PDA

View Full Version : Drempels

adamhoekstra
23-06-2008, 21:37
ik vraag mij af of ferrari,s over drempels kunnen op de nederlandse wegen,
ik heb de ruimte bij mijn testarossa opgemeeten, grond tot aan spoiler dat is 18 cm.
is dat genoeg of raak ik de grond,
heeft iemand daar ervaring mee.
ik durf het niet uit te proberen.

Erikderaaf
23-06-2008, 22:13
Hmm, heb het lage auto's zien doen, echter wel heel rustig en ooit ook nog schuin erover.

Gekke vraag misschien, maar ik heb het idee dat ondertussen haast overal wel drempels liggen. Liggen er dan weinig bij jou in de buurt?

d1ablo
23-06-2008, 22:36
Die drempels zijn hopeloos. Neems ze meestal schuin.
Verder gebruik ik nog het lift-systeem van mijn auto om er net overheen te komen. Toch is het af en toe onmogelijk om die drempels niet te raken... met alle schuifschade van dien :(

Met de Auburn heb ik weer een ander probleem. De wielbasis is zo lang dat bij korte drempels mijn voorkant al lang eroverheen is voordat de acher-as in de buurt van de drempel komt.
Dit levert soms ook wat gruwelijke schuif en schraapgeluidjes op...

Ik heb eigenlijk nog de volgende vraag. Wat zijn de wettelijk eisen waar drempels aan moeten voldoen ?
Ik ben het zo zat dat ik overweeg om bij extreem hoge drempels een schadeclaim in te gaan dienen als ik weer zo'n obstakel raak....
Vaak zit voor of na de drempel een flinke kuil van al het verkeer dat eroverheen is gegaan.
Dus het zou handig zijn om te weten wat de hoogte mag zijn van een drempel en het totale hoogteverschil voor en na de drempel.(inclusief kuilen dus) en binnen welke afstand dit gemeten wordt.
Wie weet meer ?

250lm
23-06-2008, 22:41
...Dus het zou handig zijn om te weten wat de hoogte mag zijn van een drempel en het totale hoogteverschil voor en na de drempel.(inclusief kuilen dus) en binnen welke afstand dit gemeten wordt.
Wie weet meer ?

Volgens mij stond er ooit in de Autoweek een artikel van iemand met een Mondial in Nieuwegein dieook over de drempels klaagde. Ik weet niet zeker of ik dat artikel bewaard heb, maar ik kijk zo wel even.

.

250lm
23-06-2008, 23:07
Volgens mij stond er ooit in de Autoweek een artikel van iemand met een Mondial in Nieuwegein dieook over de drempels klaagde. Ik weet niet zeker of ik dat artikel bewaard heb, maar ik kijk zo wel even.

.

December 2003 Autoweek nr 51

250lm
23-06-2008, 23:17
even wat snelle foto's, want mijn scanner is wat lastig nu.

250lm
23-06-2008, 23:18
deeel 2

Johannus
23-06-2008, 23:35
Ik heb in een 348 gereden en ik moet toegeven dat het moelijk is om de drempels te nemen. Heel erg langzaam schuin erover en dan gaat het wel...

Eerste drempel was bij mij meteen raak :( gelukkig niet heel hard en dus niet echt zichtbare schade, maar daarna heb ik er ook geen een meer geraakt gelukkig :D

RedmondialTCab
24-06-2008, 10:35
Als ik naar mijn huis wil rijden moet ik 6 barrieres nemen.
De 6e en laatste is een killer.
Terug naar de 1 en schuin eroverheen.
En dan moet je nagaan dat ik met mijn Mondial nog 1 van de hogere Ferrari's heb....

Cor

nofear02
24-06-2008, 10:56
Als ik naar mijn huis wil rijden moet ik 6 barrieres nemen.
De 6e en laatste is een killer.
Terug naar de 1 en schuin eroverheen.
En dan moet je nagaan dat ik met mijn Mondial nog 1 van de hogere Ferrari's heb....

Coren dat terwijl je er alleen in zit cor, of met zijn 2-en. met zijn 2-en is nog erger.

Nuvolari
24-06-2008, 12:50
Ik heb eigenlijk nog de volgende vraag. Wat zijn de wettelijk eisen waar drempels aan moeten voldoen ?
Ik ben het zo zat dat ik overweeg om bij extreem hoge drempels een schadeclaim in te gaan dienen als ik weer zo'n obstakel raak....

Toch vreemd dat je auto is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Hij moet hiervoor aan allerlei minimum eisen voldoen en je zou toch zeggen als hij goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg in Nederland, dat hij dan ook normaal gebruikt kan worden op die openbare weg en dat er niet allerlei obstakels opd diezelfde openbare weg aanwezig kunnen zijn waardoor het normale gebruik niet meer kan worden gegarandeerd. Als je een slimme advocaat meeneemt en een rechter treft met een autohart...

Edwin

250lm
24-06-2008, 20:31
Toch vreemd dat je auto is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Hij moet hiervoor aan allerlei minimum eisen voldoen en je zou toch zeggen als hij goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg in Nederland, dat hij dan ook normaal gebruikt kan worden op die openbare weg en dat er niet allerlei obstakels opd diezelfde openbare weg aanwezig kunnen zijn waardoor het normale gebruik niet meer kan worden gegarandeerd. Als je een slimme advocaat meeneemt en een rechter treft met een autohart...

Edwin

Mee eens, let wel artikel is van eind 2003, wellicht is er nu inmiddels wel regelgeving/jurisprudentie over te vinden

nofear02
24-06-2008, 20:33
Interessant topic, en heel interessant artikel niels! thnx!

Vivado Ferrari
24-06-2008, 21:14
Drempels zijn echt een drama. Mijn Alfa Romeo 147 heeft er zelfs last van. Deze heeft best een lange neus. Niet eens zo laag. Laat staan dat een Ferrari er last van heeft. Gemeenten denken niet na. Ze zijn ook goed in het verzinnen van diverse varianten. Dat kan je zelfs een uitlaat kosten.....

Dino2400
24-06-2008, 21:23

Edwin

Ik meen me te kunnen herinneren dat er al eens iemand de gemeente aansprakelijk heeft gesteld? Hij stelde dat hij niet zonder schade aan het voertuig thuis kom komen terwijl de auto absoluut standaard was (dus NIET verlaagd etc etc) De gemeente moest de drempels toen aanpassen na een kort geding oid...

Dino2400
24-06-2008, 21:37
Er was al eens wat in het nieuws; zie onderstaande link,

http://www.rtl.nl/(vm=/actueel/rtlnieuws/home/)/system/video/html/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2006/week38/za_1930verkeersdrempel.avi_plain.xml

Rol@nd
24-06-2008, 22:07
Punt is dat er alleen een 'richtlijn' is, geen regels. Gemeenten kunnen dus doen wat ze willen...

Fokkerjockey
24-06-2008, 22:20
Volgens mij zijn een paar forse richels op een rij veel irritanter dan een drempel en dat zou meer iets zijn waarvoor ik in de ankers zou gaan. Ik kom ze wel eens tegen op een binnenterrein van een hotel. Als de taxi dan zo'n richel iets te hard neemt is dat uiterst oncomfortabel terwijl de auto schadevrij blijft.
(even voor de duidelijkheid: ik pleit niet voor die dingen, maar het zou wel een hoop kosten aan je wagen schelen..)

Nuvolari
29-06-2008, 14:16
Ik meen me te kunnen herinneren dat er al eens iemand de gemeente aansprakelijk heeft gesteld? Hij stelde dat hij niet zonder schade aan het voertuig thuis kom komen terwijl de auto absoluut standaard was (dus NIET verlaagd etc etc) De gemeente moest de drempels toen aanpassen na een kort geding oid...

Waarschijnlijk bedoel je die meneer uit Arnhem en ging het hier om een De Tomaso dacht ik. Is al een paar jaar geleden.

Edwin