View Full Version : Belgische nummerplaten en gelijkvormigheidsattesten
krisdisk
21-04-2009, 23:35
Vandaag ben ik naar de keuring gegaan. Ik heb namelijk een 308 (gewonnen :-) en daarbij zat een keuringsbewijs voor een oldtimer, niet voor een gewoon voertuig. Ondertussen had ik een gepersonaliseerde plaat besteld (nl. 308-GTS, joepie) maar die kan ik enkel en alleen hebben als ik een gewone keuring laat doen (jaarlijks). Op de keuring had ik ondertussen al 2 uur verloren toen men vroeg naar mijn gelijkvormigheidsattest... En dat heb ik niet. Ik heb enkel een factuur van in Frankrijk toen de wagen daar is ingevoerd (in Thionville trouwens). Dus in 2001 is er in Frankrijk een gelijkvormigheidsattest afgeleverd...
Nu, de procedure is in België nogal complex, dus is mijn vraag: kan ik met een eventueel duplicaat van dat Franse gelijkvormigheidsattest in België verder of moet ik terug naar af?? En dan kost het mij misschien € 300 (die ik liever in technische zaken steek) en voor weken en weken moet wachten....
Dan zeg ik 'DROMMELS'!!!!
Graag jullie bevindingen, over gepersonaliseerde platen en dergelijke....
grt
Kris
Op een oldtimer moet je idd altijd een Oxx-xxx plaat hebben.
Je wagen inschrijven als oldtimer heeft als voordeel dat het goedkoper is, maar als nadeel dat je er maar 25(dacht ik) km mee van huis mag, tenzij je naar een meeting onderweg bent.
Ik zou dus toch maar proberen om een gelijkvormigheidsattest te verkrijgen.
FMaranelloFan
25-04-2009, 21:25
Kris,
Inschrijven als oldtimer zou ik persoonlijk ook niet doen... ok, het komt voordeliger uit maar je hangt toch vast aan enkele voorwaarden/beperkingen zoals Daan al meldde. Als ik me niet vergis mag je ook 's nachts niet zomaar met een O-plaat rondrijden?
Los daarvan zal je natuurlijk al betaald voor hebben voor je gepersonaliseerde nummerplaat?
Die zal idd niet op een oldtimer kunnen omdat die niet met een O begint tenzij er toch uitzonderingen mogelijk zouden zijn?). Het zou toch zonde zijn dat je die geweldige plaat niet kan gebruiken.
Wat betreft het verplichte gelijkvormigheidsattest, dit kan idd problemen geven bij oudere geïmporteerde wagens. Wanneer dit attest bij zo'n wagen ontbreekt moet je de wagen voor België laten homologeren en kan je een "als gelijkvormigheidsattest geldend bewijs" aanvragen. Dit krijg je na een speciale keuring, maar die keuring kan enkel gebeuren in een aantal geselecteerde keuringsstations, niet in allemaal. In het station in Deurne kan het bv. wel, in Sint-Niklaas zal dat dan weer niet kunnen. Ik zou het keuringsstaion in Deurne eens contacteren en hun verdere informatie vragen.
http://www.btcnv.be/index.cfm?PageID=10653
Veel succes!
Alexander
sharknose67
26-04-2009, 02:53
Ik zou persoonlijk voor de gepersonialiseerde plaat gaan. Is toch geweldig zo'n kenteken?? Ik wou dat dat hier in NL kon!!
Kristof8
27-04-2009, 13:41
kris,
ga maar voor een gewone plaat!
o-plaat heeft inderdaad z'n beperkingen, zeker als je dagelijks wil rijden.
voor meer uitleg kijk eens op: www.erard.org/
daar vind je uitleg over het verschil tussen gewone en o-plaat + een interessante verzekeringsformule!
kristof
Heb net het gelijkvormigheidsattest gekregen voor mijn Mondial uit 1987
Gekocht in Duitsland
Via FMAntwerpen geregeld
Kost: 250.- + btw
Heeft wel 5 weken geduurd
Via de keuring in Deurne is waarschijnlijk goedkoper, tussen 100 en 200 euro heb ik ergens gelezen
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.