PDA

View Full Version : Auto start niet, maakt tikkend geluid

Rol@nd
14-08-2008, 20:09
Alarm gaat normaal aan/uit, bij sleutel in contact gaan alle lampjes normaal branden, maar als je de sleutel omdraait hoor je heel snel tiktiktiktiktiktiktik (en alles gaat lichtjes flikkeren). Wat kan dit zijn? Een accu-probleem? Of een zekering?
Kan ik de auto proberen aan te duwen?
(verder nooit echt klachten gehad met starten)

JWA
14-08-2008, 20:21
Meestal betekend dit dat je accu leeg is.
Net voldoende sap erin om de controlelampjes en het alarm te schakelen.
Net niet voldoende om de startmotor te laten draaien.
Wat je hoort klapperen zijn relais.
Probeer hem maar eens over te starten of zet hem een tijdje aan de acculader.

nofear02
14-08-2008, 21:58
Aanduwen lijkt me niet zo fijn met 1500 kg, maar ff laten slepen en door de compressie heen halen en hij is áán normaal gesproken. Kan al met 5 meter raak zijn. Wel in zijn 2 of 3!

Dino2400
14-08-2008, 22:10
Klinkt bij mij als accu-probleem...

Zeker na een lange vakantie (?) kan een accu compleet leeg zijn, zelfs kapot wanneer hij helemaal droog is komen te staan.

1500 kilo aanduwen is idd alleen voor sportschool-typetjes een aanrader. Ik zou hem zelf even aan een lader zetten...

308ROB
14-08-2008, 23:21
probeer eens te starten met startkabels. ( of mag dat niet? kijk in het instruktieboek ) )

Vr. waarom is de accu leeg?
Ant1. accu is oud? dus vernieuwen.
Ant2. accu wordt misschien niet opgeladen door de dynamo? even controleren.
Ant3. controleer de accu kabels of ze goed vast aan de accu zitten.

Rob,

Nuvolari
15-08-2008, 00:41
probeer eens te starten met startkabels. ( of mag dat niet? kijk in het instruktieboek ) )

Vr. waarom is de accu leeg?
Ant1. accu is oud? dus vernieuwen.
Ant2. accu wordt misschien niet opgeladen door de dynamo? even controleren.
Ant3. controleer de accu kabels of ze goed vast aan de accu zitten.

Rob,

Kijk, dat zijn de reacties. Niet alleen symptoonbestrijding, maar ook zoeken naar de oorzaak.
Misschien ook nog even de spanningsregelaar testen.

Edwin

Rol@nd
15-08-2008, 02:18
Bedankt voor de tips.
Maar uh... startkabels? Weet je waar de accu bij een 348 zit? Laat maar...
En ik had gekeken, er stond 12 a 13 volt op.
Dus het wordt morgenochtend eerst aanduwen proberen (en ja, ik ben zo'n 'sportschooltypetje, dus dat komt wel goed). Maar dan kijken of ie aanslaat en of het probleem terugkeert of niet. Ik houd jullie op de hoogte.

Dino2400
15-08-2008, 08:23
Bedankt voor de tips.
En ik had gekeken, er stond 12 a 13 volt op.
Dus het wordt morgenochtend eerst aanduwen proberen (en ja, ik ben zo'n 'sportschooltypetje, dus dat komt wel goed). Ik houd jullie op de hoogte.

Haha, ik ken je postuur dus dat zit idd wel goed... ;) :)

Aan de heren technici; wanneer de accu inderdaad nog voldoende spanning heeft kan het dan ook de startmotor zelf zijn die vast zit?

Beach58
15-08-2008, 09:26
Als de auto een tijd heeft stilgestaan zal het hoogstwaarschijnlijk de accu zijn die aan het einde van zijn loopbaan is.
Dan eerst een nieuwe accu kopen(zijn de kosten niet),die is trouwen bij de 348 gemakkelijk bereikbaar onder het polyester afdekplaatje links achter in de motorruimte.

Rol@nd
15-08-2008, 11:01
Bij mijn weten zit de accu achter het linkervoorwiel! Dus tussen het voorwiel en de pedalen, zeg maar. Achter het kunststof dat de modder tegenhoudt. Toch?

Beach58
15-08-2008, 11:27
Bij mijn weten zit de accu achter het linkervoorwiel! Dus tussen het voorwiel en de pedalen, zeg maar. Achter het kunststof dat de modder tegenhoudt. Toch?

Achter het linker achterwiel,kijk maar onder de motorklep je ziet daar een polyester zilverkleurig plaatje dat de accu afdekt.
Bij de 355 zit de accu verder weg nl.voor het rechtervoorwiel.

Rol@nd
15-08-2008, 11:38
Ik heb nogmaals gecontroleerd: hij zit vóór het linkervoorwiel, dus direct achter de klapkoplamp. Maar op de bodem, dus linkervoorwiel moet er af, en dat schutbord ook, dan kun je er bij. Ik ga hem straks proberen aan te duwen, en dan doorrijden naar een accuboer. Hopelijk is dat het.

nofear02
15-08-2008, 11:53
Bij 348's kan ie geloof ik op 2 plaatsen zitten; de vroege (of juist de late) zat daar de accu niet ergens anders?

aanduwen? zou mij verbazen als zoiets lukt. heb je met een 8cil niet veel meer compressie om hem er doorheen te douwen?

waarom niet gewoon aanslepen. d'r zit toch gewoon een sleepoog? is veel makkelijker. heb ik ook al een paar keer gedaan.

Beach58
15-08-2008, 11:54
Ik heb nogmaals gecontroleerd: hij zit vóór het linkervoorwiel, dus direct achter de klapkoplamp. Maar op de bodem, dus linkervoorwiel moet er af, en dat schutbord ook, dan kun je er bij. Ik ga hem straks proberen aan te duwen, en dan doorrijden naar een accuboer. Hopelijk is dat het.

Heb ook gelezen dat soms de accu voor zit,welk type heb je precies/bouwjaar?
Ik heb tot nu toe alleen modellen gezien met de accu achter.
In ieder geval succes.

Rol@nd
15-08-2008, 11:55
Het sleepoog van een F schijnt nogal snel af te breken, is nogal ielig. En aanduwen lukte me een paar maanden terug ook al eens, hij sloeg toen direct na 5 meter al aan.

Beach58
15-08-2008, 12:00
Misschien wel handig en zeker interessant.
http://www.club348.com/

Rol@nd
15-08-2008, 14:51
Ik heb de auto aangeduwd, startte meteen, binnen vijf meter. Daarna naar een accuboer gereden, maar die wilde niet aan een F sleutelen. Dus daar weer aangeduwd... En toen maar ff een kwartier gereden.
Thuisgekomen weer geprobeerd te starten. En nu... is het tikkende geluid weg! Lampjes branden wel, maar auto blijft dood. Dit lijkt dus het bekende startonderbrekersverhaal!!!
Ik zal vanmiddag en later nog eens een paar keer proberen, meestal -als die startonderbreker te fanatiek is- doet ie het na een paar minuten of paar keer dan toch ineens weer. Dus vanmiddag of vanavond nogmaals proberen.
Ik houd jullie op de hoogte.

nofear02
15-08-2008, 15:01
Ik heb de auto aangeduwd, startte meteen, binnen vijf meter. .... Dus vanmiddag of vanavond nogmaals proberen. Ik houd jullie op de hoogte.Tsjee; daar sta ik van te kijken! dat valt mee dus. Nou de rest nog.

Rol@nd
15-08-2008, 15:39
Contact gehad met Kees van Stokkum, Italauto in Achterveld. Auto gaat daar maandag even heen. Volgens hen kan het zo zijn, dat de startonderbreker niet meer uit gaat (ook al lijkt het van wel), als de accuspanning 11 volt of minder is. Dat zou het dus ook nog kunnen zijn. Maar ik ben het zat, ik moet op aan kunnen van mijn auto. Ik laat dus de startonderbreker er uit halen.

milko
15-08-2008, 15:54
Contact gehad met Kees van Stokkum, Italauto in Achterveld. Auto gaat daar maandag even heen. Volgens hen kan het zo zijn, dat de startonderbreker niet meer uit gaat (ook al lijkt het van wel), als de accuspanning 11 volt of minder is. Dat zou het dus ook nog kunnen zijn. Maar ik ben het zat, ik moet op aan kunnen van mijn auto. Ik laat dus de startonderbreker er uit halen.

Heb zelfde probleem gehad, relais van onderbreker is erg zwak, zal waarschijnlijk niet meer werken, ook die van mij liep na een aantal minuten weer met contact aan.
Als je auto vaak aan de lader staat of opgestart wordt geeft dit schade aan de onderbreker, ook als je steeds een hoofsstroom schakelaar gebruikt krijgt hij een opdonder in het relais.
Gewoon vervangen of nog beter eruit slopen dat ding.

JWA
15-08-2008, 22:58
aanduwen? zou mij verbazen als zoiets lukt. heb je met een 8cil niet veel meer compressie om hem er doorheen te douwen?

Aanduwen is niet zo moeilijk.
Robert, je kent mij, ik ben niet bepaald het sportschooltype maar heb het meer rond het middel. :D
Toch heb ik al eens een kleine vrachtwagen aangedrukt.
Als je hem maar een keer in beweging hebt en de juiste versnelling kiest, meestal de 3, is het een makkie.
Meer gewicht is meer moment dus minder snelheid nodig.
Als je de F in z'n 1 aan wilt duwen heb je nadat de koppeling op is gekomen natuurlijk behoorlijk kans dat de wagen plotseling stil staat en jij een afdruk van je gebit in de motorkap hebt gezet. :)
Mijn 308 is ook al eens aangedrukt, alleen toen zat ik achter het stuur.

Rol@nd
18-08-2008, 15:27
Auto staat nu bij Italauto in Achterveld. Blijkt toch de startmotor te zijn.

nofear02
18-08-2008, 15:58
Aanduwen is niet zo moeilijk. Robert, je kent mij, ik ben niet bepaald het sportschooltype maar heb het meer rond het middel. :D. Toch heb ik al eens een kleine vrachtwagen aangedrukt. Als je hem maar een keer in beweging hebt en de juiste versnelling kiest, meestal de 3, is het een makkie..... Mijn 308 is ook al eens aangedrukt, alleen toen zat ik achter het stuur.Goh, ik had echt anders verwacht! Zal t de volgende keer eens uitproberen...:).

Roland; da's minder leuk. Ik neem aan dat een nieuwe (ruil?-) startmotor ff duurder is dan een nieuwe accu :(. Jammer. Maar goed, dan ben je daarna voorlopig wel weer ff van de ellende af (neem ik aan).

Rol@nd
18-08-2008, 16:07
Startmotor wordt gereviseerd. Meteen ff een kleine beurt erbij, plus apk e.d., dan is ie weer helemaal fris.

Johannus
18-08-2008, 17:50
hier nog even een bewijs dat aanduwen echt wel te doen is ;) Het zij met 6 man, maar toch :D

mavanhaasteren
18-08-2008, 19:34
hier nog even een bewijs dat aanduwen echt wel te doen is ;) Het zij met 6 man, maar toch :D

ik tel maar 5 man achter de F :eek: :rolleyes::p:D:D

Dino2400
18-08-2008, 20:11
Ai , dus toch de startmotor? Het zit je wel mee zeg... :(

Je auto is in ieder geval in goede handen!

Rol@nd
18-08-2008, 22:40
Precies. Startmotor wordt dus aangepakt (startonderbreker verder niet), nieuwe achterbanden, olie en oliefilters, luchtfilter, nog wat kleine dingetjes, en dan is ie weer zo goed als nieuw.

Johannus
18-08-2008, 23:08
ik tel maar 5 man achter de F :eek: :rolleyes::p:D:D

Klopt, maar als de 6e er niet in zat, zou de F overal tegenaan botsen he ;) :D :p

Rol@nd
20-08-2008, 16:12
Uiteindelijk is m.b.t. het startprobleem de startmotor gereviseerd, en de accu is vervangen. Daarmee is het startprobleem nu verholpen.

nofear02
20-08-2008, 16:26
Uiteindelijk is m.b.t. het startprobleem de startmotor gereviseerd, en de accu is vervangen. Daarmee is het startprobleem nu verholpen. Wat kost zo'n grappie nou Roland? viel t tegen? startmotor-revisie; ik heb geen flauw idee. en accu?

.

Rol@nd
20-08-2008, 16:32
Dat was even slikken (als je alleen op een accu of startmotor rekent)... Uiteindelijk is dus de startmotor gereviseerd, de accu vervangen, twee nieuwe achterbanden, 11 liter Shell Helix olie, twee oliefilters, luchtfilter, relais en ander klein materiaal, 9 arbeidsuren; totaal bijna 1750 euro!!!

Rol@nd
20-08-2008, 16:33
Revisie startmotor was overigens 200 euro.

milko
20-08-2008, 18:51
Gewoon starten en rijden met die bak, ben je die 1750,- zo weer vergeten!!

Steven
21-08-2008, 20:23
ben je hem zat roland???

(marktplaats?)

Dino2400
21-08-2008, 20:49
Hey inderdaad... Is hem!

Rol@nd
21-08-2008, 22:01
Het is met een modaal inkomen niet te doen. Ik had gehoopt dat ik met het verhuren voor bruiloften e.d. het onderhoud kon bekostigen, maar het blijft te duur. Auto kost me 1,25 euro per km, dat kan ik met wat ik normale huurprijzen vind niet terugverdienen. Het is spijtig, maar als het niet gaat, dan gaat het helaas niet. Wie weet ooit later nog eens.

milko
23-08-2008, 19:32
Het is met een modaal inkomen niet te doen. Ik had gehoopt dat ik met het verhuren voor bruiloften e.d. het onderhoud kon bekostigen, maar het blijft te duur. Auto kost me 1,25 euro per km, dat kan ik met wat ik normale huurprijzen vind niet terugverdienen. Het is spijtig, maar als het niet gaat, dan gaat het helaas niet. Wie weet ooit later nog eens.

Hey Roland,

Bedoelde het positief hoor, van het vergeten van die 1750,- maar je gaat hem dus verkopen als ik de draad goed volg, toch?
ALs het zo is vind ik een hele moedige stap, velen zouden kost wat het kost door blijven rijden, maar het leven is op dit moment echt belachelijk duur, als ik morgen niet de middelen meer voorhanden heb gaat hij ook echt gewoon de deur uit, geen Ferrari is altijd nog beter dan halfbakken, en je stapt gewoon af en toe bij een van ons in, bij deze ben je bij mij al van harte uitgenodigd als de gelegenheid zich voor doet.

Rol@nd
23-08-2008, 20:34
Dank je, Milko! Ja, het is spijtig, maar je moet realistisch blijven. Ik heb een vrouw en kinderen en een huis, en tegenwoordig steeds minder spaargeld. Dus dan moet je toch een knoop doorhakken. Maar ik had me altijd al voorgenomen, dat als het geen haalbare kaart meer was, ik de auto weer weg zou moeten doen. En wie weet kan ik over een tijdje ooit weer een F kopen. In ieder geval ben ik al trots en blij dat ik er even aan heb mogen proeven.
Oja, en als je nog iemand weet die een perfecte 348 TS zoekt?...

nofear02
23-08-2008, 21:28
Ben het helemaal met Milko eens, had precies dezelfde gedachte toen ik het las. Ik vind het heel eerlijk en goed om het te zeggen. Je moet je hersens blijven gebruiken, zeker in dit land, zeker hedentendage. Prioriteit 1 is jezelf en je gezin, dat is al moeilijk genoeg allemaal voor heel veel mensen. En zelfs al kwam er nooit meer een ander Roland, jij hebt op zijn minst ooit een F gehad en er van kunnen genieten! Ik denk dat 99,7% van de nederlanders dat niet kan zeggen. En laten we wel wezen, veel reparaties zijn ook echt niet leuk meer. Wat een prijzen... tsja, ferrari is niet zomaar iets nee.

Nuvolari
24-08-2008, 00:18
Dat bedrag is helemaal niet gek hoor. Kijk maar eens wat een dergelijke reparatie bij Audi of BMW zou hebben gekost. Uurloon van € 90 x 9 uur zit je al op € 810 en € 200 voor een revisie van de startmotor is vrij normaal. Tel daar twee banden bij op, 11 liter olie en je bent al aardig op weg.
Maar goed, neemt niet weg dat ik verder de situatie natuurlijk niet ken, ik wil hier alleen maar mee aangeven dat het bedrag mij niet als buitensporig voorkomt. Wel goed dat je rationeel naar alles kunt kijken en deze beslissing neemt. Ik denk dat er inderdaad genoeg mensen zijn die dan liever de auto iets minder goed onderhouden en blijven aanmodderen.

Edwin