PDA

View Full Version : Auto importeren - waarop letten?

Manettino
20-05-2007, 12:22
Ik ben mij ook aan het oriënteren op het importeren van een F. uit het buitenland, wrsch Dld vanwege het grotere aanbod.

Ik ga niet over één nacht ijs en zal zeker niet om de officiële dealers heengaan. Dan betaal ik maar iets meer, maar voor mijn gevoel heb ik dan meer zekerheden, toch? Of kijk ik er dan iets te optimistisch tegen aan?

Hebben jullie peroonlijke ervaringen met het importeren en/of tips & trics voor deze zoeker? Alle info is welkom!

Ciao, E

Paulus
20-05-2007, 15:28
bij de dealers kun je goed zaken doen.
ik heb wel geleerd contant geld bij me te hebben dan kan er zo 10% van de vraag prijs af.
ik heb nu een paar keer de deal gemaakt dat ik hem gelijk me nam (export kenteken,dat heb je binnen 1 uur)

in duitsland zijn de regels voor dealers heel streng als ze bv zeggen schade vrij moet dat ook echt zo zijn.

let wel op dat als je er een koopt dat er op de factuur staat dat de merwerd stuer betaald is.
anders mag je straks hier behalve BPM ook BTW betalen.

BPM stelt ook niets voor dat regel je ook zo.je gaat naar een RDW keuringsstation daar bepalen ze de BPM voor 20 euro extra kan je hem gelijk apk laten keuren.
als je betaald heb dan krijg je naar 2 dagen het kenteken opgestuurd

mtange
23-05-2007, 22:48
Samen met m'n vader heb ik dit jaar in Duitsland twee auto's gekocht.
Hij heeft toen het volgende bestand gemaakt waarin ongeveer uitgelegd wordt hoe wij het gedaan hebben. Hopelijk heb je er wat aan.
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel. :)

Succes met de zoektocht naar een Ferrari in ieder geval

Mondialseeker
27-05-2007, 17:39
Ik zit met een kleine vraag: het model wat ik wil (Mondial QV of in tweede plaats een Mondial 8, en als het echt niet anders kan, een 308 GT4 :D) zijn wel niet echt dichtgezaaid aan mijn kanten (de Belgische kust), dus ik moet verder kijken dan het Belgenland. In NL heb ik zien staan:
http://www.carrera-exclusivecars.nl/occexcl.htm een mooie (toch op foto) Mondial 8
http://www.autobedrijfkoullen.nl/ nog een mooie 8
http://www.almereclassiccars.nl/verkoop.asp?i=Ferrari twee QVs
http://www.autozone.be/auto_j2ee/gg/pag/a_detail.jsp?pLandTaalCd=BE_nl&pZoekId=2116782&pStrippen=false&pCss=&pActief=occ mooie 3.2 in blauw, maar hoge KMstand
Mijn vraag is: zijn de geafficheerde prijzen vaste prijzen in NL? Of is er ruimte om wat te 'bespreken' zoals hier in België het geval is?
Jurgen

.

nofear02
27-05-2007, 18:19
Ik zit met een kleine vraag: het model wat ik wil (Mondial QV of in tweede plaats een Mondial 8, en als het echt niet anders kan, een 308 GT4 :D) zijn wel niet echt dichtgezaaid aan mijn kanten (de Belgische kust), dus ik moet verder kijken dan het Belgenland. In NL heb ik zien staan:
http://www.carrera-exclusivecars.nl/occexcl.htm een mooie (toch op foto) Mondial 8
http://www.autobedrijfkoullen.nl/ nog een mooie 8
http://www.almereclassiccars.nl/verkoop.asp?i=Ferrari twee QVs
http://www.autozone.be/auto_j2ee/gg/pag/a_detail.jsp?pLandTaalCd=BE_nl&pZoekId=2116782&pStrippen=false&pCss=&pActief=occ mooie 3.2 in blauw, maar hoge KMstand
Mijn vraag is: zijn de geafficheerde prijzen vaste prijzen in NL? Of is er ruimte om wat te 'bespreken' zoals hier in België het geval is?
JurgenVolgens mij is er altijd wat te bespreken, bij elk merk, bij elke dealer, etc. Misschien is het in belgie echter wat gebruikelijker/weet iedereen/ is het gewoon dat er serieus iets ruimte is. In nederland is het soms dat je wat mag 'uitzoeken'; radiocd-speler, banden, velgen, maar serieus geld?? daar staat tegenover; ga er eens heen met 25 rooien in een envelop en leg het voor zijn snufferd neer; 'dit heb ik bij me'. Menig dealer wordt daar flink hitsig van en wil die flappen dolgraag in zijn kontzak. Contant verkopen vinden ondernemers vaak erg altijd leuk.. ;).

Iets heel wat anders is; jij in nederland iets kopen? zijn onze auto's niet veel te duur door de vroegere bpm en btw etc. Is het in duitsland niet veel interessanter? is er niks op mobile.de

Mondialseeker
27-05-2007, 18:23
Volgens mij is er altijd wat te bespreken, bij elk merk, bij elke dealer, etc. Misschien is het in belgie echter wat gebruikelijker/weet iedereen/ is het gewoon dat er serieus iets ruimte is. In nederland is het soms dat je wat mag 'uitzoeken'; radiocd-speler, banden, velgen, maar serieus geld?? daar staat tegenover; ga er eens heen met 25 rooien in een envelop en leg het voor zijn snufferd neer; 'dit heb ik bij me'. Menig dealer wordt daar flink hitsig van en wil die flappen dolgraag in zijn kontzak. Contant verkopen vinden ondernemers vaak erg altijd leuk.. ;).

Iets heel wat anders is; jij in nederland iets kopen? zijn onze auto's niet veel te duur door de vroegere bpm en btw etc. Is het in duitsland niet veel ineteressanter? is er niks op mobile.de?

1 klein probleem: mijn Duits is waarschijnlijk zo goed als jouw Chinees

en kom nu niet af met het feit dat je Chinees vloeiend spreekt!!! ;)
Jurgen

.

nofear02
27-05-2007, 18:27
1 klein probleem: mijn Duits is waarschijnlijk zo goed als jouw Chinees. JurgenNeem iemand mee die goed duits spreekt! Of laat een belgische garagist of F-dealer, zoals in Nl volgens mij ook wel Alex Forza doet, meegaan, als je hem biedt de beurt te laten doen, + hem betaalt voor zijn tijd. Zoek er dus zelf een op, en maak dan een afspraak. Beter kan het volgens mij niet. Of vraag het aan Manettino; die weet nu hoe het moet...;)

.

250lm
27-05-2007, 18:55
Sowieso als je niets in te ruilen hebt, is er altijd wel wat korting te bedingen. Maar dat is zo bij 'normale' auto's. dealers weten natuurlijk ook wel dat je hem graag wilt en ik weet niet of ze dan veel in prijs zullen dalen aangezien de concurrentie ook een stuk minder is.

Niels

.

nofear02
27-05-2007, 19:05
Sowieso als je niets in te ruilen hebt, is er altijd wel wat korting te bedingen. Maar dat is zo bij 'normale' auto's. dealers weten natuurlijk ook wel dat je hem graag wilt en ik weet niet of ze dan veel in prijs zullen dalen aangezien de concurrentie ook een stuk minder is. NielsDus sowieso al nooooit laten merken dat je gek bent van de auto, en 'het al wel wat vindt' en met glinsterogen staat te kijken. toneel spelen! verder; verkoopt een dealer iets in consignatie, dan kan hij ook soms nog de verkoper pushen hem nu eindelijk maar eens te verkopen/ wat in prijs te zakken (kost hém toch niet). Ik schrok me vorig jaar bij auto monza in stml wezenloos; lag binnen 60 seconden in feite al 5k (!) van de prijs af zoals ie op internet stond, nadat ik mijn verhaaltje verteld had... niet te geloven

modena82
15-01-2008, 19:49
Klopt het daadwerkelijk dat ik over een auto van 25 jaar oud geen bpm hoef te betalen in Nederland? Of zijn er de afgelopen 8 maanden nieuwe regels ingevoerd op dit gebied? (wanneer ik deze uit Duitsland haald

.

mtange
15-01-2008, 20:01
Dat klopt inderdaad. Auto's ouder dan 25 jaar moet geen BPM van betaald worden.

Vrijstelling voor personenauto's van 25 jaar en ouder

Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto heeft gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van de Belastingdienst automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.
bron: http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-17.html

.

d1ablo
15-01-2008, 20:12

bron: http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-17.html

Let wel op dat je iets van een bewijsje hebt dat de MwSt ( = BTW) betaald is. Anders kan je uiteindelijk nog problemen krijgen dat je alsnog de BTW (19 %) moet betalen.
In Duitsland staan soms ook auto's die nog niet op Europees kenteken staan (bijv. uit Zwitserland of Midden Oosten etc...) Hierbij is het oppassen dat de import heffing al betaald is (meestal 10 %), dus in dit soort gevallen ook een bewijsje (douanepapieren) vragen. Verder zijn deze auto's in NL moeilijker op kenteken te krijgen vanwege het ontbreken van Europese goedkeuringspapieren. (ook al is het een Europees geproduceerde auto !!)
Verder worden in Dld. auto's vaak excl. MwSt. aangeboden als het een BTW auto betreft...Is wel handig als je de auto zakelijk wilt registreren. Je hoeft dan in principe als je aan de desbetreffende dealer je BTW nummer in NL doorgeeft geen BTW te betalen maar handelt alles af als Intra communautaire transactie (ICT) tegen het 0 % tarief. Koop je als particulier dan moet je bij de vraagprijs nog 21 % Duitse BTW optellen

mvh14
22-01-2008, 16:31
Ik weet niet of het gebruikelijk is om op deze manier een advies te vragen, maar vond op mobile.de een witte 308 gtb uit 1980 met 70.000 km. Zie onderstaande link. Wellicht interessant voor iemand, zo ook voor mij. Uiteraard zou ik hier niet zondermeer op afgaan door even heen te rijden (ruim 300km), maar model/kleur/km-stand/prijs maken het los van de technische staat, wel voor mij persoonlijk een hele mooie 308.

"Pflegezustand 3", "MwSt. nicht ausweisbar" en "Preis Zulassung Österreich zzgl. NOVA".

Dit betekent volgens mij import vanuit Oostenrijk, dus nog BTW (16%?) te betalen, echter geen BPM. Klopt dat en verder nog addertjes onder het gras?

En hoe lat je deze eigenlijk keuren als het serieus gaat worden? Immers dat is een vereiste, maar de auto staat in duitsland of misschien zelfs in Oostenrijk!

Graag jullie mening.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=4143946&tabNumber=3&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=8600&makeModelVariant1.modelId=9&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=1975-01-01&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

.

nofear02
22-01-2008, 19:30
En hoe laat je deze eigenlijk keuren als het serieus gaat worden? Immers dat is een vereiste, maar de auto staat in duitsland of misschien zelfs in Oostenrijk!
Graag jullie mening.Gewoon een PPI laten doen bij een andere F-dealer. Kan ook door Kroymans; die heeft ook vestigingen in Duitsland. (ppi: zie mijn verhaal over aankoopkeuringen)

Kingpin328
22-01-2008, 19:54
Wellicht interessant voor iemand, zo ook voor mij.

Ughh, een vroege, geknevelde carburateurversie met anti-smog/katalysator toestanden en een verzwaard USA/CH 5mph chassis. En een nogal 'ratty' interieur ook. Zelf zou ik er niet eens naar gaan kijken ...

trkevin
24-01-2008, 22:55
Voor het invoeren van een wagen uit Amerika ofzo betaal je in Belgie:
- 21 % BTW + 10 % invoerrechten als de auto jonger is dan 30 jaar.
- 6 % BTW + 0 % invoerrechten als de auto ouder is dan 30 jaar (indien de douanedocumenten juist zijn ingevuld, let vooral op juiste nomenclatuurcode!!)

Als je in Duitsland een nieuwe auto koopt, moet je in Duitsland geen BTW betalen, maar betaal je de BTW wel hier in België. Dit is een speciale regeling om tegen te gaan dat iedereen in Duitsland een wagen gaat kopen omdat de BTW in Duitsland (19 %, voorheen 16 %) lager is dan die in België (21 %).

Mvg

-Kevin

.

mvh14
28-01-2008, 17:51
In mijn zoektocht naar een mooie F, speelt de gedachte steeds meer om een een F uit Italie te halen. Nou is er op dit forum en internet een hoop geschreven over import, voornamelijk uit Duitsland, maar niet zo gek veel over import vanuit Italie.
Heeft iemand hier ervaring mee cq tips cq advies

d1ablo
28-01-2008, 18:14
In mijn zoektocht naar een mooie F, speelt de gedachte steeds meer om een een F uit Italie te halen. Nou is er op dit forum en internet een hoop geschreven over import, voornamelijk uit Duitsland, maar niet zo gek veel over import vanuit Italie.
Heeft iemand hier ervaring mee cq tips cq advies?

De import uit Italie is formeel gezien hetzelfde als uit Duitsland (EU land...)
Dus BPM en evt. BTW ed. afhandeling in NL is identiek. Je moet er wel rekening houden dat als je de auto zelf terug wilt rijden naar NL je met het obstakel Zwitserland te maken hebt. Dit zorgt weer voor de nodige papierwinkel en controles bij de grens. Autotransporteur inschakelen is dan makkelijker maar wel duurder. Alhoewel die kilometers met een F hakken er natuurlijk ook wel in. Verder heb je nooit de zekerheid hoe recent het onderhoud van je auto is zonder goede expertise. Dus om dan gelijk half Europa door te crossen is misschien toch al niet heel verstandig. (afhankelijk van de leeftijd en beschikbar info over beurten/onderhoud natuurlijk)
Soms zijn er in Italië scherpe prijzen te vinden... blijft dan wel oppassen voor afgeragde exemplaren, die rechervoet is daar soms erg zwaar. Sommig dealers vragen verder(zeker voor het meer exclusieve materiaal) juist weer mega prijzen in vergelijking met Dld

mavanhaasteren
28-01-2008, 19:32
Je moet er wel rekening houden dat als je de auto zelf terug wilt rijden naar NL je met het obstakel Zwitserland te maken hebt. Dit zorgt weer voor de nodige papierwinkel en controles bij de grens.

dan is het denk ik makelijker om via oosterijk te rijden dan heb je daar geen last van ;)

.

d1ablo
28-01-2008, 19:36
dan is het denk ik makelijker om via oosterijk te rijden dan heb je daar geen last van ;)

Frankrijk kan natuurlijk ook nog. Ik zit momenteel in zuid-oost Frankrijk en vanaf hier tot Turijn is bijv. "maar" 1 1/2 uur. En wel met een schitterende Alpenroute inbegrepen... !

mvh14
28-01-2008, 21:52
Verder heb je nooit de zekerheid hoe recent het onderhoud van je auto is zonder goede expertise.
.....Soms zijn er in Italië scherpe prijzen te vinden... blijft dan wel oppassen voor afgeragde exemplaren, die rechervoet is daar soms erg zwaar. Sommig dealers vragen verder(zeker voor het meer exclusieve materiaal) juist weer mega prijzen in vergelijking met Dld.

Ja, wat koop je dan is natuurlijk meteen het grootste probleem. In het duits kun je nog communiceren, maar in het italiaans wordt dat knap lastig. Laat staan onderhoudsboekjes bekijken in het Italiaans.
En inderdaad..... toch wel grote prijsverschillen tussen dezelfde auto's in Italie zelf. In Duitsland zijn de meeste modellen zelfs goedkoper ondanks dat het aanbod kleiner is. Vandaar dat de kans groot is dat ik (als het zover is) toch richting Italie moet.

Iemand enig idee wat voor een kenteken nodig is bij aankoop in Italie, bedoel mag je daar dan inderdaad in een streep mee naar Nederland rijden, of toch per land een kenteken regelen?

Eugene360
29-01-2008, 01:25
Je moet in Italie bij de staat aanvragen of je een Italiaans-gekentekende auto mag uitvoeren!

nofear02
29-01-2008, 13:14
Ja, wat koop je dan is natuurlijk meteen het grootste probleem. In het duits kun je nog communiceren, maar in het italiaans wordt dat knap lastig. Laat staan onderhoudsboekjes bekijken in het Italiaans. ... Iemand enig idee wat voor een kenteken nodig is bij aankoop in Italie, bedoel mag je daar dan inderdaad in een streep mee naar Nederland rijden, of toch per land een kenteken regelen?? Zeg Marcel, ik weet je beweegredenen niet, en die hoef ik ook niet te weten, maar je 1e ferrari gelijk maar gaan importeren uit Italie?? Wat haal je op je hals? Zonder ervaring. Zowel qua f's als qua import. Om over de taal maar niet te spreken. Met duitsland en belgie naast/onder ons. Een ferrari kopen is geen sinecure hoor. Weet je hoeveel er mis kan zijn met die dingen? Bedragen van 5 a 10 mille om dingen te herstellen zijn 'normaal'. Versnellingsbak-revisie, keerringen, etc etc. Om misschien 2,3,4 duizend euro te besparen, op een 308 of 328? Met alle heisa van dáár kijken, kopen, transport, verzekering, etc. Ik weet het niet hoor... :confused:. Iemand anders hier ideeën over

KingCobra
29-01-2008, 13:33
Ik zou er niet aan beginnen, tenzij bij een officiele dealer. En dan vragen of ze bij Kroymans kunnen assisteren.

Ik weet niet hoe het in NL is, maar in Belgie kun je niet om de importeur van het merk heen als je een oudere wagen wilt invoeren. Ze moeten attesten afgeven en typeplaatjes in de auto maken.

Groet Pieter

mvh14
29-01-2008, 21:17
Zeg Marcel, ik weet je beweegredenen niet, en die hoef ik ook niet te weten, maar je 1e ferrari gelijk maar gaan importeren uit Italie?? Wat haal je op je hals? Zonder ervaring. Zowel qua f's als qua import. Om over de taal maar niet te spreken.

Precies de conclusie die ik inmiddels, na wat gespeur en geinformeer, reeds getrokken heb. Niet doen, te riskant! Duitsland of Belgie (met een deskundige en indien nodig een PPI erbovenop) en niet verder

nofear02
29-01-2008, 21:19
Precies de conclusie die ik inmiddels, na wat gespeur en geinformeer, reeds getrokken heb. Niet doen, te riskant! Duitsland of Belgie (met een deskundige en indien nodig een PPI erbovenop) en niet verder!Gelukkig, ik ben al weer gerustgesteld. Dacht echt van, wat gaat die doen?? :)

.

mvh14
29-01-2008, 23:52
Gelukkig, ik ben al weer gerustgesteld. Dacht echt van, wat gaat die doen?? :)

Haha, dank je voor je goede zorgen

Steven
22-05-2008, 22:05
let op: is veranderd dit jaar. De grens is nu 19 jaar en 5 maanden.

.

Steven
31-05-2008, 16:53
dit schijn ik nodig te hebben op 10 juni voor de RDW keuring. (bij auto's van na 1998 is dit overigens weer niet nodig)

Weet iemand hoe ik hier aan kom. De auto is particulier gekocht in Duitsland.

gaarne uw aller advies.

Veep
31-05-2008, 17:30
Invoeren ook vanuit Italie is eenvoudig. Alleen mag officieel het italiaanse kenteken het land niet verlaten, dat moet bij export door de vorige eigenaar ingeleverd worden. Gewoon via een transporteur zou nu optie 1 zijn, of gewoon vakantie pakken en met de trailer via Oostenrijk uiteraard (doorvoer door zwitserland is ellende). Ooit bij 2 alfa`s wel italiaanse kenteken tijdelijk gebruikt , en de ene auto op chassisnr verzekerd (blanco groen kaart mee van tussenpersoon met landen en periodebeperking, weet niet of dat nog kan tegenwoordig ook duitsland is strenger, nl zeker) en de andere was in italle verzekerd voor korte duur met aantekening buitenlandse bestuurder...Na controle en afstempelen kopieen van de italiaanse paieren bij een keuringstation de papieren teruggestuurd naar de vorige eigenaar. Nu was dit allemaal zo`n 20 jaar geleden, tegenwoordig is natuurlijk weer alles anders..(mn strenger)

Veep
31-05-2008, 17:33
@ Steven, op chassinr opvragen bij F-dealer /importeur wanneer de auto geproduceerd is en waarheen geleverd. Krijg je netjes een verklaring van de fabriek, die volgens mij toereikend is voor de RDW.
Overigens zijn (gewaarmerkte kopie van-) de oorspronkelijk papieren genoeg bij import vanuit duitsland (eu land namelijk)http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/invoeren/benodigde_documenten.htm

.

Steven
01-06-2008, 15:16
tanx veep,

ik zal morgen eens even bellen met het RDW en vragen of ik het nu wel of niet nodig heb.
In de brief die ik heb ontvangen is dit toch niet helemaal duidelijk, op de website van hen kom ik toch ook niet echt 100% tot zekerheid.

in beide gevallen zal ik ook Kroymans wel even bellen, zei hebben de vraag vast vaker gehad.

keep you posted!

.

Steven
27-06-2008, 14:40
die cvo bleek niet nodig, daarvoor was de auto "te oud"

nofear02
15-07-2008, 13:09
er zijn sites genoeg waar alles op staat, maar hier ook alvast een:

http://www.cartuning-guide.com/auto-importeren.html

Steven
15-07-2008, 13:42
bpm afschrijvingslijst is reeds achterhaald......

per 1/2-2008 geldt een nieuwe tabel

Mondialseeker
14-08-2008, 19:33
ok, wat nu voornamelijk is besproken is de invoer naar NL.
Hoe zit het met import uit NL naar België?
Groeten
Jurgen

nofear02
14-08-2008, 22:02
ok, wat nu voornamelijk is besproken is de invoer naar NL.
Hoe zit het met import uit NL naar België?
Groeten
Jurgenvolgens mij staat daar het een en ander van in de draad over ''verzekeringen''.

Mondialseeker
14-08-2008, 23:25
volgens mij staat daar het een en ander van in de draad over ''verzekeringen''.

hmm, toch enkele vragen
als ik het goed versta zijn de stappen:
1. de wagen in NL laten uitschrijven bij RDW voor export:
- info uit 2007: de papieren van de wagen, de kentekenplaten van de wagen, je identiteitskaart en € 11,50 mee naar een kantoor/station van de RDW. Je krijgt een papier wat je eventjes invult. Het hele zaakje geef je aan de persoon achter de balie. Even wachten en je krijgt een doordruk van het ingevulde formulier, je identiteitsbewijs, de autopapieren (met een stempel "export" erop) en een bonnetje terug.
2. in B laten registreren bij douane (formulier 705) met volgende formulieren:
-Het aankoopfactuur (of aankoopbewijs) en eventuele andere handelsdocumenten.
-Het origineel buitenlands inschrijvingsbewijs.
-Aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld.
-De identiteitskaart van de persoon die vermeld staat op het aankoopbewijs.
3. laten inschrijven (hier de keuze om eventueel O platen te nemen)
4. keuring
5. verzekering nemen
6. rijden maar

Heb ik dit juist?
In België is een gelijkvormigheidsattest nodig om de wagen op de baan te krijgen (hebben NL wagens dit formulier ook?), behalve voor O platen.
Hoe krijg ik wagen in België?
Zijn er dan nog addertjes onder het gras?
Weet nog niet of ik opteer voor O platen.

groeten
Jurgen

FMaranelloFan
15-08-2008, 14:32
Die procedure lijkt me op het eerste gezicht wel te kloppen Jurgen.

Heb je deze zeer intressante brochure al eens doorgenomen?
http://www.eccbelgium.be/upload/downloads/auto_brochure_nl.pdf
(hoofdstuk aankoop van een niet-nieuwe wagen)

Ieder z'n eigen keuze natuurlijk, maar O-platen zou ik persoonlijk niet meteen nemen...
Is wel goedkoper MAAR... je moet bij de inschrijving een verklaring bijvoegen waarin het volgende staat...
"de wagen zal slechts bij uitzondering op de openbare weg worden aangewend ofwel ter gelegenheid van toegelaten manifestaties of ter gelegenheid van proefritten van deze manifestaties tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km., of om zich naar deze manifestaties te begeven."

Je kan dat natuurlijk ook naast je neerleggen, de kans om betrapt te worden zal in België wel niet zo groot zijn? En het is een feit dat erg veel mensen met O-platen zich niet aan deze wetgeving storen... maar je moet er natuurlijk wel van op de hoogte zijn...

Mondialseeker
15-08-2008, 15:53
Die procedure lijkt me op het eerste gezicht wel te kloppen Jurgen.

Heb je deze zeer intressante brochure al eens doorgenomen?
http://www.eccbelgium.be/upload/downloads/auto_brochure_nl.pdf
(hoofdstuk aankoop van een niet-nieuwe wagen)
bedankt Alex!

Ieder z'n eigen keuze natuurlijk, maar O-platen zou ik persoonlijk niet meteen nemen...
Ik ook niet hoor.
Maar ik sprak onlangs op mijn werk met enkel eigenaars van oldtimers ter gelegenheid van een oldtimer rit met onze rusthuisbewoners. Ze vertelden me dat er een verzekeraar is die een overeenkost heeft met de Belgische Oldtimer Verbond die je op O platen verzekerd als je bent aangesloten bij een erkende oldtimerclub.
Deze verzekert je ook s'nachts etc, dus enkel een boete door politie is mogelijk, maar je bent gedekt , dus verzekerd, bij vb een ongeval:
zie: http://www.vlaamseoldtimerclub.be/ onder verzekering
Hoe gebeurt de aanvraag?

Vraag het speciaal aanvraagformulier aan het secretariaat van de club. Na ondertekening, het ingevulde formulier overmaken aan de secretaris die het ondertekent, voorziet van de stempel en het lidnummer van de club.
Het aanvraagformulier wordt samen met de nodige documenten en betaling overgemaakt aan één van de kantoren vermeld verder in de folder, die het nodige doen voor de verzekering.

Wat zijn de voordelen van de polis B.A.?

Dekking zowel overdag als ‘s nachts (24/24u);

Dekking in alle landen vermeld op de groene kaart;

Geen kilometerbeperking;

Geen beperking van bestuurder;

Wanneer het voertuig gebruikt wordt in het kader van clubactiviteiten, hoeft daarvoor geen bewijs geleverd te worden.

Wie is niet verzekerd in de polis?

Commercieel of winstgevend gebruik;

Verhuur en transport van goederen;

Snelheid-, regelmatigheids- en behendigheidsrally’s (deze dienen door de organisatie te worden verzekerd);

Gebruik als dagelijks voertuig.

Deze folder is louter informatief. Alle cijfers die in dit document hernomen worden, geven slechts een aanwijzing en kunnen steeds aangepast worden.

Dus, je wordt effe lid van een erkende oldtimerclub en laat je daar bij MARSH verzekeren?

Aan de andere kant heb ik reeds mijn verzekeringsagent gecontacteerd met een prijsvoorstel (Mercator), ik laat iets weten als ik wat te horen krijg, zal pas vlg week zijn wegens het lang weekend.

davidoff
25-08-2008, 11:04
Hoi allen

Er is een kansje dat m'n pa samen met mij een Ferrari wil kopen, die kunnen we dan samen onderhouden etc.
NU hebben we op internet een Mondial gezien, we weten er natuurlijk nog niet zoveel van af, dus kunnen jullie even jullie mening geven? Ook vraagje voor de belgjes onder ons, wagen staat op NL nummerplaat, is het moeilijk om deze op een Belgische plaat te krijgen?

http://www.kapaza.be/Autos/Ferrari/10917008/Ferrari_Mondial_3_2_V8_1982_enkel_44_500km.html

Mondialseeker
25-08-2008, 11:23
Hoi allen

Er is een kansje dat m'n pa samen met mij een Ferrari wil kopen, die kunnen we dan samen onderhouden etc.
NU hebben we op internet een Mondial gezien, we weten er natuurlijk nog niet zoveel van af, dus kunnen jullie even jullie mening geven? Ook vraagje voor de belgjes onder ons, wagen staat op NL nummerplaat, is het moeilijk om deze op een Belgische plaat te krijgen?

http://www.kapaza.be/Autos/Ferrari/10917008/Ferrari_Mondial_3_2_V8_1982_enkel_44_500km.html

Davidoff,
een post of twee terug eens lezen ;)
groeten
Jurgen

Nuvolari
25-08-2008, 14:07
Nou zit ik helemaal niet zo in de Mondials, maar de 3.2 was er volgens mij helemaal nog niet in 1982. Zit hier een aparte uitleg bij of is het een type fout?

Edwin

Mondialseeker
25-08-2008, 14:13
Nou zit ik helemaal niet zo in de Mondials, maar de 3.2 was er volgens mij helemaal nog niet in 1982. Zit hier een aparte uitleg bij of is het een type fout?

Edwin

Is idd een Mondial 8
MVG
Jurgen

Rol@nd
25-08-2008, 14:29
Hallo Davidoff. Import/export met een 'normale' auto (dus met alle papieren erbij) is nooit een probleem. Ik heb het zelf twee jaar terug ook gedaan. In Nederland moet je dan alleen nog wat BPM ('dubbelop-belasting') betalen, het kentekenen zelf is goedkoop.
Heb je deze auto trouwens al gezien, die te koop staat? http://autotelegraaf.nl/occasion/kopen/Ferrari/348/12516812/ferrari_348_ts_targa_cabrio_rood.html?resultset=11 1755655;referrer=resultaten;opnieuwZoeken=category Id%3D1%3Bgridcode%3D%3Bwhitelabel%3D%3Bmerk%3DFerr ari%3BcarrosserieId%3D%3Bvraagprijs_van%3D%3Bbouwj aar_van%3D%3Bmodel%3D348%3BbrandstofId%3D%3Bvraagp rijs_tot%3D%3Bbouwjaar_tot%3D%3Bsubmit.x%3D75%3Bsu bmit.y%3D6%3Bresultset%3D111755655%3Bstart%3D0%3Bc ategoryId%3D1;whitelabel=

davidoff
25-08-2008, 14:53
@roland, had je auto al zien staan :) erg mooi wagentje! maar ik denk niet dat m'n pa dat ziet zitten :(

d1ablo
06-01-2009, 20:07
Even een vraagje over documenten die in de UK bij een auto zitten. Het zogeheten V5 document dus.
Het schijnt dat vaak de datum van eerste registratie niet vermeld is. Bij het veldje "date manufactured" staat dan ??????. Dit is met name zo bij import auto's.
Als je zo'n auto naar NL importeert heb je het probleem dat je de datum van eerste registratie niet kan aantonen met het V5 document. Is het aantonen van deze datum ook mogelijk met bijvoorbeeld het originele onderhoudsboekje ?

edit: dit net gevonden op de site van de douane;

Datum eerste toelating
Deze datum, de datum van de eerste registratie of de eerste ingebruikname,
staat op een eerder afgegeven kentekenbewijs. Dat kan zowel
een buitenlands kentekenbewijs (in geval van eerste registratie in
Nederland), als een Nederlands kentekenbewijs (in geval van ombouw)
zijn. Staat deze datum niet op het kentekenbewijs of hebt u geen
kentekenbewijs, neem dan de laatste dag van het jaar waarin het
motorrijtuig is vervaardigd.

.

Johannus
06-01-2009, 20:40
ben je ergens mee bezig paul? komt er weer iets moois naar nederland?

Steven
06-01-2009, 21:09
bij mijn Japan avontuur stond er ook geen datum op de papieren ( sterker nog, er waren eigelijk behalve wat garagefacturen, geen papieren....

In dit geval is de datum van de eerste toelating die ik van POZZI (de franse importeur die de auto destijds nieuw had geleverd) had gekregen, gehanteerd.

blijkbaar komt het allemaal niet zo heel nauw

d1ablo
06-01-2009, 21:09
ben je ergens mee bezig paul? komt er weer iets moois naar nederland?

Ik ben altijd ergens mee bezig ;)
In dit geval ben ik voor een kennis aan het proberen om een auto naar NL te halen. (als het allemaal doorgaat)
Origineel in Duitsland geleverd, daarna Isle of Man (dat is dus niet EU !!) en recentelijk weer UK registratie.
Originele Duitse kentekenbewijs is er niet meer. Wel het boekje.

bij mijn Japan avontuur stond er ook geen datum op de papieren ( sterker nog, er waren eigelijk behalve wat garagefacturen, geen papieren....
In dit geval is de datum van de eerste toelating die ik van POZZI (de franse importeur die de auto destijds nieuw had geleverd) had gekregen, gehanteerd.
blijkbaar komt het allemaal niet zo heel nauw

Bedankt voor je reactie Steven.
Nou mij eerdere ervaring bij de RDW was dat het heeeeel nauw luisterde.
Er zou en moest een CVO worden overlegd van de Diablo... Puur en alleen omdat de auto van buiten de EU kwam. (dat ie in gewoon in Italië gemaakt is vergaten ze maar even voor het gemak)
Had jij daar geen last van ? jouw auto komt immers ook van buiten de EU. Maar voor klassiekers geld die CVO regeling weer niet natuurlijk.

Bij de import van mijn Auburn was er ook een heel gevecht; modeljaar is 1936; auto opnieuw opgebouwd van 1968-1972. Opnieuw op kenteken gezet 1974.
Ga d'r maar aan staan. Uiteindelijk is het '72 geworden omdat dit gelukkig ook al door de douane was geaccepteerd. N.B. voor de jaren na '72 moet de auto weer anders en uitgebreid gekeurd worden en gelden er weer andere regeltjes waar je aan moet voldoen.

.

d1ablo
06-01-2009, 22:12
Hier nog even een handig linkje om kentekens in de UK te traceren. Een beetje vergelijkbaar met de RDW site in NL.

http://www.taxdisc.direct.gov.uk/EvlPortalApp/

Vervolgens kiezen voor: vehicle enquiry

Altijd handig want er zijn in de UK vrij veel valse kentekenbewijzen in omloop.

stucmania
18-03-2009, 23:12
iemand der al mee bezig ?
ik heb gekeken zag er nog geen draadje over
maar ik ben al een tijdje bezig en heb iig 2 waar ik regelmatig kijk
der zitten soms leuk geprijsde tussen maar of het de moeite waard is

zitten altijd wel lhd tussen

http://www.pistonheads.com/

http://carandclassic.co.uk/

iemand nog info ?

de pond staat nl bijna gelijk aan de euro

greetz P

mtange
19-03-2009, 20:46
iemand der al mee bezig ?
ik heb gekeken zag er nog geen draadje over
maar ik ben al een tijdje bezig en heb iig 2 waar ik regelmatig kijk
der zitten soms leuk geprijsde tussen maar of het de moeite waard is

zitten altijd wel lhd tussen

http://www.pistonheads.com/

http://carandclassic.co.uk/

iemand nog info ?

de pond staat nl bijna gelijk aan de euro

Paul, altijd de moeite om ook in het buitenland te kijken.
Over importeren uit Engeland kan ik je helaas niks vertellen, maar er zijn er hier wel een paar die daar ervaring mee hebben volgens mij.
Als je van plan bent te kopen in het buitenland lees dan zeker deze thread eens helemaal door, staat aardig wat informatie in.
Zo moet je namelijk rekening houden met BPM die er nog bij komt, maar voor een 348 zal dit wel mee vallen.
Kwam in ieder geval wel een mooie en aantrekkelijke 348 tegen:
http://www.pistonheads.com/sales/893935.htm

Succes met de zoektocht in ieder geval! :)

sharknose67
19-03-2009, 21:06
Kwam in ieder geval wel een mooie en aantrekkelijke 348 tegen:
http://www.pistonheads.com/sales/893935.htm

Ik vind de combinatie zwart/rood persoonlijk niet mooi, maar ieder zijn ding. Vind rood/zwart of rood/creme veel mooier.

d1ablo
20-03-2009, 15:16
Nog even een tipje van mijn kant wat betreft de UK:
Bij het op kenteken zetten van een importauto in de UK "verdwijnt" vaak de datum eerste toelating van de papieren...
Voorbeeld: een auto is in januari 1986 in Duitsland geregistreerd en in oktober 1998 door de huidige eigenaar naar de UK gehaald.
Op de Engelse papieren staat dat in de meeste gevallen oktober 1998 als datum eerste registratie UK. Echter wordt deze datum ook gebruikt als "Datum eerste registratie".
Dat kan aanzienlijke problemen geven bij de berekening BPM en ook het keuringsproces omdat voor auto's na een bepaalde datum nu eenmaal andere eisen gelden.
Vaak staat op de papieren wel een tekstuele opmerking als: "Date of manufacture 1986".
Ik heb dit ooit eens aan de RdW voorgelegd en indien er aanvullend bewijsmateriaal is bijv. in de vorm van een gestempeld onderhoudsboekje dan wordt normaliter 1986 aangehouden als datum eerste registratie. Is geen vast gegegeven dus wees voorbereid op een discussie en de bijbehorende "willekeur".

stucmania
20-03-2009, 19:15
ik vind het een moeilijke materie

mede de taal en afstand(vrij der voor nemen)
maar de prijzen zijn iig erg intresant
maar de kat is de zak hebben we ook nog :(

we hebben de tijd :)

Alfer
20-03-2009, 20:50
Ik heb in 1993 een 308 GTB uit Engeland gehaald omdat prijzen aldaar beduidend lager waren dan in NL en in de meeste andere Europese landen. Op mijn zoektocht in 2006 en 2007 naar de 308QV/328 bleek dat de prijzen in NL juist aantrekkelijk waren. Ben nog naar diverse vnl. Duitse F's wezen kijken maar prijs/kwaliteit was in NL minstens zo goed. Probleem is alleen dat het aanbod in NL natuurlijk beperkt is maar met geduld vind je de meeste 8C F's gewoon in NL. Voordeel van NL F is dat deze meestal bekend is bij de ons bekende onderhoudsbedrijven, historie makkelijker te achterhalen is en niet van een nieuw kenteken behoefd te worden voorzien. Ook geen keuring enz.

nofear02
31-03-2009, 13:59
Vorige week in de krant:
.

TestaRossa
31-03-2009, 16:42
Hier zullen de Nederlandse autoverkopers helemaal niet blij mee zijn, met de teruglopende verkoop cijfers vanwege de economische crisis en dan ook nog zo'n krantenartikelen publiceren.
Wordt het niet eens tijd dat we massaal de schouders eronder gaan zetten en dat de pers eindelijk ophoudt met die negatieve berichten alsmaar in het nieuws en in de kranten te schieten en eens positiever gaan over brengen op de consument, dan is dat al een stuk in de richting wat betreft de koopkracht in Nederland ipv maar steeds de consument bang te maken op TV en in de krant.
Denk dat de pers een grote factor is in hoe het met de economische crisis er op dit moment voor staat.

d1ablo
31-03-2009, 19:55
Hier zullen de Nederlandse autoverkopers helemaal niet blij mee zijn, met de teruglopende verkoop cijfers vanwege de economische crisis en dan ook nog zo'n krantenartikelen publiceren.
Wordt het niet eens tijd dat we massaal de schouders eronder gaan zetten en dat de pers eindelijk ophoudt met die negatieve berichten alsmaar in het nieuws en in de kranten te schieten en eens positiever gaan over brengen op de consument, dan is dat al een stuk in de richting wat betreft de koopkracht in Nederland ipv maar steeds de consument bang te maken op TV en in de krant.
Denk dat de pers een grote factor is in hoe het met de economische crisis er op dit moment voor staat.

Zie het probleem van het artikel niet... het staat een ieder vrij om een auto te kopen waar hij/zij wil... dat is toch het open Europa wat we wilden ?
Dan niet gaan lopen zeuren als mensen er ook van profiteren. Waarom de hoofdprijs aan BPM betalen als je met een jong gebruikte auto uit het buitenland een zeer fors bedrag kan besparen ? Waarom nog in NL kopen ? Uit loyaliteit aan de dealer, daar zou ik me nog iets bij kunnen voorstellen... Loyaal aan de overheid misschien ? Kan wel een beter goed doel verzinnen.....
Er is in de autohandel simpelweg zeer goed verdiend en ook nog eens over een zeer lange periode. Door financieel mismanagement is er helaas bij velen geen rekening gehouden met "slechtere" tijden en daardoor vallen de zwakke broeders nu om.

nofear02
09-08-2009, 22:01
bpm afschrijvingslijst is reeds achterhaald......
per 1/2-2008 geldt een nieuwe tabel

http://www.zibb.nl/upload/6538667_672_1215696510985-bpmtabel2008.pdf
.

IPF
09-08-2009, 23:29
ik vind het een moeilijke materie

mede de taal en afstand(vrij der voor nemen)
maar de prijzen zijn iig erg intresant
maar de kat is de zak hebben we ook nog :(

we hebben de tijd :)

Heb zelf ook een tijdje rondgekeken in de UK voordat ik de mijne in Zwitserland kocht.

Mijn indruk was dat de prijzen wat meer variëren in de UK. Zo zitten de redelijke 328s hier in NL afh. van kopen bij dealer of particulier, km-stand e.d. veelal tussen de €35.000 en €50.000, extremen daargelaten. In de UK kun je ze vinden voor £ 25.000, maar ook voor £ 60.000. Kan natuurlijk liggen aan het veel grotere aantal in de UK als hierboven al gesuggereerd. Overigens zijn LHDs in de UK typisch wat goedkoper dan RHDs (gewoon minder vraag naar, dus gunstig)

Er wordt wel gezegd dat de UK niet het beste klimaat zou hebben voor het optimaal overleven van dit soort auto's. Maar goed, dat zou dan dus ook in NL gelden en met een garage en wat zorg is dat niet enorm relevant. Sterker nog, een hoop van die Californische auto's zijn feitelijk verkloot door teveel zon. Of er in de UK bij het onderhoud zoveel gebeund wordt als in de US blijkbaar het geval is weet ik niet. Overigens zijn dit 2 argumenten die voor landen als Zwitserland pleiten (naast ruime beschikbaarheid die je in de UK ook hebt): droog klimaat en vaak zorgvuldig onderhoud (en strenge APKs)

Uiteindelijk kun je lang speculeren over algemeenheden, maar denk ik zelf dat er een paar gouden regels gelden:
- er zijn geen (écht) goedkope Ferrari's: minder betalen betekent meestal minder krijgen, c.q. meer gelazer (geeft niet als je zelf verstand van zaken hebt en handig bent zoals sommigen hier)
- iedere auto heeft zijn eigen geschiedenis, je moet er toch op individuele basis naar kijken (sjacheraars en notoir onbetrouwbare dealers terzijde natuurlijk). Dan is NL natuurlijk wel zo makkelijk
- bij importeren komen wel wat rompslomp en kosten kijken, maar dat kán opwegen tegen een wat betere aankoopprijs. Ik zou er echter netto/netto geen wonderen van verwachten

JazzyO
10-08-2009, 02:22
dat er een paar gouden regels gelden:

Heel scherp samengevat - ben het 100% eens!

Onno

fdekeu
24-08-2009, 12:56
Heb net mijn Mondial in Belgie ingevoerd, vorig jaar gekocht in duitsland

Hier de volledige procedure:

1) Auto bij de douane laten registreren
Dit kan niet bij de DIV, wel bij de Douane in Antwerpen
De wagen was vrijgesteld van BTW in Duitsland, stond vermeld op de aankoopfactuur
Dit werd zonder probleem aanvaard
De douane levert het roze formulier met vignet 705: kost 10 cent!

2) Gelijkvormigheidsattest
Dit kan je bij de Autokeuring of bij de importeur laten opmaken
Ik ben bij FMA langs gegaan (kost ongeveer 300 euro)
Duurde ongeveer 5 weken (kerstperiode)
Voor wagens (vanaf 1996/7) met een europees gelijkvormigheidsattest is dit niet nodig

3) Auto laten keuren
Hiervoor heb je de vorige documeten nodig alsook het Duitse inschrijvingsbewijs (Fahrzeugbrief)
Vermits ik niet over belgische nummerplaten beschikte moest ik bij een garage terecht die Z-platen heeft, (kost ongeveer 230 euro)
Dit zou ook met tijdelijke transitplaten mogelijk zijn

4) Je verzekering het roze formulier laten ondertekenen

5) Nummerplaat aanvragen bij de DIV
Dit kan in Kontich enkel op ma, woe en vrijdagvoormiddag
Reken wel met minstens een uur wachttijd
Bij het DIV kantoor in Brussel is het nog drukker
De procedure met de post is ook mogelijk maar door de vakantiedrukte is er op het ogenblik een wachttijd van 2 à 3 weken
De Duitse Fahrzeugbrief blijft bij de DIV

De ervaringen tijdens mijn eerste rit naar Frankrijk post ik later deze week

filiberke
24-08-2009, 16:30
Goed zo Frank, het rijden kan beginnen, we kijken er naar uit om wat fotootjes te zien.
Geen opmerkingen bij de keuring? Die mannen waren blij dat ze nog eens een Ferrari op de pijnbank konden leggen, of niet? Hoe was de belangstelling van andere chauffeurs?

sharknose67
25-08-2009, 00:36
Dus als ik het goed begrijp kost het invoeren van een Ferrari in België ca. 550 euro en een hoop geduld! Nou heb ik nog nooit een auto ingevoerd in NL maar ik kan me zo voorstellen dat dat heel wat duurder is. Veel plezier met je aanwinst Frank, we zien de foto's wel verschijnen.

Maximus
25-08-2009, 08:48
In Nederland invoeren is alleen duurder door het aftikken van de rest BPM die op de auto zit. Een vervelend stukje belasting is dat.

Nu heb ik wel een tijd terug gelezen dat door Europese wet- en regelgeving de BPM langzaamaan afgebouwd moet worden. Dit omdat Nederland het enige land is dat een BPM-belasting heeft op auto's wat auto's in Nederland "onnodig" duur maakt in vergelijking met andere landen. Zal eens zoeken of hier al meer progressie in is gemaakt :)

IPF
25-08-2009, 09:24
In Nederland invoeren is alleen duurder door het aftikken van de rest BPM die op de auto zit. Een vervelend stukje belasting is dat.

Nu heb ik wel een tijd terug gelezen dat door Europese wet- en regelgeving de BPM langzaamaan afgebouwd moet worden. Dit omdat Nederland het enige land is dat een BPM-belasting heeft op auto's wat auto's in Nederland "onnodig" duur maakt in vergelijking met andere landen. Zal eens zoeken of hier al meer progressie in is gemaakt :)

BPM is irritant en inderdaad een nogal NLs verschijnsel.

Echter voor oudere Ferraris wordt die snel minder of betaal je niets meer: na 9,5 + (10/0,083)/12 = 19,5 jaar is 't 0. Dus auto's van voor april 1990 zijn nu "gratis", zoals hier vermoedelijk het geval zou zijn geweest ('t is toch een Mondial 3200, geproduceerd t/m 1989?).

Die al dan niet geleidelelijke afbouw i.v.m. Europese wetgeving gaat vermoedelijk hand in hand met de al dan niet geleidelijke opbouw van de kilometerheffing. Strikt genomen zou die de wegenbelasting moeten vervangen, maar het zou zomaar kunnen dat de BPM ook in het tarief gefietst wordt. Alleen auto's van vóór 1 januari 1987 lijken daar vooralsnog geheel aan te gaan ontsnappen.

sharknose67
25-08-2009, 10:34
BPM is irritant en inderdaad een nogal NLs verschijnsel.

Echter voor oudere Ferraris wordt die snel minder of betaal je niets meer: na 9,5 + (10/0,083)/12 = 19,5 jaar is 't 0. Dus auto's van voor april 1990 zijn nu "gratis", zoals hier vermoedelijk het geval zou zijn geweest ('t is toch een Mondial 3200, geproduceerd t/m 1989?).

Die al dan niet geleidelelijke afbouw i.v.m. Europese wetgeving gaat vermoedelijk hand in hand met de al dan niet geleidelijke opbouw van de kilometerheffing. Strikt genomen zou die de wegenbelasting moeten vervangen, maar het zou zomaar kunnen dat de BPM ook in het tarief gefietst wordt. Alleen auto's van vóór 1 januari 1987 lijken daar vooralsnog geheel aan te gaan ontsnappen.

Het is idd zo dat de BPM stapsgewijs wordt afgebouwd, maar tegelijkertijd wordt tot de invoering van de kilometerheffing de houderschapsbelasting stapsgewijs verhoogd :(:(. We mogen dus lekker meebetalen aan de nieuwe auto van de buurman.

En ik dacht idd dat ik laatst ergens gelezen had dat er voor auto's van 20 of 25 jaar en ouder geen rest BPM meer betaald hoeft te worden. Dus allemaal een "oldtimer" invoeren!!!

nofear02
25-08-2009, 10:47
..... Zal eens zoeken of hier al meer progressie in is gemaakt :)Daar is al een enorme progressie in gemaakt hoor: we hebben er gezellig de C02 taks voor terug. en dat wordt ooit steeds meer. gewoon dezelfde belasting, maar gewoon een andere naam joh. je denkt toch niet dat Den Haag gek is? en verder komt er dan ook nog wel, de verpakkingstaks, de rubber van het asfalt verwijderings-taks, de luchtverplaatsings-taks, gps-tol/ kilometerheffing, later wordt dat ''meter''heffing, en dan nog de overige weggebruikers schrikken zich rot-taks voor de duurdere wagens.

fdekeu
26-08-2009, 12:36
Goed zo Frank, het rijden kan beginnen, we kijken er naar uit om wat fotootjes te zien.
Geen opmerkingen bij de keuring? Die mannen waren blij dat ze nog eens een Ferrari op de pijnbank konden leggen, of niet? Hoe was de belangstelling van andere chauffeurs?

De garage is met de auto naar de keuring geweest
Zelf mag je met die garageplaten niet rijden wegens de verzekering
Het keuringsverslag is blanco

berrie355
21-02-2010, 14:22
De eerste keer heb ik de Ferrari op een trailer hier naar toe laten halen.
Deze keer wilde ik het zelf doen en dacht dat ik goed voorbereid was....

Niet helemaal dus.
Ik dacht dat de Duitse garagehouder voor mij de juiste kentekenplaten geregeld had om de Ferrari naar Nederland te rijden.
Afgelopen dinsdag heb ik 'm gehaald en jawel, de zwaantjes stonden aan de grens net op dit soort dingen te controleren. En ik had dus de verkeerde platen erop zitten.
Ik had de (Duitse) platen met de datum in een geel vakje, en het moet zijn, de datum in een rood vakje. Dat zijn de juiste export-platen vanuit Duitsland.

Overigens bij deze garagehouder geen opzet, hij dacht dat ik de juiste platen in Nederland had. Hoop oponthoud, maar verder gelukkig geen last ervan gehad. De dame voor me met hetzelfde probleem deed moeilijk tegen de politie en kreeg € 240,-- boete.

Inmiddels is de Ferrari afgelopen donderdag bij de RDW geweest en wacht ik op m'n kenteken.

Steven
27-12-2010, 19:41
Jammer voor een iedere die graag een F uit de states zou willen halen. Was het BTW tarief voor auto's ouder dan 30 jaar 6%, dit wordt nu dus 19%

Weer een vorm van gelegaliseerde oplichting dus.

Ik kreeg onderstaande van "mijn vaste" transportpartner:

BELANGRIJKE MEDEDELING – WIJZIGING BTW TARIEVEN

Op 21 december 2010 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het Belastingplan 2011 en het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2011. Binnen de wijzigingen is onder meer bepaald dat het lage BTW-tarief voor de invoer van kunstvoorwerpen en antiquiteiten komt te vervallen.

De regeling dat u voor oldtimers 0% invoerrechten betaalt blijft gewoon van kracht, maar de BTW zal vanaf 1 januari onder het algemene tarief vallen (19%).

Voor alle goederen die vóór 1 januari zijn aangekocht en na 1 januari zijn ingeklaard zal SCL Rotterdam kosteloos een bezwaarschrift indienen bij de Belastingdienst / Douane.

IMPORTANT NOTICE – CHANGES VAT RATES IN THE NETHERLANDS

On 21 December 2010, Dutch Government has agreed to Tax Reform Plans for 2011. These plans include the decision that the current low VAT rate for the import of art objects and antiques will be changed to the normal VAT rate.

There are still NO import duties (0%) for the import of oldtimers in The Netherlands, but the VAT will be subject to the general rate as of January 1st, 2010 (19%).

For all goods purchased before January 1st which will be declared with Customs after January 1st, SCL Rotterdam will file a letter of objection with Dutch Tax Services / Customs free of charge.

.

wesleyruytrmn
27-12-2010, 19:59
Wat een belachelijke regel weer! Waarom moet de overheid op steeds meer plekjes geld verdienen!!!

dcpixels
27-12-2010, 20:29
Wat een belachelijke regel weer! Waarom moet de overheid op steeds meer plekjes geld verdienen!!!

+1 Niet te geloven. Wéér zo'n belachelijke regel!

sharknose67
27-12-2010, 22:44
Ach, we konden er op wachten :(:(. Graaien en je zakken vullen, maakt niet uit wie er in Den Haag aan het roer staat. Leuk is anders, maar het had nog erger gekunt. Geen slapende honden wakker maken :D.

Nicks
28-12-2010, 20:34
De eerste keer heb ik de Ferrari op een trailer hier naar toe laten halen.
Deze keer wilde ik het zelf doen en dacht dat ik goed voorbereid was....

Niet helemaal dus.
Ik dacht dat de Duitse garagehouder voor mij de juiste kentekenplaten geregeld had om de Ferrari naar Nederland te rijden.
Afgelopen dinsdag heb ik 'm gehaald en jawel, de zwaantjes stonden aan de grens net op dit soort dingen te controleren. En ik had dus de verkeerde platen erop zitten.
Ik had de (Duitse) platen met de datum in een geel vakje, en het moet zijn, de datum in een rood vakje. Dat zijn de juiste export-platen vanuit Duitsland.

Overigens bij deze garagehouder geen opzet, hij dacht dat ik de juiste platen in Nederland had. Hoop oponthoud, maar verder gelukkig geen last ervan gehad. De dame voor me met hetzelfde probleem deed moeilijk tegen de politie en kreeg € 240,-- boete.

Inmiddels is de Ferrari afgelopen donderdag bij de RDW geweest en wacht ik op m'n kenteken.

Kun je gewoon aanvechten. Daar mag je gewoon mee rijden als Nederlander. Laatst nog een hele reportage over op TV geweest.
Rood is export en dan voor 3 dagen geldig. Geel is geloof is 2 of 3 maand geldig.
In principe is geel voor iedereen aan te vragen in geheel Europa.

Omdat de Nederlandse regering niet weet wat ze met deze kentekens aan moeten krijg je een bekeuring, maar in de regel ben je gewoon legaal. Beetje een maas in de wet zeg maar. D'r is nog geen regelgeving voor in NL. Nu is het een beetje een verwarring tussen EU, Duitse en NL wetgeving.

IPF
29-12-2010, 00:10
Jammer voor een iedere die graag een F uit de states zou willen halen. Was het BTW tarief voor auto's ouder dan 30 jaar 6%, dit wordt nu dus 19% .

Wat een k-streek weer...

Vorig jaar had men het regime al behoorlijk aangescherpt in termen van wat men toeliet als oldtimer. Mocht feitelijk niets aan veranderd zijn, etc.

Maar dit is de nekslag voor de import uit de US vrees ik. Wat een ongelooflijk misselijk gedoe. Niet dat er nou zo heel veel moois uit de US te halen is, behalve voor diegenen met 3 rechterhanden, maar ik vind dit kinderachtig. De $-koers moet nu wel heel erg onderuit gaan wil het nog lonen om te importeren.

Het achterlijke is dat de overheid hier helemaal niets voor terugdoet. Ook vind ik de gedachtengang absurd na 30 jaar nog te belasten voor toegevoegde waarde, je reinste conceptuele drek. Sterker nog, met Ferrari's is er behoorlijke kans dat er hier in Europa bij levering al eens voor gedokt is, bij import de States in nog eens, en nu weer bij terugimport in de EU.

Kortzichtig ook vanuit erfgoedgedachte (maar ja, daar vul je geen begrotingstekort mee aan, nietwaar?)
.

sharknose67
29-12-2010, 03:28
Helemaal mee eens Irvin!! En waar blijven de instanties die het zogenaamd voor de automobilist opnemen?? Ik heb geen wanklank gehoord vanuit die hoek :(:mad:

mdenhartog
17-03-2011, 13:25
Misschien handig, kwam dit tegen op de site van VDS:
Kan je gebruiken als handige 'checklist' voor het importeren van een auto

http://www.vdsautomotive.nl/nl/particulier/werkwijze-en-tarieven/handelingen