PDA

View Full Version : Autobahn 101

IPF
03-08-2009, 01:21
In de categorie "Dagtripjes, buiten NL & Italië":

In vele threads figureert de Moeder Aller Snelwegennetwerken, de Deutsche Autobahnen. Veel "persoonlijke records" met Ferrari's en andere bolides worden blijkbaar aldaar gevestigd. En na gedane arbeid is er RON 100, Bockwurst en ander fijns te koop in die contreiën.

Stel nu dat een Randstadbewoner dat fraaie stukje vooroorlogse wegenbouwtechniek in het Oosten ook eens met z'n F wil testen.

Welke stukken Autobahn zijn in jullie ervaring en/of opinie dan het ...
(1) ... best bereikbaar / in de buurt?
(2) ... meest geschikt voor "hogesnelheidsinspectie"?
(3) ... mooist om te berijden?

mavanhaasteren
03-08-2009, 08:47
het snelst is het bij arnhem de grens over door heb je een stuk van een 80 km 2 banen en geen afslagen. hier heb ik op de terugweg van de nurburg ring met de personen auto constant 180 kunnen rijden.

nofear02
03-08-2009, 11:52
Terhoogte van Assen: A31 (!) vanaf Haren naar onderen naar de A30; daarmee kan je dan weer naar Nederland; je komt dan bij Hengelo uit. Vroeger gingen we met een clubje motorrijders na de TT van Assen expres even via Rolde-Borger-Stadskanaal naar Duitsland waar we ongeveer bij Haren die A31 opreden en dan dus naar onderen. 10-15 jaar geleden stopte die ter hoogte van Nordhorn maar nu is ie helemaal af. Het stuk van Haren naar de A30, op zaterdagmiddag; er reed werkelijk geen kip, en dat was dus gewoon volgas kijken, eens ff kijken wat zijn top was. Dat was 15 jaar geleden dus al 300. Zit wel ergens een viaduct in, als je daar met een bloedgang onderdoor rijdt, dan schrik je je het lazarus want dan merk je pas hoe hard 300 eigenlijk is. In open veld valt dan mee, maar als je dan met 280 onder een viaduct doorsuist; &^#$*, me hart bonkte in mijn keel. Mooie tijd.

Ik neem aan dat Pkiewiet en JWA deze weg kennen. Hoe is het er nu? Nog steeds lekker rustig op zaterdag of zondag? :)

Michele
03-08-2009, 16:31
- A57 vanaf Boxmeer naar Keulen: slechts enkele afslagen, maar doorgaans vrijwel verlaten tot aan Krefeld. Ongeveer 100 kilometer merendeels goed asfalt en twee banen breed. Gisteren nog volgas gereden vanaf Schloss Dyck Classic Days. Vanaf afslag Weeze ook geen last meer van NL vakantiegangers die rare capriolen uithalen omdat ze niet weten waar ze moeten zijn (flughafen). Wel opletten: stuk tussen Boxmeer en de grens is ERG controlegevoelig.
- Verder sluit ik me aan bij Nofear: parallel aan de NL grens de A31. Laatst nog gereden met 200+, maar hij is gedeeltelijk van beton en geeft dan een beroerd gevoel vind ik.
- Sinds de Oberhausen straight (A3 Arnhem-Oberhausen) opnieuw geasfalteerd is durf ik er niet meer zo hard overheen. Vind 'm nogal een stuiterig oppervlak hebben.
- Als het gaat om gewoon een hele mooie autobahn waar je echt hard kan, dan is de 3 van Keulen richting Frankfurt erg mooi. De zogenaamde Sauerlandroute. Wel erg druk met vakantieverkeer momenteel, dus niet vóór oktober doen...

Ron321
03-08-2009, 16:48
Pas nog van Arnhem richting Oberhausen gereden met m'n focus (200km/u) maar dat was goed te doen.

IPF
03-08-2009, 18:11
Heren,

Dank voor jullie reacties. Goeie tips voor "een dagje uit" ;)
Benieuwd welke andere favoriete Duitsland-routes volgen!

Groet,
Irvin

pkiewiet
03-08-2009, 19:36
Hey,
Zoals het traject op de A31, het is al eerder genoemd in dit blok.
Ik ga bij mij in de buurt de grens over( Ter Apel= 10km) en ga dan de A31 op richting Leer, hier kan je lang volgas rijden, bij of voor Leer draai je de boel om en rijd je richting het zuiden en je kan doorblazen tot achter Enschede( een enkele keer heb je een 120 limiet).
Werkelijk een mooie strakke weg zonder verrassingen in het wegdek.
Met mn MG heb ik hier ruim 240 kunnen halen, Super!!!
Mijn vaste ritueel bij elke "nieuwe "auto, even proberen op de 31.
Dit doe ik (nog) niet met de 308, vind het eigenlijk zonde.

Mijn E-type heb ik daar ooit op ruim 200 gehad, maar dat rijd niet prettig meer.
En het probleem is dan, je moet ook weer stoppen!!!!

nofear02
03-08-2009, 21:02
Hey,
Zoals het traject op de A31, het is al eerder genoemd in dit blok.
Ik ga bij mij in de buurt de grens over( Ter Apel= 10km) en ga dan de A31 op richting Leer, hier kan je lang volgas rijden, bij of voor Leer draai je de boel om en rijd je richting het zuiden en je kan doorblazen tot achter Enschede( een enkele keer heb je een 120 limiet).
...
Jeetje, jij woont daar dan wel goed zeg Pascal. Heerlijk man. Wees er erg blij mee, je weet niet wat wij hier missen in de Randstad...:-(((

wesleyruytrmn
03-08-2009, 22:20
Mijn vaste ritueel bij elke "nieuwe "auto, even proberen op de 31.
Dit doe ik (nog) niet met de 308, vind het eigenlijk zonde.

Dit zegt toch genoeg? ;)

AnthonyR
03-08-2009, 22:30
Jeetje, jij woont daar dan wel goed zeg Pascal. Heerlijk man. Wees er erg blij mee, je weet niet wat wij hier missen in de Randstad...:-(((

Zondagochtend vroeg op de A15 = Autobahn :P

246Dino
03-08-2009, 23:04
Toen ik al die verhalen hier las dacht ik van dit komt me bekend voor, had hier volgens mij ooit iets over gelezen.
Even gezocht en gevonden in de Carros nr.1 februari/maart 2008 een heel artikel over de duitse autobahnen onder de titel " Het laatste snelheidsparadijs ".
De volgende Autobahnen worden hier in genoemd : A31 Essen-Emden, A24/A19 Berlijn-Rostock, A5 Karsruhe-Basel, A38 Göttingen-Leipzig, A3 Frankfurt-Bonn ('s nachts), A62 Landsthu-Nonnweiler, A81 Weinsberg-Wurzburg (hier doen AMG en Porsche veel van hun hogesnelheidstests) , A92 Muchen-Deggendorf, A96 Landsberg-Bregenz en de A9 Nürnberg-Holledau.
Niet hier in de buurt maar ga je een keer wat verder Duitsland in misschien een omweg waard.

Roike
04-08-2009, 00:10
- A57 vanaf Boxmeer naar Keulen: slechts enkele afslagen, maar doorgaans vrijwel verlaten tot aan Krefeld. Ongeveer 100 kilometer merendeels goed asfalt en twee banen breed. Gisteren nog volgas gereden vanaf Schloss Dyck Classic Days. Vanaf afslag Weeze ook geen last meer van NL vakantiegangers die rare capriolen uithalen omdat ze niet weten waar ze moeten zijn (flughafen). Wel opletten: stuk tussen Boxmeer en de grens is ERG controlegevoelig.

Inderdaad een erg goed stuk hiervoor, is net bij ons over de grens. Gaan via hier altijd naar de Nurburgring. Goede tip van Michele, heb even het geduld voor dat je zeker in Duitsland zit, ondanks het Nederlandse deel zich er erg goed voor leent is de kans dan vrij groot op een duur uitstapje.....

Michele
04-08-2009, 00:24
Even gezocht en gevonden in de Carros nr.1 februari/maart 2008 een heel artikel over de duitse autobahnen onder de titel " Het laatste snelheidsparadijs ".
A5 Karsruhe-Basel,
Nooit begrepen waarom Carros die genoemd heeft. Ik mijd hem het liefst zoveel mogelijk als ik naar Zwitserland moet. Te smal (grotendeels 2 banen) voor het enorme (vracht)verkeersaanbod en teveel NL caravans op de linkerbaan in de zomer. Bovendien grote delen met 120 wegens "Lärmschutz".

IPF
04-08-2009, 01:51
Gents, dit wordt een mooie routegids!

Even een paar van de ritjes die ik - bovenstaande combinerend - in gedachten krijg:

1. Voor een 'quickie' de A12 af naar Arnhem, de grens over en de A3 naar Duisburg gepakt. Zelfde route terug en na 440 km, waarvan ca. 160 Autobahn (35-40%) weer thuis;

2. Met iets meer tijd rijde men vanuit regio Duisburg door naar Keulen (A3). Daar omdraaien en via de A57 naar Boxmeer. Zeewaarts kost dat al met al 580 km, met 270 (45-50%) Autobahn;

3. Alternatief is de Noordelijke variant: vanaf Duisburg naar boven langs de A31, richting Haren (Ems, Du), daar de grens over naar Emmen en dan A37/A28/A12. 650 km, 260 (40%) Autobahn;

4. Nog niet genoeg? Race dan A3 Keulen-Bonn-Frankfurt als variant op Carros. Daar rechtsomkeert (avond!), of over de A66/A45/A4 via Hanau, Siegen en Keulen terug. Praten we al gauw 950-1000km waarvan 650+ (>65%) Autobahn.

Etcetera etcetera ad nauseam (if ever ;)). Roept bij mij de klassieke F-forumvraag op: wat is de langste road trip die je met je Ferrari durft te maken? (NB zonder bezemwagen! :D)

JWA
10-08-2009, 10:27
Terhoogte van Assen: A31 (!)
Ik neem aan dat Pkiewiet en JWA deze weg kennen. Hoe is het er nu? Nog steeds lekker rustig op zaterdag of zondag? :)

Ja nog steeds een prachtige weg maar wel een stukje drukker.

Toen ik de F net had was de weg nog in aanbouw.
Geweldig, gingen we op het laatste stuk tussen twee afslagen efkes gassen, geen andere auto's dus gaan.
Tussen de afslagen was een parkeerplaats met geluidswal waar je mooi kon kijken.
Ik vergeet nooit die rode Testarossa met tubi die over de 300 voorbijkwam, wat een geweld.
Zelf heb ik hier een paar jaar geleden de naald van de kilometerteller over het einde van de teller gehad.
Dit is tegenwoordig bijna onmogelijk door het verkeer. :(

Als ik er 240 op de teller haal is het hard.

Laatst nog 220 gereden op een bijna helemaal lege afsluitdijk. :)
Efkes een tour d'Hollande onderweg naar vrienden in Friesland.

Roger_L
10-08-2009, 11:18
[I]
(2) ... meest geschikt voor "hogesnelheidsinspectie"?

De A3 tussen Frankfurt (vanaf Neu-Isenburg) en Aschaffenburg. Ca. 15 km 4 of 5 baans rechtdoor, maar pas op, ook bij 300 km/h kan er nog iemand in je spiegel opduiken...

De A9 tussen München en Nürnberg, zeer overzichtelijk en ook 4 baans.

De A7 tussen Feuchtwangen en Ulm, 200 km (bijna) kaarsrecht, wel 2 baans maar overzichtelijk

Voor de 'thrill' is de A8 tussen Ulm en München ook leuk, maar wel erg bochtig en meestal maar 2 baans, 235+ is niet echt aan te raden...maar ik heb het ooit wel vaker gedaan met een Audi 90 20v Quattro, het non-plus-ultra in 1991....

IPF
20-08-2009, 20:06
De A3 tussen Frankfurt (vanaf Neu-Isenburg) en Aschaffenburg. Ca. 15 km 4 of 5 baans rechtdoor, maar pas op, ook bij 300 km/h kan er nog iemand in je spiegel opduiken...

De A9 tussen München en Nürnberg, zeer overzichtelijk en ook 4 baans.

De A7 tussen Feuchtwangen en Ulm, 200 km (bijna) kaarsrecht, wel 2 baans maar overzichtelijk

Voor de 'thrill' is de A8 tussen Ulm en München ook leuk, maar wel erg bochtig en meestal maar 2 baans, 235+ is niet echt aan te raden...maar ik heb het ooit wel vaker gedaan met een Audi 90 20v Quattro, het non-plus-ultra in 1991....

Top! weer een paar mooie routes erbij. Overigens hoef ik als ik dit zo lees op die A3 dan niet zo bang te zijn: 300 haal ik bij lange na niet ;)