View Full Version : Hoe steenslag-putjes weg te halen??
nofear02
02-08-2009, 16:52
Zeg heren, hebben jullie ook zo'n last van al die steenslag in je neus? En heb je er ook zo'n enorme hekel aan? Ik wel. Ik word er ziek van. En zeker als zo'n wagen 25 jaar oud is, er zitten niet ''een paar'' putjes, nee het lijkt wel een maanlandschap! Echt, als je van dichtbij kijkt, het zijn geen 20 putjes, maar dik over de 100 denk. Bij een 328; in die neus; die dikke rand, die voor de kofferklep-carrosseriedeel uitsteekt, dat kleine randje boven de lichtarmaturen, dat kleine randje onder de lichtarmaturen. En ook net op die zij-punten van die bumper/spoiler zeg maar. Het voorste randje van die neus en aan het begin bovenop die neus, dat valt dan nog enigzins mee, maar daar zit ook genoeg. Als je het eens poetst, het barst werkelijk van de witte puntjes. Moet je kijken:
.
nofear02
02-08-2009, 16:59
Sommige putjes zijn ''maar liefst'' een mm bij een mm groot. Vaak veel kleiner. Maar je ziet ze allemaal. En dat was ik nou eens zat.
Nou heb ik een tijd geleden al eens een keer een lakstift gekocht, van Motip. Kleur: ferrari-rood. t plaatje van een 360 staat er zelfs op. Maar als je dit stift eruit haalt, dan is dat een kwastje. Nou, die kwast is echt veeeel te dik om zo'n klein puntje te vullen. Dan gaat de verf ook dik rondom het putje zitten, óp de oude lak, dan krijg je een soort van ''atol''. De binnenkant zakt nml toch weer in als het droog is en dan heb je een fraaie <not> kerstkrans op je lak zitten. Een verre voorganger van mij heeft het blijkbaar ooit al eens gedaan...:(. (zie laatste foto van de aankomende 5). Ook een afgeknapte, deels weggeknipt penseeltje is geen oplossing. Zelfs niet een hobby-schilderspenseeltje met maar een paar haren. :(
.
nofear02
02-08-2009, 17:05
Noem me gek, maar dit is dus geen oplossing, ik heb zitten prakke-denken wat nou dan te doen. Ik moet blijkbaar een minuscuul klein druppeltje hebben, die IN het putje valt en dat opvult maar niet op die oude lak gaat zitten. Dus heb ik gezocht naar iets dat een superspits/smal/klein puntje heeft, waarmee je met de top een druppel lak zou kunnen aanraken, waarbij je dan dus dat superkleine druppeltje hebt. En ik kwam uit op.. een sate-prikker! :). Die zijn klein zeg! Raak je helemaal verticaal een druppel lak aan (met die lakstift even een druppel op iets laten lopen), dan is het echt helemaal miniem, schraap je een beetje horizontaal door die druppel, dan zit er veel meer op. Zo kan je nog aardig doseren, al naar gelang de grootte van het putje wat je gaat doen. :)
.
nofear02
02-08-2009, 17:08
En dus... aan de slag! :). En ik moet zeggen; het werkt prima! Natuurlijk, liever heb ik helemaal geen steenslag, en alles overspuiten is mooier, en van dichtbij gezien, met een bouwlamp erop, vraag je je wel af, is dít het nou?? Maar die witte putten, dat is gewoon helemaal niks. En heb je een druppel in een puntje gegeven, die eigenlijk te veel is, waardoor de druppel als bobbel een beetje uitsteekt omhoog, dan met je wijsvinger of pink even heeel zacht het bobbeltje aanraken/indrukken. dan heb je een mooi puntje op je vinger, maar is de bobbel alsnog weg. je hebt de bobbel dan een beetje 'geplet' zonder dat de lak over die oude lak heengaat :)
.
nofear02
02-08-2009, 17:11
En nou het resultaat:
.
nofear02
02-08-2009, 17:13
Nog een stukkie:
.
nofear02
02-08-2009, 17:14
Onderste foto = met flitslicht, dan zie je alle onregelmatigheden/oneffenheden natuurlijk nog, maar buiten met daglicht, op een meter afstand; veel beter gezicht! :)
.
nofear02
02-08-2009, 17:17
Kijk, twee van die enorme kraters, waar een verre voorganger al eens lekker een klodder lak in heeft laten lopen, daar kan ik niet veel meer mee. Behalve het binnenste nog een beetje opvullen.
.
nofear02
02-08-2009, 17:18
Afijn, ik vind het resultaat nog niet zo stom! Elke dag een stukkie, dan komen we er wel :)
moriaan1
02-08-2009, 17:28
Afijn, ik vind het resultaat nog niet zo stom! Elke dag een stukkie, dan komen we er wel :)
sateprikker, tandenstoker... effect is hetzelfde, nog even wegpolijsten en prima...
Een kostbare oplossing is het eenmalig laten oplossen door het laten bijpunten van de plekjes en er dan 3M plakfolie overheen te doen. Dat voorkomt iig dat er veel schade is aan de lak. Je ziet de folie bijna niet :)
Een kostbare oplossing is het eenmalig laten oplossen door het laten bijpunten van de plekjes en er dan 3M plakfolie overheen te doen. Dat voorkomt iig dat er veel schade is aan de lak. Je ziet de folie bijna niet :)
hoezo kostbaar?
il hd niet zoveel steenslag, slechts een paar plekjes. Deze eerst bijgwerkt met een scherp puntje ala sateprikker
Daarna:
Ik heb een strook van die folie gekocht van 30 bij 150cm à Euro 27,50 en zelf een beetje zitten klooien op de voorkant.
Het plakken verdient niet de schoonheidsprijs maar als je het niet weet valt het eigelijk niet eens op. Daarnaast: het werkt uitstekend tegen steenslag!
Ik las metname op de Amerikaanse fora toch wat prijzen wat mij deed schrikken Steven :) Kan zijn dat zij super-duper de luxe folie er op deden. De prijs die jij noemt is inderdaad zeer redelijk. Dat weegt zeker op tegen de kosten die opnieuw spuiten met zich mee brengt.
Kennis van mij zegt altijd " 't Gaat om de binnenkant waar jij zit, niet om 't uiterlijk". In dit specifieke geval volg ik hem ;)
wesleyruytrmn
02-08-2009, 18:40
Goede oplossing Robert. Bedankt voor de les ;). Heb er op mijn auto ook wat last van, en had hetzelfde met het lakstiftje...zo'n kwastje word nooit mooi. Zal jouw tip binnenkort eens gebruiken!
Ik las metname op de Amerikaanse fora toch wat prijzen wat mij deed schrikken Steven :) Kan zijn dat zij super-duper de luxe folie er op deden. De prijs die jij noemt is inderdaad zeer redelijk. Dat weegt zeker op tegen de kosten die opnieuw spuiten met zich mee brengt.
Kennis van mij zegt altijd " 't Gaat om de binnenkant waar jij zit, niet om 't uiterlijk". In dit specifieke geval volg ik hem ;)
die amerikanen, ach,
alles wat daar met ferrari te maken heeft is superduur daar. ik kocht die folie gewoon via het internet in Nederland
nofear02
02-08-2009, 20:35
....wat prijzen wat mij deed schrikken Steven :) Kan zijn dat zij super-duper de luxe folie er op deden. De prijs die jij noemt is inderdaad zeer redelijk.. Zit idd nog na te denken over folie. moet nog een keer contact hebben met KCN motors in Zevenhuizen. Ze zouden op de Automotive Day aanwezig zijn, maar hadden het superdruk in die week ervoor en waren een beetje uitgeblust. Ze staan ook in de Gli Amici (het blad van de fcn) maar de respons erop is niet veel zeiden ze. Iemand met een Impreza doet eerder een folietje op zijn neus zei hij. Terwijl in Engeland er juist heeel veel F's van die folie hebben. Ik zei dus; "tsja, dan had je t misschien juist eens moeten laten zien". Afijn, zijn we nog niet over uit.
.
Nou heb ik een tijd geleden al eens een keer een lakstift gekocht, van Motip. Kleur: ferrari-rood. t plaatje van een 360 staat er zelfs op.
Mooi stiftje, ga ik ook kopen.
Hier de Motip kleur- & artikelcodes (het getal achter de flits van Robert blijkt 941510 te zijn:
Code - Kleurnaam - Bouwjaar - Artikelcode
......................................... 400ml 12ml
300 ROSSO CORSA 1981-1992 41510 941510
300 ROSSO CORSA 1981-1992 41530 941530
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.