View Full Version : Automatische ontluchting voor de 308
Op onze zomer meeting laatst sprak ik met Marcel (Monte Zemolo) over alle aanpassingen die we aan onze 308 hadden gedaan.
Beide hebben we oa de airo verwijderd en op de plaats van de verdamper 2 grote Spal fans geplaatst.
We spraken erover dat een deel van de koelproblemen van de 308 liggen in het feit dat er vaak lucht in de koelinstallatie zit.
Hiervoor had hij een goede oplossing namelijk een automatische ontluchter van een CV installatie.
Omdat ik nu vakantie heb en het weer de afgelopen week niet echt meespeelde ben ik maar gelijk begonnen dit ook in mijn 308 te bouwen.
foto, Marcel zijn 308 GTB
Bij de bouwmarkt een automatische ontluchter gehaald, een messing knietje met aan een kant 3/8 schoefdraad en aan de andere een 12mm knelfitting. Een slang koppeling had ik nog, van mijn compressor.
De ontluchter werkt dmv een vlotter, lucht gaat erlangs maar zogauw er water (koelvloeistof) in de vlotterkamerkomt sluit deze de uitgang af.
Bij de ontluchter zit ook een koppelstuk met afsluiter, deze heb ik niet gebruikt maar het knietje gelijk aan het huis geschroefd en voor de zekerheid ook gesoldeerd.
Foto: Vlotterkamer met aangesoldeerd knietje, zwarte vlotter met afsluitring, slangkoppeling met knelring er omheen.
Om een slang aan de ontluchtingsopening van de radiator te kunnen koppelen heb ik een koppelstuk gemaakt.
De originele ontluchter heeft een schroefdraad wat bijna M6 is.
Een koppelstuk gemaakt van een messing draadeind M6, een messing moer en een koppelpijpje met schroefdraad M6.
Van het draadeind een stukje van ongeveer 4 cm gezaagd en hierin een gat geboord van 3 mm.
Van het koppelpijpje een stuk van 2,5 cm gezaagd.
Alles in elkaar geschroefd en gesoldeerd.
De moer zat eraan om het geheel goed vast te kunnen zetten met een sleutel maar dat bleek niet nodig te zijn dus heb ik deze later vervangen door een messing plaatje.
Foto: boven de originele ontluchtingsschroef, messing draadeid, messing moer en koppelpijpje, onder de onderdelen op maat
Alles kant en klaar gesoldeerd.
Nu moest ik de plaats van de ontluchter bepalen.
Om goed te werken moet de onderkant gelijk met of hoger dan de uitloop van de radiator zitten.
Omdat mijn ontluchter iets groter is dan die van Marcel moest ik verder naar achteren.
Ik kwam uit naast naast de verwarmingsradiator, aan het huis hiervan zit een onderdeel van de airco, die heb ik eerst maar eens weg gehaald.
Op de plaats van die beugel was toen ruimte om een nieuwe te plaatsen.
Foto 1: Verwijderde airco onderdelen
Foto 2: Kachelradiator en huis
Nadat ik de kachelradiator weg had gehaald zag ik dat het verdeelstuk dat erachter zit gebroken was.
De steun die de kabelhuls vasthoud was afgebroken.
Dit dus gelijk even gerepareerd.
Het bleek dat de klep in dit verdeelstuk continu dicht zat. (vandaar dat de ramen zo slecht ontwasemden)
Foto 1: In de wagen.
Foto 2: Gedemonteerd.
Foto 3: Reparatie met lijm en glasvezel plamuur.
Foto 4: Gespoten en in elkaar gezet.
Toen de oude steun van het kachelhuis gehaald en van alu hoekprofiel en een slangklem een nieuwe gemaakt.
Vervolgens alles in de auto gemonteerd.
Gisteren zo'n 300 km gereden, probleemloos.
Het koelsysteem voor de tijd geheel afgevuld.
Af en toe gestopt en alles gecontroleerd.
Ik kan zeggen dat het prima functioneerd.
Je zag in het begin continu luchtbelletjes door de slang naar de ontluchter lopen.
Nu vrijwel niet meer.
De wagen draait een aanzienlijk stuk koeler, zeker 15 graden.
Ik zat bij stevig rijden altijd tussen de 90 en 100 graden.
Nu ben ik op z'n hoogst op 85 graden geweest, op de snelweg 60 graden.
De olie temperatuur bleef mooi constant.
Marcel bedankt voor het idee.
nofear02
14-07-2008, 16:56
Wat ben je weer knap JW! Prachtig. En dat gesleutel is voor jou vakantie??
Echt knap!
filiberke
14-07-2008, 17:12
Puik werk, wat een handige Harry's hier, schitterend hoe members mekaar advies geven, helpen, suggesties doen.........., schitterend niet?
Johannus
14-07-2008, 19:07
In een woord Schiterend! Kan je niet Soliciteren bij Ferrari? Hier kunnen die Italianen nog heel wat van leren!
JWA, ziet er perfect uit, iets om eens goed over na te denken.
Rob,
nofear02
14-07-2008, 23:20
JWA, ziet er perfect uit, iets om eens goed over na te denken.
Rob,Ja Rob; wanneer heb jij vakantie?? :D ;) :p
Ja ik heb al vacantie:) .
Het is een heel goed idee, maar ik moet eerst de motor van de linkse kachel ventilator repareren.die draait niet rond ook niet als ik er stroom opzet.
Rob,
Racing-Baker
15-07-2008, 11:15
GOOD STUFF !!
zal ik ook eens voor kijken.
foei Marcel dat je zo'n geniaal iets voor jezelf houdt kerel ;)
Kees den Hertog
15-07-2008, 18:57
Ongelooflijk Jan Willem, dit gaat veel verder dan wat de reguliere berijder aanpakt. Ziet er zeer goed uit! Ik ken het probleem van warm lopen niet, maar voor degenen die er wel tegen aan lopen is dit een perfecte handleiding. Chapeau!
sluit je deze ontluchter dan gewoon aan op de overloop van de radiator?
sluit je deze ontluchter dan gewoon aan op de overloop van de radiator?
Ik heb de slang aangesloten op de plaats waar normaal de ontluchting van je radiator zit.
Dat kleine stukje pijp is te kort om een slang op te schuiven dus heb ik een verlenging gemaakt.
Monte Zemolo
17-07-2008, 20:12
Marcel bedankt voor het idee.
Graag gedaan kerel,
ik was trouwens even benieuwd bij het zien van de eerste plaat hoe je de hoogte ging oplossen met die variant maar het ziet er perfect uit!
Ik heb inderdaad een zijaansluiting om deze reden genomen en een nylon wartel.
(Ja, Robert, voor het gewicht LOL)
Johoo
.
nofear02
17-07-2008, 21:13
(Ja, Robert, voor het gewicht LOL) <ZUCHT>...... :D:D
(t is toch erg met die vent hoor... :D:D ;))
Heb er nu ook zo'n 200 km in en om de stad mee gereden.
Perfectemundo.
De 2 dikke Spal fans helpen natuurlijk ook mee om vooral in de stad de temperatuur heel snel weer terug te krijgen.
Ik ben erg benieuwd hoe het werkt als het weer een keertje echt warm wordt, een graad of 25 / 30. En een beetje snel graag. :)
Heb ik tenminste een excuus om weer de hele dag te testen. :D
Monte Zemolo
18-07-2008, 21:28
JWA
Je krijgt hem niet meer 'over de zeik'. Da's zeker. Ik heb er mee gereden in Italiaanse omstandigheden, file's etc. Gewoon een heerlijk relaxed gevoel om daar niet meer naar om te hoeven kijken.
Ik sprak vorig jaar met een monteur van Toni Auto in Maranello en die hadden een bypass gemaakt van de radiateur naar het expansievat bij een F40 om de zelfde reden. Ik vond dit te omslachtig maar het was geheel geen verkeerde oplossing. Het idee, om zo'n lang stuk slang door te voeren van de voorzijde van de auto naar achteren, sprak me alleen niet zo aan.
Ik moet trouwens ook nog een fatsoenlijk beugeltje maken waar de ontluchter in komt te hangen. Dat heb jij al netjes gedaan.
Johoo
Nog even een update.
Vandaag een heerlijk stuk in Friesland gereden en ik mag zeggen dat het warm was.
464 probleemloze kilometers de olie en water temperatuur hebben zich keurig aan een maximum van ongeveer 85 graden gehouden.
Syds, bedankt voor het hartelijke ontvangst en het laten zien van die geweldige plekken.
RedmondialTCab
25-07-2008, 07:18
fotooos...
fotooos...
fotooos...
fotooos...
:):):):)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.