PDA

View Full Version : 24 uur, Le Mans, 13 & 14 jun 2009

Dino2400
16-06-2009, 21:03
Deel 1

Zoals aangegeven in de "Spa Italia" draad kom ik dit jaar er niet bij zijn... Er was een goede reden om dit jaar verstek te laten gaan... In een "last minute deal" hebben we besloten toch af te reizen naar Le Mans! Op het programma stond het bezoeken van de race , het museum en via een ommetje het oude circuit van Reims te bezoeken... Op Zaterdag werd een 45minuten Race gereden , de "legends" die werd gewonnen door de 250LM van C. Monteverde. Om 15u ging dan de 24uur van start met daarin 10 430's! Het startschot werd gegeven door Luca di Montezemolo. Het was voor ons de eerste keer Le Mans en ik moet zeggen het is één groot autofeest! Een hele ervaring! Bij deze een paar foto's. Niet van hoge kwaliteit maar ik wil ze jullie niet onthouden. Hier en daar staan wat vervelende hekken... Op dat gebied moet ik het circuit ook nog "ontdekken"...

.

Dino2400
16-06-2009, 21:24
Deel 2

Op Maandag na de race stond een bezoek aan het museum op het programma. In dit museum is een fraaie collectie memorabilia en een groot aantal kostbare klassiekers te zien. Twee auto's zijn voor de F-fans natuurlijk niet te missen nml de "Chinetti" 166MM (zoals bereden door Chinetti in 1949) Chinetti won de 24-uur met een gelijke auto. Nadat ik de auto uitgebreid heb staan fotograferen liep een monteur het museum in met een wel héél bekend type Borrani-wiel... Dit bleek inderdaad het reservewiel van de 166MM te zijn. Toch maar even teruglopen waardoor ik ook wat foto's heb van de kofferruimte. Daarnaast staat er de Dino 206 prototype die destijds op de salon in Parijs werd voor gesteld. Er was dus genoeg moois te zien... Absoluut de moeite waard!!

.

Dino2400
16-06-2009, 21:45
Deel 3

Op de terugreis zijn we naar het oude circuit van Reims gereden. Hoewel van het oorspronkelijke circuit nog weinig is terug te vinden staan er nog altijd de ruïnes van de pitstraat de hoofdtribune en wat kleine bij-gebouwen... Op dit moment is een groep druk bezig om de resten op te knappen. Ik moet zeggen dat ik hier gemengde gevoelens bij heb... Natuurlijk is het belangrijk dit soort cultureel erfgoed te behouden. Echter was het circuit zó mooi vervallen dat het een bepaalde sfeer uitademde. Dat wordt nu minder... Desalniettemin een ervaring om dit eens in het echt te zien. Ik ben even op het muurtje van zo'n pitbox gaan zitten en ben even weg gedroomd... Wie zou er in deze pitbox hebben gestaan? Wie zijn er allemaal door de tunnel gekomen die onder de weg loopt? Welke auto zou hier decennia geleden voor deze box hebben gestaan? Je proeft de historie , het hangt op deze plek in de lucht. Waneer ik m'n ogen open heb ik een glimlach op m'n gezicht. Wát moeten zich hier een mooie taferelen hebben afgespeeld... Voor ons is het dan echt tijd om huiswaarts te keren... Au revoir Reims!

.

Roike
16-06-2009, 22:14
Mooie reportage Maarten, Le Mans lijkt me inderdaad een geweldige belevenis. Staat nog altijd hoog op het lijstje ooit te bezoeken races.

sharknose67
17-06-2009, 01:57
Mooie reportage Maarten, Le Mans lijkt me inderdaad een geweldige belevenis. Staat nog altijd hoog op het lijstje ooit te bezoeken races.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Michele
17-06-2009, 17:44
Lekker, Le Mans en Reims in één weekend... twee legendarische circuits! Ik heb Le Mans gevolgd via Livestream bij RTL GP, maar wel grote stuken gemist helaas. Live kijken is er nog nooit van gekomen helaas, altijd wat anders te doen. Wel 3x Le Mans Classic ervaren, óók de moeite ward, volgend jaar is er weer een aflevering!

Maar uh, voor toeschouwers is met name het deel na de Dunlopboog tot aan de Esses goed te overzien en in de Esses zelf heb je over het algemeen weinig last van de hekken als je op de Banking gaat staan. Dunlop tribune geeft ook goed uitzicht, maar is meestal no-go area voor niet-genodigden.