PDA

View Full Version : distributieriemen

john8
18-07-2008, 22:00
Vanavond begonnen met het vervangen van de distributie riemen, eerst 1e cilinder op bdp gezet, waarna ik begonnen ben met het weghalen van het recheterachterbinnenscherm, als die weg is kun je er al redelijk bij, echter de airco pomp zit ernstig in de weg deze heb ik weggehangen ( zonder de slangen los te maken!!! ), dan de aluminium distributie deksels weg en daar zit het dan... Hierna heb ik eerst de stand van alle tandwielen gemerkt en de nokkenassen vastgezet met een handig hulpstukje. Hierna spanner los en riem verwijderen, nieuwe spanrol en riem gemmonteerd. Aan de rechterhelft van de motor kom ik een klein probleem tegen, hier zie ik een scheur in de spanner zitten!! Nu kon ik dus niet verder en moet morgen eerst maar eens rondbellen of iemand er 1 heeft liggen ( hier op het forum nog iemand??)

Dus ben op de helft..

nofear02
18-07-2008, 22:53
Knap John! en dank voor de foto's. Jammer van die spanner! Is t eventueel nog te lassen?

Michele
18-07-2008, 23:12
Wees maar blij dat je nu ontdekt dat de spanner niet goed meer is. Stel je voor dat ie het begeven had bij 200 km/u... Eigenlijk dus een geluk bij een ongeluk!

JWA
19-07-2008, 00:39
Dat is een mooie klem om de nokkenassen te zekeren.
Waar heb je die vandaan?

john8
19-07-2008, 00:40
Ik kan hier in mijn bedrijf wel aluminium lassen maar probeer eerst even of ik een andere spanner kan krijgen, blijft toch een belanrijk onderdeel

Eugene360
19-07-2008, 00:42
Vanavond begonnen met het vervangen van de distributie riemen, eerst 1e cilinder op bdp gezet, waarna ik begonnen ben met het weghalen van het recheterachterbinnenscherm, als die weg is kun je er al redelijk bij, echter de airco pomp zit ernstig in de weg deze heb ik weggehangen ( zonder de slangen los te maken!!! ), dan de aluminium distributie deksels weg en daar zit het dan... Hierna heb ik eerst de stand van alle tandwielen gemerkt en de nokkenassen vastgezet met een handig hulpstukje. Hierna spanner los en riem verwijderen, nieuwe spanrol en riem gemmonteerd. Aan de rechterhelft van de motor kom ik een klein probleem tegen, hier zie ik een scheur in de spanner zitten!! Nu kon ik dus niet verder en moet morgen eerst maar eens rondbellen of iemand er 1 heeft liggen ( hier op het forum nog iemand??)

Dus ben op de helft..

Hey John,die spanner is goed te lassen door een alu-lasser eerst een V-groef inslijpen....en waar heb je die blokkeersteun gehaald? mooi ding.

john8
19-07-2008, 00:43
klem voor de nokkenassen heb ik vandaag bij toeval gekocht, ik was bij AME ( Ferrari restaurateur )in Kesteren waar ik spuitwerk voor doe en daar was een vertegenwoordiger van snap-on die zon klem bij zich had..

Kost wel 105 euro excl. btw, maar goed gereedschap betaald zich wel terug en is inderdaad ontzettend makkelijk

mavanhaasteren
19-07-2008, 07:19
john erg knap dat je het zelf doet en leuk dat je foto's voor ons hebt.

heb bij snap on het onderdeel gevonden voor mensen die er ook intresse in hebben
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?search=true&item_ID=57330&PartNo=ML4500&group_id=1552&supersede=&store=snapon-store&tool=all

JWA
19-07-2008, 12:51
Prachtig maar inderdaad niet goedkoop.
Ik houd het toch maar bij 2 afgeschuinde stukjes hardhout met een bout en vleugelmoer. :)

john8
19-07-2008, 22:29
Vanmidag alle ferrari mensen die ik ken gebeld voor een spanner maar in eerste instantie had niemand er 1 , dus ik mijn spanner zelf gelast en ondanks dat het muurvast zit zat het me niet lekker. Bij van Kessel in Deurne ( doet eigenlijk alleen maar Porsches ) wist ik dat er delen van een mondial 8 moesten liggen alleen waar?? Dus naar Deurne gereden en samen met Tom van Kessel tussen een aantal gesloopte Ferrarimotoren gezocht naar spanners en waarrempel de goeie zat ertussen welliswaar volledig vastgeroest maar heel.

Dus thuis van 2 spanners 1 gemaakt en vanavond de boel weer opgebouwd en zojuist even eenrondje gereden ( ging alleen gigantisch regenen ).

Maar de wagen rijd weer en kan dus Maandag voor de APK.

nofear02
19-07-2008, 23:02
...... Bij van Kessel in Deurne ( doet eigenlijk alleen maar Porsches ) wist ik dat er delen van een mondial 8 moesten liggen alleen waar?? Dus naar Deurne gereden en samen met Tom van Kessel tussen een aantal gesloopte Ferrarimotoren gezocht naar spanners en waarrempel de goeie zat ertussen welliswaar volledig vastgeroest maar heel.

Dus thuis van 2 spanners 1 gemaakt en vanavond de boel weer opgebouwd en zojuist even eenrondje gereden ( ging alleen gigantisch regenen ).

Maar de wagen rijd weer en kan dus Maandag voor de APK.Fantastisch John! Geweldig. Wat een geluk, maar ook: wat een inzet, en ja, daarmee kan je geluk afdwingen hé? Complimenten en gelukwensen voor jou! Knap hoor! Jij moet uitermate tevreden zijn na zo'n dag! :)

dcpixels
19-07-2008, 23:20
Heerlijk om te lezen, die verhalen, alleen frustrerend om mee te maken.
John, mijn complimenten voor je creativiteit! Tussen het gestress ook nog even (met twee vet-zwarte handen) wat foto's gemaakt voor ons :D. De Mondial rijdt weer ... waanzinnig! En maandag 'voor de goede orde' ons nog even vertellen, dat die APK wel OK was ;).

308ROB
19-07-2008, 23:32
John8,
gefeliciteerd, heb je goed gedaan :) je bent wel door het oog van de naald gesprongen met je spanner zeg goeiendag.

Rob,

john8
20-07-2008, 00:08
Ja het blijkt gewoon dat wanneer je niet zeker weet of de riemen vernieuwd zijn en door wie dat je geen risico moet lopen en ze gewoon vernieuwen..

Ik hoop dat ze maandag hier om de hoek effe tijd hebben voor mijn Ferrari,

Tijdens het werk werd mijn vraag over de uitlaatspruitstukken eigenlijk ook beantwoord, het spruitstuk bij het schutboard is weg te halen wanner je de dynamo en aircopomp weghaalt, eigenlijk had ik dat dus in 1 keer moeten doen, maar wil toch eerst eens rijden met de wagen en dan rustig een uitlaat ( nieuw ) zoeken, en het hangt ook nog af van verdere kosten. Ik had wel een aanbiedig uit Amerika van 5000 dollar voor een compleet uitlaatsysteem dus spruitstukken tussenstukken en sportdemper ( Larini ) met alle bevestiging, pakkingen en verzendkosten en zonder bijkomende kosten voor invoer dit konden hun via een leverancier regelen in europa,

308ROB
20-07-2008, 01:07
Wat de riemen betreft heb je helemaal gelijk, dat is het beste wat je kunt doen en je weet zeker dat het is gedaan.

Volgens mijn bescheide mening is het beter om eerst maar is wat te gaan rijden ( er is mooi weer in aankomst )die uitlaat ( als die niet meer lekt ) komt altijd nog wel.

Had je de aandrukrollen op je spanners ook nog vernieuwd?

Rob,

john8
20-07-2008, 14:25
Ja das precies mijn insteek, eerst even lekker rijden en daarna zie ik wel wat ik met de uitlaten doe voorlopig klinkt hij geweldig zo.

De rollen heb ik inderdaad ook vernieuwd.

gr John

Monte Zemolo
20-07-2008, 22:53
( Ik had wel een aanbiedig uit Amerika van 5000 dollar voor een compleet uitlaatsysteem )

Je zou es kunnen lijken in Engeland, daar hebben ze ook vanalles.
Superformance levert ook behoorlijk wat en dan kun je genoeg overhouden voor een Tubi demper, ben je in een keer goed klaar.

Wat voor spanrollen heb je overigens gebruikt?

Groetjes,
Marcel

.

john8
23-07-2008, 00:03
Spanrollen komen bij Kroymans vandaan, zijn gewoon SKF volgens mij..

john8
23-07-2008, 00:05
O ja en de APK is waarschijnlijk morgen middag..........

Monte Zemolo
23-07-2008, 19:40
Spanrollen komen bij Kroymans vandaan, zijn gewoon SKF volgens mij..

Wat was je kwijt voor die spanrollen als ik zo vrij mag zijn?
gr.
Marcel

john8
11-08-2008, 23:14
beetje late reaktie...

maar totaal voor distributieriemen, spanrollen en v-snaren was ik 249 euro kwijt incl.btw

Knooifrans
03-05-2009, 00:26
Vrijdag de riemen en snaren van Munsterhuis binnen en gisteren geplaatst
tandwielen afgetekend en vastgeklemd met griptang, wel de aircopomp verwijdert dit werkt iets makkelijker,kan ik weer 3 jaar verder vwb de riemen,alleen nog even een kleine koelvloeistof lekkage oplossen en dan op naar de APK as Vrijdag..........

groeten Andre

Steven
03-05-2009, 22:55
mooi werk weer!

ennehh, ik ga ervan uit dat je airco al niet meer werkte?

Knooifrans
04-05-2009, 18:04
ik ga ervan uit dat je airco al niet meer werkte?

Ja dat klopt inderdaad maar ik ga hem wel weer werkend maken,ik denk met nieuw gas erop dat hij wel weer functioneert............hoop ik

groet Andre

john8
11-05-2009, 00:24
Das een goed idee dat met die griptang,

heb je dus geen speciaal gereedschap nodig..

gr John

Knooifrans
11-05-2009, 07:32
Das een goed idee dat met die griptang,heb je dus geen speciaal gereedschap nodig..gr John

klopt ik had nog wel even geinformeerd naar die tang wat jij daar hebt gebruikt, deze zou hier in Nederland 180-,euro moeten kosten maar was niet direct leverbaar en ja zo kan het ook.......hij loopt weer perfekt.

gr Andre

Gilles027
11-05-2009, 16:25

gr John

ja maar niet te fel knijpen met het griptang, anders vervormt je de twee vliegwiellen en dit is niet het bedoelling

308ROB
11-05-2009, 19:41
ja maar niet te fel knijpen met het griptang, anders vervormt je de twee vliegwiellen en dit is niet het bedoelling

Exact, en doe dit zeker niet bij een iets oudere 308 want de wielen daarvan zijn gemaakt van Polyester.:eek:

Rob,

richard
11-05-2009, 21:11
Knap wek John helaas zijn mn pa en ik nie zo handig dus hebben wij onze 308 naar Guus gebracht in Ablasserdam vorig jaar koste aanzienlijk meer natuurlijk maar de tijd en en de know how missen we dus brengen we hem weg.Beter zo voor ons althans

Knooifrans
11-05-2009, 21:39
koste aanzienlijk meer natuurlijk maar de tijd en en de know how missen we dus brengen we hem weg

Dat het meer kost bij een garage is wel logisch, als je het zelf doet heb je geen uurloon,en dit is meestal het grootste bedrag, want je bent echt wel effe bezig met demonteren voor je bij de riemen bent (vooral die boutjes aan de achterkant van de distri-kappen:mad:), een ander voordeel als je het laat doen heb je meestal garantie en dat is ook wel wat waard........ toch ;)

gr Andre

JWA
11-05-2009, 22:39

gr John

Ik vindt een griptang toch behoorlijk eng.
De kans op schade lijkt me groot.

Op een andere site zag ik een paar jaar geleden een goedkope en goede oplossing.
2 stukken hardhout, de einden afgeschuind met elkaar verbonden met een bout en moer.
Het zelfde ideen heb ik ook in kunststof en metaal gezien maar hout is goedkoop, makkelijk te maken en beschadigd niets.

Even een foto er bij gezocht.

Racing-Baker
12-05-2009, 11:31
Exact, en doe dit zeker niet bij een iets oudere 308 want de wielen daarvan zijn gemaakt van Polyester.:eek:

Rob,

ik denk dat het eerder een hard soort plastic is??!!

Ik vindt een griptang toch behoorlijk eng.
De kans op schade lijkt me groot.

Op een andere site zag ik een paar jaar geleden een goedkope en goede oplossing.
2 stukken hardhout, de einden afgeschuind met elkaar verbonden met een bout en moer.
Het zelfde ideen heb ik ook in kunststof en metaal gezien maar hout is goedkoop, makkelijk te maken en beschadigd niets.

Even een foto er bij gezocht.

ik denk niet dat dat hout-systeem dat afgebeeld is op de foto vrij betrouwbaar is?
het lijkt mij gezien er geen vertanding inzit de polie's gewoon nog kunnen rondraaien, hoe hard je zo ook aanspant.
met een of meerdere vertandingen in het hout zou het waarschijnlijk beter zijn.

niet vergeten dat zo'n hulptool van Snap-On verstelbaar is en dat zo eender welke wagen kan gedaan worden.
mss handiger als je meerdere wagens hebt?
met dat hout-systeem denk ik dat je voor elke wagen zoiets mag maken...

308ROB
12-05-2009, 15:35
ik denk dat het eerder een hard soort plastic is??!!...

Daar heb je volgens mij volkomen gelijk in.

Hier nog een voorbeeld, als je dit maakt van half hard/zacht kunstof en niet te hard aandraait dan moet het ook lukken zonder iets te beschadigen.

Rob,

Gilles027
12-05-2009, 16:14
Maar als je het op de bovenste dode punt van de motor het zet, zal normaal niets verdraien, normaal gezien is het op het vliegwiel van de koppeling en op verschillende tandwiellen een merk punt zijn, als het niet zichtbaar is, goed zuiver maken voor het te demonteren, of bij de eerste bougie de piston aan de bovenkant is, dit kun je doen door de eerste bougie los te draien en een fijn schroevendraier in te steken tot dat het piston de schroevendraier op het hoogste punt duwt en prachtisch niet meer beweegt, dit zijn twee manieren om het bovenste dode punt te vinden, zo doe ik het als er geen merk tekens zijn, normaal gezien, heeft de nokken ass geen druk meer en is vrij, dit is normaal de bovenste dode punt van de motor, als ik mis ben mag men mij verbeteren

Racing-Baker
12-05-2009, 18:27
ik voeg toe;
dan kun je bij de 308 (wetsump) bij verwijdering van de oliedop zien dat de nokkenas "rechtdoor" wijst. zo weet je ook dat je op je markering zit normaalgezien.
maar de exacte markering kun je uiteraard zien aan het vliegwiel.

JWA
12-05-2009, 19:04
ik denk niet dat dat hout-systeem dat afgebeeld is op de foto vrij betrouwbaar is?

Het 'houtje touwtje" systeem werkt prima als je de riemen wilt verwisselen.
Wil je de borgmoeren van de tandwielen los maken kan dit inderdaad slippen.

Ik kon mijn eigen "houtjes" niet vinden daarom de foto van een 308 Qv of 328 van het net.
Bij de foto van Rob is het een 308 2v, hier staan de nokkenassen verder uit elkaar.

.

Racing-Baker
13-05-2009, 10:32
Het 'houtje touwtje" systeem werkt prima als je de riemen wilt verwisselen.
Wil je de borgmoeren van de tandwielen los maken kan dit inderdaad slippen.

.

ik geloof je wel hoor, maar ik zou het toch een of andere vertanding geven.

Bij de foto van Rob is het een 308 2v, hier staan de nokkenassen verder uit elkaar.
.

idd, en als je bv een 2V en een 4V (en evt nog wat andere wagens) dan denk ik toch dat je best ben met het verstelbaar (en uiterst betrouwbaar) systeem van Snap-On. ;) :)

Kristof8
13-05-2009, 12:18
De oplossing met die 2 houten blokes en een bout+moer vind ik geniaal. De kans bestaat natuurlijk dat de 2 getande riemschijven gaan verdraaien ten opzichte van elkaar, maar vergeet niet dat het gaat over het vervangen van de riem en niet het uit elkaar halen van de gehele motor

8valve
26-05-2009, 19:04
Vanmidag alle ferrari mensen die ik ken gebeld voor een spanner maar in eerste instantie had niemand er 1 , dus ik mijn spanner zelf gelast en ondanks dat het muurvast zit zat het me niet lekker. Bij van Kessel in Deurne ( doet eigenlijk alleen maar Porsches ) wist ik dat er delen van een mondial 8 moesten liggen alleen waar?? Dus naar Deurne gereden en samen met Tom van Kessel tussen een aantal gesloopte Ferrarimotoren gezocht naar spanners en waarrempel de goeie zat ertussen welliswaar volledig vastgeroest maar heel.

Maar de wagen rijd weer en kan dus Maandag voor de APK.

Je post is van juli vorig jaar en je hebt een spanner gevonden, maar als iemand nog eens zoiets nodig heeft dan zijn ze nieuw te krijgen bij Superformance voor 78 pond:
http://superformance.co.uk/a-308/eg.htm