PDA

View Full Version : Procedure bij een stukje rijden...

Fokkerjockey
03-04-2008, 01:12
Beste eigenaren,
ik vraag me al geruimere tijd af hoe jullie het aanpakken om een stuk(je) te rijden met de Ferrari.
Is het een kwestie van 'kick the tires, light the fires' of gaat er een stuk planning aan vooraf?
Instappen en wegwezen of komt er een heel ritueel bij kijken voordat de sleutel in het contact gaat?
Ik kan me goed voorstellen dat de verschillende F-chaters heel anders tegen het gebruik van de wagen aankijken. Een paar keer per jaar een ritje of meer dagelijks gebuik, daar zit een wereld van verschil tussen.

Ook na de rit zullen er ongetwijfeld andere gebruiken zijn; meteen helemaal wassen en uitmesten of gewoon parkeren en klaar?

grtz, Michel

Eugene360
03-04-2008, 02:53
Hey Michel, bij als het boven ca,12/13 graden is en zonnetje schijnt, duw ik de garagedeuren open start ,,hem,, even motorkap open en cotrole op benzinelekkage ( benzinesysteem komt na langere periode op redelijk hoge druk te staan) rij naar de straat, (controle op de vloer van vloestoffen waar hij gestaan heeft) en rijd meteen de straat uit tussen 2 a 3000 rpms en ga mijn favoriete stukje meteen richting snelweg doen rustig aan steeds meters bekijkend. Dan ga ik de A2 op liefst zondagmorgen ca 110km/h in zuidelijke richting en tuur steeds op de berm aan de overkant van de snelweg dat houd ik zo'n 20km aan en kijk hoe de ,,zaak,, op bedrijfstemperatuur komt. Dan voeg ik uit en ga het viaduct over en voeg weer in retour op A2 ,dan heb ik gezien of er ,,apparatuur,, opgesteld staat, op mijn stukje (meestal niet) en voel de adrelinekloppingen al komen dan gaat het erg rap naar 300p/h en laat hem weer zakken, dat gaat een keer of 3, helemaal goed als een kameraad meerijdt of met 2e auto meegaat, daarna weer mijn afslag eraf dan nog zo'n 30km secundaire weg (mijn proefstukje als ik een machine gerepareerd of geprepareerd heb) dan rij ik meestal vlak achter de MItshubishi van de politie door want die flitsen richting snelweg ,is wel lachen ,,rode schicht,, en hun autootje wiebelt op en neer. Daarna terrasje of thuis koffie ,,doen,, daarna meestal oude verhalen over rallys die ik vroeger heb gereden en nu nog steeds service tijdens meerdaagse buitenlandse Fia-evenementen, als je bedenkt dat ik in Belgie in 70er jaren met een Datsun reed van 500gulden en stond op b.v. een 40e startpositie en voor ons de eerste 10 auto's niet onder de 100.000 gulden aan waarde zaten begrijp je de hilariteit alom, maar ik dwaal af want ik ben mijn F aan het koud draaien terwijl ik weer bij mij de straat in draai en auto naar binnen, kap open motoroliepeil controle (dry-sumpsysteem) even de handen op de naven of remtemp in orde is en deurtjes dicht (in kierstand) na een uurtje of wat wassen met spons en zeem met losse emmer water op ,,mijn,,manier, dan nog een bakkie doen in mijn auto samen met mijn zoon of kameraad en weer eindeloos...................

nofear02
03-04-2008, 12:11
Heey, dit is wel grappig gevonden Michel! :). Want dit is inderdaad niet zómaar wat. Je pakt volgens mij niet zómaar ff je wagen. Misschien doen rijders speciale kleding aan of speciale schoenen, moet ie eerst voorzichtig uit een garage gereden worden, ff dingen controleren, etc. Voor mij, heeel voorzichtig recht naar achteren de klapdeuren uit, op straat eerst de spiegels uitklappen, meestal mijn puma-schoenen aan, speciale kleding aan (ik rij zonder dak), mobielje opbergen, portemonnee uit mijn kontzak en opbergen, garagedeuren weer dicht, kantoorsleutels opbergen, gordel vast, petje vaak op, zonnebril?, in de winter, handschoenen aan, zachtjes wegrijden, 2,5 duizend toeren, laten rollen, kijken naar temp meter etc. :)

PeterG
03-04-2008, 13:19
Auto staat in verwarmde garage. Starten is altijd op zo'n 15 graden. Dus als het buiten een graadje of 7 of meer is en droog dan inderdaad Puma schoenen aan en rijden. Nike's rijden niet zo lekker.

Ik controleer niet op benzine lekkage (tot nu toe). Zou het waarschijnlijk direct ruiken. Zet hem nooit weg in de garage met bomvolle tank. Zie nooit geen olie onder de auto liggen. Heb nieuwe vloer in de garage gelegd nadat de Porsche weggegaan is. (die lekte nog wel eens wat)

Behoorlijk eind warm rijden, ca. 10 km, ga pas voluit meestal als ik zeker weet dat hij door en door warm is, meer halverwege of eind van een rit. Helemaal voluit nog niet gedaan. Liefst naar Belgie rijden. Daar zijn de wegen toch wat breder en minder vol en het is maar 5 km. hiervandaan. Bij het warmrijden vooral niet laten opjagen door andere auto's of sprintje trekken.

Landweggetjes is niet mijn hobby. Hou van glad strak asfalt.

Na de rit kijk ik wel altijd onder kap, doe ik toch omdat het prachtige motor is en peilen doe ik ook na een rit of 4. Tot nu toe nog nooit moeten bijvullen.

PeterG (formerly known as RiCoNL)

Nuvolari
03-04-2008, 14:48
Eugene,

Leuk stukje om te lezen en misschien dat je in "kletspraat" eens iets meer wilt uitwijden over je rally avonturen. Ik denk dat hier voldoende autogekken zitten die dat wel kunnen waarderen.

Ik lees net 20 km warm rijden (Eugene) en 10 km warm rijden (Peter). Van de verhalen op het forum denk ik dat Eugene voldoende technische kennis heeft en wel weet wat hij doet, maar 10 km warm rijden is naar mijn mening wel erg kort. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de buitentemperatuur, maar het kost toch aardig wat tijd om de olie op de juiste temperatuur te krijgen. Olietemperatuur niet verwarren met de watertemperatuur.

Edwin

moriaan1
03-04-2008, 14:54
Heey, dit is wel grappig gevonden Michel! :). Want dit is inderdaad niet zómaar wat. Je pakt volgens mij niet zómaar ff je wagen. Misschien doen rijders speciale kleding aan of speciale schoenen, moet ie eerst voorzichtig uit een garage gereden worden, ff dingen controleren, etc. Voor mij, heeel voorzichtig recht naar achteren de klapdeuren uit, op straat eerst de spiegels uitklappen, meestal mijn puma-schoenen aan, speciale kleding aan (ik rij zonder dak), mobielje opbergen, portemonnee uit mijn kontzak en opbergen, garagedeuren weer dicht, kantoorsleutels opbergen, gordel vast, petje vaak op, zonnebril?, in de winter, handschoenen aan, zachtjes wegrijden, 2,5 duizend toeren, laten rollen, kijken naar temp meter etc. :)

en toen was het donker!

PeterG
03-04-2008, 16:53
Eugene,
Ik lees net 20 km warm rijden (Eugene) en 10 km warm rijden (Peter). Van de verhalen op het forum denk ik dat Eugene voldoende technische kennis heeft en wel weet wat hij doet, maar 10 km warm rijden is naar mijn mening wel erg kort. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de buitentemperatuur, maar het kost toch aardig wat tijd om de olie op de juiste temperatuur te krijgen. Olietemperatuur niet verwarren met de watertemperatuur.

Edwin

10 km. was nogal ruwe schatting. Heb even ge-routenet en ik kom op 23.8 km. de laatste keer. Ik kijk eigenlijk alleen naar de olie en water temperatuur plus dan nog 10 minuten of kwartier en dan rustig opbouwen. Je voelt het trouwens aan de auto.

Heb 1x keer 275 km/uur (Duitsland) gereden en dat was na 3 kwartier. En laatste kilometer (schatting!) als je thuiskomt ook wat rustig aan, wat afkoelen voordat je hem stop zet. Heb geen verval op mijn motor en dat probeer ik zo te houden. Pas nog lektest en compressietest gedaan.

Koude start is slecht voor elke motor van elk merk. 's Morgens vroeg rijdt er iemand in de straat elke morgen weg met een diesel in volle vaart. Niet om aan te horen.

PeterG (formely know as RiCoNL)

Fokkerjockey
03-04-2008, 23:48
Bedank voor het kijkje in de keuken!

Aan een koude start valt eigenlijk niet te ontkomen lijkt me (10 graden meer of minder zal niet veel uitmaken).
Ik heb wel eens gehoord dat het toerental van de motor niet boven de 3000 toeren mag komen voordat de olie op temperatuur is. Staat dat ook voorgeschreven in de instructieboekjes ?

Eugene360
04-04-2008, 00:04
en toen was het donker!

Wij zijn wel langzaam Hans, maar in het ,,Ferrariseizoen,, is het wel laat donker hoor!! en voor Edwin kom ik met een verhaal terug, ik vertrek 13 mei naar kroatie voor 10 dagen en service met mijn team, voor de ,,European Veteran Rally,, 50 deelnemers, van Bentleysuperblower 1929 tot Fiat 500 abarth.

moriaan1
04-04-2008, 10:20
Wij zijn wel langzaam Hans, maar in het ,,Ferrariseizoen,, is het wel laat donker hoor!! en voor Edwin kom ik met een verhaal terug, ik vertrek 13 mei naar kroatie voor 10 dagen en service met mijn team, voor de ,,European Veteran Rally,, 50 deelnemers, van Bentleysuperblower 1929 tot Fiat 500 abarth.

Gelukkig, natuurlijk begrijp ik het wel, je gaat er voorzichitg mee om.
Moest Robert even "kietelen".

Veel plezier in Kroatie.

Hans

d1ablo
04-04-2008, 20:38
Leuke discussie...
Gisteren ff gemist want mijn eigen temperatuur was iets te hoog opgelopen (griep)

In veel instructieboekjes staat inderdaad duidelijk... eerst warm laten lopen. Anders niet richting de 6.000 rpm.
Maar goed je kan er toch wel vanuit gaan dat iedere autoliefhebber die basisregel kent ?

Meestal laat ik na het starten en naar buiten rijden de auto eerst even een minuutje of wat stationair draaien. Je ziet daarna meestal pas een heel kleine verschuiving in de metertjes voor olie en watertemperatuur.
Vervolgens tussen de 2 en 3,5K warmrijden. Eenmaal op bedrijfstemperatuur nog even een paar minuutjes inhouden zodat echt alles goed door en door warm is.
Je merkt dan echt dat alles soepeler gaat lopen.

Dat "donker" als je thuiskomt ken ik zeker van de ritten de afgelopen 2 maanden.
Om dan nog buiten te gaan staan "soppen", zeker bij lage temperaturen, zit er bij mij meestal niet in. Meestal pas een dag later weer even schoonmaken, maar met al die troep op de weg blijf je bezig....iedere keer toch al gauw een paar uurtjes om het goed te doen. Complete grote wasbeurt een volle dag !! Wordt tijd dat al die wegen eens goed schoonspoelen en het daarna een tijdje droog blijft.

Nuvolari
04-04-2008, 21:11
... voor Edwin kom ik met een verhaal terug, ik vertrek 13 mei naar kroatie voor 10 dagen en service met mijn team, voor de ,,European Veteran Rally,, 50 deelnemers, van Bentleysuperblower 1929 tot Fiat 500 abarth.

Veel plezier alvast! (en veel fotograferen)

Edwin

512cello
05-04-2008, 14:15
Interessante vraag die procedure bij een stukje rijden.

512tr:
Na start rustig achteruit uit de garage rijden. Een 5 tal minuutjes laat ik de motor dan stationair lopen, water is dan al op temperatuur. Eerste kwartierje rustig in zijn 3 ongeveer 2.500 tot 3.000 toeren. Je merkt dan dat de banden opwarmen (de auto hobbelt dan niet meer) en de olie ook op temperatuur komt. Daarna steeds iets verder doortrekken in de toeren, eerst een keer tot 4.000 en laten terugkomen, dan weer 4.500 en weer laten terugkomen enz.
Dit tot de eerste keren 7.000 toeren zijn bereikt, de auto is dan volledig warm en klaar voor gebruik. Ik probeer er altijd voor te zorgen minimaal een half uur te rijden. De laatste kilometers voor thuiskomst rustig aan, alles laten afkoelen. Daarna olie peilen, wassen en weer binnen. Zo gaat het elke keer, alleen dat wassen wil nog wel eens achterwege blijven.

308ROB
05-04-2008, 18:05
Na het starten de garage uit rijden en direct weg rijden, ik laat de motor niet 5 minuten warm draaien, mij is altijd verteld direct rustig weg te rijden, eerst rustig aan z'n 2000 a 2500 omw. tot dat de water temp. een stuk los is en dan wat gas er bij en zo steeds verder tot dat de motor vol op temp. is.
eigenlijk moet de oile temp. ook hoger zijn maar dat duurd bij mijn dry sump erg lang dus dat komt dan vanzelf wel goed.
daarna gaat de gas kraan een tijdje open tot z'n 6500 /7000 omw. dan weer wat rustig aan ( denk eventjes aan het rijbewijs ) en zo verder, normaal rij ik als ik alleen maar de motor en olie'en even opwarm z'n klein uurtje, maar het gebuurd ook wel dat ik alles vergeet en plotseling aan de franse grens rond rij terwijl ik nog zo gezegd had " ben zo terug even warm rijden ) :)
Als ik thuis kom dan laat ik hem af koelen en de was beurt komt meestal een dag of wat later.

Rob,

Longtallnick
07-04-2008, 11:15
In Oostenrijk krijg je een boete als je je auto in stilstand met draaiende motor warm laat worden. Niet alleen tegen de vervuiling, maar rustig rijden en alles laten bewegen werkt toch veel beter. Dat merk ik zelf op de fiets ook.

d1ablo
07-04-2008, 20:39
In Oostenrijk krijg je een boete als je je auto in stilstand met draaiende motor warm laat worden. Niet alleen tegen de vervuiling, maar rustig rijden en alles laten bewegen werkt toch veel beter. Dat merk ik zelf op de fiets ook.

Dat warmdraaien hoort er in mijn geval gewoon bij. De auto regelt alles automatisch in na het starten. Het één en ander o.a. gerelateerd aan buitentemperatuur ed... Je hoort het toerental dan ook even op en neer gaan voordat alles stabiliseert. Hoeft geen 5 minuten te zijn hoor... en als je wilt kan je er gelijk vandoor (met gematigde toerentallen natuurlijk).

nofear02
07-04-2008, 22:42
Dat warmdraaien hoort er in mijn geval gewoon bij. De auto regelt alles automatisch in na het starten. Het één en ander o.a. gerelateerd aan buitentemperatuur ed... Je hoort het toerental dan ook even op en neer gaan voordat alles stabiliseert. Hoeft geen 5 minuten te zijn hoor... en als je wilt kan je er gelijk vandoor (met gematigde toerentallen natuurlijk).ja bij JOU ja, met die haai-tek 12 cil apparaat. bij mij stabiliseert er zich niks hoor. :D

milko
07-04-2008, 22:53
EUh, voor mij zijn snelle schoenen het meest belangrijk: Starten,garage uitrijden, uitstappen, garagedeuren dicht,( auto stribbelt al tegen) weer hollen snel met de hand de gas even in drukken om uitvallen tegen te gaan, drie stootjes gas, gauw plaatsnemen, voet op het gas en de boel op ongeveer 1500 toeren houden. Leuk hoor 6 dubbel webers en 12 potten! anyone???

d1ablo
07-04-2008, 22:58
ja bij JOU ja, met die haai-tek 12 cil apparaat. bij mij stabiliseert er zich niks hoor. :D

Maar goed jij hebt dan ook een eigen truuk voor dat warmdraaien, zonder waterpomp is ie een stuk sneller warm toch ? :D :D

( http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=1823 )

Dino2400
19-04-2008, 17:10
EUh, voor mij zijn snelle schoenen het meest belangrijk: Starten,garage uitrijden, uitstappen, garagedeuren dicht,( auto stribbelt al tegen) weer hollen snel met de hand de gas even in drukken om uitvallen tegen te gaan, drie stootjes gas, gauw plaatsnemen, voet op het gas en de boel op ongeveer 1500 toeren houden. Leuk hoor 6 dubbel webers en 12 potten! anyone???

Haha, Milko. Ook voor mij is dit een bekend ritueel... Alleen mijn motor is de helft van die van jou... Daarna, handschoenen aan (hout stuurtje is nu eenmaal glad) en GENIETEN van het motor- ipv uitlaatgeluid... Gorgel,gorgel ;)

.