PDA

View Full Version : wanneer beurt uitvoeren

adamhoekstra
04-10-2008, 14:27
wanneer voeren jullie de onderhouds beurten uit.
bij mijn testarossa ben ik van plan , grote beurt - 2 jaar laten kleine beurt.
of is het verstandig om elk jaar een onderhoudsbeurt uit te voeren.
het is ook mogelijk geen kleine beurt ,maar om de 5 jaar een grote beurt.
wat is verstandig om te doen.

512cello
16-10-2008, 02:32
Zou er toch ieder jaar even een beurtje aan geven. Bij mijn laatste kleine beurt kwamen we erachter dat de dop van het koelstofreservoir versleten was en hebben we meteen vervangen. Vervanging motorolie hebben we overgeslagen trouwens. Kleine check-up = safe voorzover dat mogelijk is.

nofear02
16-10-2008, 12:47
Vind ik ook. Met alle respect, maar Ferrari's.... t blinkt niet uit door duurzaamheid. t Is geen RR. Het is allemaal met passie gebouwd, t moet hárd gaan. Ik heb al zoveel dingen gehoord van ff dit kapot, of ff dat bijna versleten. Al was het maar een simpele check-up, lijkt me echt geen overbodige luxe. Ben je net te laat met iets en gaat er daardoor iets anders heel erg kapot, dan kunnen de kosten 100x erger zijn bij een Ferrari.

Veep
16-10-2008, 14:58
tussenliggende tijd is niet alleen belangrijk, maar ook aantal gereden km, en tijd van stilstand bv in de winter. ZO zou ik er zelf altijd als ie in winterstalling gaat in het voorjaar na het slaapje frisse olie in doen, vanwege eventuele condens ed. Verder is het altijd goed als even regelmatig een aantal zaken nagelopen word. En bij weinig km toch regelmatig de distributie doen.

adamhoekstra
16-10-2008, 19:48
ik laat nu bij munsterhuis een kleine beurt uitvoeren + apk.
over 2 jaar volgt de grote beurt weer , wat ik volgend jaar ga doen weet ik
nog niet.
denk weer een kleine beurt.

danny348
19-05-2009, 16:17
volgende week moet mijn 348 binnen om een grote beurt te laten doen . ik denk dit ieder jaar te laten doen ik doe toch 10 a 15.000 km/jaar .

Kees den Hertog
19-05-2009, 20:22
Ik laat mijn 328 elk jaar nalopen, in ieder geval olie en olie-filter en de airco. Verder verplicht de APK, de jaarlijkse periodieke (veiligheids) keuring. Om de 3 jaar de riemen en spanrollen en dan net wat men tegenkomt. (Vorig jaar bij mij bijvoorbeeld scheurtjes in de spruitstukken, vervangen dan maar....). Bougies gaan met 15.000 km/jaar ook wel 3 jaar mee, luchtfilter is van K&N, hoeft nooit meer vervangen te worden, anders ook elke 3 jaar. Advies, elk jaar een kleine beurt, (olie + filter), om de 3 jaar een wat grotere beurt, (= kleine beurt +riemen en rollen). Voldoe je nog altijd niet aan wat Ferrari voorschrijft, maar zit je altijd goed. Er komt toch altijd iets bij, een schakelaar, spruitstukken, banden, uitlijning, wisserbladen, startmotor, relaitje, lampje, noem het maar. Met een 1500, a 2000,- euro/jaar moet je toch al snel rekenen als je het laat doen. DHZérs zijn voordeliger uit, maar dat moet je wel kunnen/willen..............

richard
25-05-2009, 22:56
Onze auto gaat elk jaar voor de nodige checks naar guus en we hebben m zaterdag opgehaald met een verse apk en een klein beurtje (filters/olie/ed) Vorig jaar nieuwe riemen en stuurhuis gereviseerd op dit moment zijn we bij en zowel guus als wij verwachten in wezen niks maar ja de auto is van 79 dus je weet maar nooit.

Kees den Hertog
25-05-2009, 23:14
Elk jaar de olie + een filter, om de 3 jaar de riemen en spanrollen, en verder: w.v.t.t.k., (koelvloeistof, remolie, bougies, blokken, schijven, stuurhuis, startmotor, dynamo, schakelaartje, banden), noem het maar, ze worden bejaard, 100% garantie is niet te geven. Reserveer 1500,- a 2000,- per jaar, zit je bijna altijd goed. Fijne kilometers gewenst!

richard
25-05-2009, 23:31
Klopt maar wij als leek hebben onze 308 gekocht met achterstallig onderhoud, stuurhuis had al 3 jaar afgekeurd moeten zijn maar is bij alle garages voordat we bij guus kwamen nooit naar gekeken.
Distri ed was wel onderhouden hebben we ook oude rekeningen van maar in de tussentijd zijn we alles op aan het lossen wat we tegenkomen wat nog niet was/is gedaan en dan lopen de kosten aardig op.
Alleen kan ik het delen met mn vader en doet het niet zo zeer als het flinke kluif is bij wijze van spreken
Maar wij zijn ons er ook van bewust dat je met dit soort autos anders moet omgaan inzake beurten ed dan met bijv mn alfa uit 2000.
Kopen is 1 en onderhoud zeker een grote 2

danny348
28-05-2009, 15:58
Hij is binnen voor de riem , rollen en filters , morgen heb ik hem terug .

danny348
31-05-2009, 00:32
Ben hem vadaag gaan halen alle filters en alle riemen en rollen zijn vervangen ook de remblokken achter er lag zelfs een muis in de luchtfilter (Hij is klaar voor de 14e' in Franco.)!!! nog juist de banden opblinken .
http://img193.imageshack.us/img193/2145/ferrari006.jpg (http://img193.imageshack.us/my.php?image=ferrari006.jpg)

Racing-Baker
31-05-2009, 13:23
blijft toch een uniek zicht zo hé?
mooi mooi mooi !!
straks terug met een gerust hart gaan rijden (op Francorchamps)

danny348
31-05-2009, 15:05
op de benzinnefilter stond een plakker van Ferrari dat hij is vervangen in 1996 (mooi hee). de vorige mag fier zijn dat hij hem zo goed heeft onderhouden .

Kristof8
02-06-2009, 13:13
dat is inderdaad om fier op te zijn!
kilometerstanden moeten gerespecteerd worden, maar indien niet veel gereden wordt, dan moet naar de tijdstippen gekeken worden en 13 jaar voor een benzinefilter lijkt me wel een beetje lang.

JazzyO
02-06-2009, 23:10
tussenliggende tijd is niet alleen belangrijk, maar ook aantal gereden km

Iets andere insteek, maar komt op hetzelfde neer: mijn mening is dat km stand eigenlijk onbelangrijk is. Je moet gewoon ieder jaar je auto een beurt laten geven. En waarom? Als je veel kms rijdt, is de Ferrari happy. Hoe meer, hoe beter. Alleen - dingen slijten. Daar heb je dus een jaarlijkse beurt voor nodig. Als je NIET met je Ferrari rijdt, dan is de Ferrari niet happy. Dingen gaan achteruit die je niet tegenkomt tenzij je hem rijdt. Rubbers vergaan, er staan oude brandstof in die je injectors verstopt, brandstofleidingen worden poreus (dat is een leuke bij Boxers!!!), etc. Kortom - je hebt toch een beurt nodig. Dus accepteer dat nou gewoon als Ferrari-eigenaar - beter een beurt teveel dan een huilbui. Ik spendeer liever 1k euro meer voor een goed seizoen dan dat ik problemen tegenkom, net als ik lekker van mijn auto wil genieten op een of ander evenement.

Onno

danny348
03-06-2009, 10:51
vind ik er ook van .