PDA

View Full Version : Pininfarina komt om door scooterongeluk

autofotoDOTbe
07-08-2008, 17:19
Andrea Pininfarina omgekomen tijdens verkeersongeluk

MILAAN - Andrea Pininfarina, hoofd van het gelijknamige wereldberoemde designhuis uit Italie, is deze ochtend om 08.15 uur om het leven gekomen tijdens een ongeval met zijn scooter. Het ongeluk deed zich in Trofarello, nabij Turijn, voor.

Pininfarina, 51 jaar, was sinds 2001 chief executive officer (CEO) van het in 1930 opgerichte bedrijf. Hij was de kleinzoon van de grondlegger Battista ´Pinin´ Farina.

"Italie, Turijn en de Fiat Group hebben een zakenman verloren die wist hij in de voetsporen te treden van zijn grootvader Pinin en vader Sergio," reageert Luca Cordero di Montezemolo, topman van Fiat en Ferrari.

Andrea Pininfarina, werd geboren in Turijn, het centrum van de Italiaanse autoindustrie, op 26 juni 1957. In 1983 stapte hij in het familiebedrijf. Hij was getrouwd en laat drie kinderen achter.

Pininfarina is een wereldberoemd designhuis. Tal van Ferrari´s, Peugeot´s, Alfa Romeo´s en Fiat´s zijn getekend door het befaamde ontwerpbedrijf. De onderneming verzorgt ook productie van auto´s, zoals de Ford Focus CC, Alfa Spider en Mitsubishi Colt CZC.

Het nieuws van de dood van de CEO deed de aandelen in het bedrijf enorm in waarde toenemen, waarna de handel in de aandelen werd stop gezet. Investereerders verwachten dat de bedrijfsvoering van het bedrijf, waarin de familie Pininfarina een deelneming van 55% heeft, rap zal veranderen.

De Pininfarina´s overwegen al een deel van hun belang af te stoten tot 30% zodat een elektrische auto onder eigen label op de markt kan verschijnen. Dat zal in 2009 zover zijn.

BRON: de Telegraaf

UPDATE: Pininfarina reed vanochtend rond 8:15 op een Vespa GT60 door Trofarello, zo’n 10 km ten zuidoosten van Turijn, toen hij werd aangereden door een 78-jarige man in een Fiesta. Deze wilde om een deels op de rijbaan geparkeerde vrachtwagen heenrijden. De man was in shock en is naar het ziekenhuis gebracht. (bron: il messaggero)

Johannus
07-08-2008, 17:26
Zo, dat is ff heftig zeg! 51 jaar..... :( :( Vrouw en 3 kinderen die achterblijven :( Wat een klap voor de famillie

.

430driver
07-08-2008, 17:29
Ik heb het ookgehoord op de radio! effe gaan scooteren......Finito! Heel tragisch!

d1ablo
07-08-2008, 18:14
Heb tijdens mijn vakantie nog een fataal scooterongeval van dichtbij gezien.... die dingen blijven gewoon HEEL gevaarlijk. Voor mijn gezinsleden NOOIT een scooter of brommer, klinkt misschien oudbollig maar ik heb hier gewoon al teveel negatieve ervaringen mee !!

mavanhaasteren
07-08-2008, 18:16
er rijden er al zo veel rond in italie en ze rijden zelf ook al zo heerlijk rustig ;);):p:p:D:D

maar wel jammer dat hij is overleden

dcpixels
07-08-2008, 18:53
Voor mijn gezinsleden NOOIT een scooter of brommer, klinkt misschien oudbollig maar ik heb hier gewoon al teveel negatieve ervaringen mee !!

Hmmm, heb 5 weken geleden een Piaggio aangeschaft om mee naar m'n werk te tuffen. Op die manier omzeil ik de files rond R'dam.
Zo jong en dan je vrouw en drie kinderen achter laten ... vreselijk voor familie en nabestaanden.

Steven
07-08-2008, 19:21
nee hoor diablo,

ik denk er precies zo over. N
Niets van die troep voor de kids (de oudste IS ondertussen 16)

heeft gewoon twee wielen te weinig..

nofear02
07-08-2008, 19:53
Verschrikkelijk wat een nieuws....:( . Pininfarina overleden. Voor de hele wereld een klap, en een groot verlies, maar voor vrouw en kinderen verreweg het meest. a. hij is er niet meer, b. zomaar ineens, totaal onverwacht, wat is dat voor een klap voor nabestaanden, want c. je hebt niet eens afscheid kunnen nemen. zomaar weggerukt. verschrikkelijk. en dat is altijd met een ongeluk. zo onnodig, zo'n pech. t zal altijd zijn, als ik nou net een metertje, of net iets zachter, of net ff eerdere of later, of toch maar met de auto was gegaan, etc.

niet vergeten; italie is wel het land van de scooters natuurlijk. hoort helemaal bij het land. als ik hier in nederland ''stoere'' jongens zie rijden met de helm alleen maar ''stoer'' op je bovenhoofd, dus alleen maar tot aan je voorhoofd, en met een rotgang, iemand achterop, overal tussendoor, dan denk ik 'jonge-jongen, wat dom'. ik rijd ook wel eens hard, schandalig hard zelfs, maar toch met verstand, dat is toch heel wat anders dan zorgeloos dom doen. omdat het op je pleesteesjun ook kan. :(

pininfarina; t zal waarschijnlijk gewoon domme pech zijn. of reed hij roekeloos? kan ik me niet voorstellen.

(update; nee, hem geen blaam, t is die andere weggebruiker. erg hoor :()

Vivado Ferrari
07-08-2008, 20:41
Lees het net op site van de Telegraaf! Wat tragisch! Het kan raar lopen in het leven....

Michele
07-08-2008, 21:11
Een groot verlies voor de automobielindustrie.
Mijn deelneming aan de familie. Hoop dat ze er even bij stilstaan op de Nürburgring dit weekend.

Alfer
07-08-2008, 22:14
Heel triest en een groot verlies voor familie en zeker ook voor de auto minnende wereld. Het is hierboven allemaal al gezegd maar de scooter is absoluut één der Italiaanse iconen en dat zakl nog lang zo blijven maar natuurlijk gevaarlijk. Ik heb kinderen van 6 en 9 die ik nu reeds duidelijk maak dat een scooter er nooit gaat komen. Wel hypocriet want in Italië op zakenreis ga ik regelmatig achterop de moskito (brommer) van onze agent om vlot door het stadsverkeer te komen (maar wel met helm). Ik ben overigens blij dat jullie mij dan niet kunnen zien...... ben n.l. niet erg slank.

Dino2400
07-08-2008, 22:22
Ik ben overigens blij dat jullie mij dan niet kunnen zien...... ben n.l. niet erg slank.

Haha, heren spotters!! Ik ruik hier een nieuwe uitdaging voor jullie!! Wie het eerste Alfer "snapt" achter op de scoot... ;) :D

De automotive industrie heeft vandaag een groot verlies geleden. Toch tragisch wanneer iemand zo onverwachts uit het leven wordt gerukt en dan helemaal buiten je schuld... Triest,heel triest...

Alfer
07-08-2008, 22:37
Haha, heren spotters!! Ik ruik hier een nieuwe uitdaging voor jullie!! Wie het eerste Alfer "snapt" achter op de scoot... ;) :D

da's best, betaal ik een lokaal biertje!

d1ablo
07-08-2008, 23:38
Kom op jongens even on-topic, er is een tragedie gebeurd laten we het hier in deze draad niet hebben over hahaha en biertjes.... :(

nofear02
07-08-2008, 23:52
Kom op jongens even on-topic, er is een tragedie gebeurd laten we het hier in deze draad niet hebben over hahaha en biertjes.... :(mee eens. menno en maarten bedoelen er niks verkeerds mee, maar laten we dat even achterwege laten bij zo'n onderwerp. ik vidn het echt heel wat.

Dino2400
08-08-2008, 07:53
Sorry, ik haakte even in op Alfer z'n laatste zinnetje omtrent z'n postuur...

Ik hoop dat de 2de regel in mijn post m'n ware gevoelens laat blijken...

RedmondialTCab
08-08-2008, 08:34
Triest.
Dat zo'n man dan zo uit het leven getrokken wordt.

Is dan ook de geestelijk vader van veler onzer Ferrari's overleden. Misschien wel van mijn Mondial???? Weet iemand ook aan welke Ferrari's hij werkelijk gewerkt heeft??

Forza-Stef
08-08-2008, 10:29
jammer jammer jammer

Dino2400
08-08-2008, 12:16
Triest.
Dat zo'n man dan zo uit het leven getrokken wordt.

Weet iemand ook aan welke Ferrari's hij werkelijk gewerkt heeft??

Andrea was de CEO van Pininfarina. Zover bij mij bekend is hij eindverantwoordelijke van het bedrijf en niet daadwerkelijk de ontwerper. Pininfarina maakt gebruik van diverse getalenteerde designers.

Wel weet ik dat hij volgens mij de eindverantwoordelijke was bij het project Ford Focus ( ik denk de cabrio?)

Onlangs stond in het Engelse "Auto Italia" een reportage van 2 van de ontwerpers van Pininfarina. Ik zal vanavond thuis eens kijken wat de namen zijn, heb het exemplaar hier niet bij de hand...

SFCGENK
08-08-2008, 17:48
Verschrikkelijk wat een nieuws....:( . Pininfarina overleden. Voor de hele wereld een klap, en een groot verlies, maar voor vrouw en kinderen verreweg het meest. a. hij is er niet meer, b. zomaar ineens, totaal onverwacht, wat is dat voor een klap voor nabestaanden, want c. je hebt niet eens afscheid kunnen nemen. zomaar weggerukt. verschrikkelijk. en dat is altijd met een ongeluk. zo onnodig, zo'n pech. t zal altijd zijn, als ik nou net een metertje, of net iets zachter, of net ff eerdere of later, of toch maar met de auto was gegaan, etc.

niet vergeten; italie is wel het land van de scooters natuurlijk. hoort helemaal bij het land. als ik hier in nederland ''stoere'' jongens zie rijden met de helm alleen maar ''stoer'' op je bovenhoofd, dus alleen maar tot aan je voorhoofd, en met een rotgang, iemand achterop, overal tussendoor, dan denk ik 'jonge-jongen, wat dom'. ik rijd ook wel eens hard, schandalig hard zelfs, maar toch met verstand, dat is toch heel wat anders dan zorgeloos dom doen. omdat het op je pleesteesjun ook kan. :(

pininfarina; t zal waarschijnlijk gewoon domme pech zijn. of reed hij roekeloos? kan ik me niet voorstellen.

(update; nee, hem geen blaam, t is die andere weggebruiker. erg hoor :()
Neen Robert, hij reed niet roekeloos !!!
Het is een "alledaags" verkeersongeval waarbij een oudere man van 78 jaar aan het stuur van zijn auto een geparkeerde vrachtwagen tracht in te halen en even de scooter van Pininfarina niet ziet en plots is het gebeurd. Hij was op slag dood. De toegesnelde ziekenwagen kon niets meer doen.

AnthonyR
08-08-2008, 18:23
Erg zonde van deze man!, was veel te jong om te sterven, dit zal als een groot hoofdstuk in de geschiedenis neer gezet worden, en terecht...

Erikderaaf
08-08-2008, 18:44
Heel heftig, word je toch even stil van....

Herinnerde me wel snel de foto's van de P4/5 waar Pininfarina mee op de foto stond...

dcpixels
08-08-2008, 19:31
Wat een mooie foto Erik! Andrea Pininfarina voor deze schitterende P4/5 ... één van z'n laatste prestigieuze projecten op basis van de Enzo. Je ziet gewoon aan zijn gezicht hoe trots hij is op deze creatie.
Officiele press release van Pininfarina:
http://www.pininfarina.com/index/press/cosCorp.html?index.php&p=583

enzotje
09-08-2008, 02:15
effe een stil moment voor Andrea Pininfarina die gisteren overleden is :(.

Alfer
09-08-2008, 22:21
Kom op jongens even on-topic, er is een tragedie gebeurd laten we het hier in deze draad niet hebben over hahaha en biertjes.... :(

sorry, was met knipoog bedoeld.