View Full Version : 328 and 308QV
Toe ik voor m'n 2e F op speurtocht ging (na 8 jaar 308GTB 1978 ex USA) wilde ik een 308QV of 328. De 308 had als voordeel het klassieke interieur met de chrome tuimel-schakelaartjes en de 328 de sterkere motor (prestaties) en grotere betrouwbaarheid. Het uiterlijk is toch ook best verschillend maar daar kon ik niet uit kiezen. Het werd een 328 GTS omdat die nou éénmaal de juiste prijs/kwaliteit had. Volgens mij is trouwens een 328 iets lichter dan een 308 omdat Ferrari de 200 pk per ton wilde halen (weet iemand hier iets over).
Steven heeft nu beide (sjees) en ik zou wel willen weten wat zijn ervaringen zijn...
Heb net van Steven gehoord dat hij pas medio September over de 308 beschikt...... nou ja, dan wachten we wel!
Monte Zemolo
06-08-2008, 22:35
Ik denk dat je vooral winst boekt in de gebruiksvriendelijkheid. De 328 is een uitgebalanceerde en geweldig rijdende auto die gewoon de kinderziektes mist van zijn voorgangers. Bij een GTS zou ik me persoonlijk niet hoeven afvragen waar de kleine winsten zaten qua gewicht omdat het vooral een auto is waarin je heerlijk kunt genieten van de open lucht en verzekerd bent van voldoende vermogen.
Ik denk dat je vooral winst boekt in de gebruiksvriendelijkheid. De 328 is een uitgebalanceerde en geweldig rijdende auto die gewoon de kinderziektes mist van zijn voorgangers. Bij een GTS zou ik me persoonlijk niet hoeven afvragen waar de kleine winsten zaten qua gewicht omdat het vooral een auto is waarin je heerlijk kunt genieten van de open lucht en verzekerd bent van voldoende vermogen.
Helemaal gelijk. Qua gewicht besparing kun jij mee praten, maar toch frappant dat Ferrari de 328 wat lichter dan de 308 van de band liet rollen. Tuurlijk heb ik mijn 328 niet gekocht vanwege het gewicht en het is dan ook nog eens de zwaardere GTS (scheelt trouwens maar 20 of 30 kg). Ik ben zelf niet zo'n performance purist (als jij) en heb de GTS genomen omdat die op mijn weg kwam. Ik wilde overigens liever een GTB maar dan vanwege de lijn, gewoon naast de 246 de nog fragiele vrouwelijke lijnen. Met dat laatste wil ik dan aangeven dat de laatste 12 cilinder modellen naar mijn onbescheiden smaak te dik zijn.
nav een draadje elders hier vast een eerste aanzet
De uiterlijke verschillen dan Hè ;) Niet de technische... dat is bladvullend... :)
toch, als je bij het uiterlijk ook het interieur mee telt dan denk ik toch dat je een aardig blad kan vullen hoor...
Bovendien moet je dan bij de 308 en de 328 zelf ook nog weer het voorbehoud maken van het bouwjaar en welke uitvoering en dan nog eens voor welke markt. Al met al is het opstellen van een lijst met de verschillen een flinke klus. Ik denk dat de lijst je nog zal verbazen.
De 308 kan je (denk ik) grofweg verdelen in de vetroresina's,dan de modellen tot '80, dan de gtbi's/gtsi's, en tot slot de qv's.
Bij de 328 grofweg de modellen tot halverwege 88 en die daarna. (komt van het andere (mondial)onderstel en ABS halverwege 88)
Als ik het even beperkt tot de uiterlijk verschillen tussen de Europese 308 QV en de Euro 328 zoals ik ze ken.
de koelsleuven in de voorklep (de qv heeft er 4 de 328 heeft er 7, de oude 308 heeft deze overigens helemaal niet))
de koelsleuven in de spatborden (de qv heeft deze wel, de 328 niet)
de voor- en achterbumper,
vormgeving van het front met:
andere secundaire verlichting,
andere grill,
voorspoiler ( waarbij de qv met twee verschillende leverbar was)
andere zij-richtingaanwijzers op de voorspatborden met een andere lokatie
de velgen (uitvoeringen en maatvoering)
de achterklep (andere koelroosters)
uiteraard dan de reeds gemelde deurhandels
ook nog, de uitvoering reservewiel
Minder in het ook springend maar wel leuk om te vermelden: het materiaal van de kleine zijruitjes. Glas bij de QV, plastic bij de 328 ( hiermee meteen een tip voor alle gewichtsfreaks alhier!)
Dan het interieur, de verschillen:
stoelen
deurbekleding
middenconsole
tellerunit
daarnaaat zitten vrijwel alle bedieningsknoppen anders
Kortom, eigelijk is in het interieur alles anders, behalve de vormgeving van dashboard en stuur
qua comfort is er weinig verschil, dat is er niet.
Tenzij je electrische ramen en spiegels en een airco confortzaken vind. In beide modellen zit dit allemaal.
M.n. de amerikaanse modellen weken daarnaast op nogal wat punten weer af van hun Europese broeders. (ook weer even beperkt tot het uiterlijk)
Alle Amerikaanse 3x8 modellen zijn gemakkelijk te herkennen aan de vierkante zijreflectors op de voor en achterspatborden.
Daarnaaast zijn bij de 308 natuurlijk de bumpers opvallend. De Amerikanen hebben deze veel meer van de auto af gezet en bovendien uitgevoerd in rubber ( dus ook stukken zwaarder!)
De Amerikaanse QV's zijn gemakkelijk herkenbaar aan de zwart gespoten koelroosters in klep en spatborden.
De 328's verschilden vooral bij de voor en achterbumper. Voor de iets langere lip en achter de extra koelsleuven in de bumper.
Ik ben zeker nog heel veel vergeten maar wie meer weet, feel free!
nav een draadje elders hier vast een eerste aanzet
toch, als je bij het uiterlijk ook het interieur mee telt dan denk ik toch dat je een aardig blad kan vullen hoor...
Bedankt voor de uitleg Steven, nu kan ik me in de toekomst een 308 niet meer voor een 328 aanzien.
Een fout van mij en dan een dag later dit verhaal over de verschillen tussen een 308 en 328.
Prachtig !!!
.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.