ff een scheut erin, dan zit t wel goed. tot aan de volgende 1000 km en dan wel peilen. en klaar. want dan kan ook natuurlijk, gewoon bij elk nieuw duizendtal op je kmteller. is een mooi meetpunt. en reminder.

evdzwet
26-08-2009, 09:02
Tja, typisch hè? Vooral omdat men zo expliciet waarschuwt voor elke 500 km peilen en het gemiddelde verbruik na 1000 km 1 à 2 liter zou moeten zijn. Ligt er bij jou wel eens olie onder de auto?

Soms letterlijk een paar druppels.

pkiewiet
27-09-2009, 16:15
Ik wil komende week schone olie en een nieuw filter op mn QV doen.
Voor het uiterlijk wil ik graag een filter die ook origineel geleverd is.
Nu zit er een op van UFI, maar in de fabrieksfolder die ik van de auto heb staat een zwarte van een niet te lezen merk.
Nu zijn er vele merken verkrijgbaar voor de 308.
Zelfde verhaal voor de olie.
Ik wil graag Castrol Edge 10W60.(op advies van Italauto, achterveld).

Iemand suggesties.

Kees den Hertog
27-09-2009, 17:20
Ik heb ook een UFI filter en Castrol Edge, 10W60, ook op advies van Italauto, een prima combinatie wat mij betreft over de afgelopen 20.000 km.

Alfer
27-09-2009, 21:25
UFI is echt het merk, kost wat maar zijn de beste en ik heb begrepen dat de officiele Ferrari dealers ook UFI filters monteren.

Kees den Hertog
27-09-2009, 21:49
FRAM levert ook (oranje) filters, maar UFI is origineel. Mocht het carter gevuld worden met Castrol Edge, koop er dan dan meteen 1 of 2 liter in losse flessen bij, om bij te vullen. De 10W60 is niet gemakkelijk te koop.

Kristof8
28-09-2009, 13:30
'k heb een Fram.
olie = Marly, is te koop in 10 liter bidons, zo heb ik een liter reserve. na 500 km kan ik geen olieverbruik constateren.

fdekeu
28-09-2009, 22:19
'k heb een Fram.
olie = Marly, is te koop in 10 liter bidons, zo heb ik een liter reserve. na 500 km kan ik geen olieverbruik constateren.

Ik doe er ook Marly in:
Marly Silver 5W-40 volsynthetisch (30l bij Makro rond 100 euro)
Oliefilter: MANN W940/1, zwarte filter

Kristof8
29-09-2009, 13:29
't is ook 5w-40