PDA

View Full Version : Wat is een collectie?/ liever 1 GTO dan 25 moderne ferrari's?

nofear02
20-07-2008, 00:12
Inderdaad, de Collectie van Moesdijk was groot, maar niet van Historische waarde. De Collecties zoals Hans ze opnoemt, dat zijn "De Collecties'. .Onzin, als je 25 ferrari's bij elkaar zet dan heb je een collectie. Waarom moet dat persé iets met historische waarde zijn? Dat gedweep altijd met historie dit en historie dat. Waarom? Omdat een of andere wagen een keer 40 jaar geleden 5e werd in een of andere rally? Nou en? Daar krijg je nou die absurde dingen van als 12 miljoen voor een stuk blik. Waar praat je over? Niemand van ons krijgt zo'n rijtje wagens bij elkaar als HvdM. Kost niet alleen geld, maar ook ruimte, onderhoud, etc. Moet niet minderwaardig over gedaan worden, alsof dat ''niks is'', niet telt. Ik heb t geld niet, hij heeft het allemaal bij elkaar verdiend. Lijkt me toch vrij knap... Geef mij maar 25 F-modellen van 1979 tot 2008, ipv één 250 gto :).

autofotoDOTbe
20-07-2008, 00:25
Heee Robert, helemaal mee eens!
Heb liever een schuur vol met moderne F's dan 1 GTO (alhoewel ik dit een van de mooiste F's vind).

Onzin, als je 25 ferrari's bij elkaar zet dan heb je een collectie. Waarom moet dat persé iets met historische waarde zijn? Dat gedweep altijd met historie dit en historie dat. Waarom? Omdat een of andere wagen een keer 40 jaar geleden 5e werd in een of andere rally? Nou en? Daar krijg je nou die absurde dingen van als 12 miljoen voor een stuk blik. Waar praat je over? Niemand van ons krijgt zo'n rijtje wagens bij elkaar als HvdM. Kost niet alleen geld, maar ook ruimte, onderhoud, etc. Moet niet minderwaardig over gedaan worden, alsof dat ''niks is'', niet telt. Ik heb t geld niet, hij heeft het allemaal bij elkaar verdiend. Lijkt me toch vrij knap... Geef mij maar 25 F-modellen van 1979 tot 2008, ipv één 250 gto :).

Dino2400
20-07-2008, 00:42
Onzin, als je 25 ferrari's bij elkaar zet dan heb je een collectie. Waarom moet dat persé iets met historische waarde zijn? Dat gedweep altijd met historie dit en historie dat. Waarom? Omdat een of andere wagen een keer 40 jaar geleden 5e werd in een of andere rally? Nou en? Daar krijg je nou die absurde dingen van als 12 miljoen voor een stuk blik. Waar praat je over? Niemand van ons krijgt zo'n rijtje wagens bij elkaar als HvdM. Kost niet alleen geld, maar ook ruimte, onderhoud, etc. Moet niet minderwaardig over gedaan worden, alsof dat ''niks is'', niet telt. Ik heb t geld niet, hij heeft het allemaal bij elkaar verdiend. Lijkt me toch vrij knap... Geef mij maar 25 F-modellen van 1979 tot 2008, ipv één 250 gto :).

Uiteraard dien je respect te hebben dat iemand dit bij elkaar heeft verdiend. Ik doe het 'm in ieder geval niet na... Maar waarom is (om even de nieuwe hobby van Mijnheer aan te snijden...) een oude meester (pak even een rembrandt oid) meer waard dan een willekeurig recent modern schilderij?
Komt meestal door een bepaalde geschiedenis, ander belangrijk feit of gewoonweg dat het om een uiterst zeldzaam object gaat. Dit bepaald grotendeels de (emotionele?)waarde van de auto...
Een collectie als van Dhr vd Mo#sdijk kan met een goed gevulde beurs redelijk "gemakkelijk" gekocht worden. Een collectie klassieke Ferrari's opbouwen vergt (naast een even goed gevulde portemonnaie) geduld en geluk. Immers de "gezochte" uitvoeringen en types bevinden zich vaak al binnen verzamelingen en worden niet snel verkocht.

Ik denk dat dit voor veel liefhebbers een reden is om klassieker-collectie's als "belangrijker" te beschouwen.

Over het soort Ferrari kan ik maar 1 ding zeggen, smaken verschillen(gelukkig) Ikzelf ben een klassieker-liefhebber. Hoewel Ferrari op dit moment hun beste auto's bouwt vind ik persoonlijk de periode tot 1988 echt Ferrari. Puur omdat de oprichter het voor het zeggen had... Hetzelfde geld in mijn ogen voor bv bugatti. Een nieuwe veyron is een schitterende bolide maar heeft weinig met het oorspronkelijke Bugatti...

Ennuh, wanneer ik het budget zou hebben voor een 250 GTO zou ik ook een ander boodschappenlijstje hebben ;)

Michele
20-07-2008, 00:43

Niet helemaal mee eens. Iedereen die een paar miljoen op de bank heeft kan een vlootje 308, 328, Testarossa etc. kopen. daar is geen kunst aan en die dingen zie je zat rijden. Gewoon tweedehands sportauto's op een gegeven moment. Uiteindelijk worden ze wel zeldzamer en bijzonder (308 vetroresina bijvoorbeeld), maar het is iets heel anders dan een collectie van 20 historische auto's met (race)geschiedenis. Dan ben je erfgoed aan het veiligstellen. Een vriend van me heeft 7 auto's, waaronder een paar aantrekkelijke Maserati's en Alfa's, maar dat is geen collectie. Hij heeft gewoon 7 aparte auto's, maar niet een die niet gemist kan worden in de geschiedenis van de automobiel. Als je praat over een verzameling in de betekenis van: 'heel veel verschillende van het zelfde merk / type/ soort' etc, ja , dan is het een collectie, maar cultuurhistorische waarde van HvdM zijn collectie was nul. Er is niemand die er wakker van ligt als er een auto uit die 'collectie' verloren gaat, terwijl dat bijvoorbeel bij meneer Leventis zijn voorraad wel zo is.

Vivado Ferrari
20-07-2008, 00:45

Ben het wel een beetje met je eens, maar niet helemaal. 25 Ferrari's is ook een Collectie en is ook zeker moeilijk om op de weg te houden. Ik ben er ook niet minderwaardig over, maar persoonlijk vind ik de duurzamere collecties de mooiste. Daar ligt echt een stukje geschiedenis. Dat is minder makkelijk om te vinden en aan te schaffen en dat is verzamelen en een collectie opbouwen.

Alleen al om het feit dat het Ferrari's erfgoed is. Wat mij zelf heel erg aanspreekt.
Ik begrijp ook wel dat het een kwestie van persoonlijke smaak is.
Maar dat is het mooie van Ferrari. Van 1947 tot het heden zijn en worden er fantastisch mooie automobielen gemaakt. Of je nou een "Historische" Ferrari bezit of een aantal moderne, het zijn allemaal mensen met dezelfde Passie....

Gelukkig doen de meeste verzamelaars nog echt wat er met de historische Ferrari's gedaan moet worden, en dat is racen! Groot respect voor Stieger, Monteverde, Kroymans, Knapfield en andere verzamelaars!:) Die laten ons nog meegenieten met al dat moois!

.

nofear02
20-07-2008, 01:12
Niet helemaal mee eens. Iedereen die een paar miljoen op de bank heeft kan een vlootje 308, 328, Testarossa etc. kopen. daar is geen kunst aan en die dingen zie je zat rijden. Gewoon tweedehands sportauto's op een gegeven moment. Uiteindelijk worden ze wel zeldzamer en bijzonder (308 vetroresina bijvoorbeeld), maar het is iets heel anders dan een collectie van 20 historische auto's met (race)geschiedenis. Dan ben je erfgoed aan het veiligstellen. Een vriend van me heeft 7 auto's, waaronder een paar aantrekkelijke Maserati's en Alfa's, maar dat is geen collectie. Hij heeft gewoon 7 aparte auto's, maar niet een die niet gemist kan worden in de geschiedenis van de automobiel. Als je praat over een verzameling in de betekenis van: 'heel veel verschillende van het zelfde merk / type/ soort' etc, ja , dan is het een collectie, maar cultuurhistorische waarde van HvdM zijn collectie was nul. Er is niemand die er wakker van ligt als er een auto uit die 'collectie' verloren gaat, terwijl dat bijvoorbeel bij meneer Leventis zijn voorraad wel zo is.
Als ik een paar miljoen heb, dan wil ik gewoon lekker kunnen rijden. En dan pak ik gewoon 100x liever, dán de F40, de volgende dag een Testarossa, dan eens een 328, dan weer een 599 etc. En dan geniet ik van die wagens. Waar ze voor bedoeld zijn. Wat kan mij ''cultuurhistorische waarde'' schelen in deze? Koop zo'n ding en zet hem achter glas en 6x per jaar is ie op een circuit te bewonderen. Moet ik een bedrijf regelen die hem erheen brengt, me inschrijven, erheen vliegen, mag ik een uurtje rijden, en dan de hele klerezooi weer vv. Waar staat dat het woord ''collectie'' per defenitie moet zijn dat het ''kunst moet zijn om eraan te komen??" en het ''cultuurhistorische waarde heeft''. En hoezo cultuurhistorische waarde; wat is dat? ''Cultuur''?? Een stuk blik? een vervoermiddel? Weet je wat het is; hype! Speculatie. Belegging. Er is niets dat een prijs van 12 miljoen euro rechtvaardigt voor een auto. Is ie zóoo mooi dat dat 12 miljoen waard is? is een van Gogh zóooo mooi dat de zonnebloemen 100 miljoen waard is? Nergens op de hele wereld is zoiets te zien???, en daardoor kost het 100 miljoen?? Het is een voorrecht dat te mogen zien? Daarna gelijk sterven? Welnee. Allemaal onzin, waanzin. Cultuurhistorisch, pfff. Waren wij erbij toen ie rondreed? welnee, we hebben het uit boeken. een plaatje. We bestonden nog niet eens. geef mij maar 25 nieuwe modellen waar ik mee kan rondrijden. zómaar een vlootje kopen. nou én? ik rij er tenminste mee. en wat is ''bij elkaar krijgen''. 20 jaar lang een iemand voor je dagelijks internet laten afstruinen of bij alle verkooppunten rondbazuinen dat je een 250 gto zoekt, en op een dag word je gebeld en mag je hem kopen. je vliegt erheen, je vraagt wat moet ie kosten, en je maakt 10 miljoen over van je bankrekening naar de zijne. is dat ''een prestatie''? de mount everest beklimmen, of wereldkampioen worden, dát is een prestatie. een auto kopen niet. ook niet als het er 10 zijn, alles komt een keer te koop. koop het en zet het naast elkaar in een garage en dan is het een ''cultuurhistorische collectie''?? weet je wat een collectie is: 7000 opgezette vlinders in vitrineladen. maar auto's... pfff. overdreven gedoe allemaal. :)

Dino2400
20-07-2008, 01:19
Toch grappig dat je Ferrari's vergelijkt met opgezette vlinders hihi... :) :) :) ;)

Vivado Ferrari
20-07-2008, 01:28
Nog zo'n stukje "Kunst"....
Ferrari 166 Inter uit een Nederlandse Collectie.

http://www.barchetta.cc/english/All.Ferraris/Detail/037S.166Inter.htm

nofear02
20-07-2008, 01:31
Toch grappig dat je Ferrari's vergelijkt met opgezette vlinders hihi... :) :) :) ;)Of juist niet. Ferrari's zijn te koop. Iemand belt je op een gegeven moment en je zegt wat is je rekeningnummer, is goed, en je betaalt. Vlinders moet je zoeken en dan nog zien te vangen en dan nog conserveren.

Kijk, op een gegeven moment zijn er 1000 mensen en die zeggen; die auto/dat model, is zó onwijs mooi. vervolgens horen 10.000 andere dat en die willen bij die 1000 horen en gaan het ook zeggenen doorvertellen, dat horen 100.000 anderen ook en zijn het er ineens grif mee eens. en zo 1, 10, 100 miljoen en 1 miljard mensen. En dan is die gto ineens 12 miljoen waard. omdat 1 miljard mensen dat ''vinden''. Maar sta er naast en rijd in dat ding; over je hele lijf kippenvel?? welnee. wedden dat dat ding ''klote'' rijdt?? maar stap in een 599 en geef gas en rij er hard mee door de bocht; wooooooohoooow, wat is dit????, denk je dan. Mijn Opel Astra doet dit niet. Dat is dan letterlijk een sensatie die je lichaam ondergaat. Alsof je in een achtbaan zit. G-krachten. Mensen maken elkaar gek. Een stuk blik dat aan 10 races heeft meegedaan en een keer 3e werd. "Nou en???". Voel ik dat aan mijn lijf? Allemaal aangeleerd gedrag. Het is je verteld. Zou een marsmannetje hier op aarde landen en hem zien staan, hij zou er zo voorbij lopen. Alleen als je verteld wordt; joh dit ding is zóooo gaaf en exclusief! ''oh ja''?? dán pas vind je hem ''onwijs mooi''. allemaal aangeleerd gedrag :).

Vivado Ferrari
20-07-2008, 01:33
Als ik een paar miljoen heb, dan wil ik gewoon lekker kunnen rijden.

Robert, jij bent toch ook naar diverse Ferrari Days geweest en hebt de Historic Challenge mogen aanschouwen. Die verzamelaars racen er ook echt mee...vraag maar aan je vriend Carlos.

Die "stukken blik" hebben de meeste van ons in boeken of op posters gezien. Dat heeft de passie voor Ferrari doen opbloeien. Daarom zijn dat voor de liefhebbers de Ferrari's.....

.

nofear02
20-07-2008, 02:01
Robert, jij bent toch ook naar diverse Ferrari Days geweest en hebt de Historic Challenge mogen aanschouwen. Die verzamelaars racen er ook echt mee...vraag maar aan je vriend Carlos.ja, maar hoeveel zijn dat er : 50? zijn elke keer dezelfden. en omdat die stukken blik af en toe een rondje rijden moet dat ineens 1, 5, 10 miljoen kosten? als je op de tribune zit en je kijkt ernaar dan denk je, ja leuk. sta je ernaast dan lekt ie ineens olie, is tie kapot, stinkt ie, zitten er butsen en schrammen op, geen bekleding in, en is t maar ''blik'' ja.
Een Enzo die 350 p/u rijdt, dát vind ik pas gaaf. Liever gas geven met dat ding en t in je broek doen van angst, dan naast een klassieker te staan waarvan ''iedereen'' zegt dat ie zo mooi is omdat 100 man ermee begonnen zijn te zeggen dat dat zo mooi/bijzonder is. zo'n afgeragde 250 tr van carlos, is dat nou echt zo ''mooi''? welnee. is gewoon dun plaatstaal in een vormpje getikt met een kleurtje erover gespoten. een roos, of een landschap, of een hagelnieuwe enzo die je in je woonkamer zet; dát is MOOOOI. :) Laat staan een enzo, cs, 599, 430, 360, 355, 348 etc naast elkaar, dat is moooooooi :).

250lm
20-07-2008, 02:03
Oei, gevaarlijke discussie hier :) Moet ik me eigenlijk niet in mengen maar hier mijn 2 eurocenten (dus nog ver van een GTO af ;)) Volgens Van Dale is een collectie een verzameling van gelijksoortige voorwerpen. Dat betekent dat mijn portemonnee nu gevuld is met een collectie muntgeld, dat mijn koelkast gevuld is met een collectie voedsel en mijn klerenkast gevuld is met een collectie kleding.

Ik heb dus meer dan een collectie in huis :) Maar ook hier geldt dat de ene collectie meer waard is dan de andere, en tevens dat de ene collectie zeldzamer is dan een andere.
In de winter zal ik blij zijn met mijn klerencollectie, ten tijde van honger met mijn collectie voedsel en in geval van economische crisis ben ik blij met mijn collectie muntgeld.

Ik zal al deze collecties eerder van de hand doen dan mijn Ferraricollectie deels omdat daar een stukje van mezelf in zit (in de andere collecties wat minder) maar ook omdat ik weet dat dit moeilijker te vervangen is dan de rest.

Kom ik dan eindelijk op de discussie terecht. Het feit dat de collectie die ooit bij van Akker heeft gestaan hier als 'minder' belangrijk wordt beschouwd komt deels door de relatief makkelijke vervangingswaarde. Is het dan geen collectie? In mijn optiek wel, alleen heeft zo'n collectie wel wat weg van een verkooppunt van Ferrari omdat het modellen zijn die je nog wat vaker te koop ziet staan. Hierdoor kan je een dergelijke collectie dus vaker tegenkomen.

De waarde van een auto wordt mijns inziens vooral bepaald door de verhouding vraag/aanbod. Een F40 heeft een aanbod van 1311, een 250 LM van 32. En dus is het een stuk lastiger een 250 LM te vinden dan een F40 (even afgezien van de prijs). Daarnaast is de kans groter dat een 250 LM gereden is helden van weleer die de huidige vijftigers van nu als kleine jongetjes als idool hadden. Bij een F40 is dat wat minder het geval. Deze twee factoren spelen een belangrijke rol! Als er 1300 250LM's waren gebouwd was de auto ook niet zo speciaal geweest als dat hij nu is. Daarnaast hebben veel jongetjes de droom gehad coureur te zijn en wat is er dan mooier een auto te hebben welke op Le Mans heeft gereden en ook nog de weg op mag?

Het leuke van verzamelen is het vinden van een ontbrekend/zeldzaam exemplaar. Vandaar ook dat ik denk dat er meer mensen een collectie als Kroymans, Stieger, Bosch of wie dan ook waarderen dan een collectie moderne auto's. Maar dat is puur smaak. Ik denk ook dat jeugdige fans juist een laatste collectie veel meer waarderen dan een ander.

Anyway, het zijn allemaal collecties. En het leuke van een collectie is dat je hem zelf kan samenstellen. En dan interesseert het je toch geen ene malle moer wat anderen er van denken? Verzamelen doe je toch met je hart en niet met iets anders.

Maar Robert heeft dus ook een collectie auto's. Zijn ze van historische waarde? Nee waarschijnlijk niet (hoewel als ik nu heel beroemd wordt, kan hij wel zeggen dat ik ik twee van zijn collectie auto's heb gereden ;)), maar voor hem zit er een verhaal aan vast. Dat anderen wellicht de collectie anders zouden samenstellen is een onzinnige discussie en er komt ook nooit een eenduidig antwoord uit! Je moet alleen maar respect hebben voor iemand die zijn passie gewoon ten uitvoer brengt. Zou leuk zijn als we er dan af en toe naar mogen kijken en genieten want daar gaat het dan uiteindelijk om.

Ik heb ook een verzameling autofolders. Zo zijn er meer en er zijn veel mooiere collecties dan die van mij. Ik wens aan een autofolder alleen geld te besteden indien een fabrikant/importeur dat van mij verlangt. Dus ben ik trots op folders van bijvoorbeeld Lotus en Caterham die ik uit Engeland kreeg toen ik klein was maar ook van de sportauto's van de gangbare merken (zoals 300ZX, RX7, Supra enz) en de 2CV. Puur omdat ik die gekregen heb. Ik koop dus nooit folders op beurzen en zo. Hierdoor heb ik slechts een paar fabriekspublicaties van Ferrari en vertik ik het dit soort dingen te kopen. Neemt niet weg dat ik respect heb voor degenen die dit wel doen en ik vind het ook mooi om te zien. Zijn zij heel erg blij mee. En ik? Ik zou mijn geld ergens anders aan besteden......:D

nofear02
20-07-2008, 02:05
Die "stukken blik" hebben de meeste van ons in boeken of op posters gezien. Dat heeft de passie voor Ferrari doen opbloeien. Daarom zijn dat voor de liefhebbers de Ferrari's..... .Gezien, zonder tekst Vin, of in een boek beschreven-gezien waarin vertelt wordt dat ie zo bijzonder is. 1. is ''heey dat is mooi". 2. = aangeleerd gedrag (de schrijver die t vertelt). dan ''weet ik ineens'' dat het dat mooi is, neem ik die mening over. of aanvaard ik het simpelweg.

nofear02
20-07-2008, 10:34
niels, prachtige post van je. ik ga reageren.

.

Dino2400
20-07-2008, 10:45
Oei, gevaarlijke discussie hier :) Moet ik me eigenlijk niet in mengen maar hier mijn 2 eurocenten (dus nog ver van een GTO af ;)) Volgens Van Dale is een collectie een verzameling van gelijksoortige voorwerpen. Dat betekent dat mijn portemonnee nu gevuld is met een collectie muntgeld, dat mijn koelkast gevuld is met een collectie voedsel en mijn klerenkast gevuld is met een collectie kleding.

ten tijde van honger met mijn collectie voedsel en in geval van economische crisis ben ik blij met mijn collectie muntgeld.

Ten tijde van een economische crisis is je collectie voedsel soms meer waard dan je collectie muntgeld ;) :)

Vraagje, is mijn bakje wasknijpers (gelijksoortig voorwerp) ook een collectie?? :)

Leuke discussie, uiteraard is de verzameling van HvdM een collectie waar je "U" tegen zegt maar welke nu de meeste waarde heeft???? Hangt af van persoonlijke smaak, gevoel , en wat de verzamelaar zoekt in een collectie... Iemand die van moderne kunst houd zal geen van Gogh ( dank je Robert ;) ) in zijn verzamaling hangen...

Ennuh, Robert wannneer de 1 wat wil... Wil de buurman het vaak dubbel en beter ;)

.

Vivado Ferrari
20-07-2008, 10:46
Gezien, zonder tekst Vin, of in een boek beschreven-gezien waarin vertelt wordt dat ie zo bijzonder is. 1. is ''heey dat is mooi". 2. = aangeleerd gedrag (de schrijver die t vertelt). dan ''weet ik ineens'' dat het dat mooi is, neem ik die mening over. of aanvaard ik het simpelweg.

Als je een beetje verdiept in de historie van Ferrari, of van diverse Ferrari's, ontstaat er een beleving. Als ik een bepaald type in een boek "zie" en ik vind deze mooi, wil er alles van weten en opzoeken. Dit bepaalt, bijvoorbeeld, voor mij of ik er een schaalmodel van wil hebben. Heeft een beetje met dromen en passie te maken.

Eigenlijk een goed voorbeeld; het verzamelen van schaalmodelen. Daar zijn de doelen van het verzamelen ook zo divers. 1/18, 1/43, klassiek, race, modern, straat, F1.
Het blijft verzamelen en op een gegeven moment heb je een Collectie. Maar de grens ligt voor een ieder anders...
Er zijn verzamelaars die genoegen nemen met 6 modellen, bij een ander komt het aantal tegen de 300. En die kunnen qua waarde ook heel dichtbij liggen.

.

nofear02
20-07-2008, 11:25
Oei, gevaarlijke discussie hier :) Moet ik me eigenlijk niet in mengen maar hier mijn 2 eurocenten (dus nog ver van een GTO af ;)) Volgens Van Dale is een collectie een verzameling van gelijksoortige voorwerpen. Dat betekent dat mijn portemonnee nu gevuld is met een collectie muntgeld, dat mijn koelkast gevuld is met een collectie voedsel en mijn klerenkast gevuld is met een collectie kleding. *1

Ik heb dus meer dan een collectie in huis :) Maar ook hier geldt dat de ene collectie meer waard is dan de andere, en tevens dat de ene collectie zeldzamer is dan een andere.
In de winter zal ik blij zijn met mijn klerencollectie, ten tijde van honger met mijn collectie voedsel en in geval van economische crisis ben ik blij met mijn collectie muntgeld.
Ik zal al deze collecties eerder van de hand doen dan mijn Ferraricollectie deels omdat daar een stukje van mezelf in zit (in de andere collecties wat minder) maar ook omdat ik weet dat dit moeilijker te vervangen is dan de rest. *2

Kom ik dan eindelijk op de discussie terecht. Het feit dat de collectie die ooit bij van Akker heeft gestaan hier als 'minder' belangrijk wordt beschouwd komt deels door de relatief makkelijke vervangingswaarde. Is het dan geen collectie? In mijn optiek wel, alleen heeft zo'n collectie wel wat weg van een verkooppunt van Ferrari omdat het modellen zijn die je nog wat vaker te koop ziet staan. Hierdoor kan je een dergelijke collectie dus vaker tegenkomen.*3

De waarde van een auto wordt mijns inziens vooral bepaald door de verhouding vraag/aanbod. Een F40 heeft een aanbod van 1311, een 250 LM van 32. En dus is het een stuk lastiger een 250 LM te vinden dan een F40 (even afgezien van de prijs). Daarnaast is de kans groter dat een 250 LM gereden is door helden van weleer die de huidige vijftigers van nu als kleine jongetjes als idool hadden.
*4

Bij een F40 is dat wat minder het geval. Deze twee factoren spelen een belangrijke rol! Als er 1300 250LM's waren gebouwd was de auto ook niet zo speciaal geweest als dat hij nu is. Daarnaast hebben veel jongetjes de droom gehad coureur te zijn en wat is er dan mooier een auto te hebben welke op Le Mans heeft gereden en ook nog de weg op mag? *5

Het leuke van verzamelen is het vinden van een ontbrekend/zeldzaam exemplaar. Vandaar ook dat ik denk dat er meer mensen een collectie als Kroymans, Stieger, Bosch of wie dan ook waarderen dan een collectie moderne auto's. Maar dat is puur smaak. Ik denk ook dat jeugdige fans juist een laatste collectie veel meer waarderen dan een ander.

Anyway, het zijn allemaal collecties. En het leuke van een collectie is dat je hem zelf kan samenstellen. En dan interesseert het je toch geen ene malle moer wat anderen er van denken? Verzamelen doe je toch met je hart en niet met iets anders.

Maar Robert heeft dus ook een collectie auto's. Zijn ze van historische waarde? Nee waarschijnlijk niet (hoewel als ik nu heel beroemd wordt, kan hij wel zeggen dat ik ik twee van zijn collectie auto's heb gereden ;)), maar voor hem zit er een verhaal aan vast. Dat anderen wellicht de collectie anders zouden samenstellen is een onzinnige discussie en er komt ook nooit een eenduidig antwoord uit! Je moet alleen maar respect hebben voor iemand die zijn passie gewoon ten uitvoer brengt. Zou leuk zijn als we er dan af en toe naar mogen kijken en genieten want daar gaat het dan uiteindelijk om.

Ik heb ook een verzameling autofolders. Zo zijn er meer en er zijn veel mooiere collecties dan die van mij. Ik wens aan een autofolder alleen geld te besteden indien een fabrikant/importeur dat van mij verlangt. Dus ben ik trots op folders van bijvoorbeeld Lotus en Caterham die ik uit Engeland kreeg toen ik klein was maar ook van de sportauto's van de gangbare merken (zoals 300ZX, RX7, Supra enz) en de 2CV. Puur omdat ik die gekregen heb. Ik koop dus nooit folders op beurzen en zo. Hierdoor heb ik slechts een paar fabriekspublicaties van Ferrari en vertik ik het dit soort dingen te kopen. Neemt niet weg dat ik respect heb voor degenen die dit wel doen en ik vind het ook mooi om te zien. Zijn zij heel erg blij mee. En ik? Ik zou mijn geld ergens anders aan besteden......:D

*1: niks gevaarlijke discussie! t is hier een forum hoor Niels: zoveel mensen zoveel wensen zoveel inzichten, voorkeuren, meningen, standpunten, interesses, verschillen, ook in kennis, beleving, enz, enz: mag allemaal gehoord worden, ja MOET gehoord worden! Elk mens is een individu, een persoon, ieders mening telt. Dus spreek! 'niet erin mengen'??? hoezo niet?? tuurlijk wel! rammen met die hap. ventileer! dank voor je prachtige post.
*2: mee eens.
*3: mee eens, het is vervangbaar, en er zijn er misschien meerdere, maar hoeveel zijn er? hoeveel mensen hebben er 25 ferrari's? wie doet dat? wie neemt die moeite, wie geeft daar zijn geld en tijd aan uit, en regelt huisvesting en een onderhoudsmeneer, etc. niet veel. ik vind het in ieder gevaal heel stoer van zo'n vent, en ik ben er blij mee; respect en waardering daarvoor. ik vind dus niet dat er minderwaardig over gedaan moet worden want ; ach; het is gewoon te koop en er zit geen cultuurhistorische waarde in. en daardoor is het dan geen ''collectie''? nou ik vind het prachtig. op zich; dat iemand dat doet, 2. dat iemand zoveel geld verdiend heeft (niet gewonnen!) dat ie dat kan doen, vind ik knap. 3. het lijkt me een superfraaaai gezicht. als ik al de foto's zie van ons rijtje voor de Orangerie van 2 weken geleden, man-o-man wat mooi! en 4; laat zo'n iemand elke dag een andere F pakken en ermee rijden. ik zou het wel weten. en dan; die nieuwe kleurige glimmende aerodynamische dingen, die de nieuwerwetse ferrari's zijn; prachtig!

*4/*5 is dat wel zo over die idolen en dat dat meespeelt? jij bent een boekenmens en hebt al zóveel gelezen, JIJ weet dat. ik weet er geen barst van. en die dj uit london die pas die cal spider gekocht heeft; kent die die namen?? koopt ie daarom dat ding voor 5 miljoen? omdat hij dan eventjes mr david piper is of weet ik veel wat? welnee. t is allemaal ''show-off''. kijk, ik heb geld, en ik kan dat kopen. en hopenlijk is ie over 5 jaar weer nóg ff 2 ton duurder; heet ie er nog op verdiend ook... zo'n wagen in een hype. wordt een mythe. Ander voorbeeld: een wagen, eigendom geweest van nancy sinatra. nou en?? wordt ie daar mooier van, sneller, rijdt ie daardoor lekkerder? welnee. is allemaal show-off. het klimt op een gegeven moment, het wordt een hype. autohandelaren doen daar duchtig aan mee, proberen zelfs zoiets te veroorzaken. dino 246 gt's. straks de 328 gts? vooral veel rond-vertellen aan iedereen dat ie ''straks meer waard gaat worden, al aan t stijgen is''. in de hoop dat. selffullfilling prophecy. als eerst 10, dan 100, 1000, 10.000 - miljoen -miljard mensen ineens vinden dat en gto zo mooi is, dan doet ie op ee gegeven moment 12 miljoen.
want waarom is die 250lm, waar er 34 van zijn (dus nog minder dan de gto) geen 12 miljoen, maar bijv slecht 2? omdat ie minder mooi is? en dat rechtvaardigt een verschil van 10 miljoen? maar goed, dit heeft eigenlijk niks te maken met deze discussie over; wat is een collectie. zeldzaamheid ja, daar ging het over.

maar dat ''zoeken naar'' ''bij elkaar krijgen'', ''verzamelen'' lijkt me toch onzin hoor. een vent die dat heeft die krijgt gewoon een keer een telefoontje van iemand, evt en tussen persoon, en vraagt of ie trek heeft in een 250lm. en die man koopt dat ding dan ongezien, maakt geld over, en hij wordt afgeleverd bij hem en zijn monteur zet hem in zijn garage erbij. is dat ''verzamelen?''. ja. maar niet in de zin van wat ik dan verzamelen vindt; zoeken,zoeken zoeken. elke avond op internet, elke zaterdag naar rommelmarkten, verzamelaarsbeursen, jaaaaren elke keer een stukje van iets erbij, zodat je bijv een psotzegelverzameling krijgt van duizenden exemplaren, en bijv alleen maar sport-afbeeldingen erop, of auto's. idem voor een vlinder-idioot die elk weekend met zijn netje op pad gaat de natuur in, telkens een andere streek, heel europa door, en ze opzet. dát is pas verzamelen, een collectie opbouwen. is kroy elk weekend de afgelopen 30 jaar lopend door de stad op zoek geweest? welnee. die kent veel mensen vanwege zijn werk, en laat vallen dat ie graag mooie auto's koopt, op een gegeven moment weet iedereen dat en worden de auto's vanzelf aangeboden aan hem. en dan koopt ie het ja of nee. 0,0 inspanning verder. dus wat is dat anders dan de collectie van hvdm? alleen zijn collectie heeft een hogere geldswaarde. is een andere collectie ja, van auto's die er wat minder zijn op aarde. en van auto's die soms in oude races een prijsje wonnen omdat ze snel waren/ de race wonnen. en misschien heeft hij er wel 10 van ja. nou leuk. staan naast elkaar in een kelder. en 4x per jaar rijdt zo'n ding ergens op een circuit weer een kwartiertje. prachtig. maar ik vind die 25 ferrari's van 1988 tot nu, waarbij ik dagelijks een ander pak net zo leuk. ik zou daar als eigenaar meer plezier aan beleven. letterlijk; elke dag :).

nofear02
20-07-2008, 11:42

Ik zal al deze collecties eerder van de hand doen dan mijn Ferraricollectie deels omdat daar een stukje van mezelf in zit (in de andere collecties wat minder) maar ook omdat ik weet dat dit moeilijker te vervangen is dan de rest.

Kom ik dan eindelijk op de discussie terecht. Het feit dat de collectie die ooit bij van Akker heeft gestaan hier als 'minder' belangrijk wordt beschouwd komt deels door de relatief makkelijke vervangingswaarde. Is het dan geen collectie? In mijn optiek wel, alleen heeft zo'n collectie wel wat weg van een verkooppunt van Ferrari omdat het modellen zijn die je nog wat vaker te koop ziet staan. Hierdoor kan je een dergelijke collectie dus vaker tegenkomen.

De waarde van een auto wordt mijns inziens vooral bepaald door de verhouding vraag/aanbod. Een F40 heeft een aanbod van 1311, een 250 LM van 32. En dus is het een stuk lastiger een 250 LM te vinden dan een F40 (even afgezien van de prijs). Daarnaast is de kans groter dat een 250 LM gereden is helden van weleer die de huidige vijftigers van nu als kleine jongetjes als idool hadden. Bij een F40 is dat wat minder het geval. Deze twee factoren spelen een belangrijke rol! Als er 1300 250LM's waren gebouwd was de auto ook niet zo speciaal geweest als dat hij nu is. Daarnaast hebben veel jongetjes de droom gehad coureur te zijn en wat is er dan mooier een auto te hebben welke op Le Mans heeft gereden en ook nog de weg op mag?

Het leuke van verzamelen is het vinden van een ontbrekend/zeldzaam exemplaar. Vandaar ook dat ik denk dat er meer mensen een collectie als Kroymans, Stieger, Bosch of wie dan ook waarderen dan een collectie moderne auto's. Maar dat is puur smaak. Ik denk ook dat jeugdige fans juist een laatste collectie veel meer waarderen dan een ander.*6

Anyway, het zijn allemaal collecties. En het leuke van een collectie is dat je hem zelf kan samenstellen. En dan interesseert het je toch geen ene malle moer wat anderen er van denken? Verzamelen doe je toch met je hart en niet met iets anders. *7

Maar Robert heeft dus ook een collectie auto's. Zijn ze van historische waarde? Nee waarschijnlijk niet (hoewel als ik nu heel beroemd wordt, kan hij wel zeggen dat ik ik twee van zijn collectie auto's heb gereden ;)), maar voor hem zit er een verhaal aan vast. Dat anderen wellicht de collectie anders zouden samenstellen is een onzinnige discussie en er komt ook nooit een eenduidig antwoord uit! Je moet alleen maar respect hebben voor iemand die zijn passie gewoon ten uitvoer brengt. Zou leuk zijn als we er dan af en toe naar mogen kijken en genieten want daar gaat het dan uiteindelijk om.*8

Ik heb ook een verzameling autofolders. Zo zijn er meer en er zijn veel mooiere collecties dan die van mij. Ik wens aan een autofolder alleen geld te besteden indien een fabrikant/importeur dat van mij verlangt. Dus ben ik trots op folders van bijvoorbeeld Lotus en Caterham die ik uit Engeland kreeg toen ik klein was maar ook van de sportauto's van de gangbare merken (zoals 300ZX, RX7, Supra enz) en de 2CV. Puur omdat ik die gekregen heb. Ik koop dus nooit folders op beurzen en zo. Hierdoor heb ik slechts een paar fabriekspublicaties van Ferrari en vertik ik het dit soort dingen te kopen. Neemt niet weg dat ik respect heb voor degenen die dit wel doen en ik vind het ook mooi om te zien. *9 Zijn zij heel erg blij mee. En ik? Ik zou mijn geld ergens anders aan besteden......:D
*6: ''vinden''. heb ik al iets over aangegeven. gaat gewoon via een tussenpersoon; die belt jou; "wil jij een 250lm kopen?" ''moet dat kosten?'' 5. "oke is goed!" (of, neeee; 4,5 hoooogstens''. ja ben jij gek? 5 man. nou oke, 4,8. neeeee, 4,6 omdat jij het ben. uiteindelijk; 4,75. klaar.
*7 jaaaaaaa; helemaal mee eens! heerlijk! :)
*8 precies! dat was: 3 rovers; groen, rood, zwart. 3 peug's 206. rood, wit, grijs, in verschillende uitvoeringen. plus nog een paar :). historische waarde: 0,0. :D (alhoewel die volvo 480 turbo, dat wordt nog wel eens een klassieker! golf gti 3 ook :D (die verkoop ik later aan Erik ;) :D). maar even over de waarde voor iemand; dát is wel mooi ja! een auto omdat zijn vader er vroeger ook zo een had. een auto die hij als kind daar en daar eens zag. een bep. auto omdat ie daar voor de 1e keer de liefde in bedreef. of ermee naar frankrijk op vakantie ging. maar die dj; wat heeft hij met die auto??? volgens mij niks. behalve dan dat ie hem misschien erg mooi vind. maar 8 miljoen mooi?? pfff. en iemand die dan dat ding na hem koopt en in zijn ''collectie'' zet die is dan erg ''op zoek" geweest naar die ene ontbrekende. ik heb het nog niet eens gehad over alle veilingen, waar je ''gewoon'' die dingen kan ''kopen''. op afstand. evt via een tussenpersoon. de collectie van de sultan van brunei. heeft ie daar veel voor gedaan? zitten daar eerst-nog-''ontbrekende stukken in"?
*9 zo is het. per saldo is het niks anders dan ''vrijetijdsbesteding'', hobbie. tijdverdrijf. ik vind jouw collectie knipsels/tijdschriften/boeken erg gaaf Niels, de collectie van hvdM vond ik ook supergaaf, het rijtje auto's van kroy is ook best leuk, en de verzamelingen van de heren f-modelautoverzamelaars hier zijn OOK mooi. Van ieder. met liefde en zorg gekocht, gescoord, in 10 jaar, elke week afgestoft, kasten gemaakt, kaartjes erbij gemaakt, op kleur gezet, of op jaartal, of op thema. ik vind het allemaal prachtig! :D

Vivado Ferrari
20-07-2008, 11:45
Moeten we de titel van deze Topic veranderen in "Zeldzame Ferrari Collecties?"

nofear02
20-07-2008, 11:47
Moeten we de titel van deze Topic veranderen in "Zeldzame Ferrari Collecties?"nee we gaan het anders doen vin, we maken er een aparte draad van. lijkt me wel mooi. is leuk leesvoer misschien.

nofear02
20-07-2008, 11:48
blijft dus staan de vragen;

1. wat is een collectie?
2. liever 1 gto dan 25 nieuwe(re) ferrari's?

ik zeg; gooi er een poll in! :D

Mondialseeker
20-07-2008, 12:02
Hi all,
dit is wel een heel leuke thread geworden.
Ik veronderstel dus ook niet dat F Kroy elk weekend op pad is geweest om zijn verzameling te kunnen opbouwen. Dit heeft jaren geduurt, veilingen afschuimen, hier een auto, daar eentje, etc. Het grote verschil met VDM is dat als je met genoeg poen je het internet rondgaat, je eigenlijk op een voormiddag de verzameling kan heropbouwen. Niets verkeerd mee als daar je passie ligt, dagelijks een ander paard van stal halen lijkt me idd niet slecht. Dit kan evenveel emotionele waarde hebben als 1 enkele 250 GTO te hebben waar je jaarlijks 10 keer mee kan rijden. Maar zoals de Engelsen zeggen: Sometimes the chase is better than the catch!
Ook een verschil is dat sommige wagens Ferrari gebracht hebben waar ze heden ten dage staat, vb de GTO, LM, 312 PB, etc. Rijden ze daarom nu beter? Neen, maar de emotionele waarde kan wel meespelen. Dit moet elk voor zich uitmaken.
Dan heb je het commerciële: koop 10 recente voor pakweg 100 ton elk, waar sta je binnen 20 jaar? Denk niet dat Kroy zich zorgen moet maken over de waarde van zijn verzameling.
Ook heb je dan het ego: mijn buurman heeft er een 430 staan, ik moet dit ook of nog beter een 599. Dit heeft niks te maken met verzamelen, maar met show-off. Dit kan ook met een verzameling wagens zo zijn.
Zelf ligt mijn voorkeur bij de oudere modellen, een 250 Lusso op kop, dat is mijn eenhoorn, mijn graal, maar een recent model zou er ook in moeten zodat ik mijn dosis kms regelmatig kan hebben.
Dit is eigenlijk een thread zonder einde, elk voor zich moet uitmaken wat er hem aan het hart ligt en niet kijken wat anderen er van denken.
groeten
Jurgen

nofear02
20-07-2008, 12:16
... Ik veronderstel dus ook niet dat F Kroy elk weekend op pad is geweest om zijn verzameling te kunnen opbouwen. Dit heeft jaren geduurt, veilingen afschuimen, hier een auto, daar eentje, etc. Het grote verschil met VDM is dat als je met genoeg poen je het internet rondgaat, je eigenlijk op een voormiddag de verzameling kan heropbouwen. nThnx voor je bijdrage Jurgen! Ik blijf echter zeggen dat Kroy er helemaal niet zoveel tijd aanbesteed heeft. Voor hem is het nét zó kopen, als HvdM; alleen lukt het niet in 1 middagje, daar heb je gelijk in. Maar bij Kroy is het gewoon door de tijd heen een collectie geworden. Maar echt op jacht; en een ''chase?'' welneeee. en met al die veilingen is het toch gewoon net zó; degene met de meeste poen koopt gewoon dat ding. Wat is daar ''zoeken'' aan?? Zoeken is: een schat opzoeken, een ondergrondse archeologische stad opzoeken, van onder tot boven door mijn huis lopen omdat ik mijn autosleutels weer eens kwijt ben... :)

Nuvolari
20-07-2008, 12:17
Grappige discussie, wel een beetje "onzuiver".

Een collectie is gewoon een verzameling en of deze waardevol is of niet is grotendeels subjectief. Wil je waardevol uitdrukken in geld of in gevoel?
Persoonlijk ben ik weg van race auto's en historie en dat maakt een collectie als die van Pierre Bardinon voor mij specialer, maar er zullen genoeg mensen zijn die weg zijn van (moderne) straat auto's. Op Discovery zijn regelmatig series te zien waarin Amerikaanse auto's worden opgeknapt en geveild. Niet mijn pakkie an, maar wel heel leuk om te zien en deze mensen hebben eenzelfde passie.

Maar goed, om de discussie weer te laten opwaaien, die collectie van v/d Moesdijk (naam wordt in de krant gewoon gespeld, dus waarom hier niet) vind ik niet bijzonder. Moderne straat Ferrari's, geen historie en in mijn ogen ook niet echt speciale straat Ferrari's voor een collectie. Ik snap de passie van iemand die net één Ferrari kan betalen, maar als je veel geld hebt koop je niet de "gewone" Ferrari's. Dan koop je een F40, een F50, een 288 GTO, een Challenge Stradale, een Scuderia, of een historische Ferrari.

Stel geld is geen issue, probeer maar eens een lijstje van 5 te maken. Echt moeilijk!
1. 250 GT SWB
2. McLaren F1 GTR
3. 512 M
4. Porsche 917
5. Ford GT40
6. 330 P4
7. 612 CanAm

oh nee, maar 5!

Edwin

nofear02
20-07-2008, 12:26
De collectie van harry mag niet bijzonder zijn in historische waarde, op zich vind ik het wel bijzonder dat iemand zo'n collectie neerzet. En iig veel leuker dan een paar ouwe.

en jurgen; hoezo dat die modellen ferrari gebracht hebben waar het nu is??? 1; hij was enkele malen bijna failliet, ondanks die modellen..... 2. volgens mij is ferrari nu bij het grote publiek; de 328, F40, enzo, en ook ooit de 355 en 360 en 430. en bestaan ze nog bij de gratie van die modellen. zekeren jongeren, niet echte kenners, het ''gewone'' publiek, die weet niet eens wat een 250 lm is of een gto. dus hoezo; waar ze nu staan? dat is alleen maar in een innercircle-tje van misschien 10.000 of 100.000 of 1 miljoen mensen/kenners van 5 miljard, waarvan 1 miljard ''ferrari-fan'' is of het kent. maar die 999 miljoen kent die modellen helemaal niet. dus ''historisch belang'' pfffff. en ''een collectie is pas mooi als er veel historisch belang in zit...''. pffffff. :)

nofear02
20-07-2008, 12:33
....maar als je veel geld hebt koop je niet de "gewone" Ferrari's. Dan koop je een F40, een F50, een 288 GTO, een Challenge Stradale, een Scuderia, of een historische Ferrari.mwoah, vind ik redelijk minachtend ten opzichte van ferrari, tóen was een 328 namelijk gewoon ''de beste/ mooiste/snelste'' voor op de weg voor de gewone rijke man, (die geen 288 kon betalen) en voor de 348 idem (die geen f40 kon betalen), en 355 in zijn tijdperk (5 kleppen per cil, eerste f1-schakeling), daarna de 360 etc. dat is ook ''historie'' van ferrari; namelijk gewoon de technische ontwikkeling, evolutie van modellen, techniek.... Waarom zou iemand dat niet moeten kopen als ie veel geld heeft? en waarom wel 1 zo'n oud ding? met de meeste oude f's is ook niet geraced. er zijn er alleen niet zoveel van gemaakt. en er zijn er niet zoveel meer over. waarom moet ik als ik de staatsloterij gewonnen zou hebben, die ene cal. spider kopen, ipv 25 gewone/saaie/straatferrari's? :)

430driver
20-07-2008, 12:37
precies wat ik ook zat te denken. Ik vind namelijk de Scuderia hélémaal te gek: die zou er dan ook meteen komen, is dat dan ook zo verkeerd??? Ik dacht het niet hahaha

(moet ik....eh jij Robert even mijn nick aanpassen haha)

Ik zou alleen nooit zoveel F's kopen als H v M, want dan heb je écht een luxeprobleem: Kanonne....welke neem ik vandaag weer mee?! Ik zou dan gewoon regelmatig een andere F kopen...telkens als er weer een nieuwe uitkomt....HOP! Inleveren!

Tja, ik zou het wel weten ;)

Dino2400
20-07-2008, 12:41
Uhh, ik mis een beetje een 3de optie... Die van een aantal "minder" exclusieve klassieke Ferrari's... :)

Dus ipv die 250 GTO iets in de trend van;

250 GT Tour de France (moooi!!) wel zo'n 1ste serie graag met louvres
Fiat Dino Spider ( omdat ik de coupe al heb...)
Dino 246 SP (voor de historic challenge...)
Een nieuwe California (omdat mijn vrouw graag een cabrio wil waar ze in kan rijden ;) )
Een 430 scuderia ( voor de snelle kilometers...)

Uh , misschien nog een 6de? Een Maserati quatroporte als alledaags directiesloep..

En nu ff serieus... Ik zou onmogelijk een keuze kunnen maken :( . Ferrari heeft ruim 60 jaar lang schitterende bolides gebouwd dat ik helaas daar niet een lijstje van 5 uit kan samenstellen...

250lm
20-07-2008, 12:49
Ik snap de passie van iemand die net één Ferrari kan betalen, maar als je veel geld hebt koop je niet de "gewone" Ferrari's. Dan koop je een F40, een F50, een 288 GTO, een Challenge Stradale, een Scuderia, of een historische Ferrari.

Laat hij nou net al deze modellen in zijn collectie hebben gehad! ;)

250lm
20-07-2008, 12:55
En nu ff serieus... Ik zou onmogelijk een keuze kunnen maken :( . Ferrari heeft ruim 60 jaar lang schitterende bolides gebouwd dat ik helaas daar niet een lijstje van 5 uit kan samenstellen...

Inderdaad Maarten. Mijn keus zal wel richting klassiekers gaan, maar realistisch gezien is die optie wellicht niet haalbaar. Dan is een moderne wagen toch ook geweldig. Ik heb voorkeuren, maar die zijn niet heilig. Ik denk alleen niet snel een 612 aan te schaffen bijvoorbeeld. Er zijn ook mensen die roepen dat een f 12 cilinders moet hebben. Maar dan mag je ook geen F40 nemen bijvoorbeeld.

Wat er op mijn pad komt zie ik nog wel eens als ik in die positie verkeer en dat kan net zo goed een 308 GT4 of een Mondial 8 worden. Dat zijn inmiddels ook al bijna klassiekers en die lijnen spreken met ook steeds meer aan! En kijk eens wat er gespot wordt op de openbare weg, buiten evenementen om. Zie je nog wel eens een GT4 of Mondial? Wordt ook steeds zeldzamer!

Vivado Ferrari
20-07-2008, 12:57
Het Ferrari van nu is door Fiat en Luca Di Montezemelo neergezet. Op zich niet verkeerd, maar de verhalen, legendes, Mythe etc. maken voor mij meer Ferrari dan nu. Tuurlijk zijn een Scuderia, Challenge Stradale, Enzo, Scaglietti hele mooie Ferrari's. Gelukkig gebouwd met een knipoog naar het verleden.
Zoals eerder beschreven, verzamelen is voor een ieder anders. Ieder z'n budget en droom/wens is anders.

Ik zou nooit een Rembrandt of een Monet aan de muur hangen. Ondanks het feit dat zij onbetaalbare kunst hebben gemaakt. Maar dat is voor een ieder anders. Het is net wat voor beleving je erbij voelt.

Dat geldt natuurlijk ook voor de "zeldzame" Ferrari's. Als je daar geen beleving/Passie voor voelt, dan heb je er ook niets mee. Maar ik weet dat die Ferrari's iets bij mij losmaken. Dat is mijn Ferrari gevoel. Een ander heeft dat met een Modena, Testarossa of Mondial.

Het blijven wel allemaal Ferrari's en ik heb grote bewondering voor de liefhebbers die daar hun tijd, geld en liefde in stoppen.

nofear02
20-07-2008, 13:00
Weet je wat ik overigens wel een beetje de ellende vond met de ''collectie'' van harry; ze stonden daar op de 1e verdieping bij vd akker, schots en scheef; die waren op die manier helemaal niet a la de minute beschikbaar om er ff mee te rijden. Ik zou dat wel doen! gewoon op de begane grond, in een rijtje, dat je zó ermee kon wegrijden, sleutels erin, superzwaar beveiligd. (380 volt stroom op het pand of zo).

nofear02
20-07-2008, 13:02
Wat er op mijn pad komt zie ik nog wel eens als ik in die positie verkeer en dat kan net zo goed een 308 GT4 of een Mondial 8 worden. Dat zijn inmiddels ook al bijna klassiekers en die lijnen spreken met ook steeds meer aan! En kijk eens wat er gespot wordt op de openbare weg, buiten evenementen om. Zie je nog wel eens een GT4 of Mondial? Wordt ook steeds zeldzamer!Helemaal mee eens niels! die ene gt4 tijdens de rijvaardigheidstraining op zandvoort dit jaar??? terwijl er bosjes 355's, en 360's en 430's rondreden! wat viel het meest op??? precies!

Vivado Ferrari
20-07-2008, 13:02
Weet je wat ik overigens wel een beetje de ellende vond met de ''collectie'' van harry; ze stonden daar op de 1e verdieping bij vd akker, schots en scheef; die waren op die manier helemaal niet a la de minute beschikbaar om er ff mee te rijden. Ik zou dat wel doen! gewoon op de begane grond, in een rijtje, dat je zó ermee kon wegrijden, sleutels erin, superzwaar beveiligd. (380 volt stroom op het pand of zo).

Zoals dit?

nofear02
20-07-2008, 13:11
Zoals dit?jaaaaaaaa. mooooooi. <zucht> dat is nou echt voor mij zwijmelen. rechts zie ik garage deuren dus ze kunnen er zo uit? heeeeerlijk. droom-droom. wat dacht je van ff allemaal tegelijk starten en ff luisteren? je vraagt aan james de butler, je kok, je tuinman, je huishoudster en je blonde kamermeisje ff naar de garage te komen en er tegelijkertijd allemaal ff een te starten. en een beetje met het gas te spelen.

(dat kamermeisje, twijfel ik nog.... ;) :D)

Dino2400
20-07-2008, 13:12
Inderdaad Maarten. Mijn keus zal wel richting klassiekers gaan, maar realistisch gezien is die optie wellicht niet haalbaar. Ik heb voorkeuren, maar die zijn niet heilig. Er zijn ook mensen die roepen dat een f 12 cilinders moet hebben. Maar dan mag je ook geen F40 nemen bijvoorbeeld.

Wat er op mijn pad komt zie ik nog wel eens als ik in die positie verkeer en dat kan net zo goed een 308 GT4 of een Mondial 8 worden. Dat zijn inmiddels ook al bijna klassiekers en die lijnen spreken met ook steeds meer aan! En kijk eens wat er gespot wordt op de openbare weg, buiten evenementen om. Zie je nog wel eens een GT4 of Mondial? Wordt ook steeds zeldzamer!

Ik dacht dat je nu wel in de "markt" zou zijn voor een Fiat Dino... ;)

Ik zou zelf best graag een 308 GT/4 willen hebben. Zeker wanneer dat een vroege versie zou zijn met "Dino" emblemen ipv Ferrari. Een Mondial 8 is min of meer de opvolger van die GT/4 en heeft ook een redelijk vergelijkbare "lijn". Beide zijn mooie auto's die je inderdaad steeds minder (in een goede staat) tegenkomt.

Dat een Ferrari een 12 cylinder MOET zijn is ook zo'n fabel. Uiteraard hebben de 12 cylinders in de Ferrari gescheidenis een belangrijke rol gespeelt maar Ferrari heeft daarnaast grote successen geboekt met 4 , 6 , 8 , 10 en ja ooook 12 cylinders...

Ieder zijn ding zeggen we maar. Mijn droom is een 328 GTS , komt waarschijnlijk omdat ik vroeger veel naar 'n tv-serie keek waar z'n voorloper een hoofdrol in speelde :D

Vivado Ferrari
20-07-2008, 13:19
Dat een Ferrari een 12 cylinder MOET zijn is ook zo'n fabel. Uiteraard hebben de 12 cylinders in de Ferrari gescheidenis een belangrijke rol gespeelt maar Ferrari heeft daarnaast grote successen geboekt met 4 , 6 , 8 , 10 en ja ooook 12 cylinders...

Zelfs 6 cylinder lijnmotoren zaten in succesvolle Ferrari's (oa 750 Monza):)

moriaan1
20-07-2008, 13:55
29 posts in 13 uur! Wat een onderwerp!

Ik proef een zekere spanning bij het fanatisme van Robert.....

Er is een verschil tussen een collectie en een verzameling.
Een verzameling kan uit van alles bestaan. Een gemeenschappelijke eigenschap is genoeg.
bvb, je verzamelt alles van ferrari. van F1 tot handdoek.
Een collectie is een selectie uit een verzameling met een zeker thema of eigenschap.
F1, Le Mans. Aanvullingen zijn selectief, en het kan jaren duren voordat er iets wordt toegevoegd.

Deze week noemde iemand mijn verzameling een "collectie"! vond ik heel verrassend!
(dank je wel Mark!).

Jon Shirley (multi milliionair):
-Ik heb de plicht om mijn bezit (van tijdelijke aard) te delen zodat iedereen van deze bijzondere F's kan genieten. Ze zijn "publiek" bezit. Historie kun je niet kopen, het wordt gemaakt. (I am a caretaker!)

Jacques Swaters:
- In de tijd dat ik met Ferrari's ging racen was een set Borrani's net zo duur als de gehele auto, het was armoede. ecurie Francorchamps geel? de goedkoopste pot gele verf was goed genoeg!

Beiden hebben een " collectie".

van de Moesdijk heeft het maatschappelijk goed gedaan, hij is succesvol en kan 25 Ferrari's betalen, dat verdient respect, maar het blijft een verzameling zonder duidelijk thema.

Hans

Michele
20-07-2008, 15:11
Zelfs 6 cylinder lijnmotoren zaten in succesvolle Ferrari's (oa 750 Monza):)

Een 750 Monza heeft een vier-in-lijn ;)

Over verzamelen: Een discussie over Ferrari's en verzamelen is heel gevaarlijk omdat het begrip prijs zo snel een rol gaat spelen. HvdM had een mooie dwarsdoorsnee van Ferrari's straatproductie van de afgelopen 25 jaar. Maar waarom wordt het bijzonder gevonden? Omdat 'het publiek' denkt dat alle Ferrari's heel duur zijn en dat 25-50 Ferrari's dan dus wel iets heel bijzonders moet zijn. Groot is mooi, veel is lekker, dat principe. "De media" doen hier hard aan mee, want Ferrari is een merknaam die wereldwijd tot de bekendste behoord samen met Mercedes, Coca Cola en Windows. Oftewel: nieuws daarover scoort.
Maar gaat iedereen ook uit zijn stekkerdoos als bekend wordt dat een collectie van 50 Citroëns van eigenaar wisselt? Of de Rosso Bianco collectie (die nota bene daarna uit elkaar gehaald en per stuk verkocht werd)? Nee. Want het zijn geen Ferrari's. Toch was de laatste collectie historisch significant en bevatte topstukken uit de racerijgeschiedenis. Die waren echter meest van Abarth, Maserati en Porsche.

Vivado Ferrari
20-07-2008, 16:48
Een 750 Monza heeft een vier-in-lijn ;)

Ja, foutje bedankt Michele!:)

nofear02
20-07-2008, 17:38
29 posts in 13 uur! Wat een onderwerp!
Ik proef een zekere spanning bij het fanatisme van Robert.....
Er is een verschil tussen een collectie en een verzameling.
...

van de Moesdijk heeft het maatschappelijk goed gedaan, hij is succesvol en kan 25 Ferrari's betalen, dat verdient respect, maar het blijft een verzameling zonder duidelijk thema. HansJa goed hé Hans? :) Het is zomer, vakantie, komkommertijd, wat slapjes allemaal. Ik denk; hup de beuk erin :D. Een stevige discussie eens een keer is nooit weg. Zeker niet als het over Ferrari gaat. Kom maar op met die passie. :D. En zoals gezegd; het is een forum hoor. Veel mensen en veel verschillen. Moet mogen!

Maar ik meen het navolgende dus wel, (en dat heb ik dus proberen aan te geven) dat ik er een beetje moeite mee heb, dat het lijkt alsof er door ''classici'' een beetje neerbuigend gedaan wordt over de moderne Ferrari's. Alleen wat oud is, is goed/mooi. Van na 1987 is t niet ''echt ferrari meer'', de 355 is de laatste mooie ferrari, ze zijn er nu een beetje de weg kwijt en dat soort, excuus voor mijn woorden; gel#l. a. er zijn hier nogal wat eigenaren die na 20 jaar hard werken/sparen 1 ferrari hebben gekocht. een 430 of 328 is eender. maar zelfs al heb je er 25 (!) dat is dat ''geen collectie'' of heeft nullerlei ''waarde''. Beetje aanmatigend en neerbuigend heren. Jouw laatste zin Hans: een verzameling zonder duidelijk thema, vind ik ook al zo neerbuigend klinken (misschien bedoel je het helemaal niet zo hoor!). En hoezo ''geen thema''?? is : de moderne ferrari's van na 1987 tot nu, in t rood, ''geen thema''? dat is toch onzin? het is wel degelijk een thema. harry hield misschien niet van spaakwielen, houten sturen, en rotstoelen, en die hield wel van strakke aerodynamische vormen en acceleraties van 1-100 in 4,5,6 seconden. je kan het ook nog zo zien; de collectie is ''alle ferrari's na enzo, van de fabriek die zijn werk voortzette''. dat is ook een thema. zelfs een eerbetoon. anders had enzo bij zijn overlijden moeten zetten in zijn testament; na mij stoppen we ermee en worden er geen nieuwe auto's meer uitgegeven. ik vind ferrari is ferrari. en de techniek is 30 jaar verder. er is carbon, titanium, kevlar, electronica. of vind iemand een nieuw model alleen mooi als er nog spaakwielen in zitten en een houten stuur. stel; je vind de nieuwe california niet mooi. je vind het geen ferrari, je vind dat ze de weg kwijt zijn. hoe had je t dan willen hebben? wat had je dan gewild. trommelremmen nog? :)
Het komt mij voor dat pure classici soms wel érg dwepen met de oude modellen. Maar geef mij toch echt maar een Enzo :). Wat moeten trouwens dan hedendaagse 21jr-ers om van te dromen, laat staan een 4-jarig jochie. Moet ie direct een 250gto mooi vinden, want de nieuwere zijn niet belangrijk? dat zijn geen echte ferrari's? een collectie van 25 wagens in niet belangrijk? dat je geniet van klassiekers; oke. maar laat ook wel de andere mensen genieten van 430's etc. ook als er daar 4000 van geproduceerd zijn. wat heb ik aan een mooie klassieke wagen die 3x per jaar op een circuit ergens rondjes rijdt, waar ik eerst heen moet vliegen en hem dan 20 minuten te zien rondrijden (eigenlijk maar 20 rondjes = dus 20x 15 seconden op het punt waar je zit/staat), als ik een 430 of 360 in de garage heb staan en als ik zin heb de deur opendoe en de sleutels omdraai en 100 km ga rijden. geef maar eens gas in zo'n ding, ik denk dat die klassieker je verder gestolen kan worden! :D. lekker een ijsje ergens halen en neerzetten bij de ijssalon. 20 man eromheen, iedereen kijkt ernaar. wat een plezier!
nog iets. ik denk dat meer dan de helft van de huidige 360 en 430 en 599 eigenaren, niet eens weten wat een 250 tr is of een lm! Zijn die dan minder F-fan? Niet iedereen heeft zin en tijd om boeken door te worstelen.

ik vind niet dat er denigrerend gedaan moeten worden over zo'n collectie van hvdm. en dat het geen waarde heeft. kroy heeft echt niet door jarenlang actief te zoeken, te bedelen, te surfen op internet, actief zijn collectie bij elkaar ''verzameld''. dat is echt geen 'prestatie'.

en hoeveel van die ''wel waardevolle'' collecties zijn er nou eigenlijk in de wereld? 25, 50? ''nou en''? die gasten kopen net zo goed, want hen net uitkomt. alleen duurt het ff wat langer dan een middagje ja, mee eens.

(ps: hans; heel scherp punt van jou over het verschil in een ''verzameling'' en een ''collectie''. daar ben ik het gelijk mee eens. das een hele mooie indeling)
.

nofear02
20-07-2008, 17:40
sj##; het staat al 6-3 in de poll voor ''1 klassieker'' zie ik nu, hoe hard ik ook schreeuw! :D. ik verlies het!! :D :D (prachtig! ;) )

Vivado Ferrari
20-07-2008, 17:42
sj##; het staat al 6-3 in de poll voor ''1 klassieker'' zie ik nu, hoe hard ik ook schreeuw! :D. ik verlies het!! :D :D (prachtig! ;) )

Waar zou ik op hebben gestemt?:D

nofear02
20-07-2008, 17:59
Waar zou ik op hebben gestemt?:D
Vin, ik ben helemaal teleurgesteld in jou ! :D:D:D;) . ik dacht dat jij toch écht wel voor dat rijtje enzo, cs en scuderia ging en zo! ;)

moriaan1
20-07-2008, 18:42
Vin, ik ben helemaal teleurgesteld in jou ! :D:D:D;) . ik dacht dat jij toch écht wel voor dat rijtje enzo, cs en scuderia ging en zo! ;)

Natuurlijk niet! Jij gaat zeggen dat een Enzo mooi is? ohoh, dit komt niet meer goed!

Vivado Ferrari
20-07-2008, 19:23

Nou, euh een Enzo wordt wel steeds zeldzamer. Die worden alleen maar aan flarden gereden:D

Ik vind wel dat het rijtje 288 GTO, F40, F50 en Enzo in een verzameling hoort, of was het Collectie.....

.

nofear02
20-07-2008, 19:37
:D :D. Toch gaaf zo'n site mannen, kan je nog eens lol hebben met elkaar! :D.

moriaan1
20-07-2008, 20:00
zeldzaam en of mooi, ah een nieuwe discussie ligt op de loer...

Beste Robert ook jouw 328GTS is een mooie auto, iedereen heeft een voorkeur.

Een eigenaar die de betekenis en geschiedenis van het merk niet kent, kan ik mij nauwelijks voorstellen.

Wist je dat er momenteel een enorm groeiende populariteit voor de dino is?
Dat komt doordat het de droomauto de 40/50tigers van nu was.
Nog een paar jaar, en je zult zien dat de 308/328serie ook enorm in populariteit gaat
groeien.

Als je er een aantal koopt, maak je ze gewoon zelf wat zeldzamer....
Lord Brocket kan je wel wat advies geven.

Vivado Ferrari
20-07-2008, 20:16
zeldzaam en of mooi, ah een nieuwe discussie ligt op de loer...

Als je er een aantal koopt, maak je ze gewoon zelf wat zeldzamer....
Lord Brocket kan je wel wat advies geven.

Tja, Lord Brocket. Die wist er wel raad mee:D

moriaan1
20-07-2008, 20:20
wist.....

hij heeft er later achter tralies goed over na kunnen denken...

Hans

Vivado Ferrari
20-07-2008, 20:32
In deze link een stukje hierover (onder);
http://www.ferraris-online.com/pages/article.php?reqart=SCM_200601_SS

Dino2400
20-07-2008, 20:37
Tja , lord Brokken... Wat zal ik zeggen... Krijg je ervan wanneer je Ferrari's koopt als belegging... 1 van de auto's is tegenwoordig gelukkig in goede (Nederlandse) handen!

Eugene360
20-07-2008, 20:44
Nou, euh een Enzo wordt wel steeds zeldzamer. Die worden alleen maar aan flarden gereden:D

Ik vind wel dat het rijtje 288 GTO, F40, F50 en Enzo in een verzameling hoort, of was het Collectie.....

.

Mannen maak je alstublieft niet druk over Ferrari's die ,,total,, gaan, ze worden allemaal weer opgelapt al zijn ze nog zo plat geloof me nou, het loont gewoon om 2jaar aan een auto te werken, dat kun je met de meeste beroepen niet verdienen.
Kenteken bewijzen met een wrak verdwijnen in een schuur er worden onderdelen gezocht of gemaakt en na wat verzamelen begint het getimmer,de chassis nummers worden ouder dus in de regel meer waard en uiteindelijk staat ie er weer.
Er bestaan al 2x zoveel 250 GTO'S als in de boeken staat ( ook in de F. fabriek gemaakt op verzoek) maranello maakt gewoon ch.nrs. bij (daarom kloppen vaak bouwaantallen in de boeken niet) als je maar geld hebt en uit wilt geven dan kan alles......

Eugene360
20-07-2008, 20:50
Sorry ,dan toch maar die ene 250 GTO....., alleen al om elke 3 maanden de carbs af te stellen.

Dino2400
20-07-2008, 21:01
Er bestaan al 2x zoveel 250 GTO'S als in de boeken staat

Zegt de naam Favre jullie wat??

Dino2400
20-07-2008, 21:03
Sorry ,dan toch maar die ene 250 GTO....., alleen al om elke 3 maanden de carbs af te stellen.

Inderdaad, dat gevoel ken ik... Het geklapper, aanzuiggeluid... Verslavend, en dan te weten dat ik nog maar de helft van zo'n motor heb :D

Vivado Ferrari
20-07-2008, 21:14
Tja , lord Brokken... Wat zal ik zeggen... Krijg je ervan wanneer je Ferrari's koopt als belegging... 1 van de auto's is tegenwoordig gelukkig in goede (Nederlandse) handen!

Twee hiervan zijn gelukkig in goede (Nederlandse) handen:)

http://www.barchetta.cc/english/all.ferraris/Detail/0421GT.250EuropaGT.htm

mavanhaasteren
20-07-2008, 21:34
robert ik steun je hoor

maar de keuze was wel moeilijk

nofear02
20-07-2008, 21:42
robert ik steun je hoor, maar de keuze was wel moeilijkgoed zo! :D ;) . 8 - 5

Michele
20-07-2008, 23:08
maranello maakt gewoon ch.nrs. bij (daarom kloppen vaak bouwaantallen in de boeken niet) als je maar geld hebt en uit wilt geven dan kan alles......

Eesrte deel over oude schuren en zo klopt, maar dit laatste beslist niet!! De fabriek maakt géén chassisnummers bij, wel levert ze op verzoek na, maar alleen als je dat bij Ferrari Classiche laat doen. Op Ferrari 60 heeft een auto zijn klasse gewonnen met matching numbers, alleen was de motor nog geen jaar oud. Volledig nieuw gebouwd vanaf de oorspronkelijk bouwtekeningen door Ferrari Classiche... Zorgde overigens voor nogal wat consternatie onder de aanwezige klassieke autojournalisten. Ik heb met een Oostenrijker zitten praten die er echt geen goed woord voor over had, en ik geef de man gelijk, want volgens zijn redenatie produceert Ferrari op die manier feitelijk replica's terwijl ze die activiteiten van een ander te vuur en te zwaard bestrijd, en daarmee ook toprestaurateurs verwijst naar het schemergebied. Ik zie David Piper nog weglopen met stoom uit zijn oren toen zijn 330P4 # 0900 op Spa geweigerd werd tijdens de Ferrari Days ergens begin deze eeuw. Eigenlijk is het dus vreemd dat de P3 uit een ander draadje van een compleet nieuwe body voorzien is en toch een certificaat van echtheid heeft.

moriaan1
20-07-2008, 23:20
Eesrte deel over oude schuren en zo klopt, maar dit laatste beslist niet!! De fabriek maakt géén chassisnummers bij, wel levert ze op verzoek na, maar alleen als je dat bij Ferrari Classiche laat doen. Op Ferrari 60 heeft een auto zijn klasse gewonnen met matching numbers, alleen was de motor nog geen jaar oud. Volledig nieuw gebouwd vanaf de oorspronkelijk bouwtekeningen door Ferrari Classiche... Zorgde overigens voor nogal wat consternatie onder de aanwezige klassieke autojournalisten. Ik heb met een Oostenrijker zitten praten die er echt geen goed woord voor over had, en ik geef de man gelijk, want volgens zijn redenatie feitelijk produceert Ferrari op die manier replica's terwijl ze die activiteiten van een ander te vuur en te zwaard bestrijd, en daarmee ook toprestaurateurs verwijst naar het schemergebied. Ik zie David Piper nog weglopen met stoom uit zijn oren toen zijn 330P4 # 0900 op Spa geweigerd werd tijdens de Ferrari Days ergens begin deze eeuw. Eigenlijk is het dus vreemd dat de P3 uit een ander draadje van een compleet nieuwe body voorzien is en toch een certificaat van echtheid heeft.

De grenzen zijn inderdaad erg vaag.
nr. 0900 is opgebouwd uit losse onderdelen die Piper uit een hoek van de fabriek direct van Enzo als "rommel" heeft gekocht.
0844 heeft inderdaad een replica body, maar chassis en motor zijn origineel. De zgn. originale body is een canambody die de auto aan het einde van zijn racecarriere heeft gekregen. En als we dan toch met P3 en P4's bezig zijn, Jim Glickenhaus is al jaren bezig om 0846 "officieel" gecertificeerd te krijgen, een auto met een heel lang verhaal maar ontzettend interessant..

http://www.glickenhaus.com/jim/project.pdf

moriaan1
20-07-2008, 23:25
robert ik steun je hoor

maar de keuze was wel moeilijk

Ik herinner me nog goed de eerste editie van Italia a Zandvoort.
Je loopt onder de brug naar de paddock toe, en op dat moment vraag je je af wat er in godsnaam boven je hoofd gebeurt!

De Kroymans 250GTO kwam "overvliegen".

Hier twijfel je toch niet over? Je kunt toch maar in 1 auto tegelijk rijden!

Michele
20-07-2008, 23:38
De grenzen zijn inderdaad erg vaag.
nr. 0900 is opgebouwd uit losse onderdelen die Piper uit een hoek van de fabriek direct van Enzo als "rommel" heeft gekocht.
0844 heeft inderdaad een replica body, maar chassis en motor zijn origineel. De zgn. originale body is een canambody die de auto aan het einde van zijn racecarriere heeft gekregen. En als we dan toch met P3 en P4's bezig zijn, Jim Glickenhaus is al jaren bezig om 0846 "officieel" gecertificeerd te krijgen, een auto met een heel lang verhaal maar ontzettend interessant..

http://www.glickenhaus.com/jim/project.pdf

Over die auto is een enorm dossier te vinden op een andere website.
Overigens heb ik nog een oude Road&Track waarin de P3 en P4 van Walter Medlin (waar 0844 vandaan komt) beschreven worden, met foto's en al. Stonden destijds eind jaren '80 in een loods in Florida stof te vergaren totdat meneer last met de fiscus kreeg. De auto's waren toen nog "origineel" dat wil zeggen in CanAm configuratie zoals Ferrari / NART ze gereden heeft. Alles wat er later mee gebeurd is, is 'terugrestaureren' naar de staat zoals ze oorspronkelijk de fabriek verlaten hebben. Daarmee raak je echter een heikel punt want een raceauto zal altijd naderhand aangepast worden door zijn gebruiker om competitief te blijven. Zie David Piper zijn collectie (jawel, collectie! ;)).
Maar ik geloof dat hiermee weer een nieuw onderwerp voor een draadje geschapen is: wat is origineel???

.

AnthonyR
20-07-2008, 23:56
Even mijn gedachte over deze draad..

De 250GTO is een mooi stukje historie en een pracht van een auto, maar z ik zou liever een paar leuke 21'e eeuw modellen in de garage hebben staan dan 1 GTO, voor de prijs van GTO kan je veel variëren met je auto's :) Iedere dag een andere zou erg tof zijn, met de 250 GTO zou ik eerder bang zijn om mee te rijden, als ik dat vandaag toch weer zag in dat belgenland :) ;) Overigens is de 250GTO ver voor mij tijd en heb ik meer met de nieuwe generatie Ferrari's. Ook zijn er naar mijn weten eigenaren van 250GTO die hem voor de 'heb' hebben, niet iedereen rijd ermee zoals Frits.. Maar goed ik zou overigens ook geen tientallen Ferrari's willen hebben :) Blijft lastig maar voor mij toch optie 2 :)

Nuvolari
21-07-2008, 00:11
Michele,

Ik ben blij dat je er over begint, want inderdaad wat is origineel. Een raceauto zal in veel gevallen schade hebben gehad en gerepareerd zijn en dan praat je alleen nog maar over de body. Daarnaast gaat ook de techniek wel eens kapot (helemaal in de racerij) en dan zal ook alles hersteld moeten worden. In de tijd dat de auto's competitief waren misschien minder een probleem, maar als je nu een 40-50 jaar oude auto hebt waarmee je wilt rijden-racen en de techniek laat je in de steek, zie dan maar eens aan originele onderdelen te komen. Roelofs Engineering voorziet ook de halve wereld van nieuwe motorblokken, versnellingsbakken e.d.

Maar goed, ik moet zeggen dat Robert inderdaad heel vel reageert. Ieder zijn mening, voor mij zijn de meeste straat Ferraris niet echt bijzonder. Dat zegt helemaal niets over Ferrari of iemand die een 328 koopt, dat zegt iets over mijn voorkeur.

Wat betreft een andere opmerking die ik las, iets in de trant van iemand die een moderne Ferrari koopt weet ook wel iets van de historie van Ferrari, dat valt zwaar tegen. Er zijn een heleboel moderne Ferrari eigenaren die helemaal niets hebben met die oude Ferrari's en historie. Die kennen Ferrari als sportwagenbouwer en van de moderne F1 en dat is het. Ik weet in elk geval dat het in het verleden zo was dat als je een Ferrari kocht bij Kroymans, dan werd je automatisch lid van de FCN. Er heeft niet voor niets een scheuring gedreigd tussen de oude kern en de nieuwe club.
Ferrari is ook een lifestyle en de straat auto's zijn altijd al voor de rich and famous geweest. Als jij het zakelijk goed gedaan hebt, beloon je jezelf met iets speciaals. Dat staat los van historisch besef.

Minachting en denigreren staat wat mij betreft buiten deze discussie, het gaat om persoonlijke voorkeuren. Mocht ik de gelegenheid hebben om een collectie zoals die van v/d Moesdijk te bekijken, dan zou ik daar niet heel enthousiast van worden. Maar kan ik even met Nico praten over 0421 GT, dan weet ik niet hoe snel ik in de auto moet springen.

Edwin

moriaan1
21-07-2008, 12:44
Michele,

Minachting en denigreren staat wat mij betreft buiten deze discussie, het gaat om persoonlijke voorkeuren. Mocht ik de gelegenheid hebben om een collectie zoals die van v/d Moesdijk te bekijken, dan zou ik daar niet heel enthousiast van worden. Maar kan ik even met Nico praten over 0421 GT, dan weet ik niet hoe snel ik in de auto moet springen.

Edwin

Mooi geschreven.

8 - 8 mooie stand

Monte Zemolo
21-07-2008, 13:42
Het is interessant om te lezen hoe iedereen zijn wereld beleeft.

Het F-rijden is volgens mij onlosmakelijk verbonden met emotie. (Voor praktische doelstellingen koop je bv beter een Audi met sportwagenprestaties, nietwaar?)

Dus we zijn het er volgens mij ook allemaal wel over eens dat elke F een luxe-item is.
Ik begrijp de hausse om die peperdure klassieke Ferrari's echter wel. Maar het leveren van prestaties is namelijk niet datgene wat exclusief leidt tot een bevredigend gevoel.

Wie een F koopt, wil zich onderscheiden van anderen in het dagelijks leven en stelt natuurlijk een sportieve beleving op prijs.
In een moderne F is die beleving voor mij beslist anders dan in een klassieke.
Met 'anders' bedoel ik 'vanzelfsprekender'.

Ik heb in behoorlijk wat bijzondere F's gereden, da's een beetje mijn mazzel. Ik durf te zeggen, vanuit mijn ervaring, dat ik mijn grootste rij-plezier beleef in auto's (in dit geval praten we over Ferrari's) die mij voortdurend bezighouden en dwingen bij de les te blijven.

Bloedstollende acceleraties zijn in de moderne autoindustrie allang geen exclusief genoegen meer voor uitsluitend een Ferrari. Sterker nog, je kunt tante Agaat laten rijden in een dikke 450 pk Audi, zonder dat er iets fout gaat. Dus ik voel daardoor dus veel minder exclusiviteit bij een (voor F-begrippen) massa-geproduceerde 360 of 430.

Wat overblijft is dus mijn emotie die ik koppel aan het merk Ferrari. Niet voor niets hangt iedere autojournalist het pure rijden aan als het gaat om beleving. Een pure sportwagen heeft geen luxe nodig als bevredigende voorwaarde. Ook geen ABS, Tractiecontrol, Flipperspul of andere gadgets om je even Steve McQueen of Paul Newman te voelen.
Ik heb laatst gereden in een 575 M met handbak en ik moet je bekennen dat ik dat veel leuker vind dan die schakelflippers.
Het feit dat Ferrari zijn status ontleent aan juist die tijd dat elke Ferrari met de hand werd vervaardigd en bestemd was om eigenlijk puur alles wat met racen te maken had te dienen, bepaalt voor een belangrijk deel de waarde van oude Ferrari's.

Dat is het gevoel dat je meekrijgt bij een echte Ferrari.
Ik heb bewondering voor hen die vanuit de liefde voor het merk een Ferrari of misschien een hele hoop Ferrari's hebben en de beleving centraal stellen. Dat sommige mensen nu eenmaal makkelijker aan hun Ferrari's komen, vind ik van ondergeschikt belang. Sterker nog, dankzij deze mensen kan ik nog eens genieten van het geluid en de geur van auto's die het merk hebben gemaakt.

Ferrari's zijn als huizen voor mij. Ik zal nooit een aantal moderne huizen gaan kopen.
Ik zou een oud landhuis in Toscane of een kasteeltje willen hebben met geschiedenis, hoge plafonds en een oude bibliotheek erin. Mischien zitten er oude gewelfde kelders onder en is het rijk aan geschiedenis.
Hoofdzaak, ik voel me er volkomen vrij en thuis in....en niemand heeft het zelfde huis als ik!!

Zo, schiet hier maar op!

Groetjes aan alle liefhebbers van dit fijne forum,
Marcel

Michele
22-07-2008, 00:44
Op het forum van Fotoapparatuur.nl hebben ze hiervoor een applaudiserende smiley... hier helaas niet, anders plakte ik een rijtje.

Racing-Baker
22-07-2008, 13:11
ik sluit me weeral aan bij Edwin en Marcel. de collectie van Moesdijk is wel leuk maar daar ga ik nu ook niet helemaal warm van lopen. sluit me maar liever een week op bij een "echte" Ferrari, een classic, eentje die nog met de hand gemaakt is, eentje met een hart en een ziel. van mij hoeft ie zeker niet in concourstaat te zijn, het tegendeel vind ik leuker. ooit eens op Retromobille een 250Testa Rossa mogen bewonderen hoe hij echt was... en dat was ECHT!! geen blinkende lak, geen passende/sluitende onderdelen etc...
ikzelf zou nu ook geen 250GTO kopen, de prijs is "TE". hoewel ik wel Ferrari's zou kopen als een SWB (California), 512S of M, 312PB, P3/P4, ...
zoals Marcel zegt; een oude Ferrari is een apparte beleving om mee te rijden. degene die nu gebouwd worden door machine's zijn machine's. net zoals van elk ander merk...
geen emotie, teveel computer,... daarmee dat ik zelf ook mijn BMW M3 heb ingeruild voor een 308GTB(geen kwaad woord over de M3, maar naar mijn mening zo danig perfeckt dat hij eingenlijk saai is) en zie nu mijn project; een nog echtere Ferrari; een ruwe parel, net zoals het hoort. ;)
vroeger paste de rijder zich aan, nu past Ferrari zich aan aan de klant. sinds de dood van Enzo denk ik dat er veel veranderd is, misschien moest dit wel maar toch...
volgens mijn vader; een Ferrari van na Enzo's dood is voor mij geen Ferrari !!

Dino2400
22-07-2008, 13:19
volgens mijn vader; een Ferrari van voor Enzo's dood is voor mij geen Ferrari !!

Hey, ik had juist gedacht dat je vader de Ferrari´s tot plm. 1988 het mooiste zou vinden. Maar hij gaat juist voor de moderne?

Racing-Baker
22-07-2008, 13:36
foutje !!!
ik bedoelde uiteraard: een Ferrari van NA Enzo's dood is geen Ferrari ;)

Michele
22-07-2008, 14:19
foutje !!!
ik bedoelde uiteraard: een Ferrari van NA Enzo's dood is geen Ferrari ;)

Zo dachten sommige mensen ook over Lotus na het verscheiden van Colin Chapman... tot Lotus de Elise op de weg zette...

250lm
22-07-2008, 16:46
vroeger paste de rijder zich aan, nu past Ferrari zich aan aan de klant. sinds de dood van Enzo denk ik dat er veel veranderd is, misschien moest dit wel maar toch...

Kijk dat is nog eens een quote. Ik hoor Luca di Montezemelo een paar jaar terug nog roepen dat Ferrari exclusief is en ook moet blijven. Dat is nog steeds zo, maar hij heeft toentertijd dan ook geroepen dat ze nooit meer dan 5000 auto's per jaar zouden bouwen. Weten jullie waar ze nu al op zitten? Precies....ze passen zich inderdaad aan de klant aan! Dat is uiteraard ook logisch want merkentrouw is volgens mij niet zo hoog meer tegenwoordig. Er is ook veel meer keus. En de liefhebbers zoals hier: daar heeft Ferrari niets aan wat betreft autoverkopen (wel aan merchandise enzo maar dat is een ander verhaal). Ik denk dat de mensen hier op een hand te tellen zijn die een nieuwe Ferrari hebben gekocht. De rest is niet de eerste eigenaar en daar verdient Ferrari dus (bijna) niets aan op de transactie.

De rich and famous blijven de doelgroep en als je vandaag niet kan leveren, kopen zij de dag er op bij een ander merk.

moriaan1
22-07-2008, 20:26
De productie voor 2008 10.000 nieuwe Ferrari's!

Sorry heren, maar dat de exclusiviteit gaat toch een beetje verloren, hoe mooi ze dan ook zijn! Een California of 430 wordt meer en meer gespot, en dat is logisch!

Michele
22-07-2008, 20:52
En de liefhebbers zoals hier: daar heeft Ferrari niets aan wat betreft autoverkopen (wel aan merchandise enzo maar dat is een ander verhaal).

Ik vraag me af wat ze aan die merchandise verdienen. Ik vermoed meer dan aan auto's.

430driver
22-07-2008, 21:16
Dat klopt Michele: Ferrari verdient er meer aan dan aan de auto's.....ongelofelijk hè?!
Eigenlijk vind ik dat een beetje jammer, want ze beginnen nu zo'n beetje overal dat paardje op te zetten en verkopen het. Vroeger had je alleen de folders en de "replica" shirts en enkele modellen.....nou loop nu zo'n Ferraristore binnen.......

moriaan1
22-07-2008, 21:32
+10

nofear02
22-07-2008, 23:14
Fan-tas-ti-sche draad heren!! Allemaal zeer bedankt voor de bijdragen. Ik ben mijn pistolen terug aan t laden, marcel ;). Maar heb t een beetje druk, duurt nog even. Ondertussen: 10-12!! Het 'moderne ferrari-kamp' komt terug! Toch vrijwel 50-50. De vraagstelling splijt genadeloos blijkbaar de groep in 2-en qua voorkeur <proest> :D. En toch, allemaal ferrari-gek hier. Prachtig!

autofotoDOTbe
22-07-2008, 23:50
Heerlijk, bedankt Robert dat je deze discussie mogelijk hebt gemaakt, ik heb met veel plezier
de reacties gelezen en ga morgen met mijn blonde kamermeisje ergens op ee n terras wat drinken en hopen dat er FERRARI'S VOORBIJ KOMEN, Classics of Newbies, no problem, als
we de geur van olie en rubber maar kunnen opsnuiven....
Een DROOM....

250lm
23-07-2008, 00:14
Een DROOM....

Dan wil ik wel foto's van je blonde kamermeisje zien ;)

autofotoDOTbe
24-07-2008, 00:41
OK, maar dan niet met haar gezicht in beeld...
http://img176.imageshack.us/img176/4043/blondfxd8.jpg

Dan wil ik wel foto's van je blonde kamermeisje zien ;)