View Full Version : ferrari 308 gtb project
ik denk, ik begin maar vast een draadje......
ondertussen is het transport geregeld en dus begint naar verwachting de auto nog deze week de reis naar Zeeland.
Omdat door het lange stilstaan de remmen vast zaten en de auto dus ook niet echt meer rolde hebben we besloten de remmen bij de plaatselijk garage even gangbaar te laten maken. Rolt dan wat gemakkelijker in de container en dan hoeft men niet zo de klooien (=wellicht reden tot schade). Bij deze garage blijft hij dan nog even staan voor het ophalen.
Ondertussen juist vandaag met de post al het originele boekje ontvangen en daarnaast een stapeltje facturen. Daarnaast ook toevallig vandaag per mail een verhaal ontvangen van de history van de auto zoals hij zich herinnert en wat hij nog weet.
Ik heb de auto gekocht van de tweede eigenaar. De eerste was een doctor in Californie die de auto bijna 12 jaar heeft gehad en er totaal 60000 mile mee heeft gereden. .
De auto is verkocht aan de huidige eigenaar in april 1989 voor 52000 dollar. Deze heeft er maar weinig mee gereden, oa door een gecompliceerde beenbreuk in 1992 heeft hij ruim 3 jaar zowieso niet met een schakelauto kunnen rijden....
Alles bij elkaar tot 2000 heeft hij slechts 7000 mile getuft met de 308. Wel veel plezier mee beleefd en als ik zijn verhaal zo lees dan is hij echt wel wat teneergeslagen dat hij nu dan toch de auto kwijt raakt.
In 2000 verhuisd hij tijdelijk en stalt de auto bij een "goede vriend" die "over een paar maanden ruimte heeft in zijn garage"...... dit wordt uiteindelijk 4 jaar buitenstaan
In 2005 keer de eigenaar terug en vind zijn auto dus buiten.
Bij het starten gaat het dan mis, mechanisch lawaai en de motor wordt wel meteen stilgezet. De auto wordt vervolgens tot 2007 gestald bij zijn neef.
in 2007 besluit hij de auto te verkopen. Hij blijkt dan echter de papieren te zijn kwijtgeraakt. Begin dit jaar heeft hij eindelijk nieuwe papieren en in juni komt de auto dan uiteindelijk op ebay terecht.
De veiling is er een met een zeer lage "reserve" m.a.w. reeds bij een relatief laag bod is de door de eigenaar ingestelde minimum opbrengst reeds bereikt, en de auto dus ffeitelijk verkocht.
Ik had de auto al een paar dagen in het vizier. Een gtb, met carburaters, dat was eigelijk iets waar ik al even met een schuin oog naar het kijken/zoeken was maar eigelijk hier in Europa toch even financieel buiten het bereik lag. (kijk maar op autoscout, momenteel is de goedkoopste 308 met carbs 34900 euro.....)
De dag dat de veiling zou eindigen werd dus een dag van wat zenuwen. Uiteindeljk ging twee uur voor het einde het hoogste bod dan toch omhoog, met 100 dollar. Mijn hoogste bod lag daar slechts 300 boven.
3 kwartier voor het einde werd ik alsnog overboden, met 50 dollar.
Na kort overleg met de bazin mijn hoogste bod nog met 500 verhoogd.
3 minuten voor het einde bleef mijn (automatische) bod oplopen tot 50 dollar onder mijn maximum en 1 minuuut voor het einde was het hoogste bod mijn maximum bod.......
stress stress stress stress (etc etc) maar uiteindelijk werd er niet meer geboden en was ik de winnaar!!
Vandaag dus het boekje en een stapeltje facturen vanaf de laatste factuur van de eerste eigenaar. Een hele grote beurt bij 60.000 mile voor ruim 4500 dollar (in 1989)
Daarna van de huidige eigenaar wat facturen van oa 2 x accuwissel en verder wat klein onderhoud. Niet al te veel dus maar wel verklaarbaar gezien de history.
Nu het wachten...
Steven, lees ik goed dat 'ie dus maar liefst 20 jaar geen groot onderhoud heeft gehad? Phew, extra spannend. Sowieso een rollercoaster met die E-Bay toestand (heb ik altijd zo de pest aan, overboden worden, zelfs voor kleine dingetjes, laat staan een Ferrari). Ik ga dit draadje zeker volgen, heel veel succes en plezier gewenst met je project!
nofear02
08-07-2009, 22:06
Zó, da's een goed begin van de draad Steven. Zeer interessant allemaal. Leuke info. Dit wordt een mega-draad straks. Heel veel succes!
ferrari1973
08-07-2009, 22:06
Dit wordt een mooie draad omte lezen denk ik.
Alles wat vast kan zitten zit ook vast lijkt mij, 20 jaar is een heel eind.
grtjs wiebe
Kees den Hertog
08-07-2009, 22:28
Hier past alleen maar respect, een 3-serie aanpakken die eruitziet, zoals hij eruitziet, automobiel erfgoed gered van de ondergang. Ik zal deze draad met bijzondere belangstelling gaan volgen!
wesleyruytrmn
08-07-2009, 22:34
Hee weer een volg-draadje! Leuk!! Als hij net zo lekker technisch als de voorgaande word, dan zitten we gebeiteld. Zo te horen is er zat aan te doen, maar ik geloof wel dat ie in goede handen bij je is Steven. Borrelen er al wat ideeen met wat het eind resultaat moet worden? We gaan je volgen!
sharknose67
09-07-2009, 00:57
Nou Steven succes met wachten. Ook deze draad ga ik weer met veel interesse en plezier volgen.
Succes ermee Steven!! En Marlies sterkte.. ;)
Jammer dat we nog 2 jaar moeten wachten..
Aan de andere kant, wel weer 2 jaar plezier om dit draadje te kunnen volgen. :)
Kristof8
09-07-2009, 12:54
Steven, wanneer verwacht je de auto bij je thuis?
verwachte aankomstdag: 13 augustus
Dit is de boot waarmee ze vanuit New York (niet New jersey zoals eerder was doorgegeven) naar Rotterdam komt gevaren.
Spannend!
mavanhaasteren
20-07-2009, 17:16
worden nog spannende weken dan weer.
weet je ook welke container hij zit ;):p
stucmania
20-07-2009, 18:45
weet je ook welke container hij zit ;):p
ik denk die rode links achter ;)
nofear02
20-07-2009, 20:07
weet je ook welke container hij zit ;):pik denk die zwarte. die kan je niet zien nu, staat aan de andere kant. foto is van de verkeerde kant genomen :D ;).
het is de container naast de hut van de kapitein zodat die een oogje in het zeil kan houden
Daar hebben ze ook wel eens iets opgeknapt.
verwachte aankomstdag: 13 augustus
Dit is de boot waarmee ze vanuit New York (niet New jersey zoals eerder was doorgegeven) naar Rotterdam komt gevaren.
Spannend!
Zal dat schip in de gaten houden op 13 augustus! :)
Kan niet wachten in ieder geval!
Je weet dat zo'n container in zwaar weer ook overboord kan slaan, toch...? ;)
Je weet dat zo'n container in zwaar weer ook overboord kan slaan, toch...? ;)
Geldt ook voor jouw hoofd, bij de volgende meeting.....:):):):):)
Ben heel benieuwd naar je eerste foto's Steven. Lijkt me enorm spannend om het mee te maken!
nog twee weken wachten ( en waarschijnlijk en helaas daarna nog twee omdat ik net als de auto komt op vakantie ga....
ik WIL niet meer wachten, ik KAN niet meer wachten, ben echt weer ZOOO benieuwd!
Knooifrans
02-08-2009, 21:19
nog twee weken wachten ( en waarschijnlijk en helaas daarna nog twee omdat ik net als de auto komt op vakantie ga....ik WIL niet meer wachten, ik KAN niet meer wachten, ben echt weer ZOOO benieuwd!
gewoon niet op vakantie gaan.......dat kan altijd nog........ik bedoel, je gaat alleen maar zitten piekeren over je auto als je op je vakantie adres zit..... toch.......stuur je vakantie tickets maar naar mij op:):)
aan een auto kopen van ver is het wachten, wachten wachten.
Het is nu bijna zover, De boot ligt momenteel in Bremerhaven en vetrekt vandaag nog naar Rotterdam.
Nog een paar dagen dus en mischien lukt het toch nog voor mijn verlof......
dcpixels
12-08-2009, 13:44
De laatste loodjes, wat betreft de verscheping dan ... want nu begint 'de klus' pas écht!
Wat moet er precies gebeuren Steven, wanneer hij is aangekomen? Gaat hij dan direct de garage ingereden/geduwt worden of moeten er eerst formaliteiten afgehandeld worden voordat je kan gaan strippen?
Vergeet vooral geen foto's te maken van de aankomst van 'project III'. Ben erg benieuwd hoe je 'm gaat aantreffen. Spannend!
.
Vergeet vooral geen foto's te maken van de aankomst van 'project III'. Ben erg benieuwd hoe je 'm gaat aantreffen. Spannend!
.
die ik zeker! en ja ik ben minstens;) net zo benieuwd hoe ik haar zal aantreffen.
In mijn gedachten is het echter al een hoopje zielige autogeschiedenis, dus kan het alleen maar meevallen:):)!!
voor wie het echt wil weten:
www.marinetraffic.com
het schip heet de YM HIROSHIMA
als je dit invoert bij "vessels" kan je het schip volgen
( doe ik dus al even.....)
ETA = expected time of arrival is dus morgenavond in Rotterdam. Dit lijkt merkwaardig, met dit tempo zal hij er morgenochtend al wezen en het lijkt me dat ze hem toch niet een dag op zee laten dobberen. (hoop is de vader vd gedachte..)
en het lijkt me dat ze hem toch niet een dag op zee laten dobberen. (hoop is de vader vd gedachte..)
Het is inderdaad te hopen dat hij niet een dag blijft dobberen. Hij is er bijna! Geweldig joh. Erg leuk om te volgen zo.
nofear02
12-08-2009, 20:05
... ETA = expected time of arrival is dus morgenavond in Rotterdam. Dit lijkt merkwaardig, met dit tempo zal hij er morgenochtend al wezen en het lijkt me dat ze hem toch niet een dag op zee laten dobberen. (hoop is de vader vd gedachte..)niet elk schip dat aan komt varen bij rotterdam kan gelijk de haven in dacht ik. een paar km voor de kust bij de waterweg heb je een "schepen-parkeerplaats". Je zit immers ook nog met loodsen en sleepboten en douane zo. hoe ging het de vorige keer dan vanuit japan, steven? ging dat sneller?
ferrari1973
12-08-2009, 20:10
Geldt ook voor jouw hoofd, bij de volgende meeting.....:):):):):)
aangezien Robert altijd mooi weer heeft met meetings, valt dat plan ook in het water...........Steven!
Bijwijzevanspreken dan..:):)
grtjs wiebe
niet elk schip dat aan komt varen bij rotterdam kan gelijk de haven in dacht ik. een paar km voor de kust bij de waterweg heb je een "schepen-parkeerplaats". Je zit immers ook nog met loodsen en sleepboten en douane zo. hoe ging het de vorige keer dan vanuit japan, steven? ging dat sneller?
het leek sneller. Al was het alleen maar omdat ik toen niet beschikte over info om het schip te volgen. Hier wordt je eigelijk alleen maar nerveus van.
Fokkerjockey
12-08-2009, 21:38
niet elk schip dat aan komt varen bij rotterdam kan gelijk de haven in dacht ik. een paar km voor de kust bij de waterweg heb je een "schepen-parkeerplaats". Je zit immers ook nog met loodsen en sleepboten en douane zo.
klopt, vanmorgen heb er 14 voor anker zien liggen ver voor de kust bij Scheveningen toen ik uit Liverpool over kwam zetten. Er lag echter géén containerschip tussen, enkel bulk en olietankers... Geduld! (erg moeilijk lijkt me!!!)
wesleyruytrmn
12-08-2009, 21:48
www.marinetraffic.com
het schip heet de YM HIROSHIMA
als je dit invoert bij "vessels" kan je het schip volgen
( doe ik dus al even.....)
ETA = expected time of arrival is dus morgenavond in Rotterdam. Dit lijkt merkwaardig, met dit tempo zal hij er morgenochtend al wezen en het lijkt me dat ze hem toch niet een dag op zee laten dobberen. (hoop is de vader vd gedachte..)
Hij vaart zodadelijk langs de eilanden, we kunnen hem al ruiken :D
We duimen met je mee Steven!!
ferrari1973
12-08-2009, 21:50
het leek sneller. Al was het alleen maar omdat ik toen niet beschikte over info om het schip te volgen. Hier wordt je eigelijk alleen maar nerveus van.
zweethanden........:)
vanwijkzelf
12-08-2009, 22:26
Steven,
van harte...
met je zwarte...
nofear02
12-08-2009, 23:54
klopt, vanmorgen heb er 14 voor anker zien liggen ver voor de kust bij Scheveningen toen ik uit Liverpool over kwam zetten. Er lag echter géén containerschip tussen, enkel bulk en olietankers... Geduld! (erg moeilijk lijkt me!!!)
Nou, we weten echt alles hier zeg :D:D. Zelfs vanuit de lucht op zee. :D. BigBrother F-Chat is watching you :D:D. Tsjeee.
gaat niet lukken morgen (SNIK)
het wordt dus na m'n vakantie..
tsja, en je had hem zo graag meegenomen. Nou ja, welke andere neem je dan mee?
mavanhaasteren
13-08-2009, 19:42
ahhhhh, wanneer komt hij nu uit de cantainer?
Kees den Hertog
13-08-2009, 21:14
Dat is nog eens een dilemma, op vakantie gaan terwijl de derde F. er bijna is! Ik zou niet weten wat ik zou doen, kun je zo nog wel een beetje ontspannen weg...............
Ik zou niet weten wat ik zou doen, kun je zo nog wel een beetje ontspannen weg...............
ik ook niet maar gelukkig helpt Marlies me wel met de keuze...........
Kees den Hertog
13-08-2009, 21:34
Kijk, dat noemen ze nou liefde, en wat in het vat, (container), zit verzuurt niet, in ieder geval niet meer dan in de afgelopen jaren, respect! Ik ga deze draad met bijzondere belangstelling volgen, dat is zeker, Fijne vakantie!!
ben gisteravond weer thuis gekomen, na een lange vervelende dag op de autobahn (veel werkzaamheden en de daamee gepaard gaande files, wel 10 keer echt in een file gestaan...)
Vandaag alles hier weer een beetje bijgelezen.
Morgen kijken of ik dan eindelijk de gtb kan gaan ophalen, 't wordt wel tijd nu he.
morgen dus weer meer.
nofear02
30-08-2009, 21:40
Welkom terug Steven! Veel succes morgen/ of wanneer dan ook. we zijn zeer benieuwd!
Dat was vast en zeker de langste vakantie ooit voor je gevoel?? Kwam geen eind aan zeker?
Succes morgen, kan niet wachten op je bevindingen!
Morgen beginnen en wel opschieten want we hebben lang genoeg gewacht..............
Morgen beginnen en wel opschieten want we hebben lang genoeg gewacht..............
Eens! :)
dcpixels
30-08-2009, 22:13
Spannend Steven. Ben erg benieuwd wat er morgen allemaal gaat gebeuren. Als we moeten helpen duwen, geef je maar een gil :D!
krisdisk
31-08-2009, 08:51
Spannend Steven. Ben erg benieuwd wat er morgen allemaal gaat gebeuren. Als we moeten helpen duwen, geef je maar een gil :D!
idem! Welkom, ben echt eens benieuwd! Ik heb trouwens die Amerikaan op de fotodraad gezet waarover ik het al eens had...Je moet maar eens zien bij barn finds...
de auto blijkt nog NIET vrijgegeven.. De doaune twijfelt stlyerk aan het door mij opgegeven betalde bedrag. Ik moet nu eerst middels bankafschriften aantonen dat dit daadwerelijk is betaald voor de auto.
zojuist ingescande bankafschriften en meteen maar het ovezicht van de veiling van ebay doorgestuurd.
wordt vevolgd
wesleyruytrmn
31-08-2009, 10:21
de auto blijkt nog NIET vrijgegeven.. De doaune twijfelt stlyerk aan het door mij opgegeven betalde bedrag. Ik moet nu eerst middels bankafschriften aantonen dat dit daadwerelijk is betaald voor de auto.
Ze zijn gewoon jaloers!! :D:D "Nee dat kan niet...die prijs!!" ;)
Ze vergeten misschien nog even het onderhoud dat er aan gedaan gaat worden. Hij is in ieder geval in de buurt Steven, hij is er bijna...
zojuist ingescande bankafschriften en meteen maar het ovezicht van de veiling van ebay doorgestuurd.
wordt vevolgd
Tjongejongejonge, wat een bureaucratie. Maar je reactie móet afdoende zijn. Sterkte!
mavanhaasteren
31-08-2009, 10:36
nou daar ben je weer lekker klaar mee. ze willen gewoon veel meer geld van je hebben om hem los te laten :p
ben net gebeld, de auto is vrijgegeven..
ben weg!
allemaal weer hartelijk dank voor de steunbetuigingen. Alles is gelukt, de auto staat nu voor de garage om straks even mooi afgesopt te gaan worden.
Eerste indruk? De foto's van ebay hebben een goede weergave van de werkelijkheid gegeven. De auto zal een hoop werk geven. Geeft niet! Daar heb ik haar uiteindelijk ook voor gekocht: lekker sleutelen.
sharknose67
31-08-2009, 17:50
allemaal weer hartelijk dank voor de steunbetuigingen. Alles is gelukt, de auto staat nu voor de garage om straks even mooi afgesopt te gaan worden.
Eerste indruk? De foto's van ebay hebben een goede weergave van de werkelijkheid gegeven. De auto zal een hoop werk geven. Geeft niet! Daar heb ik haar uiteindelijk ook voor gekocht: lekker sleutelen.
Gefeliciteerd Steven!!! Eindelijk is ze thuis :). Veel succes met sleutelen en de rest komt ook wel goed ;). Tot binnenkort.
krisdisk
31-08-2009, 17:56
GEWELDIG!!! Dit wordt leuk om volgen!!
wesleyruytrmn
31-08-2009, 19:25
Weer een F gered!! Gefeliciteerd Steven. Dit word inderdaad weer een heerlijk volg-draadje! Veel succes met al wat komen gaat.
mavanhaasteren
31-08-2009, 19:26
Steven van harte he met je 3e F in de garage
dcpixels
31-08-2009, 19:52
Gefeliciteerd Steven. HIJ IS ER !!! En gelijk een paar foto's erbij van zijn 'eerste ritje'. Geweldig om te zien.
Vanavond maar gelijk beginnen met strippen zeker? ;):D
Coolio! Beetje rommelen en na een paar maanden ben je alle stress, tegenvallers en het vele werk snel vergeten als hij dan staat de blinken op de oprit.
Enne, wat is er mis met goedkope Ferrari's. Ik zal maar niet zeggen wat ik voor de mijne heb betaald ;) Wij lachen het langst :)
Gaaf man, eindelijk thuis!!
Waar blijven de na-foto's?? Hij is nogal stoffig.. ;)
Als niet-techneut ben ik vreselijk benieuwd hoe je dit gaat aanpakken. Durf je ons iets daarover te vertellen (zonder planning natuurlijk)?
las elders de verhalen hierover en vroeg me af of dit nu ook daaronder valt. Ik heb de auto welliswaar niet letterlijk in een schuur gevonden. Ze heeft daar wel de laatste 9 jaar van haar leventje staan verpieteren...
Afijn, vanavond de oude dame eerst maar eens verwend met een flinke wasbeurt, was lang geleden denk ik.
Na heel veel liters water en sop droogde ze uiteideijk toch niet eens zo verkeerd op.
daarnaast toch natuurlijk even naar de motor gekeken. 4 dubbele webers... voor iemand van de K-Jetronic generatie toch een hele uitdaging. Vervolgens de motor met de hand getornd. En inderdaad, hij draait een stukje, inclusief alle nokkenassen maar dan blokkeert eea.
De andere kant opdraaien geeft hetzelfde beeld.
Vooralsnog kan het dus nog alles zijn, varierend van een paar kromme kleppen tot een gebroken drijfstang...
Tijd zal het leren, de motor oogt verder wel mooi droog en dicht.
Het interieur is vooral droog. Het leer vd stoelen is keihard, het is echter nergens gescheurd. Volgens mij valt er nog wel wat van te maken. Verder stinkt het in de auto, heel erg..
Compleet is de auto wel zo'n beetje. Origineel reservewiel (14 x 7,5) met band, kriksetje compleet. alles is er. Daarnaast lijkt er bij eerste inspectie niets kapot. geen gescheurde lampen, kapjes ed. Al met al ben ik dus eigelijk toch zeer tevreden en is de eerste indruk gewoon goed.
Als niet-techneut ben ik vreselijk benieuwd hoe je dit gaat aanpakken. Durf je ons iets daarover te vertellen (zonder planning natuurlijk)?
eerste stap:
omdat de auto van buiten Europa komt betekent dat ik bij de RDW voor het kenteken verplicht de auto moet APK keuren. Ik moet dus nu eerst de auto met zo min mogelijk werk apk-klaar zien te krijgen. Na de ombouw als gr4 zal het immers wel een heel stuk lastiger worden een kenteken te krijgen.
Knooifrans
31-08-2009, 22:06
Ik moet dus nu eerst de auto met zo min mogelijk werk apk-klaar zien te krijgen. Na de ombouw als gr4 zal het immers wel een heel stuk lastiger worden een kenteken te krijgen.
kat je hem toch ff om...... je hebt er inmiddels twee staan:D:D.....
nee zonder dollen.... proficiat met je nieuwe aanwinst.
Maar hoe ga je dat in de toekomst oplossen dan vwb de APK als je hem omgebouwd heb?
groet Andre
Ik vind het nu al een geweldig avontuur en zal deze draad goed blijven volgen.
Same here.
Heb het gevoel net aan een nieuw (of juist oud?) jongensboek te zijn begonnen. Laat maar komen, bladzij na bladzij...
mavanhaasteren
31-08-2009, 22:50
zo steven dat scheelt wat met zo een wasbeurt zo op de foto ziet de lak er niet slecht uit
krisdisk
01-09-2009, 07:55
Ge weet het he Steven, aan mij kan je je 'zware' onderdelen (US bumpers, reservewiel, zijreflectoren, US speedometer) kwijt he ; )
nofear02
01-09-2009, 10:34
Same here.
Heb het gevoel net aan een nieuw (of juist oud?) jongensboek te zijn begonnen. Laat maar komen, bladzij na bladzij...Precies hetzelfde gevoel bij mij. Ik vind het al als een avontuur voelen, laat staan voor Steven zelf. Vertel eens man, hoe ging het ophalen, ''wat ging er door je heen'' toen je haar zag staan (vragen ze ook altijd aan sporters en mensen die iets leuks overkomt zoals een prijs krijgen of de staatsloterij verdienen), stond ie zomaar al kant en klaar op het terrein, of in een loods, of nog in de container.
filiberke
01-09-2009, 11:57
Proficiat Steven, driemaal is scheepsrecht:), we kijken er uiteraard naar uit om samen met jou de verdere ontwikkelingen te volgen. Heb je al een eindresultaat voor ogen, hoe hij er definitief moet uit zien, blijft ie zwart, misschien iets persoonlijk erop?
Succes ermee!
Kristof8
01-09-2009, 12:26
9 jaar stil gestaan, 'k ken iemand die ook onlangs zo'n exemplaar gekocht had!
altijd leuk om te ontdekken wat er toch stuk is en wat toch vast zit en wat toch gereviseerd zal moeten worden.
veel plezier ermee, 'k zal het allemaal wel lezen en zien.
Proficiat Steven, driemaal is scheepsrecht:), we kijken er uiteraard naar uit om samen met jou de verdere ontwikkelingen te volgen. Heb je al een eindresultaat voor ogen, hoe hij er definitief moet uit zien, blijft ie zwart, misschien iets persoonlijk erop?
Succes ermee!
zwart blijft hij zeker niet. Ik denk er momenteel nog over, er zijn verschillende gr4 livery-. uitvoering. De olio-fiat is momenteel mijn favoriet
kat je hem toch ff om...... je hebt er inmiddels twee staan:D:D.....
nee zonder dollen.... proficiat met je nieuwe aanwinst.
Maar hoe ga je dat in de toekomst oplossen dan vwb de APK als je hem omgebouwd heb?
groet Andre
voor de apk gelden wat andere eisen dan voor het aanvragen van een kenteken. Ik verwacht daarmee geen problemen straks
ik hoop dat je een lange adem hebt.....
Precies hetzelfde gevoel bij mij. Ik vind het al als een avontuur voelen, laat staan voor Steven zelf. Vertel eens man, hoe ging het ophalen, ''wat ging er door je heen'' toen je haar zag staan (vragen ze ook altijd aan sporters en mensen die iets leuks overkomt zoals een prijs krijgen of de staatsloterij verdienen), stond ie zomaar al kant en klaar op het terrein, of in een loods, of nog in de container.
kom ik apart op terug
Ge weet het he Steven, aan mij kan je je 'zware' onderdelen (US bumpers, reservewiel, zijreflectoren, US speedometer) kwijt he ; )
verlopig koop en verkoop ik nog niets maar ik weet wat je wilt en je hebt straks eerste keus
zo steven dat scheelt wat met zo een wasbeurt zo op de foto ziet de lak er niet slecht uit
eerste gewin! Inderdaad, het valt het allemaal niet tegen
Same here.
Heb het gevoel net aan een nieuw (of juist oud?) jongensboek te zijn begonnen. Laat maar komen, bladzij na bladzij...
Het wordt een dik boek denk ik, maar ik zal proberen wel elke blz een beetje spannend
Fokkerjockey
01-09-2009, 13:11
Wat een avontuur waar je weer induikt Steven! Daar ben je voorlopig nog wel even zoet mee! veel plezier gewenst!!!
Wat ik me afvraag is of je in zijn algemeenheid kunt zeggen dat een motor die niet meer draait schade heeft door gebruik (whatever de oorzaak), of kan er door het lange stilstaan corrosie optreden waardoor de boel vast komt te zitten? Mijn gevoel zegt dat de hoorwaardige(re) materialen van de motor in combinatie met motorolie dit onwaarschijnlijk maken, maar ik heb echt geen idee wat het effect van lange verwaarlozing is...
Wat een avontuur waar je weer induikt Steven! Daar ben je voorlopig nog wel even zoet mee! veel plezier gewenst!!!
Wat ik me afvraag is of je in zijn algemeenheid kunt zeggen dat een motor die niet meer draait schade heeft door gebruik (whatever de oorzaak), of kan er door het lange stilstaan corrosie optreden waardoor de boel vast komt te zitten? Mijn gevoel zegt dat de hoorwaardige(re) materialen van de motor in combinatie met motorolie dit onwaarschijnlijk maken, maar ik heb echt geen idee wat het effect van lange verwaarlozing is...
ik denk niet dat dit kan bij een dichte motor. Zouden bv de bougies eruit zijn gedraaid en dan jaren in weer en wind dan denk ik dat het wel zou moeten kunnen. In mijn geval denk ik aan een mechanische blokkade ergens. Immers de krukas en nokkenassen draaien wel een stukje maar kunnen op een bepaald moment gewoon niet verder. Echt alsof ze ergens tegenaan lopen. Zoals ik al schreef kan dit eigelijk van alles zijn. Varierend van een kleine schade als een (paar)kromme klep(pen), tot een gebroken drijfstang of gebroken zuiger.
in het eerste geval is de schade dan natuurlijk gering. In het laatste geval ga ik racing baker achterna op zoek naar een ander blok..
Voor mij maakt het eigelijk niet eens echt uit. Ik beschouw dit verhaal zelf ook als groot avontuur waarbij ik ongetwijfeld de nodige tegen- en meevallers zal ervaren.
Uiteindelijk zal het echter allemaal goed komen.
Een planning heb ik ook niet voor het geheel. Is gewoon teveel afhankelijk van teveel onbekende factoren.
Vandaar dat de eerste tijd uitsluitend zal worden besteed aan het in kaart brengen van de huidige toestand vd gehele auto, te beginnen met de motor.
1 belangrijke factor ken ik overigens al wel: De hoeveelheid geld dat eea uiteindelijk zal gaan kosten. Hoewel soms misschien de indruk bestaat dat dit bij mij nooit een probleem vormt moet het toch echt wel verdient worden, en dit kost ook tijd, soms zelfs veel tijd..
mijn motto is niet voor niets: een dag niet gewerkt is een dag niet geleefd.
you can call me stupid....
Fokkerjockey
01-09-2009, 13:42
...dat zijn jouw woorden ;):D
stucmania
01-09-2009, 15:11
hij is dus aan gekomen
gefeliciteerd
en op naar de werkzaam heden
ik kijk er naar uit om te volgen
vr gr paul
nofear02
01-09-2009, 16:42
....you can call me stupid....oke dan ;). maar we zijn er blij mee! :) : dit wordt een heerlijke draad. ik zit er al helemaal ''in''. wat is overigens het eerst volgende dat je gaat doen? alleen maar eens bekijken of wat zou je als 1e gaan loshalen. en is t dan om te kijken in welke staat het is of al wel om te gaan vervangen.
zijn bijv rubbers niet (na het blok) hét grootste ''gevaar''. die zullen toch zeeeeker droog zijn en zo? omdat ze niet gelopen hebben. heeft de auto overigens al die 9 jaar binnen gestaan of ook buiten?
sharknose67
01-09-2009, 17:35
in het eerste geval is de schade dan natuurlijk gering. In het laatste geval ga ik racing baker achterna op zoek naar een ander blok..
Wellicht kun je zijn blok wat 'ie, als ik het goed heb, gaat repareren, tegen die tijd dan overnemen??
mijn motto is niet voor niets: een dag niet gewerkt is een dag niet geleefd.
Van motto veranderd dan?? Of dit motto heb je nodig om je andere motto te kunnen uitvoeren?
Dacht namelijk dat je motto iets was van: "Een dag zonder Ferrari is een dag niet geleefd." :)
Maar moet zeggen, die wasbeurt heeft goed geholpen, ook al niet uitgevoerd door een ervaren poetser.. ;)
Ben overigens wel eens benieuwd naar wat foto's van het interieur.
...dat zijn jouw woorden ;):D
ja, maar ik ken mezelf ook het beste:):):):)
hij is dus aan gekomen
gefeliciteerd
en op naar de werkzaam heden
ik kijk er naar uit om te volgen
vr gr paul
leuk Paul, altijd leuk om toeschouwers te hebben
oke dan ;). maar we zijn er blij mee! :) : dit wordt een heerlijke draad. ik zit er al helemaal ''in''. wat is overigens het eerst volgende dat je gaat doen? alleen maar eens bekijken of wat zou je als 1e gaan loshalen. en is t dan om te kijken in welke staat het is of al wel om te gaan vervangen.
zijn bijv rubbers niet (na het blok) hét grootste ''gevaar''. die zullen toch zeeeeker droog zijn en zo? omdat ze niet gelopen hebben. heeft de auto overigens al die 9 jaar binnen gestaan of ook buiten?
2000-2002 binnen
2002-2006 buiten
2006-nu binnen.
ja natuurlijk zijn de rubbers ook allemaal te vervangen. Ik begin nu echter met de motor ( al begonnen, zie later!)
Wellicht kun je zijn blok wat 'ie, als ik het goed heb, gaat repareren, tegen die tijd dan overnemen??
:):)
Ben overigens wel eens benieuwd naar wat foto's van het interieur.
wil je NIET zien.....
Daar is dus voor een detailer echt eer te behalen.
ondertussen toch vanavond al even begonnen.
eerste constateringen:
-voor zover nu te zien geen kromme kleppen.
-alle zuigers bewegen omhoog en omlaag mee met het draaien van de krukas
-de krukas draait echter maar alleen een zeer beperkt stukje
-alle bougies zijn er heel uitgekomen
-de nokkenasen draaien ook en zijn niet beschadigd/gebroken.
de oorzaak van de blokkade is dus vooralsnog onbekend. (zou naturlijk ook wel erg snel zijn deze nu al te kennen.)
We zouden er een prijsvraag van kunnen maken.....
bijgaande al wat foto's van de motorruimte met gedemonteerde kleppendeksels
ferrari1973
01-09-2009, 21:58
Super Steven!
Kan het echte werk maar beginnen.
En zo te zien is er nog al wat te doen.
De beste instelling is om geen tijdsplanning te maken, zo van: volgend jaar zomer wil ik hem klaar hebben, ik denk dat er dan snel foutjes in sluipen...?
Heel veel succes met dit giga project!
grtjs Wiebe
P.S. you've got mail ;)
P.S. you've got mail ;)
u2
sharknose67
01-09-2009, 23:00
Hé Steven, heb je nog wel een beetje relaxed vakantie gevierd, of heb je alleen maar ongeduldig op je stoel zitten wiebelen denkend waarmee te beginnen?? :D;). Maar je hebt vast en zeker veel jeuk in de handen. Nou de aftrap is in ieder geval geweest, let the games begin!!!!!!
krisdisk
02-09-2009, 10:04
Zeg Steven,
heb j'al een idee vanwaar die stank komt binnenin? Ooit heb ik het verhaal gehoord van een dode in z'n wagen, en dat krijg je er nooit meer uit. Enfin, 't hoeft daarvoor geen dode mens te zijn...
was ik toch gisteravond laat nog even gewoon aan het kijken, viel me ineens opdat de nokkenasstand van de uitlaat vd eerste cilinderbank eigelijk niet klopte.
ik denk dus dat ik zelf mijn prijsvraag heb gewonnen.....
Ofwel, het euvel lijkt gevonden. Waarschijnlijk heeft in 2005 na de startpoging na het lange stilstaan inderdaad een distributiriem geslipt. De positie vd uitlaatnokas van de voorste cilinderrij is daarbij verschoven. De overige drie nokkenassen staan wel goed.
Waarom deze nokkenas vast zat en wat nu precies de schade is dat weet ik nu nog niet.
ik heb vandaag nog wat tijd dus aan het eind vd dag denk ik meer te weten.
keep you posted.
sharknose67
02-09-2009, 10:31
Zeg Steven,
heb j'al een idee vanwaar die stank komt binnenin? Ooit heb ik het verhaal gehoord van een dode in z'n wagen, en dat krijg je er nooit meer uit. Enfin, 't hoeft daarvoor geen dode mens te zijn...
Dat hebben die Mythbusters ooit uitgeprobeert met een dood varken en met die auto is het niet meer goed gekomen (maar wie mist er nou een Corvette :)). Dus nu maar hopen dat dat hier niet het geval is, want een Ferrari missen we natuurlijk wel!!
Racing-Baker
02-09-2009, 11:07
vanharte met je nieuwe aanwinst. buiten het motercompartiment ziet alles er nog redelijk uit. klinkt dat met je verschoven nokkenas het probleem hebt gevonden. kan zijn dat die overlappen met de inlaatkleppen zodoende dat je dus even voor en achter kunt draaien...
dus de schade is eigenlijk te verwaarlozen ;)
weet je nu eigenlijk al wat je gaat doen?
je sprak eerst over een Gr.4 racer en nu zouje de Olio Fiat (rally) livery nemen?
weet je nu eigenlijk al wat je gaat doen?
je sprak eerst over een Gr.4 racer en nu zouje de Olio Fiat (rally) livery nemen?
ach ik weet het gewoon nog niet precies. Ik vind de olio versie heel mooi maar ook de alitalia-versie staat hoog.
Keuze hoef ik gelukkig pas over lange tijd ;);) te maken.
Het wordt in ieder geval en racer, dat staat vast. Wel overigens op kenteken. Welzo gemakkelijk
het probleem is gevonden.
Gevonden!
door het verschuiven van de distributie is de uitlaatnokknas van cilinders 5 t/m 8 is de uitlaatklep van cilinder 6 kromgeslagen. Eea in ieder geval vlgs. indicatie van de klepspeling aldaar. Bedraagt deze normaal een kleine halve milimeter, bij deze klep is de speling 3.5 mm! (zie foto 1, moeilijk te zien maar goed)
Die is dus krom (en niet gebroken, ook niet onaardig om te weten)
Nu heeft dit model uitlaatkleppen waarvan de klepstelen zijn gevuld met natrium. Een mooietechniek om ze te koelen maar in de praktijk, zeker bij auto's op leeftijd nog wel een aanleiding tot vermoeiingsbreuk. Vervangen zou ik ze dus zowieso.
kortom, de schade aan de motor is hiermee dus bekend en heeft vooralsnog geen enkel gevolg voor de post onvoorzien! Da's weer een mazzeltje.
Verdere zaken vanochtend:
de vorige eigenaar wist te vertellen dat de airco compleet was verwijderd (vanwege gewichtsbesparingen)
Nou dan hebben ze hem er toch stiekum weer in gezet want alles van de airco zat er nog in en het systeem stond zelfs nog op druk ( niet te geloven he, na 9 jaar stilstand) Het enige wat ontbrak was de snaar.
daarnaast nog opmerkelijk. De achterwielen zitten niet vast met wielbouten zoals ( vlgs mij) normaal gebruikelijk, maar met moeren. In de schijf zitten dus tapeinden waar je het wiel overheen kan schuiven voor montage (= gemakkelijker dan met bouten). Voorwielen zitten wel gewoon met bouten vast
sharknose67
02-09-2009, 15:11
Nou dat begint dus al met goed nieuws!! Hopelijk een voorbode voor de hele restauratie/ombouw.
Geweldig, 't is net een ontdekkingsreis. Ben je bezig met een soort algehele demontage c.q. anamnese van wat er gedaan moet worden? Zie nl. dat je tegelijkertijd de motor open hebt, blijkbaar de airco hebt bekeken, de (achter)wielen eraf liggen, etc.
Super-nieuws trouwens over die motor! Begrijp ik goed dat je uiteindelijk alleen die klepstelen hoeft te vervangen - hetgeen je toch al van plan was - en dan verwacht je dat 'ie weer loopt?
Overigens is dit het zoveelste bewijs van hoe cruciaal die distributie is: één foutje en de hele boel staat stil (of erger). Had ik me vóór actief Ferrari-bezit nooit zo gerealiseerd...
PS vergeef me de ongetwijfeld amateuristische vragen en verwondering, maar ik vind dit reuzeinteressant
Geweldig, 't is net een ontdekkingsreis. Ben je bezig met een soort algehele demontage c.q. anamnese van wat er gedaan moet worden? Zie nl. dat je tegelijkertijd de motor open hebt, blijkbaar de airco hebt bekeken, de (achter)wielen eraf liggen, etc.
Super-nieuws trouwens over die motor! Begrijp ik goed dat je uiteindelijk alleen die klepstelen hoeft te vervangen - hetgeen je toch al van plan was - en dan verwacht je dat 'ie weer loopt?
Overigens is dit het zoveelste bewijs van hoe cruciaal die distributie is: één foutje en de hele boel staat stil (of erger). Had ik me vóór actief Ferrari-bezit nooit zo gerealiseerd...
PS vergeef me de ongetwijfeld amateuristische vragen en verwondering, maar ik vind dit reuzeinteressant
om met je ps te beginnen, amateuristische vragen? Je bent vlgs mij sinds je een ferrri hebt bezig in toenemende mate jezelf te verdiepen in de techniek. Vind ik super leuk en hoe anders dan met vragen leer je meer? Gewoon blijven stellen dus hoor.
dan de algehele demontage. Nee dat lijkt maar zo hoor. Voor het bekijken van de nokkenas moeten de kleppendeksels eraf, voor het kijken naar de distributieriem-aandrijving moet de distributiekap eraf. Om deze weer te demonteren moet de airco eruit ( normaal kan je hem weghangen, nu heb ik hem helemaal losgehaald) En, om de airco te demonteren moet je de binnenste wielkast verwijderen. Om hier bij te kunnen moet het wiel eraf........
De wellicht ogenschijlijk willekeurige werkzaamheden waren dus wel doelgericht: het zoeken naar het probleem van de blokkade.
dan de klepstelen. Niet helemaal juist, de klepstelen maken deel uit van de kleppen. Met het vervangen van de kleppen vervang je dus automatisch de klepstelen
(een klep betaat uit een klepsteel en een klepschotel)
het belang van de distributie. Inderdaad, in de 3x8 motor (voor de andere modellen weet ik het niet) zal een breuk of forse verschuiving van de riem leiden tot schade. Hoe groot is vooral afhankelijk van de snelheid waarbij eea optreed. Bij mij was het bij een poging tot starten en is de schade gering. Breekt je riem op de Autobahn dan kan je het beste op zoek naar een andere motor..
Overigens komt een riembreuk zelden voor. Veel vaker is een kapot lager van de spaninrichting reden voor dit soort schades.
Overigens is probleem in de distributie bij veel meer auto een reden voor motorschade. Bij Ferrari is dit probleem niet anders, de gevolgens zijn echter wel duurder (dure onderdelen en dure garages)
om met je ps te beginnen, amateuristische vragen?
dan de klepstelen. Niet helemaal juist, de klepstelen maken deel uit van de kleppen. Met het vervangen van de kleppen vervang je dus automatisch de klepstelen
(een klep betaat uit een klepsteel en een klepschotel)
IPF,
hier een foto van een natrium gevulde klep: 1) is een kromme klep en 2) is een gebroken klep.
PS, Steven jij hoeft je voorlopig niet te vervelen, sterkte.:)
Rob,
Steven, dank voor de toelichting.
Klopt dat ik die techniek beter wil begrijpen en met m'n neus bovenop dit soort topics en foto's hang. Geen pretentie dat ik ooit zo ver zal gaan als jij en de andere wizards hier, maar ik wil op z'n minst snappen wat er gebeurt.
Uitleg als die van jou is dan ook heel verhelderend. Heb net ook weer eens even in mijn motorcompartiment gekeken, snap nu weer iets beter wat ik daar allemaal zie zitten. De kleppen (incl. stelen) heb ik niet bekeken natuurlijk ;) Naar ik aanneem blijft die airco bij jou er nu ook uit daar je een racer bouwt?
Het algemene belang van distributie is helder, maar wordt - vermoedelijk om de redenen die jij noemt - bij Ferrari opmerkelijk vaak aangehaald. Wat ik grappig vind is dat er meestal gepraat wordt over de riemen terwijl de spanrollen, heb ik gemerkt, aanzienlijk duurder zijn. De échte (financiële) crux is echter de hoeveelheid arbeid die vervanging kost. En dan hebben lui met een 328 - waar de motor niet uit hoeft - helemaal niets te klagen. Ook gek vind ik dat in je gereedschapset een paar van die riemen zitten alsof het een reserveband betreft: als je die onderweg nodig hebt is het m.i. veel te laat, zoals jij ook fijntjes opmerkt.
hier een foto van een natrium gevulde klep: 1) is een kromme klep en 2) is een gebroken klep.
Hé Rob,
Dat zijn mooie plaatjes. Of toch eigenlijk niet... Komen die gebogen/gebroken kleppen uit jouw eigen motor?
Interessant, die natrium-gevulde kleppen:
"Sodium Filled Valves
Sodium filled valves are used when extra cooling is required. The hollow valves contain sodium which melts during engine operation. Valve action causes the sodium to circulate, removing heat from the valve head. The heat travels up the valve stem (3) and is transferred to the cylinder head. Coolant channels in the cylinder head (shown in green) carry the heat away."
(gesnaaid van http://www.autoeducation.com/rm_preview/valve_train.htm)
Nu herinner ik me trouwens dat ik die dingen op eerdere foto's van Flinch heb gezien, van de revisie van zijn V12.
Groet, Irvin
Gilles027
02-09-2009, 19:14
Dit word ook een groot projekt, zoals mijn naamgenoot Racing Baker, als er hulp, via net natuurlijk, nodig is voor het carrosserie werk mag je mi PM Steven, doe ik zoals bij Racing Baker
Hé Rob,
Dat zijn mooie plaatjes. Of toch eigenlijk niet... Komen die gebogen/gebroken kleppen uit jouw eigen motor?
Groet, Irvin
Hoi Irvin,
gelukkig komen deze niet uit mijn eigen motor.
maar natriun kleppen zitten ook al jaaaaaren in alfa's en nog veel andere wagens, opzich geen probleem maar in ons geval zijn ze al z'n 20 of 30 jaar oud.
PS. de riemen die bij jouw gereedschap zitten zijn geen distributie riemen, maar bedoeld voor de waterpomp en een voor de airco, de distributie riemen zijn twee keer zo breed.
Rob,
PS. de riemen die bij jouw gereedschap zitten zijn geen distributie riemen, maar bedoeld voor de waterpomp en een voor de airco, de distributie riemen zijn twee keer zo breed.
Hahaha :) Da's behoorlijk dom van me. Ik vroeg me al af waar die dingen in Godsnaam op slaan, want zoals gezegd lijkt het me zinloos distributieriemen als spares bij je te hebben. Waterpomp en airco klinkt alweer heel wat zinniger. Weer wat geleerd, dank! Er valt nog héél veel te leren...
Dit word ook een groot projekt, zoals mijn naamgenoot Racing Baker, als er hulp, via net natuurlijk, nodig is voor het carrosserie werk mag je mi PM Steven, doe ik zoals bij Racing Baker
He Enzo da's harstikke geweldig. van dat aanbod daar ga ik zeker straks gebruik van maken. zoals het er nu uitziet ga ik met het carrosseriewerk nog een stapje verder van racing baker en alle hulp,advies,wijze raad, ervaring zal meer dan welkom zijn.
sharknose67
03-09-2009, 00:50
daarnaast nog opmerkelijk. De achterwielen zitten niet vast met wielbouten zoals ( vlgs mij) normaal gebruikelijk, maar met moeren. In de schijf zitten dus tapeinden waar je het wiel overheen kan schuiven voor montage (= gemakkelijker dan met bouten). Voorwielen zitten wel gewoon met bouten vast
Steven, zag net in de draad van Enzo z'n verbouwing dat daat ook tapeinden in de schijven zitten, alleen bij hem wel op voor- en achterwielen.
Racing-Baker
03-09-2009, 11:15
ik ben er geen specialist in maar is het niet zo dat bij een kromme klep de moter nog kan ronddraaien? hopelijk geen afgebroken uitlaatklep; gaat echt door alles! heb ooit een 308moter gezien na een (af)gebroken uitlaatklep; wat een soepje!
zoals het er nu uitziet ga ik met het carrosseriewerk nog een stapje verder van racing baker .
zijnde?? full carbon?? Gr.4 spider :) ?? ?? ?? ??
Steven, zag net in de draad van Enzo z'n verbouwing dat daat ook tapeinden in de schijven zitten, alleen bij hem wel op voor- en achterwielen.
Enzo heeft die idd... ...laten op maat maken bij zijn rallyspecialist... :)
als je zo'n 335 achterband met velg moet gaan monteren weet je wel waarom :D
+origineel volgens Michelotto +een ietsiepietsie gewichtsvoordeel (in grammen uitgedrukt ;)
ik ben er geen specialist in maar is het niet zo dat bij een kromme klep de moter nog kan ronddraaien?
ja dat kan goed. Het blokkeren vd motor is ook geen gevolg van de kromme klep maar van het feit dat in en uitlaatnokkensas van dezelfde cilinder verkeerd staat tov elkaar.
Stel dat er een uitlaat nu bijne helemaal wordt bedient terwijl de zuiger omhoog gaat. De zuiger wordt dan geblokkeerd door de klep. Terugdraaien dan en nu gaat ergens ander juist een inlaatklep open. wordt er weer een zuiger geblokkeerd.
carroseriewerk: ik ga alles zelf maken
.
Dat hebben die Mythbusters ooit uitgeprobeert met een dood varken en met die auto is het niet meer goed gekomen (maar wie mist er nou een Corvette :)). Dus nu maar hopen dat dat hier niet het geval is, want een Ferrari missen we natuurlijk wel!!
bij wijze van spreken:
ik rijdt toch nog liever rond met een stinkende ferrari dan met een bloemenfrisse corvette..(al zijn de huidige modellen zo gek nog niet en hebben ook de oude wel iets hoor)
sharknose67
03-09-2009, 11:33
bij wijze van spreken:
ik rijdt toch nog liever rond met een stinkende ferrari dan met een bloemenfrisse corvette..(al zijn de huidige modellen zo gek nog niet en hebben ook de oude wel iets hoor)
Dat ben ik met je eens. Het model Corvette was nou net dat tussenliggende model :)
sharknose67
03-09-2009, 11:35
Enzo heeft die idd... ...laten op maat maken bij zijn rallyspecialist... :)
als je zo'n 335 achterband met velg moet gaan monteren weet je wel waarom :D
+origineel volgens Michelotto +een ietsiepietsie gewichtsvoordeel (in grammen uitgedrukt ;)
Nu je het zegt, heel logisch :D
even kort.
gisteren tussen de bedrijven door ( Marlies is geopereerd en dat vraagt steun op zijn tijd)
de motor eruit gehaald.
voorlopig kan ik weer vooruit.
kreeg trouwens een beetje een deja vu.... ( zie eerste foto)
zit/zat trouwens een mooie full flow uitlaat ( of eigelijk 2) onder de 308.
Ik denk dat deze pijp behoorlijk herrie maakt.:):):)
ik heb geen idee of dit origineel is maar mooi vind ik hem wel
Racing-Baker
06-09-2009, 12:33
zo kun je idd wat verder met de moter eruit :) o wat hebben wij veel gemeen :D
die uitlaat is volgens mij niet origineel? ziet er uit als wanneer je de originele uitlaat opendoet... zal idd wel een mooi geluid geven + lichter zijn !!!
sharknose67
06-09-2009, 15:23
Ach herrie is maar relatief hè?? :D. Ziet er zeker mooi uit maar gaat deze er nog onder??
Hoe bevalt trouwens het huishouden?? Marlies wel flink ontzien hoor, ze moet tenslotte nog een keer.
Kees den Hertog
06-09-2009, 17:25
Ik twijfel of de uitlaat niet origineel is, zou best wel eens kunnen van wel. In <De Originele Ferrari>, jawel, van Keith Bluemel, staat op pagina 31 een Zwiterse 308 met dezelfde constructie, het bijschrift zegt dat er voor de Amerikaanse markt 4 eindpijpen werden gemonteerd. Ik ga voor origineel...............
als die uitlaat niet verrot is inmiddels of reparabel, een mooie ceramic -coating erop!
ferrari1973
07-09-2009, 16:43
Gisteren zijn wij, ik en mijn zwager vertrokken naar zeeland, naar steven om precies te zijn.
Daar aangekomen, en een ontvangst door marlies, stond de koffie al bijna klaar. Het weer was goed dus lekker op het (nieuwe) dak-terras koffie gedronken, de meegenomen oranje koek ging er lekker in.
Steven begon eigenlijk gelijk te vertellen over het import avontuur.
Hoe het allemaal in zijn werk ging, wat er bij komt kijken enz.
Als steven eenmaal op de praatstoel zit, zijn verdere vragen overbodig.
Alles wordt vol enthousiasme vertelt! Denk je een vraag te hebben, komt het antwoord ook al haha....
Geen detail wordt overgeslagen.
Ik waag mij er dan ook niet aan om het import verhaal te imiteren, dat lukt mij vast niet.
Foto's zeggen weer dan 1000 woorden.....
Aangezien ik niet zo'n verhaal typer ben, wil ik nog wel steven en marlies heel hartelijk bedanken voor jullie gastvrijheid!! Marlies succes met je tweede operatie...
We hebben echt een SUPER!! geslaagde middag gehad.!! Dank daarvoor. Het was de reis zeker meer dan waard en zeg nou zelf nederland is niet zo groot hoor!
Aan het eind van de middag werden we door steven nog getrakteerd op een rit in "marlies" :) haar 308 GTS, knalgeel!! Wat een wagen ook prachtig!!
grtjs wiebe (en henk)
ferrari1973
07-09-2009, 16:51
nog meer...
ferrari1973
07-09-2009, 17:09
:)
ferrari1973
07-09-2009, 17:10
later meer van dit project
krisdisk
07-09-2009, 17:27
Cool!!
ferrari1973
07-09-2009, 18:31
nog een paar in daglicht!!
mavanhaasteren
07-09-2009, 18:44
de eerste foto van buiten lijkt hij net op een lancia stratos zo hoog als dat hij staat :D:D
ferrari1973
07-09-2009, 19:28
En zo stap je dus aan het eind van een schitterende middag uit de 308GTB van Marlies:)
Met een smile van oor tot oor!
Nogmaals bedankt steven voor je tijd, uitleg en verhalen! Geweldig!!
Elke F zijn eigen verhaal!
ferrari1973
07-09-2009, 19:31
de eerste foto van buiten lijkt hij net op een lancia stratos zo hoog als dat hij staat :D:D
Dat komt w.s. doordat de paarden los in de garage staan :):)
ferrafetish
07-09-2009, 19:53
Wiebe, dat was vast een hele mooie dag + mooie foto's + een mooi verslag. Bedankt. ;) :)
ferrari1973
07-09-2009, 20:01
Oeps...bijna vergeten..
Een foto van de drie eiige drie-ling!
430driver
07-09-2009, 20:11
Mooie foto! . Gaaf drietal!
.
krisdisk
07-09-2009, 21:12
AHA de Belgische driekleur! Stel jullie maar eens voor, drie oranje Ferrari's? ; )
Tsjonge jonge, staat wel gaaf hoor, drie van die 3x8 bij elkaar!
Moet zeggen dat het interieur nog redelijk mee valt op de foto's, had het wel erger verwacht.
Die gele glimt weer mooi zeg! ;)
Moet vast en zeker een leuke middag geweest zijn, bedankt voor de foto's Wiebe.
dcpixels
07-09-2009, 22:04
Wiebe, wat een heerlijke middag heb jij gehad. Bedankt voor je foto's en het verslag.
Heeft Steven jullie trouwens niet aan het werk gezet? Er moet toch nog genoeg gebeuren aan de laatste aanwinst. :D
ferrari1973
07-09-2009, 22:45
Wiebe, wat een heerlijke middag heb jij gehad. Bedankt voor je foto's en het verslag.
Heeft Steven jullie trouwens niet aan het werk gezet? Er moet toch nog genoeg gebeuren aan de laatste aanwinst. :D
Zeker heeft hij ons aan het werk gezet!
Om de gele vrij te krijgen moest de "nieuwkomer" eruit, dat was niet zo'n probleem alleen er weer in haha... ging ik onderuit in de koelvloeistof.... gelukkig alleen de broek vies.
Vet man, koelvloeistof van een ferrari in je broek!!
Die was ik nooit! meer :):):)Steven vertelde ons dat de eerste doel was om hem APK klaar te maken.
Maar hierbij, Steven, bied ik aan om hem te poetsen alsie helemaal klaar is, zoals je hem hebben wilt:)
haha... ging ik onderuit in de koelvloeistof.... gelukkig alleen de broek vies. Vet man, koelvloeistof van een ferrari in je broek!! Die was ik nooit! meer :):):)
Aha, is dát die groene meuk die daar in een plasje op de grond ligt op die foto's... ;)
Fantastisch gezicht trouwens, blijf dat mooi vinden, zo'n hele motor eruit. Wat weegt zo'n apparaat eigenlijk, enig idee?
Wat mij ook benieuwt is roest. Dat wil zeggen: her en der op de foto's zijn daar sporen van te zien, neem de uitlaat, maar ook aan/rond de (bevestiging van de) motor, etc. Sommige roest is "normaal" heb ik ooit 'ns begrepen, andere mogelijk slecht nieuws. Maar: wat is nou eigenlijk wat? Waar is roest een issue, waar niet, of in welke mate wel of niet?
sharknose67
08-09-2009, 00:05
Wiebe, dat was waarschijnlijk de middag van je leven!!! Ja bij Steven zul je niet gauw een stilte horen vallen :D, maar het gaat nooit vervelen en is allemaal even boeiend en enthousiast.
@krisdisk Had je het nog niet gehoord??? Hij gaat de kleurstelling aanpassen, de gele wordt wit de zwarte blauw en #4 wordt oranje :D:D:D
die BBS velgen waren trouwens destijds meen ik een ""officieel"" importeursaccessoire van Ferrari Amerika.
De eerste 308 die daar aan tests werd onderworpen had ze er ook op.
Oeps...bijna vergeten..
Een foto van de drie eiige drie-ling!
die heb ik meteen geconfisqueerd, zie m'n avatar;););)
ja het was een gezellige middag zo. En sorry voor de eindeloze verhalen, ik kan wel eens een beetje doordraven... (maar goed je kunt ook niet genoeg krijgen van Ferrari's natuurlijk)
mooie foto's hoor Wiebe, ben benieuwd aar de cd.
vanavond wederom geen tijd voor de F maar morgen denk ik het wel weer. Kijken of we eea verder kunnen ontmantelen.
ferrari1973
08-09-2009, 19:30
Wat mij ook benieuwt is roest. Dat wil zeggen: her en der op de foto's zijn daar sporen van te zien, neem de uitlaat, maar ook aan/rond de (bevestiging van de) motor, etc. Sommige roest is "normaal" heb ik ooit 'ns begrepen, andere mogelijk slecht nieuws. Maar: wat is nou eigenlijk wat? Waar is roest een issue, waar niet, of in welke mate wel of niet?
Ik denk dat je dat het beste aan Steven kan vragen.
Het viel mij reuze mee hoe het er allemaal uitzag, gezien de geschiedenis van deze ferrari.
Volgens mij is het niet op de vitale delen, draag balken/motor ophanging enz.
De meeste roest is volgens mij oppervlakkig, dus niet doorgeroest, zitten geen "blaren" op.
grtjs wiebe
die ene kromme klep die ik dacht gevonden te hebben.....
't was toch wat meer.
Van de kop eraf waar de uitlaatnokkenas was verschoven, je wilt niet geloven wat ik vond:
in de kop waren alle uitlaatkleppen gebroken! drie van de 4 schotels waren bovendien in de klepzitting gedrukt, maar dan op zijn op zijn kant......
kortom toch iets meer werk dan alleen het vervangen van de kleppen.
komen nu het opnieuw frezen van de klepzittingen bij, en ik vervang ook meteen nu maar de klepgeleiders.
de anders kop "hang" nu..
morgen wat foto's
die ene kromme klep die ik dacht gevonden te hebben.....
't was toch wat meer.
Van de kop eraf waar de uitlaatnokkenas was verschoven, je wilt niet geloven wat ik vond:
in de kop waren alle uitlaatkleppen gebroken! drie van de 4 schotels waren bovendien in de klepzitting gedrukt, maar dan op zijn op zijn kant......
kortom toch iets meer werk dan alleen het vervangen van de kleppen.
komen nu het opnieuw frezen van de klepzittingen bij, en ik vervang ook meteen nu maar de klepgeleiders.
de anders kop "hang" nu..
morgen wat foto's
Aiaiai... Na je eerdere uitleg over kleppen e.d. heb ik een meer dan vaag vermoeden dat dit helemaal geen goed nieuws is. Heeft dit allemaal te maken met die licht verschoven distributie?! Allemachtig...
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, benieuwd naar de foto's morgen. Voor nu, kop niet laten hangen, maar te ruste leggen. Morgen een nieuwe dag. Sterkte!
.
Voor alles is een oplossing en kwa kosten is het niet anders dan met een VW tdi kopje. Maar dan maal 2 natuurlijk :) Het zou een ander verhaal zijn als de verbrandingruimtes gekraterd zouden zijn, maar zittingwerk is routinewerk. Ik heb trouwens nog veel klepstelplaatjes liggen, wie weet kunnen we ruilen!
De rest staat in een PMmetje, anders wordt het een te lang en saai verhaal ;)
Aiaiai... Na je eerdere uitleg over kleppen e.d. heb ik een meer dan vaag vermoeden dat dit helemaal geen goed nieuws is. Heeft dit allemaal te maken met die licht verschoven distributie?! Allemachtig...
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, benieuwd naar de foto's morgen. Voor nu, kop niet laten hangen, maar te ruste leggen. Morgen een nieuwe dag. Sterkte!
.
mijn kop hangt niet hoor, maar de tweede kop wel (zie foto);. Toch bedankt voor de steunbetuiging maar geloof me, er is wel ets meer nodig om mijn kop te laten hangen.
Voor alles is een oplossing en kwa kosten is het niet anders dan met een VW tdi kopje. Maar dan maal 2 natuurlijk :) Het zou een ander verhaal zijn als de verbrandingruimtes gekraterd zouden zijn, maar zittingwerk is routinewerk. Ik heb trouwens nog veel klepstelplaatjes liggen, wie weet kunnen we ruilen!
De rest staat in een PMmetje, anders wordt het een te lang en saai verhaal ;)
Gelezen Peet, ik hou je op de hoogte en we kijken ff wat we kunnen orgainseren.
Dan wat foto's
Eerste foto: het blok hangt aan de kop als gewicht. De koppen willen wel eens vast zitten.. Na 1,5 dag en regelmatig tikken kwam hij los.
Tweede foto: mooi gezicht, dat moet wel een donders geweld zijn geweest....
Overigens is ondertussen de tweede cilinderkop er ook af. (met hulp van Sharknose die me gisteren bovendien geholpen heeft met mijn dakterras, heb ik nog meer tijd om jullie te voorzien van tekst en beeldmateriaal, nogmaals BEDANKT SHARKY!!)
Bij de tweede kop was het beeld veel beter;);). Slechts 2 gebroken uitlaatkleppen..
Ivm de FOD morgen moest ik vanochtend de auto's even van plaats verwisselen. De 328 die achteraan stond moest juist naar voren. Mooie gelegenheid voor het maken van de laatste foto.
Is het geen lekker trio?
sharknose67
13-09-2009, 19:08
Dan wat foto's
Eerste foto: het blok hangt aan de kop als gewicht. De koppen willen wel eens vast zitten.. Na 1,5 dag en regelmatig tikken kwam hij los.
Tweede foto: mooi gezicht, dat moet wel een donders geweld zijn geweest....
Overigens is ondertussen de tweede cilinderkop er ook af. (met hulp van Sharknose die me gisteren bovendien geholpen heeft met mijn dakterras, heb ik nog meer tijd om jullie te voorzien van tekst en beeldmateriaal, nogmaals BEDANKT SHARKY!!)
Bij de tweede kop was het beeld veel beter;);). Slechts 2 gebroken uitlaatkleppen..
Ivm de FOD morgen moest ik vanochtend de auto's even van plaats verwisselen. De 328 die achteraan stond moest juist naar voren. Mooie gelegenheid voor het maken van de laatste foto.
Is het geen lekker trio?
Nou Steven, da's dan weer een meevaller dat die 2e kop ook zo snel eraf is gekomen. Komt vast door mijn tikkies :D. Was idd een apart gezicht die 3 kleppen allemaal op dezelfde manier in de opening geperst. Tja en dat helpen met dat dakterras was natuurlijk zodat jij meer tijd hebt voor de F's ;). Ik vond het in ieder geval bere-gezellig en interessant. Wordt zeker vervolgd!! Veel plezier morgen. Kick some ass!!!
nofear02
13-09-2009, 20:31
jeeminee wat kan er een boel goed-fout gaan in zo'n blok! :eek: knap dat jij dat allemaal kan Steef en niet van kleur verschiet. Dat zou bij mij wel zo zijn. En bij mijn portemonnee ook. Tsjoh.
Heb je ook nog een keer een detailfoto van zo'n overdwarse klep in die zuiger? k zou t graag echt zo goed mogelijk zien want ik vind het echt onwijs interessant. tsjeetje, t kan echt flink fout gaan zeg in zo'n blok. :(
heerlijk trio! prachtgezicht. kwik, kwek en kwak! :)
Das inderdaad een mooi gezicht, een gele, zwarte en rode!
Het dakterras is nu helemaal af?? Werd ook wel eens tijd.. Marlies ook weer blij. :)
Afgelopen vrijdag de zwarte ook kunnen bekijken, moet zeggen dat het gehele plaatje me best mee viel. Uiteraard het nodige werk aan, interieur hangt een erg nare geur in, maar voor de rest valt het best mee. Na zo lang buiten staan had ik erger verwacht.
Beetje goede poetsbeurt en de lak is ook weer aardig denk ik, als de motor weer werkt en de velgen netjes zijn staat er zoiezo weer een mooi 308. Maar das waarschijnlijk niet helemaal de bedoeling.. ;)
Veel plezier morgen, en doe het rustig aan... (hou hem heel...)
Racing-Baker
15-09-2009, 11:18
al bij al valt alles mee zo te zien, het kon echt VEEL erger hé?
leuk dat we gisteren nog even wat konden bijkletsen ;)
doe zo verder!
al bij al valt alles mee zo te zien, het kon echt VEEL erger hé?
leuk dat we gisteren nog even wat konden bijkletsen ;)
doe zo verder!
thanx vonden het ook leuk. We gaan elkaar gauw zien!
gr
Steven en Marlies
vanavond weer even wat gedaan. Eén kop is nu geheel gedemonteerd, nokkenassen eruit, kleppen (of wat daar van over is) eruit en klaar voor revisie. Ik laat nieuwe uitlaatklepzittingen zetten en verdere alle klepgeleiders vernieuwen.
Van de week eerst echter nog de tweede kop, zelfde verhaal. Kunnen ze samen weg.
wat foto's.
1 wat er over is van de uitlaatkleppen
2 voor het demonteren van de kleppen moet je de klepveerschotels indrukken dan kan je daarna de spietjes verwijderen. Hetzelfde als bij mijn audi vroeger en hiervoor heb ik in 1983 eens een stukje gereedschap gemaakt. Dit paste met een kleine aanpassing ook op de Ferrari-kop. (ik zei toch altijd al dat het sleutelen aan zo'n blok niet anders was dan aan dat van een golfje!:):):))
3 alle in- en uitlaatkleppen eruit.
Viel me trouwens op dat de inlaatkanalen enorm mooi zijn bewerkt. Ik vroeg me eigelijk af of dit standaard zo was of dat hier wellicht sprake is van nabewerking.
Steven, dat klepveer indruk tool:) das een handig apparaat dat werkt echt snel.ik heb toen een orgineel stuk gereedschap gebruikt maar die moet je steeds los en opnieuw vast maken.
verder heb twee vragen:
1) als je de motor uit de wagen hebt getilt, hoe hoog komt de wagen dan vanachter omhoog ongeveer?
2) de garagekraan die je gebruikt is dat een 1 tons kraan?
Rob,
Steven, dat klepveer indruk tool:) das een handig apparaat dat werkt echt snel. ik heb toen een orgineel stuk gereedschap gebruikt maar die moet je steeds los en opnieuw vast maken.Rob,
thanx, maar was een soort eigenmaak kopie van een stukje gereedschap dat ik ooit eens bij de vw dealer had gezien.
verder heb twee vragen:
1) als je de motor uit de wagen hebt getilt, hoe hoog komt de wagen dan vanachter omhoog ongeveer? ,
oei, als ik zo mag schatten een centimeter of 6 a 7 . Flink veel eigelijk en ook veel meer dan bij mijn 328 vorig jaar.
2) de garagekraan die je gebruikt is dat een 1 tons kraan? ,
is een beetje afhankelijk van hoever je hem uitzet. In de stand die ik gebruikte ( moest ook vanwege het feit dat de motor eigleijk best ver weg ligt) mag je maximaal 500 kg tillen. In de "sterkste"stand kan het takeltje 750 kg tillen.
is een beetje afhankelijk van hoever je hem uitzet. In de stand die ik gebruikte ( moest ook vanwege het feit dat de motor eigleijk best ver weg ligt) mag je maximaal 500 kg tillen. In de "sterkste"stand kan het takeltje 750 kg tillen.
Eh... wat weegt zo'n blok dan eigenlijk?
Eh... wat weegt zo'n blok dan eigenlijk?
Irvin, ik dacht ongeveer z'n 340 kg. inc. versnellingsbak.
Rob,
oei, als ik zo mag schatten een centimeter of 6 a 7 . Flink veel eigelijk en ook veel meer dan bij mijn 328 vorig jaar.
Valt mij nog mee ik dacht aan z'n 20 cm.
ja dat is het probleem de afstand van de bumper tot het midden van de motor.
Steven, bedankt voor de informatie.
Rob,
.
Irvin, ik dacht ongeveer z'n 340 kg. inc. versnellingsbak.
Da's fors! Dank voor de guestimate. Had me dat eigenlijk niet zo gerealiseerd, maar dat is natuurlijk vrij naïef:
-- Van bovenaf in die klep kijkend zie je natuurlijk die hele zwik niet die eronder hangt. Nog eens naar de foto's in déze post (http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=84573&postcount=108) turend zie ik nu pas écht hoe groot dat ding is
-- Het moet ook wel een flink apparaat zijn, anders zou je die auto niet zo voelen schuiven als je hard een bocht door gaat
.
Ja, en als ie boven je wagen hangt lijkt hij nog groter:)
Rob,
Ja, en als ie boven je wagen hangt lijkt hij nog groter:)
Cool! Prachtfoto, lijkt inderdaad reusachtig.
.
AHA de Belgische driekleur! Stel jullie maar eens voor, drie oranje Ferrari's? ; )
Was al bang dat het de Duitse samenstelling was ;) Zie weinig Audi's meer op de foto :)
Rob, wat ben jij van plan?
:D:D die vraag had ik al verwacht, nou eigenlijk niet veel, in ieder geval niks met kleppen of een kraan, maar ik ben wel van plan om mijn carburateurs er af te halen en helemaal te revieseren, omdat de pakkingen vochtig beginnen te worden.
Rob,
Rob, jammer dat je geen buurman van me bent want dat vind ik een leuke overzichtelijke klus. Wel vereist het schoonmaken van de carburateurs alleen al veel geduld.
:D:D die vraag had ik al verwacht, nou eigenlijk niet veel, in ieder geval niks met kleppen of een kraan, maar ik ben wel van plan om mijn carburateurs er af te halen en helemaal te revieseren, omdat de pakkingen vochtig beginnen te worden.
Rob,
moet ik ook Rob, samen op werken?
:D:D Ja, maar niet afkijken he!
de onderdelen zijn al binnen en ik heb een support gemaakt om de carburateur op vast te zetten en zo het geheel in de bankschroef te zetten.
nu alleen de carburateurs nog van het blok halen, maar nog even wachten want er zit volgende week nog een FCN Swalmen rit aan te komen.
Rob,
:D:D Ja, maar niet afkijken he!
Rob,
shit, daar ging het me juist om. Op gebied van carburateurs ben ik helemaal blanco ( kind van de k-jetronic-generatie he)
overigens heb ik het eerste goede idee al gepikt: dat blokje! Slim!
Jullie zouden een Ferrari onderhouds shop kunnen overwegen. Mag je dit de hele dag doen en wordt je ook betaald...... en ik zou ook erg graag mee spelen!
Jullie zouden een Ferrari onderhouds shop kunnen overwegen. Mag je dit de hele dag doen en wordt je ook betaald...... en ik zou ook erg graag mee spelen!
En als jullie een dependance in de Randstad openen ben ik cliënt #1 ;)
.
Na een beetje twijfelen gisteren alsnog besloten om toch ook de inlaatkleppen maar te vervangen. Deze zijn immers toch ook 31 jaar oud en met de relatief hoge km stand is ook hier een vermoeiingsbreuk niet denkbeeldig. Gekozen voor de hi flow valves van superperformance. Scheelt maar 8 pond met de normale en als we dan toch bezig zijn....
Beide koppen zijn ondertussen geheel gestript en gereed voor verzending dus als de kleppen binnen zijn ( eind vd week hoop ik) dan kan eea de deur uit.
Racing-Baker
23-09-2009, 11:13
straks kun ook jij terug beginnen elkaar zetten ;)
Racing-Baker
23-09-2009, 11:15
Na een beetje twijfelen...
...en als we dan toch bezig zijn....
ZO begint het en voor je het weet loopt het helemaal uit de hand ;) :)
Kees den Hertog
23-09-2009, 18:41
Even voor mijn beleving; wat zijn high flow valves? Lichter qua gewicht? Andere vorm, dus een betere flow, (squish)? Andere klepveren? Overigens zou ik hetzelfde gedaan hebben, als de boel toch open ligt gelijk maar vervangen, heel verstandig!
Scheelt maar 8 pond met de normale en als we dan toch bezig zijn.....
:D:D ik durf het haast niet te vragen maar zijn die kleppen dan zoooo zwaar dat er 8 pond verschil in zit is dat per stuk of alle 8?.........................:D:D;)
Rob,
Kees den Hertog
23-09-2009, 19:14
Die had ik zo snel nog niet bedacht, 32 kleppen, 8 pond verschil, is dat dan 4 of 40 gram verschil? Zwaarder of lichter?
:D:D ik durf het haast niet te vragen.....................
Rob,
waarom doe je het dan??????:):):):):)
nog even zomaar wat anders:
Invoeren van een auto uit de States en mijn ervaringen:
Dit is momenteel natuurlijk extra interessant. De dollar is erg laag en dat help enorm. Daarnaast zijn auto's in Amerika zowieso goedkoper.
Wel heb je natuurlijk een aantal extra kosten:
Allereerst het transport: reken op zo'n 1750 euro van deur tot deur
Dan daar bovenop, bij auto jonger dan 30 jaar maar ouder dan +/-20
10% invoerbelasting en 19% btw over het totaal inkl transport (geldt voor alle invoer van buiten Europa. (Uitgezonderd een beperkt aantal andere landen waaronder Zwitserland)
Bij auto's ouder dan 30 jaar en in originele staat is het "beter": 6% invoer, verder niets.
let wel: originele staat is in dit geval niet een volledig in originele staat gerestaureerde 308 maar een 308 die er echt uitziet alsof hij 30 jaar oud is... ( mijn gtb bv dus voldeed ruimschoots aan deze eis:):))
Bij jongere auto naast deze kosten ook nog een deel bpm( die kan oplopen tot ruim 40%...)
Kortom er valt wel degelijk voordeel te halen maar reken je zelf niet te snel rijk.
Vergeet daarnaast niet:
je krijgt een auto met een mijlenteller, met de temperatuurmeters in Fahrenheit, met vaak andere motorspecs ivm strengere millieu-eisen, met Amerikaanse (en hier verboden) koplampen etc etc.
Al met al wel zaken om rekening mee te houden, maar het kan uiteindelijk toch de moeite lonen.
vandaag vroeg op: weekend! Dus weer een dagje voor de F. En hoe vroeger je opstaat, hoe langer de dag..
In afwachting van het motorwerk, de koppen gaan van de week weg, ben ik maar begonnen met het apk klaarmaken van de auto en ik kan dan natuurlijk niet laten meteen wat op te knappen. Naast de uiteindelijke inspectie van alle delen die van belang zijn voor de apk ( zoals oa remmen, ophanging, schokdempers) meteen deze, grondige, inspectie dus maar gebruikt voor wat opknapwerk.
Hoewel straks de meeste delen niet meer gebruikt gaan worden vind ik het, ten eerste leuk werk, ten tweede mocht ik ooit iets verkopen dan zal dit beter gaan als het er netjes uitziet en ten derde, de eerste indruk bij de apk is ook wat, toch?
gewoon maar bij één hoek begonnen, rechts achter.
-remklauw geheel gedemonteerd. Alle stofrubbers waren zoals te verwachten vergaan en verder veel corrosie. Klauw is geheel gestraald en voorzien van drie lagen lak, finish in zilver. Verder nu even wachten op nieuwe rubbers, nieuwe remleidingen (onder de auto zitten nu nog de originele slangen met merk 6/78) en klein spul.
-remschijf. Ziet er erger uit dan het is. Wel wat roest maar met de schijf is na vervanging pas 6000 mile gereden. Binnenzijde ontroest en in de zink. Verder geen werk.
-draagarmen geheel ontlakt (met oude remolie, werkt perfect!) en ontroest. Daarna ook weer drie lagen verf. Controle van de rubbers: eigelijk geen probleem, ze zien er altijd wel verdroogt uit maar dat is echt alleen het oppervlak, snij je deze rand weg van blijft er een prima rubber over. Daarnaast ze zijn duur en ik ga ze straks toch vervangen vooor volkunststof blokken. Voor de APK zijn ze geen probleem
-schokdemper. Gedemopteerd met alweer een oud stukje huisvlijt, blijft tricky, werken aan die veren..... De demper ( koni special D met instelbare uitgaande slag) werkt nog uitstekend en lekt niet. Netjes gemaakt en alles weer gemonteerd. Wel te vervangen: de beide rubber bussen. ook deze staan dus in bestelling.
-wiellagerhuis. Geinspecteerd, evenals de rubber machetten vd aandrijfas. Alles is in uitstekende staat!. Eea verder alleen visueel opgeknapt.
Wie overigens beweerd dat een ferrari niet millieu vriendelijk is heeft het echt mis. Met demontage van het koppelingshuis afgelopen week bleek IN het huis een compleet muizen(?)nest. Dus juist WEL diervriendelijk zo'n ferrari!
Dat knapt lekker op zo ja!
Die apk moet op deze manier ook geen probleem worden denk ik..
mavanhaasteren
26-09-2009, 17:29
wat een beetje schoonmaken al wel niet uitmaakt he
je bent lekker bezig steven ga zo door
Kees den Hertog
26-09-2009, 18:21
Wat schoonmaken, ontroesten en lakken al niet een verschil maakt, het lijkt wel nieuw! Als de andere 3 zijden ook zo zijn op te knappen, dan is dat vast winst. Veel plezier met de werkzaamheden!
wesleyruytrmn
26-09-2009, 18:42
Wel loon naar werken zo Steven. Ziet er goed uit. Geluk met de andere 3 ;)
Mooi werk Steven, ziet er weer leker fris uit! Lekker is dat heh, als alles weer fris is. Ik zal mijn best in ieder geval doen op de stukjes alu ;)
Cool, echt toppie leuk. Ik denk zelf ook de veren en dempers te verwijderen om links en rechts met elkaar te vergelijken omdat mijn 328 zonder ingezetenen links lager ligt dan rechts. Ik neem aan dat dat komt door 57.000 km met rechts meest geen passagier. Iemand hiermee ervaring?
Fascinerend! en ziet er zeker niet beroerd uit, ook gegeven het verleden van deze auto. Supermooi feuilleton maak je ervan Steven :)
Cool, echt toppie leuk. Ik denk zelf ook de veren en dempers te verwijderen om links en rechts met elkaar te vergelijken omdat mijn 328 zonder ingezetenen links lager ligt dan rechts. Ik neem aan dat dat komt door 57.000 km met rechts meest geen passagier. Iemand hiermee ervaring?
kan haast niet daaraan liggen hoor Menno, kijk als het nou was als je erin zat....
Ben overigens dan meteen wel benieuwd wat het wel is.
Trouwens, ik vond het verwijderen van de dempers/veren uit de auto nog niet zo heel eenvoudig. Ik dacht dat met alleen de bouten los hij er zo uit zo moeten gaan maar je moet meer losmaken om het eruit te kunnen draaien. Kan ook aan mij gelegen hebben natuurlijk....
zou het niet zo kunnen zijn dat je achterdempers/veren aan een kant zitten. De achterunit zijn vaak wat langer om het extra gewicht van de motor/bak op te vangen. Geen idee of ze bij de 328 uitwisselbaar zijn voor en achter, maar als dat zo is zou ik daar als eerste naar kijken.
sharknose67
27-09-2009, 02:45
Steven, jij hebt niet stil gezeten. Wederom een mooi stukje werk, bjoetie #3 in de maak. Vielen de uren die je ervoor nodig had mee of tegen? Morgen (vandaag eigenlijk) weer een dag??
430driver
27-09-2009, 09:38
Ik vind dat zoo gaaf om te zien: zelf gewoon lekker klussen aan de F. Lijkt me echt geweldig!
Heben jullie allemaal dan autotechniek gehad of wordt een werkplaatshandboek geraadpleegd?
Het ziet er allemaal geweldig uit die foto's.
Prachtig die huisvlijt! (het lijkt allemaal zo simpel als je het op die foto's voorbij ziet komen)
Ik vind dat zoo gaaf om te zien: zelf gewoon lekker klussen aan de F. Lijkt me echt geweldig!
Heben jullie allemaal dan autotechniek gehad of wordt een werkplaatshandboek geraadpleegd?
Het ziet er allemaal geweldig uit die foto's.
Prachtig die huisvlijt! (het lijkt allemaal zo simpel als je het op die foto's voorbij ziet komen)
Wie kan lego-en kan ook sleutelen ;) Een WPB is trouwens altijd handig, maar eigelijk alleen voor motorisch en electrisch werk nodig.
430driver
27-09-2009, 13:31
Nou, dat heb ik vroeger ongelofelijk veel gedaan haha....maarrrrr hieraan zou ik toch moeilijk durven te beginnen......enne je moet de juiste gereedschappen hebben: alleen dat kost al een klein kapitaaltje denk ik. :)
allemaal weer bedankt voor die mooie woorden....
vandaag nog even bezig geweest. Rechts achter. Ook nog even de 328 uitlaat gerepareerd. Zat geen scheur in maar een losse flensverbinding. Viel weer mee dus.
Verder ook weer de nodige spulletjes besteld. Als alles van de week binnen komt kan ik achter alles afmaken. Daarnaast eea voor de motor laten komen en alvast wat voor de voortrein.
Zal wel niet de laatste bestelling zijn.
Vanmiddag met het mooi weer nog een mooie rit door Zeeland gemaakt. Wat is het toch elke keer weer een feest. Aanvankelijk nog ff samen op met PeterG die ff de zwarte kwam inspecteren en daarna zelf nog een stukje verder.
Komende week wordt het weer minder goed zegt men maar nu was het nog perfect. Geen foto's deze keer
Wat een vervelende dag heb jij gehad... ;)
's Ochtends een beetje aan Ferrari's sleutelen, en als je dat beu bent in een andere stappen om vervolgens met dit schitterende weer nog een stukje te gaan toeren..
Wie was de gelukkige? De gele of de rode?
zou het niet zo kunnen zijn dat je achterdempers/veren aan een kant zitten. De achterunit zijn vaak wat langer om het extra gewicht van de motor/bak op te vangen. Geen idee of ze bij de 328 uitwisselbaar zijn voor en achter, maar als dat zo is zou ik daar als eerste naar kijken.
Dank Flinch, dat is toch wel interessant en moet ik bekijken. Weet iemand of de dempers/veren van de 328 voor en achter uitwisselbaar zijn?
mavanhaasteren
27-09-2009, 19:39
's Ochtends een beetje aan Ferrari's sleutelen, en als je dat beu bent in een andere stappen om vervolgens met dit schitterende weer nog een stukje te gaan toeren..
ik gok de rode want de gele moet hij eerst toestemming krijgen :D:D;);)
Kees den Hertog
27-09-2009, 19:48
Ik kan me haast niet voorstellen dat de dempers voor en achter uitwisselbaar zijn, laat staan de veren. Als links en rechts niet in 1 lijn liggen ligt dat in ieder geval niet aan de dempers, zou een veer kunnen zijn, maareh....., hoe groot is die kans? Hoeveel mm. scheelt het? (Wat betreft de rit die jij , (Steven), hebt gemaakt vandaag), hoort dat niet thuis bij: <Mooie ritten in NL?>. (:
Ik kan me haast niet voorstellen dat de dempers voor en achter uitwisselbaar zijn, laat staan de veren. Als links en rechts niet in 1 lijn liggen ligt dat in ieder geval niet aan de dempers, zou een veer kunnen zijn, maareh....., hoe groot is die kans? Hoeveel mm. scheelt het?
Scheelt zowel voor als achter een cm. Daarom is Flinch opmerking interessant als de dempers met veren voor en achter uitwisselbaar zijn.
Kees den Hertog
27-09-2009, 20:53
Een centimeter is wel veel, ik neem aan dat je hebt gemeten aan de carosserie, onbelast?
Een centimeter is wel veel, ik neem aan dat je hebt gemeten aan de carosserie, onbelast?
Ja, precies zo.
Kees den Hertog
27-09-2009, 21:07
Voordempers KONI nr. 82.2289, achterdempers KONI 82.2290, de bovenste bevestiging verschilt duidelijk voor en achter, niet uitwisselbaar dus voor en achter. Links/rechts waarschijnlijk wel.
Voordempers KONI nr. 82.2289, achterdempers KONI 82.2290, de bovenste bevestiging verschilt duidelijk voor en achter, niet uitwisselbaar dus voor en achter. Links/rechts waarschijnlijk wel.
Nou ja, ik ben benieuwd wat het is maar zal even moeten wachten tot er tijd voor is want ik ga weer enkele reizen voor mijn werk maken. Intussen hoop ik info te verzamelen.
yes, life sucks;););)
Steven, ik ben vast begonnen.:);)
ps. vies he.
Rob,
Steven, ik ben vast begonnen.:);)
ps. vies he.
Rob,
HEE! we zouden het toch samen doen??;)
suc6 en veel foto's graag..
suc6 en veel foto's graag..
Zal ik doen, ik zal er een apart draadje voor maken anders komt er te veel in jouw draad.
wat ik slecht vind zijn de vier m8 moeren onderaan de carb. je kan er geen ringsleutel op zetten omdat er geen ruimte genoeg is tussen de moer en het carb. huis dus je moet alles met een steeksleutel doen waar je geen goeie slag mee kan maken.
Rob,
Racing-Baker
16-10-2009, 10:57
Rob, hier ben je een voorbeeld van een "special-tool" die ik heb gemaakt om het Webergebeuren vlotter te doen verlopen ;) :)
gewoon ingekort en bijgeslepen !!
deze had ik al direct gemaakt bij het reviseren van mijn eerste 308 en die is mij al verschillende keren van dienst gekomen... :D
Rob, hier ben je een voorbeeld van een "special-tool" die ik heb gemaakt om het Webergebeuren vlotter te doen verlopen ;) :)
gewoon ingekort en bijgeslepen !!
deze had ik al direct gemaakt bij het reviseren van mijn eerste 308 en die is mij al verschillende keren van dienst gekomen... :D
Je moet eens zien wat voor quasimodo-sleutel ik voor de startmotormoeren van de 400 gemaakt heb. Typisch italiaan eigenlijk. Enne probeer maar eens te werken aan de biturbo V6/V8-en van Maserati... Dan is de ruimte bij F een luxe!
@ Steven : Ben je al verder gegaan met de rest?
@ Steven : Ben je al verder gegaan met de rest?
nee, de afgelopen 3 weken niet. Eén week ziek geweest en de andere twee weken druk met verbouwen/schilderen etc etc. beneden. Maar....
Morgen is het weer zover. Om 6.30 uur ga ik eruit en om 7 uur, na een bakje koffie en een broodje, ga ik eindelijk weer eens aan de gang. Verder met het onderstel. Alle spulletjes daarvoor ondertussen in huis dus knallen morgen.
Op het programma staat het afmaken van de beide kanten achter, inkl remmen en nieuwe leidingen en daarna meteen verder met alles voor. Ik hoop weer een eindje verder te komen. Als voor alles is gestraald en gespoten ga ik ondertuusen verder met het blok. Ik moet één zuiger vervangen en daarnaast ff aan de gang met de distributie, nieuwe lagers plaatsen bij dse aandrijfrollen en alles daar (zoals racing baker altijd zegt) een "beetje opkuisen"
lekker weer aan de gang dus!
straks nog even eea voorbereiden/ opruimen/vegen plaats maken etc zodat ik morgen meteen van kiet kan.
plan een werkdag van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds, da's dus eigelijk twee werkdagen ineen..
jij trowens nog nieuws over de koppen?
Zal ik doen, ik zal er een apart draadje voor maken anders komt er te veel in jouw draad.
wat ik slecht vind zijn de vier m8 moeren onderaan de carb. je kan er geen ringsleutel op zetten omdat er geen ruimte genoeg is tussen de moer en het carb. huis dus je moet alles met een steeksleutel doen waar je geen goeie slag mee kan maken.
Rob,
klopt helemaal Rob, ik had met het demonteren vd carburateurs precies hetzelfde probleem.
Je kunt er bovendien door de warmdraai inrichting nog een verrot slecht bij ook.
uiteindelijk heb ik het wel los gekregen maar ik heb er eigeljk een hekel aan te werken met steeksleutels, zeker zoals bij mij in ider geval bleek, als de moeren ook nog eens enorm vast zitten.
maar goed ook bij mij is het uiteindelijk wel gelukt en staat het setje nu compleet in een kratje te wachten op betere tijden.... (hint)
sharknose67
16-10-2009, 20:21
nee, de afgelopen 3 weken niet. Eén week ziek geweest en de andere twee weken druk met verbouwen/schilderen etc etc. beneden.
Hé hé schoenmaker blijf bij je leest ;):D:D:D
Veel succes met de lange werkdag. Wel regelmatig pauzeren hè!!
jij trowens nog nieuws over de koppen?
Nee helaas nog niet, ik ga er wel even achteraan begin volgende week. Er moet net even een gaatje zijn dat het tussendoor kan.
Nee helaas nog niet, ik ga er wel even achteraan begin volgende week. Er moet net even een gaatje zijn dat het tussendoor kan.
komt wel goed dan
klopt helemaal Rob, ik had met het demonteren vd carburateurs precies hetzelfde probleem.
Je kunt er bovendien door de warmdraai inrichting nog een verrot slecht bij ook.
Steven, ik heb even nog overwogen om de gehele inlaat-brug compleet met alle carb. als een stuk van de motor te halen, maar heb dat laten varen omdat ik dan ook nog de koelvloeistof een stuk moet laten weglopen.
Racing-Baker, ja dat heb ik ook zo ongeveer gedaan een beetje wegeslepen.
Rob.
.
Steven, ik heb even nog overwogen om de gehele inlaat-brug compleet met alle carb. als een stuk van de motor te halen, maar heb dat laten varen omdat ik dan ook nog de koelvloeistof een stuk moet laten weglopen.
Racing-Baker, ja dat heb ik ook zo ongeveer gedaan een beetje wegeslepen.
Rob,
volgens mij kan dat helemaal niet Rob, ik heb er ook aan gedacht maar je krijgt het nooit tussen de draadeinden uit..
.
volgens mij kan dat helemaal niet Rob, ik heb er ook aan gedacht maar je krijgt het nooit tussen de draadeinden uit..
Dat klopt, Wat ik eigenlijk bedoel is: je haalt dat tussen stuk eruit waar de koelvloeistof door heen loopt en dan haal je de beide inlaat stukken eraf.
misschien is dat wel een idee ( in omgekeerde volgorde ) als je alles weer monteerd omdat er dan geen koelvloeistof in zit.
Rob,
.
Kristof8
19-10-2009, 12:25
en Steven, geraakt waar je wilde?
en Steven, geraakt waar je wilde?
Nou, het valt altijd tegen he...
Achter is ondertussen zowel links en rechts klaar, alleen later nog de remmen ontluchten. De handrem doet het in ieder geval wel al weer....
Daarna vóór begonnen. Vooral veel tijd moeten besteden aan de remmen. Omdat de auto zo lang heeft stil gestaan zaten de remzuigers vast. Erg vast, en omdat het remsysteem zelf natuurlijk al leeg was... was dus even afzien...
Perslucht was aanvankelijk niet de oplossing maar uiteindelijk (=lees na een paar uur worstelen) met veel geduld, gelardeerd met hier en daar en paar minder fraaie woorden gaven de zuigers zich over....
Alles natuurlijk weer netjes ontroest en gespoten. De remklauw voorzien van nieuwe zuigers, nieuwe seals, stofhoezen en een nieuw stukje leiding (ook hier zat er er nog de originele uit 1978 op!) alles weer netjes gemonteerd.
Nu alleen linksvoor nog. Dan ontluchten en daarmee rond ik dan het "onderstelwerk-fase-apk" af.
Daarna moet ik verder met de elektra, is altijd mijn favoriete onderdeel dus dat wordt nog leuker dan de remklauwen vrees ik....
Tegen de tijd dat dit klaar is zullen mijn cilinderkoppen wel weer gereed zijn. Kan ik straks ook weer een begin maken met de opbouw van het blok
Wat rest er dan nog:
-Carburateurs rebuild. Ondertussen hiervoor een ultrasoonreiniger besteld
-wielen/banden : even lenen van een andere auto...
-koplampen: heb ondertussen een setje liggen.
-motor weer inbouwen.
-alles wat ik niet hierboven heb genoemd
Kortom, het eind komt in zicht
Nou, het valt altijd tegen he...
[...]
Alles natuurlijk weer netjes ontroest en gespoten. De remklauw voorzien van nieuwe zuigers, nieuwe seals, stofhoezen en een nieuw stukje leiding (ook hier zat er er nog de originele uit 1978 op!) alles weer netjes gemonteerd.
[...]
Mwâh, als ik die ophanging "vóór" en "ná" bekijk zou ik niet willen zeggen dat dat tegenvalt... Man, wat een waanzinnige sprong, ziet er uit als nieuw! Hoe zat dat met die remmen, dacht dat je die al eerder weer 'gangbaar' had gemaakt? of was dat maar provisorisch? Hoe dan ook, een geweldige verbetering, kan ik zelfs zien.
Tof wel al die ouwe zooi uit de 70s. Doet me denken aan het strippen van ons huis een paar jaar terug, kwamen er een eeuw oude loden pijpen tevoorschijn, buizenstelsels voor gaslampen en electra uit de jaren '20. Prachtgezicht, maar toch maar allemaal vervangen...
Hoe zat dat met die remmen, dacht dat je die al eerder weer 'gangbaar' had gemaakt? of was dat maar provisorisch?
het gangbaar maken was toen vooral nodig om de auto gewoon te kunnen rollen. Het enige wat ik toen gedaan heb is de remblokken eruit gehaald...
het gangbaar maken was toen vooral nodig om de auto gewoon te kunnen rollen. Het enige wat ik toen gedaan heb is de remblokken eruit gehaald...
Righto, en dat betekent natuurlijk (juist) helemaal niet dat je remmen het toen deden. Dank voor de eenvoudige, doch doeltreffende uitleg.
sharknose67
19-10-2009, 20:48
Steven, loon naar hard werken. Prachtig om zo'n groot verschil tussen voor en na te zien. Het laatste punt op je lijst is wel een tricky one :)
mavanhaasteren
19-10-2009, 21:10
Stevan ziet er weer als nieuw uit zo voor.
dit is allemaal alleen schoongemaakt en weer een nieuw kleurtje gekregen ?
nofear02
19-10-2009, 21:18
Mwâh, als ik die ophanging "vóór" en "ná" bekijk zou ik niet willen zeggen dat dat tegenvalt... Man, wat een waanzinnige sprong, ziet er uit als nieuw! .+1! prachtig man. heerlijk als het er nu weer zó uitziet. goed bezig Steven!
wesleyruytrmn
19-10-2009, 21:26
Ah Steven, je ziet meteen resultaat, mooi is dat!! Dat motiveert om door te werken!
Beetje misschien stomme vraag, maar gaan de schijven ook kromtrekken na zoveel jaren stilstaan, of heb je daar geen last van?
Kristof8
20-10-2009, 12:11
Ah Steven, je ziet meteen resultaat, mooi is dat!! Dat motiveert om door te werken!
Beetje misschien stomme vraag, maar gaan de schijven ook kromtrekken na zoveel jaren stilstaan, of heb je daar geen last van?
die schijven zullen zeker niet vervormen, om mijn schijven (achter) te verwijderen heb ik erop getrokken met een trekker M20; de M14 plooide
Righto, en dat betekent natuurlijk (juist) helemaal niet dat je remmen het toen deden. Dank voor de eenvoudige, doch doeltreffende uitleg.
Helemaal correct! Het ging er in het begin alleen even om dat de wagen kon rollen. De vorige eigenaar heeft nog gepoogd de remmen te laten losmaken bij een garage aldaar maar deze durfden het werken aan zo'n "exotic" niet aan. Alhier was dit wel het eerste wat ik heb gedaan. De remmen liepen zo zwaar dat we echt met zijn 5-en moesten duwen om de auto uberhaupt in beweging te krijgen. da's dus niets met sleutelen..
Steven, loon naar hard werken. Prachtig om zo'n groot verschil tussen voor en na te zien. Het laatste punt op je lijst is wel een tricky one :)
ja maar zo hou ik de planning automatisch wat ruim;);):)
Stevan ziet er weer als nieuw uit zo voor.
dit is allemaal alleen schoongemaakt en weer een nieuw kleurtje gekregen ?
en ook gecontroleerd op scheuren en losse bussen/lagers en natuurlijk de remwerking etc etc. Het is nu inderdaad wel hoofdzakelijk cosmetisch maar niet alleen. Het moet immers ook apk-waardig zijn. Maar omdat het oog ook wat wil, ook bij een keuring is de eerste indruk gewoon belangrijk, steek ik inderdaad nu ook tijd in de looks.
Daarnaast leent de auto zich ook goed voor dit soort wek. Alles is vies en wat roestig maar nergens echt verrot. Stralen en spuiten maakt alles dan gewoon eigelijk weer als nieuw.
+1! prachtig man. heerlijk als het er nu weer zó uitziet. goed bezig Steven!
thanx!
nee hoor kromtrekken doen ze echt niet. Wel roesten overigens vandaar de opmaak. Na het ontroesten van de delen die niet worden beroerd door de remblokken heb ik deze delen gecoat met zink. Roesten doen ze dan niet meer zo gauw en het is hittevast. Het loopvlak rem ik straks wel schoon denk ik.
Steven : Ik ga trouwens deze week je koppen ophalen en nameten! Als alles in orde is heb je dit weekend alles dus weer terug.
Steven : Ik ga trouwens deze week je koppen ophalen en nameten! Als alles in orde is heb je dit weekend alles dus weer terug.
YESSSSSSS!!!
we houden kontakt!
sharknose67
20-10-2009, 19:08
YESSSSSSS!!!
we houden kontakt!
Dat wordt weer een druk weekend!!!
zojuist een paar foto's opgestuurd gekregen van een hier welbekend doch niet nader te noemen member (die zelf hier ook ergens een draadje heeft, iets met een 400...), kan dus echt niet wachten op morgen.. ~
eea ziet er zo perfect uit weer!
zojuist een paar foto's opgestuurd gekregen van een hier welbekend doch niet nader te noemen member (die zelf hier ook ergens een draadje heeft, iets met een 400...), kan dus echt niet wachten op morgen.. ~
eea ziet er zo perfect uit weer!
In één woord: schitterend!
Morgen dus F-dag met de gróte F van ... ;)
mavanhaasteren
23-10-2009, 20:58
Steven volgens mij krijg je gewoon een paar nieuwe geleverd zo te zien
dcpixels
23-10-2009, 21:03
Mijn vader zou gezegd hebben: Ze glimmen weer als 'een snottebel in de maneschijn'.
Mijn vader zou gezegd hebben: Ze glimmen weer als 'een snottebel in de maneschijn'.
Jasses... :p
sharknose67
23-10-2009, 21:20
Bijna zonde om weer in elkaar te zetten :D. Da's wel vakwerk zeg (zegt één van de grootste leken van de site :)).
wesleyruytrmn
23-10-2009, 22:19
Ziet er goed uit Steven! Er kan weer gewerkt worden!! Succes!!
stucmania
23-10-2009, 22:51
bizar ;)
In één woord: schitterend!
ehh ja inderdaad met de F van eeh bijvoorbeeld FLINCH!
ehh ja inderdaad met de F van eeh bijvoorbeeld FLINCH!
huh? wie? :p
;) ;) ;)
Bescheidenheid siert de mens maar dat is in dit geval absoluut niet nodig.
Als ze straks net zo goed werken als dat ze er nu op de foto uitzien (en daar twijfel ik geen moment aan) dan worden die koppen 100!! (en daarmee dan bijna net zo oud als mijn kop nu al lijkt:):))
maar hoe goed ze ook zullen zijn, wedden dat jouw auto eerder loopt dan de mijne;);)
Bescheidenheid siert de mens maar dat is in dit geval absoluut niet nodig.
Als ze straks net zo goed werken als dat ze er nu op de foto uitzien (en daar twijfel ik geen moment aan) dan worden die koppen 100!! (en daarmee dan bijna net zo oud als mijn kop nu al lijkt:):))
maar hoe goed ze ook zullen zijn, wedden dat jouw auto eerder loopt dan de mijne;);)
Als jij me morgen een tilletje kan geven met de bak dan ben ik al weer een zaterdagje zoet. Radiatortje er dan uit en hopelijk dan over een paar dagen de V12 er in schuiven.
Volgende 2 projectjes voor mijzelf (Corvette V8-motor, waarvoor weet ik nog niet, en ik heb een Maserati Biturbo motor erbij gekocht) staat alweer klaar namelijk :-)
Jammer dat ik Houten niet ga halen....
nofear02
24-10-2009, 03:58
eea ziet er zo perfect uit weer!WAAUW; geweldig zeg.! kan je t niet beter eerst een maandje in een vitrinekast leggen? :) dan kan je er nog eens naar kijken. of op de dressoir, of schoorsteenmantel. wat een mooi spul zeg. jullie zijn goed zeg.
fantastisch dat jullie elkaar helpen trouwens. geweldige site hierzo. echt super. ben ik erg blij mee en een klein beetje trots op. ga lekker genieten mannen morgen/vandaag. foto's maken hé !?
En Steven, zitten ze er al op? :p
Laat nog eens een voor-foto zien..
Kan haast niet geloven dat dit dezelfde zijn, wat ziet dat er als nieuw uit!
Als de rest van het project ook van dit niveau wordt, dan komt het helemaal goed denk ik! :)
En Steven, zitten ze er al op? :p
:):):):)
Laat nog eens een voor-foto zien..
Kan haast niet geloven dat dit dezelfde zijn, wat ziet dat er als nieuw uit!
Als de rest van het project ook van dit niveau wordt, dan komt het helemaal goed denk ik! :)
Oke nog een keer voor/na dan. En , geloof me ik heb ze natuurlijk nu thuis en in het echt zijn ze NOG mooier....
Flinch for president!
Steven waar is dat pijpje voor? ( bij de rode pijl ) emissicontrol?
Rob,
Racing-Baker
25-10-2009, 12:42
allereerst; wat een vakwerk= zo mooi gevlakt en (bij)geslepen ;)
jij kan weer leuk verdergaan met je moterproject = dikke fun!!
@ Rob: de pijpje is voor de vaccum (US spec hé ;))
allereerst; wat een vakwerk= zo mooi gevlakt en (bij)geslepen ;)
jij kan weer leuk verdergaan met je moterproject = dikke fun!!
@ Rob: de pijpje is voor de vaccum (US spec hé ;))
voor de vaccuum van wat dan?
de auto staat weer op zijn wielen.
dwz, alle "hoeken" zijn gereed. Alles wat nodig was vernieuwd, remmen compleet gereviseerd, remleidingen vervangen en alles visueel(keuringstechnisch) nu 100%
Ondertussen niet stil gezeten:
-Al even met het blok begonnen.
Dit weekend wil ik de ene zuiger vervangen, het onderblok verder inspecteren/controleren en dan evt weer beginnen met het weer samenbouwen.
Wel meteen neem ik de startmotor en dynamo even mee. Bovendien vervang ik meteen alle (benzine) slangen.
-Een nieuwe zekeringkast is reeds in huis. Een met moderne steekzekeringen. Het schijnt dat de electra door de zekeringkast van de oude 308 een grote bron van storingen is, vandaar.
-Daarnaast een prijsopgave gekregen voor een volle rolkooi. Zoek nog naar andere adressen om wat te vergelijken dus tips herover zijn welkom.
Wellicht ondertusen wel bekend hier maar ik heb echt een velgentik. En dan met name de deelbare velgen.
Ik kocht mijn 328 met 3-delige compomotives en voor de gele kocht ik (zie elders) eerder een setje gotti velgen ( in slechte staat, dus opknappen) als vervanging voor de hopeloos verouderde en veel te dure trx wielen/banden.
De gtb kwam ook met 3 delige wielen, dit keer van BBS.
Omdat ik straks met slicks, maar ook met regenbanden wil gaan rijden was ik al weer even op zoek naar nog wat leuks op dat gebied. De BBS-en wil ik later in nog wat verbrede (en misschien zelfs met 17" randen, de harten zijn hiervoor geschikt) voor de slicks gaan gebruiken. Voor de regen kan het wat minder breed.
Vandaag geslaagd. Een mooi setje in 8x16 gekocht, wederom op ebay (wat zou ik toch boeten zonder internet!) en wederom van Gotti, in dezelfde uitvoering als die onder de gele.
ik ben weer blij!
Wellicht ondertusen wel bekend hier maar ik heb echt een velgentik. En dan met name de deelbare velgen.
...
Vandaag geslaagd. Een mooi setje in 8x16 gekocht, wederom op ebay (wat zou ik toch boeten zonder internet!) en wederom van Gotti, in dezelfde uitvoering als die onder de gele.
ik ben weer blij!
Normaliter heb ik velgen liefst 100% standaard (basic 5-puntige ster), maar voor een racer zijn deze zeker cool! Hou je ze geel, of verander je evt. de kleur afhankelijk van de livery die je kiest? Is daarover inmiddels trouwens meer bekend, of blijft dat voorlopig geheim?
Normaliter heb ik velgen liefst 100% standaard (basic 5-puntige ster), maar voor een racer zijn deze zeker cool! Hou je ze geel, of verander je evt. de kleur afhankelijk van de livery die je kiest? Is daarover inmiddels trouwens meer bekend, of blijft dat voorlopig geheim?
100% standaard met de f's heb inderdaad ook mijn sterke voorkeur maar met velgen maak ik een uitzondering. Die 3-delige-tik van me stamt nog van vroeger. Zit gewoon in mijn systeem denk ik.
Overigens ben ik dan ook wel weer zo dat ik wil kunnen switchen als ik dat ooit zou willen. Zo kocht ik de 328 met de compomotives maar heb vervolgens lang gezocht naar een setje originele 328 wielen. (en ook gevonden uiteindelijk). Gewoon omdat ik die ook wilde hebben om de auto ooit om wat or reden da ook weer origineel te kunnen maken.
de kleur weet nog niet. Ze lijken nu wat geel maar ik denk/verwacht dat ze meer goud zullen zijn. Goud vind ik wel een kleur die erbij past overigens. Mar iderdaad wellichtpas ik straks de kleur wel aan aan de rest vd auto (alitalia-wit?)
100% standaard met de f's heb inderdaad ook mijn sterke voorkeur maar met velgen maak ik een uitzondering. Die 3-delige-tik van me stamt nog van vroeger. Zit gewoon in mijn systeem denk ik.
Overigens ben ik dan ook wel weer zo dat ik wil kunnen switchen als ik dat ooit zou willen. Zo kocht ik de 328 met de compomotives maar heb vervolgens lang gezocht naar een setje originele 328 wielen. (en ook gevonden uiteindelijk). Gewoon omdat ik die ook wilde hebben om de auto ooit om wat or reden da ook weer origineel te kunnen maken.
de kleur weet nog niet. Ze lijken nu wat geel maar ik denk/verwacht dat ze meer goud zullen zijn. Goud vind ik wel een kleur die erbij past overigens. Mar iderdaad wellichtpas ik straks de kleur wel aan aan de rest vd auto (alitalia-wit?)
.
Slim, setje originals erbij, kan je altijd terug. Misschien wel een idee die hele velg goud te spuiten, past inderdaad goed als '70s effect, toen hadden ze vaker compleet gouden velgen. Zie de Olio Fiat hieronder. Maar als 'ie Alitalia-wit wordt dan werkt dat minder...
.
Hoi Steven ,
Voor circuitgebruik kun je ook goed op semi slicks rijden...wij ( moeten )racen op intermediates ,de Toyo R888 ,zijn super met droog weer ( iets minder als slicks ) maar vooral ook erg goed bij regenachtig weer waar een regen band net te hard zou slijten. En heel belangrijk ze zijn straatlegaal dus APK oke!
http://www.camskill.co.uk/
En nog even over de remblokken zijn van Carbone Lorraine RC6 , ook wel in andere compounds verkrijgbaar maar deze remmen 30 X beter als de EBC Yellow stuff... Bestellen kun je die oa bij Remola autosport ..
Succes
thanx John!
foto's van vandaag
1 doorgezaagde zuiger met de buts. Het vervangen is dus ie voor niets!
2 versnellingsbak
3 kopeling met flens
4 doorkijkje
Verder geen verhaal vandaag. ( ik had tot twee keer toe een heel verhaal getypt maar dit was in een verdwenen, nu is mijn toestenbord niet ht lekker meer dus dat zal er wel mee te maken hebben.....
stucmania
07-11-2009, 19:55
blijft heerlijk om naar te kijken
fantasties
hulde
Sjees, je gaat steeds verder! Vind je het nog leuk of had je vroeger eigenlijk monnik willen worden en met een paardehaar jas willen lopen....
waar heb je de offerte voor de kooi vandaan? heb wel een paar adresjes, maar hangt er ook vanaf of je FIA keur wilt (dus met certificaat) of dat dat niet belangrijk is.
Genoemde REMOLA maakt ook kooien voor nette prijzen wel naar FIA model en eisen maar geen certificaat meen ik.
MTM (metaal Techniek Moree) heeft de kooi in mijn eerste racer gedaan, levert net werk tegen nette prijzen, Biesheuvel schijn took niet duur te zijn. Wielhoven maakt heel mooie kooien, Peter Popeyus heeft zijn autohart op de goede plaats, en levert mooi werk (hij heeft de kooi in mijn huidige racer gemaakt). Prijs is wel navenant, maar hij heeft wel een hele goede naam in de racerij.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.