View Full Version : Waterpomp kapot, en tóch thuiskomen?...
nofear02
30-03-2008, 16:25
Ik heb een of andere rare vraag of stelling. Met als tussenvraag; kip of t ei; wat was er eerder; een kapotte waterpomp of kapotte cilinderkop. t Moet even met een andere auto gedemonstreerd worden want om nou mijn F kapot te maken voor een leuke vraag op deze site in deze sectie, dat leek mij iets te dol... :D. Niettegenstaande dat bij een 308/328 gerust wel eens ff een waterpomp soms kapot gaat. Dus wel belangrijk dit topic eens even te behandelen.
.
nofear02
30-03-2008, 16:46
Overigens heb ik net 2 weken geleden een van de Rover-tjes gedemonteerd: .
Met al dat gesleutel hier op de site, heb ik dan ook maar weer eens wat aangepakt; en mijn neefje gebeld dat hij - mij moest helpen vandaag (echt niet andersom hoor :D) want dit vorige grapje:
http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=28722&postcount=118
de demontage van die rover 111 was natuurlijk maar spielerei. Heb de afgelopen weken wat in een of andere manual zitten bladeren en was daarna al lang toe aan een nieuwe uitdaging vond ik :D, dus: kop vervangen, en/of kijken wat er met die waterpomp aan de hand is (allemaal om toch een beetje te oefenen en wat te weten als je in een F rijdt). Want er kwam water onder uit dat ding als ie stil stond. En volgens mij werd die kop te heet (warmte sensor deed het iig niet meer, leek me ook niet goed). Als ik de dop van het reservoir afhaal, dan zit er rare troep aan die dop en aan de rand van het gat waar je hem vult zit ook een soort 'drab'. Het water is ook vuil. Dus: kwantum-steeksleutelsetje en zakmes gepakt en de kop te lijf gegaan. Nou, en wat je dannnnnn ziet... :( :
.
nofear02
30-03-2008, 16:57
Wat is dat voor gore troep die daar allemaal zit? Puur drab. Vettig. Of zeg maar gewoon puur vet; het lijkt wel dierlijk vet. Créme-achtig van kleur. Er zitten daar dus van die 'kamers'?, naast de cilinderwanden, waar het water komt om het blok te koelen? dat water gaat weer terug naar de pomp of naar de radiator en wordt door de rijwind weer een beetje koelgemaakt? We hebben dat drab weggelepeld en weggeveegd en ik zie 'gaten' onderin die kamers zitten, waar het water vandaan komt? Nou dat zit he-le-maal vol met die troep! Gatver. :
.
nofear02
30-03-2008, 17:01
Heeft een Ferrari, of mijn Ferrari (blok) dat ook? van die kamers en gaten en sleuven en gangen door het blok naar de radiator? Interessant! Want ik heb wel eens gehoord dat een waterpomp kapot kan gaan van een 308/328, vooral in Italie, als t heet is? Nou goed, dan neem ik toch een pompje alvast mee achterin voor als ik ooit ga :)? Nu dus ff oefenen met die Rover. Kijk, dit zijn de onderdelen van die 114 gti :
.
nofear02
30-03-2008, 17:12
Afijn, nou blijkt 10 tegen 1 dat die kop toch gescheurd is. Hoewel ik er de afgelopen 3 weken slechts 5 km per keer mee gereden heb per 'stint'. Daarna af laten koelen, water erbij en weer 5 km terug. Is denk toch niet goed geweest :(. Alhoewel nou de kip-en-het-ei-vraag wordt: was mijn pomp kapot en is daarna de kop gescheurd, of was de kop al gescheurd en daardoor olie in het water gekomen wat dat vet veroorzaakt en daardoor de waterpomp naar de knoppen gegaan.
Repareren is nog niet zo gemakkelijk, want dat wordt dus alle doorspoelen om die drab weg te krijgen, en de eerste paar weken 1x per 2 weken nóg ff een keer, tot ie weer schoon is?
Moet iig een ander kop op. :(.
En nou naar Ferrari (was een lange aanloop, sorry ;)):
Als nou je waterpomp kapot is, en je staat met een bijna kokende motor langs de snelweg, maar je wilt niet wachten op de wegenwacht, hoe kom je evt thuis? zou je niet; de wagen kunnen starten, vaart maken, tot zeg 160km per uur, dan de motor uit doen en laten uitrollen (=wel rijwind lekker op de radiator, dus koelt het water en het blok, terwijl die niet meer heet wordt, door geen-ontbranding), tot je bijna stil staat (dat is nog een heel eindje hoor! wel enkele honderden meters!, dan weer aan doen, weer vaart maken, en weer uitgooien, enz, enz, enz. Kom je zo thuis? Of is dat alles nog meer naar de knoppen helpen? Zo heb ik het wel gedaan vorig jaar met die rover 111.
Mooie huiskamervraag heren techneuten: Want hoe snel wordt een blok warm; zeg van 90 naar 100 graden. En hoe snel gaat ie een paar graden terug als je zo vanaf 160 km p/u hem uitdoet en hem laat uitrollen (afhankelijk van hoe koud het buiten is)?
Ik heb wel gemerkt (volgens mij) dat snel optrekken om snel vaart te hebben, zodat je hem sneller uit kan doen, misschien niet helemaal klopt, want als ie veel toeren draait (6-7000) daar wordt ie volgens mij juist zo heet van (dat blok). 1 minuuut 90 km per uur rijden (met zeg 3000 toeren), maakt het blok minder heet, dan 30 seconden hard optrekken naar 150 p/u met 4,5,6,7 duizend toeren. Of is dit onzin?
Tot zover mijn vragen en onkunde :).
Oh Oh Oh,wat voor zooi zit er in je opiumpijp?
Een owners manual is om te lezen en niet om gelijk tegaan demonteren :)
1. Bel toch maar de wegenwacht of garage want die brengen je wagen en jouw ook thuis.
2. Er is alleen rijwind tegen de radiateur, maar hij koelt de motor niet omdat de motor achter zit en de waterpomp die normaal rond draait en dus het koelwater door de motor duwt kapot is en dus is er helemaal geen koeling.
3. De motor wordt wel erg snel warm als je pomp kapot is en vergeet niet dat door de hitte je cill.kop kan scheuren of krom trekken en dat is erg vervelend want dan kost je dan al gauw 2 cill. koppen maarja dan heb je wel weer wat werk aan de motor te doen en leer je wel het een en ander over je motor :D
Rob,
Kingpin328
30-03-2008, 20:11
Uh oh - dinner calls, effe geen tijd voor commentaar, straks dan maar :)
nofear02
30-03-2008, 20:16
Een owners manual is om te lezen en niet om gelijk tegaan demonteren :)
2. Er is alleen rijwind tegen de radiateur, maar hij koelt de motor niet omdat de motor achter zit en de waterpomp die normaal rond draait en dus het koelwater door de motor duwt kapot is en dus is er helemaal geen koeling.
3. De motor wordt wel erg snel warm als je pomp kapot is en vergeet niet dat door de hitte je cill.kop kan scheuren of krom trekken en dat is erg vervelend want dan kost je dan al gauw 2 cill. koppen maarja dan heb je wel weer wat werk aan de motor te doen en leer je wel het een en ander over je motor :D . Rob,Getver! verkeerd gedacht dus. maar krijgt het blok geen enkele koeling dan door de rijwind? oh nee, bij mijn F zit ie achter! tssss, lekker dom :(. Ja zie je nou, ik denk gewoon niet goed. Maar bij een normale auto; als t blok voor zit? geeft nauwelijks koeling bij kapotte pomp en rondrijden zonder motor aan? ben met die rover 111 wel thuisgekomen zo (en kop was geloof ik niet krom/gescheurd, zeker 6 km af gelegd). Hadden 2-wieler motorfietsen vroeger daarom van die koelribben op/aan het motorblok? = dus luchtgekoeld. zijn er ook motorblokken die oliegekoeld worden? bestaat dat? (nieuwere motorfietsen?).
toch is t wel interessant hoor Rob zo. Nou begrijp ik dat naar een ROC (Regionaal Opleidings Centrum) gaan voor jongeren veel leuker is dan saaien boeken lezen; je moet het gewoon doen, niet erover lezen! :D
nofear02
30-03-2008, 20:23
Uh oh - dinner calls, effe geen tijd voor commentaar, straks dan maar :)Hey, gaaf Bram! Is dat de waterpomp van mijn 328? Wat een gek ding; gewoon een paar schoepjes en dat ís hét?? Stelt ook niet veel voor; waarom gaat zo'n ding dan kapot? En die blokken, is dat een 328 blok? Ik zie idd ook van die sleuven voor het water doorheen te persen? Gaat dan eigenlijk van boven naar beneden of van beneden naar boven? En wat is dan een lekke koppakking; dat het water er tussenuit perst, of olie? En dat ding met die 2 blauwe kraantjes eraan, wat is dat? Mooie foto's. Eet ze. Ik wacht het rustig af.
Dat ding met die kraantjes lijkt erg op een aircopomp, en ik denk gezien de sludge die aan de binnenkant van jouw Rover reservoir zit dat de olie met de koelvleistof is vermengd.Conclusie lekke koppakking, betekent: koppen demonteren, meestal opnieuw afvlakken ( mits niets te krom) nieuwe pakkingsets monteren en de boel weer dichtmaken. Hoe merk je dat dit euvel zich voordoet, wel check regelmatig je koelreservoir op sludge (lees Olie) en let op dat je watertemperatuur in een nomaal tempo oploopt en niet binnen enkele minuten richting de 100 graden loopt, verder een wit mistgordijn achter je tijdens het rijden, geeft meestal voor andere weggebruikers een melding van mist via het KNMI en voor jouw een dure reparatie.
Dus altijd je meters blijven checken!
nofear02
30-03-2008, 21:45
Dus altijd je meters blijven checken!heel goed! en als die kapot is? :D. Afijn, het heet dus 'sludge'??? Mooizo; weer wat geleerd. Afvlakken weet ik ook; hebben we met de groene rover al gedaan vorig najaar (ook kop kapot; 100 km gereden met vergeten de dop van het koelvoeistofreservoir erop te doen ..:().
mavanhaasteren
30-03-2008, 23:12
ik heb met mijn colt een kopotte termostaat meter gehad
sta je naast de snelweg met een kokende motor.
en dan rustig verderrijden en niet te veel toeren had niet veel effect motor werdt wee erg snel heet.
anwb heeft me toen snel weer op weg geholpen :D door de termostaat te verwijderen (dit kon bij mijn auto, de motor werdt allen te veel gekoeld maar ik kan verder)
Kingpin328
31-03-2008, 01:42
maar krijgt het blok geen enkele koeling dan door de rijwind? jawel hoor, altijd iets, je motorkap heeft niet voor niets al die roosters. maar goed, uiteindelijk zijn die er vooral voor om de hitte van de spruitstukken uit het motorcompartiment weg te nemen. heeft iets te maken met een 'levendige' cocktail van benzineleidingen met tig koppelingen, hete metalen delen en zelfontbrandingspunt enz. :D
Hey, gaaf Bram! Is dat de waterpomp van mijn 328? Wat een gek ding; gewoon een paar schoepjes en dat ís hét?? Stelt ook niet veel voor; waarom gaat zo'n ding dan kapot? En die blokken, is dat een 328 blok? Ik zie idd ook van die sleuven voor het water doorheen te persen? Gaat dan eigenlijk van boven naar beneden of van beneden naar boven? En wat is dan een lekke koppakking; dat het water er tussenuit perst, of olie? En dat ding met die 2 blauwe kraantjes eraan, wat is dat? Mooie foto's. Eet ze. Ik wacht het rustig af.
Pff - even goed alle vragen lezen, de wijn komt hard aan. Ja, 328-waterpomp. Dubbel gelagerd met een koelwater-keerring ergens ertussenin. Grootste faal-kans is het vastlopen van een lager, of het gaan lekken van de keerring. Een waterpomp heeft vaak een 'weep-hole', een soort van lekopening die waarschuwing geeft dat de keerring versleten/lek is en dus vervangen moet. Ja, 328-blok en koppen, je ziet het lijkt allemaal best op jouw rover-16 klepper. Koelwater stroomt vanaf de pomp eerst naar voren, door radiateur, dan terug naar blok, via de koppen rond de cilinderbussen en dan weer langs pomp.
Dat kreng met blauwe koppelingen idd airco-compressor, maakt vervangen voorste distributie-riem nog lastiger. Ook fijn dat de dynamo-riem voor die van de waterpomp ligt, die heel fijn op het riemdeksel van de acherste bank is gemonteerd, en ook heel fijn voor de airco-riem ligt ..... :D Kassa voor (factuur-)tovenaars!
nofear02
31-03-2008, 01:55
...... Ook fijn dat de dynamo-riem voor die van de waterpomp ligt, die heel fijn op het riemdeksel van de acherste bank is gemonteerd, en ook heel fijn voor de airco-riem ligt ..... :D Kassa voor (factuur-)tovenaars!Dank voor de info Bram! Geweldig. Ik ga morgen gelijk aan de slag :D :D. (wel een klere streek met die andere riemen voor die van de waterpomp zeg.)
Kingpin328
01-04-2008, 01:02
Ik ga morgen gelijk aan de slag :D :D
ehh - waarmee ook alweer? ;)
Ik verveel me dus nog maar een paar waterpomp-foto's, gewoon voor de beeldvorming van geïnteresseerden:
nofear02
01-04-2008, 01:31
Ehhhhh.... tsja...... :D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.