Manettino
29-04-2007, 17:27
Zoals ik in mijn welkomstboodschap schreef ben ik dus zoekende naar een 360.
Ik ben er nog niet uit: een handgeschakelde of een F1? En daarnaast: wordt het een Modena of een Spider? Jullie ervaringen/ideeën hierover zijn meer dan welkom, al blijft de keus natuurlijk een subjectief besluit.
Wat ik echter belangrijker vind is jullie know-how in zaken als waar moet je daarnaast speciaal op letten. Nederlands geleverd of geimpoteerd/importeren bijvoorbeeld? Hoe kan je erachter komen of de auto technisch in orde is? Etc, etc, etc. Jullie (praktijk)ervaringen/ideeën/technische kennis, alles wat ik mee kan nemen in die ene beslissing die ik moet gaan nemen is welkom.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ciao, E
Tja, daar kun je een boek over schrijven....
De prijs: koop niet aan de onderkant van de markt, en uiteraard niet aan de bovenkant. De enige geldige reden om een F goedkoop weg te willen doen is een persoonlijk faillissement. Een goedkope F bestaat namelijk niet. Goedkoop = duurkoop in de meeste gevallen. Veelal achterstallig onderhoud of kleinere of grotere gebreken; bij een auto van 5 jaar zal dat natuurlijk anders liggen dan bij een van 20.
De historie: probeer zoveel mogelijk informatie te achterhalen over de auto. Bij de dealer/particulier middels het onderhoudsboekje (let op de regelmatige beurten, bekijk de interval in kilometers cq beurten). Als de laatste grote beurt 3 jaar geleden is geweest, weet dan dat hij eraan zit te komen. Gebruik daarnaast bijvoorbeeld dit forum. Bij een NL-Ferrari is de kans groot dat iemand de auto kent. Soms handig om te weten of de eigenaar als een gek ermee gereden heeft, of wellicht een verzwegen aanrijding heeft gehad.
De aankoop: klinkt misschien gek, maar alleen als je al eens eerder met eenzelfde gereden hebt en weet waarop je moet letten en kunt voelen waar eventuele verschillen zitten dan rijdt ermee, anders is een proefrit je doodvonnis ! Je wilt hem dan hebben, en dat weet de verkopende partij ook. Slecht voor de onderhandelingen, en weinig kans op alternatieven, je denkt hem namelijk al gevonden te hebben. F's zijn emotie-auto's, en die worden doorgaans ook zo gekocht.
Daarnaast is het erg verstandig een aankoopkeuring te laten doen. Forza of Kroymans doen dat bij mijn weten. Alleen onder die voorwaarde kopen ! F op de trailer en laten keuren dus.
Mijn eigen historie: de eerste heb ik proefgereden en terplekke gekocht, de 2de heb ik op een trailer laten zetten en op die voorwaarde gekocht. De eerste heeft mij menig slapeloze nacht bezorgd, de 2de ook, maar dan alleen maar omdat ik me verheug op de volgende rit
nofear02
29-04-2007, 22:20
Ja erik hier kan je inderdaad een boek over schrijven. En eigenlijk... kan je dit zelf gewoon niet, of je moet een ruime beurs hebben en ermee kunnen gokken. Jij en ik en 90% van de f-rijders kunnen ten eerste al nooit horen of de motor goed loopt, want daar gebruiken die bekende F-onderhoudsgevende bedrijven zélf zo'n dokters-stethoscoop voor!!
Je kan natuurlijk wél voorbereidend werk zelf doen, wekenlang op internet kijken en prijzen opschrijven, met km standen, bouwjaar, en opties, e.d. dan 'leer' je iig de normale prijs kennen, zoals roger zegt; dan niet aan de odnerkant gaan zitten en niet aan de bovenkant. En zeker goed navragen over de historie, zelf de wagen optisch minutieus bekijken; beschadigingen leren je hoe er met de wagen is omgegaan, idem voor of de wagen helemaal schoon is. Vraag ook gerust waarom die eigenaar hem weg doet. Bij een onsamenhangend verhaal; 3x extra nadenken! Kijk ook naar de eigenaar; is het een nette peer, niet te popie jopie, is ie vriendelijk, etc, etc. Leuke truc; vraag hem of jullie samen eens een paar keer zullen gaan rijden als je hem zou kopen; weet hij dat er een grote reparatie aan zit te komen en dat jij nog niets vervelends gaat beleven ermee; dan zal ie terughoudend zijn ;). Kijk goed in het boekje, kijk waar ie in onderhoud is en bel gewoon dat bedrijf op!
En wil je zekerheid; gewoon een aankoopkeuring laten doen. Laat je een F-onderhouder een uur die wagen bekijken, dan weet je al 100x meer voor een lullige 75 euro. Wordt het erg serieus en twijfel je dan laat je een PPI doen; en Pre-Purchase Inspection. Kost je ca 300 euro, maar dan weet je heeeeel veel. Dat bedrag is overigens in de onderhandelingen mee te nemen hé.
En ik heb nog een klein tipje; wordt lid van F-registry van Marcello, die heeft oude foto's ervan op zijn site staan. En ja, t klinkt gek, maar wordt lid van zo'n site als dit; misschien is de wagen 'bekend'' bij de andere members, vooral de fotografen; die hebben computers vol met pics, en weten soms ook nog wel eens wat..... ;). Over de wagen, én/of over de eigenaar..... :
nofear02
30-04-2007, 12:13
Erik, ik heb even een net overzichtje gemaakt:
Voor iedereen die ooit een F gaat kopen, en wil weten wat je kan doen met aankoopkeuringen; hier een beetje info ter overweging:
1. je kan natuurlijk altijd langsgaan met een F bij een F-onderhouder, zoals Guus, Manuel, Erik, Alex, en zij kunnen binnen een halfuur-kijken zeggen wat hun 1e indruk is. En misschien, dat als de auto verder goed lijkt dat je het hier op dan wel kan gokken. Bijv; als de onderhoudshistorie volledig bekend is, en dat 'terdege' is, dus bij gerenommeerde F-bedrijven, + de wagen er goed en verzorgd uitziet, de verkoper een normale peer lijkt, de wagen bekend is overal; op evenementen, bij marcello, op f-chat, etc. Kosten; zeg 75 euro. Dat is natuurlijk geen geld. En kan vrij gemakkelijk tussendoor geregeld worden, zeg binnen een week?
2. Wil je iets méér weten, dan moet je gewoon de wagen achter laten en de f-onderhouder 1,5 uur de tijd geven om ernaar te kijken. Hij zet hem dan op de brug, rijdt er waarschijnljik zelf even mee, kijkt de belangrijkste dingen na, kijkt naar de onderkant van de wagen en naar sommige typische F-technische dingen, of dat type F-dingen om te kijken of het goed is of al versleten raakt. Kosten: zeg 150 euro max. Ik noem dit voor het gemak maar even een gewone aankoopkeuring.
3. vind je dat nog niet goed genoeg, en wil je het echt zo goed mogelijk weten, omdat je je het bijv niet financieel kan veroorloven op verborgen gebreken te stuiten, dan kan je een veel uitgebreidere inspectie laten doen, een echte PPI (pre-purchase inspection), waarbij er alles aan bod zoals: een compressie-test om te kijken of de druk in allle cill. ongeveer gelijk is, een leakdown test om te kijken of de zuigerveren nog goed zijn, er wordt zeeker een testrit mee gemaakt om te checken of alle elektriche componenten nog werken, er wordt een remmen test gedaan, etc. etc. En dat lijkt me ook bij wat oudere types waarvan je je afvraagt of alles wel goed zit-, en bij moeilijke types zoals 12-cil, niet onhandig! Kosten; zeg ca 4 a 500 euro. Maar zal wel echt op afspraak moeten en zal een wachttijd(je) voor zijn, zeg 3 a 4 weken??
4. je kan ook nog een taxatie-rapport laten opmaken bij een officieel beédigde auto-makelaar. Dan weet je de waarde van de wagen, maar ik weet niet of zo'n rapport niet meer iets is voor klassiekers, waarbij vooral de details bekeken worden op originaliteit (zitten er de originele onderdelen op), hoe de carrosserie is, het chassis, het interieur, etc. Kosten: 500 euro ?
5. Bij F's van meer dan 20 jaar oud, kan je aan ferrari een huppeldepup-certificaat aanvragen die getuigt van de originaliteit. Dan komen er 3 man uit italië je wagen he-le-maal nakijken of alles nog origineel is. Kosten: 1.500 - 1.800,- euro. Maar krijg je het certicaat, dan hén je ook wat!
Die bijzondere dingen die ik noemde zijn echt veel meer dan wij gewone stervelingen weten, en kunnen zien, maar wel belangrijk. Bovendien lijkt me het ook een heerlijk gevoel als nieuwe eigenaar, dat je precies weet hoe het zit met de auto. Ik vind die kosten, als ik het zelf zou moeten betalen, overigens geen enkel bezwaar, want de uitslag op papier, gaat natuurlijk netjes in de ordner met ander facturen, bonnen, etc (noem het maar de onderhouds-historie-map), en heeft zeker waarde als je de auto weer binnen 1 of 2 jaar wil verkopen. Terecht heeft iemand ook al eens opgemerkt, dat een volledig service-boekje, of uberhaupt een faktuur van Kroy of Alex, waarde geeft aan de auto. En dat hoeft niet letterlijk geldswaarde te betekenen, maar ook waarde in de zin van; je verkoopt je auto er sneller, makkelijker door. Roger: jij hebt toch ook al eens een keer verteld Alex er mee rijdt als je dat wilt, lijkt me een zalige geruststelling. Die man merkt al na 10 meter dat er bij een band een halve bar bij moet...
Wie de kosten betaalt; dat kan een ieder dan zelf weten; ligt aan optie 1 of 2 natuurlijk. En bij een garagebedrijf kan je makkelijker eisen stellen. Particulier; je kan het proberen. Wil je geen gezeik, omdat je de wagen in principe toch wel wil hebben (menigeen zoekt zich wezenloos naar het juiste exemplaar blijkbaar, en heeft er al meerdere bekeken, dan is de prijs zeer waarschijnlijk niet doorslaggevend meer; althans; het exemplaar dat naar je zin is, laat je echt niet staan voor 500 euro.... mits ie goed is), dan betaal je het gewoon zélf.
Hebben we nog niet besproken; hoe zit dat met een trailers en zo?? Of rij je zelf, of laat je de verkoper hem er naar toe rijden? Wat kost een trailer-vervoer? Moeten dat ook niet gerenommeerde vervoerders zijn? Bij hele dure exemplaren gaat dat in een afgesloten trailer door gerenommeerde sportwagen-vervoerders. Ook internationaal
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.