View Full Version : Verschil tussen Dry sump en Wet sump
mavanhaasteren
02-03-2009, 08:28
ik vraag me al een tijdje af wat het verschil is tussen een Dry sump motor en en wet sump motor.
is er iemand die dat kan uitleggen, met de eventuele voor en nadelen ervan.
.
Wet sump heeft een carter onder de motor waar de olie wordt "opgeslagen". Uit het carter wordt het opgepompt naar de verschillende plekken in de motor die gesmeerd moeten worden. Daarna zakt de handel door zwaartekracht weer naar beneden het carter in.
Voordeel: Eenvoudig, goedkoop.
Nadeel: Motor moet hoger in de auto om het carter eronder kwijt te kunnen; In extreeme gevallen kan het voorkomen dat bij de olieaanzuigbuis geen olie is. Dan gaat de boel kapot.
Daarom hebben raceauto's ALTIJD een drysump.
Hierbij heb je een minimaal cartertje en een (vaak externe) dubbele oliepomp. Een pomp pomt de olie uit het carter naar een externe tank en de andere pomp pomt het van de tank naar de motor.
Voordeel: De extrene tank kun je zo vormgeven dat je ook onder extreme gevallen olie kan aanzuigen. (bij gevechtsvliegtuigen is de olietank een bol, die voor meer dan de helft is gevuld met olie, en de aanzuigbuis zit in het centrum. ZO heb je zelfs op zijn kop oliedruk)
Nadeel: Vooral de pompen zijn duur.
Ander nadeel -zo heb ik wel eens ervaren- is dat de externe pompen meestal met een riem worden aangedreven. Die riem kan stuk. (als je bijvoorbeeld de grindbak in gaat)
Reinier
twee aanvullingen wellicht:
-Met een dry-sump ben je niet meer gelimiteerd voor de hoeveelheid olie die je meeneemt.
(mijn rallye audi heeft een standaard carter van 3,5 liter olie maar met de dry sump die ik daar heb heb ik een olietank van 10 liter) Dit heeft grote voordelen voor de thermische belasting (de olie zal veel minder snel te heet worden.)
- Met een dry sump heb je dus twee pompen. Een voor de aanvoer naar de motor en een voor de afvoer van de olie uit het carter. Omdat het dus nu twee pompen zijn kan je daarin dus bij het ontwerp van het systeem gebruik maken van het feit dat je deze twee stromen niet identiek wilt hebben. Afvoer wil je sneller als aanvoer terwijl bij de aanvoer de druk je wens is en bij de afvoer het volume. Twee pompen is dus een vrijheidsgraad meer bij het ontwerp.
mavanhaasteren
02-03-2009, 13:29
dank voor deze info, vroeg het me al een tijdje namelijk
Wat trouwens erg veel troep geeft -zo heb ik op assen eens bij een Donkervoort gezien- is als de afzuigpomp minder pompt dan de drukpomp. Dan krijg je dat de hele olietank langzaam in de motor wordt gepompt. Als je veel olie mee neemt in je tank kun je dus je motor helemaal volpompen, en geloof me als je echt tot het niveau van en boven de krukas komt wordt het een hele grote troep!
Reinier
""Daarom hebben raceauto's ALTIJD een drysump."" Kleine correctie/aanvulling: Nee dat is niet waar. In de eerste plaats is deze ombouw die dan nodig is niet in leke raceklasse ook vanuit het technisch regelemnt toegestaan. Daarnaast is ombouw erg kostbaar, en vaak is met een paar kleine en simpele dus goedkope aanpassingen toch een zekere situatie te behalen.
Met name in lange bochten loop je het risico dat de olie naar 1 kant van het carter gedrukt wordt (en dat is eigenlijk gelijk het enige echte probleem wat je met een wet sump hebt bij race en rallywerk)., en de aanzuigbuis droogloopt. Dus wat passen wij aan: wij brengen schotten aan in het carter rondom de aanzuigbuis om een oliereservoir te maken waar eigenlijk dus altijd olie in staat. Ik denk dat zeker in NL alleen supertoerwagens en een enkele individuele auto met drysump rijdt (en dan bedoel ik auto`s die aangepast zijn, niet die er origineel al van voorzien zijn, en ook niet de speciale formule auto`s).
Veep,
Volgens mijn woordenboek heeft een raceauto geen dak en ook geen spatborden.
;)
Vandaar!
Reinier
Ik denk dat zeker in NL alleen supertoerwagens en een enkele individuele auto met drysump rijdt.
Ben ik helemaal mee eens :D:D Pfff ben ik blij dat er bij mij een dry sump motor in zit.:):);)
Rob,
.
red bb512
02-03-2009, 19:12
hoeveel motor olie gaat er in een 308 met dry-sump ????
hoeveel motor olie gaat er in een 308 met dry-sump ????
Maarten, 11 liter totaal.
Rob,
Veep,
Volgens mijn woordenboek heeft een raceauto geen dak en ook geen spatborden.
;)
Vandaar!
Reinier
Ahh nu snap ik `m...!! Ja die hebben ALTIJD dry-sump idd. I stand corrected!
Johannus
03-03-2009, 14:09
Onze Race auto in de Formula Student competitie maakt gebruik van een Suzuki motorfiets motorblok, en daar hebben wij zelf Dry-sump voor ontwikkeld.
Groot voordeel is namelijk dat door de lagere carterpan het blok aanzienelijk lager in de auto komt te liggen dan zonder dry-sump systeem. Omdat het blok het zwaarste is (samen met coureur, auto is in totaal 250 kg) ligt het zwaatepunt dan veel lager en is de auto dus veel stabieler en door de verbeterde wegligging veel sneller :D
Heeft ons in ons geval wel een extra blok gekost, alles is zelf ontwikkeld aan het dry-sump systeem en de pomp zoog valse lucht aan, toen knalde het blok helaas uit elkaar :( maar nieuwe blok loopt wel prima :D
Je moet er sowiezo aan denken dat als je motorfietsblokken monteert in auto's je altijd problemen krijgt met smering als je niets doet. Een motorfiets gaat hellen in bochten en kan dus niet als een auto G-krachten ervaren naar opzij. Je kan er dus gevoegelijk vanuit gaan dat carters van motorfietsblokken er niet op zijn berekend dat de in bochten de zijkant van het carter opzoekt.
Reinier
Johannus
03-03-2009, 15:54
Hmmm... het eerste jaar hebben we geloof ik toch met onaangepast carter systeem en hetzelfde blok gereden zonder problemen... Zal het wel eens navragen. Maar ach, toen was de benzinetank niet bestand tegen bepaalde G-krachten, zo leer je iedere keer wat bij, maar daar is de competitie ook voor bedoeld.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.