PDA

View Full Version : olie verversen onzin?...

nofear02
06-04-2008, 23:36
Uit de telegraaf van gisteren. Worden we allemaal bedot, of zou dit eventueel alleen gelden voor ''normale'' motoren en zeker niet F-motoren waar 8, 9 duizend toeren mee gereden worden?

(tekst middelste kolom loopt door naar het onderste deel, meest rechter: idem)
.

Montezemolo
07-04-2008, 00:24
Volgens mij is het heel simpel, nieuwe olie is goud van kleur... na een X aantal kilometers wordt deze gewoon pikzwart, rara hoe komt dat... uiteraard door slijpsel uit de motor, fijne metaaldeeltjes die werken als schuurpapier, niet goed dus. daarnaast is het zo dat er bij wagens die weinig kilometers maken white slutch kan ontstaan, dit is olie vermengd met waterdamp ( kun je herkennen als je de olie vuldop opendraaid en er van binnen een beige-achtige gelei inzit) ook niet goed dus. En waarom zit er een oliefilter op een auto... er kunnen altijd oneffenheden in de olie zitten door gebruik van de motor. Daarnaast is een filter niet altijd heilig! Laat voor de gein eens nieuwe olie door je duim en wijsvinger schuren en daarna gebruikte, voel het verschil.
Tuurlijk zal het bij minder intensief gebruik minder van belang zijn dat je ververst, maar alle F bezitters raad ik aan de termijnen die de fabriek hanteerd gewoon op te volgen.

nofear02
07-04-2008, 00:36
Ben t in principe met je eens Patrick. Maar zoals die man zegt; 300.000 km op dezelfde olie, al is de motor dan totaal naar gompes, je carosserie en de hele auto is dat bij dat getal al lang. Wat heeft het voor nut een motor goed te houden zodat ie 400.000 kan draaien als je dorpels al bij 200.000 verrot zijn en hij naar de sloop gaat. En t is veeel beter voor t milieu. Als monteurs zelf veel langer doorrijden met dezelfde olie..... En als je gewoon wel blijft bijvullen en je je filter regelmatig vervangt. Die grote maatschappijen zullen toch al lang wel eens een motor hebben laten draaien tot 3 ton met dezelfde olie. Alleen, dat is dan achterelkaar, en niet in 15 jaar elke dag een beetje, met kou en regen en warmte. Moeilijk. Wel interessant en opmerkelijk.

Maar goed; voor mijn F heb ik geen zin het uit te proberen :D.