PDA

View Full Version : 328 start niet, wel bij aanslepen, maar gelijk weer uit.

nofear02
21-06-2008, 13:49
Ik heb niet zoveel tijd er een mooi verhaal van te maken, maar ff snel.
ging van de week 's avonds laat ff een stukkie rijden. dacht op de snelweg; ik kan wel eens ff bij lex gaan kijken. kom aanrijden. staat ie net in de straat met iemand erin met zijn f warm te draaien. ik ernaast; ik zeg; 'heey; kom je net terug of ga je weg?' 'ff rondje rijden snel''. ''oke, ik volg wel''. na afloop bakkie koffie. half11 weg, maar; hij start en valt gelijk uit, en ik krijg hem niet meer aan. 6x proberen, accu sterk zat, nee hij doet het niet. verd####. ! auto ervoor, sleepkabel, aanslepen, binnen 3 meter aan, vroem-vroem, floep: uit. zomaar ineens. van de ene op de andere seconde stil. 6 x gedaan, 6x idem. zelfs met op 2000 toeren houden, niet spelen met gas, zomaar: floep-uit. tot ie bij de 7e keer ook niet meer aanwilde. terug naar lex. in elektriciteitskast gekeken, naar die bruine kabel; vissebekkie kan te wijd zijn gaan staan door hitte (plastic daar weer deels gesmolten!) maar dat is het niet. nou, mooi naatje. auto achterstevoren op oprit van lex. lex heeft zijn auto dus weer terug. die heeft nou 2 f's! gelukki had ik stomtoevallig een keer mijn dak bij me (oh, k weet t al, is nog van genk). en lex mij thuis gebracht. (super bedankt lex!!)

direct 's avonds pm gestuurd naar eugene die ik online zie. uitgelgd, ik krijg een supertip (jij bent echt goed man!! :)) en 's nachts een mailtje gestuurd naar guus. hij belde me 's middags op; ja dat kan het zijn. ''wat nu'', zeg ik, moet ik de sleutel brengen dat je zelf kan kijken wanneer je tijd hebt, ja doe maar. oke gedaan. en nu is t afwachten. nog niks gehoord verder. en mijn meisje staat daar maar in de kou buiten op straat... boehoehoeheoehe <snik>.

tsja... afwachten....

en lex heeft er nou 2. de patser...:( :D :D.

Huijsje
22-06-2008, 02:31
Nou dat is ook lekker zeg... Ben nou eigenlijk wel benieuwd welke tip je van Eugene gekregen hebt :) En nu maar hopen dat ie voor het geweldige weer van volgende week weer in orde is!

Alfer
22-06-2008, 13:08
D's heel waardeloos, maar wat denkt Guus dat het is ................. brandstof (pomp) of ontsteking (bobine)..

nofear02
22-06-2008, 13:51
Nou het stoppen van de motor gaat zo abrupt, van het ene op het ander moment, zonder mechanische geluiden van te voren of erna, dat de tip van eugene was; iets met ontsteking. dat de bougies bijvoorbeeld ineens gewoon geen vonkjes geven. Hij had dat pas ook ergens mee gehad, en toen was het de massa-kabel op de carosserie? achter in de bagage-ruimte, aan de linkerkant, daar zit een klep of deksel op de grond, dat kan je loshalen en daar zit dan een computertje die een en ander regelt? k heb het zelf niet gezien want ben niet meer bij de auto geweest. als die los zit of er zit roest tussen, dan maakt ie geen goed contact met het ijzer en stopt het stroom afgeven en stopt het vonkjes geven (of zoiets?). waar heeft dat mee te maken?; electriciteit/ tegenpool, plus-min, massa, weet ik het. :). (ben altijd al erg slecht geweest in electriciteit)

milko
22-06-2008, 14:03
Je hebt toch niet een of andere start onderbreker waar het relais niet meer van functioneert? had het zelfde probleem, zodra het relais warm was door de stroomdoorvoer reageerde hij en alle onderbrekingen werden opgeheven koude start duurde soms 10 minuten voordat de brandstofpompen werden ingeschakeld, oplossing: schakelrelais start onderbreker vervangen! ( als dit het probleem is dan)

Steven
22-06-2008, 19:36
't is denk ik je relais van je benzinepomp of de sturing daarvan.

de k-jetronic is een mechanische inspuitinstallatie (dus geen computers!)
geregeld door een relais met tijdregeling.

Start je de auto dan zal gedurende een seconde of 7 de pomp draaien. Deze tijd heeft de motor om echt te gaan starten. het relais schakelt dan n een zeg maar aadere mode en blijft de benzinepomp voorzien van stroom: de motor blijft benzine houden en dus kan hij blijven draaien.

Start de motor echter niet, bv omdat er iets mee aan de hand is, dan zal na deze seconden de pomp weer stoppen (zou dit niet gebeuren dan blijft hij dus pompen en verzuipt uiteindelijk je motor via de lucht en brandstoftoevoer van je koude startinstallatie)

Zoals jij het beschrijft loopt de motor dus inderdaad even maar gaat vervolgens het relais niet van, zeg maar startmode, naar bedrijfsmode.

Dit kan dus liggen aan het realis zelf maar, gezien bovenstaande, ook aan een slecht contact , waarschijnlijk in je zekeringkast, maar feitelijk mogelijk op meer plaatsen.

Het verhaal van een slechte aarde door roest geloof ik niet zo, dan zou ook , en veel eerder, je startmotor het ook niet doen.

308ROB
22-06-2008, 19:45
kijk eens naar de themo time schakelaar. bij het oliefilter.
dat is een roodbruine connector die de benzine toevoer na 8 keer starten totaal afsluit misschien is die vuil.
deze zit onder je luchtfilter naast de oliefilter.

Rob,

308ROB
22-06-2008, 19:47
OEPS sorry, dit is eigenlijk het zelfde als wat Steven juist heeft geplaatst.

Rob,

Steven
22-06-2008, 20:43
denk je ROB?

De thermotijdschakelaar heeft inderdaad een functie in dit geheel. Ik denk echter dat in dit geval het niet de boosdoener is: de auto is immers wel te starten. Dus de tijds-functie van de schakelaar werkt.

Het verhaal van Robbert verteld echter niet of de motor bij het begin van de ellende nog wel warm was ( hoelang duurt een kopje koffie)
Was de motor nog boven de 35gC, volgens mij de temp waarbij de schakelaar niet meer "werkt" als tijdsschakelaar, dan kan hij de boosdoener zijn. Dat zou overigens betekenen dat de auto koud wel zou starten en blijven draaien..

Ik wist overigens niet dat deze schakelaar bij F in het oliecircuit zit. Bij mij bekend was dat andere merken hem (in ieder geval vroeger) in het watersysteem deden. Weer wat geleerd dus.

nofear02
22-06-2008, 21:02
Tsjonge-jonge wat een hoop info al! Geweldig. Of de motor nog warm was? tsja, ff denken, ik denk dat ik dik een uur binnen ben geweest bij Lex. is de motor dan al helemaal koud? met 18 graden buiten?
wat ik wel gek vond: met starten met de sleutel deed ie het totaal niet; de startmotor draait wel rond maar hij 'ontbrandt niet'. lijkt dus net of ie geen benzine krijgt. maar als je hem aansleept; dan startte ie meteen! al binnen 3 meter dat je hem door de compressie heen laat duwen, dan geef je dus een beetje gas (en moet je remmen en gasgeven tegelijk: om niet tegen je voorganger op te botsen en de motor aan de praat te houden), maar hoe dan ook, 7 seconden leek inderdaad wel zo ongeveer het maximum, en dan kapt ie er gewoon mee. zo abrupt, het lijkt net een f1 auto die afgezet wordt in de pits.
Is dat nog een beetje info? gebeurt er tijdens rollen iets, of als je hem door de compressie heenduwt iets, wat niet gebeurt als je vanuit stilstand met het contact/de sleutel hem wil starten? door de compressie heenduwen is iets mechanisch, met de sleutel starten iets elektrisch? of praat ik nou echt onzin? :D.
geen computertje daar onder dat klepje? oke. kzal eens kijken volgende week.
de oplossing komt denk morgen! stay tuned! :)

308ROB
22-06-2008, 22:33
maar als je hem aansleept; dan startte ie meteen! al binnen 3 meter dan geef je dus een beetje gas maar hoe dan ook, 7 seconden leek inderdaad wel zo ongeveer het maximum, en dan kapt ie er gewoon mee.
stay tuned! :)

volgens mij : als de motor start na 3 meter slepen en hij gaat uit na 7 sec. dan is er wel een electrische vonk maar geen toevoer van benzine meer.

Rob,

nofear02
22-06-2008, 23:03
volgens mij : als de motor start na 3 meter slepen en hij gaat uit na 7 sec. dan is er wel een electrische vonk maar geen toevoer van benzine meer.

Rob,Dus dan is het een relais die de benzinetoevoer regelt; de benzinepomp relais?

308ROB
22-06-2008, 23:05
Dus dan is het een relais die de benzinetoevoer regelt; de benzinepomp relais?

Dat zou goed kunnen.

Rob,

nofear02
22-06-2008, 23:08
Dat zou goed kunnen. Rob,Zit die ergens bij de zekeringenkast? hoe ziet zo'n relais eruit; zijn dat die vierkante dingen (foto van de 308 van jwa)

Steven
22-06-2008, 23:24
de rij met 9 relais, da's dus de rij die je nog net ziet bovenaan las je je kastje wegschroeft. Het relais voor de benzinepomp is de eerste van links. Het relais daaronder, dus de onderste rij is het relais die zijn werk aan de benzinepomp doet bij het starten.

ik ken de schakeling niet precies maar ik zou om te beginnen beide gewoon eens vervangen.

Steven
22-06-2008, 23:25
ps is dus anders als het plaatje van de 308 en inderdaad, relais zijn die vierkante blokjes...

308ROB
22-06-2008, 23:29
Zit die ergens bij de zekeringenkast? hoe ziet zo'n relais eruit; zijn dat die vierkante dingen (foto van de 308 van jwa)

Dat zijn die vierkanten dingen. ( pas op deze zekeringkast is niet het zelfde als bij jouw )
bij jouw moet je in het instruktieboek kijken op pagina 98 daar staan ze getekent en je moet
hebben de nummers R en S dat is aan de linkse kant van alle relais.
R = voor de benzinepomp en S = voor de Injectie delivery pump.

Rob,

308ROB
22-06-2008, 23:38
Op de relais staan bosch nummers geschreven, sommige relais zijn van het zelfde type als die in de R en S positie, je kunt ze eruit trekken en even in de R en S houders te zetten.

Rob,

nofear02
26-06-2008, 10:51
en.... wat was het??? : de brandstofpomp-relais in de zekeringenkast! Is toch nog een heel gedoe geweest want Guus kon dat niet zomaar op de oprit bij Lex 1,2,3 uitzoeken of voor elkaar krijgen, dus toch auto op een ambulance en naar de garage. Hij heeft nu een by-pass gemaakt. Schijnt wel meer gedaan te worden. maw: hij doet het weer! :)

Johannus
26-06-2008, 11:17
hij doet het weer! :)

Gelukkig maar :D Mooi om te horen dat hij weer werkt :D

mavanhaasteren
26-06-2008, 18:35
Hij heeft nu een by-pass gemaakt. Schijnt wel meer gedaan te worden. maw: hij doet het weer! :)

gelukkig doet hij het weer.

mijn auto heeft ook een by-pass operatie achter de rug :D

Racing-Baker
27-06-2008, 11:07
een vriend van mij had net hetzelfde probleem laatst met zijn BMW E30.
blijkbaar de periode van het jaar :)

Steven
27-06-2008, 12:49
die by-pass is dan toch alleen een tijdelijke oplossing. Een permanente by-pass van het relais moet je niet willen hoor..

nofear02
27-06-2008, 15:54
die by-pass is dan toch alleen een tijdelijke oplossing. Een permanente by-pass van het relais moet je niet willen hoor..Hoe dat zo Steven? is t alleen maar een relais of is t een hele zekeringkast die vervangen zou moeten worden. Dat laatste heb ik (nog) niet zo'n zin in namelijk $$$?.

Johannus
27-06-2008, 16:26
Je hoeft volgens mij alleen mar even dat relais te vervangen. Relais zijn meestal niet zo duur, maar wel belangrijk en bij iedere elektronicaboerte krijgen. Waarschijnlijk zitten in de Ferrari dan weer relais' met eenspeciaal F-type nummer zodat ze wel wat duurder zijn, maar toch wel de moeite waard hoor.

Relais' worden niet voor niets opgenomen in elektrische schakelingen, anders hadden ze net zo goed meteen die kabels kunnen trekken. Als het relais gewoon werkt kan het door een elektronische schakeling worden uitgeschakeld, al is dit alleen maar voor de veiligheid.

Stel dat relais zit daar voor de veiligheid om de brandstofpomp uit te schakelen in het geval dat er ergens een te hoge temperatuur gemeten wordt door een sensor of iets dergelijks, en jehebt een By-pass, blijft de pomp gewoon aan, terwijl hij echt wel af moet slaan. Met in het meest ongunstige geval brand tot gevolg :(

Erikderaaf
27-06-2008, 18:45
Er zitten dacht ik gewoon bosch relais in de F's. Als je via de F kanalen haalt zullen ze wel wat meer kosten, wie weet als je het typenummer googelt dat je wellicht een goedkoper alternatief vind.

Beter maar even aan Guus vragen, die zal het wel weten!

Johannus
27-06-2008, 19:03
Als het gewone bosch relais' zijn dan kun je ze inderdaad vrij goedkoop aankomen, die gebruiken wij bij URE geloof ik ook, prijs zit tegen de 5 euro aan... nou laat het misschien een tientje zijn, dat kan een hoop problemen voorkomen in de toekomst...

Ik zie trouwens op het plaatje van de 308 inderdaad ook gewone Boch relais'

.

308ROB
27-06-2008, 21:54
Alle relais zijn van Bosch,
Bijna alle relais in een 328 zijn van het zelfde type n.l. Bosch # 0332-014-113.
Als je nieuwe koopt is het beste dat je een relais neemt met een metalen huis en geen kunstof huis omdat de mogenlijkheid bestaat dat hij te warm kan worden.

Rob,

Steven
28-06-2008, 00:48
die by -pass zal er nu waarschijnlijk voor zorgen dat je pomp hoe dan ook blijft draaien als je je motor start.

Dit is prima, als je motor start....
Start hij echter om wat voor reden dan ook niet ( bv een kouwtje in de winter, of omdat hij even heeft gestaan of vocht ergens ander of om welke andere reden dan ook) dat je pomp dus na de 7 seconden van de startregeling blíjft draaien. Je verzuipt dan gewoon je motor. (en spoelt ook nog eensn de bij de start broodnodige oliefilm van je cilinders)

Als de reparateur nu een by-pass heeft moeten maken dan ga ik er gemakshalve even vanuit dat alleen een nieuw relais geen soelaas bood en dat er dus toch wat meer aan de hand is.
Immers zoals ROB ook al zei, zo'n relais voor de bosch k-jetronic is gewoon een standaard relais, gebruikt en veel meer auto's. Dat betekent dus twee dingen: niet duur en overal verkrijgbaar!

nofear02
28-06-2008, 10:36
Als de reparateur nu een by-pass heeft moeten maken dan ga ik er gemakshalve even vanuit dat alleen een nieuw relais geen soelaas bood en dat er dus toch wat meer aan de hand is. !dat neem ik ook aan. guus gaat echt niet een bypass maken omdat een rulettje kapot is. vandaar ook de opmerking misschien ooit een nieuwe zekeringkast. als ik er nog eens ben en ff tijd heb zal ik er meer over navragen. voor wat betreft starten, hij staat gelukkig in een verwarmde garage, dus een kouwtje heeft ie niet zo gauw. Eigenlijk was starten nooit een probleem met dat ding, hij doet het altijd. Behalve met een lege accu :)