View Full Version : geluid ferrari
adamhoekstra
25-02-2008, 12:22
hoeveel geluid mag een ferrari maken volgens de wet , of zijn daar geen regels voor.
bij mijn testarossa heb ik een sportuitlaat laten monterren , nu is er een die daar over klaagt.
zijn er regels voor ,,,,of ben ik in overtreding,,,
nofear02
25-02-2008, 12:32
Daar heb ik pas iets over gelezen, maar kweet niet meer waar; als je langsrijdt mag het 95? dB zijn. Net als bij motorfietsen (die op weg zijn naar de TT van Assen, en waar de politie controleert).
zie dit bijv via google op "toegestane geluidsnorm":
Geluidsnorm evenementen
De huidige toegestane geluidsnorm van maximaal 95 dB(A) op 5 meter van de geluidsbron wordt gehandhaafd
Voor een door het college nader vast te stellen aantal evenementen per jaar per locatie, vooral in de centra, wordt de gevelnorm losgelaten
Voor de overige evenementen streven naar een maximale gevelnorm van 70 dB(A)
Er dient strikte handhaving op de toegestane geluidsnorm tijdens evenementen plaats te vinden
adamhoekstra
25-02-2008, 12:37
het probleem zit bij mij , bij het uitrijden van mijn testarossa uit de garage box. ( in woonwijk)
.
nofear02
25-02-2008, 12:42
het probleem zit bij mij , bij het uitrijden van mijn testarossa uit de garage box. ( in woonwijk)Nou, dan moet je dus heel rustig starten en uitrijden, want op 5 meter afstand mag het niet meer zijn dan 70 dB? Misschien dat de gemeente het weet...
Mogen ze gelijk ook alle scooters en brommers pakken, die met expansie-uitlaten langssnerpen met 105 db, dus slaat nergens op..
Hoe zit dat dan met kleppen in een uitlaat ?
Ik had begrepen dat bij een bepaalt toerertal een meeting word gedaan. En bij dat toerental mag je niet meer dan zo veel dB produceren.
Klopt dit ?
.
RedmondialTCab
25-02-2008, 17:21
Volgens mij mag een vervangende uitlaat 85db produceren bij 4200 toeren.
Laats nog gehoord bij dhr $pee op SBS6 :(:(:(
.
ferrari-fan
25-02-2008, 19:42
ik weet wel dat je het niet moet vervangen want de politie kan het niet nameten en hebben het recht niet om het na te meten
zo heb ik het toch gehoord
Ik denk dat je gewoon geld moet rekenen aan een ieder die het hoort.
Een geweldig concert wordt ook grif voor betaald en dit is volgens mij toch mooier dan klassieke muziek, niet
nofear02
25-02-2008, 20:49
Ik denk dat je gewoon geld moet rekenen aan een ieder die het hoort.
Een geweldig concert wordt ook grif voor betaald en dit is volgens mij toch mooier dan klassieke muziek, niet?:D :D :D. helemaal mee eens
ferrari-fan
25-02-2008, 21:14
inderdaad een F hoor je ook niet vaak
heh
adamhoekstra
25-02-2008, 22:36
ik heb er ook over zitten denken om mijn ferrari testarossa buiten de stad te stallen in een garagebox.,,, ( buiten almelo)
maar om voor een persoon op de vlugt te slaan, die het geluid lawaai vind .
ik laat het er gewoon op aan komen
ik heb er ook over zitten denken om mijn ferrari testarossa buiten de stad te stallen in een garagebox.,,, ( buiten almelo)
maar om voor een persoon op de vlugt te slaan, die het geluid lawaai vind .
ik laat het er gewoon op aan komen.
Dat moet je niet doen.
Een kennis van mij heeft zijn 308, om een andere reden, niet meer bij zijn huis maar ergens anders gestald.
Daar heeft hij nu enorm spijt van.
Zijn garage is door de vrouw en kids in beslag genomen dus terug kan nu niet.
Toch maar eens kijken of er geen andere oplossing is.
Mijn Tubi heeft open uitlaatpijpen maar er zijn merken met losse dempertjes in de tips.
Die zitten dan met bouten vast en kun je voor het extra geluid verwijderen.
Ze zien er uit als een dunnere pijp met twee of meer schotten die in de eindpijp passen, kun jij met jou vaardigheden vast zelf maken.
Ik vond op het net een foto van zoiets
Kingpin328
26-02-2008, 00:10
bij mijn testarossa heb ik een sportuitlaat laten monterren , nu is er een die daar over klaagt
misschien een keer uitnodigen om eens mee te rijden? 'Een klacht is een vraag om aandacht' of zoiets, volgens de goeroes der commercie :)
.
Op de vlucht slaan heeft geen zin, want dan blijf je op de vlucht slaan.
Misschien een idee:
Ga naar een R.D.W. keurings station en vraag wat het maximaal toegestaane db is.
Daarna ga je met je wagen terug en laat je de decibels meten.
Je vraagt een papier waar de goedkeuring opstaat en laat dat je buurman lezen.
Rob
nofear02
26-02-2008, 00:33
Op de vlucht slaan heeft geen zin, want dan blijf je op de vlucht slaan.
Misschien een idee: Ga naar een R.D.W. keurings station en vraag wat het maximaal toegestaane db is. Daarna ga je met je wagen terug en laat je de decibels meten. Je vraagt een papier waar de goedkeuring opstaat en laat dat je buurman lezen. Rob,Keigoed idee Rob! Kijk, dat is zinnig én stoer. Moet ie daarna gewoon zijn mond houden. Pure kift! En nogmaals; ik erger me dood aan scooters die met dat pokke-geluid in de bebouwde kom staan te gassen en voorbij razen. En dat mag dan wel??? Dat hoor ik 20, 50 per dag, een ferrari 1x in de 4 weken. Volkomen belachelijke buurman. Maar goed, je hebt er maar mooi mee te maken, maar laat hem lekker de hik krijgen. Voor de zekerheid; laat het testen, dan weet je tenminste wát. En kan je een nadere strategie bepalen
adamhoekstra
26-02-2008, 12:40
het is mijn buurman niet die klaagt , maar een man die naast 30 garage boxen woont .
ik heb een garagebox dicht bij zijn huis.
er is ook een mogelijkheid om een aantal boxen op te schuiven.
dus verder van zijn huis
Adam,
Al schuif je 30 boxen op, het geluid blijft toch hard klinken speciaal in z'n omgeving.
Maar misschien is er voor die man nog een plaatsje vrij in het bejaarden huis. :D
Rob
adamhoekstra
26-02-2008, 14:54
het is een oude man , van mij mag die man naar een bejaardenhuis
nofear02
26-02-2008, 15:12
het is mijn buurman niet die klaagt , maar een man die naast 30 garage boxen woont . ik heb een garagebox dicht bij zijn huis..Belachelijk. Hoe vaak start je dat ding? En hoe lang duurt het dan? 5 minuten? 1x per week? pffff. Nee hoor, ik heb eerbied voor oude(re) mensen, maar ze/we moeten wel gewoon in het leven blijven staan, wordt het hem teveel dan moet ie idd overwegen te gaan verhuizen. Schiermonnikoog is bijv een optie? Of rottumerplaat. Of is daar het geluid van de zeehonden te hard; "oownk-oownk!\
Als je mij eventueel je kenteken door geeft kan ik via de politie nagaan wat er volgens de type goedkeuring aan db's is toegestaan en bij welk toerental dit gemeten moet worden.
Voorbeeld mijn mondial 81 db bij 5287 tpm.
Mocht je je kenteken niet via het forum door willen geven stuur het me dan persoonlijk op via pm.
mavanhaasteren
26-02-2008, 20:23
volgens mij is hij gewoon jaloers op je omdat jij wel een F hebt en hij niet :D:D:
Ik begrijp het probleem wel en oude lui zijn helaas weinig flexibel. Probeer met die man een prettig gesprek aan te gaan en leg hem uit dat het je hobby en passie is en dat je er hard voor werkt.... Hopelijk is hij voor rede vatbaar
De testarossa mag een geluid produceren van 98 DB(a) bij 4500 tpm.
Hoop dat hier mee de buurman overtuigd kan worden.
Ben
adamhoekstra
27-02-2008, 15:31
98 DP bij 4500 tpm word nooit bij mijn testarossa bereikt.
bij het uitrijden van de garagebox
nofear02
27-02-2008, 18:34
...bij 4500 tpm...... nooit bij mijn testarossa.... bij het uitrijden van de garagebox.Dat mag ik inderdaad hopen ja.....:D :D
.
mavanhaasteren
06-03-2008, 13:41
heb dit is wat de RDW mij melde na de vraag.
Geachte heer
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Het max. aantal dB is 98 voor uw voertuig.
Helaas kan ik via ons systeem geen informatie vinden onder welk toerental dit gemeten is. Hiervoor moet ik u doorverwijzen naar de gemachtigde importeur.
fransgoud
14-03-2008, 11:31
Ik zou echt niet om 1 persoon je auto ergens buiten de stad stallen, kom op zeg! Hij heb in ieder geval al geen verstand van muziek. Het geluid van F's is de mooiste muziek die er is!!!
Gewoon negeren die man.
Waarschijnlijk alleen jalouzie of gewoon een zeikerd.
Al die wettelijke normen zullen hem niet gerust stellen.
Dit soort dingen hoort ook tot het leven van een Ferraribezitter.
steven frohn
17-04-2008, 12:52
bij motoren heb je dit probleem ook ik heb voor mijn motor ook db killers en die schroef je er zo in en uit zo gedaan nog geen 2 minuten werk meschien kan je ook zo iets maken voor je ferrari
adamhoekstra
17-04-2008, 22:52
zijn die db killers te koop voor een ferrari testarossa.
moet wel passen op een sportuitlaat.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.