PDA

View Full Version : Olie bijvullen

Rol@nd
29-05-2008, 21:47
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar stel dat ik een keer motorolie moet bijvullen, welk type olie gaat er dan in een 348?
Iemand ervaring met bepaalde merken of typen?

.

308ROB
30-05-2008, 00:11
volgens het instruktie boek moet er Agip Sint 2000 SAE 10W-40 in, maar dat is niet overal makkelijk te verkrijgen.
maar je kan er ook Shell Helix 10W-40 in doen als het maar 10W-40 is.
ik zou even vragen als dat kan wat er momenteel in zit en anders een F. dealer vragen.

Rob,

Rol@nd
30-05-2008, 08:37
Ik had gehoord dat er mogelijk veel dunnere olie in moest, dus hoger dan '40'. Klopt dat niet? Dus 'gewone' 10W40 is goed genoeg?

308ROB
30-05-2008, 10:55
Roland,
ga er niet blindelings zo maar wat olie in gooien. neem Shell Helix 10W-40. en geen 10W-40 uit de bouw of supermarkt.
er zijn er ook die er Shell 0W-60 in doen die is wel dunner maar ook niet overal te verkrijgen.
beter even een F. dealer bellen en vragen voor de zekerheid.

Rob,

Rol@nd
30-05-2008, 21:37
Ik heb even gemaild naar Forza Service, maar nog niets van gehoord. Bij een automaterialenzaak hebben ze even in de computer gekeken, daar stonden alle F's gewoon in, en voor de 348 stond er gewoon 10W40 voorgeschreven.

Rol@nd
31-05-2008, 12:22
Laatste vraagje;
ondertussen is er al wat olie bijgegooid. De verkoper van de olie vroeg zich alleen af of het oliepeil gemeten moet worden met koude uitstaande motor, of juist bij een draaiende motor. Weten jullie dat? Want aan mijn Italiaanse handleiding heb ik niet zo veel, ik spreek het niet.

308ROB
31-05-2008, 13:35
Roland,
het oliepiei wordt als volgt gemeten:
rij eerst je MotorOlie warm zodat hij ongeveer 70 graden warm is,
dan stop je de motor en ga dan direct het oliepeil meten. de olie moet dan tussen de min en max staan.
Controleer nooit met een koude motor want dat geeft een verkeerd beeld ( te laag ) omdat het een drysump systeem is.

Rob,

Beach58
31-05-2008, 17:06
Laatste vraagje;