PDA

View Full Version : Kuipstoelen op maat maken

Monte Zemolo
28-04-2008, 22:05
Als je je zinnen hebt gezet op een bepaalde stijl, ontkom je soms niet aan wat freubelwerk.
Zo wilde ik blauwe stoelen hebben in mijn Vetroresina met de juiste dimensies.
Dat je daarbij moet denken aan de beperkte hoogte van het interieur, is geen overbodige luxe. Voor wat betreft mijn keuze ontkwam ik niet aan een stevige aanpassing van de bestuurderstoel. Het leek mij leuk om jullie gefaseerd te tonen wat er zoal bij kwam kijken.

Monte Zemolo
28-04-2008, 22:15
Het is een tijdrovend karwei. Ik wil dat de bestuurderstoel zoveel mogelijk gecentreerd wordt op het stuur (naar rechts) zodat er een meer gewenste zitpositie ontstaat. Daarvoor moet de gebogen rand zo smal mogelijk blijven zonder rigiditeit te verliezen.
Het respectievelijk zagen en schuren van het polyesterschuim is bepalend voor de toekomstige vorm en dikte van de polyesterlaag. De roze substantie is klei dat er voor zorgt dat later aangebrachte kunsthars nergens tussedoor sijpelt en alleen daar uithardt waar we het willen.

Monte Zemolo
28-04-2008, 22:33
Met het stapsgewijs aanbrengen van aanvankelijk dunne polyestervezel en het doordrenken met kunsthars dmv een kwast ontstaat er langzaam vorm. De onderste gemodelleerde schuimlaag zal later voorzichtig verwijderd worden samen met de lijmlaag die aangebracht was op carrosserietape. Hierdoor is er later geen spoor meer van te zien.

Monte Zemolo
28-04-2008, 22:43
Nu de polyester aangebracht is tot gewenste dikte, kunnen kleine oneffenheden worden geegaliseerd met polyesterpoeder.
Daarna gaat de stoel de oven in om later (wanneer hij gaar is) verder afgewerkt te worden.
Het is dan zaak om het modelleerschuim en de daaronder bevindende lijmlaag voor de modelleerblokken samen met de tape zo snel mogelijk te verwijderen omdat het anders nauwelijks te doen is.
Hierna volgt het laatste schuren om bramen etc weg te halen en kan er begonnen worden met het opbouwen met foam en met het hopen op een goede afloop zonder lijmvlekken op de bekleding.

Monte Zemolo
28-04-2008, 22:54
Op deze foto's zijn de verschillen duidelijk te zien tussen de originele Cobra en de aangepaste. Zonder deze aanpassing was het niet mogelijk om met enig fatsoen achter het stuur te kunnen kruipen.
De bijrijdersstoel behoudt zijn originele dimensie.
Bij het schrijven van dit bericht bevindt de bestuurderstoel zich reeds op zijn plek.
Beeldmateriaal volgt.
Het aanpassen van de stoel vergde een slordige 10 uur werk inclusief uitmeten.
Daarbij komt een uur voor de aanpassing en montage van de bevestigingspunten.
IK had mij vorig jaar reeds voorgenomen om blauwe stoelen te monteren in mijn beoogde Gr.B vormgeving. Ze dragen voor mij bij aan een persoonlijke styling.
Met gele vierpuntsgordels loont het voor mij beslist de moeite. Ik bedank vriend en polyestertovenaar Leo voor zijn nimmer aflatende enthousiasme en hulpvaardigheid.

enzotje
28-04-2008, 22:55
ziet er knap veel werk uit. Ik wist niet dat er zo veel bij te kijken valt. Ik ben ook van plan om kuipzetels te plaatsen 'in een gewone auto :)' en heb me ook al wat geinformeerd maar daar hebben ze nooit iets overgezegd ik kon kiezen tussen verstelbare en niet verstelbare. Is dat bij iedere kuipzetel zo veel werk?

mvg enzotje

Monte Zemolo
28-04-2008, 23:04
Klopt, wat je zegt. Doorgaans gelden deze problemen niet maar ik had zo mijn wensen.
In de 308 heb je echter geen mogelijkheid om een dergelijke stoel rechtop te zetten. Dan zit je voortdurend buikspieroefeningen te doen als je schakelt. En je kop zit vast tegen het dak. Dus moet hij gekanteld worden en dan zitten de zijstukken ineens veel te hoog om achter het stuur te komen. Ik wilde perse deze stoelen van Cobra omdat ik ze erg fraai vond en dus zat er voor mij niets anders op. In de meeste auto's heb je a: meer ruimte en b: als je geen problemen hebt met zwaardere stoelen, kun je altijd verstelbare rugleuningen nemen. Ik wilde echter kuipjes hebben in een bepaalde stijl en kleur.

ziet er knap veel werk uit. Ik wist niet dat er zo veel bij te kijken valt. Ik ben ook van plan om kuipzetels te plaatsen 'in een gewone auto :)' en heb me ook al wat geinformeerd maar daar hebben ze nooit iets overgezegd ik kon kiezen tussen verstelbare en niet verstelbare. Is dat bij iedere kuipzetel zo veel werk?

mvg enzotje

enzotje
28-04-2008, 23:17
het eindresultaat is mooi en origineel welke gordels zal je steken 3punts?

Monte Zemolo
29-04-2008, 07:18
het eindresultaat is mooi en origineel welke gordels zal je steken 3punts?

Sory voor het wachten, was mijn mandje ingedoken en had je vraag niet meer gelezen
Ik ga 4 punts van Ltec gebruiken.

Johannus
29-04-2008, 07:49
Ziet er erg mooi uit! Goed bezig man.

Ben benieuwd naar het resultaat in de auto en met de 4 punts gordel, dat werd toch een gele he? Lijkt me een erg mooie kleurencombi.

Racing-Baker
29-04-2008, 11:28
NICE WORK!!!
dit is pure klasse. zeker met je stiksel...
heb je dit custom-made laten stikken en overtrekken of ??

Monte Zemolo
30-04-2008, 00:10
Ja, het is een mogelijkheid die Cobra als extra biedt op verzoek.
Ik heb een digitaal bestand verstuurd dat in Engeland is verwerkt.
Ben er ook erg blij mee.

NICE WORK!!!
dit is pure klasse. zeker met je stiksel...
heb je dit custom-made laten stikken en overtrekken of ??

308ROB
30-04-2008, 10:56
Marcel,
Dat ziet er wel erg mooi uit en wat een werk zeg, bedankt voor de uitleg en de foto's ,
nog even en we kunnen allemaal thuis ons bankstel opnieuw overtrekken en onze polyester boot repareren. :D:D

Rob,

Racing-Baker
30-04-2008, 11:16
Ja, het is een mogelijkheid die Cobra als extra biedt op verzoek.
Ik heb een digitaal bestand verstuurd dat in Engeland is verwerkt.
Ben er ook erg blij mee.

ikzelf had Cobra stoelen op het oog, had ik dat geweten ging ik er nu mss ook hebben nu.
even voor ons weight-reduction freaks; hoeveel wegen je stoeltjes??
de orginele wegen 25kg(inclusief gelijders).

Monte Zemolo
30-04-2008, 15:58
Ze wegen 8 kg's excl. de alu steuntjes van Saebelt die ik aangepast heb.
Heb er wat pics bij gedaan zodat je kunt zien hoe het geworden is. Ik ga zaterdag aan de gang met het maken van een mal voor een rolbeugel waar tegelijkertijd de gordels aan vast komen te zitten op schouderhoogte. De beugel wordt van dikwandig aluminium.

nofear02
30-04-2008, 16:08
Jeeminee, dát is gaaf zeg Marcel!! Wat staat dat stoer zeg! waanzinnig! k snap nou pas goed waarom je dat graag wilde. Naast de functionaliteit ervan natuurlijk. Maar t oog wil ook wat. Nou, en dat kríjgt wat! Prachtig! :D.

Monte Zemolo
30-04-2008, 16:16
Ben er zelf ook erg tevrden mee.
Heb er ook een fraai stuur bij gevonden waarvoor ik een aluminium adapter moet draaien omdat hij anders niet past. Dat komt gelijk goed uit want ik wil het stuur iets naar mij toe halen. In het midden maak ik een gat voor de claxontoets.

430driver
30-04-2008, 21:17
Wow Marcel! dat is gaaf geworden! Toch inderdaad een hele goede keuze dat blauw! Maar goed, daar hebben we het in onze PM'etjes al over gehad haha.

Prachtige auto, maar dat wist je al ;)

Johannus
01-05-2008, 00:35
Wow, die stoelen zijn echt gaaf, zeker met die gele gordels! Echt een mooie kleurencombinatie!

filiberke
01-05-2008, 08:33
Klasse Marcel, heel erg mooi, m'n complimenten

Erikderaaf
01-05-2008, 12:10
Prachtig! Dit is het echte werk. Goede connecties met mensen die met glasvezel om weten te gaan is heel handig zo te zien. Het is best een uitgebreid proces om netjes te krijgen. En dan ook nog zo dat alles stevig vastzit op de 'bestaande' stoel.

Het staat toch erg goed dat blauw erin!!

Monte Zemolo
01-05-2008, 15:26
Ja, een goed netwerk is veel waard. We zijn regelmatig aan het experimenteren met auto's en als een van ons een idee heeft, is de ander snel enthousiast. Zo hebben we samen een aantal raceauto's gebouwd en is het o.a. onze hobby om oplossingen te bedenken voor carrosseriedelen die niet meer verkrijgbaar zijn. We zijn nu in de weer om lichtgewicht delen te vervaardigen voor de 308. De achterliggende gedachte is dat alles zodanig aangebracht wordt of vervangen dat men altijd weer terug kan stappen naar het originele stadium.

Een hoop verklaarden me voor gek met blauwe stoelen. Maar dat was ook met de goudkleurige wielen het geval. Ik heb een keer een foto verzonden (jaren terug) naar Superformance. Nu hebben ze zelfs goudkleurige wielen in hun pakket.

Ik denk dat het gewoon erg leuk is als je ook bij een Ferrari je eigen handtekening kunt zetten. Het is alleen wel zoeken naar de juiste balans.

enzotje
02-05-2008, 00:58
eindresultaat met die blauwe kuipzetels en die gele 4punts gordels is echt prachtig mooie racelook. En dan nog afgemaakt met een blauwe sparco stuur chik!

Veep
02-05-2008, 14:16
Helemaal mijn auto! geweldige aanpassingen gedaan! Heb je toen je hem volgens mij nog niet zolang had 1x in Oosterbeek zien rijden (toen had je de wielen er al wel onder) en hij is in doe tijd alleen maar mooier geworden!
Ik heb het zelf niet op rood als kleur, maar deze mag je zo neerzetten...

nofear02
02-05-2008, 15:05
.... 1x in Oosterbeek zien rijden (toen had je de wielen er al wel onder) ... oh ja?? :D :D ;)

Monte Zemolo
02-05-2008, 19:51
Helemaal mijn auto! geweldige aanpassingen gedaan! Heb je toen je hem volgens mij nog niet zolang had 1x in Oosterbeek zien rijden (toen had je de wielen er al wel onder) en hij is in doe tijd alleen maar mooier geworden!
Ik heb het zelf niet op rood als kleur, maar deze mag je zo neerzetten...

Klopt, ben daar wel eens geweest destijds. Was jij destijds niet wezen kijken naar die grijze Vetro die alweer doorverkocht was?
Gr.
Marcel

Monte Zemolo
02-05-2008, 19:52
oh ja?? :D :D ;)

He Robert,
als gewoonlijk weer scherp als een mes he?
LOL

nofear02
03-05-2008, 09:52
He Robert, als gewoonlijk weer scherp als een mes he? LOL

jij snapt hem! :D. zonder wielen leek mij erg moeilijk rijden :D. betwijfel in ieder geval of hij je ooit ergens anders heeft zien rijden zonder wielen althans :D.

Veep
03-05-2008, 14:26
Was jij destijds niet wezen kijken naar die grijze Vetro die alweer doorverkocht was?

klopt! stond bij VSOC voor 35000,-.... nu ja logisch dat ie snel weg was, jammer alleen dat hij naar een andere handelaar ging, waar ie voor ik meen 47.000,- (ook snel) weg was. Nu weer de blauw-zwarte (gaat naar Engeland, wel aanbetaald alleen nog niet opgehaald...)

De leuke zit ik telkens net naast, en nu even geen tijd en andere prioriteiten....

.

Racing-Baker
03-05-2008, 15:55
We zijn nu in de weer om lichtgewicht delen te vervaardigen voor de 308. De achterliggende gedachte is dat alles zodanig aangebracht wordt of vervangen dat men altijd weer terug kan stappen naar het originele stadium.

voor mij graag het (voorste) kofferdeksel aub ;) :)

Monte Zemolo
03-05-2008, 22:05
voor mij graag het (voorste) kofferdeksel aub ;) :)

Die gaat inderdaad in de maak!
Zo gauw de mal gereed is, hoor je het van me ok?

Monte Zemolo
04-05-2008, 19:36
Hierbij nog een foto van de bevestiging van de schoudergordels waarbij gebruik is gemaakt van een buis van chromemolybdeen staal tussen beide gordelbevesigingspunten.
Aan de binnenzijde met een M10 bevestiging. De rolkooi-beugel kan ik dan op mijn gemakje maken.

Nuvolari
06-05-2008, 12:30
Marcel,

De "Nederlandse" 308 GTB/M had vanaf fabriek rode Sparco kuipjes. Nadat de eigenaar de 308 GT/M had gekocht waar blauwe kuipjes in zaten heeft hij de rode Sparco's in de 308 GTB/M vervangen door blauwe. Overigens zaten daar als ik me goed herinner rode Sabelt gordels in.

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien (niet goed gelezen), maar heb je nog geleiders onder de stoel zitten of staat de stoel nu vast?

Edwin

Monte Zemolo
06-05-2008, 22:17
Marcel,
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien (niet goed gelezen), maar heb je nog geleiders onder de stoel zitten of staat de stoel nu vast?
Edwin

Hoi Edwin,
He, ik had alleen die rode gezien. Dat is leuk om te weten.
Ik heb de stoelen vast staan, dus zonder geleiders. Heb steunen van Sabelt aangepast en....eh....als je nu langer bent dan 175 cm, heb je een serieus probleem om in te stappen achter het stuur. Maar ja, ten slotte moet ik er in rijden. De bijrijderstoel is niet alleen breder maar staat ook verder naar achteren. Ik wil zo snel mogelijk met de rest van het interieur aan de gang te gaan maar ik heb ook nog een dragster staan en ik loop al meerdere jaren te zeveren dat ik het betreffende seizoen weer ga rijden. Lastig met veel werken en weinig vrije tijd!
Groetjes en bedankt voor je info, als je nog meer hebt, graag!
Marcel