PDA

View Full Version : FIA beslist: Diffusers legaal!

News
27-03-2009, 16:00
De Stewards hebben groen licht gegeven voor de omstreden diffuser van Brawn GP, Williams en Toyota.
Hiermee zijn de protesten die aangevoerd worden door Ferrari, Red Bull en Renault verworpen.
Volgens de drie klagende teams behalen ze met deze diffuser een voordeel en wil men ze daarom verwijderd zien op de wagens.
Na dagen van discussie is blijkbaar het einde gevallen over deze zaak door de uitspraak van de Stewards. De FIA liet ook in een verklaring weten dat de diffusers dus legaal worden verklaard en de drie teams niet gediskwalificeerd zullen worden voor het gebruik van deze diffuser.
Nu is het dus afwachten of de andere teams hoger beroep zullen aanteken of niet. Indien dit gebeurd, dan zal de hele zaak doorgeschoven worden naar het International Court of Appeal van de FIA. Dit zou ten vroegste pas na de race in Maleisie zijn.
We houden jullie op de hoogte bij verdere ontwikkelingen in deze zaak.

Meer... (http://www.f1world.be/f1_nieuws.aspx?34_5=4440)

nofear02
27-03-2009, 17:22
goed zo! dat ligt Brawn dus al een eind voor en hebben de andere topteams een probleem :D:D. prachtig! Ross is geniaal, we waren niet voor niks zo blij met hem in ''onze'' tijd. Dit kon wel eens leuk worden, want t gaat wel ff duren eer de gebruikelijke topteams weer grote afstand genomen hebben. Prachtig jongens! :D

Roike
27-03-2009, 18:00
goed zo! dat ligt Brawn dus al een eind voor en hebben de andere topteams een probleem :D:D. prachtig! Ross is geniaal, we waren niet voor niks zo blij met hem in ''onze'' tijd. Dit kon wel eens leuk worden, want t gaat wel ff duren eer de gebruikelijke topteams weer grote afstand genomen hebben. Prachtig jongens! :D

Maar is het nu de diffuser of de tunnel in de bodemplaat naar de difusser toe die het grote verschil maakt. Als het nl. de tunnel in bodemplaat is dan betekend dat zo ongeveer wijziging hele onderkant van auto. En of de teams dat binnen twee a drie races aangepast hebben?? Morgen eerst maar eens quali afwachtenl.

News
03-04-2009, 07:15
Op 14 april vindt het beroep plaats tegen de beslissing om de diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota toch toe te laten. Ferrari, Red Bull en Renault tekenden beroep aan tegen de beslisisng en zullen uiteraard op 14 april aanwezig zijn tijdens de behandeling van de beroepsprocedure. BMW voegt zich nu echter bij deze drie teams.
Eerder was er reeds ene protest ingediend door de vier teams, waaronder dus ook BMW, maar het protest van BMW werd niet behandeld omdat het niet volledig in orde zou zijn geweest.
De wedstrijdleiding besliste naar aanleiding van het protest dat de diffusers mochten gebruikt worden, waarop de teams beslisten om in beroep te gaan. Op 14 april wordt dus voor het internationaal hof van ebroep de zaka behandeld. Afwachten of er dan een andere beslissing valt over de diffusers.

Meer... (http://www.f1world.be/f1_nieuws.aspx?34_5=4517)

News
09-04-2009, 07:14
Ferrari-rijder Kimi Raikkonen is van mening dat de wagens van Brawn GP, Toyota en Williams te sterk zijn omwille van hun diffusers. Op dit ogenblik protesteren de meeste andere teams tegen het gebruik van deze diffusers want het verschil zou enkele tienden per ronde betekenen. Bovendien heeft men bij McLaren en Ferrari last van te weinig downforce met als gevolg dat Raikkonen geen enkel punt wist te behalen tijdens de twee eerste races. De FIA zal zich weldra moeten uitspreken over het gebruik van de diffusers en volgens Raikkonen zal deze uitspraak een grote invloed hebben op het kampioenschap.

"Volgens mij zal de beslissing van de FIA het kampioenschap helemaal veranderen. Onze wagen had tot nu toe te weinig grip en downforce met als gevolg dat we dringend moeten verbeteren. In het verleden wisten we goed terug te komen op de anderen en dat zal volgens mij ook ditmaal het geval zijn. Ik ben er zo goed als zeker van dat de verschillende diffusers op dit ogenblik een groot verschil maken. Gelukkig werkt KERS optimaal tijdens de starts maar hier en daar zullen we ook dit systeem nog goed moeten opvolgen. In Maleisie kon ik veel sneller gaan maar dat zorgde telkens voor veel risico. Op een bepaald ogenblik moest ik de wagen zelfs parkeren omdat er rook in de cockpit was want er was water in aanraking gekomen met KERS. Ik hoop dat de FIA zich snel zal uitspreken over het gebruik van de diffusers zodat we allemaal met gelijke wapens strijden", aldus Kimi Raikkonen.

Meer... (http://www.f1world.be/f1_nieuws.aspx?34_5=4545)

Dutchie
12-04-2009, 12:21
Byrne: "De auto van Brawn is illegaal" :

Ferrari-ontwerper Rory Byrne heeft een duit in het zakje gedaan omtrent de diffuser-rel. De Zuid-Afrikaan is -weinig verrassend- van mening dat het ontwerp van de auto van Brawn GP niet conform de regels is.

Meer : http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/12/byrne-de-auto-van-brawn-is-illegaal/

Roike
12-04-2009, 14:02
Byrne: "De auto van Brawn is illegaal" :

Ferrari-ontwerper Rory Byrne heeft een duit in het zakje gedaan omtrent de diffuser-rel. De Zuid-Afrikaan is -weinig verrassend- van mening dat het ontwerp van de auto van Brawn GP niet conform de regels is.

Meer : http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/12/byrne-de-auto-van-brawn-is-illegaal/

Hiermee krijgt het verhaal alleen een hele andere wending. De diffuser wordt door Byrne niet ter discussie gesteld volgens mij. Zit hem meer in andere regelgeving. Is komende dinsdag alleen ten aanzien van diffuser of hele auto?

News
13-04-2009, 17:21
Morgen doet het Internationale Hof van Beroep van de FIA uitspraak in de diffuserzaak.

Die begon tijdens de Grote Prijs van Australie toen zeven teams klacht indienden over de diffusers van Brawn GP, Toyota en Williams. De stewards in Australie en Maleisie keurden de wagens echter goed waarna Ferrari, BMW, Renault en Red Bull beroep aantekenden. Dat beroep komt dus nu voor het Hof van beroep.

De uitspraak kan een beslissend effect hebben op de rest van het kampioenschap.

Meer... (http://www.f1world.be/f1_nieuws.aspx?34_5=4561)

Johannus
13-04-2009, 18:16
Hiermee krijgt het verhaal alleen een hele andere wending. De diffuser wordt door Byrne niet ter discussie gesteld volgens mij. Zit hem meer in andere regelgeving. Is komende dinsdag alleen ten aanzien van diffuser of hele auto?

Ik denk de diffusers alleen, en dan kan er weer een nieuw protest worden ingediend over het nieuwe gevonden regelement... denk ik

wesleyruytrmn
13-04-2009, 20:46
Ik denk nu dat de de auto van Brawn zowieso geschorst gaat worden. Want de discussie in eerste instantie is of de diffuser bij de onderplaat hoort. Brawn en consorten vinden van wel, protesterende teams als Ferrari niet. Stel dat de Fia het met Ferrari eens is, dan worden ze illegaal verklaard. Maar optie twee is dat het er níet bij hoort, nou dan volgt de regel van Byrne en die luidt dat je niks mag zien van de onderkant. Door die schitterende diffuser is dat wel het geval...Dus toch weer een illegale auto. Het is me alleen nog niet duidelijk hoe dat bij de Toyota en de Williams zit.

News
14-04-2009, 17:22
Harde worden op eerste dag van zitting

De diffuserzaak doet de gemoederen in de Formule 1 hoog oplaaien. Vandaag was de eerste zittingsdag voor het Internationaal Hof van Beroep van de FIA in Parijs en het ging er meteen hard aan toe.

De diffuserzaak begon nog voor het nieuwe F1 seizoen van start ging. Brawn GP, Toyota en Williams zouden volgens de andere teams gebruik maken van een diffuser die niet geheel volgens de regels zou zijn. Tijdens controles voor de Grote Prijs van Australië en de Grote Prijs van Maleisië werden alle wagens echter goedgekeurd. Vier teams, Ferrari, BMW, Red Bull en Renault besloten daarop om in beroep te gaan tegen die goedkeuring. Die zaak werd dus vandaag voor het eerst behandeld.

Ross Brawn gaf voor de start van de beroepszaak al aan dat het beroep ingesteld werd door mensen die zelf de mogelijkheden van het reglement niet snel genoeg doorhadden om een soortgelijke diffuser te ontwerpen. Meteen was de toon gezet. Nigel Tozzi, de vertegenwoordiger van Ferrari haalde in zijn openingsbetoog hard uit naar Brawn.

"Enkel een uitermate arrogant persoon kan denken dat hij juist is, terwijl er zoveel van zijn gewaardeerde collega's het niet met hem eens zijn. Wij stelden dit beroep niet in omdat wij zelf de mogelijkheden niet zagen maar wel omdat Brawn, Toyota en Williams niet binnen de regels werken."

Naast de aanval op Brawn ging Tozzi nog verder met beschuldigingen aan het adres van de FIA. Die zou volgens Tozzi niet consistent zijn.

"Charlie Whiting zit verkeerd. Ze begrijpen ons punt niet. De positie die de FIA inneemt is echt onbegrijpelijk. We moeten de FIA tegen zichzelf beschermen. Als ze hun uitspraken met betrekking tot het verminderen van de kosten en het verhogen van het spektakel willen waarmaken, is er geen andere mogelijkheid dan het afkeuren van de diffusers."

Meer... (http://www.f1world.be/f1_nieuws.aspx?34_5=4564)

wesleyruytrmn
15-04-2009, 11:40
De diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota zijn legaal. Zo luidt de uitspraak van het Hof van Beroep van de FIA. Dit betekent dat de andere teams als de wiedeweerga vergelijkbare diffusers moeten ontwikkelen, om de achterstand die zij inmiddels hebben opgelopen op deze drie teams, weer goed te maken.

Renault, Ferrari, Red Bull en BMW hadden bezwaar gemaakt tegen de legaliteit van de wagens van Brawn GP, Williams en Toyota, omdat zij vinden dat deze teams een diffuser op de auto hebben die niet conform de regels is. Volgens de technische regels moet de bodem van de wagen geheel gesloten zijn, maar Brawn GP, Williams en Toyota hebben hun auto zo ontworpen dat de diffuser naar hun mening geen deel uitmaakt van de onderkant van de bolide. Volgens hen is het daarom wel toegestaan om openingen bij de diffuser te hebben. Door deze openingen zouden deze auto's meer neerwaartse druk hebben, waardoor zij volgens technische experts per ronde wel drie tienden tot een halve seconde tijdwinst zouden opleveren.

"Het Hof van Beroep heeft besloten om het beroep af te wijzen. Op basis van de gehoorde argumenten en het aangeleverde bewijs heeft het Hof geoordeeld dat de stewards de juiste beslissingen hebben genomen door de wagens reglementair te verklaren", zo luidt de uitspraak van het Hof van Beroep van de FIA.

Het team van BMW was reeds begonnen aan de ontwikkeling van een nieuwe 'dubbele diffuser', voor het geval het Hof van Beroep tot deze beslissing zou komen, en mogelijk zijn er meer teams die rekening hebben gehouden met deze uitkomst. Het zal daarom erg interessant zijn om te zien of er komend weekend in China al teams zijn die een andere diffuser op hun auto hebben gemonteerd.

De volledige motivatie van het Hof wordt binnenkort bekendgemaakt.

bron: www.f1racing.nl

daan330
15-04-2009, 12:11
Goede beslissing, de top-teams moeten ermee leren leven dat zij niet alles als eerste hebben...

mavanhaasteren
15-04-2009, 12:26
ik denk dat ze het ook mede aangespannen hebben om zeker te weten dat het mag

ben inderdaad wel benieuwd hoe lang het duurt voordat de rest hem heeft

Rosso by Raimondo
15-04-2009, 12:29
Gelukkig een goede keuze...

Erikderaaf
15-04-2009, 13:05
ben inderdaad wel benieuwd hoe lang het duurt voordat de rest hem heeft

Als ze slim zijn (en dat verwacht ik ook) hebben ze al een ontwerp gemaakt voor het geval dat, en moet het snel op de auto kunnen zitten.

News
15-04-2009, 13:20
Het Hof van Beroep van de FIA heeft de dubbeldekker diffusers van Brawn GP, Toyota en Williams legaal verklaard, zo komt er een einde aan een wekenlange discussie.

Die discussie begon al voor het nieuwe seizoen. Andere teams hadden hun bedenkingen over de legaliteit van de diffusers van de drie teams. De stewards van de Grote Prijs van Australie keurden de wagens echter allemaal goed, waarop Ferrari, BMW, Renault en Red Bull besloten in beroep te gaan. De vier teams vangen dus bot want de FIA verklaarde de dubbeldekker diffusers legaal.

"Het Internationaal Hof van Beroep van de FIA heeft besloten om het beroep tegen de beslissing van de stewards om de wagens 16 tot 24 goed te keuren vanaf de Grote Prijs van Australie 2009, af te wijzen. Na het aanhoren van de argumenten en het bekijken van de bewijzen, concludeerde het Hof dat de Stewards gelijk hadden door te stellen dat de wagens aan de reglementen voldoen."

Het is nu wachten tot de andere teams ook met soortgelijke diffuser komen.

Meer... (http://www.f1world.be/f1_nieuws.aspx?34_5=4567)

Johannus
15-04-2009, 13:28
hopelijk hebben ze deze diffusers a.s. zondag bij ferrari ook al :D

wesleyruytrmn
15-04-2009, 13:37
Het blijt nog best complex te zijn om zomaar even een dubbele diffuser te bouwen...Maar ik vind met de middelen en het geld dat Ferrari heeft, ze toch wel als 1 van de eerste moeten zijn...Zal het dan toch nog wat worden met Ferrari, dan hebben ze én dubbele diffuser én KERS.

daan330
15-04-2009, 15:23
Het blijt nog best complex te zijn om zomaar even een dubbele diffuser te bouwen...Maar ik vind met de middelen en het geld dat Ferrari heeft, ze toch wel als 1 van de eerste moeten zijn...Zal het dan toch nog wat worden met Ferrari, dan hebben ze én dubbele diffuser én KERS.

Wie zegt er dat KERS een voordeel is? :)

stucmania
15-04-2009, 16:02
fantasties :)

is kijken hoe snel de "top teams" het onder de knie hebben
ik denk dat er allang een antwoord is

ik zit dan iig in tenerife lekker onderuit voor de buis

Ferrari’s wagen gaat volledig op de schop
Diffusoruitspraak bepalend voor verloop 2009
[15-04-2009] De F60 van Ferrari zal fundamenteel veranderen. Nu blijkt dat de betere diffusors van Williams, Toyota en Brawn toegestaan zijn moet Ferrari wel volgen om weer voor de prijzen te strijden.

Na regen komt er voorlopig voor Ferrari nog even geen zonneschijn.2009 is vooralsnog niet het jaar van Ferrari. Het team was te langzaam in de eerste twee races en maakte daarbij ook stomme fouten. De Scuderia gebruikte al voor het seizoen begon een troefkaart: de diffusors van Williams, Toyota en Brawn illegaal proberen te verklaren.

Helaas. Niet gelukt. Vandaag besloot de Court of Appeal van de FIA dat de bolides van de diffusorteams legaal zijn. Dat wordt hard werken dus voor Ferrari om het gat te dichten. En om zo snel mogelijk weer competitief te zijn moet de F60 – Ferrari’s wagen voor dit jaar – volgens teamchef Stefano Domenicali volledig op de schop gaan.

“De uitspraak zorgt er helaas voor dat fundamentele gebieden van de auto onder de loep worden genomen om op gelijke voet de strijd met andere teams aan te gaan”, aldus de Italiaan in een reactie op de uitspraak. “Dit gaat tijd en geld kosten. We zullen twee keer zo hard werken om het team weer ouderwets sterk te maken.”

Dat zal echter niet binnen drie tellen gedaan zijn. Het team haalde nog geen enkel punt. Daarnaast hebben andere teams, zoals Renault, hun nieuwe diffusor al helemaal ontworpen. Ook daar loopt Ferrari mee achter.

bron http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-8688.html

Dutchie
15-04-2009, 17:08
Ferrari-advocaat noemt concurrentie arrogant :

Nigel Tozzi, de advocaat die namens Ferrari optreedt in de diffuserzaak, heeft de teams die met de zogenoemde 'dubbele diffuser' rijden, beschuldigd van arrogantie. Volgens Tozzi gedragen Williams, Toyota en Brawn GP zich hooghartig door hun diffusers legaal te noemen, terwijl alle anderen deze illegaal vinden.

meer :http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/15/ferrari-advocaat-noemt-concurrentie-arrogant/

Roike
15-04-2009, 22:47
Zou het echt zo zijn dat ferrari in afwachting van de uitspraak van vandaag nog geen voorbereidingen heeft getroffen voor de nieuwe diffuser en het totaalpakket, zoals Renault en BMW waarschijnlijk wel al hebben gedaan?

daan330
16-04-2009, 13:03
Zou het echt zo zijn dat ferrari in afwachting van de uitspraak van vandaag nog geen voorbereidingen heeft getroffen voor de nieuwe diffuser en het totaalpakket, zoals Renault en BMW waarschijnlijk wel al hebben gedaan?

Het zou heel dom zijn van Ferrari, maar Ferrari denkt dat het altijd gelijk krijgt van de FIA, dus het zou wel kunnen :D

News
17-04-2009, 12:22
Renault teambaas Flavio Briatore is alles behalve tevreden met de beslissing van de FIA om de dubbeldekker diffusers van Brawn GP, Toyota en Williams legaal te verklaren. De Italiaan haalde fors uit.

"We zijn alle geloofwaardigheid kwijt in de F1. Het is nu al onmogelijk om die teams (die de diffuser al gebruiken nvdr.) bij te halen. Het kampioenschap is beslist in drie of vier wedstrijden. Ik vraag me af hoeveel mensen nog gaan kijken als Button 60 punten heeft en Nakajima 50, dan kan je beter naar de radio luisteren. Onze rijders (die van Renault, Ferrari en Mclaren nvdr.) zijn of waren wereldkampioenen maar bij Brawn rijdt één piloot die bijna op pensioen was en de andere is een paracarro (een Italiaans woord dat zoveel betekent als ,een paaltje naast de weg' nvdr.)"

Meer... (http://www.f1world.be/f1_nieuws.aspx?34_5=4578)

wesleyruytrmn
17-04-2009, 13:20
Ik snap er niks meer van. Ferrari is 1 van de grootste teams. Ze hebben alles in huis, veel personeel, en naar wat ik weet, genoeg geld. Waarom gaat het dan zo slecht!!

- Race 1: gebruik KERS, Kwalificatie op 0,8 seconden achterstand, Race: stuurbekrachtingprobleem Felipe (hoe lang hebben ze al stuurbekrachtiging...??), Kimi stuurfout...
- Race 2: gebruik KERS, Kwalificatie op 1 seconden achterstand, aanname dat Felipe wel door ging ( kijk eens vorige race, hakken over de sloot!!), Race: vol met strategische fouten!!

Race 3: GEEN KERS!! Dat betekent nog meer achterstand; en nog geen dubbele diffuser, terwijl al vanaf race 1 is bekend dat de dubbele difusser nodig is, waarom zijn ze toen al niet begonnen??!!

Er gaat iets goed mis!

daan330
17-04-2009, 15:20
Ik snap ook niet dat ze nog geen dubbele diffuser ontwikkeld hebben,
waren ze dan zo zeker dat ze weer gelijk gingen krijgen van de FIA?
raar...

sharknose67
17-04-2009, 22:09
Ik snap ook niet dat ze nog geen dubbele diffuser ontwikkeld hebben,
waren ze dan zo zeker dat ze weer gelijk gingen krijgen van de FIA?

Ik vrees van wel. Hoogmoed komt voor de val. Kijk maar naar die blunder met Massa, ze dachten: die 1e kwalificatie is toch wel een eitje voor ons.

Dutchie
20-04-2009, 19:59
FIA geeft uitleg over legaliteit diffusers :
Maandag publiceerde de FIA de volledige argumentatie van het Internationale Hof van Beroep in de diffuser-zaak. Eerder deze maand had het Hof al besloten om de diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota legaal te verklaren en nu is ook duidelijk welke beweegredenen daar achter zitten.

Ferrari, Renault en Red Bull claimden alle drie dat de beslissing om de diffusers legaal te verklaren moest worden teruggedraaid, en dat Brawn GP, Williams en Toyota uit de Australische Grand Prix en elke andere race waarin ze met illegale onderdelen gereden zouden hebben zouden worden gediskwalificeerd. De FIA, als verdedigende partij, claimde dat de argumenten van de drie protesterende teams ongegrond moesten worden verklaard.

Meer : http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/20/fia-geeft-uitleg-over-legaliteit-diffusers/

Dutchie
21-04-2009, 17:55
'Eensgezindheid FOTA wankelt door diffuser-rel' :
Het begon zo mooi. De teams verenigden zich in de Formula One Teams Association (FOTA) om zo samen sterk te staan en te voorkomen dat de FIA ze beslissingen door de strot zou duwen als een standaardmotor of -versnellingsbak. De recente schermutselingen over de diffusers hebben echter gezorgd voor grote verdeeldheid in de teambazenbond, waardoor het voortbestaan ervan onzeker lijkt

Meer : http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/21/eensgezindheid-fota-wankelt-door-diffuser-rel/

stucmania
22-04-2009, 13:17
vanuit tenerife ff een reactie

een geweldige race jmmr van de f-jes ik kijk uit naar aan komende wekend
alleen nu nog een beetje zon hier en alles zou kompleetzijn :)

greetz P