PDA

View Full Version : Ratelend geluid

Roger_L
15-04-2007, 20:53
Ik ben vandaag met die hitte gaan rijden in het Rotterdamse havengebied. Plotseling deden zich problemen voor:

- Er komt uit de luchtinlaat bij het rechterportier een geratel; het lijkt op een draaiende ventilator. Ik ken het geluid van hele warme dagen, dan blaast/beweegt daar normaliter ook wat af en toe. Een andere Testa rijder herkende het geluid als zodanig, alleen minder ratelend

- De motor blijft op normale temperaturen als ik maar doorrij

- Zodra echter de temperatuur verder gaat oplopen omdat ik langzaam rijd of stil sta, verandert het geluid naar een nog sterker ratelend en meer jankend geluid, en begint de motor te sputteren; bij vlagen is het vermogen totaal weg, een halve seconde later pakt hij weer op, om vervolgens 2 seconden later weer in te houden

- Zodra het contact eraf gaat, blijft het geratel ongeveer 1 minuut doorgaan, dan stopt het.

- Ik heb de zekeringen nagekeken; volgens mij is juist de zekering van de airco eruit gesprongen (zie foto's). De verschijnselen blijven echter, ook als de airco uitstaat. Voordat het probleem zich voordeed was de airco wel vol aan, en de ramen open !

Vraag: zou dat het probleem verklaren en is het verholpen met een nieuwe zekering ? Zo ja, zitten er ergens nog reserve zekeringen verstopt in de auto ?

Is dat niet het probleem, waar denk je dan aan ?

.

nofear02
15-04-2007, 22:13
Airco vol aan en ramen open?? is dat wel handig? Of moet ie daar gewoon tegenkunnen? Het is wel algemeen bekend dat airco veel vermogen kost; bij minder krachtige auto's voel je ze echt wel minder snel optrekken. Maar zou bij een F niet zo moeten zijn. Ik weet het niet Roger. Dat ratelende geluid; is dat dan van iets wat wel meedraait maar het eigenlijk niet wil? Ik bedoel; niet aangedreven wordt? Verklaart nog niet waarom ie zó inhoudt bij gas geven, en dan ineens na 2 seconden weer wél vermogen. Interessant probleem.

Zou interessant zijn om te weten of hij het nou met 12- 15 graden buitentemperatuur ook nog doet

Roger_L
19-04-2007, 22:14
He Roger, hoe is het afgelopen met onze Testa; ben je nu van het probleem af?

Vermoedelijk wel; ik heb de zekering vervangen die eruit was gesprongen (Condensor AC Fan), de F goed warm laten lopen, en alles doet het naar behoren. De fan voor de koeling springt ook normaal aan. Waarom een airco(fan) gaat ratelen als de zekering gesprongen is blijft vooralsnog een raadsel..

nofear02
19-04-2007, 22:44
Airco vol aan en ramen open bij 27 graden?? is dat wel handig? Of moet ie daar gewoon tegenkunnen? Het is wel algemeen bekend dat airco veel vermogen kost; bij minder krachtige auto's voel je ze echt wel minder snel optrekken. Dan was het misschien dus tóch net ff te gek, Roger? ;

Roger_L
20-04-2007, 07:07
Nog contact gehad met Alex: kan de koel ventilator van de airco radiateur zijn. Die springt alleen aan als de airco druk te hoog wordt.
Ik wist niet dat er ook een airco voor de airco is :)

.

nofear02
20-04-2007, 10:17
Nog contact gehad met Alex: kan de koel ventilator van de airco radiateur zijn. Die springt alleen aan als de airco druk te hoog wordt. Ik wist niet dat er ook een airco voor de airco is :)Goeiendag dan! :D. Na, dat wist ik ook niet hoor. Toch interessante info Roger. Thnx

Kingpin328
20-04-2007, 21:10
Nog contact gehad met Alex: kan de koel ventilator van de airco radiateur zijn. Die springt alleen aan als de airco druk te hoog wordt.
Ik wist niet dat er ook een airco voor de airco is :)

ja, de techniek kent geen grenzen - dadelijk komen er nog eens Ferrari's met airco voor de inzittenden ! ;-)

.

adamhoekstra
26-08-2007, 12:29
bij mijn testarossa hoor ik soms bij het starten een tikkent geluid.
maar als ik dan even met de auto rij is het over.
of is dit het zelfde probleem

Roger_L
26-08-2007, 13:35
bij mijn testarossa hoor ik soms bij het starten een tikkent geluid.
maar als ik dan even met de auto rij is het over.
of is dit het zelfde probleem.

Dat is iets anders, maar wel normaal. De paarden verheugen zich, maar de hoeven zijn nog koud :D

.

nofear02
26-08-2007, 15:17
bij mijn testarossa hoor ik soms bij het starten een tikkend geluid. maar als ik dan even met de auto rij is het over. of is dit het zelfde probleem.Of is dat hetzelfde als wat in deze draad beschreven staat over een 328: http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=105

.

adamhoekstra
26-08-2007, 17:58
ik heb de zekeringen na gekeken.
er was een zekering stuk , van de waterkoeling ( links).
die heb ik vervangen

nofear02
26-08-2007, 18:36
ik heb de zekeringen na gekeken.
er was een zekering stuk , van de waterkoeling ( links).
die heb ik vervangen.Ook al een zekering! Dat was bij Roger dus ook al. Had je hem zelf op voorraad thuis of heb je extra zekeringen in de je wagen aanwezig? welke was het: 15, 25

adamhoekstra
26-08-2007, 21:08
het een zekering van 20 amp ,
deze had ik nog, van het werk,
zorg altijd dat ik zekeringen op voorraad heb.
er kan er altijd een stuk gaan

Montezemolo
22-09-2007, 20:57
Dat is iets anders, maar wel normaal. De paarden verheugen zich, maar de hoeven zijn nog koud :)

Na lang stil staan van auto's met hydraulische klepstoters loop de olie eruit, bij het starten lopen ze dus heel even droog, dit is niet ernstig, de oliedruk vult ze weer. Dit geeft de eerste seconden een tikkend geluid.

Patrick

.