PDA

View Full Version : Hoelang duurt een spruitstuk demonteren?

JWA
24-05-2007, 09:21
Net de hele dag met de F aan het sleutelen geweest, m'n uitlaatspruitstuk is geknapt.
Voor de 2e keer alweer, op dezelfde plek.
Zie foto.

Nou heb ik gelukkig een smeerput, maar het spruitstuk demonteren was alleen al 2,5 uur (alle bouten zijn echt onbereikbaar)
Uitlaatdemper demonteren, handrem demonteren, hitteschilden demonteren, en dan nog steeds als een slangenmens met je armen tussen het frame, de motor, de ophanging en de aandrijfassen door

Ramon.S
24-05-2007, 10:07
Net de hele dag met de F aan het sleutelen geweest, m'n uitlaatspruitstuk is geknapt.
Voor de 2e keer alweer, op dezelfde plek.
Zie foto.

Nou heb ik gelukkig een smeerput, maar het spruitstuk demonteren was alleen al 2,5 uur (alle bouten zijn echt onbereikbaar)
Uitlaatdemper demonteren, handrem demonteren, hitteschilden demonteren, en dan nog steeds als een slangenmens met je armen tussen het frame, de motor, de ophanging en de aandrijfassen door.Oef,..narigheid Jan Willem. Zou je onderweg overkomen zeg. Repareer je het spruitstuk?(warmtelas) of koop je een nieuwe

JWA
24-05-2007, 18:55
Oef,..narigheid Jan Willem. Zou je onderweg overkomen zeg. Repareer je het spruitstuk?(warmtelas) of koop je een nieuwe?

Ik heb er al een hele tijd mee rondgereden.
Ook al zit je in Zuid-Frankrijk, je komt er nog gewoon mee thuis.
Je hebt het eerst niet in de gaten, het klinkt of er iets tikt.
Na verloop van tijd begint de motor minder mooi te lopen als hij warm is en soms iets in te houden, een beetje alsof je vapour-lock hebt.

Het spuitstuk heb ik gelast.
Dat had ik al een keer eerder gedaan, een jaar of 3 geleden.
Toen met MIG, dat was toen nieuw voor me, ik had 2e hands zo'n hobbydingetje gekocht.
Het was een prutsding, alles wat ik er mee heb gelast is weer kapot.
Het spruitstuk is nu dus weer op dezelfde plaats gescheurd.
Bleek dat ik geen goede las had gelegd, de las lag op het metaal en had het metaal niet gesmolten.

Nee dan toch maar weer met een laselectrode, daarvoor heb ik een pracht apparaat, een hele oude (was nog van m'n opa) maar werkt perfect.

Met lassen smelt je de twee delen en voeg je metaal aan het smeltbad toe.
Het metaal van een uitlaat is dun, je last er dus zo doorheen als je te lang op een plaats blijft of als je de stroomsterkte te hoog hebt staan.
Maar als je de stroomsterkte niet hoog genoeg hebt of niet lang genoeg op de plaats blijft vormt zich geen smeltbad en heb je dus geen hechting.

Ik heb nu ook 2 keer een gaatje gebrand, de las verdient daarom geen schoonheidsprijs maar het is dit keer wel helemaal gasdicht en sterk.
Daarbij zie je er toch niets van onder de hitteschilden.

Het monteren duurde trouwens een stuk langer dan het demonteren, ben ik van 11.00 uur 's tot 17.45 uur mee bezig geweest.
Natuurlijk ook gelijk de onderkant schoongemaakt en alle hitteschilden gerepareerd, en gepoetst.

De motor loopt weer als een zonnetje, je snapt niet dat zo'n scheur zoveel verschil maakt

Ramon.S
24-05-2007, 20:19
Het spuitstuk heb ik gelast.
Dat had ik al een keer eerder gedaan, een jaar of 3 geleden....

Ik heb nu ook 2 keer een gaatje gebrand, de las verdient daarom geen schoonheidsprijs maar het is dit keer wel helemaal gasdicht en sterk. Daarbij zie je er toch niets van onder de hitteschilden.
Ik begrijp je volkomen. Ik heb vroeger namelijk G6 lassen gedaan incl. MIG en TIG. Dus wel handig ja als je iets zelf kan repareren.
Alleen ik had wel van te voren het spruitstuk (denk ik dan he?) bloed heet gemaakt alvorens het lassen. Mede om de krimp te compenseren.
En het opnieuw scheuren te voorkomen. Het materiaal moet echt zeer goed schoon zijn anders brand de electrode het inderdaad niet goed in. De slakvorming in de vlamboog krijgt dan minder snel kans.
Nou in iedergeval blij voor je dat alles weer oke is man :)

Voor de beginnens ;)

Vóór je begint met lassen moet je:

de goede elektrode kiezen
de goede stroomsterkte instellen op het lasapparaat
je werkstuk klaar maken. Dat kan zijn voorbewerken of schoonmaken.

Hierna kun je gaan lassen.

Het begin van het lassen is: het boogtrekken. Boogtrekken is: het ontsteken van de vlamboog. De vlamboog is het felle licht tussen de elektrode en het werkstuk.

Hoe moet je de vlamboog ontsteken ?

- je strijkt met de elektrode over het werkstuk.

Je moet dat met een korte beweging doen.

Het is net zoals je een lucifer aanstrijkt.

- ná het aanstrijken trekje de elektrode iets terug.

Je ziet nu een fel licht.

Dat felle licht is de vlamboog.

Zo heb je de vlamboog ontstoken.

Fout is: de elektrode tegen het werkstuk aandrukken. Je krijgt dan géén vlamboog. De elektrode komt vast te zitten aan het werkstuk. Dat heet ook: het vastvriezen van de elektrode.

Vastvriezen is: de elektrode zit vastgeplakt aan het werkstuk

JWA
24-05-2007, 21:40
Ik heb het spruitstuk eerst met de haakse slijper afgebraamd.
Dit om de oude lasresten weg te halen.
Daarna op een houten blok vast geschroefd zodat de uiteinden van de twee delen netjes op de juiste plek tegen elkaar werden gedrukt.

Electrodes van 2mm en een stroomsterkte van 38A

JWA
24-05-2007, 22:13
Nog even een foto van de onderkant voor het spruitstuk weer op de plaats ging.

Je ziet de achterste dwarstraverse, het handrem systeem is losgemaakt.
Het spruitstuk moet, zonder hitteschild, tussen de twee achterste dwarstraverses doorzakken (en natuurlijk ook weer omhoog)

2 moeren van het spruitstuk kun je niet zien en moet je dus op het gevoel losmaken en weer vast zetten.

Bij een 308 met carburateurs is het makkelijker, minder hitteschilden en de CIS zit niet in de weg

nofear02
24-05-2007, 23:34
Wooow; wat een prachtige draad is dit! JWA (en ook ramon!) hartstikke bedankt voor jullie typwerk en foto's. Het is voor mij totale abracadabra, maar ik vind het verrekte knap dat jullie zulk soort dingen kunnen! Geweldig. Thnx.

Tof dat er nu ook écht technische info op deze site staat! super.

En petje af voor je JW dat jij zó lang kan sleutelen! Ik zou het na een half uur al zat zijn zeg. Tsjeee

Beach58
25-05-2007, 08:20
Een interessant onderwerp,ik ben ook een doe het zelver.
Het lassen van het spruitstuk zoals Ramon beschrijft betreft het lassen van giet-ijzer,dat is een delicate zaak en moet volgens de juiste procedure gebeuren.Echter giet-ijzeren spruitstukken zitten onder "normale"auto's,Ferrari's hebben dit niet dus repareren is een mogelijkheid.Toch zou ik een ander spruitstuk overwegen je kan eens informeren bij euro-spares die heen misschien wel een goed gebruikt exemplaar

Scuderia Ferrari Nevaeh
25-05-2007, 08:45
Tijdens de rijvaardigheidtraining van FCN sprak ik met iemand die een F355 Spider heeft. Hij had ook zijn spruitstuk laten vervangen, omdat deze op het circuit stuk was gegaan. Schrik niet van het bedrag: 3000 euro

JWA
25-05-2007, 11:35
Bij de 355 gebeurt het schijnbaar regelmatig dat een uitlaatspruitstuk scheurt.
Bij een 308 had ik hier niet eerder van gehoord.
Er zijn verschillende spruitstukken in de handel.

Ferrari classic parts:
#116318 308GTBS-I-M8 SS REAR MANIFOLD
Unit price: £638.70
Di ongeveer € 1020,- voor het "originele" onderdeel met de juiste ingeslagen nummers.

Superperformance:
Exhaust manifold rear stainless 308 GTS/B 1461F
£325.00
Di ongeveer € 520,- voor een "aftermarked" onderdee

Beach58
25-05-2007, 19:03
Ik heb ook van gescheurde manifolds bij de 355 serie gehoord.De mijne heeft echter 2 selfmade luchthappers in de bodemplaat(zaten er al toen ik de auto kocht) ,deze leiden koele lucht richting de uitlaat spruitstukken.Ook denk ik dat de bij mijn wagen toegepaste challenge grill bijdraagt aan een beter gekoeld motor kompartiment,deze is namelijk geheel geperforeerd.
Over de luchthappers in de bodemplaat heb ik trouwens nooit iets gehoord,is dit ook bij anderen bekend

Monte Zemolo
12-10-2007, 00:17
Electrodes van 2mm en een stroomsterkte van 38A.[/QUOTE]

Hallo JWA,
je verdient in ieder geval de eerste prijs voor doorzettingsvermogen. Een rotklus. Weet overigens, en dat is ook al uitgelegd door een behulpzame medelezer, dat je bij een dergelijk spruitstuk veel minder hitte nodig hebt vanwege de dunwandigheid en gerust op een CO2 lasapp. kunt vertrouwen.
Het is ten slotte geen gietijzer. (gelukkig)
Het komende probleem met je uitlaatspruitstuk zou vervolgens kunnen zijn dat de uitzettingscoefficient op het gelaste deel niet gelijk is en daarom in de toekomst zou kunnen gaan scheuren naast de las omdat resonantie slecht reisgezelschap is voor dergelijke thermisch belaste delen. En je kunt in een keer onbezorgd klaar zijn na zoveel moeite met een atermarket die echt niet minder functioneel is.
Wel petje af voor je spirit.
Groetjes

JWA
12-10-2007, 21:18
Thanks.

Natuurlijk kan het langs de las weer scheuren, dat zien we dan wel weer.
De scheur in het spruitstuk is ook begonnen bij een las.
Namelijk waar een steun van het hitteschild vastgelast was.

Ik controleer het met enige regelmaat, tot nog toe geen probleem

fermarc
25-10-2007, 22:24
alle ben niet allen die aan een ferrari werk knap, en zo blijf het leuk en betaalbaar om een ferrari te hebben

fermarc
01-12-2007, 23:01
alee ben niet alleen die aan een ferrari werkt knap, en zo blijf het leuk en betaalbaar om een ferrari te hebben.

ik heb mijn druk plaat vervangen je kan daar nog redelijk aan.
Je moet een wiel afhalen en de wielkap losmaken en je kan er makelijk aan.
Foto's volgen later

Kees den Hertog
02-12-2007, 15:54
Klasse Jan-Willem en inderdaad petje af voor het verrichtte werk. Je kunt je afvragen waar het DIY ophoudt en waar het uitbesteden begint. Zijn wel behoorlijke prijzen trouwens die ik hier zie voor een aantal onderdelen, dan te bedenken dat het nog ponden zijn ook...
Maar goed, voorlopig ben je er hopelijk weer vanaf