PDA

View Full Version : dashboard electronica

Steven
27-04-2008, 12:51
hoi collega-liefhebbers!

even wat achtergrond.
voor de keuring van mijn 328 leek het me van belang alles voor elkaar te krijgen. Zo ook de elektrische spiegels. Deze deden het half en met nogal wat inwendige '"tegenstand" (stoterig/hakkerig). Hoewel voor de keuring niet van belang wilde ik ook dit gewoon geregeld hebben.
Dus begonnen met het demonteren van eea. Eerst de deurpanelen, en stekerverbindingen, dan de gehele spiegel eraf en daar dan het binnenwerk weer uit.

Uiteindelijk alles gecontroleerd en daarnaast de schakelaar zelf nog "even" (advies: begin hier niet aan, de kogeltjes en veertjes zijn miniscuul) gecontroleerd.

Alles lijkt vervolgens normaal maar de spiegel blijft alleen in vertikale richting verstelbaar.... ik ben dus niets opgeschoten met deze alles bij elkaar twee avonden werk.

Wederom de spiegel gedemonteerd. alle functies blijken bij echter separaat van elkaar te werken als je ze apart aansluit op 12V. Conclusie: de spiegel zelf is niet het probleem.

Vervolgens wederom wat lopen proberen met opnieuw de schakelaar. De wat merkwaardige soldeerverbindingen geven me in ieder geval het idee dat ook de vorige eigenaar hier al eens mee bezig is gewesst) Uiteindelijk met het zoeken naar de oorzaak hoor ik in mijn zekeringkast een tik. Een relais veronderstel ik.

De spiegels weigeren echter vervolgens elke dienst en uiteindelijk besluit ik eea uit te stellen tot na de keuring. Met de hand zijn ze immers ook te verstellen.
Er valt me echter wel op dat bij inschakelen van het contact een lampje minder brand in de cockpit. Omdat ik echter de auto tenslotte pas net heb kan ik het niet meer plaatsten en laat ook dit even voorbijgaan. (ik denk echter me te herinneren dat het controlelampje in de oliedrukmeter eerst wel brandde)

Vervolg.

Net vanochtend kan ik het uiteindelijk toch niet laten even een klein blokje te rijden met de auto. Nu blijken echter vele functies uitgevallen. Zo doen geen van de meters meer iets (inkl toerenteller en snelheidmeter/km-teller.) en ook de indicatie van de rechter interieur blower. De auto start en rijdt overigens wel ( en hoe! Wouwww)

Ik had ondertussen alle zekeringen al gecontroleerd, daarbij blijkt er geen kapot. Met in mijn achterhoofd de harde tik bij het spelen met de spiegels veronderstel ik dat er een relais kapot is en dat dit tevens de oorzaak is, of in ieder geval een rol speelt bij mijn huidige probleem.

Merkwaardig daarbij dat ik in de zekeringkast geen relais of zekering kan vinden die vlgs. de beschrijving in het kastje iets te maken heeft met eea. Ik veronderstel echter dat de zekeringen en relais ook nog een aantal niet in het kastje vermelde zaken betreffen.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk een ergens loszittende stekerverbinding in/aan de zekeringkast, ik heb deze immers ook deels losgehaald.

Kortom, ik denk dat het hier uiteindelijk een kleinigheid betreft alleen blijkt het vaststellen van het euvel een probleem

Wie heeft advies voor me? Alvast dank!

Gilles027
27-04-2008, 13:01
Oxidatie van de steckers zal ook een probleem geven, bespuit aan de achterkant van de relay kast alles stekkers met een Electronik spray, kan ook verholpen zijn

Steven
28-04-2008, 10:33
besloten de gehele zekeringkast maar te demonteren. Wat blijkt: ook de vorige eigenaar heeft problemen gehad. Een aantal soldeerverbindingen van verbrande (?) delen als getuige.
zie bijgaande plaatjes voor een overzicht.
In de zekeringkast zitten een 5-tal lagen met printsporen. Het uit elkaar halen was een monikkenwerk, het weer in elkaar zetten is nu de bezigheid voor de rest van de dag.

Over dat monikkenwerk overigens: ook deze beroepsgroep dient de Heer. En met de opmerking van een kennis dat een Ferrari een "down scaled version of God" is blijf ik zo bij de leest ( let op: geenszins de bedoeling iemand te beledigen!)

Ik kan nu alleen maar hopen dat alles weer gaat lukken.
Mocht het probleem niet over zijn dan weet ik nu wel zeker dat het niet meer ligt aan kontaktproblemen alhier. Alle kontakten maak ik voor het weer monteren een voor een helemaal schoon en aanslagvrij. Zo sluit ik in ieder geval deze problemen IN de zekeringskast uit.

wordt vervolgd

nofear02
28-04-2008, 11:25
Machtig Mina; jij durft Steven! En je hebt er zin in. Groot respect daarvoor! k Hoop van ganser harte dat het je lukt! Zet hem op!

Johannus
28-04-2008, 12:12
Die printplaten zien er op sommige punten niet al te best uit. Hoop enorm voor je dat het je lukt! Wel hulde dat je het uberhaupt zelf durft te proberen om het te maken. Heel veel succes ermee!

Gilles027
28-04-2008, 14:55
Veel sucses er mee, en dat het je lukt van harte

Steven
28-04-2008, 18:40
resultaat van een dag werk.

(En dan tel ik niet mee dat ik gisteren een groot deel van de middag en avond bezig ben geweest alles uit elkaar te halen)

nu vanavond even vrij maar morgen weten we meer....

Johannus
28-04-2008, 18:45
Ziet er netjes uit! Hoop dat het werkt!

Steven
28-04-2008, 20:34
ik kon natuurlijk eigenlijk toch niet wachten. E.e.e dus toch net nog ingebouwd, aangesloten en geprobeerd.

hij doet het weer!
alle functies werken weer naar behoren.

pfffff

Ik moet eerlijk bekennen dat ondanks jullie succeswensen ik halverwege zelf ook dacht: "waar ben ik aan begonnen" en met enige twijfel en angstzweet het resultaat tegemoed zag. Des te mooier is het dan als al het werk niet voor niets blijkt.

In ieder geval: allemaal bedankt voor jullie steunbetuigingen!

nofear02
28-04-2008, 20:48
Fantastisch man Steven!! Knap hoor! Geweldig. En joh, als je t ff niet meer ziet zitten, dan ga je hier even op de site, en dan krijg je vanzelf weer 'drive'! :). Zo hoort dat! dank voor de foto's. Interessant die platen eens te zien! Ik hou mijn hart vast dat het aub nooit bij mij gebeurt!

maar hoe zit het nou met die spiegels, want dáár was het om begonnen, toch?

Johannus
28-04-2008, 20:54
Ja, daar ben ik ook wel beneiuwd naar, werken de spiegels nu ook?

Wel supergaaf en goed dat het je gelukt is!

enne robert, als het bij jou ooit gebeurt is dat geen probleem natuurlijk, dan schakel je gewoon de professionele hulp van steven in ;) maar toch is het te hopen dat het niet gebeurd natuurlijk!

filiberke
28-04-2008, 21:18
proficiat Steven, zal wel een enorme zucht van opluchting bij geweest zijn. Het valt me trouwens op hoeveel mensen er hier zelf allerlei karweitjes oplossen, heb ook verscheidene jaren aan auto's gesleuteld, weliswaar geen Ferrari's:) , dus ik weet hoe moeilijk het soms kan zijn, voor al die mensen : respect

Monte Zemolo
30-04-2008, 00:23
Goed werk Steven,
bovendien heb je jezelf volgens mij behoorlijk wat geld bespaard.

308ROB
30-04-2008, 10:45
Steven,
Chapeau heel goed gedaan en ja dat is zeker monnikkenwerk goeiendag zeg:cool
en nog bedankt voor de uitleg met foto's.

Rob,

Gilles027
30-04-2008, 14:58
Knap gedaan Steven, wie gedult heeft komt er wel

Kees den Hertog
18-03-2009, 19:24
Bijna een jaar na dato, maar mijn spiegels werkten ook niet meer, het bleek inderdaad in de schakelaar te zitten. Ontzettend veel heel kleine kogeltjes die geen contact meer maakten. Een nieuwe schakelaar is niet meer leverbaar, BMW schakelaars lijken er op, maar zijn toch net anders. Uiteindelijk is er een Mondial schakelaar gemonteerd met 3 (!) relais om de spiegels weer werkend te maken. Het blijft een Croma uit de jaren '80 wat electriciteit betreft, onbegrijpelijk dat Ferrari dit niet enigszins heeft gestandariseerd, elk type is weer anders, ook binnen een model type............

Johannus
18-03-2009, 21:37
Volgens mij hebben ze destijds totaal geen rekening gehouden met de contnuiteit, maar alleen met de op dat moment goedkoopste voor hande zijnde onderdelen qua electronica, nooit over nagedacht dat als die auto's 30 jaar later service nodig hadden op dat gebied dat standaard onderdelen dan wel makkelijker zouden zijn...

Steven
18-03-2009, 21:42
Volgens mij hebben ze destijds totaal geen rekening gehouden met de contnuiteit, maar alleen met de op dat moment goedkoopste voor hande zijnde onderdelen qua electronica, nooit over nagedacht dat als die auto's 30 jaar later service nodig hadden op dat gebied dat standaard onderdelen dan wel makkelijker zouden zijn...

ik weet niet of de prijs een driver is geweest in de keuzes die ze destijds maakten. Ik ben geneigt te denken dat het bij Ferrari toen nog vooral ging om het rijden en dat al die zaken die noodzakelijk waren voor gebruik op de weg ( zeg maar grofweg alles dat electronca regelt als verlichting, toeters, richtingaanwijzers etc etc etc) gewoon niet die aandacht kreeg die het, zeker achteraf gezien, verdiende

Kees den Hertog
18-03-2009, 23:12
Hoe dan ook, de onderdelenvoorziening begint een probleem te worden. Electrische onderdelen zijn, of schaars of, überhaupt niet meer leverbaar, (spiegelschakelaar, ontstekingsonderdelen). Wiellagers idem. Veel onderdelen lijken toch specifiek voor dat ene F. model te zijn gemaakt, er is niet geput uit het onderdelen magazijn van bijvoorbeeld FIAT of Alfa. De stengels voor de richtingaanwijzers, ook een zwak punt bij de 3 serie, komt wel bij FIAT vandaan, van de Ducato besteller.....................Ferrari bouwde een motor, versnellingsbak en het onderstel en oh ja, er moeten ook nog onderdelen in om het geheel te laten werken, electronica, plaatwerk etc., vergelijk dat met een Porsche, daar is men geheel anders te werk gegaan, elke leiding en slang heeft daar zijn eigen beugeltje of ophangpunt. Onderhuids is een F. uit de jaren '70 en '80 op elektrisch gebied een Uno of een Croma, het punt is alleen dat die FIAT onderdelen toch niet passen op een F...............