View Full Version : Italia a Zandvoort, Circuit Park Zandvoort, 20 jun 1992
nofear02
14-02-2008, 00:03
Ik heb iets fantastisch gevonden! in een oud plakboek van mij. Ik wist niet eens meer dat ik dit ooit gezien heb/ daar geweest ben! Ik weet ook niet meer wát het was, maar t is iig op Zandvoort, en er zijn ferrari's maar ook alfa's? Dus was dat dan Italia a Zandvoort? Ik weet vrijwel zeker dat het 1992 was, aan de volgorde van andere dingen in dat boek te zien. k Zit me ogen uit te kijken zojuist. Tsjeee, het is nu dik 15 jaar later! Ik wist helemaal niet meer dat ik dat gezien had. Was ik toch vroeger toch ook al wel fan van Ferrari. En nou heb ik zelf écht een! Leuk! Je ziet 348 challenges, een F40, en een bordje van Van Vliet waar je een Testarossa kon leasen :D. Geweldig! Iemand die er toen ook geweest is? Ziet iemand bekende dingen? En wat was dit voor evenement??
RedmondialTCab
14-02-2008, 01:48
Gaaf Robert,
Ik weet niet of ik er toen ook al liep.
volgens mij was het voor mij 1994 of 1995 de eerste keer
Maar ik vind dit echt weergaloos !!!
Woh, gaaf Robert!! Dit is echt leuk om te zien!
Zo te zien was het toen toch ook al behoorlijk druk op zulke evenementen. En veel minder streng, aangezien iedereen overal kan lopen, zelfs tussen de 348 Challenges! Of had je toen ook al pers-toegang?? ;)
Kijk ook eens in je fotoboeken van voor/ na 1992, misschien ben je wel veel vaker naar Zandvoort geweest?! :
430driver
14-02-2008, 17:28
of ik er geweest ben???? Ik heb zelfs moeten helpen toen met Ascari, toen nog gewoon "de Begunstigers". Het waren twee snikhete dagen! ben toen verschrikkelijk gekleurd! Heb toen ook nog in de Maserati barchetta gezeten, want dat was het enige evenement waar ze toen reden. Ik geloof dat het 3,4,5 julli was: moet ik even terugzoeken in mijn Gli Amici's.
Aangezien we toen speciale Italia a Zandvoort shirts hadden (ik heb m nog steeds!), was het makkelijk om in de pits te komen, maar zonder bijna onmogelijk mits je een pitskaart had
Vivado Ferrari
14-02-2008, 17:40
Zoals ik al eerder vertelde, ik was er ook:) Mijn eerste Ferrari evenement!
Ik weet nog dat ik ,de dagen ervoor, echt veel Ferrari's in Amsterdam zag rijden. Ik woonde daar toen. Opeens stond daar een F40 voor het stoplicht te wachten, 5 meter naast me. Toen wist ik dat het voor mij een onvergetelijk weekend zou worden.....Ik heb dat weekend ook echt genoten....
nofear02
14-02-2008, 18:43
of ik er geweest ben???? Ik heb zelfs moeten helpen toen met Ascari, toen nog gewoon "de Begunstigers".... .... Ik geloof dat het 3,4,5 julli was: moet ik even terugzoeken in mijn Gli Amici's...... speciale Italia a Zandvoort shirts hadden (ik heb m nog steeds!), Jij ook al Mark!!? Dat is bizar zeg! Wat een gekken allemaal bij elkaar :D. Eenmaal fan van F, dan voortaan altijd fan van F! En 15 jaar later kennen we elkaar alsnog in levende lijve! Waanzinnig idee.
Maar het is dus Italia a Zandvoort. En was dit de 1e keer dan dat dát er was? Goeie tip over de Gli Amici's Mark; kijk het alsjeblieft even na en scan evt wat?? Lijkt me enorm leuk om te zien/lezen wat ze er over schreven (mogen de anderen natuurlijk ook doen he die alle Gli's hebben!). Jij zelfs geholpen, lachen!
Je kon idd niet in de pits komen
mavanhaasteren
14-02-2008, 19:25
ik ben ook een paar keer naar Italia geweest dit was allen in 1998 tot en met de laatste in 2006. voor mij was het altijd met de fiets Ferrari's en Lambo's inhalen :D
ben in het laatste jaar zelf sneller geweest met me ligfiets dan een Lamborghini Galardo
had 1 keer ook nog de massel dat ik vroeg was en een pitboxs in liep en daar stand de 250 GTO van Kroymans waarmee hij later over het circuit scheurde en toen ik 15 min later terug kwam hing er een mooi lintje voor de box en mog je er niet meer in
Hier een mooie foto's van toen en de drukte toe
430driver
14-02-2008, 19:55
ik heb 3 gli amici's gevonden: met IAZ '91, dat zou het kunnen zijn, want IaZ 1992 is het dus zeker niet want toen stonden er allemaal palmbomen in de paddock en die zie ik niet staan op je foto's, dus dan blijft 1993 en evt 1994 nog over, want in 1995 kwam, geloof ik, de F355 challenge.
Maar goed: ik wwet het niet zeker.
Tja, en als ik het in mijn foto's moet gaan zoeken........dat is haast onbegonnen werk, want ik heb op een gegeven moment alles gesorteerd op model dus alles zit door elkaar wat evenementen betreft.
Op Roberts foto 6 van boven staat een 348 met een gele Kroymanssticker op de "motorkap" voor (nr 16) en ik heb ook zo'n sticker gekregen destijds die ik toen op mijn auto heb geplakt en die heb ik gekocht in 1994 dus ik schat dat het IaZ 1995 is.
.
Ik zeg 1993, 3 juni.
Mijn dia's van de indeling achter de pits komen overeen met die van Robert.
Zie ook Gli Amici #42
Hugo
.
430driver
14-02-2008, 21:39
Nou, dan ga ik ook met je mee Hugo, want zoals ik al zei: ik weet het niet zeker. Wel wist ik dat het 92 niet kon zijn.
In 1993 reden dus ook de maserati Barchetta's mee.
Hugo, kijk maar s in Gli amici 42 op pagina 13 naar de foto....ik loop naast de 348 die in de rechtse rij staat met de gele streep erop. (is de onderste F van de rechtse rij. Die mafkees met z'n petje achterstevoren ben ik :)
nofear02
14-02-2008, 22:25
Ik zeg 1993, 3 juni. Mijn dia's van de indeling achter de pits komen overeen met die van Robert. Zie ook Gli Amici #42. HugoFantastisch hugo (en Mark) wat leuk, wat leuk. 1993 is prima, want de foto's erna in mijn plakboek zijn zeker te weten van 1993. 3 juni dus. grappig zeg. dat het zó alsnog uit te vogelen is! nooit aan oude Gli amici's gedacht. Zo zie je nou maar weer hoe belangrijk het is dat er mensen ze allemaal hebben. hysterisch naslagwerk, eh... historisch natuurlijk.
interessant al die kentekens op die wagens. vraag je je af of die wagens nog bestaan. misschien wel van iemand is die nu hier zit. zou tof zijn zeg.
op een van die foto's zie ik zo'n 365 gt -c? competizione?? rijden?? die gele. met die rare v-koplamp. nu weet ik via de modellen van Vivado, dat ik dat een mooi ding vind en bijzonder is, en nou blijkt dat ie TOEN gewoon daar rondreed half onder me door. TOEN had ik geen benul van het was. dat vind ik nog het mooiste ervan, TOEN stond ik alleen maar te genieten; kijken en luisteren, maar behalve een testarossa en F40 wist ik niks-komma-niks van Ferrari. Behalve dan dat ik het prachtige dingen vond en al vanaf kind ooit zo'n ding wilde. Nou heb ik er een, zelfs een forum erover, en zit ik met allemaal vrienden en kennissen er dagelijks over te lullen. Veel plezier, veel lol, en ik weet inmiddels 100x meer erover. En weet 15 jaar later nu (pas eindelijk) WEL wat ik toen zag maar nog niet wist. Zooo raaar allemaal. Maar schitterend. Ik zou zeggen:, in the end, alles komt op zijn plaats terecht. :) .(hoe je dat laatste in het engels zegt weet ik niet). Mooie gedachte hé? Vind ik wel. k zat helemaal te gloeien man toen ik die foto's tegen kwam en bekeek! :D
Ik geloof ik vanaf 1988 erbij geweest, maar toen en ook in 1992 (volgens mij) heette het nog geen Italia a Zandvoort maar was het een pure FCN meeting met heel weinig publiek. Geweldig!
.
430driver
14-02-2008, 22:53
ik heb mezelf in 1987 (ik was toen 14) aangemeld bij de FCN en heb toen kaarten gekregen voor het zandvoortevenement (idd nog geen IaZ, want dat kwam in 91 geloof ik) en ik ben toen in 1991 begunstiger geworden.
Ik vond wat dat betreft de meetings vóór IaZ ook beter aangezien IaZ veel commercieler (en dus drukker) was.
.
ik heb mezelf in 1987 (ik was toen 14) aangemeld bij de FCN en heb toen kaarten gekregen voor het zandvoortevenement (idd nog geen IaZ, want dat kwam in 91 geloof ik) en ik ben toen in 1991 begunstiger geworden.
Ik vond wat dat betreft de meetings vóór IaZ ook beter aangezien IaZ veel commercieler (en dus drukker) was
Ik heb mij dacht ik ook in 1987 aangemeld als begunstiger en kreeg nummer 432. Het Zandvoort evenement was echt geweldig met nauwelijks publiek omdat niemand wist dat het werd gehouden. IaZ was in het begin toch wel leuk want ook toen nog niet te veel publiek en toch wel leuk om die Lamborghini's, Maserati's en NATUURLIJK de Alfa's er bij te zien. Kijken, rijden, foto's en vette hap
Nuvolari
14-02-2008, 23:25
Robert,
Die gele 365 is een 365 GTB/4 "Competizione". Origineel een straat Daytona die later is opgebouwd als Competizione. Nico Koel heeft deze auto destijds uit Zweden gehaald van Jon Fast. Pieter Boel reed in een rode "Competizione", zelfde soort verhaal. Jaren later heeft Guus Bierman ook een "Competizione" laten maken, inmiddels met Intrax onderstel.
De Italia a Zandvoort evenementen waren in de eerste jaren nog wel leuk, maar op een gegeven moment werden ook andere Italiaanse merken toegelaten en kwam er zelfs een soort Italiaans "dorp" om heel Italië te promoten. De oudere Ferrari dagen vanuit de club en alleen voor Ferrari's waren toch de betere. Wie kan zich nog de Italauto dagen herinneren? De gebroeders Van Stokkum die Zandvoort afhuurden voor Ferraririjders...
In die beginjaren van de FCN was er een redelijke groep Ferrari eigenaren die echt fanatiek met hun al dan niet historische Ferrari over het circuit reden. De auto's werden gebruikt waarvoor ze bedoeld waren. Paul Schouwenburg die onder luid gebulder van de 3 liter V12 werkelijk bij de start glijdend vertrok vanaf de startgrid. De cameraploeg van de TROS(?) jongens stond bovenaan de Tarzanbocht, maar het geluid van de gele 250 GT SWB komt overal luid en duidelijk bovenuit. Echt kippevel om nog terug te zien (1985).
Of Dries van der Lof die helemaal solo met de 375 F1 een paar ronden over Zandvoort rijdt. Maar ook Jean Blaton en Teddy Pilette die met de F40 LM en 348 TBF een demo op Zandvoort gaven. Hele leuke herinneringen.
Edwin
.
nofear02
15-02-2008, 00:06
Robert, Die gele 365 is een 365 GTB/4 "Competizione". Origineel een ..... Teddy Pilette die met de F40 LM en 348 TBF een demo op Zandvoort gaven. Hele leuke herinneringen. EdwinKlinkt goed Edwin! :). gtb/4: moet ik onthouden! Vind ik een stoer ding
Vivado Ferrari
15-02-2008, 09:17
Robert,
Die gele 365 is een 365 GTB/4 "Competizione". Origineel een straat Daytona die later is opgebouwd als Competizione. Nico Koel heeft deze auto destijds uit Zweden gehaald van Jon Fast. Pieter Boel reed in een rode "Competizione", zelfde soort verhaal. Jaren later heeft Guus Bierman ook een "Competizione" laten maken, inmiddels met Intrax onderstel.
Edwin
Je bedoelt die gele (s/n13463) met die blauwe strepen en blauw plexiglass koplampplaten. Die was van Koel. Schitterende Ferrari. Is nu van een Portugees....daar is pas nog een rallye meegereden (zie onderste foto's)
http://www.barchetta.cc/english/all.ferraris/detail/13463.365gtb4.htm
De andere kompleet gele (s/n16935), laatste foto post #7, was van John Bosch, waarmee hij toen der tijd ook op Zandvoort mee reed. Dat is ook een conversion (zie boveste foto's)
Rosso by Raimondo
15-02-2008, 13:16
Je bedoelt die gele (s/n13463) met die blauwe strepen en blauw plexiglass koplampplaten. Die was van Koel. Schitterde Ferrari. Is nu van een Portugees....daar is pas nog een rallye meegereden (zie onderste foto's)
http://www.barchetta.cc/english/all.ferraris/detail/13463.365gtb4.htm
De andere kompleet gele (s/n16935), laatste foto post #7, was van John Bosch, waarmee hij toen der tijd ook op Zandvoort mee reed. Dat is ook een conversion (zie boveste foto's).
Dit is echt een heftig mooi apart, ik heb hiervan des tijds bergen foto's van gemaakt. Alleen kan ik er nog niet bij, deze zitten in de verhuisdozen. Maar op deze auto was ik opslag verliefd. laat em vriendein het maar niet horen :)
.
430driver
15-02-2008, 18:24
Ik heb deze Daytona een keer moeten tekenen samen met de 2 308 GT/M's i.o.v H Koel aangezien hij een kadootje mee wilde nemen voor J Blaton (= vriend van Koel).
Heb op Zandvoort een keer gezeten in die gele Competizion
modena82
16-02-2008, 15:09
Toen ik in 1997 Italia a Zandvoort bezocht stond deze zilverkleurige 550 voor de stand van Kroymans. Deze 550 ging op deze regenachtige dag het circuit op en kwam in de vangrail terrecht. Zie de foto voor de schade !!
Voor mij was Italia a Zandvoort altijd een fantastisch evenement. Veel ferrari's op en rondom het circuit. De brullende motoren en de geur van rubber. Het was een van de evenementen waar ik ieder jaar naar uitkeek. Jammer dat het evenement er niet meer is.
Weet iemand het verhaal achter deze 550
modena82
16-02-2008, 15:17
En het geluid dat uit deze F40's kwam ...... Pffff
Wat kan het leven toch mooi zijn!
Vivado Ferrari
16-02-2008, 18:48
Toen ik in 1997 Italia a Zandvoort bezocht stond deze zilverkleurige 550 voor de stand van Kroymans. Deze 550 ging op deze regenachtige dag het circuit op en kwam in de vangrail terrecht. Zie de foto voor de schade !!
Weet iemand het verhaal achter deze 550 ?
Jaaah toen stond ik op de pitbox! Ineens kwam die 550 Maranello de pits in rijden.....Was volgens mij iemand van Ferrari zelf die hem ergens verloor.....
430driver
17-02-2008, 14:52
En het geluid dat uit deze F40's kwam ...... Pffff
Wat kan het leven toch mooi zijn !!
Deze F40 is (of was) van David Hart.
.
Vivado Ferrari
17-02-2008, 15:06
Hier nog enkele van mij. Wel lastig, ik heb geen scanner:
wesleyruytrmn
17-02-2008, 19:44
Voor mij was Italia a Zandvoort altijd een fantastisch evenement. Veel ferrari's op en rondom het circuit. De brullende motoren en de geur van rubber. Het was een van de evenementen waar ik ieder jaar naar uitkeek. Jammer dat het evenement er niet meer is.
Weet iemand het verhaal achter deze 550 ?
In 1997 was ik nog elke week vaste klant bij Kroymans om te kijken (16 jaar ; school op 300 meter )...
Het verhaal achter deze auto is dat dit de eerste 550 maranello in NL was op dat moment, en dat Kroymans hem voor klanten naar het circuit had gehaald. Potentiële klanten mochten meerijden met de auto. De bestuurder was, en geloof me, speciaal uit Italië overgevlogen, Dario Benuzzi!! Toen kende ik die naam niet, maar tegenwoordig komt ie steeds vaker voorbij.
En zoals op de foto's al te zien is, had hij de auto niet helemaal meer onder controle in de regen
Vivado Ferrari
17-02-2008, 19:48
De bestuurder was, en geloof me, speciaal uit Italië overgevlogen, Dario Benuzzi!! Toen kende ik die naam niet, maar tegenwoordig komt ie steeds vaker voorbij.
En zoals op de foto's al te zien is, had hij de auto niet helemaal meer onder controle in de regen.
Dario Benuzzi?? Nu je het zegt, op de vorige pagina kun je dat wel zien op de foto. Wat een stunt was dat toen!:
moriaan1
17-02-2008, 19:52
Ook legendes maken weleens een foutje
nofear02
17-02-2008, 20:04
Fantastisch al die oude foto's jongens! Zie nou eeeindelijk eens een keer een foto van iets van David Hart, al zóveel over gehoord, F-dealer in Schiedam vroeger, Guus en ook Alex werkten er toen. En nou zie ik zijn reclame op een F40!! Lex348 heeft ooit een rondje in een F40 gereden door Schiedam daar (stond toen te koop geloof ik? ):). Maar jij vond het niks hé Lex
David Hart is destijds in onroerend goed gestapt. Weet iemand wat hij nu doet en nog iets met F doet
Nuvolari
18-02-2008, 14:13
Nog altijd onroerend goed!
Edwin
.
Daar was ik dus ook :) Mijn scanner ook weer aan de praat en dus wat lowres pic
mavanhaasteren
18-02-2008, 22:32
dat meen je niet die 348 met aanhanger
is dat de zelfde als uit de reklame
.
dat meen je niet die 348 met aanhanger
is dat de zelfde als uit de reklame
Ken je klassiekers, dit is iemand die niet de hoofdprijs heeft gewonnen want de reclame van de staatsloterij had een Testarossa ;
Kees den Hertog
18-02-2008, 23:21
Klopt, heb nog altijd het fotootje bewaard, een Testa met aanhager, gefotografeerd op een klein bruggetje
Wat gaaf die oude foto's! Ik zal eens kijken of ik nog van dat soort foto's heb, alhoewel ik vrees van niet. Vroeger was ik niet zo'n autofotograaf. Wel een autoliefhebber overigens.
moriaan1
26-03-2008, 17:03
Ben twee keer geweest, de eerste jaren was het leuker, en kleinschaliger
Die 250SWB van Opreij is toch wel een van mijn grote favorieten, alleen het geluid was al fenomenaal.
Weet nog goed dat toen ik aan kwam lopen de 250GTO van Kroymans over de brug kwam, vergeet ik nooit meer!
Hans
mavanhaasteren
26-03-2008, 19:40
die klinkt inderdaat erg goed
Nuvolari
27-03-2008, 00:13
Die blauwe (onderste foto) is mijn favoriet (eigenaar draaide 9.000 rpm met de motor), die zilveren is geen originele.
Edwin
Vivado Ferrari
20-05-2008, 13:24
Vond nog een foto van Italia a zandvoort van 2001. Met hierop een bekende F-Chatter!:)
RedmondialTCab
20-05-2008, 13:50
toen was ik ook al gek !!!!!
wie gaat er nou bijna voor een F40 liggen :D:D:D:D
Vivado Ferrari
20-05-2008, 13:52
Ik was wat foto's aan het bekijken en zag opeens een bekende kop!:) Maar is dat Roger niet die naast jou staat???
nofear02
20-05-2008, 13:54
toen was ik ook al gek !!!!! wie gaat er nou bijna voor een F40 liggen :D:D:D:DFantastisch! ik dacht het al goed gezien te hebben! 2001 cor! tsjeeeee. :D
Daar was ik dus ook :) Mijn scanner ook weer aan de praat en dus wat lowres pic
Achter de SWB op de onderste foto staat de meest interessante auto van alle beelden hier in dit draadje: de 125/159 spyder corsa met chassisnummer 002C. Oftewel een van de allereerste Ferraris'. Destijds vers uit restauratie bij Piet Roelofs. Tegenwoordig bij mijn weten van David Sydorick in de USA. Heb ik ook nog ergens wat foto's van, zal eens zoeken. Destijds klom ik over het hek 's morgens vroeg, toen kon je nog omlopen via het 'oude' circuit en stond je na een kwartiertje door de duinen banjeren aan de binnenkant Hugenholtz illegaal tussen de persfotografen. Wel een nadeel: je kon daar dan ook niet meer weg... Dat viel teveel op namelijk. Was een mooie tijd.
Michiel
nofear02
20-05-2008, 16:00
Achter de SWB op de onderste foto staat de meest interessante auto van alle beelden hier in dit draadje: de 125/159 spyder corsa met chassisnummer 002C. Oftewel een van de allereerste Ferraris'.
...
binnenkant Hugenholtz illegaal tussen de persfotografen. Wel een nadeel: je kon daar dan ook niet meer weg... Dat viel teveel op namelijk. Was een mooie tijd. Michiel Kijjjjjk dát zijn de mooie verhalen! :D. Prachtig Michiel. Ik ken er veel zeg, mesnen die illegaal circuits opkomen en op plaatsen komen waar ze helemaal niet mogen komen :D. Rare jongens, die ferraristen / fotografen/ etc :D.
Historic Motoring heeft momenteel ik meen de Pieter Boel Competizione te koop staan.
IAZ 1994-1995, de groei van de Trofeo ALFA ROMEO.. Ik was er dus ook. Ik weet ook nog dat een paar jaar later een heel dikke Giulia het de Daytona`s heel moeilijk maakte bij Italiaans Historisch....
Die blauwe (onderste foto) is mijn favoriet (eigenaar draaide 9.000 rpm met de motor), die zilveren is geen originele.
Edwin
Heeft hij hem nog? Al tijden niet meer gezien...
Vivado Ferrari
20-05-2008, 17:53
Historic Motoring heeft momenteel ik meen de Pieter Boel Competizione te koop staan.
IAZ 1994-1995, de groei van de Trofeo ALFA ROMEO.. Ik was er dus ook. Ik weet ook nog dat een paar jaar later een heel dikke Giulia het de Daytona`s heel moeilijk maakte bij Italiaans Historisch....
Deze?
http://www.historicmotoring.com/occassions/fotos_occ/70ferrari365GTB4_comp_13851/index.html
Nuvolari
20-05-2008, 18:16
Heeft hij hem nog? Al tijden niet meer gezien...
Druk met de Bugatti's en het prepareren van motoren...
Edwin
Druk met de Bugatti's en het prepareren van motoren...
Edwin
Dat vermoedde ik al, in de Bugatti wereld schijnt hij inderdaad nog regelmatig gespot te worden :)
Bob
Kijjjjjk dát zijn de mooie verhalen! :D. Prachtig Michiel. Ik ken er veel zeg, mesnen die illegaal circuits opkomen en op plaatsen komen waar ze helemaal niet mogen komen :D. Rare jongens, die ferraristen / fotografen/ etc :D.
Nee hoor, helemaal niet raar, ik sta nu eenmaal graag met mijn neus vooraan. Is waarschijnlijk ook de reden dat ik uiteindelijk journalist geworden ben in plaats van marketingmannetje. Hoewel de volgorde omgekeerd gunstiger zou zijn geweest voor mijn bankrekening ;-)
Zoals beloofd ben ik even het archief in gedoken. Dit moet in hetzelfde jaar zijn geweest...
Let overigens op de Maserati Barchetta achter de 308 GT/M. Die hebben dus gewoon tegen elkaar geraced destijds!
Mooie foto's Michiel! Van mij mag je vaker in het archief duiken op zoek naar zulke foto's! :)
dcpixels
24-05-2008, 11:44
Dat zijn een aantal topfoto's Michiel. De 308 GT/M vanaf zij ... heel mooi !
nofear02
24-05-2008, 21:46
Hele gave platen Michiel! tnks.
Dit wordt een prachtig online foto-archief van allerlei F-evenementen uit het verleden!
Priceless!
prachtig historisch topic
iets anders: weten jullie ook in welk jaar een Alfa 155 GTA op Italia a Zandvoort stond? was 1992 of 1993.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.