PDA

View Full Version : Wat kost Ferrari-rijden... en is het dat waard? :)

nofear02
23-05-2008, 11:27
Als basis gezien vanuit het technische gedeelte, dus met onderhoud/reparaties/restauraties, die de meeste bezitters niet zelf doen en dus moeten láten doen, maar sommigen juist wél zelf doen en dus hierop kunnen besparen, wat kost dan Ferrari-rijden in grote lijnen per jaar?? Waarbij er natuurlijk wel een enorm verschil is tussen het rijden van een 308 of een 430. Dus dat verschil moeten we wel aanduiden. In de 308/328 sectie staat een draad die puur over mensen hun ervaringen gaat qua voor hun kiezen gekregen kosten van die types, in de afgelopen jaren, dat is interessante info, zie: http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=2116 . Dat gaat dus echt puur over de onderhoudskosten; wat ben je aan de garage kwijt, of aan de onderdelen-boer kwijt als je dingen zelf doet maar die onderdelen met kopen.
Deze draad is wat algemener. En dus kan je hier ook neerzetten; zijn de kosten het jou waard om Ferrari te rijden. Hoe ligt het in vergelijk met andere auto's, etc.

.

nofear02
30-05-2008, 15:30
In de 308/328 sectie van ''techniek'' is dat draadje over technische kosten en ik heb de historie van mijn wagen op kosten gebied daar een beetje neergezet, met een schatting van de jaarlijkse kosten gemiddeld over een langere periode. Het totale kostenplaatje nog even afmaken?:

- verzekering: ca. 500 euro
- motorrijtuigenbelasting; ca 500

- rentekosten (je kan ook 35k uitlenen aan iemand a 6% :) ) = 2000

- afschrijving: 0,-

totale kosten per jaar: 5000 euro. excl brandstof. :)

uurtarief service-bedrijf: ik heb geen flauw idee, er staat een totaal bedrag,
verbruik: geen idee ( hard rijden 1 op 5? normaal 1 op 7 a 8?)

interessante vraag; je ziet een wagen die je wil kopen; afgelopen 3 jaar; niks geen ellende, bijna geen dure facturen: = goed??
of neem je een wagen waar de afgelopen 3 jaar voor een paar duizend euro verspijkerd is. is dat dan een zeperd, of juist goed; dát is tenminste gelukkig al gedaan.
maar die vraag is voer voor een andere draad.

.

Alfer
30-05-2008, 20:09
Je vergeet de plezier en feest factor: € onbetaalbaar

Nog even afmaken?
..
uurtarief service-bedrijf: ik heb geen flauw idee, er staat een totaal bedrag,
verbruik: geen idee ( hard rijden 1 op 5? normaal 1 op 7 a 8?)

.

Steven
30-05-2008, 20:45
ennehhh Robert,

met jouw lijstje schrik je de mensen wel af denk ik....
Maar eerlijk is eerlijk ik denk dat je wel gelijk hebt, 't zal een dure hobby blijven. Enige voordeel dat ik voor mezelf zie is het veelal achterwege blijven van hoge uurlonen. Het onderhoud, in principe welke klus dan ook, zal ik toch indien enigszins mogelijk zelf gaan uitvoeren.

nofear02
30-05-2008, 23:25
ennehhh Robert, met jouw lijstje schrik je de mensen wel af denk ik.... Maar eerlijk is eerlijk ik denk dat je wel gelijk hebt, 't zal een dure hobby blijven. Ja uhhh Steven, ik zit hier niet om Ferrari-rijden te promoten namens Ferrari, ik ben niet bij hen in dienst :D, en ik zit hier ook niet om iemand een Ferrari aan te smeren; zo van 'joh, dat valt best mee, kost helemaal niet zoveel (is van een oud vrouwtje geweest altijd binnen gestaan, etc)'. Ik neem aan dat men verwacht hier goede en eerlijke informatie te krijgen, daar is de site in ieder geval mede voor. En zeker als ik een pm krijg met een verzoek dat eens uit te vogelen. Ik heb het serieus en zo netjes mogelijk gedaan. Je moet je ogen er ook niet voor sluiten want het zou dom zijn een F te kopen als je je het niet kan veroorloven dat er iets gebeurt en je 2,3,4 duizend euro op tafel moet leggen en je dat niet kan betalen. Dan kan je vervolgens alleen nog af en toe in je F gaan zitten in je garage of er naar kijken.

Maar ik heb er bij gezet: geen afschrijving meer. Wat dacht je als je vorig jaar een 360 gekocht hebt voor zeg 115 en je raakt hem niet kwijt voor 105 en t wordt 95. Das ff heel andere kroepoek. Bij zo'n wagen zijn de jaarlijkste kosten als je er niks aan hebt wellicht ook maar 2 duizend p/jr, maar je renteverlies (6% over 100k) plus je afschrijving (door de 430 scud zakt de 430 en dus de 360, en 355 iets) en eens in de 3 jaar een supergrote beurt. maakt het veeel duurder over meerdere jaren bekeken. En als je er wél wat aan hebt, dan kan het een duur geintje zijn. Maar goed we hadden het over 308's/ 328's.

Budgetteer nou maar gewoon 3duizend euro per jaar, en alles wat je niet op maakt; apart wegzetten, je komt vroeg of laat toch wel aan de beurt. Ferrari-rijden; t is niet voor niks super-exclusief. Daardoor wel mede machtig leuk, naast het genot op zích. Dat plezier echter als 'onbetaalbaar' uit te drukken is een groot woord hoor Menno :D ;).

richard
31-05-2008, 00:00
Ik zal zeker de lijst nog even op de site zetten, maar ik wil nog wel aangeven dat wij niet met de gedachte een Ferrari gekocht hebben voor het voordelige onderhoud.
Ik denk net als de meeste liefhebbers/rijders dat men bij een Ferrari/Lambo of iets dergelijks in het achterhoofd houd dat bij aanschaf alleen het bezit niet stopt.
Als je de auto neer zet voor het mooie zullen de kosten meevallen maar ook dan is er onderhoud nodig.
Wat wij van onze auto weten is dat de vorige eigenaar wel 10 F,s kon kopen en dat de onze gewoon een nummer was onder het mom van ik rij er eens mee en thats it.
Jammer voor ons in dit geval maar als alles zo eenvoudig was.

Veep
31-05-2008, 11:07
een complete historie is heel belangrijk, maar geen garantie... Heb vaak zat auto`s gekocht totaal zonder historie en zondr problemen veel mee gereden, en juist die met historie kwamen de kosten aan..En een historie kan ook een ""historie"" zijn..Ik vind een historie voornamelijk van belang als ik van plan ben de auto weer redelijk snel (binnen 2 jaar) weg te doen. Ik durf ook een 308 zonder historie best aan. Ik vertrouw op mijn eigen ervaring voor beoordeling, en kan anders ook nog derden laten kijken. En je moet dan wel gewoon groot onderhoud incalculeren, direct. En ja zorg dat je een budget onvoorzien hebt, maar dat geldt voor elke speciale en ook voor de klassieke auto`s toch? budget is alleen afhankelijk van wat het is.
3000,= per jaar vind ik te overzien. Ik rijd al jaren 6 cylinder Alfa`s, en ook een tijdje een biturbo (ging weg met 200.000 op de teller) en een thema 8.32 (ging weg toen we structureel 30.000 pj gingen rijden ipv de 15.000) voor dagelijks gereden, dus dit soort kosten schrik ik niet van. (wist ik trouwens al.. de blauw -zwarte vetro die door Prins naar engeland is verkocht ken ik sinds medio 80-er jaren, en ik weet ongeveer wat er in die ruim 20 jaar aan gedaan is, en dat is inclusief een complete spuitjob) Die auto is ook meerdere jaren met succes ingezet geweest bij de Ferrari clubraces (kon toen nog..) en als je dan ziet wat er mis is gegaan (niets eigenlijk) zijn die dingen oerdegelijk, mits fatsoenlijk onderhouden. Maar dat geldt voor elke auto toch??

Alfer
31-05-2008, 22:22
Niettes, het is voor ieder anders maar het plezier dat het bezit, knutselen, rijden, contacten, etc. brengt levert voor mij een heel leuke hobby op...............is wat mij betreft onbetaalbaar.

Een F kost natuurlijk geld, maar de kosten kun je redelijk onder controlle houden door zo veel mogelijk zelf te doen, goed onderhoud en gebruik met ontzag voor het meganiek e.d.. Tuurlijk loop je af en toe tegen serieuze kosten aan maar je hebt dan weer de mogelijkheid om de F op te bergen tot je tijd, zin en /of geld hebt om het uit te voeren of te laten voeren.

Dat plezier echter als 'onbetaalbaar' uit te drukken is een groot woord hoor Menno :D ;).

.

Alfer
31-05-2008, 22:31
Is ook mijn ervaring. Van mijn hobby auto's van de laatste 25 jaar was een GTV6 qua onderhoud de duurste (maar wat heb ik er een plezier aan gehad), gevolgd in onderhouds kosten door een 308GTB uit 1978. Mijn modernere SZ uit 1992 en 328 uit 1988 waren tot zo ver duidelijk goedkoper, ook qua brandstof verbruik.

3000,= per jaar vind ik te overzien. Ik rijd al jaren 6 cylinder Alfa`s, en ook een tijdje een biturbo (ging weg met 200.000 op de teller) en een thema 8.32 (ging weg toen we structureel 30.000 pj gingen rijden ipv de 15.000) voor dagelijks gereden, dus dit soort kosten schrik ik niet van. (wist ik trouwens al.. de blauw -zwarte vetro die door Prins naar engeland is verkocht ken ik sinds medio 80-er jaren, en ik weet ongeveer wat er in die ruim 20 jaar aan gedaan is, en dat is inclusief een complete spuitjob) Die auto is ook meerdere jaren met succes ingezet geweest bij de Ferrari clubraces (kon toen nog..) en als je dan ziet wat er mis is gegaan (niets eigenlijk) zijn die dingen oerdegelijk, mits fatsoenlijk onderhouden. Maar dat geldt voor elke auto toch??

Johannus
01-06-2008, 14:12
F-rijden en dus mijn eigen Ferrari ooit kopen is mijn grote droom, dat is me echt heel veel waard. Dus als ik ooit het geld heb en het kan betalen, zondar dat ik in een doos moet wonen en droog brood moet eten is het mij heel veel waar om ooit een F te kunnen kopen! Zou ik echt geweldig vinden als het ooit lukt :D

Steven
01-06-2008, 15:35
is een weg!

m.a.w. als je het echt wilt zal het je lukken.
Als je je maar bedenkt dat het, normaal gesproken, nooit vanzelf zal gaan. Geld verdienen doe je uiteindelijk alleen door hard te werken, liefst met een goede opleding of een bijzonder talent. Maar ik ben r van overtuigt dat als je iets echt wil, het je kan lukken.

Racing-Baker
02-06-2008, 14:50
is een weg!

m.a.w. als je het echt wilt zal het je lukken.
Als je je maar bedenkt dat het, normaal gesproken, nooit vanzelf zal gaan. Geld verdienen doe je uiteindelijk alleen door hard te werken, liefst met een goede opleding of een bijzonder talent. Maar ik ben r van overtuigt dat als je iets echt wil, het je kan lukken.

prachtig verwoord!
sluit ik me volledig bij aan!!!!! ;)