PDA

View Full Version : Wie zijn de ECHTE ontwerpers?

Dino2400
08-08-2008, 13:30
Na het onfortuinlijke overlijden van Andrea Pininfarina kwam ik op het idee van een nieuwe draad... Wie zijn de werkelijke ontwerpers van de diverse Ferrari's ?

Deze draad gaat dus niet over welk ontwerphuis (bv Pininfarina) de auto is ontworpen cq ontwikkeld is, maar meer welke DESIGNER er aan heeft gewerkt...

Dino2400
08-08-2008, 20:14
In "Auto Italia" uitgave nr. 144 staat een groot intervieuw met de 2 hoofddesigners van Pininfarina. Het gaat over Dhr. Lowie Vermeersch (chief designer) en Jason Castriota (Design team leider) Op dit moment is met name Castriota verantwoordelijk voor de Ferrari's en Maserati's uit het beroemde designhuis. Hij heeft bv de 599 en Maserati Gran Turismo ontworpen.

Dino2400
08-08-2008, 20:24
Ook in het verleden heeft ontwerpstudio Pininfarina meesterstukjes afgeleverd; Ditmaal was Leonardo Fioravanti de ontwerper. In uitgave 59 van het blad "Octane" staat een intervieuw met de man die verantwoordelijk is voor het tekenen van , in mijn ogen , een van de mooiste Ferrari's : de 365 GTB/4 oftewel de "Daytona". Ook is hij de verantwoordelijke van een prototype die onlangs werd geveild in Maranello, de 4-deurs Pinin

Nog even een plaatje van de Daytona, niet te geloven dat deze beauty al weer 40 jaar oud is!

dcpixels
08-08-2008, 20:43
Maarten bedoel je met 'echte ontwerpers' de ontwerpers wat betreft carrosserie-bouw of technisch ontwerp, van bijvoorbeeld het motorblok? Ik denk namelijk dat je twee verschillende draden kunt openen voor deze stelling ;).

Gioacchino Colombo is natuurlijk heel erg belangrijk geweest voor Ferrari, met zijn ontwikkeling van de 1,5L V12 voor de 166. Dit blok is ruim 15 jaar door-ontwikkeld tot een 3,3L V12 en heeft mijns inziens 'het merk Ferrari' beroemd gemaakt. Misschien was hij wel één van de belangrijkste mensen voor Ferrari ... zeker in de beginjaren.

En wie de mooiste carrosserie heeft ontworpen ... oef, das een moeilijke. Dan vraag je me dus gelijk welk model ik het mooiste vind ...

.

Dino2400
08-08-2008, 20:50
In eerste instantie de carrosseriebouwers, diegene die Ferrari het "gezicht" hebben gegeven... En dan dus niet Bertone , Touring , Pininfarina etc. maar daadwerkelijk de persoon die de auto (grotendeels) ontworpen heeft.

Het technische gedeelte kunnen we , voor de fijnproevers , inderdaad nog een 2de draad voor openen... ;)

Erikderaaf
08-08-2008, 22:42
Het volgende weet ik van de Enzo

Is ontworpen onder leiding van Ken Okuyama (Japans), welke ook het team geleid heeft van de P4/5 en de 599.

Deze meneer werkt ondertussen meen ik niet meer bij pininfarina

250lm
08-08-2008, 22:44
Bizzarrini had toch ook een aardige hand in de 250 GTO?

Dino2400
08-08-2008, 23:03
Het volgende weet ik van de Enzo

Is ontworpen onder leiding van Ken Okuyama (Japans), welke ook het team geleid heeft van de P4/5 en de 599.

Deze meneer werkt ondertussen meen ik niet meer bij pininfarina

Klopt, Okuyama's ontwerpen vond niet iedereen even geslaagd... Heeft meen ik redelijk kort voor Pininfarina gewerkt.

Dino2400
08-08-2008, 23:08
Bizzarrini had toch ook een aardige hand in de 250 GTO?

Bizzarrini is inderdaad grotendeels verantwoordelijk voor het ontwerp van de 250 GTO. Na onenigheid met Enzo verliet Bizarrini Ferrari. Samen met engineer Carlos Chiti ontwikkelde hij daarna de beroemde "breadvan" als tegenstander voor de GTO voor het team van Graaf Volpi.

sharknose67
06-01-2009, 19:37
Bizzarrini is inderdaad grotendeels verantwoordelijk voor het ontwerp van de 250 GTO. Na onenigheid met Enzo verliet Bizarrini Ferrari. Samen met engineer Carlos Chiti ontwikkelde hij daarna de beroemde "breadvan" als tegenstander voor de GTO voor het team van Graaf Volpi.

En die breadvan is nou een model wat ik (ook) graag zie.

308ROB
06-01-2009, 20:15
Volgens mij heeft Leonardo Fioravanti ook de 308GTB getekend.

Rob,

Hugo
25-01-2009, 13:26
Giovanni Michelotti heeft bij Vignale ook prachtige ontwerpen gemaakt.

Kees den Hertog
25-01-2009, 19:13
Leonardo Fioravanti is inderdaad verantwoordelijk voor de 308 GTB. Of dat ook geldt voor de GTS en de latere 328 serie durf ik niet te zeggen, maar zoals de slogan van Pininfarina luidt: La Tradizione del Nuovo, de traditie van het nieuwe, stijlelementen blijven gebruiken in nieuwere ontwerpen, zou het goed kunnen. Vraag blijft dan: Wie tekende de Dino, dat is toch de echte voorouder qua lijnen........

430driver
25-01-2009, 19:34
Klopt, Okuyama's ontwerpen vond niet iedereen even geslaagd... Heeft meen ik redelijk kort voor Pininfarina gewerkt.

Ik meen zelfs vernomen te hebben dat, wanneer james G zijn Enzo liet verbouwen tot de P4/5, Okuyama ontslagen zou zijn omdat de P4/5 een lagere Cw waarde had èn een hogere topsnelheid. Alleen weet ik niet meer waar ik dat gelezen had....:(

Dino2400
25-01-2009, 19:41
... Vraag blijft dan: Wie tekende de Dino, dat is toch de echte voorouder qua lijnen........

Ik weet dat Paolo Martin (destijds net 23 jaar) oud de Dino 206 S Competizione tekende. Voor de DINO 206/246 zou ik even in de boeken moeten duiken...

milko
25-01-2009, 21:22
Ik weet dat Paolo Martin (destijds net 23 jaar) oud de Dino 206 S Competizione tekende. Voor de DINO 206/246 zou ik even in de boeken moeten duiken...

Ook dit fantastische ontwerp kwam van zijn hand, geloof niet dat er ooit een ontwerp is geweest wat bijna 18 jaar lang vrijwel ongewijzigd in produktie is geweest ( 1972-1989)
type 365-400-412, kijk dan praat je pas echt over een tijdloos meesterwerk.

Dino2400
25-01-2009, 21:49
De Dino werd inderdaad ook ontworpen door Leonardo Fioravanti. Enkele andere projecten waar hij aan werkte zijn de 512BB en de 288 GTO...

Hedentendage heeft men nog steeds een ontwerpstudio zie link...

www.fioravanti.it

Daar is oa het volgende prototype te vinden. De auto werd ontworpen ter gelegenheid van Enzo's 100ste verjaardag...

Cor-Jan
04-03-2009, 22:46
Ik heb een mooie litho met daarop een aantal tekeningen ondertekend door G. Popovic '93.
De afbeeldingen zijn duidelijk maar toch anders een 360 Modena. Deze type-aanduiding wordt ook vermeld onderaan de litho.
Een Google-zoek geeft aan dat hij lid was van het team dat de 360 ontwierp.
Ik heb de litho van de firma Kroymans gekregen.

In "Auto Italia" uitgave nr. 144 staat een groot intervieuw met de 2 hoofddesigners van Pininfarina. Het gaat over Dhr. Lowie Vermeersch (chief designer) en Jason Castriota (Design team leider)

In Autovisie heeft het afgelopen jaar ook een interview gestaan met deze heren, wellicht van dezelfde journalist.

.