View Full Version : Wat zijn de verschillen tussen de 365, 400, 400i, 412
nofear02
12-06-2008, 09:59
In een andere thread kwam ik een mooi post tegen met foto's van een 400 en een 412 onder elkaar. Daaruit ontspon zich een mooie discussie die ik hier even heb neergezet. Met grote dank aan enzo, milko, en rob voor hun posts!
.
Racing-Baker
12-06-2008, 14:10
ziehier deel2...
nofear02
12-06-2008, 15:36
ziehier deel2...Prachtig Enzo! Helemaal geweldig; die van jullie met die mp000. Noem eens even de verschillen; die van jullie is een 400 GT? en die andere? of dezelfde en een iets ander jaar? knipperlichten zijn anders, bumper wel/niet in de kleur, velgen iets anders, andere spiegels (jullie van die 308 spiegels; die andere met 328 spiegels, dus die andere is nieuwer/ 'moderner'? Is dat dan een 412?)
Nuvolari
12-06-2008, 22:46
400 en 412.
Edwin
Racing-Baker
13-06-2008, 17:46
Prachtig Enzo! Helemaal geweldig; die van jullie met die mp000. Noem eens even de verschillen; die van jullie is een 400 GT? en die andere? of dezelfde en een iets ander jaar? knipperlichten zijn anders, bumper wel/niet in de kleur, velgen iets anders, andere spiegels (jullie van die 308 spiegels; die andere met 328 spiegels, dus die andere is nieuwer/ 'moderner'? Is dat dan een 412?)
die MP000 is een 412! (van iemand uit onze regio eingelijk)
de 400GT is ouder.
-eerst was er de 365 GT/4 (zoals iemand van de chat ;)
deze heeft 2x 3achterlichten, een chroom spîegeltje (Dino) , centrale moer en een 4.3 moter.
en normaalgezien witte knipperlichten. en deze zouden ook 2x 3uitlaten hebben gehad?
-dan was er de 400 met "normale achterlichten", 5bouten, andere zwaardere spiegel(s) en een 4.8moter.(zelfde aantal pk (340) + lichtelijk gewijzigde voorspoiler
-toen kwan de 400i met uiteraard injectiemoter (-30pk) maar uiterlijk geen verschil met de 400GT
-en later kwam de 412 (5.0 moter) met terug 340pk met bumpers in carroserie-kleur,andere spoiler vooran, terug andere (328) spiegels, witte knipperlichten en ander velgen (328). (en ander intrieur)
Niet helemaal correct, de 365 heeft in Italie witte knipperlichten en de export versies oranje, motor is een 4.4 liter. De 6 uitlaten zijn voor behouden aan de 365 bb.
De 400i heeft ten op zichte van de 400 mistlampen achter in de bumper, andere grill en 16 inch velgen i.pv 15 inch. tevens is het paneel rond de achterlichten meestal niet meer matzwart.
nofear02
14-06-2008, 20:48
wooow enzo en milko; zeer interessant! zeer bedankt. ik leer al lezend lekker bij. eindelijk. had me altijd al af zitten vragen wat de verschillen nou waren tussen die 2 types en hoe je die kan herkennen. thnx.
Racing-Baker
15-06-2008, 13:26
Niet helemaal correct, de 365 heeft in Italie witte knipperlichten en de export versies oranje, motor is een 4.4 liter. De 6 uitlaten zijn voor behouden aan de 365 bb.
De 400i heeft ten op zichte van de 400 mistlampen achter in de bumper, andere grill en 16 inch velgen i.pv 15 inch. tevens is het paneel rond de achterlichten meestal niet meer matzwart.
sta mij toe te vervolledigen:
ben je zeker van die witte knipperlichten?? er zijn er wel héél veel met witte knipperlichten!
kan zijn hoor, ik heb er nog nooit van gehoord. en de allereerste(3?) 365ers die van de band gingen hadden 2x 3uitlaten net zoals de 365BB ;) (naar het schijnt)
ik heb mij altijd laten leiden door qv500 en daar stond er 4.3 hoewel er in de ownersmanual idd 4.4 staat. maar daar staat ook dat de 365 maar 320pk levert...
terwijl qv500 heeft over 340... dus laten we maar de onwersmanual geloven!
en bij de 400i zijn er namelijk 2serie's!!
serie een heeft dezelfde 15" velgen en heeft geen mistlampen in de achterbumper (310pk)
heeft dezefde grote spiegel als de GT en heeft ook dezefde grille.
serieII heeft idd mistlampen in de achterbumper maar heeft geen 16inchers, het zijn TRX velgen! (315pk) enja, de grille is idd anders, met uitsparingen voor de mistlichten! en heef ook al de "328" spiegels. acherpaneel zal hoogstwaarschijnlijk altijd zwart geweest zijn. gewoon zijn er door de jaren veel herspoten en dan spuiten ze de achterkant niet altijd terug zwart (?)...
sta mij toe te vervolledigen:
ben je zeker van die witte knipperlichten?? er zijn er wel héél veel met witte knipperlichten!
kan zijn hoor, ik heb er nog nooit van gehoord. en de allereerste(3?) 365ers die van de band gingen hadden 2x 3uitlaten net zoals de 365BB ;) (naar het schijnt)
ik heb mij altijd laten leiden door qv500 en daar stond er 4.3 hoewel er in de ownersmanual idd 4.4 staat. maar daar staat ook dat de 365 maar 320pk levert...
terwijl qv500 heeft over 340... dus laten we maar de onwersmanual geloven!
en bij de 400i zijn er namelijk 2serie's!!
serie een heeft dezelfde 15" velgen en heeft geen mistlampen in de achterbumper (310pk)
heeft dezefde grote spiegel als de GT en heeft ook dezefde grille.
serieII heeft idd mistlampen in de achterbumper maar heeft geen 16inchers, het zijn TRX velgen! (315pk) enja, de grille is idd anders, met uitsparingen voor de mistlichten! en heef ook al de "328" spiegels. acherpaneel zal hoogstwaarschijnlijk altijd zwart geweest zijn. gewoon zijn er door de jaren veel herspoten en dan spuiten ze de achterkant niet altijd terug zwart (?)...
De term Trx Heeft met het bandentype ( michelin) en niet met de velgen te maken in mijn beleving, het zijn campagnolo's in de maat: 240/55VR415, inderdaad betrof het hier de tweede 400i serie, waarvan het achterpaneel in de brochure ook al niet meer mat zwart staat afgebeeld, is een van de wijzigingen van ik geloof 1982 te samen met het interieur.
De 365 motor heeft 4390 cc inhoud en inderdaad 340 pk, wordt in verschillende uitgaven nog wel eens verwisseld met de 365 gt motor. Wat betreft de uitlaten hebben er nooit zes onder gezeten, Zelfs bij de BB waren het er in eerste instantie 4 op het prototype en twee achterlichten i.p.v zes. De demper constructie die later op de BB werd toegepast is van een hele andere orde dan die onder de 365, want die was identiek aan de 365 gtc4 zoals tevens de motor. De witte knipperlichten zijn echt iets Italiaans, kijk maar naar alle aangeboden vroege 308 gt4/ 400/ 365/ en normale 308,s ook de 208 gt4 voor de italiaanse markt werd alleen met witte geleverd. Zelfs porsche hield er met zijn 911 rekening mee in die tijd.
TRX banden zijn alleen maar geschikt voor TRX Velgen.
Je kan geen TRX banden op gewone velgen zetten want die passen Niet.
Rob,
Daarom begreep ik het al niet Rob, want er zitten onder de 400I toch echt campagnolo's toch???
Onder de 400i zitten vanaf de fabriek: Campagnolo's met Michelin XWX banden met de volgende band maat: 215/70VR-15.
De 412 kan wel TRX velgen hebben hangt er van af wat ze toevallig in voorraad hadden.
Rob,
Dacht ik dus ook, wil niet mijn gelijk halen hoor Enzo, vind dit soort over en weer mailen altijd erg leuk en leerzaam, maar houd wel van zo nauwkeurig mogelijke info, dus Enzo ik bedoel het positief, of misschien ben ik gewoon een eigenwijze zeikerd, kan natuurlijk ook.
What ever! als we maar lol beleven aan ons merk toch?
Racing-Baker
16-06-2008, 13:22
no problem!
het is zo dat we de juiste info bekomen. 2(of meer) weten meer dan 1.
maar;
de 400i versie 2 heeft Compagnolo velgen in TRX maat. deze zijn exact 1cm minder in diameter dan een gewone 16". velgenmaat is 180/TR415 met Michelinbanden 245/55VR415! en de Michelinbanden zijn dan ook de enige die erop gaat zo het gekend is van de TRX velgen/banden.
en jouw 365 Milko heeft 320pk, volgens de originele Ferrari 365 GT4 owners-manual toch, dus ik denk dat die wel juist is, niet? op qv stond er dat enkel met de grotere cylinderinhoud van de 400 een soepelere moter bekwam met het maximaal vermogen 500toeren eerder maar dat lijkt zo onzinnig dat hij niet iets meer pk zou hebben?
de tijden zijn allemaal gelijk tussen een 365-400 mede dat de 400GT meer vermoegen heeft en ook meer gewicht.
365GT/4: 320pk
400GT: 340pk
400i (1) 310pk
400i (2) 315pk
412 340pk
dat zijn de officiële door Ferrari genoemde opgaven!
verder had ik het enkel maar gelezen hoor van die 3 uitlaten, ik heb er nog nooit een gezien. en ik weet dat het uitlaatsysteem anders dan van een BB, want zoeentje hebben we ook, remember! en van die witte knipperlichten had ik totaal geen idee!! nergens gelezen of gehoord. nu wel ;)
Volgens mij mis ik als verschil tussen de 400 en de 412 het belangrijkste: namelijk de vorm.
De 400 heeft een heel andere achterlijn dan de 412. Bij de 400 loopt de lijn iets naar beneden. Bij een 412 loopt ie recht naar achteren. Hierdoor heeft de 412 een wat hogere kont.
Althans, dat meen ik te zien.
Reinier
mavanhaasteren
16-06-2008, 19:17
hebben jullie er toevallig foto's van de auto's dan is het makkelijker om te zien ;)
Euh ik geloof dat er ongeveer een stuk of wat op de site her en der verspreid staan van dat bruine gevaarte van mij
mavanhaasteren
16-06-2008, 20:08
Euh ik geloof dat er ongeveer een stuk of wat op de site her en der verspreid staan van dat bruine gevaarte van mij
dat weet ik maar van die andere niet :D:D
nofear02
16-06-2008, 20:57
Er staat hele goeie info en massa's foto's in het boek ''Ferrari door Pininfarina - Technologie en schoonheid'' van Etienne Cornil. Nauwelijks ooit een letter in gelezen maar vanmiddag toch eens even deze bijbel erbij gepakt. Veel info! erg goed.
Hier het verschil in achterkant tussen de 400 en 412.
Rob,
oud draadje, maar blijf wel een zwak voor het model hebben (heb een 130 coupe gehad, waar heel veel van de 365/400 in terug te vinden is, niet alleen qua lijn overigens)
Zaterdag voor de nieuwsgierigheid bij een 400GT wezen kijken, slechte auto helaas voor het geld zeker, maar ik krijg wel een beeld van wat er hoort en wat niet. Naast de 308GTB wat nog steeds eerste keuze is ook een hebbe hebbe niveau voor mij (ik word oud??).
voorkeurskleur is dan zilver, of lichtblauwmetallic.. Blijven helaas auto`s waar je wel buffer voor moet hebben, en als er iets is ook goed aanpakken: de uitlaat bv is wat ik begrepen heb zeer prijzig (en bij de door mij bekeken auto bijna aan de beurt). Tevens zie ik vaak een toch wel afgekloven interieur (ook op de foto`s vaak al heel goed zichtbaar..), de eigenaren doen blijkbaar weinig aan leer-onderhoud...
Voorkeur zou vanwege geluid een carb-versie zijn, maar hoe zit het nu met de ervaringen met de automaat, of toch liever handbak?? ik hoor er verschillende verhalen over...
Kan er heel erg kort over zijn:
Koop nooit van je laatste geld een 365/400 of hij moet volledig gedaan zijn maar dan ook waarschijnlijk 65.000+ kosten.
Kwam laatst nog een rvs uitlaat tegen voor 750 euro op marktplaats.
Ben gisteren in zeeland wezen toeren, en gezien de drukte had een automaat handig geweest, maar zodra de weg vrij is dan.......................... musica!!!!!!
Veel puurder kan het bijna niet, heb een 308 gehad, maar zou niet meer terug kunnen vanwege het rij comfort en de geweldige sound uit die 4 drainpipes.
Onderhoud valt op zich mee, eens in de twee jaar olie wisselen, jaarlijks filters, kleppen stellen om de 30-40.000 km na de 100.000 is het meestal niet meer echt nodig.
Heb laatst een paar zaken laten doen ( 30 jaar geleden voor het laatst) en daar ben ik waarschijnlijk voor altijd van af ( achteruit, nokkenas, klepspeling, knock offs, grote beurt, remmen) nu worden deze winter de koni's gereviseerd samen met de ophangs rubbers en ik laat aangepaste koelventilatoren met een directe schakelaar monteren voor het rijden in de bergen o.a.
Ok de factuur was stevig maar als je zo lekker aan het rijden bent en af en toe een positief jaloerse blik opvangt vergeet je dit snel.
Zie het positief, eenmaal een goede wagen zul je er weinig problemen mee krijgen, blok is oersterk, electrisch eigenlijk nooit problemen, geen riemen die je moet vervangen iedere twee jaar en ook belangrijk de kids en de baggage voor de vakantie kan mee!
succes!
sharknose67
25-12-2008, 20:06
Kan er heel erg kort over zijn:
Koop nooit van je laatste geld een 365/400 of hij moet volledig gedaan zijn maar dan ook waarschijnlijk 65.000+ kosten.
Kwam laatst nog een rvs uitlaat tegen voor 750 euro op marktplaats.
Ben gisteren in zeeland wezen toeren, en gezien de drukte had een automaat handig geweest, maar zodra de weg vrij is dan.......................... musica!!!!!!
Veel puurder kan het bijna niet, heb een 308 gehad, maar zou niet meer terug kunnen vanwege het rij comfort en de geweldige sound uit die 4 drainpipes.
Onderhoud valt op zich mee, eens in de twee jaar olie wisselen, jaarlijks filters, kleppen stellen om de 30-40.000 km na de 100.000 is het meestal niet meer echt nodig.
Heb laatst een paar zaken laten doen ( 30 jaar geleden voor het laatst) en daar ben ik waarschijnlijk voor altijd van af ( achteruit, nokkenas, klepspeling, knock offs, grote beurt, remmen) nu worden deze winter de koni's gereviseerd samen met de ophangs rubbers en ik laat aangepaste koelventilatoren met een directe schakelaar monteren voor het rijden in de bergen o.a.
Ok de factuur was stevig maar als je zo lekker aan het rijden bent en af en toe een positief jaloerse blik opvangt vergeet je dit snel.
Zie het positief, eenmaal een goede wagen zul je er weinig problemen mee krijgen, blok is oersterk, electrisch eigenlijk nooit problemen, geen riemen die je moet vervangen iedere twee jaar en ook belangrijk de kids en de baggage voor de vakantie kan mee!
succes!
Ik vind dit ook wel een mooie Ferrari, ook omdat 't waarschijnlijk een niet zo'n gangbaar model is. Ook de hoeveelheid ruimte is een plus al kunnen wij nooit alle kids kwijt. Met de prestaties zal het zeker wel goed zitten (het is tenslotte een Ferrari) en het onderhoud valt dus alles mee. Hoe zit het dan met de 2 modellen die worden aangeboden in Brummen? Die zijn "niet te duur" en het lijkt me toch een serieuze zaak.
Franc308
25-12-2008, 22:36
no problem!
het is zo dat we de juiste info bekomen. 2(of meer) weten meer dan 1.
maar;
de 400i versie 2 heeft Compagnolo velgen in TRX maat. deze zijn exact 1cm minder in diameter dan een gewone 16". velgenmaat is 180/TR415 met Michelinbanden 245/55VR415! en de Michelinbanden zijn dan ook de enige die erop gaat zo het gekend is van de TRX velgen/banden.
Erg leuke en interessante thread! Weer top ideetje van je Robert! :)
Ik zou graag nog veel meer foto's willen zien die de verschillen tonen.
Qua interieur zijn er volgens mij ook verschillen; sommige hebben de midden console afgewerkt met hout, maar er bestaan er ook waarbij de middenconsole volledig in leer is afgewerkt. Wie kan me exact vertellen welke uitvoering bij welke versie hoort ?
Nog een kleine toevoeging van mijn kant ten aanzien van de discussie omtrent die TRX banden / velgen.
Zoals jullie wellicht weten, zijn dat hele bijzondere (en dure) banden van Michelin. En de reden is dat ze in metrische maat gemaakt zijn. Tegenwoordig worden banden en velgen in inch maat gemaakt. TRX dus niet en het is daarom dus logisch dat bij een TRX velg je alleen een TRX band kunt plaatsen.
De maat 245/55 VR415 TRX duidt dus op een TRX band met een velgdiameter van 415 mm ofwel 16,3 inch. Iets groter dus dan de standaard maat 16".
Hetzelfde had ik bij mijn 308; daar ligt origineel de maat 220/55 VR390 TRX op. De velgdiameter is hier dus 390 mm ofwel 15,3 inch. Een origineel accessoire in die tijd was om de campagnolo velg in 16" te nemen. Maar dan had je natuurlijk ook 4 andere (low profile) banden nodig. En dat is wat ik er nu op heb liggen. Hier een foto met de TRX banden/velgen en eentje met de 16" banden/velgen.
Racing-Baker
26-12-2008, 11:09
de 412 is degene die een middenconsole in volledig leder heeft. ook qua zetels zijn de 365-400-412 anders. afbeelding is van een 412.
qua velgen klopt het allemaal wat je hier zegt. maar ik denk niet dat er voor de 400 optionele 16inchers waren met laagprofielbanden? omdat de "400" serie geen racer is maar een comfortable tourer?? ik heb er toch nog nooit gezien.
nofear02
26-12-2008, 14:02
.... TRX dus niet en het is daarom dus logisch dat bij een TRX velg je alleen een TRX band kunt plaatsen.
De maat 245/55 VR415 TRX duidt dus op een TRX band met een velgdiameter van 415 mm ofwel 16,3 inch. Iets groter dus dan de standaard maat 16".
Hetzelfde had ik bij mijn 308; daar ligt origineel de maat 220/55 VR390 TRX op. De velgdiameter is hier dus 390 mm ofwel 15,3 inch.
Nou Frank, da's nog niet zo makkelijk te zien 1,2,3. Zie ik het goed dat de TRX band een iets bollere wang heeft? En de trx velg; die ene rand/cirkel is wat grover/groter/duidelijker, waardoor je duidelijker 2 ''ringen'' ziet. Zijn de wielbouten en het gat hetzelfde, of is dat bij de trx ietsje duidelijker, of komt dat door de foto? wel interessant om eens te zien. thnx voor t uploaden!
Franc308
26-12-2008, 16:55
de 412 is degene die een middenconsole in volledig leder heeft. ook qua zetels zijn de 365-400-412 anders. afbeelding is van een 412.
qua velgen klopt het allemaal wat je hier zegt. maar ik denk niet dat er voor de 400 optionele 16inchers waren met laagprofielbanden? omdat de "400" serie geen racer is maar een comfortable tourer?? ik heb er toch nog nooit gezien.
Thx voor de pic. Toch is er ook een 400 met een middenconsole volledig is leer. Zie bijgaande pic. Deze is van een 400i GT uit 1982 die momenteel te koop staat bij witmerodijk. Eerst dacht ik dat het een Amerikaanse uitvoering was, maar de afstands en snelheids meter is in km. Dus toch een Europeaan vlgs mij.
Ik schreef dat de optionele 16 inchers voor de 308 beschikbaar waren. De 400 heeft sowieso al grotere velgen (16,3 inch). Zie mijn uitleg hierboven.
Franc308
26-12-2008, 17:00
Nou Frank, da's nog niet zo makkelijk te zien 1,2,3. Zie ik het goed dat de TRX band een iets bollere wang heeft? En de trx velg; die ene rand/cirkel is wat grover/groter/duidelijker, waardoor je duidelijker 2 ''ringen'' ziet. Zijn de wielbouten en het gat hetzelfde, of is dat bij de trx ietsje duidelijker, of komt dat door de foto? wel interessant om eens te zien. thnx voor t uploaden!
De TRX band is inderdaad boller, met een dikkere wang. De totale omtrek van het wiel moet hetzelfde blijven. Wanneer de velgdiameter groter wordt (bij de optionele 16 inch velg), wordt de wang dus dunner, waardoor dus low profile banden gebruikt worden.
De wielbouten vallen bij de 16inch velg meer naar binnen.
Thx voor de pic. Toch is er ook een 400 met een middenconsole volledig is leer. Zie bijgaande pic. Deze is van een 400i GT uit 1982 die momenteel te koop staat bij witmerodijk. Eerst dacht ik dat het een Amerikaanse uitvoering was, maar de afstands en snelheids meter is in km. Dus toch een Europeaan vlgs mij.
De 365 GT4 2+2/400/400i en 412 zijn nooit in Amerika geleverd geweest door de fabriek. Alle modellen die hier rondrijden zijn door mensen zelf geimporteerd. Er zijn ook Ferrari-dealers die ze geimporteerd hebben naar de USA. Per staat zijn er verschillende soorten aanpassingen aan de auto's gemaakt om er een title op te krijgen zodat ze street-legal zijn. Ik heb mijn 400 uit elkaar liggen en de lampen aan de zijkant achter zijn er achteraf in geslepen en de lamp unit zijn van Ford. Kilometertellers zijn vaak gewisseld en aan bijna alle auto's zit een ander uitlaatsysteem geschroefd. Bijna allemaal met GM onderdelen....
De 400 is geleverd als type 1 en type 2 Daar zitten qua interieur de grootste verschillen. Type 2 oogt moderner, de type 1 heeft nog echt de oude tockle schakelaars en 4 klokken in de middenconsole de type twee heeft er 3. Zo zijn er nog wat verschillen aan het dashboard, vooral links bij de bestuurder daar zit bij de type 2 een opbergvakje, type 1 heeft dat niet. Sommige auto's zijn ook geleverd met een dubbele airco, voorin en achterin en met het self-levelling systeem. Sommige 400's zie je helemaal achterover leunen als de motor niet loopt. Zodra die loopt wordt de achterkant omhoog gepompt. Mooi maar gevoelig systeem.
Geweldige auto's vind ik het a met al. Zeker die V-12 voorin in een traktatie voor het oor.
Gr Toon
Franc308
27-12-2008, 21:23
Kijk, dat is nog eens interessante info! Thx Toon.
Is er qua rij ervaring een groot verschil in het motor geluid tussen de carburateur en injectie uitvoering?
430driver
27-12-2008, 21:43
ik denk dat de carburateur versie veel puurder klinkt.....door het "gorgelen", of heb ik het mis?
Hoedanook: het is allebei muziek! Prachtig die 12 cilinders
Franc308
27-12-2008, 21:55
De reden dat ik het vraag is dat ik enkele jaren geleden eens ben gaan kijken naar een 400i die bij VSOC te koop stond. Dat was voor mij de eerste 400 waarvan ik de motor heb horen starten en die iik stationair heb horen lopen. Ook een stuk in gereden destijds en wat me meest bijstaat is juist de stilte en helemaal geen lekker Ferrari geluid. Dat viel me dus eigenlijk best tegen.
Dat gegorgel van die carburateurs is inderdaad heel gaaf. Persoonlijk vind ik de carburateur versie dan ook beter klinken. Het geluid is van een 400 is inderdaad misschien wat lafjes tov de illustere V-12 voorgangers maar het mag er zeker zijn denk ik. Dan maar met de raampjes open rijden, wie doet dat niet......
Ik heb even de twee foto's van de verschillende interieurs onder elkaar gezet, Type 1 en type 2. Plaatjes zijn vaak duidelijker dan woorden. Zoek de verschillen zou ik zeggen.
Qua uiterlijk kun je het vaak aan de grille aan de voorkant zien, bij een type 1 zitten de mistlampen achter de grille, type 2 is de grille aangepast en is er plek gemaakt voor de mistlampen. Je zal ze zeker af en toe afwijkend zien, in de periode dat de fabriek wisselde van type 1 naar 2 zijn er wat mengelmoesjes ontstaan. Auto's die van beide typen wat hebben. Ik heb de serienummers daarvan ergens in een doos liggen op zolder.
Leuk dat er meerdere mensen geinteresseerd zijn in deze auto's.
Gr Toon
Dat gegorgel van die carburateurs is inderdaad heel gaaf. Persoonlijk vind ik de carburateur versie dan ook beter klinken. Het geluid is van een 400 is inderdaad misschien wat lafjes tov de illustere V-12 voorgangers maar het mag er zeker zijn denk ik. Dan maar met de raampjes open rijden, wie doet dat niet......
Gr ToonDe 365 klinkt zoals een echte v12 moet klinken, hard, krachtig en bruut. Frank als je ooit de gelegenheid hebt, stap in en ik laat een wereld voor je open gaan. de 400I en 412i zijn inderdaad veel tammer en gedempt, maar dat apparaat van mij veroorzaakt een van de meest heftige sounds die er zijn. Daarom wilde ik ook perse deze en geen andere, vanwege zijn pure karakter.
430driver
28-12-2008, 12:44
tja die van jou klinkt als de Daytona: ze hebben immers dezelfde motor....en da's nou het gave aan jouw 365. buiten het feit dat het model gewoon super is natuurlijk!
Racing-Baker
28-12-2008, 13:28
de 400's zijn net als de BB's niet in de States ingvoerd. had te maken met vele CO-tweetjes die ze lieten ontsnappen :eek: :D
en qua intrieurs moeten we ook de 365GTC/4 erbij nemen. die heeft ook HET dashboard. maar hier dan met alu middenconslole. voor mij is dit de topper, gevolgd door de 365GT/4 of 400GT (5bak). ik denk dat inderdaad niets het brute van de 6dubbele Weber mengfabriekjes kan evenaren. het is Zoooo verslavend! bijna dezelfde motor als de Daytona idd (bij de Daytona staan de carbs op de motor en liggen ze er niet naast) en voor maar een fractie van de prijs.
maar ik denk dan ook als je een 400i of 412 op toeren brengt (heb ik persoonlijk geen ervaring mee) dat er dan ook wel een muziek onstaat, weliswaar iets meer ingetogen maar toch...
ik vind de 400serie serieus onderschat. ik zou alle mensen aanraden eentje te kopen en bijgevolg jezelf laten verliefd komen op deze toursimo. ;)
Racing-Baker
28-12-2008, 13:30
:d:d:d:d
nofear02
28-12-2008, 14:53
Fantastisch te lezen dat mensen echt liefde voor een auto, of zelfs alleen al voor een blok (geluid) of dashboard kunnen hebben. Hoe is het toch mogelijk. Mannen zijn rare wezens, moeten vrouwen denken.. :).
@Franc; ik zou het aanbod van Milko zeker aannemen! :D
Franc308
28-12-2008, 19:23
:).
@Franc; ik zou het aanbod van Milko zeker aannemen! :D
Inderdaad! Milko; ik maak heel graag gebruik van je aanbod bij de eerstvolgende mogelijkheid / meeting waar we beiden zijn. Thx !
.
Zo ziet mijn dashboard er nu uit. Nog veel werk.....
spiderman
28-12-2008, 20:54
De achterkant is inderdaad anders. De spatborden lopen iets hoger door (ongelooflijk om voor zo'n detail bij een dergelijk kleine produktie nieuwe mallen te maken).
De TRX velgen verbergen de ABS installatie die meer ruimte nodig had. Overigens zijn de meeste 412 met TRX velgen en banden uitgevoerd maar er was wel een 16 inch velg leverbaar.
Verder heeft de 412 een totaal ander interieur. De stoelen zijn anders bekleed (geen contrast kleuren meer) en elektrisch verstelbaar. De toen ouderwetse schakelaren zijn vervangen door moderne tip toetsen en draaiknoppen. Ook werd de hele auto met leer bekleed (dus ook het dak) en de tweede voorheen optionele airconditioning achter werd standaard.
ruben-ferrari
29-12-2008, 11:49
Het lijkt wel spagetti ;)
Wat een werk. Suc6 er mee !
Racing-Baker
30-12-2008, 11:29
indeed nog veel werk! maar dat zal lonen (?) ;)
Ook werd de hele auto met leer bekleed (dus ook het dak) .
euch, onze 1978 400GT heeft ook leder bekleed dak, net zoals allemaal of bedoel je de buitenkant? :D
neenee, je bedoelt mss het leder zoals in het kleur van het intrieur? ik denk dat allesinds de vroegere modellen allemaal een witte dakhemel hadden ongeacht het kleur van het intrieur?
prachtige info trouwens, ik wist hier maar de helft van ;)
kijk, leuk, weer wakker aan het worden voor dit model. Ben er voor mijzelf inmiddels uit dat een GT-4 308 het niet echt is, dat zou dan een 308 GTB moeten zijn, liefst een vetro, en ja die zijn erg prijzig (op het moment voor mij nog een beetje te, er zijn andere zaken in het leven die ook geld kosten..). En een nadeel is de 2 zitplaatsen, dus dat schuiven we even vooruit. En ja aangezien er 2 kids achterin moeten kunnen blijft dan een mondial of een 400GT over.. en dan heeft de 12 cyl, ook met auto, wel de voorkeur... En het geluid?? daar is dan EPS voor, de meesten hebben toch vroeg of laat een nieuwe uitlaat nodig. EPS heeft meerdere 400`s gedaan zag ik, en je kan je wensen voor geluid er neerleggen gewoon afhankelijk van het aantal dempers erin, standaard zijn het er best een paar.... (en luisteren naar wat zij gemaakt hebben aan verschillende opties).
Dus ja het blijft kriebelen.. en er komt verwacht ik binnenkort nog wel eea op de markt, en wat er staat wordt langzaam aan goedkoper. Keuze 1 carb-versie, keuze 2 een 400i 1e serie. 2e serie vind ik al te "modern" qua interieuruitvoering...
Zag trouwens dat Intrax de 400 ook in het programma heeft staan..
Alfredino
14-03-2009, 11:44
Wauw, geweldig om lezen! De echte ervaringen lezen, zijn al interressanter dan het boek "Ferrari door pininfarina" waar (bijna) alle verschillen worden uitgelegd.
Ondanks dat ik nog jong ben (21) vind/vond ik de 365-412 wagens altijd al geweldig. Jammer dat er weinig aandacht aan besteed wordt!
Het is super dat er nog 4zit fanaten zijn!
Vooral de langlopende productielijn, in verschillende fases weliswaar, vind ik veelzeggend over het model! puur karakter en mythe van het merk!
nofear02
14-03-2009, 20:17
Wauw, geweldig om lezen! De echte ervaringen lezen.....Tsja, t is hier geen kinder-site hoor Alfred, het forum is in eerste instantie echt voor F-eigenaren, in een prachtige mix samen met échte liefhebbers en -kenners :). Dus ja, hier staat ''echte'' info, van ''echte'' F-eigenaren/gebruikers.
nog even doorzagen op de wielen en banden kwestie. Ik heb op mijn 400 15inch wielen met 215/70/15 Michelin banden. Geen 16inch of TRX dus.
wie weet hoe het zit met de interieurkleuren. ik dacht dat de carbs en injectie eerste serie altijd een zwart dashboard en console hebben, nu ben ik al 2 injecties eerste serie (allebei 1982, overgangsmodel misschien?) tegengekomen waarbij dashbaord en console de zelfde kleur als de stoelen/banken en deurpanelen hebben (nog eens groen ook...).
spiderman
03-09-2010, 09:01
Beetje late reactie want was vergeten te abboneren.
Dak met leer bekleed was bij de 400 een optie en bij de 412 standaard. Bij de 400 zijn het stroken en bij de 412 een groot vlak. Dat laatste is lastiger omdat je leer zonder beschadigingen nodig hebt.
Overigens waren deze auto's echt nog handgebouwd (deels bij Pininfarina) en was er dus vaak wel e.e.a. te regelen. Zeker een afwijkende kleur leer of dashboard/stiksel etc (interieur bij Ferrari).
Mijn auto is origineel op TRX geleverd (zoals de meeste) maar kon ook op 16 inch worden geleverd (zie boekje en toelatng). In de jaren 80 werd TRX als de toekomst gezien en dus waren er merken en modellen die op TRX uitkwamen (Peugeot, Mustang, Citroen).
Omdat Michelin de patenten had is het niet echt van de grond gekomen. In die tijd waren het uitstekende banden. Zelf heb ik mijn 412 nu op originele Ferrari velgen staan 16inch. Dit maakt de auto stugger maar heeft waarschijnlijk meer met type band dan maatvoering te maken.
Zou wel leuk zijn om alle typen een keertje samen te brengen. Voor zover ik weet is elke versie in Nederland aanwezig.
Saluti, Peter
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.